* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott
Is er iemand die hier wat duidelijkheid over kan geven?
nee zit er niet opGrimli schreef op 02 juli 2004 @ 12:07:
Ik heb nog nergens kunnen vinden of er in dit model ook een ingebouwd microfoontje zit. Ik weet dat in een ouder inspiron model een microfoontje zat, maar dat zegt natuurlijk niks over de 510M.
Is er iemand die hier wat duidelijkheid over kan geven?
Ik heb automatisch opnieuwopstarten uitgevinkt, maaar hij boot nog opnieuw op dus ik kan niet lezen wat er staat
Heb wel regelmatig het probleem dat m'n resolutie bij het opstartenvan 1400x1050 naar 800x600 terugspringt. Zijn er meer die dat hebben?
Overigens, volgende project.
Ik moet en zal er linux op krijgen, winxp was na een dagje al van deze laptop verwijderd, maar eigenlijk stap ik liever ook op me laptop over.
Slackware was een no-go helaas, na ongelovelijk veel kloten kwam er wel iets 'werkbaars', maar prettig was het niet. Probleem is voornamelijk APM en de Videokaart (heeft te maken met het feit dat de bios het geheugen (2 tot 64 mb) voor de videokaart 'dynamisch uitdeeld', dus als je een game draaid 64 mb, als je in windows zit bijv. 12. (ik noem maar wat).
APM is iets wat linux waarschijnlijk tot in de eeuwigheid zal hebben, alhoewel het al wel steeds beter word.
Na veel lezen wil ik het nog een keer proberen, Videokaart is op te lossen met install een patch en wat config werk, niet echt officieel volgens mij maar dat komt wel goed. (http://davaraj.com/500m/).
Apm stort ik mij maar gewoon in, ik wil gewoon de controlle over mijn cpu fan, de dell diagnostics kan hem ook besturen (cd is bootable, met een leuk cpu testje, waar je dus ziet dat de cpu fan variable is met een 'code'. Je ziet dan de RPM staan naast 'high, low en off'. Vooral die Off functie lijkt me wel leuk
APM in de zin van standby neem ik wel voor lief.
Waar moet ik aan denken? Ik zou het liefst voor slackware/ debian kiezen, maar ik neig nu naar ferdora core 2 door de iets betere ondersteuning... linspire schijnt een speciale laptop distro te hebben, maar daar begin ik liever niet aan. 1.6 kernel dan maar? Of liever de Oude?
Verwijderd
En als je suspend features wilt kan je ook voor de swusp patches kiezen.
Whja, Unstable trekt mij niet zo... Het gevoel dat het niet af is, veiligheidsupdates voor "unstable" worden niet geregeld door het security-team. Daardoor krijgt "unstable" niet op tijd de nodige veiligheidsupdates en het gebruiken is op eigen risico...Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 11:23:
Icey: ga voor Debian Unstable, met een 2.6.x kernel, en ACPI in plaats van APM.
En als je suspend features wilt kan je ook voor de swusp patches kiezen.
Iso tje zie ik trouwens nergens staan, ze willen zeker dat ik gebruik maak van een netinstall ofzo
ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/debian/
Verwijderd
En veilig ook, aangezien je toch altijd de nieuwste versies van je apps draait.
Stable is echt niet te gebruiken als desktop hoor.
Trouwens, maak jij je zo erg zorgen over security op een laptop?
Linkje naar ISO's : http://ftp.skynet.be/pub/...n.org/images/3.0_r2/i386/
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 12:37 ]
Deze gaat dat ook weer doen, dus niet 24/7, maar zo nu en dan
Verwijderd
En is er een lock voor het touchpad? Zodat wanneer je aan het typen bent, niet met de muis kan klooien?
Greetz..
MissieVissie
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 18:58 ]
Dit kan trouwens handig zijn voor linux gebruikers: http://www.incunabulum.de...omputer_stuff/linuxlaptop
[ Voor 34% gewijzigd door Dextro op 06-07-2004 09:59 ]
Dit valt onder de garantie, maar ik heb zo een jaar garantie bring-in gedoe.
Heeft iemand enig idee hoelang ik me laptop/hdd kwijt ben??
Kan win2k die centrino wel goed aansturen?
...
Je heb gewoon een intel speedstep tooltje die alle functionaliteiten van de centrino prima beheerd.
Gewoon de dell driver cd erin gooien, dan ziet hij zelf welke hardware je heb, en installeerd hij de drivers die nodig zijn voor win2k, incl de speedstep tool.
[ Voor 33% gewijzigd door Icey op 06-07-2004 13:51 ]
Verwijderd
Das gewoon de benaming van Dell voor hun WiFi producten. Ik typ dit stukje nu op mijn halfuur geleden gearriveerde 510m, pics komen zometeen onlineVerwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 14:01:
Ik heb de 510m al een tijdje in het oog maar wat is precies het nut van de "Inspiron True Mobile Wireless netwerk" ?
* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott
Heb er al een weekend mee aan de zee gezeten & heb daar juist geen gebruik van wifi kunnen maken. Was alleen AP met wep
Ik heb geen last van een rammeld toetsenbord ofzo alles is bijna perfect.
Zaalig resolutie die 1400x1050 als ik op min desktop ga zitten vind ik het zelfs vies en wil ik zo rap mogelijk terug op min laptop
Het enige waar ik niet content van was de voorgeinstaleerde instalatie van windows xp die was brak & traag !
Heb direct een format gedaan en hij draait nu veel beter
Bij mij komt er morgen ook meteen een format achteraan, van zo'n volgestopt beestje hou ik ook niet echt.ttts schreef op 06 juli 2004 @ 16:58:
Ik heb minn 510m sinds vrijdag![]()
...
Het enige waar ik niet content van was de voorgeinstaleerde instalatie van windows xp die was brak & traag !
Heb direct een format gedaan en hij draait nu veel beter
Verwijderd
Wanneer is zo danCamU schreef op 06 juli 2004 @ 14:38:
[...]
Das gewoon de benaming van Dell voor hun WiFi producten. Ik typ dit stukje nu op mijn halfuur geleden gearriveerde 510m, pics komen zometeen online
Nu
Voor de hele serie:
*Klik*
Specs:
Intel Centrino 725 (1.6 Ghz)
512 MB Ram
60 Gb HD
6 Cell primary
4x DVD+RW
Heb em sinds vandaag dus echte ervaringen post ik wel in de loop van deze week/weken. Morgen eerst maar een format
Ik wil btw binnenkort het een en andere bestellen @ Dell, ik zat te denken aan een mooie cover om mijn laptop een beetje te... eehm... anders te maken
Tevens wou ik wellicht een mediabay halen voor een extra hdd ofzo...
Wellicht zijn er meer mensen die wel het een en andere willen hebben, bijv. een 6 cell accu ipv een 4 cell
Verwijderd
Greetz,
MissieVissie
P.s. Swirls cover is gaaf
En wat koste dat grapje?CamU schreef op 06 juli 2004 @ 18:45:
[...]
Nu![]()
[afbeelding]
Voor de hele serie:
*Klik*
Specs:
Intel Centrino 725 (1.6 Ghz)
512 MB Ram
60 Gb HD
6 Cell primary
4x DVD+RW
Heb em sinds vandaag dus echte ervaringen post ik wel in de loop van deze week/weken. Morgen eerst maar een format
k'Ga zelf binnenkort ook een nieuwe kopen. Ik dacht aan een Lattitude D600, 1.4ghz,512mb ram, 40gb 5400rpm, 9cell batt geloof ik, cdrw/dvd combo, intel wireless g standaard, ati radeon 9000 en 14" sxga+ screen. Kost E 1682,- ex. verzenden.
k'Ga er wel Windows XP Professional bij bestellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Eastern op 06-07-2004 19:16 ]
Dell™ Inspiron™ 510m Service Manual, 3.8mb.
Een linkje, voor als iemand hem ooit nodig heeft, zo zie je waar de reserve batterij zit (klepje in het batterij compartement), maar ook hoe je bij onderdelen kunt komen en wat waar zit. Er staat ook hoe je de covers kunt veranderen etc.
Tsja, mijn zus vroeg of ze er af en toe ook op mag werken, daar heb ik geen problemen mee. "Maar ik heb alles nog op floppy staan" --> vandaar dat ze er maar meteen mijn floppy drive bij heeft betaaldIcey schreef op 06 juli 2004 @ 19:06:
Extra diskette station? Wie gebruikt dat nog tegenwoordig.
....
Deze was:
€1438,00 inclusief verzenden, exclusief BTW (Er zit dus zoals Icey al opmerkte ook een extra floppy disk en een bluetooth kaartje bij)
Alles inclusief BTW is het totaal €1711,22
BTW, Icey, ik kan je idd gelijk geven. Ik had de tv-out met lettelrijk 2 muisklikken geregeld, dat was echt supermakkelijk
[ Voor 11% gewijzigd door CamU op 06-07-2004 20:11 ]
Verwijderd
Wat heb je aan zo'n prijs? Je moet toch altijd de prijs INCLUSIEF BTW betalen?
Dus met het vermelden van de prijs exclusief BTW maak je mij maar opgewonden voor niets hoor
Ik heb de laptop gekocht omdat ik onder andere de website van mijn vader in de VS ga bijhouden. Dit is dus een investering van mijn vader in het bedrijfje (ik betaal mijn laptop wel zelf, maar gebruik em o.a. voor zijn bedrijfje. Mijn vader voert het op als investering, en krijgt de BTW terug. Hij stort die BTW die hij terugkrijgt dan op minj rekening en voila, ik heb em exclusief BTW. Overigens hoefde ik de transportkosten maar voor de helft te betalen, want aangezien mijn zus ook een pc heeft gekocht voor op haar kamer (die met de aktie gratis verzenden meeging) hebben we de transportkosten gedeeld.)Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 20:11:
Wat ik raar vind is dat erg veel Nederlanders de prijzen van zo'n laptops of pc's vermelden exclusief BTW.
Wat heb je aan zo'n prijs? Je moet toch altijd de prijs INCLUSIEF BTW betalen?
Dus met het vermelden van de prijs exclusief BTW maak je mij maar opgewonden voor niets hoor
Sorry als we je opgewonden voor niets maken, maar ben je iig opgewonden moet je maar denken
[ Voor 7% gewijzigd door CamU op 06-07-2004 20:15 ]
Ik heb 3y next busnessday onsite, international.
1 year Next Business Day on Site International.Icey schreef op 06 juli 2004 @ 20:17:
Wat voor garanties hebben jullie erbij gekozen trouwens?
Ik heb 3y next busnessday onsite, international.
Beetje gaar dit, ik wil dat scherm juist niet
...
Verwijderd
Je hebt gelijk, je kunt het niet meer aangeven. Eerder kon dat wel ja.Raafje schreef op 07 juli 2004 @ 11:32:
Hebben jullie dat ook dat als je een 510 wilt configureren op de Dell.nl site dat je geen kleiner scherm dan de 15" SXGA (1400x1050) kunt selecteren
Misschien even contact op nemen met Dell of het nog mogelijk is om XGA te nemen.
P.s. CamU mooie laptop, nog bedankt voor de foto's.
Is dat nou zo een cover of nog gewoon plastic afgeplakt? mijne glimt niet zo
[ Voor 5% gewijzigd door PnD op 07-07-2004 12:03 ]
Dit is idd wel een beetje slordig van Dell aangezien ze bij de mogelijkheden wel zeggen dat je een 14.1 Inch kunt kiezen. Ik heb uiteindelijk toch voor een 15 inch gekozen omdat dit van de Centrino laptops die ze hebben toch nog een redelijk kleine is. En ik moet zeggen dat ik hem ook niet hinderlijk groot vind. Daarbij komt nog dat 1400*1050 echt verrukkelijjk werktRaafje schreef op 07 juli 2004 @ 11:32:
Hebben jullie dat ook dat als je een 510 wilt configureren op de Dell.nl site dat je geen kleiner scherm dan de 15" SXGA (1400x1050) kunt selecteren
Deze foto heb ik idd genomen meteen nadat ie uit de doos kwam. Op het schern, de cover en de behuizing voor het toetsenbord zitten van die beschermplasticjes.PnD schreef op 07 juli 2004 @ 12:03:
[afbeelding]
Is dat nou zo een cover of nog gewoon plastic afgeplakt? mijne glimt niet zo
Zie ook mijn bovenbuurman
[ Voor 3% gewijzigd door CamU op 07-07-2004 12:15 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ja je kan wifi uitzetten, fn-f2 en klaar ben je, staat zelfs in de manual/bios.
Verder kan er gewoon sodimm geheugen in, alhoewel je volgens mijn beter 333mhz kunt pakken ivm bussnelheid. Maar dit zou ik ff kunnen dubbelchecken zo.
E 1284 voor een 1,5ghz, 15" SXGA+, 40 gb hd, 256mb ram cdrw/dvd read.
Hoeveel toeren is de HD, en is die nog een beetje snel?
Compatible with Latitude D500 / D505 / D600 / D800 etc etc.
De Drive is swampable.
Ik wil er zoveel mogelijk inzetten om een hoop simpele vragen te voorkomen, maar wat zou er volgens jullie absoluut in moet en komen?
*Iets over de verschillende accu's, misschien zelfs met door de mensen in dittopic aangegeven accuduur.Icey schreef op 09 juli 2004 @ 15:29:
Ik ben alweer bezig met een nieuwe topic start, eentje die wat meer informatie bevat en er nog mooier uitziet.
Ik wil er zoveel mogelijk inzetten om een hoop simpele vragen te voorkomen, maar wat zou er volgens jullie absoluut in moet en komen?
*Problemen met de Dell wifi kaartjes
*Nog wat extra foto's
Problemen met tv-out waren niet echt te wijten aan de 510m geloof ik
Vooral de verschillen uitleggen (voordelen/nadelen) tussen de keuzes die je kan maken bij het samenstellen van de 510M lijkt mij handig..Icey schreef op 09 juli 2004 @ 15:29:
Ik ben alweer bezig met een nieuwe topic start, eentje die wat meer informatie bevat en er nog mooier uitziet.
They made me do it.
Welke problemen? Je bedoeld van die snelheiden met en zonder wap (waarvan ik die fotos in dit topic heb staan).. Okay, die komt erbij, maar is dat een probleem van de intel kaart?ultimateharry schreef op 09 juli 2004 @ 15:58:
[...]
*Iets over de verschillende accu's, misschien zelfs met door de mensen in dittopic aangegeven accuduur.
*Problemen met de Dell wifi kaartjes
*Nog wat extra foto's![]()
Problemen met tv-out waren niet echt te wijten aan de 510m geloof ik
Voor de accu duur is het wellicht leuk als we een aantal mensen hebben die dezelde test willen doen onder dezelfde omstandigheiden, in ieder geval 1 iemand met een 4 cell, en een met een 6 cell (ik). En wellicht ook iemand met een 1,7 zodat we kunnen kijken of dat meer gebruikt dan mijn 1,5.
Het beste kunnen we hiervoor een leuk tooltje gebruiken, had PCMark geen batterij test?
Fotos komen voor elkaar, heb een canon a80 besteld
Ik heb ooit een mailtje van 2 a4tjes naar een vriendin gestuurd die een laptop ging aanschaffen, goed idee, vanavond bij thuiskomst zal ik het opzoeken en verbouwen zodat er een leuke 'waarom dit en dit onderdeel' erin komt voor de dell510m.Tom S. schreef op 09 juli 2004 @ 16:21:
[...]
Vooral de verschillen uitleggen (voordelen/nadelen) tussen de keuzes die je kan maken bij het samenstellen van de 510M lijkt mij handig..
Heb al een stukje over de verschillende garanties
Note to self:
-Benchmarks Tomshardware met die centrinos tests
[ Voor 27% gewijzigd door Icey op 09-07-2004 18:08 ]
Ik wil zo'n test ook wel uitvoeren met een 6 cell en een Centrino 725 (1.6), maar ik weet niet of dat verschil te klein gaat zijn met jouw 1.5?Icey schreef op 09 juli 2004 @ 17:55:
[...]
...
Voor de accu duur is het wellicht leuk als we een aantal mensen hebben die dezelde test willen doen onder dezelfde omstandigheiden, in ieder geval 1 iemand met een 4 cell, en een met een 6 cell (ik). En wellicht ook iemand met een 1,7 zodat we kunnen kijken of dat meer gebruikt dan mijn 1,5.
...
Voor overige tips zal ik mijn 510 toch langer gebruikt moeten hebben, echte ervaring heb ik er nog niet mee.
Verwijderd
(Ik ga maandag nog eens bellen en vragen of ik er een 5400 rpm schijf in kan krijgen.)
(Mijn pa heeft een Inspiron 2650 met een IBM/Hitachi schijf van 20 gb. Deze heeft 8 mb cache en 5400 rpm. Deze is behoorlijk rap. Dat moet ik ook hebben.)
4200 rpm, 40 gb. De stilste laptop hdd ter wereld stoppen ze er standaart in, maar wel het traagste onderdeel van mijn dell510, maar toen ik hem kocht (als een van de eerste volgens mij) was de mogelijkheid voor een 5400 er niet, zou ik die wel gekregen hebben dan had ik het gelijk gedaan.
Meteen laptop uitgezet, toetsenbord eraf, afgeveegd met een doek en laten drogen, gelukkig werkt alles nog. Het probleem is dat de tab toets, caps lock, shift, ~ 1 en ctrl moeilijk in te drukken zijn. Niet meer zo licht als het was.
Ik had het natuurlijk even af moeten spoelen voordat ik het op liet drogen want die zoete troep plakt als een gek. Maarja daarvoor is het nu te laat.
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Hoeveel kost een nieuwe toetsenbord?
Ik heb een 1,7Ghz Pentium-M met 512MB, 60GB 5400RPM harddisk, Dell truemobile 802.11G netwerk, bluetooth (maar radio hiervan staat uit), 15"1400x1050. Helderheid scherm 3 tandjes lichter dan max. Energieschema max battery. Geluidkskaart op stroombesparende stand (niet default). Ik denk dat ik hiermee alles wat op het energie verbruik invloed heeft wel ongeveer genoemd heb.
Met internetten en andere niet-processor intensieve taken zegt windows xp bij een volle accu het volgende:
4-cel 32WH 1:55
6-cel 52WH 3:45
Er schijnen ook 6-cel accu's van 48 WH te zijn overigens.
bij mij hebben ze er een hitachi HTS548060M9AT00 in gestopt voor een meerprijs van 30 euro. Je hoort hem overigens wel spinnen maar heb geen vergelijkingsmateriaalEastern schreef op 10 juli 2004 @ 18:53:
Welk merk en type harddisk hebben jullie in je laptop zitten?
(Ik ga maandag nog eens bellen en vragen of ik er een 5400 rpm schijf in kan krijgen.)
(Mijn pa heeft een Inspiron 2650 met een IBM/Hitachi schijf van 20 gb. Deze heeft 8 mb cache en 5400 rpm. Deze is behoorlijk rap. Dat moet ik ook hebben.)
Hitachi HTS548060M9AT00 60 GB, 5400rpm , 8 MB. Ik hoor em tijdens bewerkingen wel wat, maar heb er geen last van.Eastern schreef op 10 juli 2004 @ 18:53:
Welk merk en type harddisk hebben jullie in je laptop zitten?
...
Probleem ligt ook al bij dell support
Verwijderd
Mijn harddisk piept ook, heb je gebeld of gemaild?PnD schreef op 11 juli 2004 @ 18:23:
Mijn harddisk piept en als ik em eruithaal en schudt rammelt er ook iets (hoort dit? lijkt me niet)
Probleem ligt ook al bij dell support
Laat even weten als je meer weet.
typo en zo
[ Voor 5% gewijzigd door CamU op 12-07-2004 21:28 ]
Verwijderd
en als je hem na een paar keer helemaal leeg laten lopen en daarna weer opladen gewoon aan laat staan en de tijd opmeet? die windows schatting kan er naast zitten.. (en dat opladen/leeg laten lopen hoort er gewoon even bij met een Li-ion accu)CamU schreef op 12 juli 2004 @ 21:28:
Ik heb bij mijn aankoop een upgrade van batterij naar 6 cell genomen, maar ik ben er niet echt over te spreken. Als maximale battery life geeft ie aan (met zo ongeveer alles wat stroom kan besparen uitgezet) 3 uur 10 minuten. Ik heb toch als primary battery de beste leverbare battery genomen, en had eigenlijk gehoopt op een battery life van zo'n 4 uur. Kan dit liggen aan een bepaalde manier van opladen of heb ik gewoon pech met deze battery?
edit:
typo en zo
Zojuist heb ik em dus even getest als ik gewoon af en toe wat op internet browse, met power schema op max battery. Na 2 uur en 57 minuten hield ie er mee op (Schiet in Hybernate). Dat is dan inclusief WLan aan (11Mbit) maar zonder USB muis, Bluetooth services en andere power vragende processen aan. Maakt het bij het opladen wat uit als ik de AC adapter er bijvoorbeeld nu vanavond in stop en er pas morgen weer uithaal? Ik zal em morgen iig volledig geladen nog een keer aanzetten, en dan op schema max battery laten wachten tot ie in hybernate schiet. Ongetwijfeld zal dat wat langer duren, maar goed, eigenlijk heb ik daar dus weinig aan. Je kunt wel zeggen dat je laptop wel 3,5 uur aan blijft, maar als je dat alleen haalt door em aan te zetten kun je hem net zo goed niet gebruiken
EDIT 2:
Vanochtend dus eventjes gekeken, heb em aangezet en er zo af en toe wat websites op bezocht, verder schoot ie altijd vrij snel in standby. Hij deed nu op deze manier dus 4 uur en 16 minuten op een volle accu, maar zoals ik al zei beschouw ik dit niet echt als volledige werktijd. Dus als ik er gewoon op door blijf typen houdt ie er na 3 uur echt mee op
[ Voor 85% gewijzigd door CamU op 13-07-2004 20:37 ]
|| Vierkant voor Wiskunde ||
vaag?!
ff Dell contacten erover ?PnD schreef op 21 juli 2004 @ 07:10:
Mijn laptop piept dus, vaak zie je dat het gebeurd als mensen scrollen.. maar bij mij gaat het juist weg als ik met pijltjes toetsen ergens doorheen scroll..
vaag?!
heb em ook besteld

Verwijderd
Alvast bedankt voor de info
Verder werkt de pc erg lekker! Echt een aanrader om dit systeem aan te schaffen
Tijdens het wachten deze week, verdween mijn order opeens uit het orderstatus-systeem bij Dell om een dag later weer te verschijnen, beetje apart, maar goed. Verder verloor ik door een harddisk-crash op mijn andere pc mijn emails met daarin mijn factuur en klant-/ordernummer om de status op te vragen. Dus een mailtje gestuurd naar Dell of ze die opnieuw zouden kunnen emailen. De volgende dag kreeg ik een automatisch mailtje van het ordersysteem dat mijn bestelling verzonden was en hierin stond een link met klant-/ordernummer in de URL en gisteren ontving ik de factuur per snail-mail. Ik neem aan dat dat laatste standaard is bij Dell, maar naar mijn mening hadden ze per email wel even kunnen laten weten dat de boel per post kwam. Klein puntje van kritiek op de service dus.
Dan over de laptop. Het ding ziet er degelijk uit en voelt ook zo aan. Het toetsenbord tikt goed, ik vind het alleen een beetje rammelig klinken. Touchpad werkt goed, geen bijzonderheden. Idem de WiFi verbinding, ontvangst is goed. Heb het ding nu op schoot, hij wordt wel warm van onderen, maar daar heb je geen last van en het is lang niet zo warm als de laptops van mijn ouders (oude Compaq Pressario met P3-700 en een Targa Visionary met AXP-M 2500+). De fan heb ik nog niet gehoord, ik heb ook nog geen intensieve dingen gedaan. Het ding is dus lekker stil, alleen de harddisk hoor je een klein beetje zoemen. OVer batterijduur kan ik niets zeggen, maar out-of-the-box geeft het ding nu aan dat er 70% remaining is en dat dat overeenkomt met 2 uur en drie kwartier, dus na een paar discharge-recharge sessies zal daar wel een mooie batterijduur uitkomen.
Het apparaat voelt snel aan, reageert goed. Heb geen benchmarks gedraaid, ben het ook niet van plan, maar in het alledaags gebruik (voor mij althans, beetje browsen, coden, etc) werkt de Dell goed. De hoge resolutie ziet er goed uit, lekker veel desktop-ruimte. Alleen de drie venster-icoontjes rechtsbovenin ieder venster zien er een beetje maf uit. Het scherm is goed bruikbaar, ook bij lagere helderheidsinstellingen en de kijkhoek waaronder alles nog goed zichtbaar is, is best aardig, niet bijzonder goed of slecht.
Algemene eerste indruk na een uurtje spelen: goed apparaat
specs:
Dell Inspiron 510m
Pentium M 1.5 GHz
2x256 MB RAM (dankzij de gratis geheugenverdubbelingsaanbieding)
40 GB HDD
6 cell primaire batterij
1 jaar garantie
verder alles standaard
Verwijderd
Ik heb sinds enkele weken een 510m.
Hij maakt van het begin al een tikkend geluid

Heb er sinds gisteren een nieuwe in, maar nu doet die het nog wel maar met mindere mate. Maar het is nog net geen tijdbom.
Het tikken komt voor als ik ib.v. een nternet pagina laat, of programma's laat.
Eigenlijk elke keer als de hard schijf bezig gaat, dan tikt die.
Enig idee wat het zou kunnen zijn...
Ik heb ook een Hitachi 60 Gb erin zitten en ook hier tikt ie. Ik erger me er nog niet aan, ook al werk ik nu ruim een week redelijk intensief op de laptop. Ook hier bij het laden van internetpagina's dus dezelfde tik.Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 18:13:
...
Heb er sinds gisteren een nieuwe in, maar nu doet die het nog wel maar met mindere mate. Maar het is nog net geen tijdbom.
Het tikken komt voor als ik ib.v. een nternet pagina laat, of programma's laat.
Eigenlijk elke keer als de hard schijf bezig gaat, dan tikt die.
Enig idee wat het zou kunnen zijn...
Overigens heb ik geen flauw idee wat er aan gedaan kan worden, behalve een nieuwe hd aanvragen. Dat gaat me echter iets te ver want het stoort me niet echt en over 3 weken zit ik in de VS, dus om dat op dit moment nog te gaan doen lijkt me niet zo'n snugger idee.
dell komt btw morgen mijn laptop ophalen ivm piepende en rammelende hdd
Nu je het zegt, ik heb ook problemen met het connecten van mijn digtale camera (Kodak CX6330) naar de 510. Op de een of andere manier ziet mijn inspiron die camera gewoon niet. Zou dit hier ook aan kunnen liggen?PnD schreef op 28 juli 2004 @ 13:07:
Zijn die usb poorten niet powered ofzo? Mijn externe lacie 20gb hdd doet het niet aan me lappie
dell komt btw morgen mijn laptop ophalen ivm piepende en rammelende hddben benieuwd hoe snel de service is.
Het vreemde is namelijk dat mijn camera bijvoorbeeld wel bij de Device Manager gezien wordt onder Scanning and Imaging Devices, Working properly etc etc. Maar als ik dan bijvoorbeeld naar de add scanner or digital camera wizzard ga zegt XP weer dat ie niks herkent. Bovendien komt er normaal een pop-up als er nieuwe hardware gedetecteerd wordt (op mijn workstation iig) maar dat gebeurt op de 510m ook niet. Vreemde kwestie iig. Idd even wachten tot de expert zich meldt. Er zullen hier vast wel 510m gebruikers zijn die hun digitale camera of externe Hdd aan de laptop hebben hangen (of dat toch geprobeert hebben).PnD schreef op 28 juli 2004 @ 13:40:
Kan er nergens iets over vinden dus we zullen moeten wachten op een expert
Verwijderd
Welke harddisk heb jij dan, snelheid e.d.PnD schreef op 28 juli 2004 @ 13:47:
Bij mij tikt mijn hdd alleen wat maar wordt ie verder niet herkend ofzo.. aan verschillende andere pc's noooit problemen gehad met et superdingetje
Heb een 20GB Hitachi ding 4200rpm gewoon standaard..
Hij is trouwens net door DHL opgehaald en is hopelijk binnen 6 werkdagen terug
edit: is nog steeds 1ste klacht van hdd, maar dell is niet zo snel
[ Voor 16% gewijzigd door PnD op 30-07-2004 08:30 ]
SPECS:
Intel Centrino 1.70GHz 2MB L2 cache
512MB 333MHz DDR SDRAM
60GB Ultra ATA/100 HDD
15" TFT SXGA 1400*1050
8xDVD/24x CD-RW combo
Dell Truemobile 1450 802.11 a/b/g (ik weet dat 802.11b op de core zit maar wil er 54mbit bij)
Windows XP Pro EN
Deluxe Nylon Draagtas
6 Cell primary Battery
1 jaar European Collect and Return garantie (is dit voldoende)
Kostprijs 1601.74 inclusief levering
graag advies,
ga hem vanavond of morgen denk ik bestellen
Asus M6 Windesheim college editie € 1349,00
Intel® Centrino® processor 1.6 GHz
512 MB geheugen
15.4 inch breedbeeld TFT scherm
60 GB harddisk
DVD-ROM/CD-RW Combo drive
2,6 kilo
2 y onsite garantie
En dan heb je dus een dikke ati 9700 in je laptop, voor 200 euro minder...
Veel hoge scholen bieden voor minder een leuke laptop aan. Daarnaast zou ik als ik jou was kijken naar bijv een 1,4 ghz, die is al ongeveer even snel als een 2,6ghz p4... en veel sneller heb je imho weinig aan... tenzij je wilt gamen, maar dan kies je toch wel een andere laptop want de videokaart van de 510m is niet voor gamen geschikt...
1 jaar garantie, collect en return, ik zou het niet doen... maak 2 jaar van voor de zekerheid, of 3 jaar... immers gebruik je een laptop langer dan 2 á 3 jaar.
en voor school is het hooguit word en excel,
zit er eigenlijk standaard een tas bij die dell? Ondanks dat je hem los kan bestellen.
2 jaar garantie waarom eigenlijk de kosten zijn daarna toch voor mij, ik pak daarvoor denk ik gewoon 1 jaar,
maar het gaat mij voornamelijk om de config is dat een beetje in orde
[ Voor 62% gewijzigd door Movinghead op 01-08-2004 21:24 ]
Die mooie nylon tas kan je ook hier ophalen, ik had hem ook gekocht... maar daarna toch een backpack gekocht (Samsonite Trunk&co LAPTOP BACKPACK). Ik heb een hoop betaald voor die Deluxe Nylon Draagtas, maar ik had al spijt toen ik hem open maakte, gruwlijk mooi ding, goed gemaakt, stevig en echt gewoon goed, maar... zo opvallend en toch groot uitgevallen voor een keine laptop. Om je een idee te geven, ik ben met die tas naar een lanparty geweest, en alles paste erin, muis, laptop, cds, externe hdd, alle adapters, 16p switch etc etc.
Superstevig, maar huge.
Wil je die tas echt hebben, neem dan contact met mij op, ik heb hem maar 1 week gebruikt
En kan je er bv medal of honor op doen zij het in een medium/low detail?
En hoe doet hij het met divx/mp3?
en tot vandaag (maandag) loopt de aanbieding harddisk upgrade ipv 40GB krijg je 60GB, de geheugen actie loopt tot 23-8.
Wat zal ik doen deze bestellen of wachten op de aanbieding die dinsdag komt, wat positief of negatief kan zijn,
Bij mij rammelt het ook wel en ik weet niet wat er aan scheelt. Heb wel vernomen dat iemand die er wwat had ondergestopt geen problemen meer had, maar dat is mijzelf iets te tricky.Movinghead schreef op 02 augustus 2004 @ 00:05:
Is dat toetsenbord probleem al opgelost? Vernomen dat die wat los zat?
Dat moet ik nog eventjes proberen, laat ik morgen wel wetenEn kan je er bv medal of honor op doen zij het in een medium/low detail?
Gewoon goed, heb ik geen problemen mee gehad. Vond het geluid wel wat klinken als een laptop, maar ja, daar is het dan ook een laptop voorEn hoe doet hij het met divx/mp3?
Ga er gewoon voor, deze actie is gewoon goed, 512 MB en 60 GB kun je altijd wel gebruiken.en tot vandaag (maandag) loopt de aanbieding harddisk upgrade ipv 40GB krijg je 60GB, de geheugen actie loopt tot 23-8.
Wat zal ik doen deze bestellen of wachten op de aanbieding die dinsdag komt, wat positief of negatief kan zijn,
Is dat rammelen echt hinderlijk ?CamU schreef op 02 augustus 2004 @ 00:13:
[...]
Bij mij rammelt het ook wel en ik weet niet wat er aan scheelt. Heb wel vernomen dat iemand die er wwat had ondergestopt geen problemen meer had, maar dat is mijzelf iets te tricky.
[...]
Dat moet ik nog eventjes proberen, laat ik morgen wel weten
[...]
Gewoon goed, heb ik geen problemen mee gehad. Vond het geluid wel wat klinken als een laptop, maar ja, daar is het dan ook een laptop voor![]()
[...]
Ga er gewoon voor, deze actie is gewoon goed, 512 MB en 60 GB kun je altijd wel gebruiken.
en is het gelukt met mohaa
Ik kreeg een offerte voor 30 dagenMovinghead schreef op 02 augustus 2004 @ 00:05:
Heb het dan wel via het werk van m'n vader besteld... weet niet of dit ook hetzelfde gaat als je hem gewoon zelf besteld...
Als dit wel zo is, een offerte aanvragen en wachten. Moet wel lukken denk ik.
Maar deze actie is wel heel erg mooi hoor, dubbel mem en grotere hdd.
Het enige wat beter zou kunnen is dubbel geheugen en geen verzendkosten denk ik.
Minimum
P3 550Mhz/AMD Athlon 500 MHz
128MB RAM
GeForce 3 32Mbor equivalent
1.3GB Free HD Space
Recommended
P4 1.4Ghz/AMD AthlonXP 1600 +
512MB DDR RAM
GeForce 3 64MB or equivalent
De geforce 3 heeft een ti-200 en ti-500 bestaan, bijde best snel, er waren geen goedkope MX crap. De onboard intel kaart is ongeveer even snel als als een geforce 2 mx ofzo.
Maargoed, wellicht kan iemand het proberen, ik heb geen MOHAA, maar volgens mij is het best zwaar.
Ik draai Unreal Tournament zonder problemen (strak 60fps, hij wil wel hoger maar kan dat net ivm tft scherm). Need for speed Porch met alles op ze hoogst, ziet er gelikt uit, en draaid super, maarja, dat zijn dan ook wel supersimpele spellen. Age of Mythology draaid prima, daar dat vraagt niet veel van je videokaart...
Als je de laptop wilt gebruiken voor fanatiek gamen, dan kan je het vergeten.
Voor de mensen die nog serieus aanwezig zijn hier, ik ben al de hele dag bezig met het maken van een leuk grafiekje.
Ik heb 6x mijn batterij laten leeg lopen met verschillende instellingen, danzij een leuk testprogje onder full load, idle, met en zonder wifi, scherm vol aan, scherm uit etc.
Nog niet alle tests zijn voltooid, maar vannavond post ik de resultaten alvast hier.
Voor in mijn nieuwe topic start die eraan komt
510M Met 15" SXGA+, Intel Pentium M 725 (1.6 ghz), 1x 256 MB RAM, DVD/CDRW combo, 60GB 5400 RPM 8MB CACHE DISK, 6 CELL 53 whr Accu, Windows XP Prof.
Het verhaal:
Vanmiddag verkoper gebeld: Gevraagd om 256 MB Memory en gratis verzendkosten en een snelle disk. Kon niet. Paar uur later nog eens gebeld met een andere verkoper en die kon het wel. EUR 20 extra betaald voor de 5400 RPM disk, en het geheugen omgewisseld. Toen werdt het 2x 128 MB zag ik op de offerte, weer gebeld: Dat is de bedoeling niet, moet 1x 256 MB worden. OK, zo gezegd zo gedaan. Weer nieuwe offerte, toen met 1x 256 MB RAM, maar weer veel duurder. Weer gebeld, wel voor de oude prijs graag, was een foutje, dus ook ok. Nu besteld voor E 1368,50 in totaal. Relaxte prijs naar mijn idee. Zelf zet ik er nog 512 MB RAM bij, kost verschrikkelijk veel bij dell, in de winkel (shop.t.net E 95 voor DDR 333mhz). Dus relaxte laptop straks. Ervaringen horen jullie nog wel.
Modus | Load | Wifi | Scherm | TestDuur | Geschatte Batterijduur |
1 | Full | Uit | Hoog | 37,04 | 01:45:47 |
2 | Full | Uit | Laag | 21,03 | 01:56:46 |
3 | Idle | Uit | Hoog | 30,41 | 03:08:38 |
4 | Idle | Uit | Laag | 55,45 | 04:34:42 |
5 | Idle | Aan | Laag | 41,51 | 04:21:04 |
6 | Idle | Uit | Uit | 30,18 | 06:18:21 |

Weer bijna een hele dag van mijn leven verpest voor jullie, waar doe ik het toch voor

Omdat ik bezig ben met de nieuw post voor dit topic, doe ik een aantal testjes, wat benchmarks etc etc. Vandaag was de batterijduur aan de beurt.
Test programma: Battery Eater Pro, na aanleiding van een revieuw van X-bitlabs.
Hou er rekening mee, Ik heb niet iedere keer 4 uur gewacht tot mijn batterij compleet leeg is, maar na een half uurtje was de tijd die het progje aangaf zo dusdanig gestabiliseerd dat het een goed beeld geeft. Immers, alles is beter dan de eerder genoemde 'ik denk dat hij 4 uur meegaat'.
Het progje gaat uit van wat windows aangeeft zegmaar, en echt presies is het niet, maar iets zeg me dat het niet veel zal schelen.
Tijdens IDLE ben ik gewoon aan het internetten, msnen, mailen etc etc, met idle spreek ik hier dus over 'normaal gebruik! Tijdens Full staat er een zware open Gl applicatie aan, waardoor ook het scherm HEEL VEEl moet verversen, vandaar ook dat het dan opeens niet veel scheelt of je met of zonder dimmer werkt.
Conclusie:
- Het wel of niet gebruiken van je WIFI scheelt ongeveer 15 minuten van je totale gebruikerstijd.
- In idle, scheelt het 1,5 (!!!) uur tussen het volledig aanzetten van je scherm, of hem zo gedimd mogelijk zetten. Het scheelt ook aanzienlijk als je hem een klein stapje van full afzet (zeg 3 treetjes naar beneden). Het uitzetten van het scherm scheelt ook weer 2 uur. Ik mag dus gerust concluderen dat het grootste gedeelte van je accutijd afhangt van het scherm
Voor de mensen die zich afvragen waarom iemand in hemels naam zijn scherm uitzet, ik heb nogal vaak muziek opstaan, gewoon laptop aan, muziek aan, en scherm dicht klappen. Zoals bijv. op mijn vakantie, de gehele terugweg had ik goede muziek op
[ Voor 4% gewijzigd door Icey op 03-08-2004 00:10 ]
SPECS:
Intel Centrino 1.70GHz 2MB L2 cache
512MB 333MHz DDR SDRAM
60GB Ultra ATA/100 HDD 5400 rpm / 8 MB cache
15" TFT SXGA 1400*1050
8xDVD/24x CD-RW combo
Dell Truemobile 1450 802.11 a/b/g
Windows XP Pro EN
Deluxe Nylon Draagtas
6 Cell primary Battery
1 jaar European Collect and Return garantie (ik verzeker hem ook nog allrisk bij mijn verzekeraar, tegen diefstal,brokken )
nu afwachten op de levering
Heb je net benchmarks over de tijd dat hij op accu meegaat ook benches van cpu/hdd/mem/ wlan?Icey schreef op 03 augustus 2004 @ 12:36:
Jongens, hou eens op met het continou posten van wat je besteld heb, ik zit hier om vragen te beantwoorden, niet om bestellijstjes te lezen!
Maareh, waar ik voor terugkom.
Is er iemand met een 4cell accu, die ik mag lenen, of die bereid is 2 testjes van pakweg een uurtje werk bij elkaar voor mij te doen.
Neem graag met mij contact op
Dit topic is gesloten.