Ok bedankt voor de uitleg , ga het setje maar eens bestellen dan .
Anoniem: 238860
Ik snap niet dat de Logitech Z5500 zo ontzettend populair is. Hij is niet duur, en ja er komt redelijk geluid uit. Maar als je dan toch een dergelijk bedrag uit gaat geven, leg dan 100,- euro bij. Ga naar de it's, media markt, BCC of een dergelijke winkel. En haal de set bestaande uit een harman kardon 145 receiver + JBL speakers op. (Of nog beter met de HKTS 11, want die is belachelijk goedkoop geworden) En dan zul je VEEL beter geluid dan de logitech Z5500 hebben, je kan hier eventueel ook nog je TV en console op aansluiten. Vanwege de vele aansluit opties van de receiver.. ?
Check kieskeurig maar eens, 335,- voor een HKTS 11

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238860 op 08-09-2008 22:42 ]
Anoniem: 149259
Geeft de HKTS11 zoveel boemboem als de z-5500?Anoniem: 238860 schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:40:
Ik snap niet dat de Logitech Z5500 zo ontzettend populair is. Hij is niet duur, en ja er komt redelijk geluid uit. Maar als je dan toch een dergelijk bedrag uit gaat geven, leg dan 100,- euro bij. Ga naar de it's, media markt, BCC of een dergelijke winkel. En haal de set bestaande uit een harman kardon 145 receiver + JBL speakers op. (Of nog beter met de HKTS 11, want die is belachelijk goedkoop geworden) En dan zul je VEEL beter geluid dan de logitech Z5500 hebben, je kan hier eventueel ook nog je TV en console op aansluiten. Vanwege de vele aansluit opties van de receiver.. ?
De z-5500 straalt POWER uit.
Ja, maar dat is in mijn ogen dan ook alles. Hij straalt kracht uit, maar ik vind zelf het geluid uit de satelietspeakertjes bijzonder matig voor het geld. Ze gaan wel hard, maar geven niet echt een mooi geluid.
Ikzelf blijf speakers met aparte conussen voor verschillende toonhoogtes (Tweater + Midrange) beter geluid geven.
Er zullen vast meer mensen zijn die dit denken, en die halen toch allemaal andere sets met betere boxen.
@ Mawtain: Ik heb zelf de Altec Lansing MX5021 in het zwart staan.
Ik heb een nieuwe set gekocht die eind deze week komt, dus mocht je interesse of vragen hebben PM me dan even.
Ikzelf blijf speakers met aparte conussen voor verschillende toonhoogtes (Tweater + Midrange) beter geluid geven.
Er zullen vast meer mensen zijn die dit denken, en die halen toch allemaal andere sets met betere boxen.
Ik heb een nieuwe set gekocht die eind deze week komt, dus mocht je interesse of vragen hebben PM me dan even.
[ Voor 3% gewijzigd door JaccoW op 08-09-2008 23:23 ]
Z-machine OriginID: JaccoW
Zit zelf ook te kijken naar 'echte' speakers voor mijn PC en ik vond deze:Anoniem: 238860 schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:40:
http://www.bax-shop.nl/vm...rset/product-details.html
Deze krijgt overal erg goede reviews. Hoe denken jullie hierover? Iemand ervaringen mee? Speakers zullen voornamelijk voor muziek gebruikt worden.
Als ik ze zo zie, zijn het prima boxjes voor muziek.
(Aparte drivers e.d.)
En voor de prijs en het formaat mag je het ook wel verwachten.
Zou je misschien een linkje naar de reviews willen plaatsen?
(Aparte drivers e.d.)
Blijkbaar behoor je precies tot de doelgroep van Logitech: het moet vooral boemen en dreunen, en uiterlijk imponeren.Anoniem: 149259 schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:59:
Geeft de HKTS11 zoveel boemboem als de z-5500?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb toch maar de AL MX5021 bij Pixmania besteld, maar mocht hij daar niet meer leverbaar zijn oid dan heb ik wellicht wel interesse hebben.F_demon schreef op maandag 08 september 2008 @ 23:15:
Wat heb je als vervanger besteld en waarom vervang je je AL?
http://www.amazon.com/rev...00H8XW1E?showViewpoints=1F_demon schreef op maandag 08 september 2008 @ 23:25:
Als ik ze zo zie, zijn het prima boxjes voor muziek.
(Aparte drivers e.d.)
http://www.sweetwater.com...Active520/reviews/#anchor
http://www.soundonsound.com/sos/aug06/articles/alesism1.htm
Deze review gaat ook over het grotere broertje de 620 (http://www.bax-shop.nl/dj...rset/product-details.html). Dit is misschien ook wel een interessante optie. Echter moeilijk in te schatten of dat het prijsverschil waard is.
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop/flypage/product_id/7820 (onderaan tab Reviews)
http://www.musiciansfrien...rence-Monitors?sku=603226
@ Mawtain: Ik vervang ze door een 5.1 set van onkyo via iBood
Ik heb laatst een Asus Xonar D2X gekocht, en hoewel dit een verbetering opleverde in geluid, wilde ik gewoon een 5.1 kopen, daar ik mijn pc ook voor films gebruik.
Korte uitleg; In een vlaag van verstandsverbijstering besloot ik in te gaan op een hele mooie aanbieding.
Ik had eerst een andere exemplaar van de AL en die had een lichte ruis er in.
(Ik gooi ook overal alle stroom af 's nachts, omdat ik anders niet kan slapen.)
Het vervangende exemplaar heeft dit zo goed als niet meer.
Mocht je een keer willen komen luisteren, zeg het maar.
@ R_W: Bedankt, zo te lezen gewoon erg mooie speakertjes.
Ik heb laatst een Asus Xonar D2X gekocht, en hoewel dit een verbetering opleverde in geluid, wilde ik gewoon een 5.1 kopen, daar ik mijn pc ook voor films gebruik.
Korte uitleg; In een vlaag van verstandsverbijstering besloot ik in te gaan op een hele mooie aanbieding.

Ik had eerst een andere exemplaar van de AL en die had een lichte ruis er in.
(Ik gooi ook overal alle stroom af 's nachts, omdat ik anders niet kan slapen.)

Het vervangende exemplaar heeft dit zo goed als niet meer.
Mocht je een keer willen komen luisteren, zeg het maar.
@ R_W: Bedankt, zo te lezen gewoon erg mooie speakertjes.
[ Voor 14% gewijzigd door JaccoW op 09-09-2008 22:22 . Reden: extra info toegevoegd ]
Anoniem: 238860
Boemboem ja.. maar daar houd het op.Anoniem: 149259 schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:59:
[...]
Geeft de HKTS11 zoveel boemboem als de z-5500?
En ik denk zelfs dat de HKTS 11 met zijn 200watt en 10inch woofer, er dik boven uitkomt, ook al is het totaal niet de bedoeling van de set om te 'boemen'. Maar omdat de satellieten van veel hogere kwaliteit zijn zullen deze veel hogere volumes kunnen bereiken zonder te vervormen, en bij die hoge volumes hoort een stevige bass. Ter vergelijking; de satellieten van de HKTS 11 zijn helemaal van metaal en wegen meer dan een kilo(!) per stuk, een heel andere kwaliteit dan het plastic van ome logitech dus.
PS: En als je het qua design gaat vergelijken, ga je me niet vertellen dat je de "power" van logitech mooier vind dan de elegante piano zwarte lak van de HKTS 11?
Ik zou ook eens kijken naar de iQ3 van Kef, vind ik persoonlijk ook heerlijk helder klinken. Als je muziek luistert hoor je de instrumenten mooi afzonderlijk van elkaar door de kamer 'zweven'. + Het design is erg vrouwvriendelijk, en dat voor een euro of 130? koopje!R_W schreef op maandag 08 september 2008 @ 23:18:
[...]
Zit zelf ook te kijken naar 'echte' speakers voor mijn PC en ik vond deze:
http://www.bax-shop.nl/vm...rset/product-details.html
Deze krijgt overal erg goede reviews. Hoe denken jullie hierover? Iemand ervaringen mee? Speakers zullen voornamelijk voor muziek gebruikt worden.
PS: Hou je dus ((190 - 130) = 60,-) x 2 = 120,- euro over, koop voor 200 euro een leuke harman kardon of denon stereo versterker en je kunt weer jaren vooruit.
[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 238860 op 10-09-2008 23:44 ]
Anoniem: 137527
Ik denk dat je het beste tweede hands speakers kan kopen met een hoog rendement en daar een t-amp op aansluiten. Koop, of maak hier zelf een leuke DAC bij en je hebt een stuk beter geluid dan de Z5500 bende.
Je hebt alleen geen surround en je moet wat moeite doen voor je je opstelling bij elkaar hebt.
Je hebt alleen geen surround en je moet wat moeite doen voor je je opstelling bij elkaar hebt.
Op het moment heb ik mijn versterker Marantz PM64II met B&W speakers, via een interlink, naar jack3,5mm aan mijn pc aangesloten. Maar het zit op een onboard geluidskaart van mijn ASUS P5B.
Nu is mijn vraag, als ik een duurdere (Creative X-Fi serie) koop, zal dit het geluid heel erg verbeteren? Of heeft mijn geluidskaart daar niks mee te maken, aangezien hij al op een versterker is aangesloten?
bvd
Nu is mijn vraag, als ik een duurdere (Creative X-Fi serie) koop, zal dit het geluid heel erg verbeteren? Of heeft mijn geluidskaart daar niks mee te maken, aangezien hij al op een versterker is aangesloten?
bvd
« 'Mijn Socket 754 APG PC « '-_-' » 4075 met 3DMark05 en 6600GT' »
Ik vind het jammer dat er geen alternatief is voor de Z5500 met dezelfde features (decoder, aansluitmogelijkheden) in dezelfde prijsklasse. Creative heeft niets, Klipsch had vroeger volgens mij wel een setje. Op zich kan ik wel een Teufel-setje halen met zo'n losse decoder erbij, maar dan zit ik weer met 2 remotes.
Had mn Z5500 verkocht omdat ik de subwoofer maar grof vond. Satelieten waren ook niet zo best, er zat maar 1 speaker in voor midden en hoge tonen. Maar kon wel lekker mn laptop, pc en X360 erop aansluiten.
Ben nu maar aan het kijken naar wat losse componenten. HK AVR 145 i.c.m. HKTS 11 (of 7) is nog redelijk betaalbaar denk ik zo.
Had mn Z5500 verkocht omdat ik de subwoofer maar grof vond. Satelieten waren ook niet zo best, er zat maar 1 speaker in voor midden en hoge tonen. Maar kon wel lekker mn laptop, pc en X360 erop aansluiten.
Ben nu maar aan het kijken naar wat losse componenten. HK AVR 145 i.c.m. HKTS 11 (of 7) is nog redelijk betaalbaar denk ik zo.
Je moederbord heeft als het goed is een SPDIF uitgang. Het beste kun je je receiver daarop aansluiten dan is een aparte geluidskaart overbodig.
[ Voor 7% gewijzigd door R_W op 11-09-2008 21:11 ]
Die heb ik nietR_W schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:09:
Je moederbord heeft als het goed is een SPDIF uitgang. Het beste kun je je receiver daarop aansluiten dan is een aparte geluidskaart overbodig.
Ik wil graag een goed(koop) 5.1 setje (ik heb nu 3.1 + 2.0, mijn subwoofer mengt links- en rechtsachter en laat dat geheel alleen door linksachter horen, ik heb getest, licht echt aan de subwoofer, en mijn 2.0 setje is ook gaar door een draadbreuk).
Naar wat voor merken moet ik kijken om toch kwaliteit te hebben?
Wat voor voordeel heeft het eigenlijk om SPDIF te gaan gebruiken?
Naar wat voor merken moet ik kijken om toch kwaliteit te hebben?
Wat voor voordeel heeft het eigenlijk om SPDIF te gaan gebruiken?
In dat geval gaat het waarschijnlijk wel flink uitmaken als je een andere geluidskaart koopt. De creative kaarten zijn niet de beste als je prioriteit bij muziek ligt. Onkyo, asus, M-audio auzentech hebben betere kaarten voor muziek. Bedenk wel dat, met name`, de volumeregeling in windows het geluid degraderen.
Om dit te omzeilen is een kaart die van asio drivers gebruik kan maken handig. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk maar een keuze zal moeten worden gemaakt voor de aanschaf van de kaart.
Ikzelf heb goede resultaten bereikt met een M-audio Transit externe geluidskaart
Ben er net achter gekomen dat ik wel een SPDIF aansluiting hebIndoubt schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:05:
[...]
In dat geval gaat het waarschijnlijk wel flink uitmaken als je een andere geluidskaart koopt. De creative kaarten zijn niet de beste als je prioriteit bij muziek ligt. Onkyo, asus, M-audio auzentech hebben betere kaarten voor muziek. Bedenk wel dat, met name`, de volumeregeling in windows het geluid degraderen.
Om dit te omzeilen is een kaart die van asio drivers gebruik kan maken handig. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk maar een keuze zal moeten worden gemaakt voor de aanschaf van de kaart.
Ikzelf heb goede resultaten bereikt met een M-audio Transit externe geluidskaart

Een leuke DAC kopen.
Ben je echte tweakert dan bouw je die natuurlijk zelf. Op ebay zijn er regelmatig aanbiedingen van relatief hoogwaardige dac's
http://cgi.ebay.com/24bit...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Een nieuwe geluidskaart met goede analoog uit is natuurlijk simpeler
Ben je echte tweakert dan bouw je die natuurlijk zelf. Op ebay zijn er regelmatig aanbiedingen van relatief hoogwaardige dac's
Ik wil een Creative X-Fi extreme Audio kopen, zal dit te vergelijken zijn met een DAC?Indoubt schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:09:
Een leuke DAC kopen.
Of iig hoorbaar, of/en ook een verbetering met wat ik nu heb?
@Indoubt: Hoe bedoel je windows geluid degradeert je geluidskwaliteit?
Ik heb hier Windows volumeregeling, onboard Realtek, en een Asus Xonar D2X met bijbehorende software, aangesloten op een receiver.
Is er een manier om windows volumeregeling uit te schakelen, maar zodat de rest nog wel werkt?
Ik vind de volumecontrole van de receiver namelijk veel fijner dan windows.
Als je zou weten, en zou willen vertellen hoe, zou ik dat interessant vinden.
Ik heb hier Windows volumeregeling, onboard Realtek, en een Asus Xonar D2X met bijbehorende software, aangesloten op een receiver.
Is er een manier om windows volumeregeling uit te schakelen, maar zodat de rest nog wel werkt?
Ik vind de volumecontrole van de receiver namelijk veel fijner dan windows.
Als je zou weten, en zou willen vertellen hoe, zou ik dat interessant vinden.
Ik ben op zoek naar een setje speakers voor muziek en films voornamelijk, maar ook games moeten wat goed klinken.
Aangezien ik geen draad verstand heb van degelijke speakers leek het me handig om het hier even te vragen
Ik heb zelf al wat gezocht, maar kom er toch niet helemaal uit.
Logitech's vind ik vaak te veel bass inzitten, dus dat lijkt mij niet perfect.
Een 5.1 of een 2.1, merk, etc, zegt mij allemaal weinig verder.
Wat verstandiger is, een goede 2.1 of een wat slechtere 5.1 bijvoorbeeld.
Prijs ~ 200 euro, maar het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.
Aansluitingen voor PC (Speakers en versterker kan ook natuurlijk), wat extra aansluitingen zijn nooit weg, maar is niet noodzakelijk.
Hopelijk kunnen jullie me wat goede dingen aanraden
Aangezien ik geen draad verstand heb van degelijke speakers leek het me handig om het hier even te vragen
Aansluitingen voor PC (Speakers en versterker kan ook natuurlijk), wat extra aansluitingen zijn nooit weg, maar is niet noodzakelijk.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
bas116 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 19:38:
Op het moment heb ik mijn versterker Marantz PM64II met B&W speakers, via een interlink, naar jack3,5mm aan mijn pc aangesloten. Maar het zit op een onboard geluidskaart van mijn ASUS P5B.
bvd
bas116 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:21:
[...]
Ik wil een Creative X-Fi extreme Audio kopen, zal dit te vergelijken zijn met een DAC?
Of iig hoorbaar, of/en ook een verbetering met wat ik nu heb?
@bas116: als je geluidskaart analoog is aangesloten op je versterker, zul je zeker verbetering merken. Misschien zou je ook eens kunnen denken aan specifieke high-end geluidskaarten als je voornamelijk muziek luistert via de pc, zoals M-Audio of Onkyo.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Ehm, waarom staan er geen 2.0 set in de ts?
Ik heb zelf de Creative T10 en ben er erg tereden over.
Het enige nadeel is de prijs, met 40 euro uit de winkel is het geen koopje zeker niet voor een 2.0 set maar ik zie het als een lange termijn investering.
Het enige nadeel is de prijs, met 40 euro uit de winkel is het geen koopje zeker niet voor een 2.0 set maar ik zie het als een lange termijn investering.
[ Voor 43% gewijzigd door Soldaatje op 21-09-2008 00:02 ]
waar staan de 2.0's? Ik heb zelf de creative T20s bijv. dat is er zeker een die ik hierin deze lijst verwacht. Die klinken overigens veeeel beter als vele 2.1 setjes (maar je betaald er wel naar).
edit: ROFL ik had bovenstaande post niet gelezen
wel toevallig
edit: ROFL ik had bovenstaande post niet gelezen
[ Voor 14% gewijzigd door semicon op 21-09-2008 00:11 ]
lol
Serieus we voelen ons niet vertegenwoordigd
Serieus we voelen ons niet vertegenwoordigd
[ Voor 88% gewijzigd door Soldaatje op 21-09-2008 13:14 ]
Zoek een leuk 2.1 setje voor bij mijn HTPC. Ben geen audiofiel, moet gewoon leuk kunnen luisteren naar radio en CD en afentoe een filmpje wat kracht bij zetten.
Denk aan de Z cinema van Logitech. Iemand enige ervaring mee? Wil eigenlijk niet de remote gebruiken die erbij zit maar die van mijn HTPC, neem aan dat voor geluid harder/zachter iedere remote wel werkt. Kabels die erbij zitten zijn trouwens wel erg kort (1.8 m), zullen ide te verlengen zijn?
Denk aan de Z cinema van Logitech. Iemand enige ervaring mee? Wil eigenlijk niet de remote gebruiken die erbij zit maar die van mijn HTPC, neem aan dat voor geluid harder/zachter iedere remote wel werkt. Kabels die erbij zitten zijn trouwens wel erg kort (1.8 m), zullen ide te verlengen zijn?
Vostro1000 en Dimension9150
Wat zou ik dan ongeveer kwijt zijn, als ik mijn geluid op het niveau van mijn versterker en boxen wil hebben?TerraGuy schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:48:
@bas116: als je geluidskaart analoog is aangesloten op je versterker, zul je zeker verbetering merken. Misschien zou je ook eens kunnen denken aan specifieke high-end geluidskaarten als je voornamelijk muziek luistert via de pc, zoals M-Audio of Onkyo.
Mijn budget ligt rond de 150 euro, wat is het beste wat ik daarvoor kan kopen?
EDIT: Ik denk momenteel aan de Onkyo SE-200PCI
Ik lees er heel veel goeds over, maar

Is het nou wel de bedoeling dat ik aan de lineout mijn versterker aansluit? Heb ik hier juist niet alleen verlies mee?
[ Voor 28% gewijzigd door bas116 op 22-09-2008 09:49 ]
Ik heb mijn budget toch maar wat verhoogd
, ik heb net de Onkyo SE-200PCI besteld in Japan

Met de High-End Wolfson WM8740 DAC
Heb er €150,- voor betaald, hoop dat dit het waard is.

Met de High-End Wolfson WM8740 DAC
Heb er €150,- voor betaald, hoop dat dit het waard is.
Niemand hier die wat tips kan geven?Phyxion schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:31:
Ik ben op zoek naar een setje speakers voor muziek en films voornamelijk, maar ook games moeten wat goed klinken.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
De Teufel 2.1 PC speakers een week binnen en het klinkt ptima , in eerste instantie viel het me wat tegen maar toen maar eens wat met de sub geschoven en op de geluids kaart wat geexpirementeerd met de div instel mogelijkheden en na wat "shuifen" klinkt het nu prima .
Zeer tevreden met de aankoop ,zeker voor het geld 129euro.
Zeer tevreden met de aankoop ,zeker voor het geld 129euro.
Alleen vandaag nog: de T10 voor 21,95 euroSoldaatje schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:50:
Ehm, waarom staan er geen 2.0 set in de ts?
https://www.ibood.com/sit...hread&forum=1&topic=27214
Zo zo, laatste reactie is van héél lang geleden.. Leeft dit topic nog wel? En wordt de TS nog bijgewerkt?
Kan nog wel even melden wat ik zelf heb aangeschaft.
Heb een 2.0 setje aangeschaft omdat ik toch niks met Dolby Surround meer deed.
Heb een setje van M-Audio, de Studiophile AV40.
De reviews over deze set maakt een hoop duidelijk waarom.
Heb een 2.0 setje aangeschaft omdat ik toch niks met Dolby Surround meer deed.
Heb een setje van M-Audio, de Studiophile AV40.
De reviews over deze set maakt een hoop duidelijk waarom.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Heb hier Fostex PM04's staan (UK model met van die stekkers.. er maar aan laten zitten ivm garantie)
Volumeregeling (Alps potmeter) tussen de bron na de Creek OBH11 hoofdtelefoon amp.
Enige is dat de bron nu de analoge uitgang is van mijn onboard realtek chip
Ruist enorm.. Moet eigenlijk een geluidskaart met electrisch en optisch SPDIF out.. die tegelijk gebruikt kunnen worden? Iemand een idee?
Of gewoon een kaart met goede analog out en SPDIF tegelijk.. Ik heb nog een geupgrade Cirrus dac klaarliggen, dus liever dubbel digitaal out.
Volumeregeling (Alps potmeter) tussen de bron na de Creek OBH11 hoofdtelefoon amp.
Enige is dat de bron nu de analoge uitgang is van mijn onboard realtek chip

Ruist enorm.. Moet eigenlijk een geluidskaart met electrisch en optisch SPDIF out.. die tegelijk gebruikt kunnen worden? Iemand een idee?
Of gewoon een kaart met goede analog out en SPDIF tegelijk.. Ik heb nog een geupgrade Cirrus dac klaarliggen, dus liever dubbel digitaal out.
Inleiding
Om mijn Creative Gigaworks T40 (eerste generatie) te vervangen ben ik op zoek gegaan naar een (nog) betere pc speaker set. Ik wil liever geen subwoofer onder mijn bureau dus moest het een 2.0 setje worden. Mijn budget was 300 Euro. Via verschillende fora was ik op het idee gekomen om ook eens naar studio monitors te kijken. De meningen zijn hierover verdeeld om verschillende redenen, maar ik wilde het zelf wel eens horen.
Uiteindelijk kwam ik op 2 potentiele speakers uit. Een Yamaha en een KRK. Voordeel is dat beide niet te groot zijn (ca 25 cm), magnetisch afgeschermd en dus naast je beeldscherm kunnen staan en een ingebouwde versterker, in elke speaker afzonderlijk, hebben. Hiervoor ging ik naar een muziekwinkel. Dat is toch wat anders dan een computerwinkel. De omstandigheden zijn veel beter geschikt om te luisteren en ze hebben een mengtafel staan waarmee je verschillende veeleisende mixen kunt beluisteren.
Ik luister vooral naar klassieke muziek en trance en verder speel ik graag FPS games.
Yamaha HS-50, 149 Euro per stuk

Prachtige compacte speakers om te zien, met witte conus en waarvan het Yamaha logo zachtjes oplicht zodra je ze aanzet. De baspoort is naar achteren gericht. Geluid was mooi helder transparant met een zachtvolle bas en zeer goed in het het onderscheiden van de afzonderlijke instrumenten. Ook hoor je ineens fouten/nuances in de tracks die je daarvoor niet hoorde.
KRK Rokit 5, G2, 149 Euro per stuk

Stoere compacte speakers om te zien, met gele conus en een oplichtend KRK logo zodra je ze aanzet. De baspoort is naar voren gericht. Verder zit er aan de onderkant reeds een rubber laagje geplakt tegen ongewenste vibratie op de ondergrond. Geluid was minder zuiver dan de Yamaha, maar wel met een veel vettere bas.
Conclusie
Wat vind ik het voordeel van studio monitors ten opzichte van de standaard pc speaker?
- Afzonderlijke versterkers per kanaal
- Luidsprekers zelf, zijn gemaakt van betere materialen (dus niet van papier!) die langer hun karakteristiek behouden
- Geluid wordt neutraal ge-reproduceerd (lees: onvervormd), zowel laag t/m hoog als zacht en hard. Bedenk wel dat we het hier hebben over de onderkant van de studio monitor markt. Helemaal neutraal zijn ze dus niet. Het evt aanpassen van het geluid kun je dan overlaten aan de software matige mixer.
- Het stereobeeld is nauwkeuriger. Studio monitoren stralen meer naar voren in plaats van in de breedte. Hierdoor is er minder vervorming door interferentie. Nadeel is een kleinere sweet spot, echter je zit toch maar de hele tijd op dezelfde bureastoel op dezelfde plek.
- de producteisen liggen in deze industrie veel hoger. Ik heb ook nog een paar andere studio monitors gehoord die ik weliswaar minder vond, maar nog steeds veel beter klinken dan de meeste PC speaker setjes.
Wat heb ik uiteindelijk gekozen?
In eerste instantie had ik tijdens het luisteren de muziek lekker voluit staan. Daardoor was ik helemaal weg van de Yamaha. Maar toen ik de volumeknop terugdraaide op een fatsoenlijk dagelijks-gebruiks-niveau had ik gewoon te weinig vette, volle bas. Omdat ik het spelen van games toch belangrijker vind dan muziek luisteren, is die bas onmisbaar voor alle explosies, etc. Dus uiteindelijk voor de KRK gekozen. Of dit de juiste keuze is? Misschien vond ik de KRK gewoon stoerder. Misschien had ik toch voor de Yamaha moeten kiezen en tegelijkertijd verder sparen om er over een half jaar een Yamaha subwoofer aan te hangen.
Om mijn Creative Gigaworks T40 (eerste generatie) te vervangen ben ik op zoek gegaan naar een (nog) betere pc speaker set. Ik wil liever geen subwoofer onder mijn bureau dus moest het een 2.0 setje worden. Mijn budget was 300 Euro. Via verschillende fora was ik op het idee gekomen om ook eens naar studio monitors te kijken. De meningen zijn hierover verdeeld om verschillende redenen, maar ik wilde het zelf wel eens horen.
Uiteindelijk kwam ik op 2 potentiele speakers uit. Een Yamaha en een KRK. Voordeel is dat beide niet te groot zijn (ca 25 cm), magnetisch afgeschermd en dus naast je beeldscherm kunnen staan en een ingebouwde versterker, in elke speaker afzonderlijk, hebben. Hiervoor ging ik naar een muziekwinkel. Dat is toch wat anders dan een computerwinkel. De omstandigheden zijn veel beter geschikt om te luisteren en ze hebben een mengtafel staan waarmee je verschillende veeleisende mixen kunt beluisteren.
Ik luister vooral naar klassieke muziek en trance en verder speel ik graag FPS games.
Yamaha HS-50, 149 Euro per stuk
Prachtige compacte speakers om te zien, met witte conus en waarvan het Yamaha logo zachtjes oplicht zodra je ze aanzet. De baspoort is naar achteren gericht. Geluid was mooi helder transparant met een zachtvolle bas en zeer goed in het het onderscheiden van de afzonderlijke instrumenten. Ook hoor je ineens fouten/nuances in de tracks die je daarvoor niet hoorde.
KRK Rokit 5, G2, 149 Euro per stuk
Stoere compacte speakers om te zien, met gele conus en een oplichtend KRK logo zodra je ze aanzet. De baspoort is naar voren gericht. Verder zit er aan de onderkant reeds een rubber laagje geplakt tegen ongewenste vibratie op de ondergrond. Geluid was minder zuiver dan de Yamaha, maar wel met een veel vettere bas.
Conclusie
Wat vind ik het voordeel van studio monitors ten opzichte van de standaard pc speaker?
- Afzonderlijke versterkers per kanaal
- Luidsprekers zelf, zijn gemaakt van betere materialen (dus niet van papier!) die langer hun karakteristiek behouden
- Geluid wordt neutraal ge-reproduceerd (lees: onvervormd), zowel laag t/m hoog als zacht en hard. Bedenk wel dat we het hier hebben over de onderkant van de studio monitor markt. Helemaal neutraal zijn ze dus niet. Het evt aanpassen van het geluid kun je dan overlaten aan de software matige mixer.
- Het stereobeeld is nauwkeuriger. Studio monitoren stralen meer naar voren in plaats van in de breedte. Hierdoor is er minder vervorming door interferentie. Nadeel is een kleinere sweet spot, echter je zit toch maar de hele tijd op dezelfde bureastoel op dezelfde plek.
- de producteisen liggen in deze industrie veel hoger. Ik heb ook nog een paar andere studio monitors gehoord die ik weliswaar minder vond, maar nog steeds veel beter klinken dan de meeste PC speaker setjes.
Wat heb ik uiteindelijk gekozen?
In eerste instantie had ik tijdens het luisteren de muziek lekker voluit staan. Daardoor was ik helemaal weg van de Yamaha. Maar toen ik de volumeknop terugdraaide op een fatsoenlijk dagelijks-gebruiks-niveau had ik gewoon te weinig vette, volle bas. Omdat ik het spelen van games toch belangrijker vind dan muziek luisteren, is die bas onmisbaar voor alle explosies, etc. Dus uiteindelijk voor de KRK gekozen. Of dit de juiste keuze is? Misschien vond ik de KRK gewoon stoerder. Misschien had ik toch voor de Yamaha moeten kiezen en tegelijkertijd verder sparen om er over een half jaar een Yamaha subwoofer aan te hangen.
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Anoniem: 253071
ik zie dat er een verschil van 20€ is ongeveer tussen de logitech Z4 en de Z4e. maar als ik de specificaties en uiterlijk bekijk zie ik totaal geen verschillen.
Heeft er iemand een verklaring voor die 20€?
Heeft er iemand een verklaring voor die 20€?