[auto] de nieuwe shell benzine vpower

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Topicstarter
ik hoorde net op de radio de reclame van die "nieuwe" super brandstof.

http://www.shell.com/home...power_p/introduction.html

iemand enig idee of het ook echt enig merkbaar effect heeft op de motor.

ik rijd zelf een nissan 100 nx uit 1991 1.6 16 v met carbarateur ik merk dat ie soms bij lage toeren tallen wel eens wat hikt zou deze "super" brandstof dit gaan verhelpen?

of is het gewoon een andere vorm van shel pura ?

de site geeft bar weinig informatie ? alleen een sumiere uitleg over hoe een verbrandings motor werkt. en ze strooien wat met allerlei termen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Was al een discussie over op een ander forum.
Conclusie van de discussie daar (waar ook navraag is gedaan bij Shell):

V-power in Duitsland een octaangehalte van 100 (wat blijkbaar zeker merkbaar is!?). Hier in Nederland is het meer marketinggelul, want het is eigenlijk Shell Pura. V-power in Nederland heeft een octaangehalte van 95.

disclaimer: komt niet van mij af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:01
Ik heb wel interesse.
Normaal gesproken tank ik Super 98 (ongelood), voor mijn 21 jaar oude Golf Cabriolet, dit omdat hij dan beter presteerd dan met Euro95, en hij loopt er ook gewoon lekkerder door, het is ook beter voor de motor, alhoewel hij ook op RON 91 zou moeten kunnen lopen.

Ik vraag me eigenlijk af welk RON nummer dat V-power heeft.

/edit

Toch 95 dus... Mjah dan zie ik er weinig heil in. Kan me niet voorstellen dat het beter presteerd dan Super98.

Voor de rest wil ik best iets met octaan 100 tanken, ik weet niet hoe veel duurder dat is, maar ik heb best een euro of 2-3 meer over voor een volle tank benzine als de auto dan gewoon beter rijd daardoor.

Ik geef nu denk ik ook 2-3 euro meer uit dan met Euro 95.
Overigens tank ik altijd bij de Tinq, en dat scheel toch al 6 euro cent op een liter, dus dan kan ik net zo goed Super tanken, is nog altijd goedkoper dan Euro bij de Shell oid (alhoewel ik wel denk dat de benzine van de Shell van betere kwaliteit is dan die van de Tinq).

[ Voor 53% gewijzigd door eX0duS op 31-03-2004 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
V-Power is inderdaad een doorontwikkeling van Pura. Hij is echter zwavelvrij. Ik gebruik al jaren Pura en nu dus V-Power. Pura was zuiniger in gebruik, dus ik ben benieuwd.
Tom schreef op 31 maart 2004 @ 10:34:...V-power in Duitsland een octaangehalte van 100 (wat blijkbaar zeker merkbaar is!?). Hier in Nederland is het meer marketinggelul, want het is eigenlijk Shell Pura. V-power in Nederland heeft een octaangehalte van 95.
Ik zie niet in dat het marketing gelul is. Het hoeft toch niet per se 100 octaan te zijn. Er zijn andere voordelen net als Pura die had. Het heeft minder uitstoot en reinigt de kleppen. Daarbij rij ik zuiniger op Pura. Dat de ontwikkeling ervoor zorgt dat hij betere prestaties geeft komt door een andere samenstelling.

[ Voor 66% gewijzigd door Roenie op 31-03-2004 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

eX0duS schreef op 31 maart 2004 @ 10:34:

Ik geef nu denk ik ook 2-3 euro meer uit dan met Euro 95.
Overigens tank ik altijd bij de Tinq, en dat scheel toch al 6 euro cent op een liter, dus dan kan ik net zo goed Super tanken, is nog altijd goedkoper dan Euro bij de Shell oid (alhoewel ik wel denk dat de benzine van de Shell van betere kwaliteit is dan die van de Tinq).
Prijs van V-Power is ongeveer gelijk aan Super 98 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
V-Power is 4,5 cent duurder dan Euro 95 iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
De Shell waar ik altijd tank verkoopt V-Power voor € 1,21 (Pijnacker). Dat vind ik eigenlijk niet zo veel. Die paar Euro extra haal ik uit doordat ik er zuiniger mee rij (met Pura dan, V-Power heb ik nog maar twee keer getankt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Er stond deze maand een stukje in de consumentengids ofzo, of in de krant weet het niet meer, conclusie uit een test was iig dat het geen r**t uitmaakt, gewoon geldklopperij dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Roenie schreef op 31 maart 2004 @ 10:35:

[...]
Ik zie niet in dat het marketing gelul is. Het hoeft toch niet per se 100 octaan te zijn. Er zijn andere voordelen net als Pura die had. Het heeft minder uitstoot en reinigt de kleppen. Daarbij rij ik zuiniger op Pura. Dat de ontwikkeling ervoor zorgt dat hij betere prestaties geeft komt door een andere samenstelling.
Het is marketinggelul in de zin van; alleen een andere naam, om het maar meer te verkopen. Terwijl ze in landen als Duitsland en Italie wel een compleet andere brandstof onder diezelfde naam verkopen.

Maargoed, ik heb die info ook alleen maar uit een andere discussie.. was toch niet van plan dat te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
thaBeerbuster schreef op 31 maart 2004 @ 10:44:Er stond deze maand een stukje in de consumentengids ofzo, of in de krant weet het niet meer, conclusie uit een test was iig dat het geen r**t uitmaakt, gewoon geldklopperij dus
Kun je achterhalen waar dat stond. Ik ben daar heel benieuwd naar. Ik wordt niet graag besodemieterd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tom schreef op 31 maart 2004 @ 10:45:Het is marketinggelul in de zin van; alleen een andere naam, om het maar meer te verkopen. Terwijl ze in landen als Duitsland en Italie wel een compleet andere brandstof onder diezelfde naam verkopen...
De Shell site suggereert dat er toevoegingen inzitten die voor betere prestaties zorgen. Dan is het dus een andere brandstof....toch.

Edit: sorry, verkeerde knop.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 31-03-2004 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Topicstarter
hmm mijn gedachten word dus bevestigd het is dus marketing b*llsh*t.
ik studeer Aot en daar zit ook het vak motor-techniek in.

Die termen leken me al zow sterk waarmee gegooid word weer een hopeloze poging om de consument geld uit de zak te klopen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
cactusman schreef op 31 maart 2004 @ 10:48:
hmm mijn gedachten word dus bevestigd het is dus marketing b*llsh*t.
ik studeer Aot en daar zit ook het vak motor-techniek in.

Die termen leken me al zow sterk waarmee gegooid word weer een hopeloze poging om de consument geld uit de zak te klopen.
Hoe wordt dat bevestigd? Welke termen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Topicstarter
Roenie schreef op 31 maart 2004 @ 10:49:
[...]
Hoe wordt dat bevestigd? Welke termen?
kleppen reinigen en dat soort bull.

kleppen van moderne auto`s hebben daar helemaal geen last meer van gezien de verbrandings tempraturen zow hoog zijn dat ieder restje vebrand.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Roenie schreef op 31 maart 2004 @ 10:47:
[...]
De Shell site suggereert dat er toevoegingen inzitten die voor betere prestaties zorgen. Dan is het dus een andere brandstof....toch.
Lees dit eens door.. daar gaan ze er wat dieper op in. Zag iig dat daar de conclusie werd getrokken dat het marketing is en het verschil met Pura bijzonder klein was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
cactusman schreef op 31 maart 2004 @ 10:51:kleppen reinigen en dat soort bull. ....
Ik heb jaren geleden een video gezien van een auto met een gescheiden brandstofsysteem voor Pura en Euro. Dat maakte toch wel een verschil. Maar goed, ik ben geen techneut.
Tom schreef op 31 maart 2004 @ 10:52:Lees dit eens door.. daar gaan ze er wat dieper op in. Zag iig dat daar de conclusie werd getrokken dat het marketing is en het verschil met Pura bijzonder klein was.
Bedankt voor de link,. Ik vond alleen dat men elkaar nogal aan het tegenspreken waren.
Wanneer het verschil met Pura klein is, ben ik gerustgesteld omdat Pura me altijd goed beviel. Met mijn auto zijn prestaties minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 11:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 14:38

cdoens

Peugeot-gek

Tinq is een dochteronderneming van Shell en gebruikt dezelfde brandstof. Het pure prijsverschil zit in het ontbreken van personeel voor het afrekeken.

V-Power in Duitsland is Octaan 100, en bevat smerende ingrediënten. Als V-power in NL een aftreksel van Pura is, ga ik gewoon voor Euro98 / 95. Normaal rijdt ik 95 (Peugeot 205 GTI 1.9) maar op 98 is ie iets zuiniger, en hangt ie wat beter aan het gas. Echter rijdt ik nogal veel file, en maakt het weinig meer uit.

Als je V-power gaat gebruiken in een oude auto, kan je voor meer rendement beter eens gaan kijken of je lucht- en benzine filters nog goed zijn, en je ontsteking met bougies controleren. Daar zal meer winst uit te halen zijn, ook qua zuinigheid.

Groetjes, een ex-Shell pomp-bediende...

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik moet toch tanken, dus zal het vanmiddag even proberen of het wat is.
Normaal tank ik Super98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Ik heb 't de afgelopen 2x getankt

1) om te testen (resultaat was mwah, helemaal op lange afstand: niet zuiniger) :)
2) omdat je dubbele airmiles krijgt tot 23 mei ofzo :P

Denk dat d'r ook nog wel een verschil te merken moet zijn tussen auto/motor

[ Voor 12% gewijzigd door Willem op 31-03-2004 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Het blijft allemaal verwarrend en tegenstrijdig. Ik ga het gewoon een tijdje proberen, want na die twee keer dat ik er het nu getankt heb wil ik nog geen conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Het blijft, net als Pura 1 grote marketing truck met misschien een klein beetje merkbaar resultaat voor de consument. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:11

4POX

Everybody is wired

cdoens schreef op 31 maart 2004 @ 11:12:
[...]

Tinq is een dochteronderneming van Shell en gebruikt dezelfde brandstof. Het pure prijsverschil zit in het ontbreken van personeel voor het afrekeken.

V-Power in Duitsland is Octaan 100, en bevat smerende ingrediënten. Als V-power in NL een aftreksel van Pura is, ga ik gewoon voor Euro98 / 95. Normaal rijdt ik 95 (Peugeot 205 GTI 1.9) maar op 98 is ie iets zuiniger, en hangt ie wat beter aan het gas. Echter rijdt ik nogal veel file, en maakt het weinig meer uit.

Als je V-power gaat gebruiken in een oude auto, kan je voor meer rendement beter eens gaan kijken of je lucht- en benzine filters nog goed zijn, en je ontsteking met bougies controleren. Daar zal meer winst uit te halen zijn, ook qua zuinigheid.

Groetjes, een ex-Shell pomp-bediende...
Hier wil ik natuurlijk meer over weten.

De auto hier is een oude 205 XR 1.4 liter welke altijd op euro95 heeft gedraait. Maar nu lees ik opeens als je euro98 gaat tanken dat de auto een zuiniger kan zijn. Een ander groot voordeel van euro98 is dat de motor minder problemen heeft bij koud weer. Handmatig choken kan een hell zijn bij 5 graden . Als de motor warm is kan die prima 50 in de 5 draaien, maar zolang die koud is heeft die al moeite om zonder te pingelen 60 in de 4 te draaien.

Is de zuinigheid van euro98 echt zo goed dat het de moeite waard is om euro98 te gaan tanken ?

Nu werkt mijn broertje bij de Shell en heeft een voorlichting gehad over die vpower. En omdat hij makkelijk beinvloedbaar is is die vpower volgens hem nu de wonderbrandstof. Maar na het lezen van die forumlink begin ik daaraan te twijfelen. Ik wil als gezonder Nederlander graag goedkoop rijden met een auto die met koude motor ook een beetje gezond wil meewerken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

t3q

Say yes to teq

Kheb gister me hele tank vol getankt met dit goedje. Toch maar is proberen.

Tis iig duurder dan ongelood 95 en of ik er wat van merk ????

Niet echt maar hij lijkt wel wat soepeler te lopen.

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
4POX:
De auto hier is een oude 205 XR 1.4 liter welke altijd op euro95 heeft gedraait. Maar nu lees ik opeens als je euro98 gaat tanken dat de auto een zuiniger kan zijn.
Misverstand. Hangt niet af van octaangetal. Sterker nog, 98 is alleen handig bij sportievere auto's en heeft op de gemiddelde consumenten auto geen resultaat.
4POX:
Een ander groot voordeel van euro98 is dat de motor minder problemen heeft bij koud weer. Handmatig choken kan een hell zijn bij 5 graden . Als de motor warm is kan die prima 50 in de 5 draaien, maar zolang die koud is heeft die al moeite om zonder te pingelen 60 in de 4 te draaien.
Ook dit is onzin. Een auto start niet beter bij koude weersomstandigheden met 98. Echt niet.
4POX:
Is de zuinigheid van euro98 echt zo goed dat het de moeite waard is om euro98 te gaan tanken ?
Nee. :)
4POX:
Nu werkt mijn broertje bij de Shell en heeft een voorlichting gehad over die vpower. En omdat hij makkelijk beinvloedbaar is is die vpower volgens hem nu de wonderbrandstof. Maar na het lezen van die forumlink begin ik daaraan te twijfelen. Ik wil als gezonder Nederlander graag goedkoop rijden met een auto die met koude motor ook een beetje gezond wil meewerken.
Goedkoop en goed rijden: gewoon 95 tanken, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

Qwerty-273

Meukposter

Is volgens mij toch een octaan gehalte van 99 ipv de 100? In iedergeval in Polen is het al een hele tijd beschikbaar e daar adverteren ze met 99.

Ze hebben daar ook de normale diesel van Shell, en de Diesel Extra.. maar dat ter zijde :P

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19566

Ik tank nu alleen V-power omdat je er wat xtra airmiles bij krijgt :) Daarna ga ik gewoon weer over op Super, want mijn beestje rijdt daar het liefst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

RIKZ schreef op 31 maart 2004 @ 12:32:
Is volgens mij toch een octaan gehalte van 99 ipv de 100? In iedergeval in Polen is het al een hele tijd beschikbaar e daar adverteren ze met 99.

Ze hebben daar ook de normale diesel van Shell, en de Diesel Extra.. maar dat ter zijde :P
Als we dan toch exotisch gaan doen. In Brazilië zijn streken waar auto's rijden op alcohol. Hoe moet ik dat dan bekijken. Ik heb alcohol altijd al een rare brandstof gevonden.

En ik zie het verband tussen diesel en kerosine ook niet helemaal. Ik dacht altijd kerosine een speciale zuivere brandstof was omdat vliegtuigen er mee vliegen en diesel een soort afval brouwsel is waar een beetje onstabiel en goedkoop mee gewerkt kan worden. Maar nu las ik laatst dat diesel en kerosine er dicht op elkaar zitten qua samenstelling. (nu is die diesel helemaal niet goedkoop en onstabiel. De huidige motoren zijn super. Alleen gooit de wegenbelasting roet in het eten)

Dit is toch iets waar ik helaas erg weinig over weet maar toch zeer geïnteresseerd in ben

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Topicstarter
4POX schreef op 31 maart 2004 @ 12:42:
[...]

Als we dan toch exotisch gaan doen. In Brazilië zijn streken waar auto's rijden op alcohol. Hoe moet ik dat dan bekijken. Ik heb alcohol altijd al een rare brandstof gevonden.

En ik zie het verband tussen diesel en kerosine ook niet helemaal. Ik dacht altijd kerosine een speciale zuivere brandstof was omdat vliegtuigen er mee vliegen en diesel een soort afval brouwsel is waar een beetje onstabiel en goedkoop mee gewerkt kan worden. Maar nu las ik laatst dat diesel en kerosine er dicht op elkaar zitten qua samenstelling. (nu is die diesel helemaal niet goedkoop en onstabiel. De huidige motoren zijn super. Alleen gooit de wegenbelasting roet in het eten)

Dit is toch iets waar ik helaas erg weinig over weet maar toch zeer geïnteresseerd in ben
klopt de brandstog waar de huidige jet`s op vliegen (jet A1) is bijna een soort diesel product.

vroeger van kerosine echt erug zuiver en had een octaan getaal van 110 ongeveer. deze brandstof is nu alleen maar nodig voor vliegtuigen met zuiger motoren. en is nu sterven duur aan het worden.

heb overgens daarnet onder mijn klasgenoten een onderzoekje gehouden en 9 van de 10 (incl. leraar)is het met me eens dat het 98 % bull is de vpower van shell in nederland.

volgens de leraar is de duitse vpower met een octaan gehalve van 100 wel degenlijk een prestatie verbetering te merken,

mits je motor geen ouderweste cabarateur en insteking heeft. deze moet dan helemaal opnieuw worden afgeregeld.

de huidige motoren met eccu passen zichzelf binnen en x aantal kilometer aan aan de andere brandstof.

ik ga volgend weekend eens een tank duitse vpower proberen in mijn 100 nx met eccu :*) en uiteraad horen julie de resultaten.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 14:38

cdoens

Peugeot-gek

@ 4POX: Is je motor wel in goede staat? Je hebt een carbarateur motor, en de modellen met handchoke zijn gevoelig voor de afstelling. Ik zou eerst eens de boel laten afstellen en kijken of je bougies nog goed zijn. Gewoon alles controleren...

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel...
Groetjes, een Peugeot 205 sleutelaar ;)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

cdoens schreef op 31 maart 2004 @ 12:56:
@ 4POX: Is je motor wel in goede staat? Je hebt een carbarateur motor, en de modellen met handchoke zijn gevoelig voor de afstelling. Ik zou eerst eens de boel laten afstellen en kijken of je bougies nog goed zijn. Gewoon alles controleren...

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel...
Groetjes, een Peugeot 205 sleutelaar ;)
Ik wil nog altijd alles goed afstellen. Alleen de auto is van moeders en ik moet hem delen met mijn andere twee broertjes. Ik ken mijn broertjes en probeer er daarom niet te veel geld in te stoppen. Ik probeer het beestje over te nemen van mijn moeder zodat ik eens veel tijd in het oude beestje kan stoppen. Ik vind het een fijne auto en het motor blok ziet er ook erg netjes uit. Beter dan de modellen die ik op de sloop heb bekeken. In april is de APK en daar kijk ik met veel angst en beven uit. één van de broertjes heeft eens handrem bochtjes gemaakt en dat neem ik hem nog steeds kwalijk.

Na de APK ga ik zeker weten de bougies vervangen. En even goedkijken naar de instelling van de carbarateur. Gelukkig komen de warme maanden er weer aan en hoeft de choke alleen voor het starten gebruikt te worden. In december moest ik dat ding zeker tot de snelweg aan hebben anders stond ik stil met weinig toeren.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Autobild heeft er een tijdje geleden een test aan gewijd. Conclusie: als je al een vermogenswinst hebt is die minimaal t.o.v. euro en nog kleiner t.o.v. super. Een van de drie geteste auto's gaf zelfs minder vermogen.

Uiteraard kan het in bepaalde gevallen meer schelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een motor met slecht afgestelde ontsteking of inspuiting. Zo'n motor zal meer last hebben van pingelen en dat is dan te verhelpen door een klopvastere brandstof (ofwel: brandstof met een hoger octaangetal) te tanken.
Maar je kunt dan beter je motor goed laten afstellen, dat helpt veel meer. (dit is een tip voor * 4POX *)

De enige motoren die voordeel van een hoger octaangetal kunnen halen zijn motoren die nu niet genoeg brandstof kunnen inspuiten omdat de motor anders zou gaan pingelen.
Over het algemeen zijn dit turbomotoren omdat die heel makkelijk meer lucht kunnen toevoeren. Alle andere auto's zijn in vermogen gelimiteerd omdat je bij atmosferische ademing gewoon niet meer lucht kunt toevoeren en zijn daar ook niet op ontworpen en afgesteld. Om in dergelijke motoren meer brandstof toe te voeren helpt niets. Dat verbrandt niet en vernielt als je pech hebt je katalysator.

Wat veel mensen blijkbaar niet weten: een hoger octaangetal betekent niet dat benzine meer energie levert. Het betekent alleen dat het pas bij een hogere temperatuur/druk vanzelf ontbrandt.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 31-03-2004 13:51 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 06-06 08:54
Ook als de prestaties identiek zijn kan het nog steeds de moeite waard zijn om het te tanken. Zwavelvrij is nou eenmaal beter voor het milieu. Zwavel komt van nature voor in organisch materiaal (onderdeel van eiwitten) en dus ook in kolen en olie. Als je het verbrandt krijg je SO2 wat bijdraagt aan zure regen (zwavelzuur).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
cactusman schreef op 31 maart 2004 @ 12:55:
de huidige motoren met eccu passen zichzelf binnen en x aantal kilometer aan aan de andere brandstof.
U gaat door voor de bonusvraag.
Als je de ontstekingstiming kan aanpassen dan kan je wel wat winnen. Niet veel maar toch wel wat.

Het is niet zo dat je door bijvoorbeeld octaan98 in een euro95 motor te gaan tanken je de prestaties van een euro98 motor krijgt. Zo goed is dat goedje ook weer niet.

Bij wagens met carburateur of zonder ECU is het inderdaad onzinnig en is de kans zelfs reëel dat je vermogens verlies hebt omdat het vlamfront trager gaat (de ECU speelt daarop in) Maar dit levert geen vermogen :z
Vermogen = compressie verhogen, een hogere graad van vulling,....
cactusman schreef op 31 maart 2004 @ 10:51:
kleppen reinigen en dat soort bull.

kleppen van moderne auto`s hebben daar helemaal geen last meer van gezien de verbrandings tempraturen zow hoog zijn dat ieder restje vebrand.
Vergis je niet hoor. We hebben roterende kleppen om de kleppen te koelen. Maar op de piek van de drukstijging is het daar best wel warm, 2000 graden maar de koeling is een probleem. Bij een watergekoelde motor heb je aan de binnenkant van de cilinder een temperatuur van 80 tot 100 graden. (leuk die fluidomechanica).
Dat is echter te laag om alles smetvrij te verbranden.

Je uitlaat kleppen worden thermisch meer belast dan je inlaatkleppen getuige ook het verschil in speling van de geleiders.. meen e6 tegen f6. Dus je inlaat kleppen worden niet schoongebrand, ja wel bij een backfire
cactusman schreef op 31 maart 2004 @ 12:55:
ik ga volgend weekend eens een tank duitse vpower proberen in mijn 100 nx met eccu :*) en uiteraad horen julie de resultaten.
Test waarvan ik nu al zeg dat jij verkeerd gaat meten.
Op een testbank ermee!

Dat is nou precies zoals die Euro95/98 tests. We gaan ergens naar toe met 95 en gaan terug met 98. Conclusie: 98 was zuiniger. Nee lul, je had tegenwind in het begin |:(. Dus als je het wilt testen dan doe je het GOED of doe je het niet.
Maasluip schreef op 31 maart 2004 @ 13:49:
Autobild heeft er een tijdje geleden een test aan gewijd. Conclusie: als je al een vermogenswinst hebt is die minimaal t.o.v. euro en nog kleiner t.o.v. super. Een van de drie geteste auto's gaf zelfs minder vermogen.
eens lezen :)
Uiteraard kan het in bepaalde gevallen meer schelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een motor met slecht afgestelde ontsteking of inspuiting. Zo'n motor zal meer last hebben van pingelen en dat is dan te verhelpen door een klopvastere brandstof (ofwel: brandstof met een hoger octaangetal) te tanken.
Maar je kunt dan beter je motor goed laten afstellen, dat helpt veel meer. (dit is een tip voor * 4POX *)
Dat je standaard motor pingelt bij euro 95 kan ik geloven maar als hij pingelt bij euro98 dan doe je toch wat fout :Y)
De enige motoren die voordeel van een hoger octaangetal kunnen halen zijn motoren die nu niet genoeg brandstof kunnen inspuiten omdat de motor anders zou gaan pingelen.
Over het algemeen zijn dit turbomotoren omdat die heel makkelijk meer lucht kunnen toevoeren.
Nee, dan kan je gaan knikkeren als je te weinig benzine inspuit. De verhouding benzine/lucht MOET onder elk geval constant wezen anders loopt de motor te arm.
Zulke motorblokken gaan dan hun timing aanpassen zodat het mengsel niet compleet ontstoken is voordat de zuiger aan het BDP is
Alle andere auto's zijn in vermogen gelimiteerd omdat je bij atmosferische ademing gewoon niet meer lucht kunt toevoeren en zijn daar ook niet op ontworpen en afgesteld. Om in dergelijke motoren meer brandstof toe te voeren helpt niets. Dat verbrandt niet en vernielt als je pech hebt je katalysator.
Ik zit nu met wat twijfel. Wat jij zegt klopt maar ik ken weer extreme voorbeeld waarbij dat het niet opgaat..... ik zal het met je eens wezen omdat die voorbeelden zoals ik die heb minder voorkomen. Welke wagen heeft nu cilinders met een slagvolume van 660cc en een hoge compressie? Zelfs een big ass Amerikaanse wagen niet.
Wat veel mensen blijkbaar niet weten: een hoger octaangetal betekent niet dat benzine meer energie levert. Het betekent alleen dat het pas bij een hogere temperatuur/druk vanzelf ontbrandt.
Indirect levert het wel meer energie op omdat je dan meer een hogere eindcompressie kan bekomen welke thermodynamisch gezien beter is dan een lagere compressie. Maar je hebt gelijk :)

[ Voor 97% gewijzigd door Chevy454 op 31-03-2004 14:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 15-06 07:42

Whuzz

Dodgeball!

Een jaartje terug heb ik ooit voor mijn studie (HTS-Autotechniek) een test gedaan met een aantal verschillende brandstoffen, waaronder Shell Euro95 en Shell Pura. Kan ik een heeeeel verhaal overschrijven, maar het kwam er op neer dat het residu (wat uiteindelijk de uitstoot voor een groot deel bepaalt) bij Pura 1% minder was dan bij de gewone 95. Bijna verwaarloosbaar.
Bij 1 van de tests had Pura een 5% hogere verbrandingswaarde, maar dat was niet reproduceerbaar, met andere woorden, dat was waarschijnlijk een meetfout of een fout in de testopstelling, bij alle andere tests maakte het geen reet uit.
Ik vermoed dat hetzelfde wel zal gelden voor V-Power...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Whuzz schreef op 31 maart 2004 @ 14:16:
Ik vermoed dat hetzelfde wel zal gelden voor V-Power...
Als de V-power een octaan van 100 heeft dan kan ik mijn geluk niet op ;)
Omhoog met die compressie >:) 11:1 >:) Wordt wel pijnlijk met starten :X :P

Maar voor de doodnormale mens in de straat maakt het geen hol uit sinds de motor niet geoptimaliseert is om daar ten volste benut van te maken.
Het kan slechts in 2 richtingen opgaan. Of je hebt vermogens verlies omdat je geen zelfregelende ontsteking hebt of je kan iets zuiniger rijden omdat je een zelfstellende ontsteking hebt.

Nu vraag ik me wel af wat het gevolg is in een euro95 motor zonder ontstekingsaanpassing als die euro98 gaat tanken buiten het feit dat je roet aanslag gaat krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 31-03-2004 14:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chevy454 schreef op 31 maart 2004 @ 14:21:
[...]

Als de V-power een octaan van 100 heeft dan kan ik mijn geluk niet op ;)
Omhoog met die compressie >:) 11:1 >:) Wordt wel pijnlijk met starten :X :P
Je moet wat vaker in Duitsland komen. Daar wordt V-Power geadverteerd als 'RON 100'.
Maar in hetzelfde artikel van autobild (dat je nog wilde lezen) is ook dit te lezen: "Super Plus liegt meist über 99, in Einzelfällen sogar über 100 Oktan.".

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 31-03-2004 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

* Kez wil ook RON100 :9

van de V-Power hier blijft ik een heel eind weg iig :X

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Neem aan dat je 98 in die Impreza gooit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Yep :)

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
RON100 in jouw wagen? De turbodruk wat opschroeven?
Maasluip schreef op 31 maart 2004 @ 14:31:
Je moet wat vaker in Duitsland komen. Daar wordt V-Power geadverteerd als 'RON 100'.
Ik pas mijn motor wel aan voor octaan 98 denk ik. Octaan 100 is leuk maar moet wel goed tankbaar wezen. Zeker met mijn tank inhoud. Na 220km moet ik tanken

[ Voor 55% gewijzigd door Chevy454 op 31-03-2004 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Chevy454 schreef op 31 maart 2004 @ 14:58:
[...]

RON100 in jouw wagen? De turbodruk wat opschroeven?
De turbo zit al op zijn (veilige) grens van 1.3bar :)
Maar de ecu zou wel wat aangepast kunnen worden om de kans op pingelen nog meer te verminderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Kez schreef op 31 maart 2004 @ 15:04:
De turbo zit al op zijn (veilige) grens van 1.3bar :)
Maar de ecu zou wel wat aangepast kunnen worden om de kans op pingelen nog meer te verminderen
Living on the edge ;)

Ik moet echt oppassen voor pingelen. RON is niet echt een goede waarde voor mij.
Ik zou eigenlijk het gedrag van de benzine bij acceleren moeten weten en dat is een heel andere waarde. Vind je het gek met 660cc van 1300rpm naar 7000rpm in no time :P

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 31-03-2004 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Ik werk dus bij een shell-tankstation, typ dit zelfs momenteel terwijl ik V-power kleren aan heb:P

V-power is dus geen pura, het is veel verder doorgeraffineerd dan pura.
Ook zit er in V-Power GEEN zwavel, terwijl die wel in andere brandstoffen zit, euro95, pura, enz.
Dit is weer beter voor het milieu, daarom is het ook de vervanger van pura.
Dat V-power een reinigende werking heeft, is dus wel waar, ook bij nieuwe motoren. Dit komt omdat het veel beter, (lees optimaal), verbrandt.

V-Power is ontwikkeld door Shell in samenwerking met Ferrari, Schumacher rijdt zelfs in z'n F1 bak met een V-power, wel de F1-variant natuurlijk.
Het lijkt me dus niet dat Shell dit puur als marketingtruc gebruikt, we zijn immers al marktleider, als V-power niet echt doet wat het belooft.

Ik zelf gebruik het ook in mijn Volvo 460 uit 92, en ik merk het wel degelijk.
Doet precies wat het belooft: reageert sneller op het gaspedaal, en rijdt zuiniger.

Mochten er nog vragen zijn omtrent V-power, dan wil ik dat wel navragen als ik zelf het antwoord niet kan geven.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Ga maar eens bij je chef klagen dat we RON100 willen hebben hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 20:45

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik stond twee weken geleden in Duitsland nog voor de pomp na een bezoekje aan de CeBIT. Toen wist ik nog niet wat dat V-Power inhield en heb ik maar Euro 95 getankt (ipv Super 98 wat ik normaal doe, Super 98 hadden ze niet).

Toch maar eens de Nederlandse versie proberen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

heeft het trouwens een slecht effect om de motor om af en toe andere benzine te tanken?
dus van 95 naar 98

ik tank trouwens in belgie net over de grens.
daar is 98 €1.04
en het is van mijn huis zo'n 5 minuten rijden :)

[ Voor 36% gewijzigd door Ra5a op 01-04-2004 00:54 ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Eigenlijk moet je hier ook gewoon laag-octaan benzine kunnen krijgen tegen een fiks lagere prijs. Als je veel in de stad rijdt maakt dat extra vermogen dat je dan mist toch niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 00:28

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Anoniem: 4629 schreef op 01 april 2004 @ 01:05:
Eigenlijk moet je hier ook gewoon laag-octaan benzine kunnen krijgen tegen een fiks lagere prijs. Als je veel in de stad rijdt maakt dat extra vermogen dat je dan mist toch niet echt uit.
mjah maar de meeste auto's zijn daar niet gek op... denk dat het weinig verkocht zou worden.

dat v-power kan ik me weinig bij voorstellen... helelmaal niet als het gewoon ron 95 is. Ik merkte met mijn vorige auto overigens ook geen verschil in power tussen ron 95 of ron 98

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Femme schreef op 01 april 2004 @ 00:29:
Ik stond twee weken geleden in Duitsland nog voor de pomp na een bezoekje aan de CeBIT. Toen wist ik nog niet wat dat V-Power inhield en heb ik maar Euro 95 getankt (ipv Super 98 wat ik normaal doe, Super 98 hadden ze niet).

Toch maar eens de Nederlandse versie proberen :) .
De Duitse V-Power is wél RON100,hier is hij 95 dus ik denk dat je het beste 98 kunt blijven tanken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

HEEFT NOU WERKELIJK NIEMAND HIER DOOR DAT HET OM EEN 1 APRILGRAP GAAT???? >:) >:) >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Elektronicanet op 01-04-2004 13:29 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Elektronicanet schreef op 01 april 2004 @ 13:28:
HEEFT NOU WERKELIJK NIEMAND HIER DOOR DAT HET OM EEN 1 APRILGRAP GAAT???? >:) >:) >:)
Lijkt me toch stug. Volgens Shell wordt dit al sinds 18 maart bij 60 tankstations aangeboden. Verder is de naam V-power in Duitsland al meer dan een jaar in gebruik door Shell en is het blijkbaar een doorontwikkeling van Pura.

Dus ik mis de hints waarom het een 1 april grap zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

piulsaaM schreef op 01 april 2004 @ 14:01:
[...]
Lijkt me toch stug. Volgens Shell wordt dit al sinds 18 maart bij 60 tankstations aangeboden. Verder is de naam V-power in Duitsland al meer dan een jaar in gebruik door Shell en is het blijkbaar een doorontwikkeling van Pura.

Dus ik mis de hints waarom het een 1 april grap zou zijn?
Overal staat dat het vanaf 1 april te tanken is, 's ochtends op de radio te horen, ik denk, de perfecte 1 april grap _/-\o_ Komen ze daar aan bij de Shell... Mag ik VPOWER? 1 April 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Elektronicanet op 01-04-2004 14:11 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 15:56

André

Analytics dude

Elektronicanet schreef op 01 april 2004 @ 14:11:
[...]

Overal staat dat het vanaf 1 april te tanken is, 's ochtends op de radio te horen, ik denk, de perfecte 1 april grap _/-\o_ Komen ze daar aan bij de Shell... Mag ik VPOWER? 1 April 8)
Kijk bij de pomp maar op de labels, dan zie je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Phase-Shifter schreef op 31 maart 2004 @ 16:14:
Ik werk dus bij een shell-tankstation, typ dit zelfs momenteel terwijl ik V-power kleren aan heb:P

Ook zit er in V-Power GEEN zwavel, terwijl die wel in andere brandstoffen zit, euro95, pura, enz.
Dat V-power een reinigende werking heeft, is dus wel waar, ook bij nieuwe motoren. Dit komt omdat het veel beter, (lees optimaal), verbrandt.

V-Power is ontwikkeld door Shell in samenwerking met Ferrari, Schumacher rijdt zelfs in z'n F1 bak met een V-power, wel de F1-variant natuurlijk.
Het lijkt me dus niet dat Shell dit puur als marketingtruc gebruikt, we zijn immers al marktleider, als V-power niet echt doet wat het belooft.

Ik zelf gebruik het ook in mijn Volvo 460 uit 92, en ik merk het wel degelijk.
Doet precies wat het belooft: reageert sneller op het gaspedaal, en rijdt zuiniger.

Mochten er nog vragen zijn omtrent V-power, dan wil ik dat wel navragen als ik zelf het antwoord niet kan geven.
toon volledige bericht
lol, hebben ze jou gehersenspoeld met het standaard Shell-reklamepraatje?
Ontwikkeld ism Ferrari en Schumacher? Damn, get real. Die hebben echt wel wat beters te doen dan het ontwikkelen van personen-wagen brandstoffen.
Deze brandstof komt gewoon uit de standaard ontwikkel-labs van Shell en daar is geen Ferrari of wereldkampioen aan te pas gekomen.
Nou ja, hij komt voor 30% uit het lab. De andere 70% komt van het marketingbureau. 8)7
De brandstof verbrand optimaal? Wow, dan past die brandstof dus het hele inlaattraject, de inspuiting, ontsteking, vlamfrontsnelheid én de vorm van mijn zuigerbodem aan? Want die hebben allemaal invloed op de verbranding, bij elkaar véél meer dan dat kleine beetje verschil tussen de brandstoffen. Klein verschil ja, zoek maar even naar mijn vorige post in dit topic over waarom ik er zo over denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

André schreef op 01 april 2004 @ 14:12:
[...]

Kijk bij de pomp maar op de labels, dan zie je het wel.
Heb jij het gezien dan? Als het echt zo is geloof ik het wel hoor :o

Edit: PICS :D

[ Voor 4% gewijzigd door Elektronicanet op 01-04-2004 14:18 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Elektronicanet schreef op 01 april 2004 @ 14:13:
[...]

Heb jij het gezien dan? Als het echt zo is geloof ik het wel hoor :o

Edit: PICS :D
Toen ik vorige week bij de shell tankte was de pomp waar normaal pura uitkwam vervangen door vpower :Z

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Nou ik vind hem toch eigenlijk wel lekkerder lopen heb ik het idee.

Heb het idee dat de motor bij lage toerentallen minder trilt en minder schokkerig is.

Hij pakt ook net wat lekkerder op.

Ook lijkt het net of de motor rustiger en stiller is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Topicstarter
eX0duS schreef op 01 april 2004 @ 16:11:
Nou ik vind hem toch eigenlijk wel lekkerder lopen heb ik het idee.

Heb het idee dat de motor bij lage toerentallen minder trilt en minder schokkerig is.

Hij pakt ook net wat lekkerder op.

Ook lijkt het net of de motor rustiger en stiller is...
das net hetgene wat ik ook heb hij wat keldervrees en dat wil ik kwijt zondag ga ik eens tankje duitse vpower halen. :9

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Whuzz schreef op 01 april 2004 @ 14:12:
Ontwikkeld ism Ferrari en Schumacher? Damn, get real. Die hebben echt wel wat beters te doen dan het ontwikkelen van personen-wagen brandstoffen.
Deze brandstof komt gewoon uit de standaard ontwikkel-labs van Shell en daar is geen Ferrari of wereldkampioen aan te pas gekomen.
Nou ja, hij komt voor 30% uit het lab. De andere 70% komt van het marketingbureau. 8)7
De brandstof verbrand optimaal? Wow, dan past die brandstof dus het hele inlaattraject, de inspuiting, ontsteking, vlamfrontsnelheid én de vorm van mijn zuigerbodem aan? Want die hebben allemaal invloed op de verbranding, bij elkaar véél meer dan dat kleine beetje verschil tussen de brandstoffen. Klein verschil ja, zoek maar even naar mijn vorige post in dit topic over waarom ik er zo over denk.
Auw :P
Het enige waarvoor het handig zou kunnen wezen is als het hier om octaan 100 gaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 01-04-2004 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Chevy454 schreef op 01 april 2004 @ 21:44:Auw :P
Het enige waarvoor het handig zou kunnen wezen is als het hier om octaan 100 gaat :)
Ja, voor erg exotische of stevig getunede motoren wel ja.

Kijk, het zal best milieuvriendelijker zijn hoor, dat betwist ik niet. Het simpele feit dat er geen zwavel in zit is daar alleen al voldoende voor.
Maar ik (en met mij denk ik 95% van alle Nederlanders) ga echt geen 10 ct (de helft ook nog niet) extra neertellen, bovenop alle accijnzen en kwartjes van Kok, voor een benzine die een beetje beter is voor het milieu. Een kut-instelling, ik weet het, maar zo werkt het nou eenmaal.
En Shell is niet achterlijk, die weet dat net zo goed. Dus wat doen die, die brabbelen er een verkoopverhaal bij over zuiniger rijden (dat spreekt ons Nederlanders immers wél aan), soepeler lopen en reinigen van de motor.
Ik heb in een lab die brandstoffen (niet VPower, maar wel Pura waar ze destijds hetzelfde over beweerden) getest en er bleek gewoon vrij weinig van terecht te komen in de praktijk. Lang niet genoeg om die hogere prijs mee terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
ik tank nou sind een half jaar pura en wat ik er van merk

1. de motor loopt soepeler stiller
2. ik rijd 50 km meer met een volle tank met de zelfde rijstijl. ik reed eerst 500 km met een volle tank en nu 550
3. mijn auto wou eerst nog wel eens op 3 poten lopen sinds ik pura tank geen last meer van gehad

4. dus ik ga zeker vpower tanken om te kijken wat daarmee het verschil uitmaakt tov pura

5. ik denk dat je in een lab kan testen wat je wilt maar dat mijn bevindingen meer zeggen dan een testje in een lab.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:15
Ik probeer altijd het goedkoopste te tanken wat er in mijn auto kan :) Je auto hangt beter aan het gas, wat is dat nou voor iets loos, ik bedoel als ik V-power tank en mijn 80pk slappe Fiesta doet 1/4mile onder de 15 seconden dan is het de moeite waard...maar beter aan het gas hangen...

Enige voordeel dat ik er in kan zien is dat het beter is voor het milieu maar dat wil ik eerst zwart op wit zien want het blijft benzine het blijft verbranding en het blijft gewoon slecht voor de arme diertjes en het mooie groen...

[ Voor 3% gewijzigd door ConZito op 02-04-2004 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
V-Power klinkt wel aardig maar volgens mij gaat het pas werken na een aantal keren. Ik moet toch over een paar dagen weer tanken en ik ga wel eens die tank volgooien met het spul. Ik heb toch al veel problemen qua benzine met mijn Peugeotje 106 dus dan kan ik eens kijken wat het effect ervan is. Anders ga ik het spul gebruiken van een klant van mijn en dat schijnt ook zo iets te zijn waardoor die auto na 1000 km veel en veel zuiniger loopt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20143

Als ik naar Duitsland ga, tank ik graag V-Power. Die 100 octaan voel ik wel in de snelheid. Ik weet niet of de V doelt op V-motoren, maar voor mijn V6je helpt het wel. Zeker als je van 95 octaan naar 100 gaat. Als V-power hier in NL niet hetzelfde is, dan voel ik er niet veel voor om er 4,5 cent meer voor neer te leggen. Als ik meer betaal, moet ik het ook kunnen voelen! (niet dat je in NL haast mag hebben, maar het is toch wel leuk! >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik doe af en toe de cap op als het wat kouder wordt 's avonds. Ze hadden ze echter beter in Leiden kunnen geven want het goot toen ik naar huis ging. (Mw. GuardianAngel bevrouwt een servicestation.)

Verder is het inderdaad zoals je zegt, een doorontwikkeling van Pura.

Kleine tip voor hen die op de kleintjes letten. Als je 26 liter tankt krijg je niet alleen dubbele Airmiles maar ook 250 Airmiles als bonus. Een kleine rekensom leert je dan dat je voor de prijs van Euro95 dan V-Power hebt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 08:47
Ik tankte altijd euro95 en draaide steevast 300 KM op een halve tank.

Laatst ging ik tanken en toen had shell alle pompen gedisabled behalve de v-power en die kon ik krijgen voor de prijs van de euro95. Ik tankte helemaal vol(tank was leeg) en reed verder. Op de helft van de tank bleek toen dat ik 370KM!!! had gereden. Ik reed dus flink zuiniger. Wat ik ook merkte was dat de motor veel stabieler liep en dat er minder geluid te horen was tijdens het rijden vanuit de motor.

Nou kan dit pure toeval zijn dus ga ik het nog eens proberen met 95 en kijk wat daar uit komt. En daarna weer terug naar v-power om het zeker te weten.

Auto is trouwens een mitsubishi galant uit 2002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

heb volvo 460 '95, tank altijd 95 gewoon gewend. Rijdt een benzine motor op 98 beter of rustige, of welk verschil merk je?

Wil altijd nog een keer 98 tanken maar vergeet het iedere keer, gemakszucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Doppert schreef op 01 april 2004 @ 23:38:
ik tank nou sind een half jaar pura en wat ik er van merk

5. ik denk dat je in een lab kan testen wat je wilt maar dat mijn bevindingen meer zeggen dan een testje in een lab.
Ik denk dat een objectieve test in een lab ene stuk meer zegt dan jou subjecteive bevindingen. Waarom zou je 10c ofzo per liter meer betalen als je er niet iets voor terugkrijgt? Dat wordt het insuficient justification effect genoemd.
Verder ben ik erg onder de indruk van de iedereen die merkt dat z'n motor stiller is en dat soort dingen, wat een superbenzine moet dat wel niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

de beste uitvinding sinds t gesneden brood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Beetje Off-topic, maar ben ik even blij dat ik Diesel rij, ik heb maar 1 keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase

Phase

Supremely Insane

Whuzz schreef op 01 april 2004 @ 14:12:

Ik heb nooit gezegd dat schumacher eraan mee heeft ontwikkeld, ik zeg alleen dat schummi nu een soort V-Power in z'n F1 bak gebruikt.
En ik zou ook niet Pro Vpower zijn, als het niet echt deed wat het belooft in mijn auto.
Ik heb een test gezien mbt die verbranding: twee draden die verticaal hangen, 1 gedrenkt in euro95, en de ander in Vpower
Tegelijk aangestoken, en de Vpower draad was veel sneller verbrand dan de eurodraad.

[ Voor 10% gewijzigd door Phase op 02-04-2004 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Devil schreef op 02 april 2004 @ 14:01:...Waarom zou je 10c ofzo per liter meer betalen....
V-Power is 4,5 cent duurder dan Euro 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Phase-Shifter:
Ik heb een test gezien mbt die verbranding: twee draden die verticaal hangen, 1 gedrenkt in euro95, en de ander in Vpower
Tegelijk aangestoken, en de Vpower draad was veel sneller verbrand dan de eurodraad.
Wil niet zeggen dat de verbranding sneller plaatsvindt in je motorblok, dan zou je namelijk meer aan je carburatie moeten veranderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:29

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

cactusman schreef op 31 maart 2004 @ 10:27:
ik rijd zelf een nissan 100 nx uit 1991 1.6 16 v met carbarateur ik merk dat ie soms bij lage toeren tallen wel eens wat hikt zou deze "super" brandstof dit gaan verhelpen?
Ah, de natte droom van elke secretaresse :P Mijn moeder heeft ook zo'n Nissan, al sinds 1992. Die houdt ook een beetje in bij vollast, dat ligt ten dele aan de electronische carburateur die erin zit. Maar je kunt eens RON98 tanken, soms scheelt dat. Ik rij zelf Lancia Delta HF Integrale _/-\o_ en die loopt alleen maar lekker op 98 of hoger. Gewoon proberen, het kan niet echt kwaad.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Is het waar dat v-power een octaangehalte van 100 heeft?
Hoorde iemand namelijk dat het bij zijn pomp gewoon als 95 stond gemarkeerd

[ Voor 61% gewijzigd door frickY op 02-04-2004 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Goh, heb je de rest van deze thread wel gelezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

TheBorg

Resistance is futile.

Mijn oude auto (Een Suzuki Swift GTI) heeft in Nederland 101 pk, in Japan echter heeft het dingetje 110 pk. Dus ik geprobeerd het verschil te achterhalen, en wat blijkt: 0 verschil. In Japan hebben ze benzine met een octaangetal van tussen de 103 en 108. De boordcomputer meet een andere verbranding en past de timing van de ontsteking en het brandstofmengsel aan. Als ik in Duitsland tank dan gaat de topsnelheid van 175 naar 185 km/u. Ga me dus niet vertellen dat dit 100% gelul is, als V-Power inderdaad een hoog octaalgetal heeft dan merk je dat wel degelijk (in een moderne auto).

-edit-
En voor de mensen die denken dat dit niks met Formule 1 te maken hebben, die zitten er goed naast. De Formule 1 is namelijk voor een groot deel Shells ontwikkel lab. Een Formule 1 auto moet volgens de FIA regels ook op 'normale' benzine rijden. En ik denk dat er heel wat meer nuttige gegevens uit de computers rollen als ze zo'n F1 motor laten draaien dan dat jij kan testen in een lab. Ik zou wel eens willen weten welke test je gedaan hebt dan...

[ Voor 29% gewijzigd door TheBorg op 02-04-2004 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

TheBorg schreef op 02 april 2004 @ 16:12:
En voor de mensen die denken dat dit niks met Formule 1 te maken hebben, die zitten er goed naast. De Formule 1 is namelijk voor een groot deel Shells ontwikkel lab.
Eindelijk iemand die het ook helemaal begrijpt.

Het hele F1-circuit is één groot testcenter. Men realiseert zich niet dat wat vandaag in een F1-wagen zit, over een jaar of wat in een normale auto zit. Te denken valt daarbij aan de electronische schakeling via het stuur. Ontwikkeld voor en in de F1 en nu verkrijgbaar als optie of, bij sommige merken, gewoon standaard aanwezig.

Als men weet dat elke gebruikte band in een race of test uiterst nauwkeurig wordt geanalyseerd vraagt men zich dan niet af waarom? Juist, om een betere samenstelling te krijgen voor de gewone autoband die onder een personenauto zit.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
willem169 schreef op 02 april 2004 @ 15:21:
Wil niet zeggen dat de verbranding sneller plaatsvindt in je motorblok, dan zou je namelijk meer aan je carburatie moeten veranderen. :)
Carburatie aanpassen = een snellere verbranding?
Willem, wat zeg je me nou :? :o
Daar gaan die sproeierbezetting, vlotterbakhoogte, gasnaald en gasnaald stand weinig aan helpen hoor ;)
TheBorg schreef op 02 april 2004 @ 16:12:
als V-Power inderdaad een hoog octaalgetal heeft dan merk je dat wel degelijk (in een moderne auto).
er zijn wel haken en ogen aan B)
Je moet de ontsteking ook nog goed kunnen instellen en daar kan een marge inzitten.

[ Voor 42% gewijzigd door Chevy454 op 02-04-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Chevy454 schreef op 02 april 2004 @ 18:52:
[...]

Carburatie aanpassen = een snellere verbranding?
Willem, wat zeg je me nou :? :o
Daar gaan die sproeierbezetting, vlotterbakhoogte, gasnaald en gasnaald stand weinig aan helpen hoor ;)

[...]

er zijn wel haken en ogen aan B)
Je moet de ontsteking ook nog goed kunnen instellen en daar kan een marge inzitten.
Je kan mij niet wijsmaken dat de afstelling van het lucht/brandstof mengsel niets met de vlamsnelheid te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Devil schreef op 02 april 2004 @ 19:14:
Je kan mij niet wijsmaken dat de afstelling van het lucht/brandstof mengsel niets met de vlamsnelheid te maken heeft.
Zonder prestatieverlies te hebben.
Ga je te arm dan hapert de motor (snelle en wamere verbranding doordat er minder benzine is en veel meer lucht om te verwarmen) Ga je te rijk dan pis je tegen je bougie (welke verbranding B))
De lambda verhouding moet altijd tussen 0.9 en 1.1 liggen.

Daarnaast is er nog een gigantisch groot verschil tussen euro95 en euro95
En hiermee kan je waarschijnlijk ook dat verhaal van die euro95 en vpower van phase shifter verklaren B)

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 03-04-2004 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat er geen vermogensverlies optreed zij hij er niet bij, het ging puur om de snellere verbranding.
lambdaverhouding zegt mij overigens niets, wij 'leanen' altijd met behulp van de EGT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57

Vuvuzela

My spire is forming

Is het ook geschikt voor scooters?
Mij maakt het niet uit hoeveel het kost op een tank van 7 liter scheelt het bijna niet..

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Bij een twee takt scooter heb je zowieso al niet echt last van aanslag op de kleppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Net ook m'n tank volgegooit met dat spul... we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

TheBorg

Resistance is futile.

NexY schreef op 03 april 2004 @ 18:13:
Mij maakt het niet uit hoeveel het kost op een tank van 7 liter scheelt het bijna niet..
Merk je waarschijnlijk niets van. Een automotor ziet dat de verbranding anders wordt en de software past het e.e.a. daarop aan. Scooterelectronica is zo intelligent niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57264

Of je nu Euro95 of Euro98 tankt, hangt ook af van het feit of je een katalysator hebt of niet.

Auto's mét katalysator zouden zich lekkerder voelen met Euro95.

correct me if I'm wrong :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 57264 op 03-04-2004 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Topicstarter
Anoniem: 57264 schreef op 03 april 2004 @ 19:51:
Of je nu Euro95 of Euro98 tankt, hangt er ook vanaf of je een katalysator hebt of niet.

maakt geen r*k uit een katalysator haat lood en dat zat vroeger in super.
tegenwoordig is alle benzine loodvrij en zit er nu in super een loodvervangen die de kleppen koelt en nog steeds niet goed is voor de katalysator.

(vroeger was alleen euro 95 loodvrij daarom staat op de meeste auto`s euro 95 tanken)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93961

shell vpower is gewoon een benzine, met een hoger octaangehalte dit betekent dat je net wat meer verbranding hebt in je kamers dus net wat meer toeren+kracht. Het zal zeker kunnen dat een moter beter loopt omdat er gewoon een betere verbranding op treed.

trouwens in nederland kan je op een paar plekken benzine tanken met een octaan gehalte van 108 dan heb je dus net nog even wat meer power. Maar of het goed is voor je moter? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

Hier wil ik toch even iets uit de wereld helpen. Van tankstation via verbrandingsmotor naar uitlaat zal v-power of pura een stuk zuiniger kunnen zijn (zeker omdat er geen zwavel in zit).
Maar wat niet zo hard geroepen wordt, is dat die extra raffinagestappen vele malen meer milieubelastend zijn dan de uiteindelijke winst tijdens de verbranding in de motor. En dat is iets wat goed is om te bedenken als je aan de pomp staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 93961 schreef op 03 april 2004 @ 20:08:
shell vpower is gewoon een benzine, met een hoger octaangehalte dit betekent dat je net wat meer verbranding hebt in je kamers dus net wat meer toeren+kracht. Het zal zeker kunnen dat een moter beter loopt omdat er gewoon een betere verbranding op treed.
NEEEEEEEEEEE :'( ;(
trouwens in nederland kan je op een paar plekken benzine tanken met een octaan gehalte van 108 dan heb je dus net nog even wat meer power. Maar of het goed is voor je moter? :)
NEEEE :'( ;(
Anoniem: 57264 schreef op 03 april 2004 @ 19:51:
Of je nu Euro95 of Euro98 tankt, hangt ook af van het feit of je een katalysator hebt of niet.

Ik wil weten welke uitleg jij daarvoor hebt

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 03-04-2004 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Anoniem: 93961 schreef op 03 april 2004 @ 20:08:

LEZEN!!

Is al een paar keer gezegt dat dit NIET het geval is.. en waar kom jij na 100 reacties mee.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
NexY schreef op 03 april 2004 @ 18:13:
een heel mooie uitleg van 2takt kenner Rob RD

[ Voor 155% gewijzigd door Chevy454 op 03-04-2004 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik vond Shell Pura al onzin. Maakte bij mij qua gebruik al geen reet uit en me auto reed ook niet beter dan wanneer ik lekker goedkoop bij GULF tankte.

V-Power is daarom ook deze keer weer gewoon DURE onzin benzine

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

GuardianAngel schreef op 02 april 2004 @ 17:34:
[...]

Eindelijk iemand die het ook helemaal begrijpt.

Het hele F1-circuit is één groot testcenter. Men realiseert zich niet dat wat vandaag in een F1-wagen zit, over een jaar of wat in een normale auto zit. Te denken valt daarbij aan de electronische schakeling via het stuur. Ontwikkeld voor en in de F1 en nu verkrijgbaar als optie of, bij sommige merken, gewoon standaard aanwezig.

Als men weet dat elke gebruikte band in een race of test uiterst nauwkeurig wordt geanalyseerd vraagt men zich dan niet af waarom? Juist, om een betere samenstelling te krijgen voor de gewone autoband die onder een personenauto zit.
Idd daarom willen de fabrikanten de TC in de F1 behouden zodat die ontwikkeld kan worden voor de straatauto's. Dat schakelen met kleppen achter het stuur werd trouwens als eerste gebruikt door Ferrari. Die gebruiken het sinds 1989. :)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 23:16

Yucon

*broem*

Maar wat niet zo hard geroepen wordt, is dat die extra raffinagestappen vele malen meer milieubelastend zijn dan de uiteindelijke winst tijdens de verbranding in de motor. En dat is iets wat goed is om te bedenken als je aan de pomp staat....
En die eruitgeraffineerde troep blijft dus gewoon in de resterende stookolie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 05:30

nrg

Ik heb zelf een 4takt 'brommer', en ik tank altijd Euro95. Volgens mij zal Euro98 bij mij weinig uitmaken.
Ook V-Power heeft bij mij weinig zin denk ik. Zóveel benzine verstook ik ook niet, dus om milieu-technisch aspect is het bij mij ook niet te doen.

Aangezien Euro95 ook door de meeste users op Motor-Forum wordt gebruikt, zal dat voor mij ook wel prima zijn? Mijn brommer is immers gewoon een lichte motor(fiets).
Toch?

[ Voor 7% gewijzigd door nrg op 04-04-2004 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik vertelde vandaag aan mijn broertje, een shell pomp bediende, dat v-power door zijn lage octaan gehalte geen race brandstof is. Nu verteld hij mij dat we dat spul gewoon moeten gaan tanken omdat het de motor helemaal schoonmaakt. Nu begrijp ik niet meteen dat een vloeistof die ontbrandt de auto schoon kan maken. Maar volgens mijn broertje wordt krijgt v-power zelf de aanslag in de kleppen weg.

Hij is namelijk op zo'n shell open dag geweest en daar deden twee smerige zuiger in een bakje normale brandstof en een bakje v-power. En die zuiger in v-power werd helemaal schoon.. Ik vind dat bull want in de cylinder krijgt de brandstof niet eens de kans om te weken. Dat knalt het alleen maar..

Ik zie blijf v-power gewoon zien als een zwavel-loze-euro95 brandstof. De duitse uitvoering wil ik zelf wel eens proberen. Maar dan eerst een echte auto nemen :D

Ik blijf eerst gewoon nuchter en tank euro95. Ik wacht de eerste test resultaten van de onafhankelijke clubs af.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase

Phase

Supremely Insane

4POX schreef op 04 april 2004 @ 17:08:
Hij is namelijk op zo'n shell open dag geweest en daar deden twee smerige zuiger in een bakje normale brandstof en een bakje v-power. En die zuiger in v-power werd helemaal schoon..

Ik blijf eerst gewoon nuchter en tank euro95. Ik wacht de eerste test resultaten van de onafhankelijke clubs af.
Dat heb ik inderdaad ook gezien ja.
Denk je trouwens niet dat Shell zelf al een hoop tests heeft uitgevoerd, of het echt wel doet wat ze beloven?
Zou namelijk erg stom overkomen als ze allemaal fantastische dingen beloven, en het blijkt allemaal niet zo te zijn.
Dan zou Shell z'n goede naam behoorlijk naar beneden trekken, non?

Pagina: 1 2 3 Laatste