Wat zijn goede dopjes? | |||
Welkom in deel twee van dit topic. Na meer dan 1000 reacties op deze vraag (in deel 1) is er een stuk meer duidelijkheid. Daarom dit overzichtje. | |||
Om te beginnen een tabbelletje met de populairste dopjes: | |||
Fabrikant + productnaam: | Sony MDR-EX71SL | Sennheiser MX500 | Shure E2 |
![]() | ![]() | ![]() | |
Weergavebereik: | 6 - 23.000 Hz | 18-22.000 Hz | 20-20.000 Hz |
Impedantie: | 16 ohm | 32 ohm | 16 ohm |
Maximale geluidsdruk: | 100 dB | 119 dB | 105 dB |
Kabellengte: | 0.5+1 m | 1 m | 1.57 m |
Gewicht: | 4 g | 6 g | ? |
Eigenschappen: | In-ear AB-vriendelijk (wel verlengstuk) | 'nomale' dopjes met foam volumeregelaar in snoer | In-ear Ontwikkeld als monitor (muziekindustrie) |
Reviews: | ? | ? | boekhour jvvv |
Homepage fabrikant: | Sony | Sennheiser | Shure |
Prijs: | Verkrijgbaar bij Grotere elektonica zaken of online +50 euro | Algemeen verkrijgbaar +20 euro | Online verkrijgbaar +80 dollar |
offtopic: the_Omniscient bedankt voor de tabel-layout en thaBeerbuster bedankt voor een groot deel van de inhoud | |||
Dan nu de FAQ: | |||
1. Er zijn toch wel meer merken dan Sennheiser, Sony en Shure? Zeker! Etymotics en Westone maken dopjes die vergelijkbaar zijn met die van Shure. Helaas ook in prijs. (Zie voor meer info boekhour's review.) Ons eigen Philips maakt ook dopjes. Deze staan er alleen om bekent dat ze extreem veel bass weergeven (zonder te kraken, dat wel Dan zijn er nog de ‘The Plug’ dopjes van Koss. Deze gaan ook in je gehoorgang, maar zijn een stuk goedkoper dan bijv. die van Sony en helemaal dan Shure’s. De nadelen zijn, naast de geluidskwaliteit, de dikte van de draad en de kwaliteit van de schuimpjes. Natuurlijk zijn er veel meer merken die dopjes maken, maar hier is nauwelijks aandacht aan besteed. 2. Ik heb een mooie witte iPod, en daar staan die zwarte Sony EX71 dopjes niet bij. Wat nu? Geen nood. Ik het buitenland kan je ze ook in het wit krijgen! Kijk eens op http://www.i-shopping4u.com. Zij sturen ze ook naar Nederland. (Je moet alleen wel betalen via PayPal of creditcard) 3. Sennheiser verkoopt ook MX500 dopjes. Een hoger nummer en duurder, maar niet beter? Er zijn twee verschillen met de MX400: De MX500 heeft een volumeregelaar een groter frequentiebereik. Zo’n volumeregelaar is een simpele potentiometer en slijt daarom bij regelmatig gebruik erg snel. Ook het maximum volume wordt iets omlaag gebracht. Het frequentiebereik van de MX400 is 18-20000Hz en die van de MX500 is 18-22000Hz. De gemiddelde mens kan tonen horen men een frequentie tussen 20 en 20000 Hz, dus de toevoeging is vrij nutteloos. 4. Sony heeft naast EX71 ook EX51 dopjes. Deze zijn een stuk goedkoper, maar verschillen volgens de site niet van elkaar... Ze verschillen wel degelijk van elkaar. Aan her uiteinde van het snoer van de EX71 zit een rechte mini jack en aan de EX51 een L-vormige. De EX71 is dus makkelijker te gebruiken met een afstandsbediening. Her belangrijkste verschil is het materiaal waar de dopjes van gemaakt zijn. Het stuk van de EX51 dat in je oor gaat is van rubber, die van de EX71 van siliconen. De tweede zitten daardoor iets lekkerder. 5. Mijn speler heeft een afstandsbediening, heb ik dan altijd een verloopje nodig? Nee. Zoals hierboven staat worden de Sony MDR-EX71 dopjes met een rechte mini jack geleverd. Daarnaast maakt Sennheiser MX400RC dopjes. Deze zijn het zelfde al de gewonen MX400, maar hebben een korter snoer een rechte mini jack. 6. Ik ben de kapjes van mijn dopjes kwijt. Kan ik zo nieuwe kopen? Over het algemeen niet. Voor Sennheiser zijn ze wél vrij makkelijk te krijgen. Ook voor de Sony EX70/71 zijn losse dopjes te krijgen. Je moet ze alleen uit Amerika laten komen en zijn erg duur ($10,- per paar!). Je kan ze vinden bij Audio Cubes. Je kan ze natuurlijk ook proberen te ruilen, want niemand gebruikt alle maten. Bij andere merken zal je dus nieuwe dopjes moeten kopen. Het dus maar goed dat ze moeilijk kwijt te raken zijn. 7. Welke dopjes moet ik nou kopen? Dat hangt van je muziek smaak en je geld af. Hou je van veel bas, dan raad ik Philips aan. Voor uitstekende budget dopjes moet je bij Sennheiser zijn. Het nadeel hieraan is (bij sommigen) het draag comfort. Voor iets meer geld heb je Koss The Plug’s of een setje Sony’s. Verdubbel dat (bijna) en je hebt de populaire Sony EX71 dopjes. Als je ze nog kan vinden kan je ook de Sony MDR-E888 proberen. Deze zou je Sony’s beste dopjes kunnen noemen... Heb je (er) erg veel geld (voor) over dan kan je kijken bij Etymotics of Shure. Die maken de echte high-end doppen... 8. Inspelen, wat is het? En is het nodig? Inspelen is het ervoor zorgen dat de ophanging van de drivers soepeler wordt. Dit kan je doen door ze lange tijd op een boven gemiddeld volume (niet maximaal, want dat is nooit echt goed voor dopjes) te laten spelen. Zoveel mogelijk frequenties moeten hierbij aanwezig zijn. Zorg er dus voor dat je bijv. zowel klassiek als trance gerbuikt (ookal luister je het nooit). Je kan ze natuurlijk ook gewoon gaan gebruiken, spelen ze vanzelf ook in. Over het algemeen is gebleken dat het inspelen wel degelijk effect heeft. Vooral dopjes met een groot frequentieberijk (ofwel duurdere modellen; Sony E888 & EX71, Shure enz.) zijn erbij gebaad. Het geluid wordt er completer/helderder van... 9. Zo, die Shure's zijn populair! Maar waar kan ik ze kopen? En hoeveel kosten ze? Aangezien Shure niet in de categorie gangbare dopjes valt zijn ze niet zo makkelijk te verkrijgen als andere dopjes. Ik zal daarom hier een lijstje bij proberen te houden van Nederlandse en Belgische zaken die ze in hun assortiment hebben en Buitenlandse zaken waar goede ervaringen mee zijn. New-Line (NL) - E2c: €99,- - E3c: €199,- Piens MusicPlanet (BE) - E2: €104,09 - E3: €208,18 TMAudio (NL) - E2: €111,86 - E3: €238,- - Foam Tips E3 (5 paar): €23,80 The Ear Plug Store (US) (Versturen NIET als gift) - E2c: $99,- - E3c: $179,- iDealsound (US) (Versturen als gift) - E2c: $98.99 - E3c: $179,- Wat zeker het vermelden waard is, zijn de For Sale / Trade Forums van Head-Fi. Met een beetje zoekwerk kan je hier 2e hands, z.g.a.n. Shure´s vinden, voor soms zelfs de helft van de prijs! |
Op of aanmerinken? Mail ze naar

[ Voor 255% gewijzigd door DeeD2k2 op 29-08-2004 16:29 . Reden: tja, een FAQ is nooit af... ]
Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine