[Email virus] Wat doe je ermee?

Pagina: 1
Acties:

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56
Meteen maar even de situatie schetsen:

Gisteravond komt mijn moeder bij me met de vraag of ik even naar haar email wil kijken. Ze had 2 "rare" mailtjes ontvangen en wist niet goed wat ze ermee aan moest.

Dus ik kijken. Blijken het inderdaad zeer onbetrouwbare email's te zijn met een bijlage die bij bijde mail's hetzelfde is.
Overduidelijk een virus lijkt me, maar dat is mijn vraag ook niet.

Wat doe je in zo'n geval?
Dat je de bijlage's niet moet openen weet ik, heb ik ook niet gedaan. Virusscannen aanzetten snap ik ook nog, maar laat je de personen waar de email's vandaan komen ook nog iets weten door ze een bericht terug te sturen of zijn daar betere manieren voor?

Ik heb ze beide een reply gestuurd op de "rare" email, maar nu vraag ik mij dus af of ik het zo wel op de juiste manier heb aangepakt.

• samo
  • Laatst online: 11:47

samo

yo/wassup

tegenwoordis worden er zo veel mails gespoofed, en zijn nog maar weinig virus mails van de persoon die als afzender staat... Delete is de beste oplossing, en de persoon waar je bij zit vertellen hoe je met vreemde mails moet omgaaan...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Nee, waarschijnlijk heb je een reactie gestuurd naar iemand die er niks mee te maken heeft gehad. Tegenwoordig is het bijna standaard, dat een virus een afzender-adres spooft. Hij haalt dit adres ergens van de besmette computer.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Bericht liefst niet previewen of openen, vervolgens shift + delete.

Als de afzender een bekende is stuur ik wel een mail terug dat hij/ zij een virus heeft, anders laat ik het lekker zitten.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Het begin voor mij is altijd de preview functie van email berichten uitschakelen, dit werkt ook goed bij spam bv. Daarbij gooi ik ze meestal weg, gezien het vrij lastig is om de oorspronkelijke verstuurder te vinden. Dit omdat het e-mail adres van de afzender meestal uit een ander persoon zn adresboek komt.

Signature

• olof
Maar ik kreeg van 2 personen een email op ongeveer hetzelfde moment. En bijde personen zijn bekend.
Ze zijn allebij van de visclub van mijn vader en die mensen sturen de uitslagen per email rond naar alle leden. Daarom dacht ik dus dat er weldegelijk via hun computer een email is verstuurd.
Had ik er beter meteen bij kunnen zegen, sorry.

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Wat de anderen dus bedoelen is dat er grote kans is dat een 3de persoon van genoemde visclub de eerste twee beide als contacts had, en dat die derde persoon de beide virusmails heeft gestuurd en niet de eerste twee. Daar is geen zekerheid over, maar die kans is tegenwoordig erg groot.

...Als het maar werkt

• olof
Maar dan is dus ook een grote kans dat de personen waarvan ik een email heb gekregen ook een email hebben met dat virus erin. Of denk ik nu verkeerd?
In dat geval is het zeker niet slecht geweest om ze te waarschuwen toch?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:12

chromeeh

the Gnome

olof schreef op 06 april 2004 @ 10:33:
Meteen maar even de situatie schetsen:

Gisteravond komt mijn moeder bij me met de vraag of ik even naar haar email wil kijken. Ze had 2 "rare" mailtjes ontvangen en wist niet goed wat ze ermee aan moest.

Dus ik kijken. Blijken het inderdaad zeer onbetrouwbare email's te zijn met een bijlage die bij bijde mail's hetzelfde is.
Overduidelijk een virus lijkt me, maar dat is mijn vraag ook niet.

Wat doe je in zo'n geval?
Dat je de bijlage's niet moet openen weet ik, heb ik ook niet gedaan. Virusscannen aanzetten snap ik ook nog, maar laat je de personen waar de email's vandaan komen ook nog iets weten door ze een bericht terug te sturen of zijn daar betere manieren voor?

Ik heb ze beide een reply gestuurd op de "rare" email, maar nu vraag ik mij dus af of ik het zo wel op de juiste manier heb aangepakt.
Gewoon weggooien en niets aan doen....
Het zelfde geld met spam mailtjes waar in staat van 'If you don't want this mail please goto <site> to unsubscribe', beide kunnen fatale stappen zijn.
Gewoon direct de prullenbak in met dat spul, dan zit je altijd veilig ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik krijg zelden mail, en attachments zijn voor mij echt een zeldzaamheid, dus ze gaan direct de prullenbak in.

Ik had vandaag ook een mailtje dat incl. attachment 57KB was (kwam van een wxs.nl adres (wat ik niet direct herken, kan van iemand van de Trabantclub die bij World Acces zit zijn maar stond in de spamfolder), ik denk dat Schouw hem graag had willen hebben maar ik gooi dat soort mailtjes direct weg, omdat ik al een slechte ervaring heb (mail met een HTML-tag ofzo waardoor ze wisten dat mijn mailbox bestond, nooit spam, en nu ongeveer 4 per dag)

-edit-
Ik heb de gok gewaagd, en het mailtje geopend (weer uit de trash gevist)
Ik heb een @yahoo.com mailadres, en daar kan je er voor kiezen of je een attachment download of niet.

Even laten scannen: Virus "W32.Sober.F@mm" found, You can not download this attachment. :P

Voor de geïnterresseerden: hij zei dat hij kwam van 'webmaster@ smtp03.wxs.nl', inhoud tekst was:
Please read the document

*** Mail- Attachment: No suspicious Virus signatures
*** YAHOO Anti Virus
*** http://www.yahoo.com
En de naam van het attachment was 'messagedoc.pif'

-edit2-
Ik gebruik geen mailprogramma's, dat scheelt ook :P

[ Voor 45% gewijzigd door Resistor op 06-04-2004 15:40 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:51

japaveh

Jield BV

Wat ik meestal doe is de headers van het mailtje bekijken via de web-interface. In die headers kun je altijd zien via welke provider (en ipadres) het mailtje verstuurd is. Dit staat dan in een Received From kopje.

Vervolgens stuur ik een mail met de header naar de Abuse(a)provider.nl zodat zij actie kunnen ondernemen

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11 12:50
Door forwarden :X

* DarkChylde is verbaasd dat deze nog niet ingekopt was (6)

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Deze zooi kreeg ik echt dagelijks via hotmail (10+ mailtjes per dag). Meestal blok ik de afzenders (als het onbekenden zijn ;)) en gooi de mailtjes weg. Ik weet niet of het echt geholpen heeft, maar ik krijg nu wel een stuk minder mailtjes :Y)

Bij mij is het zo dat ik periodes heb dat ik veel spam/virus mailtjes krijg, maar soms een paar maanden ook helemaal niks. :D 't zal wel in de lucht zitten :9

• olof
Leuk hoor, maar het gaat iet over spam. Het gaat hier over virussen waarbij ik dus het gevoel heb dat het komt doordat iemand anders zijn computer besmet is.

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
olof schreef op 06 april 2004 @ 15:52:
[...]

Leuk hoor, maar het gaat iet over spam. Het gaat hier over virussen waarbij ik dus het gevoel heb dat het komt doordat iemand anders zijn computer besmet is.
Daar heb ik ook last van, misschien niet duidelijk in me reply neergezet.

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook, alleen ik verstuur ze schijnbaar! :S Heb ook me pc al 2x gecheckt met HouseCall en Norton 2003, en verstuur ze schijnbaar nog steeds! Ik verwijder ze gwoon en neem aan dattet van iemand anders komt! O-)

• olof
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 09:37:
Ik heb dit probleem ook, alleen ik verstuur ze schijnbaar! :S Heb ook me pc al 2x gecheckt met HouseCall en Norton 2003, en verstuur ze schijnbaar nog steeds! Ik verwijder ze gwoon en neem aan dattet van iemand anders komt! O-)
Is het dan niet verstandig om eens uit te zoeken waar die meeltjes dan vandaan komen? Je pc controleren op spy-ware bijvoorbeeld.
Als je erg veel van dit soort virussen verstuurd krijg je hoogst waarschijnlijk binnenkort problemen hiermee. Mensen zullen zich er aan gaan storen en een klacht indienen bij jou provider.

Verwijderd

Dit doe ik ook heel vaak, geloof wekelijks wel minimaal 1 x! Maar blijf ze nog steeds versturen. Alleen mail wel vaak reply's dat et me spijt enzo. Maar et blijft maar terugkomen! :(

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-11 18:47

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Tja idd beetje met hijackthis gaan klooien, dan zie je gouw genoeg of der dingen lopen die niet helemaal fris zijn :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

Okeej, ben (nog) g1 professional, maar wa houdt da in, en hoe kan je et gebruike?? :?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 17:41

ralpje

Deugpopje

En waarom denk je je dat je ze verstuurd? Omdat mensen je mailen dat je een virusmail gestuurd zou hebben, of je een autoreply krijgt ofzo?
Dat is dus dat spoofen, waar eerder in deze draad over geblaat werd; die virusmailtjes worden niet door jou verstuurd, maar door een andere, besmette pc, die jouw adres als afzender / reply to invult.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Neeh, ik krijg allemaal reply's van dat ik een virus hebt verstuurd, en dat hun progje ze vernietigd heeft! :S

• benoni
  • Niet online
ralpje schreef op 07 april 2004 @ 09:45:
En waarom denk je je dat je ze verstuurd? Omdat mensen je mailen dat je een virusmail gestuurd zou hebben, of je een autoreply krijgt ofzo?
Dat is dus dat spoofen, waar eerder in deze draad over geblaat werd; die virusmailtjes worden niet door jou verstuurd, maar door een andere, besmette pc, die jouw adres als afzender / reply to invult.
@Happylife: als geinfecteerde computers virussen gaan versturen met jouw adres eronder, dan zijn er ook vaak wel weer mailexchange servers die een zeurberichtje terug willen sturen naar de 'afzender'...

Koppelingetje naar een thread die hierop inhaakt
Oja, en hier nog een andere

[ Voor 24% gewijzigd door benoni op 07-04-2004 15:27 ]

Verwijderd

dus, voor mij, gewoon nix doen, en virussen blijven scanne?? :)

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

chromeeh schreef op 06 april 2004 @ 14:16:
[...]
Gewoon weggooien en niets aan doen....
Het zelfde geld met spam mailtjes waar in staat van 'If you don't want this mail please goto <site> to unsubscribe', beide kunnen fatale stappen zijn.
Gewoon direct de prullenbak in met dat spul, dan zit je altijd veilig ;)
En vergeet dan niet meteen de prullenbak even te legen om er helemaal vanaf te zijn!! 8)

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 11:20:
dus, voor mij, gewoon nix doen, en virussen blijven scanne?? :)
En af en toe op GoT rondkijken... en domweg opletten... als je computer iets anders doet dan anders, even kijken wat er aan de hand is.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Och mijn hemel.... het is al vaker gezegd maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Gewoon deleten die zooi en verder niet.

Ik heb vandaag ook weer 2 van die berichten ontvangen van mensen die mij wisten te vertellen dat ik ze een e-mail met virus had gestuurd..... niet dus :X

Wanneer leren mensen nou eens dat de afzenders in virus-e-mails vaak niet de echte afzenders zijn........ :|

Verwijderd

WFvN schreef op 07 april 2004 @ 20:29:
Wanneer leren mensen nou eens dat de afzenders in virus-e-mails vaak niet de echte afzenders zijn........ :|
De grijze massa ? nooit, anders zijn al die social engineering virussen van de laatste tijd ook niet zo populair.

Dit is analoog aan mensen die wel auto kunnen rijden, maar nooit examen (rijlessen) hebben gedaan. Ze hebben het nooit echt goed geleerd. Zij staan dus helemaal niet stil bij bepaalde zaken, die iemand die wel een rijbewijs heeft gehaald wel begrijpt.

Dit geld ook voor mensen in de IT business. Er wordt een antivirus product gedeployed, ze klikken wat instellingen, en kijken er niet meer naar.
Volgen security zaken niet, en zijn zich dus van geen kwaad bewust.

Tegenwoordig word ik dan ook ongelukkiger van al die gave |:( smtpgatewayscanners met hun notificatiemails, dan van virusmails zelf.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 23:17 ]

• benoni
  • Niet online
Och mijn hemel.... het is al vaker gezegd maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Gewoon deleten die zooi en verder niet.
Nou een beetje opletten kan toch ook geen kwaad... je zou je toch een rotje schamen als 't ineens wèl je eigen computer is die staat te spammen... als je niet de enige gebruiker bent op je systeem kan 't best verkeren... * benoni heeft tot zijn schaamte ooit een mail relay open laten staan :X config tikfoutje |:( gelukkig snel ontdekt :>
Ik heb vandaag ook weer 2 van die berichten ontvangen van mensen die mij wisten te vertellen dat ik ze een e-mail met virus had gestuurd..... niet dus :X
Als het een handgeschreven mailtje is stuur ik voor de moeite een standaardbriefje terug... je moet toch een beetje je op je goodwill letten O-)
Soms krijg je best aardige reacties.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

benoni schreef op 07 april 2004 @ 23:35:
[...]

Nou een beetje opletten kan toch ook geen kwaad... je zou je toch een rotje schamen als 't ineens wèl je eigen computer is die staat te spammen... als je niet de enige gebruiker bent op je systeem kan 't best verkeren... * benoni heeft tot zijn schaamte ooit een mail relay open laten staan :X config tikfoutje |:( gelukkig snel ontdekt :>
Okee.... good point.

Ik heb na dat 2e mailtje ook *just in case* wel even een online scanner over m'n pc heengehaald.... Maarja.... wederom bevestiging van wat ik al dacht: niets aan de hand.
Als het een handgeschreven mailtje is stuur ik voor de moeite een standaardbriefje terug... je moet toch een beetje je op je goodwill letten O-)
Soms krijg je best aardige reacties.
* WFvN moet ook nog leren dat veel van die 'we hebben een virus van je ontvangen'-mailtjes vaak ook geautomatiseerd zijn........

|:(

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op 07 april 2004 @ 23:38:
* WFvN moet ook nog leren dat veel van die 'we hebben een virus van je ontvangen'-mailtjes vaak ook geautomatiseerd zijn........
En je hebt nu ook mailvirussen met een begeleidend schrijven 'U heeft naar ons een virus verstuurd! Gebruik direct dit programma om uw computer te repareren!'. Eigenlijk best grappig, wat ze allemaal verzinnen :X :X :X
Pagina: 1