SPAM rapporteren, zin of onzinnig?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 15:09
Hallo allemaal.

Mijn provider Xs4All adviseert om al het spam aan te melden bij Spamcop (http://spamcop.net/). Ik doe dit ook braaf (als niet lid). _/-\o_

Ik ontvang steeds vaker spam en op sommige dagen kan ik standaard de helft van al mijn mail wissen (5 spam berichten per dag). (Mijn hotmail account wis ik zonder de inhoud te lezen, standaard honderden spam berichten). :r

Is spam nog te stoppen en heeft rapporteren zin? :?

Zo langzamerhand begin ik me echt te irriteren (waarschijnlijk niet zo slim).

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
Gewoon spam blokkeren :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tja, of het echt zin heeft.. Je kunt het iig altijd proberen: Meer wordt het er niet door. Je zult er iig niet compleet van verlost zijn, als je het allemaal doorgeeft :P
Niet echt, voorkomen is beter. (niet emailadressen overal achterlaten, alleen als het echt nodig is.. spamaccount aanmaken etc).
Dat blokkeren kun je idd ook wel proberen, maar dat moet ook maar net je mailprofider ondersteunen. (alhoewel pop-toegang genoeg is :P)

🌞🍃

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

honey schreef op 23 November 2002 @ 20:13:
Hallo allemaal.

Mijn provider Xs4All adviseert om al het spam aan te melden bij Spamcop (http://spamcop.net/). Ik doe dit ook braaf (als niet lid). _/-\o_

Ik ontvang steeds vaker spam en op sommige dagen kan ik standaard de helft van al mijn mail wissen (5 spam berichten per dag). (Mijn hotmail account wis ik zonder de inhoud te lezen, standaard honderden spam berichten). :r

Is spam nog te stoppen en heeft rapporteren zin? :?

Zo langzamerhand begin ik me echt te irriteren (waarschijnlijk niet zo slim).
zoals je waarchijnlijk al weet heeft xs4all een spamfilter lopen die je zo aan kan zetten in de servicepagina. deze werkt naar mijnsinziens heel fijn!
(werkt via spamcop en nog 2 ander blacklist houders o.i.d)

Dus ja, raporteren heeft zin want daar wordt dat filter beter van

maareuh .. zelf ben ik er gewoon te lui voor .. paar keer op delete drukken en basta. (meeste spam komt niet via xs4all binnen maar andere mailservers)

btw mijn gevoel zegt dat dat spamfilter bij jou niet aanstaat, klopt dat ?

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 23-11-2002 21:39 ]

Iperf

• honey
fish schreef op 23 november 2002 @ 21:36:
[...]

btw mijn gevoel zegt dat dat spamfilter bij jou niet aanstaat, klopt dat ?
Klopt, vindt het een beetje eng, omdat je nooit zeker bent dat je ook gewenste mail kwijtraakt. Ik vind de uitleg van XS4All ook wat vaag, maar dat zal wel aan mij liggen.

Misschien moet ik er niet wakker van liggen, inderdaad een paar keer op delete en het is weg.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07
honey schreef op 23 November 2002 @ 22:09:
[...]

Klopt, vindt het een beetje eng, omdat je nooit zeker bent dat je ook gewenste mail kwijtraakt. Ik vind de uitleg van XS4All ook wat vaag, maar dat zal wel aan mij liggen.

Misschien moet ik er niet wakker van liggen, inderdaad een paar keer op delete en het is weg.
Je raakt het niet kwijt. Het gaat alleen naar een aparte mailbox die ikzelf af en toe controleer.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

inderdaad . m'n mailserver haalt het wel binnen (aparte pop3 box) maar doed er niks mee

het ligt een beetje aan de instelling die je doed .... ff goed lezen als je er niet uitkomt horen we je wel weer ;)

het neemt ook al niet veel ruimte in beslag .. ( >500 mailtjes 4Mb)

gewoon proberen .. scheelt je een boel irritatie

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 24-11-2002 10:06 ]

Iperf

• honey
Dus als ik het goed begrijp, wordt het gefilterde mail niet gedownload, maar blijft op de server staan van XS4All? Ik zal het wel even goed doorlezen.

Ik zal het gewoon blijven melden. Het zou mooi zijn als de wetgeving een stuk strenger wordt.

Bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door honey op 24-11-2002 10:26 . Reden: Onzinnige zin. ]

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ja, ik heb het goed gezien B) , dit topic is ouder dan 2 weken: 2 jaar oud zelfs, maar wel geheel van toepassing op mijn bevindingen, vandaar dat ik hem hier alsnog post.

Ik heb een half jaar geleden een weekje actief m'n spams gerapporteerd bij spamcop.net. De gemiddelde hoeveelheid spam mailtjes per dag ging toen van 30 naar 50 mailtjes per dag, dat aantal is toen tot voor kort enigszins gelijk gebleven.

Toevallig ben ik van het weekend weer eens actief spam mailtjes wezen rapporteren, en wat schets mijn verbazing. Vanmorgen had ik al dik 40 spam mailtjes in mijn inbox zitten, wat normaal gesproken er hooguit 20 zouden moeten zijn.

Ik vertrouw spamcop erop dat ze niet e-mail adressen doorverkopen aan spammers om er zelf beter van te worden. Ik verdenk ze er eerder van dat ze specifieke linkjes in spam mailtjes volgen, om zodoende spamvertized websites te achterhalen. Op zich niet zo'n foute actie, waar het niet dat spammers soms sluwe truuks toepassen om op deze manier alsnog e-mail adressen te achterhalen. Zo'n link ziet er veelal als volgt uit:
code:
1
 http://IP adres/blah blah/fXdFgS2F5fd.html

Dat laatste gedeelte in de link /fXdFgS2F5fd.html staat dan voor je e-mail adres. Het opvragen van deze pagina zorgt ervoor dat het bestaan van je e-mail adres bevestigt word.

Is dit een logische redenatie of is spamcop.net gewoon een louche organisatie die op een ordinaire manier geld probeert te verdienen?

En dan komt dan natuurlijk opnieuw de vraag die de TS al stelde. Heeft het dan nog steeds nut om spam te rapporteren om spam uiteindelijk te stoppen?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik kom toch een terug op m'n bovenstaande post. Specifiek die ene morgen had ik meteen al 50 spam mailtjes in m'n inbox, maar die dagen daarop is het niet echt meer geworden... Wellicht dat SpamCop deze techniek allang ondervangen heeft...

Maar momenteel ben ik al weer bijna een 2 weken bezig met spam rapporteren. Je bent er snel behoorlijk wat tijd aan kwijt, maar echt een directe spam vermindering zie ik nog niet plaats vinden in m'n inbox. Graag zou ik willen dat het wat gemakkelijker en vooral geautomatiseerd gaat, maar voorlopig is dat alleen toekomst muziek... Och, nog een klein tijdje, want dan heb ik dat mail adres en die spam problematiek niet meer :D

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Gewoon een spamfilter goed africhten werkt een stuk beter en kost VEEL minder tijd en moeite.

edit:
imho :+

[ Voor 12% gewijzigd door IceStorm op 26-03-2004 20:05 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Door het rapporteren van spam, zorg je er voor dat providers een melding krijgen dat er spam van hun netwerk verstuurd word. Providers, mits ze anti spam zijn, ondernemen dan pas actie door bijvoorbeeld een waarschuwing naar die klant te sturen, of nog erger door die klant af te sluiten. Spammers zijn dus genoodzaakt een spam friendly provider te zoeken, of andere illegale wegen te betreden.

Ander zijds, door spam te rapporteren komt de spam ook terecht bij makers van anti spam filters die jij bijvoorbeeld hebt draaien, of bij blocklists. Either way, jij met je spam filtertje heb er uiteindelijk profijt van!

Bovendien kan het nog best wel eens leuk zijn om de spammer te bellen. Zo had ik vandeweek iemand aan de lijn die voor het eerst een mailing de deur uit had gedaan waar die flink spijt van heeft gehad. Had al vele telefoontjes gehad, waaronder ook 1 van zijn provider, met ik denk wel een fikse waarschuwing!
* jules heeft een gratis GSM abootje liggen die die daar mooi voor gebruikt :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik heb toch een stijging waargenomen in het aantal ontvangen spam berichten per dag. Momenteel zit ik op gemiddeld 62 mailtjes per dag. Het rapporteren van spam zorgt er in het beginsel dus wel voor dat je meer spam krijgt....

Ik heb echter wel het vermoeden dat er actie ondernomen word door providers die niet blij zijn met spammers in hun netwerk.

Een paar abuse mailtjes over een IP adres daar reageert een provider wel op. Hier in nederland tenminste wel.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 22:18

Wildfire

Joy to the world!

Ch!pY-J schreef op 26 maart 2004 @ 18:12:

[..]

Graag zou ik willen dat het wat gemakkelijker en vooral geautomatiseerd gaat, maar voorlopig is dat alleen toekomst muziek...
Nee hoor. Een programma als Mailwasher handelt het voor je af... je hoeft alleen maar aan te vinken welke mailtjes als spam moeten worden gerapporteerd. Heerlijk!

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• BazP
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-12-2024
Ch!pY-J schreef op 05 april 2004 @ 21:03:
Ik heb toch een stijging waargenomen in het aantal ontvangen spam berichten per dag. Momenteel zit ik op gemiddeld 62 mailtjes per dag. Het rapporteren van spam zorgt er in het beginsel dus wel voor dat je meer spam krijgt....

Ik heb echter wel het vermoeden dat er actie ondernomen word door providers die niet blij zijn met spammers in hun netwerk.

Een paar abuse mailtjes over een IP adres daar reageert een provider wel op. Hier in nederland tenminste wel.
Bedenk je wel dat je hier alleen een correlatie hebt gevonden, maar geen causatie hebt aangetoont: er vinden 2 dingen tegelijkertijd plaats, jij rapporteerd, en je krijg meer spam, maar wordt dat daar ook door veroorzaakt is iets wat veel beter onderzocht moet worden.
Doet me weer denken aan dat voorbeeld met die afname van de ooievaren en de afname van eht aantal geboortes :Y)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BazP schreef op 05 april 2004 @ 22:58:
[...]

Bedenk je wel dat je hier alleen een correlatie hebt gevonden, maar geen causatie hebt aangetoont: er vinden 2 dingen tegelijkertijd plaats, jij rapporteerd, en je krijg meer spam, maar wordt dat daar ook door veroorzaakt is iets wat veel beter onderzocht moet worden.
Doet me weer denken aan dat voorbeeld met die afname van de ooievaren en de afname van eht aantal geboortes :Y)
Voordat ik spam ging rapporteren een half jaar geleden, ontving ik gemiddeld 30 spam berichten per dag. Na een weekje vol goede moet spam rapporteren werden er dat opeens 50.

Nu ben ik dus al weer 2 weken aan het spam rapporteren (die tussenliggende periode heb ik niks gerapporteerd). In die twee weken is het aantal van die redelijk stabiele 50 stuks per dag nu naar een dikke 60 gegaan. En ik heb het vermoeden dat het er nog steeds meer worden...

Hierboven ergens heb ik een voorbeeld aangehaald hoe spammers mail adressen controleren ofdat ze wel bestaan. Maar vandaag zag ik een voor mij nieuwe techniek. In plaats van dat er met de links achter het domein werd gekeken: blabla.com/[gecodeerde email checker].htm, gebeurde dit dit keer in het domein. Normaal gesproken zijn systemen zoals spamcop daar wel op getraint om die spam traps te onderscheiden, maar spammers zitten natuurlijk ook niet stil en proberen alsmaar nieuwe truukjes uit om e-mail adressen te verifiëren.

Dus pas op met het laden van plaatjes in spam berichten, het volgen van links naar de vermelde sites. Webbugs (plaatjes van 1X1 pixel die je nauwelijks opvallen maar die er wel voor zorgen dat je op de één of andere manier gecontroleerd word), en zo zullen er nog wel meer zijn...

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je de e-mail virussen van de laatste tijd meerekent is dat een vrij normale ontwikkeling. Ik heb wel het idee dat de reguliere spam juist iets is teruggelopen.

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12

vooghel

Cunning linguist

Ch!pY-J schreef op 27 maart 2004 @ 22:16:
Door het rapporteren van spam, zorg je er voor dat providers een melding krijgen dat er spam van hun netwerk verstuurd word. Providers, mits ze anti spam zijn, ondernemen dan pas actie door bijvoorbeeld een waarschuwing naar die klant te sturen, of nog erger door die klant af te sluiten. Spammers zijn dus genoodzaakt een spam friendly provider te zoeken, of andere illegale wegen te betreden.
Kijk, en daar zit dus een probleem. De effectiviteit van SpamCop staat of valt met de medewerking van de providers. Als deze niets doen (of zelfs de mailtjes van SC blokkeren, zoals ook veel gebeurt) heeft de service geen zin. Alleen bonafide ISP's die een anti-spam policy hebben (en deze ook daadwerkelijk toepassen) reageren snel en goed.
Ander zijds, door spam te rapporteren komt de spam ook terecht bij makers van anti spam filters die jij bijvoorbeeld hebt draaien, of bij blocklists.
Dat is inderdaad het andere voordeel, alhoewel ik niet weet of de reports ook door een andere blacklist dan die van SC zelf (bl.spamcop.net) gebruikt worden.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

vooghel schreef op 06 april 2004 @ 10:10:
[...]
Kijk, en daar zit dus een probleem. De effectiviteit van SpamCop staat of valt met de medewerking van de providers. Als deze niets doen (of zelfs de mailtjes van SC blokkeren, zoals ook veel gebeurt) heeft de service geen zin. Alleen bonafide ISP's die een anti-spam policy hebben (en deze ook daadwerkelijk toepassen) reageren snel en goed.
[...]

Dat is inderdaad het andere voordeel, alhoewel ik niet weet of de reports ook door een andere blacklist dan die van SC zelf (bl.spamcop.net) gebruikt worden.
Bij mijn weten worden de blacklist(s) van SpamCop zeer gewaardeerd en hebben (daardoor ook) een hoog aanzien. Een laks beleid van een provider zal er voor zorgen dat IP ranges geblacklist worden. En dat is als het goed is het laatste wat een provider wil. Zodoende word een provider toch gepushed om spam meldingen serieus te nemen, anders is deze gewoon zijn klanten kwijt. Voorbeelden van een tijdje terug zijn Planet & Demon.

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:23
Spamcop werkt wel zeker goed..

Een heleboel providers/hosting partijen gebruiken die blacklists, dus als ze een waarschuwing krijgen van spamcop dat er vanuit hun netwerk gespammed word, nemen ze meestal wel actie tegen de betreffende partij (wij doen dat als hosting provider, en de anderen die we kennen ook), voordat hun IP (ranges) op de zwarte lijsten komen..

Wij nemen spamcop meldingen iig bloedserieus :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik las vandaag of gister in nl.internet.misbruik dat demon tegenwoordig binnen 15 min van een abuse@ melding actie onderneemt. Die tijdelijke blacklist van spamcop heeft dus wel geholpen!

Alleen over planet word nog steeds steen en been geklaagt. Zelfs dat er na 14 dagen oid nog steeds geen actie is ondernomen... Verschillende mensen gingen zelfs ip ranges van Planet blocken. Er grapte er zelfs één: "straks word het Planet Intranet", deze vond ik wel erg komisch :D

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:05

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Ch!pY-J schreef op 08 april 2004 @ 21:35:
Ik las vandaag of gister in nl.internet.misbruik dat demon tegenwoordig binnen 15 min van een abuse@ melding actie onderneemt. Die tijdelijke blacklist van spamcop heeft dus wel geholpen!
15 minuten lijkt me sterk, stel ze krijgen ineens 500 meldingen binnen, gaan er dan ineens 50 abuse officers aan het werk ( ? )

Multikabel sluit klanten trouwens tijdelijk af van mailserver/smtp en/of de hele aansluiting bij spam. Hierbij wordt voornamelijk spamcop gebruikt.

Spamfilters die ook gewenste mail blokkeren, zal altijd wel gebeuren :), zelf heb ik het opgelost door AL mijn normale contacten in mijn adresboek te zetten, mn client delete nu automagisch ALLE spam mails, behalve spam mails met een geadresseerde uit mijn adresboek :) Ook auto-message spul van webshops enzo heb ik in mn adresboek.

ma ma ma ma ma macron one

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:02
Dit sluit aan op mijn vraagstuk. Ik krijg ook een paar spammailtjes binnen, en allemaal van dezelfde soort en over het algemeen van hetzelfde IP-adres.

Ook staat erbij dat ze allemaal van chello komen:
Received: from chello.nl ([81.*.*.*]) by amsfep16-int.chello.nl
Is het een goed idee om dit naar abuse (staart van een aap) chello (puntgeval) nl te sturen, of doen ze daar volgens jullie toch niets mee?

Edit:
Heb vanaf vorige week alle originele mailtjes in een aparte map van outlook (Ja, outlook ja, maar daar gaat het niet om) gezet mocht het nodig zijn. Misschien dat dit nog iets bijdraagt.

[ Voor 19% gewijzigd door Morax op 08-04-2004 21:47 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:05

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Morax schreef op 08 april 2004 @ 21:45:
Is het een goed idee om dit naar abuse (staart van een aap) chello (puntgeval) nl te sturen, of doen ze daar volgens jullie toch niets mee?
volgens mij doet chello geen reet / heel weinig.
ze pretenderen er veel aan te doen(giga nieuwsbericht chello eerste die samen met spamcop spam tegen gaan! dat ik denk een jaar na multikabel dat al deed..)

en..we weten allemaal hoe flitsend en snel alles daar werkt...

ma ma ma ma ma macron one

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 13:51

pjvandesande

GC.Collect(head);

Er is weinig tegen spam te doen. Iedereen kan een proggie runnen die gewoon weg wat mails verstuurt naar een reeks adressen.
Je kan de adressen zelfs renderen en een range aflopen, er is aardig wat geld te verdienen met het versturen van spam.

Ik denk dat het een verloren zaak is en er weinig tegen te doen is.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

questa schreef op 08 april 2004 @ 21:54:
Er is weinig tegen spam te doen. Iedereen kan een proggie runnen die gewoon weg wat mails verstuurt naar een reeks adressen.
Je kan de adressen zelfs renderen en een range aflopen, er is aardig wat geld te verdienen met het versturen van spam.

Ik denk dat het een verloren zaak is en er weinig tegen te doen is.
Dan kom ik weer terug op: Ch!pY-J in "SPAM rapporteren, zin of onzinnig?"

Mocht een provider er laks in blijven, dan werken ze zichzelf in een blacklist. Als het bekend is dat er veel troep vandaan komt en iedereen ze blacklist, is die provider ook geen probleem meer. Uiteindelijk heeft het dan ook geen nut meer om spam te versturen vanuit die IP range, omdat die toch door iedereen geblocked word.

Mocht zo'n range in handen komen van een weer wel gerenomeerd bedrijf, dan kunnen er wellicht wel weer problemen ontstaan. Een recent voorbeeld is volgens mij de 83.117 range van Casema. Maar met echte zekerheid durf ik dat niet te zeggen.

Ik heb dus wel het vermoeden dat het einde van spam in zicht is. Alleen zal het nog een tijd duren en zal de komende tijd de hoeveelheid spam nog toenemen.

Een opkomende trent die te zien is, is dat spam verstuurders virussen maken en deze als open proxies te gebruiken zijn, dan wel op commando te gebruiken zijn.
Steeds meer en meer gebruikers van pc's weten de gevaren van virussen, attachments en onbetrouwbare websites en zullen zich daartegen steeds beter weren. Binnen een paar jaar tijd zullen denk ik ook pc gebruikers verplicht worden gesteld om hun pc's goed draaiende zien te houden, dwz, geen virussen en spam meer spuwen richting internet...

Pagina: 1