Het grote Dimage 7x / Ax ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.721 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Juist dat is ADI, maar dat heb ik nog niet werkend gezien. Het 2x flitsen is TTL (staat ook netjes in het schermpje) en dat werd degelijk.

Mijn serienummer start met een 7 en de "known issues" uit de 6-serie zijn niet verholpen helaas.

De manual is inderdaad erg summier, het woord ADI heb ik daar niet eens in terug kunnen vinden tot nu toe, dat vind ik helemaal vreemd...

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je de flitser niet in een soort ADI modus zetten? Scroll eens door de instellingen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 08:47:
Moet je de flitser niet in een soort ADI modus zetten? Scroll eens door de instellingen zou ik zeggen.
Dan kom ik niets tegen, en alleen TTL voor de P mode.
ADI is onbruikbaar met omni-bounce of als de kop gedraait of getilt is, maar het staat groot op de doos, dan mag het ook werken ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem anders even contact op met Sigma (0031(0)30-6061070 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Ik ben er nog steeds niet uit. In de komende dagen wil ik een externe flits voor mijn A2 bestellen en mijn keuze ligt bij deze 2:

• De Minolta 3600 HSD, 199 euro
• De Sigma EF500 DG Super, 249 euro

Nou lees ik hier dus vanalles over beide flitsers, maar is zie eigenlijk een beetje door de bomen het bos niet meer, ben nogal een flitser n00b ;)

• De Sigma ondersteunt bepaalde functies van de A2 niet. Welke zijn dat nu precies en hoe vaak gebruik je dat eigenlijk?
• Ondersteunt de Minolta die zaken wel?
• Welke dingen ondersteunt de Sigma wel die de Minolta niet kan, en opnieuw, waar gebruik je dat voor?

Op zich biedt de Sigma wel meer, maar is 50 euro duurder en groter/zwaarder. Ik zoek nog overtuigende argumenten voor de een of de ander.
mphilipp schreef op donderdag 18 november 2004 @ 07:38:
[...]

Ik krijg volgende week mijn Sigma EF500-DG Super binnen. Via een Duitse zaak voor slechts €197. Dat is dus minder als een Minolta 3600HS(D) en hij komt qua features dichter in de buurt van de 5600HS(D). Lekker flitsertje dus vooral voor dat geld.
Ik ga 'm meteen uitproberen en zal wat ervaringen posten.
Waar in Duitsland heb je die besteld?

[ Voor 24% gewijzigd door EXX op 15-12-2004 09:46 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Klaudio heeft een mooie Minolta FAx gemaakt waar het precies staat uitgeschreven: http://www.pbase.com/klaudio/broadbandfax#Flash4

De 3600 kan zijn kop niet draaien, dat kan de sigma wel. En focus assist lights doet het bij geen enkele flitser.
Sigma EF-500 DG Super (MA) units with serial numbers starting with '5' or less:

* do not allow multi-flash to work with the Ax,
* do not allow manual flash output level to be used except with the Ax in manual exposure mode, and
* do not allow modeling flash to be used except with the Ax in manual exposure mode.

Sigma EF-500 DG Super (MA) units with serial numbers starting with '6' have overcome the multi-flash limitation.
Zelf kan ik toevoegen dat serienummers die met 7 beginnen, niets extra's hebben en hetzelfde zijn als die met 6 beginnen.

[ Voor 55% gewijzigd door Oxi op 15-12-2004 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Oxigun schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:11:
De 3600 kan zijn kop niet draaien, dat kan de sigma wel. En focus assist lights doet het bij geen enkele flitser.
Zelf kan ik toevoegen dat serienummers die met 7 beginnen, niets extra's hebben en hetzelfde zijn als die met 6 beginnen.
* do not allow multi-flash to work with the Ax,
Multi flash werkt inderdaad gewoon. Volgens hoort zoiets ook gewoon alleen in manual exposure mode te werken omdat je zelf moet bepalen hoe lang de belichting is. Lijkt me een beetje lastig om het aantal flitsen en de duur te bepalen als de cam nog moet zeggen hoelang ie de sluiter open denkt te houden. Geen bug, maar een feature dus.
* do not allow manual flash output level to be used except with the Ax in manual exposure mode, and
Lijkt me logisch, toch? Manual adjsutments in manual mode. Zie vorige commentaar.
* do not allow modeling flash to be used except with the Ax in manual exposure mode.
Modelling flash gebruik je om te kijken of je belichting goed is VOOR je de opname maakt. Doorgaans ben je dan aan het experimenteren.

Deze commentaren komen denk ik van die FAQ, dus dit is geen aanval op degene die het plaatste. Ik vind het geen steekhoudende commentaren. Het lijken mij geen tekortkomingen in ieder geval.

Iemand vroeg of je last hebt van deze beperkingen. Dat hangt er maar net vanaf hoe je de flits wil gaan gebruiken. Wat ik jammer vind is dat ik geen ration flash kon doen. Misschien doe ik het verkeerd, maar ik kreeg het zo even niet aan de praat. Ratio flash is waar je de ingebouwde én de externe flash tegelijk gebruikt. De externe gaat dan in wireless mode en kun je dan ergens plaatsen zodat je een betere belichting krijgt. Misschien nog even proberen.

Verder werkt ie gewoon als een speer. Last curtain flash en wireless flash werken als een speer. Strobe heb ik ook geprobeerd, maar nog niet in een zinvolle setting waar ik leuke effecten krijg. Volgend project.

De flitser heb ik gekocht via eBay bij Pfab`s Photoladen GmbH in Duitsland. Hij had er toevallig een paar. Of ie ze op voorraad heeft weet ik niet. Zoek even op eBay zou ik zeggen. Als je slim bent, pak je de Huifkar om het spul in Nederland te krijgen.

Nog een tip voor A1/A2 bezitters die een focus-assist light nodig hebben: een Duitse kokosnoot heeft er een gebouwd! Je hebt er wel een BP-400 batterygrip voor nodig. Hij kan daar een FA-light inbouwen met 3 lampjes. Schijnt als een speer te werken. Nu alleen nog voordelig zo'n ding op de kop tikken.

[edit[
Moet ik natuurlijk wel zeggen waar dat AF light vandaan komt: http://www.d7userforum.de/phpBB2/forum3.html. Het heet Sunny-Light.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 15-12-2004 23:33 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Vraagje over de snelheid van geheugen kaarten.

Ik wil meer in de tiff/raw mode gaan fotograferen met mijn 7HI. Alleen als ik 3 a 4 foto's achter elkaar heb geschoten is de camera voor tijdje niet meer te gebruiken omdat die dan de buffer aan het wegschrijven is naar de flashkaart. Nu loopt ik met het idee om een snelle flashkaart te halen om dit probleem op te vangen.

Ik las op enkele plekken dat SD kaarten sneller zijn dan compactflash kaarten. En SD geheugen wordt ook steeds meer gebruikt. Is het dan niet handiger om een CF->SD converter te nemen en over te stappen om SD kaarten.

Of is het verschil tussen SD kaarten en CF kaarten te klein om een CF-.SD converter te nemen en kan ik beter een snelle sandisk CF kaart halen..

Waarom heb ik dat idee van SD ram dan. Omdat steeds meer apparaten met SD gaan werken. PDA, sommige telefoons, nieuwere fototoestellen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

mphilipp schreef op woensdag 15 december 2004 @ 19:23:
[...]

Nog een tip voor A1/A2 bezitters die een focus-assist light nodig hebben: een Duitse kokosnoot heeft er een gebouwd! Je hebt er wel een BP-400 batterygrip voor nodig. Hij kan daar een FA-light inbouwen met 3 lampjes. Schijnt als een speer te werken. Nu alleen nog voordelig zo'n ding op de kop tikken.

[edit[
Moet ik natuurlijk wel zeggen waar dat AF light vandaan komt: http://www.d7userforum.de/phpBB2/forum3.html. Het heet Sunny-Light.
Eens over die flits. De niet werkende functies mis ik niet.

Die Sunny Light is best leuk, ik zou het ook erin willen maar dan als DIY project. Zal eens kijken hoe ik uit me duits kom als ik schema's ga zoeken om het zelf te knutselen en tegelijk me BP-400 probern niet te slopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Oxigun schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 15:58:
[...]

Eens over die flits. De niet werkende functies mis ik niet.

Die Sunny Light is best leuk, ik zou het ook erin willen maar dan als DIY project. Zal eens kijken hoe ik uit me duits kom als ik schema's ga zoeken om het zelf te knutselen en tegelijk me BP-400 probern niet te slopen)
Op dat forum is één schemaatje te vinden. Maar meneer Sunny levert geen bouwpakketten; hij bouwt alleen zelf in.

Zijn er trouwens A1/A2 bezitters geïnteresseed in de BP-400 batterygrip? Ik kan voor een redelijk bedrag aan brand-spanking nieuwe grips komen. Overal zie ik ze voor €140+ staan en dat is erg duâh. Als ik ze nou eens voor, laten we zeggen €100 zou kunnen regelen? Maar dan moeten er wel voldoende gegadigden zijn, anders gaat die prijs weer niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Kamera Express heeft 'm trouwens voor 119,- . Ik kan de BP-400 iedereen aanraden. Niet zozeer voor het maken van foto's in portretstand (je krijgt er alleen een extra ontspanknop bij) maar wel voor betere handling dankzij de handstrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Femme schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 16:38:
Kamera Express heeft 'm trouwens voor 119,- . Ik kan de BP-400 iedereen aanraden. Niet zozeer voor het maken van foto's in portretstand (je krijgt er alleen een extra ontspanknop bij) maar wel voor betere handling dankzij de handstrap.
Gebruiken voor portretstand kan er beter mee dan zonder, maar ik vind het veel te 'bulky' om die daar regelmatig voor de gebruiken (heb dunne lange vingers).
De handling door het gewicht en de handstrap is wel VEEL beter. Zeker met een zware flitser bovenop maakt de betere gewichtsverdeling veel uit. Hij wiebelt veel minder met BP-400 en flitser dan met alleen een flitser.

En ik krijg meer commentaar dat ik een mooie camera heb sinds ik een BP-400 er onder heb hangen B) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Femme schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 16:38:
Kamera Express heeft 'm trouwens voor 119,- .
Oh, dat scheelt behoorlijk.Ik weet niet wie het is (importeur/distributeur of fotohandel zelf) maar iemand vult zijn zakken behoorlijk aan onze hobby. Ik heb niets tegen iets verdienen, maar als je ziet wat sommige dingen in het buitenland kosten... De draadontspanner is ook al zoiets. Gewoon een knoppie, een draadje met een gekke connector eraan...€80! En in Duitsland €25! Wat is er hier aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
[quote]mphilipp schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 20:05:
maar iemand vult zijn zakken behoorlijk aan onze hobby.
Echt wel... Hier in Nederland is een 1GB CF Ultrta II het goedkoopst te krijgen voor rond de 100 euro, exclusief verzendkosten. Als ik er een bij een goede eBay seller haal, vanuit Amerika, kan ik er al vinden voor 65 euro, inclusief verzendkosten. (En ja, dat heb ik al gedaan.) Een 2GB kaartje kost rond de 210-220 euro in Nederland, zonder verzending, terwijl dit op eBay al te halen is vanaf 125 euro.... Wellicht is het de moeite waard om zulke dingen die klein zijn, en niet snel beschadigen, te halen via eBay om flink wat geld te verdienen; je kunt zo op 4GB aan flashrommel al 200 euro verdienen. Wellicht is een grip ook nog wel te doen, al zal de winst daarop minder zijn.

Alhoewel... een Canon grip schijnt in Nederland rond de 220 euro te zitten, terwijl ik hem op eBay al vind voor 115...

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 17-12-2004 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[quote]Katsunami schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 20:29:
mphilipp schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 20:05:
[...]
Wellicht is een grip ook nog wel te doen, al zal de winst daarop minder zijn.

Alhoewel... een Canon grip schijnt in Nederland rond de 220 euro te zitten, terwijl ik hem op eBay al vind voor 115...
Ik zag de Minolta A1/A2 grip ook al voor veel minder dan hier. Alleen is het ding wat groter dan een CF kaart en heb je dus te maken met hogere verzendkosten (en moet ie verzekerd worden?) en misschien ook nog BTW. Dus dan komt een grip van pak 'm beet €70 toch al gauw op €100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ja, de grip die jij opnoemt scheelt maar 30 euro; hetgeen ik opnoem scheelt echter 105 euro :) Dan wordt het wel de moeite waard om te overwegen, of zelfs om iets dergelijks tweedehands te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

micro review Konica Minolta ACT-100 Telephoto Converter

Afbeeldingslocatie: http://img187.exs.cx/img187/1992/act1004wi.jpg

Na een aantal maanden met de A2 gewerkt te hebben, naar volle tevredenheid trouwens, kwam ik toch in sommige situaties wat zoombereik tekort. KM biedt hiervoor een oplossing, een zogeheten ''converter'' (voorzetlens).

Daar er nagenoeg niets te vinden is over dit (onbekende) product, leek het me een goed idee hier iets over te schrijven.

Er zijn voor de Dimage serie 2 converters beschikbaar, een tele-converter (x 1,5) en een groothoek-converter (x 0,5). Met de teleconverter kom je dan dus uit op 300 mm (35 mm film equivalent).

In de verpakking:

- korte gebruiksaanwijzing
- gebruiksaanwijzing
- CD met een firmware update (1.10)
- de ACT-100
- een voorste en een achterste lensdop
- een beschermhoesje voor de converter

De converter is voorzien van een buitendraad, deze draai je dus voorop in de lens van de A2. Eventuele (UV) filters zullen dus verwijderd moeten worden.

De converter zelf is zwaar, bijna even zwaar als een A2 zelf! KM benadrukt dus op te passen hiermee. Wanneer de converter bevestigd is dient de lens in macrostand gezet te worden, op deze manier is de lens voor uitschuiven vergrendeld. KM adviseert, wat ik kan beamen, niet met een converter gemonteerd op het toestel, rond te lopen en de camera bloot te stellen aan schokken/bewegingen alsmede de lens in en uit te schuiven. Dit zou het lensmachnisme wel eens teveel kunnen belasten en voor beschadigingen kunnen zorgen. Wees dus voorzichtig.

Na het opschroeven van de converter en de lens in macrostand te hebben gezet, dient in het configuratiescherm van de camera het gebruikte lens accesoire geslecteerd te worden. In dit geval dus de Teleconverter. Er verschijnt dan een symbooltje op het beeld door de EVF.

In de praktijk is het op- en afschroeven van de converter niet handig, het gebruik ervan zou waar mogelijk beperkt moeten worden tot enigzins stationaire situaties. Wat niet moet worden vergeten, is het immer ondersteunen van de converter, dit alleen om je lens te behouden.

Dan nu, de resultaten. De converter is optisch en qua bouw, van een hoge kwaliteit. Het voorkomen van de converter is enigzins indrukwekkend met zijn 86 mm voorste lens!

Er is geen enkele beeldnadelige eigenschap te bekennen. De lichtsterkte en scherpte zijn gelijk aan de naar mijn inziens, prima lens van de Dimage serie. Het gewonnen zoombereik is niet schokkend, maar kan het verschil uitmaken tussen een matige en een goede plaat. Optisch dichterbij halen is immers altijd beter als croppen.

Conclusie, de ACT-100 is een bruikbaar accesoire met een bruikbare vergroting van het zoombereik en een prima beeldkwaliteit. De (bouw)kwaliteit van de converter is uitstekend. Het enige nadeel is het gewicht en de daaraan gebonden beperkingen. Het monteren en afahalen van de converter is wanneer je het snel nodig hebt onhandig, maar daar is het ding ook niet voor bedoelt.

Pro's:

- gewonnen bereik
- beeldkwaliteit
- constructiekwaliteit
- uiterlijk

Con's:

- gewicht en de berperkingen die hierdoor worden opgelegd.

Samples:

200 mm:

Afbeeldingslocatie: http://img189.exs.cx/img189/4480/samp19ee.jpg
1/80
F7.1
ISO 64

+/- 300 mm met ACT-100:

Afbeeldingslocatie: http://img189.exs.cx/img189/3889/samp28id.jpg
1/250
F3.5
ISO 80

Samples geschoten in RAW, AdobeRGB, niets aan post-processing, enkel convert naar jpg en resize. Belichting, diafragma, sluitertijd etc op auto, stand ''P''.

Links:

Productinfo KM converters: http://konicaminolta.com/...image/dimage-a2/10_5.html

Prijslijst kamera-express.nl: http://www.kamera-express...TAAL&categorie=27&merk=41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Gisteren mijn external flash binnengekregen. Net als anderen hier op het forum een Sigma EF500 DG Super. Wat een knots van een ding zeg, bijna net zo groot als de A2 ;).

Op zich werkt de flash prima. Even wat testjes gedaan zowel op de cam als wireless en het functioneert allemaal prima.

Bij de handleiding zat een roze briefje met daarop enkele remarks voor het gebruik samen met een digicam:
Combinations with Dimage 71 etc., and cameras that have hot shoe contacts for External Flash
It is possible to use the EF5-00 DG Super with Dimage7i, and other cameras that have hot shoe contacts for external flashes. (When you attach the EF-500 DG Super to camera, "d" will be displayed on the LCD panel).
• Please refer to the section relating to the flash, in the instruction manual of the camera in use.
• High-Speed Sync (HSS) and Modeling Flash functions, which are explained in this flash instruction manual cannot be used.
• Camera's Flash mode cannot be used with Red-eye reduction setting.
• Although, the angel of the flash coverage changes according to lens zooming, the number of the focal length indicated by lens and flash coverage angle display are not the same. Moreover, the amount of flash light at the corners will be insufficient at wide focal lengths. Please use the built-in wide panel if needed.
• Please set the camera's Flash control mode to manual when using Normal Slave Flash.
Wel een beetje balen dat HSS niet werkt. Hetzelfde geldt voor de Red-eye reduction feature. :(

Als beide functies wel bij de Minolta 3600 HSD werken, was dat misschien toch een betere (en iets goedkopere) keuze geweest.

Voor Dynax 7D users zat er overigens ook een briefje bij:
If you use aplha-7Digital (Dynax 7 Digital/ Maxxum 7 Digital) please switch flashgun's exposure mode from TTL-mode to High Speed Sync Mode (page 16).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EXX schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:41:
Als beide functies wel bij de Minolta 3600 HSD werken, was dat misschien toch een betere (en iets goedkopere) keuze geweest.
Wat heb jij ervoor betaald dan? Ik heb de mijne voor €199 gehaald en de 3600HSD was zelfs 2de hands maar 2-3 tientjes goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 14:31:
Er zijn voor de Dimage serie 2 converters beschikbaar, een tele-converter (x 1,5) en een groothoek-converter (x 0,5). Met de teleconverter kom je dan dus uit op 300 mm (35 mm film equivalent).
Leuke review! Ik heb ook wel eens naar die ACT100 gekeken, maar uiteindelijk viel mijn oog op de Raynox lenzen. Met de DCR2020Pro haal je maar liefst 2,2x vergroting (440mm) uit je A1/A2. En het leuke is dat ik het ergens zag staan voor dezelfde prijs als de Minolta lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

mphilipp schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:48:
[...]

Wat heb jij ervoor betaald dan? Ik heb de mijne voor €199 gehaald en de 3600HSD was zelfs 2de hands maar 2-3 tientjes goedkoper...
Bij foto konijnenberg besteld voor 240 euro. De 3600 HSD was daar IIRC 200 euro.

Op zich is de Sigma natuurlijk de flitser met meer mogelijkheden: de in alle standen te zetten filtskop is natuurlijk een groot voordeel. Ik vind het alleen jammer dat HSS en Red-eye niet werken (vvoral dit lijkt me een gemis). Overigens staat er dat modelling ook niet werkt, maar eerder is in dit topic staat dat het wel werkt, maar alleen in manual mode.

Het volgende is wel een beetje vreemd: de A2 stond op red-eye toen ik de flits er voor het eerste opzette. Toen kon ik met het menu niet omschakelen naar fill-flash of wireless. Flits eraf gehaald, omgezet naar fill flash en toen de flitser er weer op. Toen kon ik in het menu idd red-eye niet meer selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EXX schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:08:
[...]
Ik vind het alleen jammer dat HSS en Red-eye niet werken (vvoral dit lijkt me een gemis). Overigens staat er dat modelling ook niet werkt, maar eerder is in dit topic staat dat het wel werkt, maar alleen in manual mode.
Red-eye is toch geen probleem? In de eerste plaats staat de flitser verder van de lens af, dus zou je er minder of geen last van moeten hebben bij het direct flitsen. En ten tweede kun/moet je indirect flitsen. Dan krijg je geen rode ogen meer. Rode ogen is iets dat feitelijk alleen optreedt met de ingebouwde flitsertjes als die te dicht bij de lens zitten. Ze flitsen dan in een rechte lijn mee met de lensrichting. Hoe verder ie van de lens af staat, hoe beter. En natuurlijk het liefst een omnibounce gebruiken. Ook dat scheelt weer een end.
Het volgende is wel een beetje vreemd
Vreemd...zal het eens proberen op mijn A1. Nooit iets dergelijks gehad.

Van HSS snap ik nog steeds geen bal. Is dat nou een extreem snelle flits voor heeele snelle sluitertijden? Ik heb al verschillende verhaaltjes erover gelezen, maar niet een maakt het me helemaal duidelijk...(en ik ben niet eens blond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

mphilipp schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:47:
[...]

Red-eye is toch geen probleem? In de eerste plaats staat de flitser verder van de lens af, dus zou je er minder of geen last van moeten hebben bij het direct flitsen. En ten tweede kun/moet je indirect flitsen. Dan krijg je geen rode ogen meer. Rode ogen is iets dat feitelijk alleen optreedt met de ingebouwde flitsertjes als die te dicht bij de lens zitten. Ze flitsen dan in een rechte lijn mee met de lensrichting. Hoe verder ie van de lens af staat, hoe beter. En natuurlijk het liefst een omnibounce gebruiken. Ook dat scheelt weer een end.
Das natuurlijk wel waar. :)
[...]

Vreemd...zal het eens proberen op mijn A1. Nooit iets dergelijks gehad.

Van HSS snap ik nog steeds geen bal. Is dat nou een extreem snelle flits voor heeele snelle sluitertijden? Ik heb al verschillende verhaaltjes erover gelezen, maar niet een maakt het me helemaal duidelijk...(en ik ben niet eens blond)
LOL, dat herken ik. Ik heb wat zitten speuren, en volgens mij is dat HSS eigenlijk bedoeld voor SLR's en heeft het iets maken met het openen van het sluitergordijn in combinatie met de flitstijd bij hele korte sluitertijden. Dat zou dus betekenen dat het voor een digicam als de A1/A2 volkomen onbelangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:08:
Bij foto konijnenberg besteld voor 240 euro. De 3600 HSD was daar IIRC 200 euro.

Op zich is de Sigma natuurlijk de flitser met meer mogelijkheden: de in alle standen te zetten filtskop is natuurlijk een groot voordeel. Ik vind het alleen jammer dat HSS en Red-eye niet werken (vvoral dit lijkt me een gemis). Overigens staat er dat modelling ook niet werkt, maar eerder is in dit topic staat dat het wel werkt, maar alleen in manual mode.
Vreemd eigenlijk, dat sommige dingen niet werken. Ik heb dezelfde flitser, maar dan de Canon variant op een 10D, en *alles* werkt. Ook High Speed Sync en modelling flash. Red Eye reduction heb ik nog niet naar gekeken (heeft-ie dat? :P) maar de Red Eye Reduction van de 10D werkt wel nog gewoon. Ik heb die echter nog nooit nodig gehad met een goed ingestelde externe flitser.

Als er functies tussen hadden gezeten die niet zouden werken (met name HSS, die toch soms erg handig is), zou ik de flitser niet eens gekocht hebben; dan had ik nog wel de extra 120 euro voor een 550EX erbij gespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:47:
Van HSS snap ik nog steeds geen bal. Is dat nou een extreem snelle flits voor heeele snelle sluitertijden?
Ja, en nee.

Normaal flitst de flitser als de sluiter opengaat (first curtain), of nét voordat hij dichtgaat (second curtain). Als de sluiter te snel op en dicht gaat, kan de flitser niet meer "timen", en dus niet synchroniseren. Daarvoor bestaat HSS.

Als je met HSS flitst, gaat de flitser aan, en blijft branden totdat de de sluiter open, en weer dicht is gegaan. De flitser zelf wordt "langzamer", en "brandt langer", maar je kunt wel met snelle sluitertijden werken; ook met 1/4000ste of 1/8000ste als je wil, en de camera dat kan.

Omdat de flitser langer brandt, kost het meer stroom; tevens is het bereik van je flitser korter. Dat komt omdat hij gaat branden als een lamp voor een korte tijd, en hij zal dus niet "schieten". (Ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen. Normaal is het: "sluiter open... *flits! op het juiste moment*... sluiter dicht. Nu is het: "Flitser aan... sluiter op en dicht... flitser uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Katsunami schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 02:58:
[...]
Normaal is het: "sluiter open... *flits! op het juiste moment*... sluiter dicht. Nu is het: "Flitser aan... sluiter op en dicht... flitser uit.)
Ok, dat snap ik tenminste... Ik vermoedde ergens wel dat het dat zou zijn, want het had te maken met snelle sluitertijden en dan heeft sneller flitsen eigenlijk geen zin. De stukjes die ik er over las waren heel ingewikkeld en dus ben ik na een regel of 4 alweer de weg kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Katsunami schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 02:53:
[...]
Vreemd eigenlijk, dat sommige dingen niet werken. Ik heb dezelfde flitser, maar dan de Canon variant op een 10D, en *alles* werkt.
Het ligt niet aan de flitser, maar aan de camera. Uiteindelijk blijkt het meeste gewoon wel te werken. Red-eye is naar mijn idee irrelevant met een externe flitser. En ik heb net maar even wat geprobeerd met HSS en voor zover het van toepassing is op een niet-dSLR werkt het gewoon. Ik heb in een donker kamertje geflitst met sluitertijden tot /13000 en ik zie geen enkel verschil. En het is niet echt makkelijk vast te stellen, maar het lijkt er inderdaad op dat ik de flitser aan zie gaan vòòr ik het (nep) sluitergeluid hoor.
Het gaat volgens mij om features die niet op de camera zelf zitten en dus ook niet aangestuurd worden. De A1/A2 hebben bv geen AF-lampje, dus het AF lampje van de flits wordt ook niet aangestuurd. De camera kent het bestaan van zoiets niet. Sigma heeft natuurlijk een basis flitser gemaakt en door reverse-engineering proberen ze een soort interface te maken tussen de verschillende camera's en hun flits. Nou ja...als een camera iets gewoon niet kan houdt het op.
Zaken als de modelling flits werken wel, alleen moet je het knopje op de flitser indrukken. Je kunt het dus wel gewoon gebruiken. Het valt dus reuze mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 07:42:
Het ligt niet aan de flitser, maar aan de camera. Uiteindelijk blijkt het meeste gewoon wel te werken. Red-eye is naar mijn idee irrelevant met een externe flitser. En ik heb net maar even wat geprobeerd met HSS en voor zover het van toepassing is op een niet-dSLR werkt het gewoon.
Compacts hebben vaak niet eens een sluiter. Die zetten of de chip van Live naar Capture mode, voor de ingestelde sluitertijd, of ze gebruiken het diafragma als sluiter. Wat de A1 doet, weet ik niet. Ik kon echter met mijn Sony F717 gewoon op 1/1000ste flitsen, zowel met de interne TTL als de handmatige externe flitser. Ik denk dat een compact altijd HSS flitst, omdat er (vaak/normaal) geen sluiter is waarmee gesynchroniseerd hoeft te worden.
Ik heb in een donker kamertje geflitst met sluitertijden tot /13000 en ik zie geen enkel verschil. En het is niet echt makkelijk vast te stellen, maar het lijkt er inderdaad op dat ik de flitser aan zie gaan vòòr ik het (nep) sluitergeluid hoor.
Als de foto al compleet donker is vanaf 1/40ste, zul je inderdaad met 1/125ste of 1/1000ste geen verschil zien nee. Logisch. En het zou inderdaad kunnen, dat je de flits eerder ziet; misschien gebruikt de camera altijd een soort HSS, zoals ik hierboven zei. Dat weet ik echter niet 100% zeker natuurlijk, ik ken de A1 niet (goed).
Het gaat volgens mij om features die niet op de camera zelf zitten en dus ook niet aangestuurd worden. De A1/A2 hebben bv geen AF-lampje, dus het AF lampje van de flits wordt ook niet aangestuurd. De camera kent het bestaan van zoiets niet.
Dat is de meest logische oplossing. Dan zou natuurlijk een assist-lampje op een Minolta flitser ook niet moeten werken in combinatie met de A1.
Sigma heeft natuurlijk een basis flitser gemaakt en door reverse-engineering proberen ze een soort interface te maken tussen de verschillende camera's en hun flits. Nou ja...als een camera iets gewoon niet kan houdt het op.
Metz is op dit gebied wat slimmer. Ze maken een basisflitser, en een adaptertje met de contacten voor verschillende merken camera's. Sigma "bouwt de adapter in" in het flitsvoetje zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Katsunami schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 18:19:
Dat is de meest logische oplossing. Dan zou natuurlijk een assist-lampje op een Minolta flitser ook niet moeten werken in combinatie met de A1.
Dat klopt idd. (zowel voor de A1 als de A2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Even de boel weer kicken...niemand meer wat interessants te melden over de Ax? Morgen ga ik een Raynox DCR2020Pro halen. Kijken hoe 440mm bevalt met zo'n extender. Verschillende verhalen over gehoord, maar niet veel voorbeelden online gezien. Ik zal wat testfoto's maken en hier posten.

Ohja..gisteren ook nog op eBay een battery grip (BP-400) gescoord. Zal wel effe duren voordat ie uit de States hier is...

[ Voor 17% gewijzigd door mphilipp op 13-05-2005 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zo...de Raynox DCR2020Pro is binnen! Eerste reactie van mij na de testshoot is dat ik erg tevreden ben . Het is een hele knoert, maar de plaatjes zijn prima. Tuurlijk...er is vignettering, en niet te zuinig ook, laten we daar eerlijk over zijn. Maar als je 'creatief met crop' bent is dit makkelijk te omzeilen. Het gaat er uiteindelijk om dat je aan tele wint en dat ie ook nog eens een beetje scherp is. Gelukkig heeft de A1/A2 een hele goede lens, dus geen foutjes of CA die nu ook 2.2x worden vergroot. Ok, wat testfoto's:

#1 - Een vogelnestje op maximaal tele (200mm)
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/gallery/d/4198-2/nestje_200mm.jpg

#2 - En nu met de Raynox erop. Ik heb de vignettering expres laten zitten zodat je ziet hoe erg het is.
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/gallery/d/4200-3/nestje_440mm.jpg

#3 - Hier zie je de vignettering beter op
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/gallery/d/4228-3/woudrichem_440mm.jpg

#4 - Een reiger op 200mm (crop)
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/gallery/d/4205-3/PICT4322.jpg

#5 - Dezelfde reiger, ongeveer dezelfde crop, maar dan op 440mm
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/gallery/d/4203-3/PICT4321.jpg

#6 - Macro kan ook
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/gallery/d/4207-3/PICT4325.jpg

#7 - Zo kun je zien dat ie best scherp is, tot over het hele bruikbare bereik (crop)
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/gallery/d/4210-3/PICT4338.jpg

#8 - Wat eendjes die wakker werden omdat er een paar lekkere wijven langszwemmen...
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/gallery/d/4213-3/PICT4339.jpg

Zoals jullie kunnen zien is het best te doen. Tenminste, ik vind van wél. Het is me alleszins meegevallen. Scherpte is ok. Vignettering is naadje natuurlijk, maar goed...je hebt wél weer 2.2x tele. Ze hebben ook nog een 1850 (1.85x) en 1540 (1.54x) en die zullen wel minder vignettering hebben, maar ook minder tele. Ik heb overigens niet de Raynox step-up ringen gebruikt. Die zaten er ook niet bij. Ik kocht 'm nl tweedehands en de vorige eigenaar had een Panasonic. Ik heb heel erg toevallig al een 49-62 step-up ring op de cam zitten voor mijn filters. Door zo'n grote maat heb je geen vignettering bij gebruik van een pola enzo. En de Raynox past daar prima op. De ring die ik heb is een super slim line, dus volgens mij kan het niet beter. Ik ga er tenminste van uit dat meer of dikkere ringen de vignettering alleen maar erger maken.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 17-05-2005 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hoe is deze adaptor voor op de camera (mechanish gezien). Valt het mee wat gewicht betreft?
De vignettering is idd minder mooi, maar als je de digitale zoom intern op x2 zet, heb je zo te zien totaal geen last meer, terwijl je toch een 4 MP foto overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EXX schreef op maandag 16 mei 2005 @ 16:16:
Hoe is deze adaptor voor op de camera (mechanish gezien). Valt het mee wat gewicht betreft?
De vignettering is idd minder mooi, maar als je de digitale zoom intern op x2 zet, heb je zo te zien totaal geen last meer, terwijl je toch een 4 MP foto overhoudt.
Hij zit er netjes op. Alleen moet je 'm goed ondersteunen. De body is natuurlijk niet gemaakt voor een extra 275g aan de lens. Bovendien kun je 'm alleen maar (effectief) gebruiken op maximale zoom. Dan is het toetertje van de A1 helemaal uitgeschoven en zit er enige speling op. Vandaar dat ondersteunen noodzakelijk is. Maar de camera is prima te hanteren moet ik zeggen. Hier nog een shot van de maan van afgelopen nacht. Volle maan duurt nog even, dus nu maar een halve:

Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/pix/halve_maan.jpg

BTW: digitale zoom zou ik niet doen. Gewoon croppen achteraf in PS is ietspreciezer en je levert geen kwaliteit in. Je kunt overigens in PS met de RAW plugin vignettering een beetje opheffen. Het wordt dan een heel klein beetje beter.

[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 16-05-2005 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een jaar de Dimage 7, als opvolger voor m'n analoge 7000 waarmee ik jarenlang met plezier gefotografeerd heb. Aanvankelijk was ik dik tevreden met het ding maar inmiddels stapelt ergernis op ergernis en is mijn aanvankelijke tevredenheid omgeslagen in neigingen het ding keihard het raam uit te smijten. Dit is absoluut m'n laatse Minolta.

Ergernis 1: Autofocus is supertraag. Maakt dat ik mooie momenten gewoon mis. Manueel focus is door de te lage resolutie van de viewfinder absoluut niet bruikbaar.
Ergernis 2: Bij korte afstand gebruik maken van de ingebouwde flitser leidt altijd tot overbelichting van de foto, of tot onnatuurlijke glans en het verneuken van de kleuren.
Ergernis 3, en eigenlijk de directe aanleiding tot deze post is dat de laatste tijd de ingebouwde flitser regelmatig dienst weigert. Kan dit te maken hebben met niet volledig opgeladen accu's, want soms lijkt het met vers opgeladen accu's iets beter.

Ben momenteel op vakantie in het verre oosten en vandaag in een winkel even gespeeld met een EOS350 en een Nikon D70S. In vergelijking met de Minolta werkelijk _/-\o_ :9~ !
Autofocus is werkelijk point & shoot en de flitser is ook op korte afstand bruikbaar. Prijs ligt omgerekend op +/- 830 euro maar helaas budgettair op dit moment niet verantwoord. Iemand enig idee hoe de prijze in Duitsland liggen in vergelijking met NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:53:
Ik heb sinds een jaar de Dimage 7, als opvolger voor m'n analoge 7000 waarmee ik jarenlang met plezier gefotografeerd heb. Aanvankelijk was ik dik tevreden met het ding maar inmiddels stapelt ergernis op ergernis en is mijn aanvankelijke tevredenheid omgeslagen in neigingen het ding keihard het raam uit te smijten. Dit is absoluut m'n laatse Minolta.
Je moet dingen wél in perspectief zien... De Dimage 7 is niet een hele nieuwe camera (2001). Alle compact camera's (zeker uit die tijd) zijn traag. Ingebouwde flitsers zijn vaak naadje. Om op basis daarvan het hele merk te boycotten is erg kort door de bocht.

Ik heb een A1 en ik ben dik tevreden. En zoals met zoveel compacts is de AF niet echt heel erg snel, maar zeker niet exessief. Wél in low-light omstandigheden. Maar de rest van de cam is dan weer zodanig goed dat ik die dingen voor lief neem. Maar ja...de 7 is daar weer een voorloper van en ik kan me voorstellen dat dat een stapje terug is. Maar ga nou niet op basis van je frustratie roepen dat het een kloteding is. Een vergelijking met een dSLR is natuurlijk helemaal niet eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:40:
[...]....helemaal niet eerlijk.
Ik moet je hierin gelijk geven. Mijn post was gebaseerd op frustratie en de Dimage 7 vergelijken met een Nikon D70S of een Canon EOS350 is appels met peren vergelijken. Het feit dat ik er niet (meer) tevreden over ben wil niet zeggen dat het een slechte camera is, maar zegt meer over mijn veranderende eisen. De trage AF is nu eenmaal zo, mijn 7000 was ook niet echt snel wat dat betreft. Het feit dat de flitser het laat afweten duidt op een defect en dat kan gebeuren. Shit happens. Maar ik handhaaf mijn punt dat de ingebouwde flitser -ook al doet hij het wel- zijn werk niet goed doet. Feit dat de foto's die ik met flitser maak overbelicht zijn betekent dat de lichtmeting gewoon niet deugt, en dat vind ik jammer, te meer omdat Minolta gebruik maakt van een afwijkende shoe waardoor ik ook nog eens beperkt ben in de flitsers die ik er op zet. Mijn Minolta 4000 flitser past er niet op. Ik zal zodra ik terug ben in NL de flitser laten repareren, daarna gaat deze camera toch in de verkoop, gooi ik wat andere artikelen in de verkoop ter financiering, ga ik wat reviews lezen en ga ik een dSLR kopen. Misschien is van een 7000 naar een Dimage 7 toch een stap terug waar ik niet op heb gerekend en dat is mijn fout en niet die van Minolta. Hierbij mijn excuses over mijn negatieve post. Aaanvankelijk vond ik het -zoals eerder gezegd- een fijne camera. Kennelijk zijn mijn eisen veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:10:
[...]
te meer omdat Minolta gebruik maakt van een afwijkende shoe waardoor ik ook nog eens beperkt ben in de flitsers die ik er op zet.
[knip]
ga ik wat reviews lezen en ga ik een dSLR kopen. Misschien is van een 7000 naar een Dimage 7 toch een stap terug waar ik niet op heb gerekend en dat is mijn fout en niet die van Minolta.
Volgens mij gebruiken Nikon en Canon ook een eigen shoe. Ik heb overigens een Sigma flitser gekocht die het perfect doet met de Mino. Op een gegeven moment - en dat hebben alle fabrikanten gekend - moest men overstappen op digitale communicatie met de flitser. Normaal gaf de camera slechts een triggersignaal 'ga af!' en moest je handmatig instellen hoe hard ie moest flitsen. Aangezien er natuurlijk geen standaard te bedenken was (...) heeft nu ieder merk zijn eigen shoe. Achteraf was een Metz slimmer geweest want daarvoor moet je alleen maar een ander voetje te kopen voor een andere camera. Maar ja...
Ik ga straks ook mijn A1 in de verkoop gooien en een dSLR kopen. Ik ben er voor 90% uit: het wordt een Minolta D7D. De body is nu nog €1000. Ik verwacht dat ik 'm tegen de kerst voor +/- €800 kan scoren. Ik denk toch dat ik te verwend ben door de ergonomie van de A1. De D7D heeft een aantal punten voor op de concurrentie van Nikon en Canon: AS in de body (scheelt je een paar €100 aan IS/VR lenzen), ergonomie door knopjes en schakelaars, grote en heldere zoeker en het grote scherm achterop. Ik denk dat dit een dijk van een cam is. Een Canon 350D is een stuk goedkoper, maar is ergonomisch een paar stappen terug (qua formaat en bediening). De 20D is momenteel zelfs duurder, maar weer wél een hele goede cam. De D70 is ook erg goed qua ergonomie, maar de kleine zoeker (kleiner nog dan de 350D, die week kleiner is dan de 300D) en de AS op de Mino geven voor mij de doorslag. Ik schiet nu een jaar met de A1 en ik ben de AS zeer gaan waarderen. Mensen die roepen dat AS niet altijd nodig is hebben gelijk. Echter, zij hebben denk ik nog nooit met een full-time beschikbaar AS gewerkt...Ik schiet dus zelfs foto's op 1sec zonder onscherpte. Dat is dan wel ondersteund, maar zonder AS lukt je dat niet.

Misschien helpt het in jouw overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Nog even wat over teleconverters voor de Ax. Op het postkantoor ligt de Raynox 1540 pro op me te wachten. Als het goed is vignetteert die nauwelijks. Verlengingsfactor is 1,54x. Ik zal wel eens wat ervaringen posten als ik hem aan de tand gevoeld heb. De 2020 pro is voor mij persoonlijk volkomen onacceptabel vanwege de zware vignettering. Je moet daar bij het fotograferen al rekening mee houden; ongeschikt voor foto's waarbij aan de rand van het beeld ook nog iets interessants staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

birdie_man schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 10:49:
De 2020 pro is voor mij persoonlijk volkomen onacceptabel vanwege de zware vignettering. Je moet daar bij het fotograferen al rekening mee houden; ongeschikt voor foto's waarbij aan de rand van het beeld ook nog iets interessants staat.
Klopt. Je houdt effectief ongeveer 56% van het beeldoppervlak over. Wat ik weer sterk vind is dat het beeld goed scherp is en de vergrotingsfactor is natuurlijk een plus. 308mm tov 440mm is natuurlijk een verschil. Uiteraard is het natuurlijk de fotograaf die bepaalt hoe ie de camera gebruikt en of de extra vergroting opweegt tegen de vignettering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Voor bezitters van een Minolta A1 en A2 is er een interessante nieuwe ontwikkeling.

Een franse programmeur heeft m.b.v. de Minolta SDK een programma geschreven waarmee je de A1 en A2 volledig via de PC kunt bedienen (zg. tethered mode). Dit kon welliswaar al vanaf de eerste dag dat de camera op de markt kwam maar dan moest je € 100,00 extra aan Minolta doneren voor uitgeven.

Zie dit topic op Dpreview

PS => de Minolta fora op Dpreview zijn momenteel erg slecht te bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door jwpmzijl op 13-06-2005 19:07 ]

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

jwpmzijl schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:07:
Een franse programmeur heeft m.b.v. de Minolta SDK een programma geschreven waarmee je de A1 en A2 volledig via de PC kunt bedienen (zg. tethered mode). Dit kon welliswaar al vanaf de eerste dag dat de camera op de markt kwam maar dan moest je € 100,00 extra aan Minolta doneren voor uitgeven.
Inderdaad wel geinig voor studiowerk, maanfoto's enzo. Ik heb die Minolta software ervoor gebruikt om het een keer uit te proberen. Via de gebruikelijke kanalen een 'evaluatieversie' geritseld. Het is geen geldig excuus, maar ik vind het een beetje dom als een camerafabrikant software voor een hoop geld gaat verkopen die je alleen voor hun camera's kunt gebruiken. Als er nu een generieke manier was om digicams tethered te bedienen had je tenminste nog keuze. Minolta verdient genoeg centjes met camera's verkopen. Dit soort pakketten mogen er gewoon bij. Volgens mij krijg je 'm bij de D7D wél weer gratis erbij...

Nou ja...ik probeer dat ding van die Fransoos ook wel even voor de gein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49
Ik heb zojuist een dimage 7 via ebay aangeschaft met een hopelijk klein defectje
De camera valt na 2 seconden weer uit als hij aangezet wordt?
is hier iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en weet iemand wat de kosten zouden zijn van een repa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Misschien moet je die vraag direct stellen aan Minolta in plaats van hier? Reparaties aan elektronische gedeeltes kosten al gauw 100+ EUR, zeker voor een verouderd model als de Dimage 7.

Beter is nog in overleg met de verkoper iets eruit te futselen.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Foto Konijnenberg heeft de ACT-100 in de verkoop voor 119 euro. Aangezien ik wel wat extra tele kan gebruiken overweeg ik de aanschaf van deze teleconvertor. Zover ik heb kunnen lezen in dit topic is dit kwalitatief de beste tele convertor die er voor de A2 is. Alleen dat gewicht baart mij toch zorgen. Hoe ga je daar goed mee om? Lubbert het lens-machaniek niet op den duur uit? Als je vanuit de hand fotografeert ondersteun je de zaak natuurlijk met je hand, maar hoe zit het met gebruik op een statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EXX schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:47:Als je vanuit de hand fotografeert ondersteun je de zaak natuurlijk met je hand, maar hoe zit het met gebruik op een statief?
Je moet 'm zo min mogelijk op zichzelf laten hangen. Als je een beetje handig bent, kun je een metalen plaatje maken waar je een schroef op prutst die je in het gaatje van het statief draait. Ik heb ergens op het web een tekeningetje van gezien, maar het lijkt me niet al te moeilijk om zelf te bedenken.
Misschien kan ie er zelfs tussen. Of je maakt een blokje met aan de onderkant een schroefdraad voor het statief en aan de bovenkant een schoef voor in de cam. Aan dat blokje kan het plaatje ter ondersteuning worden geprutst. Kun je meteen corrigeren voor de incorrecte plaatsing van het statiefgaatje op de Ax.
Aan het einde van het plaatje moet je dan iets maken dat de lens ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb de laatste tijd iets heel raars met mijn A1. Ik werk in principe met de 'crosshair' in de zoeker en soms ook met kadertje (meer een soort brackets in een vierkant rond het midden). Als je pre-focussed krijg je dan op de plek waar ie denkt dat het onderwerp is een rood vierkantje. De enige manier op de A1 om zelf het focuspunt te bepalen is 'm op track zetten, maar dat is mij te traaaaaaag...

Maar soms (en wanneer kan ik echt geen pijl op trekken) kom ik in een mode terecht waar ik een vierkant zie in mijn zoeker met een groot kruis er doorheen. Lijkt op de 'crosshair' maar dan zonder schaalverdeling. In het midden een klein kruisje (+). Als ik pre-focus licht dat kruisje rood op en dat is dan mijn focuspunt. Heel vreemd, alsof ik in een mode zit die volgens het boekje helemaal niet bestaat. Ik zit dan in feite in een center-focuspoint lock. Het gekke is dat het als ik 'm uit zet en weer aan het soms nog steeds is, maar vaak is ie dan gewoon weer normaal.

Heeft iemand dit ook wel eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

mphilipp schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 16:33:
[...]

Je moet 'm zo min mogelijk op zichzelf laten hangen. Als je een beetje handig bent, kun je een metalen plaatje maken waar je een schroef op prutst die je in het gaatje van het statief draait. Ik heb ergens op het web een tekeningetje van gezien, maar het lijkt me niet al te moeilijk om zelf te bedenken.
Misschien kan ie er zelfs tussen. Of je maakt een blokje met aan de onderkant een schroefdraad voor het statief en aan de bovenkant een schoef voor in de cam. Aan dat blokje kan het plaatje ter ondersteuning worden geprutst. Kun je meteen corrigeren voor de incorrecte plaatsing van het statiefgaatje op de Ax.
Aan het einde van het plaatje moet je dan iets maken dat de lens ondersteunt.
Iets dergelijks als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/jimh/image/40843051.jpg

Maar dan wat minder extreem :P ;)

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 30-08-2005 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat heeft ie daar voor een contraptie op geschroefd? Lijkt me een beetje overkill voor zo'n camera...maar ja...je blijft altijd de overtreffende trap houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat is een Olympus TCON-300. IIRC is dit een x3 convertor, bij de Ax wordt dat dus 600 mm!. De beugel wordt door Olympus meegeleverd, maar is bedoeld voor een Olympus cam en moet dus aangepast worden voor een KM Ax camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EXX schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 09:34:
Dat is een Olympus TCON-300. IIRC is dit een x3 convertor, bij de Ax wordt dat dus 600 mm!. De beugel wordt door Olympus meegeleverd, maar is bedoeld voor een Olympus cam en moet dus aangepast worden voor een KM Ax camera.
Is dat nog wel zinvol? Ik heb met de Raynox 2.2x al redelijk wat vignettering. Hoe zou dat met die 3x zijn? En dan nog...kun je dan niet beter een dSLR kopen? Kwaliteit gaat er echt niet op vooruit volgens mij. Ik heb wat dat betreft afgelopen weeken tegelijk een 300D en mijn A1 gebruikt om een concert te fotograferen. Hoewel ik de resultaten van mijn A1 zeker niet vind tegenvallen (vooral als je in RAW schiet en weet hoe je de ruis netjes kun wegdrukken) is die 300D vele malen beter. Dynamisch bereik is veel groter en natuurlijk veel minder ruis. Tegenvallen vond ik de bediening en de soms toch wat trage respons. Een RAW plaatje duurt veeeeel langer om even te bekijken dan op de A1 (terwijl de A1 grotere RAW's aanmaakt rara...1Mp minder en tóch een groter bestand). Ook vind ik het gemis van AS erg groot. Ik ben dus al zó gewend aan de AS op mijn Minolta dat ik gewoon denk dat je 1/30 of zelf 1/4 gewoon uit de losse hand kunt schieten. Nee dus... Waar mijn Mino strakke plaatjes knipt heb ik bewogen ellende op de 300D... Ik ga dus écht voor de D7D...

Verwijderd

Ik heb een vraagje over het gebruik van teleconvertors. Indien men opde A2 een teleconvertor van een ander merk opzet, kunnen er dan geen problemen met incompatibiliteit zijn? Aangezien de firmware ook voor de teleconverters van toepassing is, vraag ik mij af of bij het gebruik van een ander merk lens er een even goede antishake is, en of er geen problemen met de scherpstelling kunnen zijn?

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
mphilipp schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:40:Waar mijn Mino strakke plaatjes knipt heb ik bewogen ellende op de 300D... Ik ga dus écht voor de D7D...
Je hebt ook zoiets als lenzen met IS...
Ik had vroegah een A2 en heb nu een 350D met als walk-around een Canon 17-85IS (omgerekend 28-135mm). Ik heb er nog geen 1/10s spijt van gehad.

De 300D is wel een trage cam overigens ja, maar dat was je al opgevallen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:22:
Ik heb een vraagje over het gebruik van teleconvertors. Indien men opde A2 een teleconvertor van een ander merk opzet, kunnen er dan geen problemen met incompatibiliteit zijn? Aangezien de firmware ook voor de teleconverters van toepassing is, vraag ik mij af of bij het gebruik van een ander merk lens er een even goede antishake is, en of er geen problemen met de scherpstelling kunnen zijn?
Incompatibiliteit is niet van toepassing. Als ie past, dan werkt ie. Het enige dat de firmwareaanpassing doet is de focal length in de EXIF aanpassen. Je camera 'ziet' immers niet dat je ineens een 3x converter erop het zitten en roept nog steeds dat het 200mm is ipv 600...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

catchingfire schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:46:
[...]
Je hebt ook zoiets als lenzen met IS...
En wat kosten die lenzen... Ik heb daar allang naar gekeken. De D7D is €200 duurder als een 350D (kale bodies). Ik denk dat 1 IS lens dat prijsverschil al teniet doet. Sterker nog: ik weet het zeker. Afhankelijk van welke lens je pakt kan het oplopen tot wel €500...

Dus ik pak lekker een D7D, qua bediening en features is dat een camera die ik graag wil hebben. Anders zou ik meer hebben aan een 20D, maar die is nog duurder dan de D7D.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Kleine toevoeging over reparaties:

Een Minolta 7Hi die 100ml bier heeft gedronken heeft 2 maanden en 15 dagen bij Minolta gelegen. Het heeft 130 euro gekost.

Ik heb hem terug gekregen met een klein mankement. Vanaf 100 mm lens komt de software met een rode stip als je de AF op oneindig wilt gebruiken. Maar de foto's lijken scherp.

IK moet nog even overwegen of ik Minolta hier over ga bellen. Ik heb 6 maanden garantie op de reparatie gekregen. Maar om de camera nu weer een dikke twee maanden kwijt te zijn zie ik nu niet zitten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

4POX schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:49:
IK moet nog even overwegen of ik Minolta hier over ga bellen. Ik heb 6 maanden garantie op de reparatie gekregen. Maar om de camera nu weer een dikke twee maanden kwijt te zijn zie ik nu niet zitten.
Ik zou het toch altijd doen. Je weet straks het verschil niet meer tussen een echte bad focus en een software probleem. Misschien kun je een beetje naar tegen ze doen dat je op vakantie gaat enzo en toch altijd al veel foto's maakt. Wie weet geven ze je een bruikleen apparaat...

Maar repareren zou ik altijd laten doen, hoe lang het ook duurt. Een apparaat moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik zag dat er voor de A200 een macro lens bestaat, de CL49-200 close up lens.

Zou deze lens ook met de A2 functioneren en in hoeverre wordt je macro functie verbeterd?

De enige zaak in NL die ik heb kunnen vinden die deze lens verkoopt is kamera-express. Prijs: 75 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door EXX op 07-09-2005 11:11 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EXX schreef op woensdag 07 september 2005 @ 11:09:
Ik zag dat er voor de A200 een macro lens bestaat, de CL49-200 close up lens.
Waarom zou ie het niet doen? Als ie past, werkt ie. Maar misschien is de Raynox ook wat voor jou. Slechts een tientje of 4 en hij schijnt goed te zijn. Kijk hier even en scroll naar beneden tot de DCR250. En Raynox heeft nog meer leuk spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

* kick *

Er is een nieuwe firmware voor de A1 (V1.13) en de A2 (V1.14):

http://download2.konicaminoltaeurope.com/C1256AE800480E96
Contents of update : - Speeded up its access to a memory card. This improvement shortens the writing speed to the memory card and USB data transfer speed. *Effect varies depending on the memory card.
Vooral de schrijftijd voor RAW is verbeterd. Mensen op het DPReview KM forum zijn er iig erg enthousiast over.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Gisteren werd de ACT-100 Teleconvertor afgeleverd. Wat een massief ding zeg :o

Ik wist natuurlijk van tevoren dat het een nogal zwaar gevalletje is, maar als je het voorop de A2 schroeft voel je pas hoe en wat.

Over de optische kwaliteit geen klachten: geen vignetting en ook geen lichtverlies. Alleen de convertor erop schroeven moet ik nog een beetje oefenen. Je bent natuurlijk héél voorzichtig met dat ding; je wilt je camera niet slopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Sinds een paar dagen heb ik voor mijn A2 een CL49-200 close up lens in huis. Deze lens is als toevoeging aan de A200 op de markt gekomen, maar kan net zo goed op de Dimage 5, 7, 7i, 7Hi, A1 en A2 worden gebruikt.

Specs:

• 2 lenzen, 1 groep
• Multicoating
• 0.284x vergroting (telephoto positie) = 1.12x 35 mm equiv., bij de Dimage 5 1.40x 35 mm equiv.
• 70 gram gewicht
• 8 - 12.6 cm opname afstand

plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://images.medianord.de/erez3/cache/Bilder_2264_tif101b5d83300000000ffffff12c12c0193e805501axW80c.jpg
Je hoeft deze lens alleen maar voor op de camera te schroeven. Itt de Tele- en Wideconvertor hoef je geen dingen in het lens menu van de camera te veranderen.

Dan nu het resultaat:

zonder CL49-200:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/macro2.JPG

Hier zien we 49 mm van het meetlint.

met CL49-200:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/macro1.JPG

Hier zien we nog maar 31 mm.

Met de close up lens lijkt het wat minder scherp, maar dat komt omdat ik manual focus heb gebruikt. Dat gaat met een EVF nou eenmaal niet zo super. Andere opnames die ik met de lens heb gemaakt zijn wel goed scherp.

Deze lens kost rond de 75 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Vraagje aan de Ax users.

Ik ben op zoek naar een goede prosumer digicam, tweedehands als het kan, en ben al tijden gecharmeerd van de A1, A2 en A200. Toen ik ze in de winkel probeerde, lagen ze gewoon enorm goed in de hand, en ik vind de bediening intuitief. Ik vraag me af, aangezien de A1 al zo'n 2 jaar oud is, en de A200 toch iets meer dan een jaar, wat de users van hun camera vinden in vergelijking met de nieuwe competitie, zoals de Panasonic FZ20 en FZ30, of de Fuji S9500. Vinden jullie dat qua fotokwaliteit, autofocussnelheid (vooral de Panasonics zijn daar zeer snel in) etc. de Ax serie van Minolta nog hun mannetje staat?

Tijd lang een DLSR geprobeerd, maar gemerkt dat met mijn fotografeergedrag en het lenzenwisselen (ok, en mijn portemonnee... :P ) het beter voor me is om voor een prosumer te gaan.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Fuji S9500 tov de A2:

+ Betere sensor/minder ruis -> bruikbare ISO800
+ Meer bereik (S9500 = 28 - 300mm, A2 = 28-200mm)
+ Betere ingebouwde flitser

- Geen echte beeldstabilisatie
- Minder intelligent flash-systeem met externe flits (bv. geen wireless)
- Slechtere EVF

Ikzelf vind de A2 nog steeds een van de beste toestellen die in dit marktsegment de koop is. Als A2 eigenaar ben ik natuurlijk ietwat bevooroordeeld :P. Ik zou wel de A2 ten alle tijden preferen boven de A200.

Om echt wat wijzer te worden, lees de tests op dpreview:

KM A1
KM A2
KM A200
Fuji S9500
Panasonic FZ30
Panasonic FZ20

Voor de Fuji S9500 is er ook nog dot topic op GoT: Fuji FinePix S9500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik heb al 1.5 jaar een A1 en heel tevreden. Het is 'net' een slr in bediening, maar net wat kleiner en goedkoper. En er hoeven geen dure lenzen gekocht te worden. :)
Het heeft echt alles wat je nodig hebt. :P
De EVF vond ik niet echt geweldig, maar die op de A2 is weer een hele stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Dank voor jullie reacties alvast:

EXX: die reviews ken ik tot op het bot :P, en juist daarom besefte ik dat de Ax serie nog steeds kun mannetje staat tov de nieuwe crop Prosumer modellen. Die hebben vaak wel een bepaalde spec beter (AF snelheid, of net iets hogere cleane ISO mogelijk), maar dat heel veel dingen toch nog steeds gewoon gelijk zijn. En dat ze het - op de fuji na misschien - allemaal afleggen tegen de Ax serie qua bedieningsgemak. Mag ik aan jou vragen waarom jij nooit op een DSLR bent overgestapt? Vanwege de kosten (goede lenzen, filters e.d.) of vanwege iets anders?

Oxi: De A1 is een hele sterke optie bij mij nu, maar is tweedehands nog steeds vrij duur. Zit er dan ook over te denken of het bedieningsgemak en mogelijkheden opweegt tegen een eenvoudigere ultrazoom zoals de Panasonic FZ5. In ieder geval bedankt voor jullie reacties. :)

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik zou dan wel de A2 aanraden, dat is niet alleen meer megapixels maar ook verbeterd op verschillende andere punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Voor zover de belangrijkste punten zie ik alleen:

- de verbeterde EVF (okee, de enige EVF ooit geproduceerd die ook daadwerkelijk goed te gebruiken is qua resolutie)

- De kantelbaarheid van EVF en scherm op de achterkant

- *iets* verbeterde AF

DPReview side by side

Tweehands maakt het verschil 200 EUR uit, ik weet niet of dat het waard is. De camera is qua bediening toch grotendeels hetzelfde. Maar toch bedankt voor je tip. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Stereotomy op 28-12-2005 17:51 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Stereotomy schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:30:
Dank voor jullie reacties alvast:

EXX: die reviews ken ik tot op het bot :P, en juist daarom besefte ik dat de Ax serie nog steeds kun mannetje staat tov de nieuwe crop Prosumer modellen. Die hebben vaak wel een bepaalde spec beter (AF snelheid, of net iets hogere cleane ISO mogelijk), maar dat heel veel dingen toch nog steeds gewoon gelijk zijn. En dat ze het - op de fuji na misschien - allemaal afleggen tegen de Ax serie qua bedieningsgemak. Mag ik aan jou vragen waarom jij nooit op een DSLR bent overgestapt? Vanwege de kosten (goede lenzen, filters e.d.) of vanwege iets anders
Dat de Ax serie nog zo goed scoort geeft ook aan dat er nog maar weinig vooruitgang zit in deze klasse van camera's. Iedereen heeft zich op de DSLR modellen gestort.

Ik gebruik nog steeds mijn A2 omdat die iets kan wat geen enkele DSLR kan: stil fotograferen. Dat is essentieel bij iets wat ik veel doe nl. foto's maken tijdens klassieke concerten. Dan zit niemand te wachten op een klikkende camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:45

Spoooky

Core temp 37°C

Omdat mijn OM-10 een beetje oud begint te worden ben ik gaan zoeken naar een digital camera die dit beestje kan vervangen. Door puur toeval heb ik een A1 over kunnen kopen. Kwa mogelijkheden precies wat ik zocht.

Ik heb de camera "neutraal" ingesteld en wat proefplaatjes geknipt. wat mij opviel was dat de foto's een beetje flets waren. Als ik ze naast plaatjes van een kodak cx-4300 neer leg "spreken" deze veel meer. Helaas heb ik weinig kaas van het fotobewerken gegeten, dus even simpel aanpassen is er voor mij niet bij.

Nu zou ik graag van andere A1 gebruikers willen weten of zij het "fletse foto probleem" herkennen. En hoe lossen jullie het dan op: alleen RAW schieten en dan per foto de kleur/helderheid aanpassen? De plaatjes in JPG schieten met een andere standaard instelling dan de "neutrale"?

Als je aanraad om in RAW te schieten, is er dan een goede site waar je een goede howto kan lezen over hoe je het beste die RAW kan bewerken?

[ Voor 4% gewijzigd door Spoooky op 03-01-2006 11:22 ]

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De Ax camera's produceren een meer neutrale foto. Dat kan je veranderen door de bv. Vivid Color mode in te stellen, of door de Color Saturation +1 of +2 te zetten. Verder de Sharpness op Hard en Contrast op +2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Maar EXX wat gebruik jij? Laat jij hem zo neutraal en bewerk je hem zelf of zet jij de instellingen anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ligt denk ik aan de foto's die je maakt. Voor snapshots op een familiedagje kan je best in de camera alles al goed instellen en op jpeg schieten. En als je meer controle wilt dan schiet je op RAW en kan je later alles zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Maar als ik RAW ga gebruiken.. Hoe kan ik dan het makkelijkste die foto bewerken? Heeft/weet iemand een tutorial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Net bezig geweest met macro fotografie met mijn Dimage 7HI. Maar nu viel me op dat tijdens het flitsen er geen TLL/ADI (pre-flash)plaats vind. Maar dat de cam maar 1 keer flits. Met tot gevolg dat de meeste foto's overbelicht zijn.

Ik probeer naar boven te halen hoe dat in het verleden ging. Of is de camera ingesteld dat bij de macro mode geen tll/adi plaats vind ?

[even testen]

bizar.. ene moment doet die wel pre-flash.. Ander moment weer niet. Gek ding :S

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Spoooky schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:25:
Maar EXX wat gebruik jij? Laat jij hem zo neutraal en bewerk je hem zelf of zet jij de instellingen anders?
Ik laat alles op neutraal staan. Je hebt met bewerkingssoftware op je PC gewoon meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

* kick*

Ik ben van plan een polarisatiefilter voor mijn A2 aan te schaffen. Naar wat ik zo gelezen heb is dit soort filter eigenlijk een must voor buitenopnames bij zonnig weer.

Nu heb ik geen idee wat goede filters zijn. Ik heb eens wat rondgeneusd op de website van konijnenberg en bv dit filter gevonden. IIRC heb je voor een digicam weliswaar niet persé een circular polarizer nodig (een linear doet het ook), maar ik wil niet te lang wachten op levering (vakantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EXX schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:51:
Nu heb ik geen idee wat goede filters zijn. Ik heb eens wat rondgeneusd op de website van konijnenberg en bv dit filter gevonden. IIRC heb je voor een digicam weliswaar niet persé een circular polarizer nodig (een linear doet het ook), maar ik wil niet te lang wachten op levering (vakantie).
Linear/Circulair...ik gebruik altijd circulair. Weet niet meer precies wat nou het specifieke voordeel van de een of de ander is, maar een circ. werkt in ieder geval altijd.

Waar je in ieder geval op moet letten is dat ie multi-coated is. Dat minimaliseert de kans op ongewenste reflecties ed. Ik heb altijd Hoya HMC, al dan niet in de Super of Pro1 uitvoering. Kost wat meer, maar scheelt zeer zeker. Ik heb het verschil gezien met UV filter. Even informeren of dit wel een MC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hoe zit het met vignetting bij gebruik van deze filter?

Wat ik zo op het dpreview KM forum en D7userfurom heb gelezen heb je bij alle varianten op 28 mm wel enige vignetting. Een mogelijke oplossing die werd gegeven: 3:2 formaat instellen op de A2.

Overigens werd op het D7userforum B+W aangeraden als filters, met de B+W Käsemann als topmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Dat vignetting scheelt per camera weer. Ik had er op mijn A1 maar een klein beetje last van, maar het was niet hinderlijk.

Het filter wat jij noemt is niet gecoate en dat is voor filters écht een must anders krijg je veel meer flares. Ik had op mijn A1 altijd een B+W MRC UV filter of B+W MRC Circ. Pola zitten. Maar de betere Hoya modellen (met coating!) voldoen ook wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EXX schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:35:
Hoe zit het met vignetting bij gebruik van deze filter?
Ik had vooraf geïnformeerd op een forum (net als jij nu, slimme actie ;) ) en iemand raadde me aan om een step-up ring te nemen. Ik had dus zo'n ringetje gehaald om 'm een beetje groter te maken. Mooie slimline ring. Ik weet niet meer precies tot hoe groot; het zou zomaar 55 of 57mm kunnen zijn. Nooit last van vignettering gehad. Alleen past de zonnekap er dan niet meer op. Echter...ik heb eigenlijk nooit last gehad, en toch 7000 foto's gemaakt met m'n A1 terwijl ik permanent een UV erop had en af en toe de pola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ja, step up ring heb ik ook gezien. Alleen dat de zonnekap er dan niet meer op past is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXX schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:14:
Ja, step up ring heb ik ook gezien. Alleen dat de zonnekap er dan niet meer op past is jammer.
Voor m'n Kodak P880 heb ik deze filterset besteld. Met een stepdown ring kunnen die ook op m'n oude D7i worden gebruiken.

WHAT DO YOU GET?

52mm UV Filter

52mm Fluorescent Filter

52mm Polarizer Filter

52mm Adapter Tube

Deluxe Leather Storage Case Included

15 Year International Warranty
Afbeeldingslocatie: http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/30058494/Images/52MMFILTERBLACKSHOWCASE.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 21:08:
[...]
Met een stepdown ring kunnen die ook op m'n oude D7i worden gebruiken.
Om het geweldige vignettering-effect volledig uit te nutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 23 juli 2006 @ 00:34:
[...]

Om het geweldige vignettering-effect volledig uit te nutten?
Op m'n Kodak P880 heb ik nergens last van. Prima filters! I denk dat het op de D7i ook wel zal meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:54:
[...]
Op m'n Kodak P880 heb ik nergens last van. Prima filters! I denk dat het op de D7i ook wel zal meevallen.
Aan die filters mankeert (denk ik) ook niets. Maar ik lees een stepdown ring. En last time I checked heeft zoiets een kleinere diameter als de lens. En volgens mij moet je dan een lekker rondje te zien krijgen als je groothoek kiest. Of is het een typo?

En wat filters betreft: ik zweer bij de lekkere dure Hoya's. Kost een paar centen, maar ik heb nog nooit flares gezien (ja, als je er om vraagt wel natuurlijk), en het heeft nooit enig nadelig effect op mijn foto's gehad. Er zijn ranzige filters in omloop die echt zó slecht zijn dat mijn moeder zelfs nog ziet dat het slechter wordt (tiffen oa geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De d7i is inmiddels toch verkocht en op m'n Kodak passen ze direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

het is een algemeen bekend dat de dimage camera's slecht kunnen focussen in het donker. Nu zie ik vaak van die opzet flitsers met een focuslampje erin. Zou dit mijn 7HI kunnen helpen in het donker beter te kunnen focussen ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

4POX schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:46:
het is een algemeen bekend dat de dimage camera's slecht kunnen focussen in het donker. Nu zie ik vaak van die opzet flitsers met een focuslampje erin. Zou dit mijn 7HI kunnen helpen in het donker beter te kunnen focussen ?
Mijn oude A1 kon dat niet, dus ik denk de 7 ook niet. Zelfs met de Sigma EF500 erop, die wél zo'n lampje heeft gaat het niet. De camera ondersteund die functie niet en stuurt dat dus ook niet aan.

Wél heb ik gezien dat een Duitse knul iets voor de A1 in elkaar geknutseld heeft in combinatie met de battery grip. Hij heeft daar 3 ledjes in gemaakt en met wat electronica zorgde hij ervoor dat die lampjes even aan gingen als je de knop half indrukte. Genoeg om te focussen. Hij geeft alleen geen schema's, maar je moets je grip opsturen. Ik weet alleen niet meer welk forum dat was (ik heb geen Minolta meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

mphilipp schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:10:
[...]

Mijn oude A1 kon dat niet, dus ik denk de 7 ook niet. Zelfs met de Sigma EF500 erop, die wél zo'n lampje heeft gaat het niet. De camera ondersteund die functie niet en stuurt dat dus ook niet aan.

Wél heb ik gezien dat een Duitse knul iets voor de A1 in elkaar geknutseld heeft in combinatie met de battery grip. Hij heeft daar 3 ledjes in gemaakt en met wat electronica zorgde hij ervoor dat die lampjes even aan gingen als je de knop half indrukte. Genoeg om te focussen. Hij geeft alleen geen schema's, maar je moets je grip opsturen. Ik weet alleen niet meer welk forum dat was (ik heb geen Minolta meer).
De 7HI kan niet door een grip worden aangestuurd door het ontbreken van de contactpunten daarvoor. Ik sprak op de fofilmusigner wel met iemand die weer iemand kende die een budget laser op zijn camera had gezet.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

4POX schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 11:02:
[...]
De 7HI kan niet door een grip worden aangestuurd door het ontbreken van de contactpunten daarvoor. Ik sprak op de fofilmusigner wel met iemand die weer iemand kende die een budget laser op zijn camera had gezet.
Dat kan. Wat ook kan is een LED zaklampje meenemen en aanzetten tot ie focus heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

mphilipp schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:10:Wél heb ik gezien dat een Duitse knul iets voor de A1 in elkaar geknutseld heeft in combinatie met de battery grip. Hij heeft daar 3 ledjes in gemaakt en met wat electronica zorgde hij ervoor dat die lampjes even aan gingen als je de knop half indrukte. Genoeg om te focussen. Hij geeft alleen geen schema's, maar je moets je grip opsturen. Ik weet alleen niet meer welk forum dat was (ik heb geen Minolta meer).
Dat is het D7 user forum, tegenwoordig overgenomen door Sony en nu te vinden onder http://www.sonyuserforum.de. De server is overigens down op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

mphilipp schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:10:
[...]

Het scheen alleen met de duurdere Minolta flitsers wel te kunnen. Er moet iets op de doos staan dat het voor digitale camera's is. Ik moet hier maar eens achterna.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Helaas, ook met de duurdere Minolta flitsers (3600 en 5600) heb je niets aan het focus assist light van de flitser icm een Dimage camera van de 7 en A serie.

Pagina: 1 2 3 Laatste