Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 10:01:
Als je je videokaart gaat overklokken heb je vaak alternatieve koeling nodig. Ik zelf heb onderstaande coolermaster heatsinkjes op mijn geheugen, doorgezaagd omdat het de chipjes vierkant zijn, en de standaard koeling op de GPU en volt regulators. Ik zie vaak dat mensen (oude) processorkoelers op hun GPU monteren. Hoe doe je dat? En waarom zie je niet zo vaak waterkoeling op de GPU's van tegenwoordig? Omdat dit onnodig het water opwarmt? Wat zijn jullie ervaringen met de zm80c-hp en overklokken? Graag jullie mening.
[
afbeelding]
Mijn geheugen-heatsinkjes
Een oude CPU koeler erop monteren is heel gemakkelijk, je kan gebruik maken van bijvoorbeeld Zalman adhesive of Artic adhesive. Fan van de sink afhalen, adhesive op de core doen (in de juiste verhouding), de boel op elkaar klemmen met bijvoorbeeld een lijmklem. Daarna fan terugmonteren, of als je een casefan in je window hebt en je de ribben in de richting van die fan hebt gemonteerd gewoon je casefan als koeling gebruiken. Wat heatsinkjes op je geheugen kan ook nooit kwaad, maar die Coolermaster dingen (die zijn toch met plak er al op?) zijn 3x niets. Zaag een oude koeler in stukken en plak het erop met een goede adhesive.
Je kan ook een 2 tal gaten in de sink boren en dan bevestigen door de gaten in je videokaart, maar dit is meestal moeilijker als gewoon lijmen.
Waterkoeling zie je ook vaak, het zal het water echt niet veel opwarmen. Je kan je GPU dan goed overclocken, maar bij de meeste mensen is het water toch al snel een graad of 30 a 35, een luchtkoeler kan de core dan meestal koeler houden.
Bijkomend nadeel van waterkoeling is dat je weinig flow hebt over je kaart, je geheugen wordt dan dus minder gekoeld. Zorg daar dus voor extra koeling.
Over de Zalman ZM80 kun je genoeg vinden via de search.
Kijk ook eens op
3dmark.mofoc.net daar heb je een overzicht van de videokaarten van GoTTers, er staat ook bij vermeld welke koeling ze gebruikt hebben.
Ben je een echte bikkel dan ga je natuurlijk voor een water-chiller, phase-change of peltier voor op je GPU, maar dat is niet echt aangeraden als je er weinig ervaring mee hebt.
Ikzelf heb mijn Radeon 9700 Pro watergekoeld, deze had eerst een 80 watt peltier maar vanwege doorfikkende mosfets kan deze weinig meer OC'en dus die heeft nu z'n orginele koeler terug. Mijn Radeon 9500 Pro heeft een mooie grote koperen socket-A koeler erop zitten, m'n andere Radeon 9500 Pro is passief gekoeld (wel airflow door een gerichte casefan) met een klein alu socket-A koelertje.
M'n Geforce 4 TI 4280 is watergekoeld, m'n TI 4200 was ook watergekoeld maar is overleden. M'n Xabre is gekoeld met de oude koeler van die overleden TI 4200.
M'n Radeon 9800 Pro is RMA omdat deze niet wou werken in mijn GigaByte K8N Pro en mijn Asus A7n8x Deluxe en A7n8x-E Deluxe. In de NF7-S wou ie wel gewoon werken, maar toch RMA omdat dat dus wazig is. Als die terug is dan is de peltier voor hem. Ik moet ook nog ff een beter blokje vinden want m'n oude blokje wat ik gebruikte voor de peltier was niet echt optimaal.