Het grote Dimage 7x / Ax ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.720 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sinds de introductie van de originele Dimage 7, halverwege 2001, heeft Minolta met de Dimage 7x en Ax een zeer vooruitstrevende rol gespeeld in het prosumer-segment. De Dimage 7 was de eerste digital camera met een elektronische zoeker (EVF), een 28-200mm objectief en een 5 megapixel sensor. Sinds de release van de D7 heeft Minolta met enige regelmaat verbeterde versies op de markt gebracht, die onder andere beeldstabilisatie, hogere resolutie EVF's, 8 megapixel sensors en optionele accessoires als mogelijkheden toevoegden. Het volledige gezin bestaat inmiddels uit de Dimage 7, 7i, 7Hi, A1 en A2. Het nieuwste model, de Dimage A2, is een erg veelzijdigde camera die perfect aansluit bij de behoeften van hobby fotograferen. Er is geen andere digitale compact camera die zoveel controle geeft als de Dimage A2.

De kenmerkende features van de Dimage 7x / Ax-series

De Dimage 7x en Ax hebben een aantal kenmerkende features die tezamen een uniek package bieden.

- Hoge resolutie CCD

De Dimage 7x en Ax hebben altijd tot de top behoort als het gaat om de resolutie van de CCD. Bij de A2 bedraagt de resolutie acht megapixels (3264 x 2448 pixels) en bij de oudere modellen is dit vijf megapixels (2560 x 1920).

- Elektronische zoeker

Tegenwoordig te vinden op veel prosumer-camera's, maar als eerste verkrijgbaar op de Dimage 7. De EVF is feitelijk een klein LCD-schermpje dat als vervanging dient voor de optische zoeker in een reflexcamera. De EVF geeft een exacte weergave van het beeld dat de CCD 'ziet'. Zo zie je direct de invloed van de brandpuntsafstand, sluitertijd, diafragma, witbalans enzovoorts. De meningen over de EVF zijn verdeeld. Sommigen geven de voorkeur aan een optische zoeker. Mijn mening is dat het concept EVF superieur is aan die van een optische zoeker. De huidige stand van de technologie maakt het nog niet mogelijk om de kwaliteit van een optische zoeker te benaderen wat betreft resolutie, kleurweergave en dynamisch bereik, maar dat is iets wat in de toekomst verbeterd kan worden. De resolutie van de EVF is op de Dimage A2 verviervoudigd zodat handmatige scherpstelling nu goed mogelijk is.

- 28-200mm zoom

Het Minolta GT-objectief van de Dimage 7x en Ax heeft een groot bereik. In de groothoek tot 28mm en in het tele-eind tot 200mm. De Dimage 7 was één van de eerste digitale compact camera's die een bruikbare groothoek kon bieden. Inmiddels hebben meer fabrikanten een echte groothoek, maar weinigen gaan van 28 tot 200mm gaan. Het objectief is sinds de Dimage 7 onveranderd gebleven. Het diafragma heeft een bereik van F2,8 tot F11 in de groothoek en F3,5 tot F11 in de telestand. Bij de 7x is het 'kleinste' diafragma F8 - F9.5.

- Uitgekiende handmatige bediening

De Dimage 7x en Ax hebben handmatige bediening van de zoomring en focusring. Daarnaast is vrijwel alle belangrijke functionaliteit direct via knoppen toegankelijk, zodat je niet in het heetst van de strijd door een menu moet bladeren. De uitgekiende bediening is wat deze camera's zo ideaal maakt voor hobby fotografen en andere mensen met enige fotografische ambitie. De Dimage 7x en Ax functioneren feitelijk als een traditionele reflexcamera. Bij de A1 en A2 zijn de overeenkomsten met een SLR nog verder toegenomen.

- Beeldstabilisatie

De Dimage A1 en A2 zijn de enige camera's in hun klasse met beeldstabilisatie. Dit zogeheten 'anti-shake' maakt het mogelijk om de sluitertijd met twee tot drie stops te vergroten zonder scherpte te verliezen. In de praktijk is het goed mogelijk om scherpe foto's te schieten bij een sluitertijd van 1/6 seconde. Anti-shake heeft als nadeel een verhoogd stroomverbruik. De functie kan op elk gewenst moment aan- of uitgezet worden.

De zwakke punten

Zwakke punten heeft de Dimage 7x en Ax-familie ook. De eerste generatie had een vrij hoog stroomverbruik en de ruisfilters waren op de Dimage 7x wat minder effectief dan op andere camera's. De macrofunctionaliteit is nog altijd beperkt in zijn mogelijkheden. De D7 had alleen macro in het telebereik van 150 tot 200mm bij een minimale focus-afstand van 13cm. Sinds de Dimage 7i werkt de macro ook in de groothoek, maar enkel bij 28mm. De minimale focus-afstand is dan ongeveer 30 centimer. Dit is minder dan bij andere camera's, die op een afstand van enkele centimeters kunnen scherpstellen en een groter macro-zoombereik hebben.

Dimage 7x / Ax generations

De familieleden op een rijtje:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1081278381.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1081278382.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1081278383.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1081278384.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1081278493.jpg

- Dimage 7 specs

http://www.dpreview.com/r...nolta/minolta_dimage7.asp

Aankondigd: februari 2001
Max resolutie: 2560 x 1920
CCD effectieve pixels: 4,92 miljoen
Zoombereik: 28 - 200mm
Macro brandpuntsafstand: 175-200mm
Macro focus range: 13cm
Diafragma: F2.8 - F3.5 / F8.0 / F9.5
Max. sluitertijd: 1/2000 sec
EVF resolutie: 320 x 240px
Movie-modus: 320 x 240, 60 sec, geen audio
Stroomvoorziening: 4x AA
Gewicht: 608 gram

- Dimage 7i verbeteringen

De Dimage 7i werd aangekondigd in maart 2002 en heeft als belangrijkste vooruitgang een verbeterde ergonomie, de toevoeging van macro-modus in de groothoek stand, UHS (ultra high speed) modus, movie-modus met audio opname en de mogelijkheid om een draadloze flitser te gebruiken. Het gewicht ging omhoog naar 627 gram en het stroomverbruik werd verlaagd.

Details: http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/

- Dimage 7Hi verbeteringen

In september 2002 kondigde Minolta de Dimage 7Hi aan. De vormgeving bleeft gelijk aan de 7i echter werd de zilver/aluminium consumenten look vervangen door een professionele zwarte uitstraling. De plastic handgreep werd vervangen door een exemplaar van zacht rubber. De 7Hi heeft een minimale sluitertijd van 1/4000 seconde en heeft ondersteuning voor embedded kleurprofielen. Verder werden een pc sync terminal en een custom control button toegevoegd.

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7hi/

- Dimage A1 verbeteringen

Het vervolg op de 7Hi kwam in augustus 2003. Vanwege het grote aantal verbeteringen in dit nieuwe model besloot Minolta de naam te veranderen in Dimage A1. De belangrijkste vernieuwing in de A1 is ongetwijfeld anti-shake. De A1 kreeg verder onder andere een 14-bit in plaats van 12-bit A/D converter, een 11-punts ipv 3-punts auto-focus en een groter aantal flex focus points (124x 87 ipv 15 x19). Het diafragma in de telestand werd verkleind van F9.5 naar F11 en de LCD op de achterzijde kreeg de mogelijkheid om omhoog of omlaag gedraaid te worden. De AA batterijen werden vervangen door een 1500mAh 7,4V Lithium-Ion accu, die een langere levensduur heeft. Sinds de A1 levert Minolta bovendien een optioneel battery pack / vertical grip waarin twee Lithium-ion accu's of zes AA-batterijen ondergebracht kunnen worden. Tenslotte werd de bediening van de A1 op een aantal punten verbeterd.

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagea1/

- Dimage A2 verbeteringen

Minolta fuseerde met Konica en in februari 2004 werd door de nieuwe combinatie de Dimage A2 aangekondigd. Nieuw zijn een 8 megapixel CCD en een 640 x 480px EVF. De elektronische zoeker betekende ten opzichte van de vorige modellen een vervierdoudiging van de resolutie. Verder werd een 544 x 408px movie modus toegevoegd en werd de auto-focus nog wat sneller. Gelijktijdig met de release van de A2 introduceerde Konica Minolta twee voorzetlenzen. De ACT-100 is een 1,5x teleconverter die het telebereik vergroot naar 300mm en de ACW-100 is een 0,8x groothoek-converter die het groothoekbereik vergroot naar 22,4mm.

http://www.dpreview.com/r...onicaminolta_dimagea2.asp

Dimage Ax FAQ

Een aantal bezoekers van DPReview hebben een uitstekende Dimage Ax FAQ samengesteld met daarin veel praktische informatie over de A1 en de A2:

http://www.pbase.com/klaudio/faq#Ax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mooie startpost! _/-\o_

Ik vraag me wel af hoe de anti-shake werkt. Stel dat ik een van boven naar beneden bewegend voorwerp wil fotograferen (bevoorbeeld een roofvogel in duikvlucht, een 'spaceshot' (als in SixFlags)), wordt dit dan (foutief!) gecorrigeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Het gaat niet zozeer om grote bewegingen, maar meer om kleine trillingen die worden gecorrigeerd, zoals bijv, heel verassend, kleine trillinkjes die je met je handen maakt, waardoor er, zonder die anti trillings functie, een bewogen effect krijgt. En je kunt waarschijnlijk deze functie uitzetten, als je bijvoorbeeld wil gaan pannen.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Anti-shake kan kleine trillingen compenseren maar heeft niet de bovennatuurlijke vermogens om pannen ongedaan te maken. Je moet ook niet verwachten dat je scherp beeld krijgt als je heftig mat je camera gaat zwaaien terwijl je een foto maakt met anti-shake ;) .

Er zit een knop op de achterkant die geel oplicht als anti-shake is aangezet en je kunt ook op de EVF en de LCD zien dat de functie is ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft trouwens al iemand sampels van de a2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01-2024

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Ik heb nu bijna een week de A2 en zal binnenkort een paar van mijn foto's online zetten. Ik ben zelf eiegenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met een van de twee convertors die voor de A2 bestaan. Ik lees wel een paar ervaringen op dpreview.com met olympus adapters, maar zelfs daar wordt niet echt duidelijk een uitspraak gedaan over dingen als scherpte en vingitering (ben nu even te lui om op te zoeken hoe je het wel spelt... kijk maar es hoe laat het is ;) )

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
BTW, Femme goede beslissing om het topic voor de hele 7x/Ax serie te maken i.p.v. speciaal voor de A2. Hierbij enige samples van de A2 waar men om vroeg.

Alle foto's zonder fotosoep op het resizen en croppen na (of anders vermeld)!

Nachtopname vanaf statief en automatische belichting:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanzijlitdiensten.nl/Tweakers/Voorbeeld1.jpg

Over oplossend vermogen gesproken (100% crop):
Afbeeldingslocatie: http://www.vanzijlitdiensten.nl/Tweakers/CROP2.jpg

Opname in de stand voor zonsondergang (vanaf statief):
Afbeeldingslocatie: http://www.vanzijlitdiensten.nl/Dpreview/06-04-04.jpg

Opname in portretstand met autofocus en fill-in flash en auto-levels:
Mijn zus met haar "worst nightmare".....
Afbeeldingslocatie: http://www.vanzijlitdiensten.nl/Tweakers/ZusEnZoon.jpg

Detail van het oog, geen spoor van 'red-eye' en dat terwijl het jochie bijna recht in de camera kijkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanzijlitdiensten.nl/Tweakers/OogDetail.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door jwpmzijl op 10-04-2004 12:33 ]

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Femme, en andere geïnteresseerden. Zojuist is op Steves-digicams de volledige review gepubliceerd voor de A2. Wellicht zou je het adres kunnen toevoegen aan de openingspost:

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a2.html
The Dimage A2 is a pleasure to use. With a street price of under $1100, it provides a prosumer, fixed-lens alternative to the new generation of entry-level digital SLR's; it offers a richer feature set, but at the expense of lens interchangeability, shooting performance, and viewfinder clarity. It also competes on a par with this year's 8-megapixel entries from Sony, Nikon, Canon and Olympus. If you're looking for a feature-rich, high-resolution, digicam with an exceptional electronic viewfinder and image stabilization, the Minolta DiMage A2 is worthy of your consideration.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

OMX2000

By any means necessary...

Vanochtend ff wat schaapjes gefotografeerd. Kom thuis, zie ik dat ik de mooiste op 1600x1200 heb geschoten.. |:(

Afbeeldingslocatie: http://www.tunesie.net/images/Schaapje1.jpg

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb even een vraagje over de 7i:
Bij de flitsinstellingen staat ook een 'pre-flash TTL' en het lijkt mij dat die functie is om in het donker te kunnen focussen, maar bij mij werkt dat niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk eerder een pre flitsje om de lichtmeting te kunnen bepalen met een flits. Dus je flitst een keer, zodat de camera kan zien of de lichtmeting goed is wanneer er geflitst wordt. Vaak is dit met name interessant wanneer er veel reflecties plaats vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 12:41:
Ik denk eerder een pre flitsje om de lichtmeting te kunnen bepalen met een flits. Dus je flitst een keer, zodat de camera kan zien of de lichtmeting goed is wanneer er geflitst wordt. Vaak is dit met name interessant wanneer er veel reflecties plaats vinden!
Dat zou ook kunnen, maar er wordt dus niet ge-pre flashed.

Ik heb de flitsinstellingen als volgt staan:
'Flash Mode': Fill-Flash
'Flash Control': ADI Flash of Pre-Flash TTL

En volgens de manual zou er bij beide flash control modes een voorflits moeten zijn, maar helaas...
Ik vraag me nu dus af of 'ie dat alleen doet als de flash mode op 'wireless' staat. :?

[ Voor 28% gewijzigd door Jur op 13-04-2004 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Jur schreef op 13 april 2004 @ 13:22:
[...]

Dat zou ook kunnen, maar er wordt dus niet ge-pre flashed.

Ik heb de flitsinstellingen als volgt staan:
'Flash Mode': Fill-Flash
'Flash Control': ADI Flash of Pre-Flash TTL

En volgens de manual zou er bij beide flash control modes een voorflits moeten zijn, maar helaas...
Ik vraag me nu dus af of 'ie dat alleen doet als de flash mode op 'wireless' staat. :?
Klopt doet ie bij mij ook niet. En ik zou het jammer vinden als ie dit niet doet met de ingebouwde flitser.

TIP : ik ben het dopje wat op de externe flitsconnector zit kwijtgeraakt. Die zit niet metschroefdraad vast of zo. Dus let op, je verliest hem makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

OMX2000 schreef op 13 april 2004 @ 14:11:
[...]

Klopt doet ie bij mij ook niet. En ik zou het jammer vinden als ie dit niet doet met de ingebouwde flitser.

TIP : ik ben het dopje wat op de externe flitsconnector zit kwijtgeraakt. Die zit niet metschroefdraad vast of zo. Dus let op, je verliest hem makkelijk.
Dan ligt het dus blijkbaar niet aan mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On Parole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 00:31
Ook ik was m'n flitsdopje kwijt (zit wel met schroefdraat op m'n 7Hi). Bij de plaatselijke primeur een nieuwe besteld. Was wel even schikken van de prijs: 17 euro incl. verzend kosten.

Mod de volgende keer zelf wel wat in elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door On Parole op 13-04-2004 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

On Parole schreef op 13 april 2004 @ 19:31:
Ook ik was m'n flitsdopje kwijt (zit wel met schroefdraat op m'n 7Hi). Bij de plaatselijke primeur een nieuwe besteld. Was wel even schikken van de prijs: 17 euro incl. verzend kosten.

Mod de volgende keer zelf wel wat in elkaar.
Welk flitsdopje en welk schroefdraad bedoel je eigenlijk?
Toch gewoon dat zwarte kapje wat je over de hotshoe heen schuift, dus hoe kan dat met schroefdraad vast zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Het dopje recht onder je Dimage A2 logo aan de zijkant. Guard it with your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

OMX2000 schreef op 13 april 2004 @ 21:00:
Het dopje recht onder je Dimage A2 logo aan de zijkant. Guard it with your life.
Oh, dat ding.
De 7i heeft dat niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On Parole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 00:31
Ik had wat duidelijker moeten zijn. Het was het dopje voor de aansluiting van een studioflitser.

@ Evil_ivanhoe: mocht je wat meer informatie tegenkomen over de minolta convertors (met name de teleconvertor) dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op m'n oude Bauer staafflitser zit een "gat" waar het PC Sync stekkertje "opgeborgen" kan worden als je 'm niet gebruikt. Het dopje van m'n Oly C-2020Z PC Sync aansluiting past daar precies (met een beetje frummelen) op.
Dat irritant kleine dopje zit dus veilig op de flitser als ik die gebruik.

Misschien dat hetzelfde lukt met jouw flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Ik zit te kijken naar een beetje een goede digicam voor vliegtuig spotten. En op mijn zoektocht was ook de 7Hi tegen gekomen. Na het lezen van de review @ steves digicams was ik helemaal enthousiast:
The Dimage 7Hi is a pleasure to shoot. With the look and feel more of a 'real' camera that can be held easily and manipulated without removing from eyelevel. As we said in the 7i's conclusion, you can capture some of the "sharpest and most resolute images we've seen from a non-professional digicam." Now with the 7Hi it's even more true... "If you want a high resolution digicam with all the features you'll ever need, a big zoom and excellent image quality," the DiMAGE 7Hi should be at the top of your list.
Maar op dpreview komt ie er een stuk minder goed vanaf:
There are however still some negatives. The DiMAGE 7Hi doesn't improve image quality, which while good isn't up to the levels of the competition. Colour certainly isn't a problem, but moire at or near the limits of resolution can be, and the single most noticeable problem must be noise levels at low sensitivities (ISO 100) even in good light. The last problem is the price, while only $100 more than Nikon's Coolpix 5700 the camera faces competition from it's stable mate the DiMAGE 7i at $300 less as well as Sony's excellent DSC-F717.

If the price isn't an issue and you feel that the noise levels are acceptable it would be difficult to recommend any other five megapixel prosumer digital camera. However I personally wouldn't be able to justify the additional $300 for the number of improvements over the DiMAGE 7i.
Dus ik weet niet wat ik nou moet geloven...
Hebben bezitters van een 7Hi ook zo'n last van noise?

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind die hele noise kwestie zwaar overdreven. Alle digitale camera's die gebruik maken van een ccd sensor hebben last van ruis.

Als je opnames van een DSC-F717 en een Coolpix 5700 met een 7HI vergelijkt heeft de laatste inderdaad iets meer ruis. Je moet dan wel echt op 100% ingezoomd gaan vergelijken. Zodra je de foto afdrukt zie je er niets van terug.

Daar tegenover staat dat de 7x serie een fantastische apochromatische lens heeft met een ideaal bereik (28-200mm).

Waar je overigens niemand over hoort is dat de ruis van Minolta heel gelijkmatig verdeeld is over de verschillende RGB kanalen. Bij Sony en Nikon zie je vaak dat één kanaal een vrij grove blokkerige ruis heeft. Als je gaat kleurscheiden op CMYK voor drukwerk is dat een probleem. Één kanaal wordt erg lelijk en dat zie je terug in het drukwerk.

De belangerijkste redenen waarom ik voor de 7Hi heb gekosten:
- Uitstekende lens (28mm-200mm)
- De bediening van de camera (Is persoonlijk, maar hij lijkt voor mij op maat gemaakt)
- Snelle opstarttijd (Bij de Nikon duurt het bijna 6 seconden voor je een foto kunt maken!)
- High Speed continuous mode (Geen enkele andere camera in dit prijssegment kan die snelheid ook maar benaderen!)

Nadeel:
- Autofocus is vrij traag. (Ik schiet meestal in manual mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 16:47:
[...]

Ik vind die hele noise kwestie zwaar overdreven. Alle digitale camera's die gebruik maken van een ccd sensor hebben last van ruis.

Als je opnames van een DSC-F717 en een Coolpix 5700 met een 7HI vergelijkt heeft de laatste inderdaad iets meer ruis. Je moet dan wel echt op 100% ingezoomd gaan vergelijken. Zodra je de foto afdrukt zie je er niets van terug.

Daar tegenover staat dat de 7x serie een fantastische apochromatische lens heeft met een ideaal bereik (28-200mm).

Waar je overigens niemand over hoort is dat de ruis van Minolta heel gelijkmatig verdeeld is over de verschillende RGB kanalen. Bij Sony en Nikon zie je vaak dat één kanaal een vrij grove blokkerige ruis heeft. Als je gaat kleurscheiden op CMYK voor drukwerk is dat een probleem. Één kanaal wordt erg lelijk en dat zie je terug in het drukwerk.

De belangerijkste redenen waarom ik voor de 7Hi heb gekosten:
- Uitstekende lens (28mm-200mm)
- De bediening van de camera (Is persoonlijk, maar hij lijkt voor mij op maat gemaakt)
- Snelle opstarttijd (Bij de Nikon duurt het bijna 6 seconden voor je een foto kunt maken!)
- High Speed continuous mode (Geen enkele andere camera in dit prijssegment kan die snelheid ook maar benaderen!)

Nadeel:
- Autofocus is vrij traag. (Ik schiet meestal in manual mode)
Dat lijkt me geen handige combinatie, wanneer een object snel dichterbij komt of langs je heen beweegt... Stelt in tijdens de continuous mode ook de sluitertijd en de aperture size bij?

En ik weet niet dat iedere digicam last heeft van noise, maar bij de 7Hi is het dus volgens dpreview aanzienlijk meer dan bij de 5700. En ik wil ze eigenlijk bijna nooit afdrukken dus het feit dat je het dan niet meer merkt is voor mij niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
OMX2000 schreef op 13 april 2004 @ 21:00:
Ik ben 'm inmiddels ook al kwijt geraakt :o . Nooit los draaien als je 'm niet nodig hebt.
McFlipp schreef op 14 april 2004 @ 15:25:
Ik zit te kijken naar een beetje een goede digicam voor vliegtuig spotten. En op mijn zoektocht was ook de 7Hi tegen gekomen. Na het lezen van de review @ steves digicams was ik helemaal enthousiast:
Waarom de 7Hi en geen A1 (of A2)?
Dus ik weet niet wat ik nou moet geloven...
Ruis op ISO 100 valt best wel mee. In onderbelichte foto's kun je last krijgen van ruis in egale kleurpartijen zoals een strakke blauwe lucht. Dat is echter goed weg te werken met software zoals Neat Image en Noise Ninja.
McFlipp schreef op 14 april 2004 @ 16:56:
[...]

Dat lijkt me geen handige combinatie, wanneer een object snel dichterbij komt of langs je heen beweegt... Stelt in tijdens de continuous mode ook de sluitertijd en de aperture size bij?

En ik weet niet dat iedere digicam last heeft van noise, maar bij de 7Hi is het dus volgens dpreview aanzienlijk meer dan bij de 5700. En ik wil ze eigenlijk bijna nooit afdrukken dus het feit dat je het dan niet meer merkt is voor mij niet van belang.
De traagheid van de auto focus valt ook heel erg mee. Er zijn veel tragere camera's. Voor het fotograferen van vliegtuigen heb je helemaal geen auto focus nodig aangezien die dingen zich vaak op een vaste afstand bevinden of op een brandpuntsafstand oneindig (afstand tov object >40 meter), zodat je kunt pre-focussen of handmatig kunt focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Femme schreef op 14 april 2004 @ 17:17:
[...]

Ik ben 'm inmiddels ook al kwijt geraakt :o . Nooit los draaien als je 'm niet nodig hebt.

[...]

Waarom de 7Hi en geen A1 (of A2)?

[...]

Ruis op ISO 100 valt best wel mee. In onderbelichte foto's kun je last krijgen van ruis in egale kleurpartijen zoals een strakke blauwe lucht. Dat is echter goed weg te werken met software zoals Neat Image en Noise Ninja.

[...]

De traagheid van de auto focus valt ook heel erg mee. Er zijn veel tragere camera's. Voor het fotograferen van vliegtuigen heb je helemaal geen auto focus nodig aangezien die dingen zich vaak op een vaste afstand bevinden of op een brandpuntsafstand oneindig (afstand tov object >40 meter), zodat je kunt pre-focussen of handmatig kunt focussen.
Mja de A1 is misschien wel een optie, alhoewel het dan toch allemaal wel erg duur begint te worden...
Maar op dpreview lees ik dit:
Unfortunately it's not as easy as that, I put a lot of weight for my final conclusion on image quality. And that's where this otherwise unbeatable package is let down, the DiMAGE A1 delivers just average (or below average depending on your opinion) resolution with a good smattering of moiré at resolution limits and some other artifacts which are clearly issues with the camera's internal processing, as they don't appear in RAW converted images. I truly hope that Minolta can address these issues and improve resolution either in a firmware update or in their next camera and receive the Highly Recommended rating such a package would deserve.
Dus zegt ie nou eigenlijk zolang je alleen in RAW mode schiet dan levert ie mooie plaatjes af en wanneer dezelfde kwaliteit gehandhaafd zou zijn bij de jpg images had de camera "Highly Recommended" gekregen?
En hij zegt ook dat dat via een firmware opgelost kan worden, is dat iets voor minolta om te doen? Of komt Minolta meestal met een hele nieuwe camera?

Oh en dit zijn ook wel enkele minpuntjes die ik erg opvallend vind, en best wel kwalijk vind voor dat geld:
• Indicated Infinity in Manual Focus mode leads to out-of-focus infinity subjects (here)
• Shutter release lag slightly slower than expected
• Average buffer size, average continuous shooting speed

[ Voor 10% gewijzigd door McFlipp op 14-04-2004 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is afhankelijk van je instellingen. Maar in High speed mode natuurlijk niet. We hebben het hier over +7fps. Bij professionele camera's werkt dat overigens op dezelfde manier. Erg leuk voor opstijgende/landende vliegtuigen. Ik zou willen dat ik er tijdens mijn dienstijd bij de luchtmacht een had gehad! ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.daandeolde.nl/gallery/jan_in-f16-4.jpg

De A1 en A2 hebben trouwens een sterk verbeterde autofocussing waarbij zelfs bewegende opbjecten in focus blijven. De A1 is op dit moment nieuw goedkoper in aanschaf dan een 7Hi...
Geef mij dan maar eens een voorbeeld van een digitale camera met een ccd sensor zonder ruis?

Ik heb zelf voor mijn aanschaf uitgebreid een aantal voorbeeldfotos in Photoshop met elkaar vergeleken, ook de afzonderlijke kleurkanalen, en ik vond het verschil zelf wel meevallen. We kunnen hier lang en breed over discuseren, maar ik kan je alleen maar aanraden om hetzelfde te doen want tenslotte ben jij degene die moet beoordelen wat aanvaardbaar is of niet. www.steves-digicams.com heeft van alle verschillende modellen voorbeelden van fotos in gelijke situaties die je heel goed met elkaar kunt vergelijken.

Kijk dan niet alleen naar de ruis, maar ook naar de scherpte van de foto's in de hoeken en de paars-blauwe gloed die soms hangt rond vlakken met een sterk contrast.

Ik denk zelf dat DPReview met name valt over het feit dat de adviesprijs van de 7Hi op dat moment maar liefst $300 hoger lag dan de F-717. Was dat niet het geval geweest had de camera ongetwijfeld ook het label 'Highly recommended' gekregen. Andere sites waren aanzienlijk positiever.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 11:12:
[...]

Dat is afhankelijk van je instellingen. Maar in High speed mode natuurlijk niet. We hebben het hier over +7fps. Bij professionele camera's werkt dat overigens op dezelfde manier. Erg leuk voor opstijgende/landende vliegtuigen. Ik zou willen dat ik er tijdens mijn dienstijd bij de luchtmacht een had gehad! ;)

[afbeelding]

De A1 en A2 hebben trouwens een sterk verbeterde autofocussing waarbij zelfs bewegende opbjecten in focus blijven. De A1 is op dit moment nieuw goedkoper in aanschaf dan een 7Hi...

[...]

Geef mij dan maar eens een voorbeeld van een digitale camera met een ccd sensor zonder ruis?

Ik heb zelf voor mijn aanschaf uitgebreid een aantal voorbeeldfotos in Photoshop met elkaar vergeleken, ook de afzonderlijke kleurkanalen, en ik vond het verschil zelf wel meevallen. We kunnen hier lang en breed over discuseren, maar ik kan je alleen maar aanraden om hetzelfde te doen want tenslotte ben jij degene die moet beoordelen wat aanvaardbaar is of niet. www.steves-digicams.com heeft van alle verschillende modellen voorbeelden van fotos in gelijke situaties die je heel goed met elkaar kunt vergelijken.

Kijk dan niet alleen naar de ruis, maar ook naar de scherpte van de foto's in de hoeken en de paars-blauwe gloed die soms hangt rond vlakken met een sterk contrast.

Ik denk zelf dat DPReview met name valt over het feit dat de adviesprijs van de 7Hi op dat moment maar liefst $300 hoger lag dan de F-717. Was dat niet het geval geweest had de camera ongetwijfeld ook het label 'Highly recommended' gekregen. Andere sites waren aanzienlijk positiever.
Sorry jij reageert op een stukje van mij met een type fout :) "Ik weet niet dat iedere..." moet zijn "Ik weet dat..." Vandaar dat ik ook een stukje verderop zeg "maar bij de A1 is het wel wat meer dan bij een 5700".
Sorry voor het misverstand :)

En mja die A1 lijkt me toch wel aantrekkelijk, alleen jammer dat die JPG compressie zo slecht is!

Weet iemand nou of minolta dit met een firmware update op zal gaan lossen of met een A1 v2 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor het misverstand :)
OK, ik vond het al een wat vreemde zin. :+
En mja die A1 lijkt me toch wel aantrekkelijk, alleen jammer dat die JPG compressie zo slecht is!

Weet iemand nou of minolta dit met een firmware update op zal gaan lossen of met een A1 v2 ofzo?
Je moet eigenlijk niet alleen de conclusie lezen. Op [url=http://http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagea1/page17.asp]deze[/url] pagina wordt het probleem beschreven en wordt ook duidelijk waar hij het over heeft. Het is een specifieke test om dit soort problemen aan het licht te brengen. Ik wil het probleem niet bagatelliseren maar op een normale foto zul je echt moeite moeten doen om er iets van te kunnen zien. In specifieke situaties, als bijvoorbeeld ergens op de achtergrond een hek staat, kan het probleem zich voordoen.

Nogmaals, bestudeer de voorbeeldfoto's en kom zelf tot een oordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 13:45:
Je moet eigenlijk niet alleen de conclusie lezen.
Dat is meestal 't probleem met reviews. Mensen skippen alles en gaan meteen naar de conclusie, als daar "highly recommended" staat kopen ze 't zonder verder na te denken. Ik vind zo'n beoordelingssysteem gewoonweg slecht. "Recommended" tenopzichte van wat? Een camera die 3 jaar geleden "Highly recommended" kreeg is vandaag de dag hopeloos verouderd.
Het is een specifieke test om dit soort problemen aan het licht te brengen. Ik wil het probleem niet bagatelliseren maar op een normale foto zul je echt moeite moeten doen om er iets van te kunnen zien.
Ook al zoiets waar ik zo moe van wordt. Lees de reviews op Luminous Landscape maar 'ns. Daar wordt gekeken hoe een camera 't doet in real life. Geen studio-shots waar vervolgens vergelijkingen op worden gedaan op pixel-nivo. Dat heeft toch geen zin. Zo groot zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld al die nieuwe 8MP camera's vandaag de dag niet. Wel zijn er grote verschillen op features, snelheid, ergonomie, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De minimale focus-afstand is dan ongeveer 30 centimer. Dit is minder dan bij andere camera's, die op een afstand van enkele centimeters kunnen scherpstellen en een groter macro-zoombereik hebben.
Dat is overigens te verhelpen met een close-up filter. Ik heb zelf een B&W +10 Close up filter gekocht waarmee de ik focus-afstand kan verkleinen tot 10cm.

Niet dat het daardoor makkelijker wordt want met deze vergroting en de geringe scherptediepte hoef je maar met je ogen te knipperen en je object is al weer out of focus. Maar met wat gedult kun je wel leuke resultaten behalen.

Onderstaande foto's zijn alleen verschaald en niet gecropped! (Behalve het ene voorbeeld waarbij een een 100% crop laat zien)

(1) Een of ander klein vliegbeest.
Afbeeldingslocatie: http://www.daandeolde.nl/gallery/onbekend1.jpg

(2) Een 100% crop van bovenstaande foto.
Afbeeldingslocatie: http://www.daandeolde.nl/gallery/onbekend1_100_crop.jpg

(3) Een Bij.
Afbeeldingslocatie: http://www.daandeolde.nl/gallery/bij1.jpg

(4) Een Spin
Afbeeldingslocatie: http://www.daandeolde.nl/gallery/spin1.jpg

(5) Een Vlieg
Afbeeldingslocatie: http://www.daandeolde.nl/gallery/vlieg1.jpg

[ Voor 192% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

DPReview heeft de review van de A2 klaar, http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/

Eindconclusie is recommended, de enige 8Mpx camera met Highly Recommended is de Olympus C-8080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Mooie review met helaas een vreemde conclusie. De voorbeelden laten zien dat er weinig verschil bestaat in de beeldkwaliteit tussen de verschillende 8MP camera's. De A2 scoort goed op het gebied van ruis, heeft weinig last van chromatische abberatie maar heeft een wat lagere resolutie (volgens velen is de edge to edge resolutie echter wel erg goed terwijl Phil hier alleen de resolutie in het centrum van de lens meet, bovendien doet de A2 het in RAW ipv JPEG veel beter in de resolutie tests). Als je echter gewoon de crops van alledaagse foto's bekijkt dan is er niet veel verschil.

Ik hecht meer waarde aan features zoals AS (is wél handig in dagelijkse omstandigheden, bijv. fotograferen in telestand bij een relatief lange sluitertijd), de hoge resolutie EVF, de superieure ergonomie van de A2 en de 28-200mm zoom in combinatie met de groothoekconverter en teleconverter als optie. Die geven je de instrumenten om mooie foto's te maken.

Over de problemen met foute focussing heeft hij wel gelijk. Dat is mij ook al opgevallen. Het is nauwelijks een probleem als je de spot focus gebruikt. AF is dan bovendien sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ik begreep ook niet waarom Phil de AS niet bruikbaar vond in dagelijks gebruik. Ik vind het een gekleurde conclusie, zeker ook omdat hij de gebruikersvriendelijkheid niet echt aan bod laat komen. En daar bedoel ik mee dat je niet alles via menu's hoeft in te stellen.

Wat betreft de focussing, misschien dat een nieuwe firmware wonderen. Ik ben tot nu toe zeer tevreden. Zodra het weer een keer mooi weer is in het weekend, er maar weer eens op uit trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door OMX2000 op 21-04-2004 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb ook nog wat schapenfoto's (gemaakt in RAW, custom white balance in de Dimage Viewer en wat opgeleukt met de curves in Photoshop - het was bewolkt en om er toch nog wat leuks van te maken heb ik kleurtemperatuur wat opgevoerd):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29826/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29823/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29830/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29822/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29825/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-08 00:02

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Ik heb net allebei de verse tests gelezen. Het is weer eens erg duidelijk dat alleen de eindconclusie volstrekt onvoldoende is om een keuze te maken.
Persoonlijk denk ik dat Phil de A2 tekort heeft gedaan in vergelijking met de competitie.

Nou heb ik voor mijzelf die keuze al gemaakt en de A2 gekocht. Sinds dinsdagmiddag heb ik 'm in huis. Ik ben van de 7i gekomen dus dan heeft de A2 al een groot voordeel, de bediening is niet veel anders. Ook kan ik mijn 3600 HS lekker blijven gebruiken :) . Ik was dus al ietsje bevooroordeeld.

Maar als je objektief gaat kijken: De antishake, het grote zoombereik (en lekker traploos handbediend), de prima EVF met beeldversterking indien nodig. De goede bereikbaarheid van cruciale funkties, live histogram.
Allemaal features die het leven erg prettig maken.

De Olympus is een stuk zwaarder. Het verschil lijkt weinig maar dat ga je echt merken als je de hele dag met een camera om je nek ronzeult.

Gisteren en vandaag heb ik binnenshuis wat foto's van onze katten gemaakt met tele, zonder flits en uit de hand. Die Antishake werkt dus echt fantastisch.

Wel jammer is dat Remote Capture niet standaard bijgeleverd is, maar iets van 99 euro moet kosten. Dat had er best bij mogen zitten.

Ook na het lezen van de tests heb ik geen spijt van mijn beslissing. Alles bij elkaar genomen blijft de A2 voor mij nr. 1

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Schapen ROELEREN!!!! Mooie foto's Femme. Ik heb nog een heeeeele lange weg te gaan voordat ik mijn A2 helemaal ken.

Wat ik wel ondermaats vind is de Dimage Viewer software, het werkt gewoon te omslachtig. De software, die Canon bij de powershots meelevert, bevalt mij veel meer. Maar ja ik moet ook nog een "workflow" verzinnen om foto's uit mijn toestel te halen bewerken, en weer op te slaan. Tips voor tools zijn altijd welkom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
De eerste versie van de Dimage Viewer (die bij de Dimage 7 werd geleverd) was helemaal een ramp.

Het openen van RAW files in Dimage Viewer is trouwens wel gruwelijk traag. Dalibor's RAW plug-in voor Photoshop is voor mijn gevoel vijf keer sneller en werkt minder omslachtig (als je de foto's sowieso in Photoshop wilt openen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb de ACW-100 groothoekconverter vandaag binnen gekregen en ik ben aardig tevreden over de resultaten.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29848/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29850/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29851/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29859/full.jpg

Ook de marco is bruikbaar, bijv. om wat extra perspectief te krijgen bij het maken van foto's van miniaturen :) :

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29864/full.jpg

100% crop (ISO 200, vandaar een beetje ruis):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29865/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Zojuist heeft ook Jeff Keller van DcResource zijn review van de Minolta A2 online gezet. Ook in dit artikel wordt de qualiteitscontrole van Minolta gehekeld. De reviewer had met 2 exemplaren problemen. Met name de autofocus werkt volgens hem niet betrouwbaar. Wel is het zo dat hij aangeeft dat het een fantastische camera is als je een goed exemplaar in huis hebt gehaald.

Zie verder http://www.dcresource.com...age_a2-review/index.shtml

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

De vraag is of het auto-focus probleem op te lossen is met een firmware update. Ik merk het ook soms, en baal er op zich wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
jwpmzijl schreef op 29 april 2004 @ 00:41:
Zojuist heeft ook Jeff Keller van DcResource zijn review van de Minolta A2 online gezet. Ook in dit artikel wordt de qualiteitscontrole van Minolta gehekeld. De reviewer had met 2 exemplaren problemen. Met name de autofocus werkt volgens hem niet betrouwbaar. Wel is het zo dat hij aangeeft dat het een fantastische camera is als je een goed exemplaar in huis hebt gehaald.

Zie verder http://www.dcresource.com...age_a2-review/index.shtml
Ik volg het Minolta forum op DPReview en heb het idee dat sommige mensen daar wel erg snel hun camera retourneren. Mijn camera heeft ook last van verkeerd focussen met de auto focus op center spot. Met flex focus points heb ik daar echter nauwelijks last van. Ik heb er nu trouwens de 1.1 firmware op (die bij de ACT-100 en ACW-100) wordt geleverd en die heeft wat visuele wijziging mbt de weergave van het focus punt. Wellicht heeft Minolta de auto-focussing in deze release verbeterd (pure speculatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Femme schreef op 29 april 2004 @ 22:59:
[...]
Ik heb er nu trouwens de 1.1 firmware op (die bij de ACT-100 en ACW-100) wordt geleverd en die heeft wat visuele wijziging mbt de weergave van het focus punt. Wellicht heeft Minolta de auto-focussing in deze release verbeterd (pure speculatie).
Micheal Reichman van Luminous landscape heeft van Minolta Canada een verklaring dat firmware 1.1 geen ander verbeteringen heeft dan ondersteuning van de nieuwe converters (de teleconverter ga ik morgen overigens zelf een proberen).

Ook ik verbaas mij over het gemak waarmee men in Amerika een apparaat kan omwisselen. Zien jullie jezelf na 2 weken bij Dixons, Combifoto etc. binnenlopen met de volgende mededeling: "Ik heb deze camera 2 weken geleden gekocht en hoewel er niets mis mee is wil ik mijn geld terug. Ik kies toch voor een nieuwe koelkast >:) ".

Overigens ook met zonsondergangen kan de A2 goed overweg.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanzijlitdiensten.nl/Dpreview/06-04-04.jpg

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Of je 'm hier in Nederland zo in kan leveren, betwijfel ik. Maar als je een gegronde reden hebt om te twijfelen aan de onberispelijke werking van de camera, lijkt me dat een winkel dat voor je op moet lossen. Wettelijk gezien sta je dan sterk.

Ik twijfel nog of mien apparaat het wel goed doet. Hoe kan ik dat kontroleren zodat het het duidelijkst zichtbaar is. Kan iemand me een goed scenario aanraden?

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24

Nick Name

SinFest!

@jwpmzijl: Overigens ook met zonsondergangen kan de A2 goed overweg.
je foto doet wat anders vermoeden, maar dat zal de te hoge jpeg compressie wel zijn ;)
@Smallblock: misschien kun je wat meer info geven? Op welke punten twijfel je aan de prestaties van je (welke?) camera?

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Nick Name schreef op 30 april 2004 @ 01:45:
@Smallblock: misschien kun je wat meer info geven? Op welke punten twijfel je aan de prestaties van je (welke?) camera?
De Dimage A2, ik doel op het autofocus probleem waar sommige exemplaren blijkbaar last van hebben. De foto's die ik tot nu toe gemaakt heb zijn op zich niet slecht. Ik vind het alleen moeilijk om te kunnen beoordelen of ze (te) onscherp zijn, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.

Ik vraag me eigenlijk ook af of die Antishake niet een negatieve invloed op de scherpte zou kunnen hebben. Tenslotte is de CCD hierdoor bewegelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door smallblock op 30-04-2004 02:00 ]

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24

Nick Name

SinFest!

wbt sherpte: neem je camera vandaag mee naar je stad/dorp en probeer foto's te maken met een contrastrijk object / groep objecten (dat mag geen probleem zijn denk ik; denk aan vrijmarkten, maar bijvoorbeeld gebouwen zijn goed bruikbaar voor deze test). Maak de foto's op de hoogste resolutie. Verder kun je ook nog wat bewegende objecten proberen te fotograferen om het AF systeem een beetje op de proef te stellen, maar in de reviews die ik heb gelezen had AF vooral problemen bij niet bewegende objecten.
Als je foto's op 100% er dan scherp uitzien dan is alles in orde. Lees voordat je bezig gaat nog ff de opmerkingen opwww.dcresource.com, dat geeft je een idee waar je op kunt letten en zie ook de opmerking dat de A2 over het algemeen blurry (zij noemen het softe) foto's maakt. Maak dus ook een aantal foto's van exact hetzelfde shot.

Als je twijfelt, post dan wat 100% crops op dit forum.

wbt antishake: mogelijk heeft het invloed, maar aan de andere kant is het een beproefd concept (denk aan Sony's steady shot (of heeft Sony niet de patenten?)).

[ Voor 5% gewijzigd door Nick Name op 30-04-2004 10:04 . Reden: reden van edit: voortschrijdend inzicht ;) ]

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Smallblock schreef op 30 april 2004 @ 01:55:
[...]

De Dimage A2, ik doel op het autofocus probleem waar sommige exemplaren blijkbaar last van hebben. De foto's die ik tot nu toe gemaakt heb zijn op zich niet slecht. Ik vind het alleen moeilijk om te kunnen beoordelen of ze (te) onscherp zijn, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
Als de camera verkeert focust dan kun je dat echt goed zien. Het probleem (wat zich bij mij ook voordeed) is dat de camera nergens op heeft gefocust, dus niet zomaar op een ongewild object maar gewoon helemaal fout waardoor niets scherp in beeld is.

Het wil natuurlijk wel eens gebeuren dat de camera op een ander object focust dan het voorwerp dat je zelf in gedachte had. Dat is geen fout van de camera maar kan toegeschreven worden aan verkeerd gebruik (richt de spot AF op het gewenste voorwerp en je hebt eigenlijk altijd goede focus).

De foto's van de A2 zijn volgens de meeste reviews best wel soft. Dit is op te lossen door scharpening in de camera te verhogen (waarschijnlijk doen de andere camera's dit standaard) of door de scherpte tijdens post processen in te verhogen. Uit vergelijkingen van de effectieve resolutie van RAW afbeeldingen blijkt dat de A2 niet slecht presteert, dus het is niet de lens die te weinig resolutie zou hebben.
Ik vraag me eigenlijk ook af of die Antishake niet een negatieve invloed op de scherpte zou kunnen hebben. Tenslotte is de CCD hierdoor bewegelijk.
Anti-shake verbetert de scherpte door bewegingen van de CDD in tegengestelde richting te compenseren. Dit werkt erg effectief. Ik heb anti-shake altijd aan staan (ingesteld op anti-shake tijdens exposure voor minder stroomverbruik).Ik neem aan dat de CCD gewoon vast staat als anti-shake niet wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een maand of 8 een Minolta Dimage Z1. Deze kan ik doorverkopen aan mijn zus. Iets wat ik graag wil doen want tijdens mijn 6 maandse reis in Australie weet ik dat ik op de middelkorte termijn meer wil doen met een camera dan kan met de Z1.
Ik vond de Minolta heerlijk en als ik de Pricewatch (690 euro) en de reviews zo bekijk denk ik dat ik een Minolta Dimage A1 ga kopen.
Mijn fotografie omvat een breed spectrum: van familiefeestjes tot macroshots van bloemen en diertjes. Van een dagje dierentuin tot een weekend roofvogels jagen in de Oostvaardersplassen. Daarom wil ik toch een aardige zoom, een aantal MPs (croppen) en handmatige focus en zoom met ringen ivm snelle objecten.
Wat denken jullie. Zit ik goed bij die A1? Moet ik hem al kopen, of denken jullie, wacht nog even, hij zakt nog wel wat?

En (bijv. Femme) ik zie dat jullie ook A2 eigenaren zijn. Moet ik de A1 vergeten en de A2 in de kijker houden of weegt dat nog niet op ivm de hoge prijs?
Wat ik bijv. niet uit de reviews haal, is hoe de autofocus presteert. Denk aan het roofvogel fotograferen; zou ik dat zelfs met de AF kunnen of moet ik met de ringen werken? En als ik met de ringen moet werken, is de EFV dan scherp en duidelijk genoeg om mee scherp te stellen? Dit lukte niet met de Dimage Z1.

Bedankt alvast hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Of je de hogere CCD resolutie nodig zal hebben kan je zelf het beste beoordelen denk ik. De autofocus van de A2 is weer even sneller dan van de A1.
Hoewel daar soms niet 100% op te vertrouwen is.
Zodra je handmatig gaat focussen is de A2 duidelijk in het voordeel door de sterk verbeterde EVF. Door die hogere resolutie is daar echt prima mee te werken.

Femme & Nick Name:
Ik heb nog eens kritisch naar de evt focus fouten gekeken bij mijn camera.
Diverse keren hetzelfde plaatje met tussendoor even ergens anders op focussen,
in RAW modus geschoten en daarna extern verscherpt.
Ik kon geen afwijkingen ontdekken dus dat lijkt allemaal in orde te zijn.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb de ACW-100 en ACT-100 binnen voor mijn 7HI en heb het idee dat mijn kamera met de nieuwe firmware niet onnodig vroeg begind te blaten dat en batterij bijna leeg is, zodat ik steets moet wachten tot de foto naar het CF kaartje geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Flat6Freak -> Je moet de A1 zeker niet vergeten. Ik heb zelf voor de A2 gekozen omdat ik de EVF van de A1 niet goed genoeg vond (ik gebruikte voorheen een analoge spiegelreflex). De mogelijkheden van de A1 en A2 zijn grotendeels gelijk en als je met de EVF van de A1 kunt leven dan bespaart het je een paar honderd pleuri ;). De extra MP van de A2 zijn alleen van belang als je met jouw foto's iets meer wilt doet dan alleen op jouw PC bekijken (i.e. croppen en/of afdrukken groter dan A4 maken)

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt. Die Minolta Z1 die ik nu heb is zeker onvoldoende als het om de EFV gaat. Misschien weet iemand wat de resolutie van de Z1 is tov de A`1 op EFV-gebied?

Ik weet overigens inderdaad niet of ik het extra geld er wel voor over heb. Hoe was de EFV van de A1 om mee te werken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Femme schreef op 29 april 2004 @ 22:59:
Ik volg het Minolta forum op DPReview en heb het idee dat sommige mensen daar wel erg snel hun camera retourneren.
In Amerika heeft men blijkbaar een wat soepelere return-policy. Vaak hoor je daar mensen die 'n camera kopen, 'm 3 weken gebruiken en vervolgens toch maar inruilen voor een ander type. Nou, dat moet je hier eens proberen... Ik zie me hier al naar een foto-zaak gaan met de vraag of je 2 A2's tegelijk wil proberen om de beste eruit te pikken.
Mijn camera heeft ook last van verkeerd focussen met de auto focus op center spot. Met flex focus points heb ik daar echter nauwelijks last van. Ik heb er nu trouwens de 1.1 firmware op (die bij de ACT-100 en ACW-100) wordt geleverd en die heeft wat visuele wijziging mbt de weergave van het focus punt. Wellicht heeft Minolta de auto-focussing in deze release verbeterd (pure speculatie).
lk zag deze post op dpreview omtrend de nieuwe A2 firmware:
I installed the firmware ver 1.10 as instructed by members of this forum. Am I just dreaming, or does the camera actually focus better set on AF? I haven't tested it except at my desk tonight, but it seems to work much better. Anyone else have the same impression?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Iemand nog tips voor polarisatie filters, ik begrijp dat er 49 mm filters oppassen, maar de keus is nogal ruim wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
OMX2000 schreef op 19 mei 2004 @ 18:01:
Iemand nog tips voor polarisatie filters, ik begrijp dat er 49 mm filters oppassen, maar de keus is nogal ruim wat dat betreft.
Oei... heel moeilijk onderwerp. Doe maar 'ns een search op 't dpreview forum op filters dan kun je het hemelvaartweekend vooruit met lezen.

Punt is: ja, 49mm passen erop, echter je hebt 95% kans dat je last krijgt van vignetting (donkere hoeken). Zelfs met zogenaamde "slim" (== extra dunne) filters krijg je geen garantie dat je geen last hebt van vignetting. Natuurlijk is dit bij een UV filter minder snel dan een polarisatie-filter want de laatste is dikker.

Wat veiliger is, met name voor polarisatie-filters: koop een 49-62mm step-up-ring en een 62mm polarisatie-filter. Dan is de kans op vignetting misschien nog 5%.

Ik heb de knoop doorgehakt voor de volgende keuze:
- 49-62mm stepup ring
- 49mm B+W UV MRC Slim filter
- 62mm B+W Lineair Polariser 62mm (lineair werkt prima, volgens sommigen zelfs beter, en is goedkoper)

PS: Op www.megapixel.net staat weer een ZEER positieve review van de A2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Minolta heeft voor de A2 nieuwe firmware online gezet. Enkele van de bekende problemen zijn verholpen. Volgens een thread op Dpreview zou ik diagonale ruis minder zijn (ik kan dat nog niet bevestigingen).

Thread Dpreview -> http://forums.dpreview.co...orum=1024&message=9082621

Downloaden ->
http://download2.minoltae...ish&textall=--%20All%20--

Verbeteringen
1. Improved the symptom that visibility of LCD decreases depending on the subject brightness while using the Flex Digital Magnifier function.
2. Improved the symptom that LCD turns off or the camera cannot focus on the high brightness subject with the Flex Focus Point at the focal length of 100mm.
3. Improved the flash metering accuracy.
4. Changed the viewfinder operation from the viewfinder turns off immediately after leaving the eye to it remains 10 sec. when the display mode switch is at EVF. ※ This firmware supports Telephoto Converter ACT-100, Wide-angle Converter ACW-100, and DiMAGE Capture DCA-200, and updating to this firmware is recommended for the users of these accessories.

Inmiddels ook aangemeld voor de meuktracker.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb mijn A1 nu ook eindelijk eens binnen maar wat me bijna meteen al op viel was dat veel settings vergeten worden. Het is niet bij het uitzetten maar ik doe blijkbaar *iets* waardoor ik dat kwijt ben. Zo moet ik regelmatig FINE op X-FIN zetten, AEL button, Mag. Button, AE Lock.

Dit is niet (altijd?) bij het uit/aan zetten. Ik ben ook die grote PDF aan het doorlezen voor een oplossing maar ik heb het nog niet (in dit topic staat het ook niet of ik heb er heel stom overheen gelezen :X)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe firmware beschikbaar voor de A2:
DiMAGE A2 Firmware Update V 1.12

Important Note: Please read carefully the DiMAGE A2 firmware update PDF for detailed instructions on how to update the cameras firmware!

Improvements:

1. Improved the symptom that visibility of LCD decreases depending on the subject brightness while using the Flex Digital Magnifier function.
2. Improved the symptom that LCD turns off or the camera cannot focus on the high brightness subject with the Flex Focus Point at the focal length of 100mm.
3. Improved the flash metering accuracy.
4. Changed the viewfinder operation from the viewfinder turns off immediately after leaving the eye to it remains 10 sec. when the display mode switch is at EVF.

* This firmware supports Telephoto Converter ACT-100, Wide-angle Converter ACW-100, and DiMAGE Capture DCA-200, and updating to this firmware is recommended for the users of these accessories.
Bron & download link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

stefimke, ik heb een glazen UV-filter van B&W er bij mij opgeschroeft zonder vignetting. Het is ook geen slimline versie, gewoon de "dikke". Als dit goed gaat dan moet een polarisatie filter eigenlijk ook goed gaan zonder stepup-ring toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Uv filter gaat hier ook nog goed, maar het polfilter is net ietsje dikker. Dus wel vignetting

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Oxigun schreef op 13 juni 2004 @ 10:54:
stefimke, ik heb een glazen UV-filter van B&W er bij mij opgeschroeft zonder vignetting. Het is ook geen slimline versie, gewoon de "dikke". Als dit goed gaat dan moet een polarisatie filter eigenlijk ook goed gaan zonder stepup-ring toch?
Nou ik denk dat een polarizer zowiezo dikker is als een UV filter omdat er 2 lagen glas inzitten. Tsja.. je kunt 't proberen. Misschien heb je geluk.

(ik wacht ondertussen al 3 weken op m'n bestelling bij Konijnenberg :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Dat is minder, de A1 was vorige week niet op voorraad maar die was woensdag verzonden ("order-verzonden-email" de vrijdag er voor al :X) vanaf konijnenberg... Helaas heb ik nét mijn A1 weer ingepakt omdat ik een exemplaar zonder hot pixels wil :/

[ Voor 8% gewijzigd door Oxi op 14-06-2004 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu-on
  • Laatst online: 05-03 14:47
Oxigun schreef op 11 juni 2004 @ 18:16:
Ik heb mijn A1 nu ook eindelijk eens binnen maar wat me bijna meteen al op viel was dat veel settings vergeten worden. Het is niet bij het uitzetten maar ik doe blijkbaar *iets* waardoor ik dat kwijt ben. Zo moet ik regelmatig FINE op X-FIN zetten, AEL button, Mag. Button, AE Lock.

Dit is niet (altijd?) bij het uit/aan zetten. Ik ben ook die grote PDF aan het doorlezen voor een oplossing maar ik heb het nog niet (in dit topic staat het ook niet of ik heb er heel stom overheen gelezen :X)
Gebruik je de Auto-stand (op het wieletje bovenop de camera) af en toe? Deze reset namelijk een aantal van de door jouw genoemde settings.

De 'Auto' stand is IMHO niet echt handig :D
Gebruik liever de 'P' of 'A' stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Betreffende de autofocus problemen vd A2:
Focus Issues
There has been much discussion on web forums about focus problems with the A2. Some people have returned their cameras, claiming that they don't focus reliably. It needs to be said that the A2's focus system is complex, and the manual does not explain it all that well. Johan Branders has produced a very fine explanation of the A1 and A2's focus modes which can be found here.

It's been my experience that the A2's Wide Area focus mode can often lock on to the wrong subject. More so than other camera systems that I have used. For this reason I use the Flex Point focus mode instead, and find that it does a superb job.

What I have also found is that sometimes the camera simply looses its mind. By this I mean that no matter what one does the camera will simply not focus reliably. The solution is to re-boot. Turn the camera off and then on again. This is likely the explanation for why some people claim that they get many poor images. The camera has obviously gotten itself into this state, and likely the photographer is simply trusting that the camera's autofocus is doing its thing properly. It isn't. The solution (until Minolta admits the problem and introduces a fix) is to pay attention to what the camera is doing and use the Flex Point mode whenever possible. When in doubt — reboot.
Bron

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Zie ook: http://home.tiscali.be/johan.branders/A1/A1-focus.htm

Op zich is 't altijd beter om single point focussing te gebruiken, bij _elke_ camera. Dan weet je in ieder geval zeker dat waar je je camera op richt scherpgesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Volgens mij heb ik ook het focus probleem... Ik ga zoieso eerst ff checken hoe lang ik mijn camera kwijt ben... Ik ga bijna op vakantie dus kan mijn A2 niet lang missen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Mu-on: Zaterdag in de dierentuin had ik bijna alles in M geschoten, alleen als ik heel snel iets most schieten en wist zo snel de instellingen niet dan was het Auto met een zelf gekozen ISO waarde ;)
Manual is echt stukken fijner dan Auto ;) Zeker icm de AS kon ik al vrij snel op 1/6 nog scherpe foto's maken. Ik hoop met wat oefening dat wat terug te kunnen brengen :)

Over dat focussen, je krijgt als hij focust kort een rood rechthoekje te zien, focust ie dan naast het blokje of staat het blokje niet op de plek waar je zou willen? De foto's die ik tot nu toe gemaakt heb zijn scherp of ik kan het afschuiven op bewogen (dat is het volgens mij, kan ook de focus zijn maar ik ga er niet van uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De interne flitser van mijn A2 is niet bijster geweldig. Onlangs was plaatjes genomen op een verjaardag en het was niet slecht, maar toch draagt de flits niet erg ver. Een oom die daar ook aanwezig was met zijn Canon G5 had zich al een externe flitser gekocht voor IIRC 225 euro. Stom toevallig hebben we samen op hetzelfde moment een foto gemaakt, waarbij ik dus kon profiteren van het licht van zijn externe flits (indirect geflitst via het plafond). Dat zag er idd veel beter uit.

Nu ben ik dus aan het kijken wat er voor een flitsers zijn voor de A2. Ik heb 3 types kunnen vinden:

220px voor 64 euro
2500 d voor 139 euro
3600 d voor 205 euro
5600 d voor 410 euro

Hebben hier mensen een van deze flitsers of gebruiken ze een andere (beter/goedkoper).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedkoper dan de 3600 en gelijkwaardig: metz 44 af-4 voor 169 euro
Goedkoper dan de 5600 en beter: metz 54 mz-3 voor 269 euro (even nakijken of ie op digitaal kan, volgens mij wel met de juiste adapter, hoewel Metz de site lijkt te hebben aangepast!)
Anders de metz 54 mz-4 voor 339 euro.

Voordeel: als je ooit een andere camera koopt, kun je de adapter vervangen en heb je de nieuwe mogelijkheden op je flitser zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Ik ben erg tevreden met de 3600. Voldoende bereik en niet al te groot/zwaar.

Pas op met de Metz/Sunstar flitsers. Die werken dus lang niet altijd goed samen met de digicams.
Ik heb voor mijn voormalige 7i een Metz flitser gehad en meteen weer teruggebracht. Op een Dynax werkte die wel goed.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Sigma heeft ook een flitser die qua mogelijkheden te vergelijken is met de minolta 5600 maar dan voor rond de € 250,00. Volgens bezoekers van Dpreview werkt de Sigma goed.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Wij gaan in de zomervakantie als het goed is naar het oosten (thailand, japan, moeten nog kiezen dan) maar zijn er dan nog accessoires die erg van pas kunnen komen voor mijn A1 daar?
Ik heb nog niet echt een idee wat ik nodig zal hebben behalve de basis-gear die ik nu dus al heb. Storage en accu problemen kom ik wel uit maar ik zat te denken aan een adaptor-lens. Wide, tele, fish lenzen, of een bepaalde filter. Ik heb nu een B&W UV-Filter voor bescherming maar misschien andere? (Een polarisatiefilter kan wel van pas komen denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik heb trouwens iets heel raars met mijn A2: soms krijg in verticale strepen in de EVF/LCD display (identiek plaatje in beide). Een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/resultpic.jpg

Dit is de resulterende foto, zonder rare dingen. Toen ik de foto genomen heb zag ik echter in de EVF (en op de LCD display) iets dergelijks:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/viewerpic.jpg

Een soort van donkere strepen onder de kerktorens. Als ik een hele sterke lichtbron in beeld heb, krijg ik iets soortgelijks. Alleen ipv donkere strepen krijg ik dan een hele lichte/heldere lijn. Als je vervolgens de foto neemt, ziet die er prima uit (geen rare strepen) en ook als je de foto achteraf op de LCD display toont ziet de foto zowel op de EVF als op het LCD display normaal uit.

Enig idee wat dit veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de laatste tijd het probleem met mijn Dimage 7i dat deze
rond de grip onzettend warm wordt ! Met als gevolg dat ook het
CF-kaartje ook warm wordt en de camera een 'Card Error' geeft.
Dit heeft me zelfs al een CF kaartje gekost omdat er een soort
'bad sector' op kwam, en gisteren is me het 2e kaartje binnen een
jaar tijd kapot gegaan :( Het gaat trouwens om kaartjes van het
merk Dana Elec.

Het 2e vervelende probleem is de kunststof ring op de lens die je gebruikt
voor de zoom, deze is bij mij los gaan zitten, en draait nu bijna vrij los
rond om de lens heen .

Hebben meer mensen last van een van deze problemen ?
Zo ja, hoe heb je het opgelost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik kan doorgaans een zeer kritische review wel waarderen, maar hoe vaker ik de reviews van dpreview doorneem, hoe meer ik inconsistenties en 'nitpicking' waarneem. Zaken waarvan ie in de review zegt dat het feitelijk geen probleem is, worden dan ineens bij de minpunten gezet en blijkbaar ook echt meegeteld.
# Moiré visible near resolution limits
# Indicated Infinity in Manual Focus mode leads to out-of-focus infinity subjects (here)
# Unrequired separate play mode, should have shooting priority play mode via QV button
# Poorly positioned tripod mount
# No AF assist lamp (although not absolutely essential with the this AF system)
* Dat moiré verhaal viel zelf nogal mee en zou in day-to-day shots niet opvallen.
* Het infinity gedoe gaat eigenlijk nergens over: in het donker iets op 200m schieten en daar focust ie niet goed op...oké...dan geef je toch een ros aan de manual focus ring? Een non-issue imho.
* play mode is onnodig. Waarom is dat een minpunt?
* De tripod mount zit idd erg dom....zoals bij zo'n beetje alle camera's in die klasse. Je zou juist een prijs moeten uitreiken als ze 'm een keer goed hebben. Welliswaar een minpunt, maar goed...
* Geen AF-assist lampie. Hij schrijft zelf dat ie het helemaal niet nodig heeft. Waar gaat dit dan over? Is het een minpunt dat ie iets niet heeft dat ie niet mist? Er zit ook geen richtingaanwijzer op...

Als je dan het lijstje goed bekijkt, is ie gewoon aan het zoeken geweest om een paar minpunten te kunnen opnoemen. Anders had ie 'm gewoon highly recommended moeten maken lijkt mij zo.

Nogmaals: een kritische review is heel goed want zo word je geattendeerd op alle zwakke punten. Je kunt dan zelf kijken wat belangrijk is voor jou. Maar om een futiliteit te noemen als minpunt is een beetje zwak. Het lijkt er dan echt op dat die camera niet mag 'winnen'.

Wat ik overigens raar vind is dat de A2 (die technisch verder hetzelfde is) een minder goede flitsperformance zou hebben. Vreemd als ie dezelfde lens heeft en ik denk ook dezelfde flits.

Maakt het btw nog uit watvoor CF kaart je gebruikt? Scheelt zo'n Sandisk Ultra II nou echt? Ik denk na over de A1 en wil beginnen met een 512Mb en evt later een bijkopen. Volgens mij is nl een 1Gb langzamer. Heeft een Microdrive nog voordelen tov een CF kaart?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Wat heb je liever, dat je alle minpunten krijgt die hij kan vinden zodat je weet wat je krijgt of wil je een highly recommended zien zonder minpunten en als je de cam gekocht hebt ineens er tegen aan te lopen :?
Ik geef wel toe dat het soms te overdreven is maar ik wil wel weten wat de nadelen zijn (soms belangrijker dan de voordelen).

De A2 met mindere flitser? Misschien omdat hij die in een andere prijsklasse rekent?

EXX: Volgens mij is dat ingerent aan dit soort camera met schermpje.. Mijn vorige (CP3100) had het ook net als zoveel.

Roaddevil: ik heb tijdens de review van de A1 wel gelezen ergens dat de voorgangers warmte problemen hadden dankzij de batterijen en het zou me niet verbazen als het daarvan komt. Wat voor (soort, merk) batterijen stop je erin?
Minolta assure me that they've also addressed the heat problem, though it's not clear that there are any improvements to power usage.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxi op 22-06-2004 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Oxigun schreef op 22 juni 2004 @ 01:30:
EXX: Volgens mij is dat ingerent aan dit soort camera met schermpje.. Mijn vorige (CP3100) had het ook net als zoveel.
Ik heb al het eea nagezocht en idd, dit verschijnsel heet 'vertical smear' en het komt bij veel (vrijwel alle) digitale camera's voor. Hier een plaatje van het dpreview forum:

Afbeeldingslocatie: http://www.urban75.org/temp/a2.jpg

Overigens ben ik op het dpreview forum ook de bewering tegengekomen dat het verdwijnt als je de camera volledig in manual (incl. manual focus) mode zet. Dat moet ik nog uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik heb het net geprobeerd en het blijft. Maar het is geen onoverkoombaar probleem, ik heb er nauwelijks last van. Je moet ze gewoon wegdenken :>

Trouwens, ik merk dat de A1 standaard op JPEG FINE staat. Maar ik heb ook nog X-FINE erbij maar waarom eigenlijk als je toch al geen verschil ziet (ik tenminste). X-FINE is ook nog maar een klein beetje kleiner dan RAW dus waarom daar gelijk niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Oxigun schreef op 22 juni 2004 @ 01:30
Roaddevil: ik heb tijdens de review van de A1 wel gelezen ergens dat de voorgangers warmte problemen hadden dankzij de batterijen en het zou me niet verbazen als het daarvan komt. Wat voor (soort, merk) batterijen stop je erin?

[...]
Ik gebruik een 256 Mb CF kaartje van Dane-Elec. De batterijen zijn oplaadbare batterijen van verschillende merken, maar voornamelijk GP. Ik heb 3 sets in de loop der tijd gekocht en de sterkte verschilt van 1850 tot 2100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Oxigun schreef op 22 juni 2004 @ 01:30:
Wat heb je liever, dat je alle minpunten krijgt die hij kan vinden zodat je weet wat je krijgt of wil je een highly recommended zien zonder minpunten en als je de cam gekocht hebt ineens er tegen aan te lopen :?
Tuurlijk niet, maar in de review noemt ie alle (min)punten op en zegt van sommigen dat je het in de praktijk niet of nauwelijks tegenkomt. En een in zijn ogen overbodige playmode vind ik met de beste wil van de wereld geen nadeel. Je kunt de knop toch gewoon negeren? Dus vandaar dat ik het minpuntenlijstje een beetje gekunsteld vind.
De A2 met mindere flitser? Misschien omdat hij die in een andere prijsklasse rekent?
Kijk maar in de review. Je ziet in een voorbeeldplaatje dat de A2 een yellow color cast krijgt op auto wb. Bij dezelfde foto maar dan met de A1 genomen heb je dat ineens niet. Dat vind ik raar...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu-on
mphilipp schreef op 22 juni 2004 @ 01:00:
Maakt het btw nog uit watvoor CF kaart je gebruikt? Scheelt zo'n Sandisk Ultra II nou echt? Ik denk na over de A1 en wil beginnen met een 512Mb en evt later een bijkopen. Volgens mij is nl een 1Gb langzamer. Heeft een Microdrive nog voordelen tov een CF kaart?
De Sandisk Ultra II presteert (naar verluid) slecht in de A1/A2. Ook met andere 'supersnelle' kaarten (zoals de Lexar 80x) wordt niet veel snelheidwinst gehaald. Ik zou zelf eerder voor 'meer' dan voor 'snel' geheugen gaan, zodat je lekker op RAW kunt schieten.

Je hebt IMHO ook geen supersnelle kaart nodig: dankzij het interne geheugen van de camera kun je al een volgende foto maken, terwijl de vorige(n) worden weggeschreven. In .JPG mode kun je 3 opnames vlak achter elkaar maken, in RAW mode 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Mu-on schreef op 23 juni 2004 @ 10:53:
[...]

De Sandisk Ultra II presteert (naar verluid) slecht in de A1/A2. Ook met andere 'supersnelle' kaarten (zoals de Lexar 80x) wordt niet veel snelheidwinst gehaald. Ik zou zelf eerder voor 'meer' dan voor 'snel' geheugen gaan, zodat je lekker op RAW kunt schieten.
Ik heb een "gewone" SanDisk van 512 MB en die voldoet tot nu toe prima. Zijn er ergens benchmarks te vinden van de Ultra II icm de A1/A2?. Ik wil nog een kaartje bijkopen en dan is het of een 512 Ultra II of een non-Ultra 1 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu-on
EXX schreef op 23 juni 2004 @ 12:01:
[...]
Ik heb een "gewone" SanDisk van 512 MB en die voldoet tot nu toe prima. Zijn er ergens benchmarks te vinden van de Ultra II icm de A1/A2?. Ik wil nog een kaartje bijkopen en dan is het of een 512 Ultra II of een non-Ultra 1 GB.
Ik heb het eventjes nagekeken en het is niet de Ultra II die problemen geeft, maar de Sandisk Extreme (zie dit topic op het dpreview Minolta forum).

De Ultra II is wel sneller dan een 'standaard' kaartje, zie b.v. dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
OMX2000 schreef op 16 juni 2004 @ 01:20:
Volgens mij heb ik ook het focus probleem... Ik ga zoieso eerst ff checken hoe lang ik mijn camera kwijt ben... Ik ga bijna op vakantie dus kan mijn A2 niet lang missen ;)
Gebruik je de multi-point focussing (NIET DOEN!) of de Flex Point Focussing (WEL DOEN!)? (enter button ingedrukt houden tot je de crosshair ziet)
EXX schreef op 17 juni 2004 @ 12:23:
De interne flitser van mijn A2 is niet bijster geweldig. Onlangs was plaatjes genomen op een verjaardag en het was niet slecht, maar toch draagt de flits niet erg ver.
Ehm... ik neem aan dat het je bekend is dat je de flash exposure compensation kunt verhogen en dat +0.7 een aardig startpunt is?
EXX schreef op 21 juni 2004 @ 09:56:
Ik heb trouwens iets heel raars met mijn A2: soms krijg in verticale strepen in de EVF/LCD display (identiek plaatje in beide).
Zijn de strepen niet paars-achtig? Is bekend LCD-"probleem". Kan geen kwaad echter, op de foto's zie je het ook niet terug. Zijn op dpreview al wat topics over geweest.
Ik kan doorgaans een zeer kritische review wel waarderen, maar hoe vaker ik de reviews van dpreview doorneem, hoe meer ik inconsistenties en 'nitpicking' waarneem.
Ik vind de reviews van dpreview de laatste tijd ook ronduit matig. Enorm gemuggezift op pixel-nivo in studio-situaties. Dat is toch niet meer relevant bij 8MP camera's? Je afdrukjes van je oude analoge compact ga je toch ook niet met een loep bekijken. Nee geef mij maar de reviews van Luminous Landscape ofzo. Misschien niet zo consequent of analytisch, maar je krijgt wel een duidelijk beeld over hoe een camera nou performed in dagelijks gebruik. Dan weet je wel of bepaalde knoppen lastig zijn of dingen erg traag zijn ofzo.
Microdrive heeft zeker geen voordelen, behalve dat je betrekkelijk goedkoop bijvoorbeeld 4GB opslagcapaciteit hebt. Verders is ie trager, consumeert meer stroom en is kwetsbaarder. Voor Minolta's worden Sandisk of Lexar kaartjes aanbevolen. Ultra(II) kaarten zijn niet echt de moeite waard zover ik weet. Sandisk Extreme schijnt zelfs trager te zijn in de A1/A2 dan de UltraII.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

catchingfire schreef op 24 juni 2004 @ 13:01:
Microdrive heeft zeker geen voordelen, behalve dat je betrekkelijk goedkoop bijvoorbeeld 4GB opslagcapaciteit hebt. Verders is ie trager, consumeert meer stroom en is kwetsbaarder. Voor Minolta's worden Sandisk of Lexar kaartjes aanbevolen. Ultra(II) kaarten zijn niet echt de moeite waard zover ik weet. Sandisk Extreme schijnt zelfs trager te zijn in de A1/A2 dan de UltraII.
Ik was inderdaad ook al van het Microdrive idee afgestapt. Wat betreft de Sandisk CF kaarten is het een beetje vaag. Het blijkt dat de Ultra II op zich wel sneller zijn in de Minolta's, maar ik heb het idee dat de ingebouwde controller in de A1/A2 niet goed met de grotere types om kan gaan. Je ziet dat zo links en recht ook met andere camera's gebeuren. Met 256Mb gaat alles nog goed, maar daarboven wordt het ineens bizar traag. Theorie: de controllers zijn geoptimaliseerd voor de 256Mb kaarten (of kleiner) omdat men denkt dat 'iedereen' dat wel zal gebruiken.

Of het heeft de maken met de clustergrootte die de camera kiest als er een grotere kaart in zit. Kan iemand dat misschien checken? Het zou zomaar kunnen dat ie veel te kleine clusters pakt waardoor de doorvoer enorm daalt omdat ie meer reads moet doen. Misschien is het wel de moeite waard om ermee te spelen door de CF's via de PC te formatteren met een andere clustersize en dan zien wat er gebeurt.

Ik neem het zekere voor het onzekere en heb gewoon 2x256Mb Sandisk UltraII besteld. Die zijn (ook in andere camera's) sneller als de 512Mb en er gaan toch voldoende foto's op. Maar een paar eurootjes meer dan 1x512. Die 512 is overigens nergens meer op voorraad en niemand durft te zeggen wanneer ze weer komen. Zeker een popi kaartje...totdat men gaat meten.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Met bijv een imagetank ben je met 2*256MB in het voordeel boven 512MB omdat je tussendoor makkelijker het leegtrekt. Ik heb zelf 512MB Dane-Elec XS (snel) en dat gaat toch merkbaar sneller dan 256MB Dane-Elec (normaal). Met name bij overpompen naar mijn pc duren ze ongeveer even lang terwijl de 512MB 2x zo groot is. Echt betrouwbaar is het niet aangezien ik zie via USB1.1 overpomp (geen verschil) over via een pcmcia cardreader die ook niet snel blijkt te zijn. Moet nog een firewire reader scoren ergens. Maar in de camera is het best snel hoor ;)

Net getimed, gemiddelde over 3 pogingen (de tijd dat het ledje brandt dat schrijven aangeeft):
7.7s voor RAW op mijn 512MB Dane-Elec XS kaart
8.4s voor RAW op mijn 256MB Dane-Elec kaartje
11.8s voor RAW op het meegeleverde 16MB kaartje

Wel lekker subjectief met mijn foon als stopwatch maar de XS was wel merkbaar sneller op JPEG (7 of 8s in RAW merk je niet echt aangezien de camera toch buffered)

[ Voor 3% gewijzigd door Oxi op 25-06-2004 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Hmmm, de snelheid van je cf card is naar mijn mening niet echt belangerijk daar je toch een snelle buffer van 64 mb aan boord hebt.
Ik heb persoonlijk liever meer opslagruimte dan snelheid. Ik ben dan ook zeer tevreden over m'n langzame maar lekker grote microdrive van 4 GB ( uit een muvo gesloopt )

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Smallblock schreef op 25 juni 2004 @ 02:56:
Hmmm, de snelheid van je cf card is naar mijn mening niet echt belangerijk daar je toch een snelle buffer van 64 mb aan boord hebt.
Ik heb persoonlijk liever meer opslagruimte dan snelheid. Ik ben dan ook zeer tevreden over m'n langzame maar lekker grote microdrive van 4 GB ( uit een muvo gesloopt )
Ik ben het daar niet mee eens, ik schiet vaak op raw. En als je dan een paar foto's achterelkaar maakt moet je dus wachten op je microdrive (tellertje wordt geel). Helaas zijn de Sandisk Ultra's wel een stuk duurder in vergelijking met microdrives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik heb overigens gisteren m'n filters binnengekregen! Wohoo.. na weken tevergeefs wachten bij Konijnenberg en zicht op nog enkele maanden wachten bij Konijnenberg had ik m'n bestelling daar geannuleerd. Dus afgelopen zaterdag in de States besteld, en gisteren (donderdag) binnen, in perfecte staat. Dat noem ik service.

Welnu.. ik heb momenteel:
- Hoya Super HMC Pro-1 Skylight (1B), 49mm, with front thread
- Hoya Super HMC Pro-1 Circular Polarizer, 49mm, with front thread
- Hoya +1,+2,+4 macro set, 55mm (die ik middels een cheapo 49-55mm stepup-ring kan gebruiken.

Op m'n A2 zijn dit m'n eerste indrukken:
De Skylight filter is zeer dun en geeft totaal geen vignetting.
De CPL filter geeft zeer minimale vignetting op 4:3 mode, dit is verdwenen op 3:2 mode.
De CPL gestacked op de Skylight geeft in 3:2 mode zeer minimale vignetting.

(de vignetting komt alleen voor ergens tussen de 28mm en 40mm ofzo)

De macro-set is geweldig. Ik ga er dit weekend eens flink mee spelen. Als dit me goed bevalt ga ik denk ik de +10 filter ook nog bestellen. Met de +1,+2 en +4 gestacked (dat zal wel als +7 gerekend kunnen worden neem ik aan) kon ik een 5-eurocent muntje beeldvullend geautofocussed krijgen in de smalle zijde van een 3:2 foto. (ik fotografeer voortaan alles in 3:2 mode, hoef ik tenminste niet meer te croppen voor afdrukken en foto-lijstjes en ik heb m'n vertrouwde breedbeeld-achtige foto-formaat weer terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Kun je misschien wat foto's online zetten met het verschil tussen normaal en deze filters en macro set?
Want dit ik zat zelf ook aan zulke acc. te denken voor mijn A1 namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik zal 't proberen als m'n fotopic account het tenminste toelaat. Heb 't pakketje gisteravond pas geopend dus heb nog niet echt uitgebreid ermee kunnen experimenteren. Ik was in eerste instantie al zeer blij dat de 49mm filters prima bruikbaar zijn, ik had namelijk niet zo'n zin in 49-62mm step-up ringen. Ohja.. had ik al gezegd dat ik de originele Minolta lensdop nog steeds kan gebruiken op m'n filters?

Van een UV/Skylight-filter zie je in een foto geen noemenswaardig verschil, die zit er puur op voor de lensbescherming.
Van polarisatie-effecten zijn genoeg voorbeelden op 't net te vinden.
Wat betreft de mogelijkheden van de macro-filters kan ik je 't pbase account van "john_down_under" aanbevelen. (http://www.pbase.com/john_down_under)

Hij heeft hier grafisch weergegeven wat voor effect macro-filters hebben op een A1 als je een lucifer-kop gaat fotograferen:
Afbeeldingslocatie: http://mk23.image.pbase.com/u46/john_down_under/medium/29410456.matchheadmacrooverlay.jpg
Mocht 't plaatje niet werken klik dan hier: http://www.pbase.com/image/29410456/original

[ Voor 8% gewijzigd door catchingfire op 25-06-2004 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Oxigun schreef op 25 juni 2004 @ 00:08:
Met bijv een imagetank ben je met 2*256MB in het voordeel boven 512MB omdat je tussendoor makkelijker het leegtrekt. Ik heb zelf 512MB Dane-Elec XS (snel) en dat gaat toch merkbaar sneller dan 256MB Dane-Elec (normaal). Met name bij overpompen naar mijn pc duren ze ongeveer even lang terwijl de 512MB 2x zo groot is.
Je vergelijkt appels met peren. Een 512 XS en een normale 256... Ik heb 2x256 UltraII besteld, dus dat moet lekker rap gaan. Bovendien heb ik ook nog eens een USB 2.0 card reader dus dat moet ook gewoon goed gaan. Ik heb nl een flinke tower PC die onder het buro staat. Als je dan steeds moet pielen met de usb kabel (geen ingaan in het front) is een intern card readertje net zo makkelijk. En omdat de A1 'slechts' USB 1.1 heeft gaat het nog sneller ook... (ik weet het...ik ben een speed friek 8) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Iemand btw nog een leuke tip voor een goede tas voor de A1+accesoires?
Ik zoek een tasje die compact is, maar toch handig ingedeeld met ruimte voor:

* camera (duh!)
* wat cf kaartjes
* lader
* extra accu
* kabeltjes
* misschien het boekje

Uiteraard ga ik ook wel met camera+zooi op pad om er een te zoeken in de winkels, maar als iemand mooie heeft graag merk/type en het liefst een ploatje (je hebt tenslotte een digicam, geen smoesjes dus... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

sorry, dubbelpost... :D

[ Voor 103% gewijzigd door mphilipp op 25-06-2004 20:14 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Lowepro Nova 2 AW past alles in wat ik wil. Maar hier heb je niet zoveel aan, je moet gewoon naar een fotozaak gaan, camera meenemen en overal instoppen :P
Je ziet vaak mensen met lowepro lopen en met goede reden volgens mij. Ze zijn relatief dik en beschermen dus goed :)
(Dun tasje op een dure camera is echt stom, dus besteed er genoeg geld aan om een goede te kopen!)

[ Voor 32% gewijzigd door Oxi op 25-06-2004 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Een collega van me die ook een A2 heeft heeft onlangs een Lowepro Orion Mini gekocht. Is een soort heuptas met best veel ruimte. Een camera met filters, accu's en flash, kabels, lader, mini-statiefje e.d. past er makkelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Ik heb een Samsonite Trekking, past ook alles mooi in. Wat erg fijn is: schouderriem, handvat en broekriem bevestiging. Ik heb zelf wel gemerkt dat lange tijd die band over je schouder vermoeiend wordt. Nu kan je nog eens wisselen.
Wel 1 nadeel, de klep voor het hoofdvak opent van je af met ritssluiting en dat is niet zo erg handig.
Voor de rest wel prima kwaliteit.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

catchingfire schreef op 24 juni 2004 @ 13:01:
Ehm... ik neem aan dat het je bekend is dat je de flash exposure compensation kunt verhogen en dat +0.7 een aardig startpunt is?
Dat helpt niet altijd. De persoon die je fotografeert is wel goed belicht door de interne flits, maar de achtergrond niet. Die is dan veel te donker. Dan kan je de belichting wel anders instellen, maar dan wordt degene die je wil fotograferen weer overbelicht. Een externe flits is volgens mij dan de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
EXX schreef op 28 juni 2004 @ 11:59:
[...]
Dat helpt niet altijd. De persoon die je fotografeert is wel goed belicht door de interne flits, maar de achtergrond niet. Die is dan veel te donker. Dan kan je de belichting wel anders instellen, maar dan wordt degene die je wil fotograferen weer overbelicht.
Volgens mij komt dat door de afstands-meting tot het "onderwerp". Hij meet hoever ie moet flitsen volgens mij. Bij portret-achtige foto's van dichtbij vind ik 't persoonlijk wel grappig om een zeer donkere achtergrond te krijgen.
Een externe flits is volgens mij dan de enige oplossing.
Ja, misschien wel. Maar dan heb je weer zo'n enorm ding om mee te zeulen. En ze zijn ook nog behoorlijk aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

FF een foto tussendoor. Wat vinden jullie van de scherpte? Hij is clickable

Afbeeldingslocatie: http://www.tunesie.net/images/pauw_small.jpg

Pagina: 1 2 3 Laatste