Er is al heel veel geschreven in dit onderwerp........
(als niets meer wilt lezen kun je altijd verder klikken!)
Ik ben zelf al lang bezig met de betere HiFi en professioneel audio (live en studio) Tegenwoordig allemaal weer voor m'n hobby. Voor m'n huidige werk moet ik nog wel eens veel reizen en dan zijn 'dopjes' een uitkomst. Daarnaast ben ik professioneel soms nog met live geluid bezig (als saxofonist of als monitor technicus) en dan is In-Ear monitoring steeds meer populair.
Dus ook maar eens wat uitgeprobeert:
- sony EX71
- Shure E2
- Sennheiser MX300
- Sennheiser IE3
De eerste drie zijn hier al aan bod geweest. De IE3 zijn dopjes die door Sennheiser bij hun draadloze In-Ear monitoring sets geleverd worden.
Korte impressie:
- EX71: redelijk veel detail, snel rommelig in het laag, wat meer kleuring in middentonen. En ik vind ze niet optimaal zitten (smaken+oren verschillen). Isoleren wel goed.
- Shure E2, zitten gelijk erg goed bij mij. redelijk evenwichtig wat klank betreft, misschien ietsje 'dun' in het laag. Wel ongelofelijk strak, en veel detail. Kan ook erg hard zonder pijn te doen. Isoleert perfect met schuimpjes, goed met rubber. Rubber zit wel prettiger.
- Senheiser MX300, zit niet lekker. Isoleert slecht. Wat gekleurd midden gebied, wordt al snel schel in het mid-hoog als het harder moet. Laag goed onder controle, niet al te diep. Mist detaillering t.o.v. de Shure en Sony.
- Sennheiser IE3, niet veel beter dan MX300, wel echt In-Ear met schuimpjes dus goede isolatie. Zitten niet geweldig. Dezelfde kleuring in het mid. Kunnen wel harder dan de MX 300.
Prijsindicaties:
- sony EX71 - 40 EUR
- Shure E2 - 95 EUR
- Sennheiser MX300 - 9,95 EUR
- Sennheiser IE3 - 95 EUR
Voor mij is de E2 verreweg de beste van dit rijtje. Zowel voor live monitoring op het podium als in het vliegtuig luisterend naar vééél betere muziek van anderen. Tot op heden heb ik maar één dopje gehoord dat beter was: de STAX SR001. Maar ja die kost dan ook rond 500EUR.....
Wat betreft leveranciers:
www.thomann.de verreweg het beste pro-audio warenhuis van europa met werkelijk perfecte service.
www.feedback.nl meest complete muziek/pro-audio winkels van Nederland. Met goede prijzen voor Shure producten (volgens mij 85EUR voor de E2). En je kunt er gewoon langs rijden (geen gezuer met douane en zo)
Wie heeft de E2 met de E3 vergeleken? Ik ben wel in voor nog iets beters!
Wie zoekt er een setje EX 71? mail me even