[Ervaringen] Dell Inspiron 510M

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 1.387 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46

Welkom bij het Dell 510m Topic!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/delllaptop.gif

De kennismaking

Goede dag, en welkom in het Dell 510m Topic, hier kunnen bezitters en geintresseerde discussieren over deze, in mijn ogen, prachtige laptop. De 510m werd geintroduceerd als een snelle laptop, bedoeld voor de mensen die meer mobiel wouden zijn. De laptop is lichter dan de meeste laptops (2,5 kilo ipv +3), maar valt ook niet in de ultralichte category (1 kilo :P). De laptop bezit een centrino, wat zorgt voor een lange accuduur, en een relatief laag gewicht. Dell zelf zegt erover:

De Inspiron 510 is geoptimaliseerd voor draadloze mobiliteit in een slank maar flexibel ontwerp. Dit maakt het de krachtige oplossing voor al uw zakelijke toepassingen. Door de connectiviteitsmogelijkheden houdt u altijd contact en u kunt uw notebook op elk moment uitbreiden.

Ben je een fanatiek gamer? Dan kan je beter opzoek gaan naar de dell 9100, of een andere laptop met een ati of nvidea kaart, de dell 510m heeft namelijk een onboard Intel Extreme Grapics kaart. Opzich kan je er wel op game, maar niet echt geweldig. 3dmark 2001se zal rond de 2500~3000 zitten, en op 1024*786 draaien de eerste testen prima (40fps), bij de high details tests krijgt hij het echter wel moeilijk. Een gamepje als CS, UT, NFSPorche draaid ook wel prima ;)

Het begin, Icey koopt een laptop

Ik was toe aan een nieuwe laptop, mijn oude vertrouwde Compaq 366mhz trok het niet helemaal meer, en ik merkte bij mezelf dat ik eigenlijk meer achter mijn oude laptop zat, dan dat ik achter mijn brute gamebak zat. Ik besloot mijn oude compaqje te verkopen, en er een eurotje of honderd bij te leggen om een mooie 2e hands pIII mobile te kopen. Waar het uiteindelijk op neerkwam is dat ik liever een nieuw systeem kocht ivm met garantie, na wat informeren bleek ik nog mee te kunnen doen aan een mooie pc prive projectje. Tadaa, weken van nadenken, configureren en lezen volgde.

Ik ging opzoek naar een laptop die niet al te duur was, en het hoefde geen bruut beest te worden. Ik heb namelijk al een goede pc, en game etc doe ik er toch niet op. Ik ging dus opzoek naar een laptop die ik veel gebruik voor school/werk/draadloos gebruik. Eigenlijk kom je dan automatisch terrecht bij een Centrino, dit omdat deze laptops lang meegaan op hun accu, en toch erg krachtig kunnen zijn waneer nodig.

Ik kwam uiteindelijk bij dell uit, allereerst was de bedoeling dat ik gewoon zelf een laptop zou kopen, na een aantal grote topics van mij kwam ik tot de conclusie dat ik wellicht het beste de Pavilion ze4522EA zou kunnen aanschaffen. Niet lang nadat ik deze beslissing had genomen, en ik bijna letterlijk met die laptop in mijn hand stond werd ik gebeld. Ik kreeg groen licht voor de aanschaf van een laptop @ Dell. 1400 euro kon ik uitgeven, mijn vader moet er 4 dagen voor werken, ik betaal hem 100€ per dag en alles boven die 1400 moet ik zelf betalen. Ikzelf ben geen grote fan van Dell getuige deze post van een a4tje, maargoed ik geef ze de voordeel van de twijfel en de mogelijkheid om het goed te maken.

Ze kregen van mij de mogelijkheid om het goed te maken, dell kreeg het voormekaar, binnen 5 dagen was hij klaar, en nog eens 7 dagen later afgeleverd door UPS. De laptop is in mijn ogen compleet, netjes, strak, stil en gewoonweg compleet. Voor mijn doeleinde geweldig!

Waar bestaat de Dell 510m uit?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/delllaptopconfiguratie.gif
Algemeen
ProcessorIntel Pentium M (Centrino) tot maximaal 1.70 GHz
ChipsetIntel 855GME
Power-saving technologyEnhanced SpeedStep
Geheugen256 MB 266 MHz DDR RAM standaard, uitbreidbaar tot maximaal 2 GB
Gewicht2.57 kg
Video/Beeldscherm
Beeldschermgroote14,1-inch TFT XGA maximaal 1024 x 768, 16,8 miljoen kleuren
15-inch TFT XGA maximaal 1024 x 768, 16,8 miljoen kleuren
15-inch TFT SXGA+ maximaal 1400 x 1050, 16,8 miljoen kleuren
VideocontrollerIntel 855GME geintegreerde chipset
Videogeheugen32 MB bij een systeem met minder dan 256 MB SDRAM
64 MB bij een systeem met meer dan 256 MB SDRAM
Opslag / Drives
Hardeschijf20, 30, 40 of 60GB 4200 rpm Ultra ATA harde schijf
2de 40-GB 5400 rpm Ultra ATA harde schijf voor modulaire media bay
Cdrom/dvd24x Cdrom of
8x Dvdrom of
Combinatiestation: 24x/10x/24x CD-RW en 8x DVD of
DVD+RW:
4x DVD+RW/2x DVD+RW, CD-RW 24x/10x/24, 8x DVD, 24x CD
Uitbreidingsmogelijkheiden / aansluitingen
Pcmcia1 x Type II
ModemV.92 56K Modem
LanIntel PRO/100 VE Network Connection
Parallel ports1
Serial ports1
Infrared ports1
PS/2 portsNEE!
VGA port1
IEEE 1394 ports1
USB ports2x usb2.0
Video-out S-video aansluiting, tulp via verloopje
Wireless
StandaardDraadloze Intel ProWireless 2100 (802.11b) mini-PCI-kaart
Optioneel:Draadloze Dell TrueMobile 1300 802.11 b/g mini-PCI-kaart
Optionele interne draadloze Dell TrueMobile 1400 (802.11a/b/g) mini-PCI-kaart
Optionele Dell TrueMobile 300 Bluetooth-module (1.1)

Fotos

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/delllaptopfotos.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/overviewgroot.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/voorkantgroot.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/toetsenbord.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/zijkant.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/achterkant.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/logo.JPG

"Houston, we need more info!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/delllaptopreview.gif
Reviews:
-Trustedreviews.com
-Officinado.com
-ZDnet.co.uk
Service & support 8
Design 8
Features 8
Battery life 8
Performance 7
- Google is je vriend ;)

Bekende 'problemen':

* Toetsenbord rammelt
Sommige mensen hebben last van een raar probleem links van hun toetsenbord, hij tikt een beetje zeg maar...
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 09:05:
...
Dat toetsenbord: mijn eerste indruk was toen ik hem uit de doos haalde en gebruikte...hee wat klinkt dat rammelig.
Aan de linkerzijde kan ik het toetsenbordje een milimeter of 1 a 1,5 naar beneden drukken en daarom door die speling rammelen de toetsen aan de linkerzijde.

Ik dus effe met Dell bellen en eens kijken hoe de service is:
Werd zeer vriendelijk en uitstekend geholpen. Moest onder telefonische begeleiding mijnm toetsenbordje losmaken, eerst plastic console boven toetsenbord verwijderen, toetsenbord losschroeven (2 schoefjes bovenaan)
en weer opnieu bevestigen. Niet dat dat hielp overigens maar alla, dat was een begin. Aan de helpdesk zat hij gelijk mee te hobbyen op een andere 510m die hij er bij haalde. Toen ik toetsenbordje loshad vlie me op dat het iets hol van vorm was. Dus aan de zijkanten iets opstaand. En dat verklaarde de ruimte russen pcmciaslot en onderzijde toetsenbord.
De helpdesk besloot toen om customercare een nieuw toetsenbord aan mij te laten versturen.
Ben nu dus in afwachting van dat nieuwe toetsenbord wat ik deze week verwacht aangezien ik gisteren daar de orderbevestiging van heb gekregen.

In de tussentijd heb ik op het pcmcia slot en dus onder het toetsenbord een stukje
dik dubbelgevouwen papier van een strookje van 1 cm gelegd en toetsenbord weer vast gezet. Helpt ook perfect want er rammelt geen enkele toets meer.... _/-\o_

Nou moet ik zeggen dan het toetsenbord van de Latitude van een collega van mij ongeveer hetzelfde klinkt dus zal wel typisch Dell verschijnsel zijn.
*Tv Out?
Sommige mensen hebben een probleem met hun tv-out, ikzelf denk dat het een instelling is, ik ramde de kabels erin, en selecteerde de tvout en het werkte...

Disclaimer:
De meeste info komt van dell.nl, of zijn eigen ervaringen. De plaatjes staan nu @ adsl basic lijntje, morgen upload ik ze naar de 100mbit lijn. Ik wil iedereen bedanken voor de informatie en prettige omgeving ;)
Meer info volgt morgen, het is nu al laat. Icey out

[ Voor 220% gewijzigd door Laurent op 27-05-2004 20:26 . Reden: Je laat me wel zweten hè. :P }> ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb steeds ruzie met die Intel software voor de ingebouwde wifi. Het programma zegt op de raarste plekken ineens bereik te hebben met mijn gewone pc, en als hij er naast staat is er soms geen signaal in de lucht. Ik regel nu alles met de Windows XP sp2 software. (op een d400 ipv 510m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Serious problem found! Alle hens aan denk!

Waar is de 'insert euroteken' toets :P

@ eelcoz... Bij dell is een format gewoon niet te vermijden :/

[ Voor 34% gewijzigd door Icey op 30-03-2004 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

problemen met slechte communicatie tussen ups en dell vwb bezorging

-problemen met blue tooth, bleek dat het kaartje, dat naast de harddisk zit, niet goed in het slotje zat!

-veel rommel pre-installed!!

-toetsenbord niet perfect.

verder zeer veel mogelijkheden voor de prijs,

doet lang met batterij,

is relatief snel en licht.

mooi scherm, mooi geluid, erg fijne touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi werk dit topic.

Effe over mijn accutijd: ca 4,5 uur op een 6 cell accu met gewoon wat internetten enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 20:56
Mooie start post :)

Mijn 510m is in de maak ;) Als ik hem ontvang zal ik wel mijn ervaringen delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Laatst online: 22:15

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb sinds kort ook een 510m hier staan (1,5ghz, 512mb, dell 1300 wlan, 15inch xga)

Ik vind de preinstalled image wel een beetje brak. Hij is naar mijn idee veel te traag voor een "kaal" systeem. Soms duurt alleen het configuratiescherm openen al 10 seconden.

Ook is er iets mis met de wlan/remote desktop, want als ik met remote desktop mijn server (ook xp)overneem (via dell 1300 g 54mbit) klapt elke keer na 5 minuten het complete netwerk op de server eruit! (server heeft vaste kabel naar dlink wlan router). Via mijn ibm thinkpad met w2k en heb ik daar nooit last van (ook met remote desktop client en wlan). Ook vanaf xp desktop werkt dit altijd perfect. Alleen als ik hem vanaf de 510m overneem treedt dit op.

ga binnenkort maar even xp eropnieuw opzetten, waarschijnlijk lost dit een hoop dingen op.

Verder wel een fijne laptop alhoewel ik ook zo'n licht rammelend toestenbord heb (vind ik niet zo erg, dat hoort bij laptops) en een tas heb gekregen van dell waar de laptop niet inpast |:(

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaann1985
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
euroteken:
ctrl+alt+5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:52
accutijd voor een 4 cell accu is bij mij ongeveer 2 uur, (bluetooth/wireless lan uit) alleen internet radio aan en word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Danfoss schreef op 30 maart 2004 @ 23:29:

Verder wel een fijne laptop alhoewel ik ook zo'n licht rammelend toestenbord heb (vind ik niet zo erg, dat hoort bij laptops) en een tas heb gekregen van dell waar de laptop niet inpast |:(
Mijn tas (standaart tas) past de laptop prima in, je moet alleen een zo'n grote 'flap' eruithalen. Waar je je laptop indoet zitten links en rechts 2 flappen ter bescherming, vast met klitteband. Eentje moet je eruit halen.

Ik vind die tassen trouwens achterlijk lomp... ik wou dat ik mijn oude targus had gehouden... Die dell dingen zijn echt achterlijk lomp en groot...

Tvout werkt hiero fantastisch overigens, en ik haal een uurtje of 5 wel bij lekker internetten (wifi aan, 6cell). Geweldig :)

@ Vrieskist, klopt... ik had het in v1 van mijn tekst al aangepast, maar had de verkeerde meegenomen naar de final ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Icey op 31-03-2004 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Opslag / Drives
Hardeschijf 20, 30, 40 of 60GB 5400 rpm Ultra ATA harde schijf
2de 40-GB 5400 rpm Ultra ATA harde schijf voor modulaire media bay
Zeker weten dat er een 5400rpm schijf in zit? Is het niet een 4200rpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Op de website staat dat het 4200 rpm schijven zijn. Screenshotje :

Afbeeldingslocatie: http://130.89.160.116/trash/hd_dell_510M.gif

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Hulde ;) Als de topicstarter dit wil aanpassen :) Misschien beïnvloeden deze "valse gegevens" mensen bij het aankopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Allang done ;). In mijn eerdere versie had ik het al verbeter, maar had een verkeerde versie gecopypasted... Icey in "Centrino 510M of P4 5100 kopen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Icey schreef op 31 maart 2004 @ 12:05:
Allang done ;). In mijn eerdere versie had ik het al verbeter, maar had een verkeerde versie gecopypasted... Icey in "Centrino 510M of P4 5100 kopen?"
Verder een mooi initiatief; Zeker een mooie openingspost. Ik zal het wel laten weten als mijn laptop binnen is. Ik heb hem zondag pas betaald :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind die tassen trouwens achterlijk lomp... ik wou dat ik mijn oude targus had gehouden... Die dell dingen zijn echt achterlijk lomp en groot...
Die second skin tassen van http://www.tucano.it zijn echt vet. Oorspronkeljik voor Powerbooks ontworpen maar ze schijnen nu ook een 15" versie voor pc's te hebben. Alleen waar te kopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 22:40:
Mooi werk dit topic.

Effe over mijn accutijd: ca 4,5 uur op een 6 cell accu met gewoon wat internetten enzo...
1sectionone1 schreef op 31 maart 2004 @ 10:40:
accutijd voor een 4 cell accu is bij mij ongeveer 2 uur, (bluetooth/wireless lan uit) alleen internet radio aan en word
Zit er echt zoveel verschil tussen die twee accu's?

Ik denk er sterk over om deze laptop te kopen, twijfelde eigenlijk alleen nog aan welke accu ik zal nemen en welke processor (is Pentium M 1,4 Ghz genoeg voor het kijken van dvd's, webdesign en dtp, office en internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 13:21:
[...]

[...]

Zit er echt zoveel verschil tussen die twee accu's?

Ik denk er sterk over om deze laptop te kopen, twijfelde eigenlijk alleen nog aan welke accu ik zal nemen en welke processor (is Pentium M 1,4 Ghz genoeg voor het kijken van dvd's, webdesign en dtp, office en internet?
Neem de 6 cell accu ;). de 4cell maakt hem lichter, maar daarmoet je dan wel een hoop accu tijd voor neerleggen.

De 1.4 ghz is snel zat voor jou doeleinde, een 1.4 centrino is gelijk aan een 2.2 ghz p4 mobile. Overigens zit ik er nu ook op te game, en dat gaat zo slecht nog niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
wat voor games speel je er op dan? Quake1 offeh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Vrieskist schreef op 31 maart 2004 @ 13:50:
wat voor games speel je er op dan? Quake1 offeh ;)
Oude UT alles op ze hoogst, need for speed porche, niet echt de UT2004 achtige spellen maar het draaid wel goed :). Van het weekend eens een echt goed spel installeren.

Overigens, als je 3dmark 2001se draaid zien de normale testen er goed uit, rond de 40 fps ofzo. Maar zodra ze op high kwaliti overschakelen heb je een probleem ;).

Ik heb trouwens nog geen euroteken gevonden, de snelkoppeling werkt wel maar het zit niet op mijn tobo :P

@ Vrieskist

Bijna 3000 punten, ergens volgende week es format zonder dell meuk/norton crap.

[ Voor 10% gewijzigd door Icey op 31-03-2004 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
wat voor score haal je met een standaard 2001se benchmark?

- 32 MB DirectX 8 compatible 3D video card with hardware T&L

Daar voldoet die onboard kaart wel aan?

[ Voor 48% gewijzigd door Vrieskist op 31-03-2004 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icey schreef op 31 maart 2004 @ 13:24:
[...]

Neem de 6 cell accu ;). de 4cell maakt hem lichter, maar daarmoet je dan wel een hoop accu tijd voor neerleggen.

De 1.4 ghz is snel zat voor jou doeleinde, een 1.4 centrino is gelijk aan een 2.2 ghz p4 mobile. Overigens zit ik er nu ook op te game, en dat gaat zo slecht nog niet :D
En wat betreft de resolutie:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat 1400x1050 het handigst is ivm photoshop, dreamweaver en flash. Is dat zo?

En bluetooth: mijn gsm ondersteunt het niet. Komen er in de toekomst meer bluetooth-toepassingen? Van toetsenborden en muizen weet ik dat die er zijn, maar die hoef ik sowieso niet. Vraag me af of ik ooit iets met bluetooth zou gaan doen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Reso van 1400*1050 is uitermate relaxed voor photoshop, videobewerking omdat je veel meer ruimte heb voor je 'zooi', internetten op die reso vond ik zelf weer niet zo relaxed, ik zat bij een vriend met zo' n reso, maar dan zijn de dingen als startbalk enzo weer klein. Uiteraard kan je dit weer oplossen met grotere lettertype.

Ik ben een 15" tft @ 1024 gewend op mijn normale pc, dus heb ik ook gewoon voor een 1024*786 scherm gekozen. Ik denk dat je gewoon eens ergens in de winkel moet proberen hoe het is. Of wellicht zijn er mensen die ervaring hebben met 1400*1050.

Op got zijn een aantal leuke diskussies over de resos, kijk eventjes rond :)

Bluetooth heb ik niet gekozen, ik heb namelijk niks met telefoons (ik heb er geen, en hoef er geen). En voor dingen als tobos en muizen heb ik het niet nodig. Ik heb een usb muisje, en de touchpad werkt perfect :). Ik verwacht in de toekomst veel dingen als modems/isdn centrales met bluetooth, maar ik heb hiero thuis een mooi, snel, draadloos netwerk, dus bluetooth was voor mij niet boeiend. Keuzes die je dus zelf moet maken :).

Overigens, er zit ook infrarood op, kan je ook een connectie met je foon maken, wellicht wat langzamer :P

idd, bluetooth usb dongle kost 29,50 ofzo.

Dell Dell Dell Dell ... wtf, het werkt :P

[ Voor 10% gewijzigd door Icey op 31-03-2004 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Je kan eventueel ook nog wel een bluetooth usb dongle kopen via internet. Die dingen zijn tegenwoordig even duur als die interne bluetooth kaart die je kon kiezen. Ik heb het persoonlijk niet nodig, en internet doe ik liever via de wireless kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ale je moet kiezen tussen 4 en 6 cell acuur raad ik je de 6 cell accu aan....zeker als ik de lifetime van de 4 cells net heb gelezen.
Wellicht een aanrader als je binnen je budget kan blijven.
Verder is resolutie erg persoonlijk.
Zelf een 1024x768 genomen en heb daar geen spijt van, ik was bang dat het wellicht iets te klein zou worden (op mijn werk een Dell 17" TFT staan en daarmee schakel ik van native 1280 toch vaak terug naar 1024 omdat het op een gegeven moment te klein wordt en je kippig gaar kijken)...maar nogmaals dat is erg persoonlijk want anderen zweren bij de SXGA.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

Ik vraag me nu toch echt af of ik gek ben of dat jullie gewoon slim zijn? Ik kan de 510m maar niet configgen met een andere proc dan die 1.7 ghz. Dit maakt hem eigenlijk godsstervig duur. Ook.. met welke garantie/service hebben jullie hem gekocht?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
Pic_Art schreef op 31 maart 2004 @ 22:33:
Ik vraag me nu toch echt af of ik gek ben of dat jullie gewoon slim zijn? Ik kan de 510m maar niet configgen met een andere proc dan die 1.7 ghz. Dit maakt hem eigenlijk godsstervig duur. Ook.. met welke garantie/service hebben jullie hem gekocht?
Als je op de link "Aanbevolen systemen" klikt http://commerce.euro.dell...609&s=nldhs&sbc=nldhs&v=d dan kun je kiezen uit Inspirion 510M Top Value en Value. Als je de onderste value op Maat maakt dan kun je wel kiezen uit verschillende processoren.

(Het is soms goedkoper om een dure versie te nemen en dan deze met "mindere" componenten te "downgraden" dan een goedkope versie te upgraden)

Zelf heb ik een 3 jaar next business garantie genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:34

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ik ben ook van plan om de 510m te kopen. In veel andere topics over resoluties, zijn de meeste mensen enthousiast over de 1400x1050 sxga. Denk dat ik hier ook voor ga.
Ik ben er verbaasd over dat de accu's zoveel van elkaar verschillen, maar is goed om te weten, wordt dus 6 cell :)
Is het toetsenbord in verhouding met andere laptops echt een stuk gammeler, of wen je er aan? Dit is niet het allerbelangrijkste, maar toch.
Weet iemand trouwens hoe op de site van Dell de optionele back cover inserts te bekijken zijn? Je kunt bij de 3d viewer wel de optie "change lcd cover" doen, maar dan heb je maar 1 back cover insert.

[ Voor 21% gewijzigd door ultimateharry op 01-04-2004 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kun je hier (http://www1.euro.dell.com...&id=inspn_510m&l=nl&s=dhs) bekijken onder productoverzicht > bovenaanzicht-Quick snap-kleuren.

Weet iemand of het verschil tussen:
- Intel® PROWireless 2100 802.11b MiniPCI card - for Intel Centrino Mobile
Technology
- Dell TrueMobile™ 1300 Wireless 802.11 b/g MiniPCI card (+22.61 EUR)

Lees overal dat een b/g beter is qua bereik (voor het geld hoef je het ook niet te laten). Deze dingen zijn toch wel alletwee helemaal uit het zicht ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
B = 11mbit
G = 54mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

1sectionone1 schreef op 31 maart 2004 @ 23:07:
[...]

Als je op de link "Aanbevolen systemen" klikt http://commerce.euro.dell...609&s=nldhs&sbc=nldhs&v=d dan kun je kiezen uit Inspirion 510M Top Value en Value. Als je de onderste value op Maat maakt dan kun je wel kiezen uit verschillende processoren.

(Het is soms goedkoper om een dure versie te nemen en dan deze met "mindere" componenten te "downgraden" dan een goedkope versie te upgraden)
Bedankt.

Ja maar dan moet ik wel die mogelijkheid hebben hé :P

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Die van mij komt naar verwachting op 9 april binnen :) Mits de bevestiging van Dell geen 1 april grap is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben er erg blij mee, heb de kleine probleempjes opgelost, de harde schijf opnieuw geformatteerd en gepartitioneerd. Gelukkig is het ook mogelijk een kale intsall te maken en de dell driver disc werkt erg makkelijk en goed. Alleen installeren wat jij wil en alle onzin lekker weg laten.

De laptop is heerlijk snel!! (zelfs een stuk sneller, ook met games dan mijn p3 systeem met geforce3! dus zo slecht is die interne video niet, moet alleen wel meer dan 256 MB ram hebben , anders werkt hij maar met 32MB videoram! ) alleen de harde schijf is niet zo snel, het toetsenbord is trouwens zo slecht nog niet, moet mijn conclusie toch zijn na een paar dagen intensief typen.

Met name het traploos schakelen van de centrino is erg interessant om te volgen (met progje cpu) dan zie je dat hij schakelt tot zelfs snelheden van 25 Mhz. De batterijtijd is echt heel goed, na twee keer ontladen lijkt het alleen maar nog beter te worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toetsenbord is niet voor iedereen een probleem...maar ik val toevalllig in de categorie " erg kritisch" vandaar...;-)
Heb zat andere laptops van andere merken gezien waar de toetsen ook rammelen maar mijn oplossing met een klein stukje paoer op 3 strategische plaatsen onder het toetsenbord werkt perfect voor mij.

Ik heb een " officieuze" centrino genomen, en geen officiele dus....dat betekent de Truemobile 1300 erin welke op 54 mbps draait en dat merk je wel hoor...pomp makkelijk effe een film ofzo over in een paar minuten via de ether naar mijn netwerk. Die 802.11G standaard kostte in mijn geval slechts 25 euro meer voor het accesspoint (lynksys) op de G ipv de B en iets van 23 euro bij Dell erbij....alleen je centrino stikker krijg je dan dus echt niet....en dat alleen maar omdat die Truemobile van Dell erin gaat en een van de drie componenten die voor waarde voor de centinostikker zijn er dan uit gaat ( Intel 802.11b)

NOU ... LB...die centinostikker...;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
  • Laatst online: 19:05
Ik heb zelf de 500M. Wat mij vooral opvalt na circa 2 maanden in bezit is dat de harde schijf echt heel langzaam is (een normale 7200 rpm schijf is circa 3 keer sneller) en de 1300 truemobile kaart is slechter/langzamer dan de standaard Intel 2100 (heb ik ook). Ga gelukkig morgen een nieuwe Intel 2200 B/G kaart halen. Deze is al sporadisch leverbaar, bij actiecom.nl b.v. hebben ze hem sinds gisteren. Hadden er circa 50 op voorraad, nu nog maar 8 (45,95 euro).

Van mijn Dell-adviseur heb ik begrepen dat ze erg veel 1300 truemobile kaarten terug hebben gekregen, vanwege de slechte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Gaar geluid nu: In de kamer is het heel stil, ik draai op de accu:

Een hoge pieptoon, afkomstig van de HDD.. Als ik de muis beweeg word het erger, en als ik de hdd gebruik (progje opstart) is het weg, totdat het progje klaar is met laden...

Ehhmm, heeft iemand anders dat ook?

Het valt me nu pas op, eerder had ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hollandia schreef op 02 april 2004 @ 02:21:
Ik heb zelf de 500M. Wat mij vooral opvalt na circa 2 maanden in bezit is dat de harde schijf echt heel langzaam is (een normale 7200 rpm schijf is circa 3 keer sneller) en de 1300 truemobile kaart is slechter/langzamer dan de standaard Intel 2100 (heb ik ook). Ga gelukkig morgen een nieuwe Intel 2200 B/G kaart halen. Deze is al sporadisch leverbaar, bij actiecom.nl b.v. hebben ze hem sinds gisteren. Hadden er circa 50 op voorraad, nu nog maar 8 (45,95 euro).

Van mijn Dell-adviseur heb ik begrepen dat ze erg veel 1300 truemobile kaarten terug hebben gekregen, vanwege de slechte kwaliteit.
Ok......ik wilde vandaag een 510m gaan bestellen met de 1300 truemobile kaart erin, maar twijfel nu weer heel erg.
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de 1300 truemobile? Kan ik dan maar beter de 1400 nemen?

Shit! Ik twijfel nu weer heel erg, had me zo verheugd op mn aankoop ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icey schreef op 02 april 2004 @ 09:39:
Gaar geluid nu: In de kamer is het heel stil, ik draai op de accu:

Een hoge pieptoon, afkomstig van de HDD.. Als ik de muis beweeg word het erger, en als ik de hdd gebruik (progje opstart) is het weg, totdat het progje klaar is met laden...

Ehhmm, heeft iemand anders dat ook?

Het valt me nu pas op, eerder had ik het niet.
Ja, dat begon bij mij ook na 2 dagen ongeveer, exact hetzelfde als je beschrijft. Ben er inmiddels wel aan gewend. Ik had zelf het idee dat het van de processor koeler kwam.

Edit: Of misschien dat het de voeding is? Mijn adapter maakt ook al zo'n pieptoon (die is wel een paar factors irritanter).

Menno

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 09:54:
[...]
Ja, dat begon bij mij ook na 2 dagen ongeveer, exact hetzelfde als je beschrijft. Ben er inmiddels wel aan gewend. Ik had zelf het idee dat het van de processor koeler kwam.

Edit: Of misschien dat het de voeding is? Mijn adapter maakt ook al zo'n pieptoon (die is wel een paar factors irritanter).
Die adapter komt geen geluid uit, totaal niet. Ik denk toch de hdd omdat het overis zodra ik de hdd acces... Overigens is het niet heel erg irritant, maar toch wel een beetje minder ;).

Er is een mailtje onderweg naar dell, ik houd u allen op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icey schreef op 02 april 2004 @ 12:11:
[...]

Die adapter komt geen geluid uit, totaal niet.
Dat heb ik ook al 10 mensen horen zeggen over mijn adapter :)
Die toon is vrij hoog (~17kHz) en voor veel mensen niet hoorbaar. (ik wil trouwens niet beweren dat elke Dell 510m adapter dat geluid maakt, maar zeker 1 ander persoon had het hier ook al gemeld). Zodra de accu oplaadt hoor ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Die van mij is verzonden :P Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben thuis ADSL (isdn). De router voor de ADSL hangt in de meterkast. Er zijn nu 3 pc's aan deze router gekoppeld.
Binnenkort koop ik een 510m met ingebouwde b of g wlan (ben ik nog niet helemaal uit, welke zal ik nemen. Hoor dat de g slecht werkt? Heeft iedereen hier last van???). Nu wil ik op deze laptop uiteraard ook kunnen internetten (door het hele huis heen, ook op zolder en in de tuin).

Kan ik het beste:

- een wireless router kopen en die in de 4e poort van de wired router proppen?
(dan staat de w-router dus in de meterkast). Is dit sowieso wel mogelijk?
- een wlan bridge kopen en die in de 4e poort proppen?
- een usb network adapter kopen (die van linksys). Deze adapter hang ik dan aan
mijn pc (op zolder). Heb ik dan bereik beneden en in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als eerste wil effe reageren op de Trumobile 1300 vraagtekens.
Ik heb er dus ook een Truemobile 1300 inzitten en ik draai gewoon goed.
Accesspoint staat beneden in de meterkast en gevolgd is dat ik op de gehele begane grond inclusief tuin een 54 mbps signaal " uitstekend" heb, dus kan niet beter. Dat was ook voor mij de bedoeling hoor, beneden is hoofdzaak.
1e verdieping 54 mbps en signaal goed, dus ook echt geen probleem.
Mijn hobbykamer op zolder (2e etage) signaal goed tot matig en varierend van 11 tot 54 mbps.
Bij mijn buurman een huis verderop kan ik bij hem op zolder mijn netwerk, zij het met 1 tot 5,5 mbps met slecht signaal zien. Mijn andere buurman kan ook mijn wireless zien.
Kortom de combinatie met deTruemobile bevalt mij uitstekend!

Dan SuuZdP:
Wat je uiteindelijk het beste kan kopen is aan jezelf om te beoordelen maar als je naar mijn configuratie kijkt zul je vast aanknopingspunten hebben:
Ik het ADSL dus via splitter naar Speedtouch 510 modem (1 RJ45 aansluiting) en deze gaat naar mijn router (SMC VBR7004V2 lekker goedkoop... voor 33 pleuro...)waar tot voor kort 2 desktops via een bekabeld netwerk aan hingen.
Sinds 8 maart heb ik deze Inspiron 510m erbij dus heb ik een Lyinksys WAP54G aan mijn router gehangen en dat hele zaakie (modem-router-AP) hangt dus gewoon beneden in de meterkast.

als ik naar jou situatie kijk...koop dus gewoon een goed AP erbij zoals deze Linksys. Een router achter een router (zoals jij voorstelt) geeft in 9 van de 10 gevallen problemen om je netwerk en/of internet aan de praat te krijgen of te houden. J hangt gewoon dat AP aan je vrije 4e slot wat je nog in je router hebt en de rest wijst zich wel.

Nog een overweging: ik vind het belangrijker dat ik beneden en in de tuin een goede wireless verbinding heb dan naar boven toe, daar heb ik een kabel naar oe liggen en via een hub kan ik daar de laptop ook nog op mijn netwerk zetten via de kabel. Heb ik echter nog niet veel gebruikt omdat ik gewoon een acceptabel bereik heb boven. E.e.a. hang natuurlijk ook af van de constructie van de muren en je huis maar ik heb een 1000 uit 1 nieuwbouwwoning uit de jaren 90 dus beton en ijzer in de buitenmuren en plafonds...restis allemaal gips enzo.

Als je een tussenvorm zoekt zou je een accesspoit op de eerste verdieping kunnen zetten, gewoon kabel vanaf je huidige router naar bv een slaapkamer op de eerste verdieping en daar je accesspoint. Dan heb je zowel naar beneden als boven een " eerlijke" verdeling van je signaal.

Om nou een lang verhaal lang te houden....
Geen van jouw 3 opties zou ik nemen maar bekijk mijn optie eens.

succes in je overweging... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
Heeft er iemand ook trouwens de DVD+RW writer in de 510m? Ik heb 8x speed platinum erin zitten maar in Nero is de maximale snelheid maar 2.4x.

Heeft iemand dvd+r die op de volle snelheid schrijft? (Graag welke merk en type dvd)

Dus de Platinum 8x DVD+R wordt dus niet goed herkent. Ik heb verder geen firmware of iets dergelijks gevonden om dit te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
het schijfje ondersteund misschien wel 8x ... maar de dvd brander niet geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
@Vince King:

Welke snelheden haal jij met je 1300 truemobile over je interne netwerk.......en welke AP gebruik je???

@SuuzDP:

Gewoon een AP (Accespoint) kopen van bv linksys en achter je router hangen. Is de goedkoopste en beste oplossing.

@sectionone:

Ik weet niet welk type DVD+R jij hebt, bij mij is het een NEC (verschilt nogal eens per serie bij Dell). Die brand 4X Arita schijfjes op 4x snelheid. De NEC is een officiele 4x brander.

[ Voor 6% gewijzigd door Hollanda op 03-04-2004 04:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
Hollandia schreef op 03 april 2004 @ 04:28:

@sectionone:

Ik weet niet welk type DVD+R jij hebt, bij mij is het een NEC (verschilt nogal eens per serie bij Dell). Die brand 4X Arita schijfjes op 4x snelheid. De NEC is een officiele 4x brander.
Ik heb een Hitatchi/LG HL-DT-ST GCA-4040N DVD+RW. Ik zag trouwens wel op de dell forums op dell meer mensen problemen hebben met deze dvd writer.
Ik probeer nog wel wat merken dvd's om te kijken of ik op 4x kan schrijven, anders probeer ik de drive wel om te ruilen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een raar probleem. Als ik snel typ dan springt de cursor soms ineens terug naar een andere plek in het scherm. Het is bij meerdere applicaties en ik weet zeker dat ik toch niet een verkeerde toets heb aangeslagen, herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Raak je toevallig de touchpad aan misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door Hollandia - Saturday 03 April 2004 04:28
@Vince King:
Welke snelheden haal jij met je 1300 truemobile over je interne netwerk.......en welke AP gebruik je???

Ik gebruik de Linksys WAP54G als accesspoint.

Ben er dik tevree mee, was ook heel makkelijk te installeren i.c.m. de 510m.
Zie verder mijn eerdere post over mijn config.

510M geeft aan dat ie op 54mbps draait met uitstekend signaal....
exact gemeten heb ik het niet...proggie voor?
Qua snelheid ben ik tevreden hoor...heb getwijfeld bij aanscahf voor de B-standard maar ben blij dat ik toch gelijk de G-standard heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
@Vince King:

Ikzelf heb de Linksys WRT54G (accespoint/router) en had dan eerst de Intel pro Wireles 2100 B, haalde ik zo'n 500 kb/sec op netwerk mee. Toen de Dell Truemobiele 1300 B/G, haalde ik zo'n 600 kb/sec mee en sinds gisteren de Intel Pro Wireless 2200 B/G, hier haal ik zo'n 2 mb/sec (2000 kb/sec) op netwerk mee. De Intell is dus stukken beter dan de Dell kaart. En dat je netwerk aangeeft op 54 mb te werken zegt niks. Deze snelheid haalt hij zowieso toch nooit. Maar probeer eens met een programma als DU meter de snelheden op je netwerk te meten en kom er dan nog eens op terug of de Truemobile 1300 zo'n goede/stabiele kaart is.

[ Voor 7% gewijzigd door Hollanda op 03-04-2004 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja...als je dat proefondervindelijk al hebt bekeken....zal het ook voor de lol eens gaan bekijken....let you know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hollandia...je hebt helemaal gelijk....Dell mag hier eens beter zijn best op gaan doen...ik heb hier ook iets meer als 600 kb/sec....
Maar ja, ik doe het er maar mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
Ik krijg met m'n Dell 1400 zo'n 1200 kb/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
@Vince

Die 54 mBit wil dus niks zeggen, maar mocht je snelheid en stabiliteit over je netwerk belangrijk vinden ga dan zeker voor de Intel Pro Wireless 2200 BG. O.a. actiecom.nl en hd.nl hebben hem voor rond de 50 euro. Deze word zometeen in de 2e generatie Centrino's de standaard. Officieel is deze kaart nog niet leverbaar (dus slecht leverbaar) en een driver word niet meegeleverd. Via GoT vind je een ftp site waar je de juiste drivers kan downloaden.

Vooral als ik vanaf mijn 500M 1 van mijn andere pc's wil benaderen gaat dit vele malen beter en een snelheid van 2000 kb/sec is gemiddeld makkelijk haalbaar.

@Sectionone

Met WIFI G moet je makkelijk 2000 kb/sec gemiddeld kunnen halen (Note: de truemobile 1400 is een WIFI A/B/G versie van Dell).

[ Voor 14% gewijzigd door Hollanda op 03-04-2004 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 22:16:
Hollandia...je hebt helemaal gelijk....Dell mag hier eens beter zijn best op gaan doen...ik heb hier ook iets meer als 600 kb/sec....
Maar ja, ik doe het er maar mee...
weet je zeker dat je een G verbinding hebt op gezet?? Ik heb met mn intel 2100 802.11B kaartje (met linksys wrt54G router)als ik test op max performance ruim 700kB/s (of een kleine 6Mbit/s) prima voor een B verbinding,maar met een G verbinding mag je toch wel wat meer verwachten lijkt me. Ik ga tzt ook een inel 2200G kaartje erin zetten denk ik, maar nu voldoet de B norm nog wel ff.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Duurde het bij de mensen hier ook een tijd voordat er een UPS status pagina bestond? Bij mij kan hij het referentie nummer niet vinden dat ik van dell krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
Vrieskist schreef op 05 april 2004 @ 10:59:
Duurde het bij de mensen hier ook een tijd voordat er een UPS status pagina bestond? Bij mij kan hij het referentie nummer niet vinden dat ik van dell krijg.
Bij mij 's-ochtends was het nog in productie, en 's-middags toen ik keek was het verzonden met daarbij een link naar de Welsh Western koerier. Deze deed het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
ja die welsh deed het wel :) Maar die UPS doet het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
Vrieskist schreef op 05 april 2004 @ 11:38:
ja die welsh deed het wel :) Maar die UPS doet het niet :)
Bij mij ging het niet met de UPS, dus geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrieskist schreef op 05 april 2004 @ 10:59:
dat klopt, dat was bij mij ook zo, de link van UPS werkt pas als het pakje is ingeboekt in Brussel, als het op de boot zit van Ierland naar Antwerpen>Brussel staat het nog niet in het trace systeem... was bij mij ook zo en ik had daar nog voor gebeld destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 14:05:
[...]

dat klopt, dat was bij mij ook zo, de link van UPS werkt pas als het pakje is ingeboekt in Brussel, als het op de boot zit van Ierland naar Antwerpen>Brussel staat het nog niet in het trace systeem... was bij mij ook zo en ik had daar nog voor gebeld destijds.
Ah bedankt, misschien dat er vanmiddag / vanavond een status update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand een voorbeeldje van 1 van de backcovers? wil wel eens zien hoe dat eruit ziet..

Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/emea/products/categories/category_notebooks.jpg

zoiets dus..
heeft iemand een duidelijkere pic? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
kan je in die 3d view bekijken, dacht ik tenminste.

[ Voor 27% gewijzigd door Vrieskist op 05-04-2004 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/emea/products/insp/top_inspn_venice.jpg

Venice Blue

Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/emea/products/insp/top_inspn_burlwood.jpg

Burlwood

Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/emea/products/insp/top_inspn_bamboo.jpg

Bambo

Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/emea/products/insp/top_inspn_graphite.jpg

Graphite Swirl

--//>

Overigens, ik was benieuwd of er een beetje op te game valt, en alhoewel ik geen ultra ingewikkelde spellen heb gestest kon ik het niet laten om ff de Origenele Unreal Tournament erin te proppen.

Alles op ze hoogst, 1024*768, 16 bots, Deck_16, En dan zit de fps strak op 60 (eg, maximale refreshrate van tft)... dus waarschijnlijk nog hoger. De fps was op zijn laagste punt op 48fps, met een gemiddelde van 57fps na een minuutje of 10 game. Prima te doen. Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak?

[ Voor 41% gewijzigd door Icey op 05-04-2004 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Valt me best mee :) Zodra ik mijn laptop heb zal ik ook eens flink benchmarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrieskist schreef op 05 april 2004 @ 22:04:
Valt me best mee :) Zodra ik mijn laptop heb zal ik ook eens flink benchmarken.
3dmark benchmark werkt niet goed in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Dat komt omdat hij de cpu variable ziet verschuiven tussen 600 en 1400 mhz, zet je accustatus eventjes op thuis/kantoor, dan draaid je cpu op zijn max. Dan werd 3dmark wel :).

Ik kan je uit ervaring zeggen, dat de normale testjes prima werken (low detail), ik schrok er van 40fps te zien met die auto die voorbij kwam. High detail iets minder prettig. Uiteindelijk kom je rond de 3000 punten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Leg uit, het volgende staat in de startpost:
Opzich kan je er wel op game, maar niet echt geweldig. 3dmark 2001se zal rond de 2500~3000 zitten, en op 1024*786 draaien de eerste testen prima (40fps), bij de high details tests krijgt hij het echter wel moeilijk.
Dus het moet wel mogelijk zijn?
Icey schreef op 05 april 2004 @ 22:17:
Dat komt omdat hij de cpu variable ziet verschuiven tussen 600 en 1400 mhz, zet je accustatus eventjes op thuis/kantoor, dan draaid je cpu op zijn max. Dan werd 3dmark wel :).

Ik kan je uit ervaring zeggen, dat de normale testjes prima werken (low detail), ik schrok er van 40fps te zien met die auto die voorbij kwam. High detail iets minder prettig. Uiteindelijk kom je rond de 3000 punten ofzo.
Dus een standaard test van 3dmark (dus geen instellingen veranderen) geeft je zo'n 3000 punten?

[ Voor 50% gewijzigd door Vrieskist op 05-04-2004 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Vrieskist schreef op 05 april 2004 @ 22:18:
Dus een standaard test van 3dmark (dus geen instellingen veranderen) geeft je zo'n 3000 punten?
3Dmark2001se ja, standaart instellingen. Maar ik moet wel eerlijk zijn om je te melden dat ik een format C gedaan heb, dell installeerd standaart een hoop meuk.

Ik kan me herinnerren dat ik rond de 3000 punten zat :). Als ik tijd heb kan ik het wel opnieuw installeren en mijn scores opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Als ik hem zelf krijg zal ik het ook eens proberen :) Mijn pakketje is nu ergens in Frankrijk ofzo :)

//edit: Het is op de weg :) Woei ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Vrieskist op 06-04-2004 08:32 . Reden: update :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik heb mijn laptop inmiddels. Ook een 510M natuurlijk :)

Eerste ervaringen :
• Uninstallen preinstalled zut gaat redelijk eenvoudig. Er blijft niets achter wat je niet gewenst had (behalve een DELL utility partitie... maar dat is maar 43 MB).
• Draadloos netwerk (Dell TrueMobile 1300) was een eitje om aan het werk te krijgen. (Tutorial van de universiteit en het werkte)
• Hij is echt licht en hij typt echt superfijn. (Werken op een laptop van een studiegenoot is niet helemaal maatgevend, want met je eigen spullen durf je net wat harder op de toetsjes te drukken :) )

Ik heb nu net Windows Update gedraaid waarbij ik sustained 600KB+ binnenhaalde. Nu ga ik eens wat andere rommel installeren en zal ik wat benchmarks draaien.

Oja: En hij ruikt ook nog lekker nieuw :)

[ Voor 3% gewijzigd door 0rbit op 06-04-2004 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben erg tevreden inmiddels, hopen dat het allemaal zo goed blijft werken als dat het nu doet! de probleempjes die ik had zijn allemaal opgelost en over mn toetsenbord probleempje: ik raakt idd per ongeluk mijn touchpad aan ongemerkt onder het "blind" snel typen :+ ... ben er erg blij mee dus, snelheid, wireless, BT, applicaties, batterijduur, alles werkt nu zoals ik aanvankelijk voor ogen had, hopelijk blijft dat zo! .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een 510m in huis! :)

Even XP prof. erop gezet, en werkt perfect.

Er is wel 1 probleem, de resolutie. Ik heb het XSGA scherm (1400x1025). Op de hoogste resolutie 1400x1025 is het beeld prachtig scherp. Maar als ik het op 1024x768 zet, wordt hij erg vaag. Al zet ik dan de DPI hoger, worden alle tekentjes erg vaag.

Wat kan ik hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 19:59:
Ik heb nu een 510m in huis! :)

Even XP prof. erop gezet, en werkt perfect.

Er is wel 1 probleem, de resolutie. Ik heb het XSGA scherm (1400x1025). Op de hoogste resolutie 1400x1025 is het beeld prachtig scherp. Maar als ik het op 1024x768 zet, wordt hij erg vaag. Al zet ik dan de DPI hoger, worden alle tekentjes erg vaag.

Wat kan ik hieraan doen?
Relatief weinig, het scherm is gemaakt voor 1400*1025, en heeft dus ook 1400*1025 pixels... Als jij op 1024*786 wilt draaien moet hij dus bepaalde pixels laten meetelen met zijn buurman, en andere ingewikkelde constructies.

Je kan er dus weinig aan doen volgens mij, behalve op zijn native reso draaien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:34

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ik twijfel ook nog of ik het sxga scherm ga nemen (1400*1050). Ik zal niet veel grafisch bezig zijn, af en toe wat photoshop of illustrator. Verder veel office, internet en SPSS.
Is het sxga scherm aan te raden voor mij?

Ik wil nog even in winkels gaan kijken hoe zo'n scherm er uit ziet, maar zijn er al wat ervaringen hier?

Zijn er verder nog mensen met dode (sub)pixels op de 510m hier, en hoe zit het met het beleid van Dell hierin?

[ Voor 16% gewijzigd door ultimateharry op 08-04-2004 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
ultimateharry schreef op 08 april 2004 @ 01:27:
Ik twijfel ook nog of ik het sxga scherm ga nemen (1400*1050). Ik zal niet veel grafisch bezig zijn, af en toe wat photoshop of illustrator. Verder veel office, internet en SPSS.
Is het sxga scherm aan te raden voor mij?

Ik wil nog even in winkels gaan kijken hoe zo'n scherm er uit ziet, maar zijn er al wat ervaringen hier?

Zijn er verder nog mensen met dode (sub)pixels op de 510m hier, en hoe zit het met het beleid van Dell hierin?
Ik heb een SXGA scherm en het bevalt me heel goed. 1024x768 is erg groot... Geen dode pixels hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaann1985
  • Niet online
Ik heb nog steeds problemen met de tv out.
Ik had een verkeerd stekkertje, inmiddels heb ik wel beeld maar met strepen.
Kan dit komen doordat mijn kabel te lang is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
christiaann1985 schreef op 08 april 2004 @ 11:03:
Ik heb nog steeds problemen met de tv out.
Ik had een verkeerd stekkertje, inmiddels heb ik wel beeld maar met strepen.
Kan dit komen doordat mijn kabel te lang is?
Hoe lang is je kabel? Volgens mij moet een s-video kabel zeker 10 meter lang kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
Ik heb overigens voor de liefhebbers nog een aantal originele bluetooth modules die o.a. in de 500 en 510M passen. Ook heb ik nog een Dell truemobile 1300 B/G en een Dell truemobile 5150 GPRS PCMCIA kaart liggen die weg mogen. Interesse: wilde at planet dot nl

[ Voor 11% gewijzigd door Hollanda op 09-04-2004 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
DUBBELOP!!!!!

[ Voor 100% gewijzigd door Hollanda op 08-04-2004 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Hollandia schreef op 08 april 2004 @ 17:18:
Ik heb overigens voor de liefhebbers nog een aantal originele bluetooth modules die o.a. in de 500 en 510M passen. Ook heb ik nog een Dell truemobile 1300 B/G en een Dell truemobile 5150 GPRS PCMCIA kaart liggen die weg mogen. Interesse: wilde at planet dot nl
Waar gaat zo'n Bluetooth module in en wat moeten ze kosten? Ik heb verder geen Bluetooth apparatuur maar misschien is het handig om het erbij te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
De BT module is origineel Dell, dus intern. Deze moet ongeveer naast je harde schijf geplaatst worden, op het moederbord. Je moet hiervoor je toetsenbord uitbouwen, en dit is, mits voorzichtig gedaan, te doen. Interesse: wilde at planet dot nl.

Verder heb ik ook nog over:

-Een nieuwe Dell truemobile 5100 GPRS PCMCIA kaart (overal internet at 56 kbps via mobiel SIM-kaart)
-Een nieuwe Intel Pro Wireless 2100 B Mini PCI kaart.
-Een nieuwe Dell truemobile 1300 B/G Mini PCI kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn
  • Laatst online: 23:09
@Hollandia

Welke drivers gebruik jij voor de 2200bg? Bij dell staat dat proset van intel alleen de 2200bg wifi adapter ondersteund en niet de gewone netwerk kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een XGA scherm en het bevalt me heel goed. 1400x1025 is erg klein...
Geen dode pixels hier

Zo zie je maar dat een resolutie net als je smaak is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
@Marijn

ftp://ftp.buympc.com/supp...0WirelessDrv_80129000.exe

Officieel word de Intel Pro Wireless 2200 BG nog niet in Nederland/Europa geleverd en dus ook nog niet ondersteund. Ik heb de kaart zonder driver/doos/boekjes gekocht. Hierboven kan je een werkende driver vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
Ik krijg alleen zwart wit beeld uit mijn tv-out hier. Dit is via een s-video kabeltje rechtstreeks op de tv, dus zonder tulp of scart dingen ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hollandia schreef op 09 april 2004 @ 17:35:
De BT module is origineel Dell, dus intern. Deze moet ongeveer naast je harde schijf geplaatst worden, op het moederbord. Je moet hiervoor je toetsenbord uitbouwen, en dit is, mits voorzichtig gedaan, te doen. Interesse: wilde at planet dot nl.

Verder heb ik ook nog over:

-Een nieuwe Dell truemobile 5100 GPRS PCMCIA kaart (overal internet at 56 kbps via mobiel SIM-kaart)
-Een nieuwe Intel Pro Wireless 2100 B Mini PCI kaart.
-Een nieuwe Dell truemobile 1300 B/G Mini PCI kaart.
dat is niet waar, je hoeft het tb NIET uit te bouwen!! Ik heb mij BT module er ook uitgehad, omdat die aanvankelijk niet goed werkte (zat niet goed aangedrukt) maar het enge dat je hoeft te vewijderen is de HDD en die schuif je er zo uit na de schroefjes te hebben losgemaakt aan de onderkant. dan zit ie rechts achter de hdd in een "slotje" met een stekkertje eraan in een connector. Hoe je er hem eruit moet halen en moet bevestigen staat ook precies beschreven in de handleiding.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn
Ik zie op de dell site gewoon drivers staan voor de 2200 dus ik denk dat ik die ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
marijn schreef op 10 april 2004 @ 10:55:
[...]

Ik zie op de dell site gewoon drivers staan voor de 2200 dus ik denk dat ik die ga gebruiken.
Lijkt me stug, want Dell levert deze kaart nog helemaal niet. Zal hem dus ook niet ondersteunen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 10:01:
[...]

dat is niet waar, je hoeft het tb NIET uit te bouwen!! Ik heb mij BT module er ook uitgehad, omdat die aanvankelijk niet goed werkte (zat niet goed aangedrukt) maar het enge dat je hoeft te vewijderen is de HDD en die schuif je er zo uit na de schroefjes te hebben losgemaakt aan de onderkant. dan zit ie rechts achter de hdd in een "slotje" met een stekkertje eraan in een connector. Hoe je er hem eruit moet halen en moet bevestigen staat ook precies beschreven in de handleiding.
Weer wat geleerd. Dus je moet alleen de bovenkant van de laptop uitbouwen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn
Hollandia schreef op 10 april 2004 @ 14:15:
[...]
Lijkt me stug, want Dell levert deze kaart nog helemaal niet. Zal hem dus ook niet ondersteunen.....
Misschien stug maar toch echt waar: http://support.euro.dell....d/index.asp?fileid=R72810

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De papa van Toxic en ik hebben 3 van de Dell 510M gekocht.
Nadelen het toetsenbord is gewoon slecht van kwaliteit veel betalen en nog een slechte kwaliteit.
Zelf heb ik nu de Gigabyte N501,
en ik moet zeggen dat deze in kwaliteit beter is dan de dell O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Vrieskist schreef op 10 april 2004 @ 09:23:
Ik krijg alleen zwart wit beeld uit mijn tv-out hier. Dit is via een s-video kabeltje rechtstreeks op de tv, dus zonder tulp of scart dingen ertussen.
Je moet hem ergens op PAL B zetten. Hij staat nu duidelijk nog op NTSC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hollandia schreef op 10 april 2004 @ 14:16:
[...]

Weer wat geleerd. Dus je moet alleen de bodenkant van de laptop uitbouwen???
alleen harde schijf eruit trekken en het kaartje (met het stekkertje eraan) zie je meteen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Wellicht kan er iemand anders fotos maken van de binnenkant, waar de bluetooth module zit, en hoe je dat tobo eruit krijgt + fotos waar je een stukje papier op kan leggen.

Anders offer ik mijzelf op om een bluetooth module te kopen en fotos te maken.

De een zegt bluetooth via de bovenkant, de andere via de onderkant... ik weet het niet meer :P

Eventjes een paar 510m users naar een leuk topic kicken,

Gamen op een geintegreerde videokaart, kan het?

[ Voor 15% gewijzigd door Icey op 10-04-2004 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Resultaten rechtstreeks na de aflevering van dell, na een format ziet het er ietsjes beter uit: 3dmark 01se

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
3DMark Score 2446 3D marks 

Game 1 Car Chase - Low Detail 47.3 FPS 

Game 1 Car Chase - High Detail 18.5 FPS 

Game 2 Dragothic - Low Detail 50.4 FPS 

Game 2 Dragothic - High Detail 18.9 FPS 

Game 3 Lobby - Low Detail 43.4 FPS 

Game 3 Lobby - High Detail 14.4 FPS 

Game 4 Nature No hardware support

Graphics Chipset Intel(R) Montara-GM

Driver Name Intel(R) 82852/82855 GM/GME Graphics Controller

Driver Version 6.14.10.3701

Video Memory 16 MB

Dat snap ik niet helemaal, 16 mb? Hij haalt ook niks van mijn geheugen af, want ik zie @ windows gewoon al mijn geheugen ipv geheugen - 64 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik heb nu een vaag probleem; Als ik de lid dichtdoe en weer open dan kon ik met een muisbeweging het scherm weer aantoveren. Dat werkt nu ineens niet meer. Ik moet nu eerst hibernaten en dan weer resumen voor ik dan weer beeld krijg.

Heeft iemand hier ook last van? Zal wel een softwareprobleem zijn... vet irritant :(

Het stomme is dat hij het niet heeft als ik de lid een kwartier ofzo dichtlaat... Maar even de lid dicht... en dan nog wat vergeten zijn en weer openklappen... dat werkt niet :)

[ Voor 22% gewijzigd door 0rbit op 11-04-2004 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrieskist
ik heb de slaapmodus uitgezet als je het lid dicht doet. Niet omdat ik problemen ermee had maar omdat ik hem soms even dichtklap en dan niet wil dat hij gaat slapen (kopieren van netwerk etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Vrieskist schreef op 12 april 2004 @ 10:49:
ik heb de slaapmodus uitgezet als je het lid dicht doet. Niet omdat ik problemen ermee had maar omdat ik hem soms even dichtklap en dan niet wil dat hij gaat slapen (kopieren van netwerk etc.)
Hij gaat ook niet in de slaapmodus bij mij. Hij geeft gewoon geen beeld meer. Net als dat hij soms weigert om de muis te laten werken nadat ik de lid weer opendoe... Maar ik log nu gewoon remote in om kleine vergeetsels nadat ik de lid heb dichtgedaan te klaren. :)

Een verse install zou het probleem denk ik verhelpen, maar daar heb ik geen zin in :)

Het lijkt erop dat een shutdown en dan opstarten het probleem oplost. Blijkbaar is er na een week uptime iets 'stuk' gegaan wat met een verse boot weer gefixed is.

[ Voor 12% gewijzigd door 0rbit op 14-04-2004 20:07 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.