TheBorg schreef op 02 april 2004 @ 16:12:
Mijn oude auto (Een Suzuki Swift GTI) heeft in Nederland 101 pk, in Japan echter heeft het dingetje 110 pk. Dus ik geprobeerd het verschil te achterhalen, en wat blijkt: 0 verschil. In Japan hebben ze benzine met een octaangetal van tussen de 103 en 108. De boordcomputer meet een andere verbranding en past de timing van de ontsteking en het brandstofmengsel aan. Als ik in Duitsland tank dan gaat de topsnelheid van 175 naar 185 km/u. Ga me dus niet vertellen dat dit 100% gelul is, als V-Power inderdaad een hoog octaalgetal heeft dan merk je dat wel degelijk (in een moderne auto).
-edit-
En voor de mensen die denken dat dit niks met Formule 1 te maken hebben, die zitten er goed naast. De Formule 1 is namelijk voor een groot deel Shells ontwikkel lab. Een Formule 1 auto moet volgens de FIA regels ook op 'normale' benzine rijden. En ik denk dat er heel wat meer nuttige gegevens uit de computers rollen als ze zo'n F1 motor laten draaien dan dat jij kan testen in een lab. Ik zou wel eens willen weten welke test je gedaan hebt dan...
Even vooraf, als jouw Swift GTi in nederland maar 175 Kmh haalde dan was er zowiezo al iets mis met je motor, of met jouw rijkunsten. De mijne haalt 210 op de teller. Tellerafwijking is ongeveer 10% dus hij haalt toch echt zo'n 190 Km/h. En dat haalt ie ook als ik in Duitsland tank, gaat er geen meter harder door. Maar goed, misschien had jij bij een geheim station met superbenzine getanked
Shell heeft een groot aantal laboratoria wereldwijd, waarvan er een aantal zich specifiek richten op race-brandstoffen en waarvan er 1 direct bij Ferrari betrokken is. Uiteraard halen ze daaruit gegevens om de brandstof die ze aan Ferrari leveren te kunnen optimaliseren.
Een deel van de deal die Shell met Ferrari heeft is dat ze de merknaam Ferrari mogen gebruiken in hun campagnes en ze willen jou graag doen geloven dat een supersnelle Ferrari meehelpt om de brandstof die in jouw autotje gaat beter en sneller te maken. Leuk bedacht, maar helaas niet waar.
Mag ik van jou even de bron waaruit jij verneemt dat de brandstof van een F1-wagen dezelfde is als die je bij Shell gewoon kunt tanken?
Ik quote uit het F1-regelement van de FIA:
19.1.2: The detailed requirements of this Article are intended to ensure the use of fuels which are predominantly composed of compounds normally found in commercial fuels and to prohibit the use of specific power-boosting chemical compounds.
Vertaald: De gebruikte brandstof moet
voornamelijk bestaan uit componenten welke normalitair gevonden kunnen worden in commerciele brandstoffen. Er mogen geen (chemische) componenten aan worden toegevoegd die specifiek bedoeld zijn om extra vermogen uit de brandstof te halen.
Waar zie jij staan dat het dezelfde brandstof moet zijn die uit de pomp bij jouw shell-station komt? Er staat alleen dat het moet opgebouwd zijn uit onderelen die normaal te vinden zijn in commerciele brandstoffen, er staat niet bij hoe commercieel die brandstoffen moeten zijn. Shell maakt 1000-en verschillende brandstoffen en een héle boel daarvan worden commercieel verkocht en een paar ervan toevallig ook aan jou, via het tankstation.
Verderop in het artikel worden nog enkele limieten gesteld aan de hoeveelheid van bepaalde kool-waterstofketens, maar het laat allemaal meer dan genoeg ruimte over om mee te experimenteren. Geloof maar niet dat de brandstof die in de Ferrari-F1 gaat erg veel overeenkomt met degene die in jouw tankje gaat. Het verschilt zelfs zoveel, dat de beide motoren het niet lang zouden volhouden op elkaars brandstof.
Tot zover dat fabeltje.
Die brandstof verschilt dus nogal van jouw brandstof en die wordt dus ook in een ander lab ontwikkeld, met andere doeleinden. Er zal sporadisch wel wat kennis over-en-weer gaan tussen die labs, maar meer dan sporadisch zal dat echt niet zijn, het gaat gewoon om twee compleet (voor brandstofbegrippen dan) verschillende producten.
Of er meer nuttige gegevens uit een test met een F1-motor rollen dan uit een 'gewone' motor lijkt me sterk. Het zijn ándere gegevens die ook voor ándere doeleinden gebruikt worden, niet zozeer betere of meer gegevens. Met de gegevens die ze uit de F1-test halen kunnen ze niet zo heel veel doen bij de ontwikkeling van een gewone brandstof, simpelweg omdat de motoren enorm veel verschillen. Andersom is het precies hetzelfde natuurlijk.
De testen die ik heb gedaan in het lab?
Vlampunt, vlamfrontsnelheid, residuemeting, damppunt meting, verbrandingstraject, verbrandingswaarde, octaangetalmeting en koolwaterstof-ontleding.
Ze kunnen bij Shell vast meer dingen testen dan ik kon, maar als uit deze testen vrijwel geen verschil blijkt, dan zal het in je motor ook weinig verschil maken.
Overigens werd eerder in dit topic nog een erg sterk punt aangehaald. Het kraken van een olie is een zeer milieu-belastend proces. Hoe dieper je dit proces doorvoert, hoe beter de brandstof is die je er uit krijgt en hoe meer je ondertussen het milieu belast. Ik ga me niet aan voorspellingen wagen over wat er erger is voor het milieu, de oude vuile brandstof, of het kraakproces van de nieuwe schone brandstof, maar het bied wel stof tot nadenken...
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!