U gaat door voor de bonusvraag.
Als je de ontstekingstiming kan aanpassen dan kan je wel wat winnen. Niet veel maar toch wel wat.
Het is niet zo dat je door bijvoorbeeld octaan98 in een euro95 motor te gaan tanken je de prestaties van een euro98 motor krijgt. Zo goed is dat goedje ook weer niet.
Bij wagens met carburateur of zonder ECU is het inderdaad onzinnig en is de kans zelfs reëel dat je vermogens verlies hebt omdat het vlamfront trager gaat (de ECU speelt daarop in) Maar dit levert geen vermogen

Vermogen = compressie verhogen, een hogere graad van vulling,....
cactusman schreef op 31 maart 2004 @ 10:51:
kleppen reinigen en dat soort bull.
kleppen van moderne auto`s hebben daar helemaal geen last meer van gezien de verbrandings tempraturen zow hoog zijn dat ieder restje vebrand.
Vergis je niet hoor. We hebben roterende kleppen om de kleppen te koelen. Maar op de piek van de drukstijging is het daar best wel warm, 2000 graden maar de koeling is een probleem. Bij een watergekoelde motor heb je aan de binnenkant van de cilinder een temperatuur van 80 tot 100 graden. (leuk die fluidomechanica).
Dat is echter te laag om alles smetvrij te verbranden.
Je uitlaat kleppen worden thermisch meer belast dan je inlaatkleppen getuige ook het verschil in speling van de geleiders.. meen e6 tegen f6. Dus je inlaat kleppen worden niet schoongebrand, ja wel bij een backfire
Test waarvan ik nu al zeg dat jij verkeerd gaat meten.
Op een testbank ermee!
Dat is nou precies zoals die Euro95/98 tests. We gaan ergens naar toe met 95 en gaan terug met 98. Conclusie: 98 was zuiniger. Nee lul, je had tegenwind in het begin

. Dus als je het wilt testen dan doe je het GOED of doe je het niet.
Maasluip schreef op 31 maart 2004 @ 13:49:
Autobild heeft er een tijdje geleden een
test aan gewijd. Conclusie: als je al een vermogenswinst hebt is die minimaal t.o.v. euro en nog kleiner t.o.v. super. Een van de drie geteste auto's gaf zelfs minder vermogen.
eens lezen

Uiteraard kan het in bepaalde gevallen meer schelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een motor met slecht afgestelde ontsteking of inspuiting. Zo'n motor zal meer last hebben van pingelen en dat is dan te verhelpen door een klopvastere brandstof (ofwel: brandstof met een hoger octaangetal) te tanken.
Maar je kunt dan beter je motor goed laten afstellen, dat helpt veel meer. (dit is een tip voor * 4POX *)
Dat je standaard motor pingelt bij euro 95 kan ik geloven maar als hij pingelt bij euro98 dan doe je toch wat fout

De enige motoren die voordeel van een hoger octaangetal kunnen halen zijn motoren die nu niet genoeg brandstof kunnen inspuiten omdat de motor anders zou gaan pingelen.
Over het algemeen zijn dit turbomotoren omdat die heel makkelijk meer lucht kunnen toevoeren.
Nee, dan kan je gaan knikkeren als je te weinig benzine inspuit. De verhouding benzine/lucht MOET onder elk geval constant wezen anders loopt de motor te arm.
Zulke motorblokken gaan dan hun timing aanpassen zodat het mengsel niet compleet ontstoken is voordat de zuiger aan het BDP is
Alle andere auto's zijn in vermogen gelimiteerd omdat je bij atmosferische ademing gewoon niet meer lucht kunt toevoeren en zijn daar ook niet op ontworpen en afgesteld. Om in dergelijke motoren meer brandstof toe te voeren helpt niets. Dat verbrandt niet en vernielt als je pech hebt je katalysator.
Ik zit nu met wat twijfel. Wat jij zegt klopt maar ik ken weer extreme voorbeeld waarbij dat het niet opgaat..... ik zal het met je eens wezen omdat die voorbeelden zoals ik die heb minder voorkomen. Welke wagen heeft nu cilinders met een slagvolume van 660cc en een hoge compressie? Zelfs een big ass Amerikaanse wagen niet.
Wat veel mensen blijkbaar niet weten: een hoger octaangetal betekent niet dat benzine meer energie levert. Het betekent alleen dat het pas bij een hogere temperatuur/druk vanzelf ontbrandt.
Indirect levert het wel meer energie op omdat je dan meer een hogere eindcompressie kan bekomen welke thermodynamisch gezien beter is dan een lagere compressie. Maar je hebt gelijk
[
Voor 97% gewijzigd door
Chevy454 op 31-03-2004 14:29
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.