[WC] Kachel rad gebruiken...

Pagina: 1
Acties:

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:50
Hey mensen,

Ik heb nu een Thermal Take Aquarius II, das niet veel soeps, maar nu heb ik dus een kachel rad van een VW Corrado gekregen :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dalfsen/kachelrad.jpg

Deze past net tussen mn 5 1/4 inch sloten en de onderkant van mn AOpen HQ08... zeker groot genoeg dus... :)

Enige punt is/was dat de rad lek was aan de bovenkant, van binnen was er een scheidingswantje (in het plastic 'deksel' zeg maar) kapot, hoe dat kwam mag joost weten... maar we (een vriend van me en ik...) hebben het kunnen lijmen :)

Aan de buitenkant zat nog een barst, die kregen we eerst niet dicht maar we hebben nu eindelijk iets gevonden dat hecht dus als het goed is, is hij weer waterdicht.

Die vriend van me gaat ook busjes voor me draaien zodat de aansluit punten van het kachelrad naar 8 mm (binnen diameter...) gaan. We gaan het allemaal extra waterdicht maken met een goedje, waar ik ffies niet van op de naam kan komen ;)

Ook krijg ik van een andere vriend (Simulated_Zero... vast wel bekend onder sommigen hier...) een Innovatek blokje voor op mn cpu. Enige wat er nog aan schort is een degelijke pomp en wat slangen, heel mss dat ik nog blokjes voor mn gpu en nb koop... :)

Maar bij de pomp zit het probleem, ik heb dus echt geen verstand van die dingen... zelf zat ik te denken aan een Eheim 1048 die 10L per min pompt. Zou deze pomp krachtig genoeg zijn voor zon grote radiateur? :?

En misschien zie ik nog wat over het hoofd?

* ephymerous vind tips mbt dit onderwerp ook altijd zeer welkom! :)

/edit
Voor degenen die de setup interessant vinden...

• Epox 8RDA+ met VDD mod
• Duron 64@256kb cache, 1600@2300 (11,5*200)
• 2 * 256 mb Kingston HyperX PC3200
• verder niet bijster interessant... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 26-03-2004 20:10 ]

XXXVI

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
één tip kan ik je wel geven: http://gathering.tweakers...ssage/17829096#w_algemeen

of had je die al gelezen? :)

[ Voor 100% gewijzigd door Tarzan op 26-03-2004 20:10 ]

..:: ::..

• ephymerous
hehe, als je mn edit had gezien... ;)

Die ken ik wel idd, thx anyway :)

XXXVI

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Hee man; die Rad lijkt spreeeeeeekend op diegene die gebruik(verwarmingsrad uit BMW 3serie) :-)

Volgens mij zitten de lamellen een beetje dicht op elkaar...ik heb er nml 2xPapst(120mm) op zitten en er komt maar nauwelijks lucht door..

veel pleizer ermee ;)

Verwijderd

hmmz, als ik het zo zie is dat rad van aluminium, wat niet echt goed is in combinatie met koper... of zie ik dat verkeerd? Die eheim is een goeie pomp, wel vrij duur vind ik..

was vandaag bij de plaatselijke boere bond... daar verkochten ze pompjes die 450 L/h pompte,voor 19euro... (waarschijnlijk ga ik die ook kopen voor mijn wc setput >) )

Verwijderd

PowerPee schreef op 26 maart 2004 @ 20:22:
Hee man; die Rad lijkt spreeeeeeekend op diegene die gebruik(verwarmingsrad uit BMW 3serie) :-)

Volgens mij zitten de lamellen een beetje dicht op elkaar...ik heb er nml 2xPapst(120mm) op zitten en er komt maar nauwelijks lucht door..

veel pleizer ermee ;)
Als die rad van koper is is ie best bruikbaar met een fanduct, kan je meteen het hele oppervlak koelen met maar 1 fan.
Verder maakt alle pompsnelheid boven de 100l/u niets uit en is de 1048 een prima pomp.

• ephymerous
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 21:24:
hmmz, als ik het zo zie is dat rad van aluminium, wat niet echt goed is in combinatie met koper... of zie ik dat verkeerd? Die eheim is een goeie pomp, wel vrij duur vind ik..

was vandaag bij de plaatselijke boere bond... daar verkochten ze pompjes die 450 L/h pompte,voor 19euro... (waarschijnlijk ga ik die ook kopen voor mijn wc setput >) )
Hoe stil zijn die pompjes? En waar was dat? :)

XXXVI

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

Exigence

dnkroz

Op het eerste gezicht lijkt hij van aluminium. Ik zou het maar even controleren als ik jou was.

• ephymerous
Exigence schreef op 26 maart 2004 @ 21:55:
Op het eerste gezicht lijkt hij van aluminium. Ik zou het maar even controleren als ik jou was.
Hijs van alu... maar dat lijkt me toch geen probleem?

XXXVI

• rimpeldinky
  • Laatst online: 21:55

rimpeldinky

nani?

jawel, dan krijg je korosie en kun je naar een half jaar je radiator weggooien

*burp*

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Het wordt niet aangeraden om alluminium en koper samen in een waterkoelingssysteem te gebruiken. Je kan dan redox reacties krijgen. Het minst edele metaal (alluminium in dit geval) kan dan langzaam 'oplossen' en daardoor kunnen lekkages ontstaan.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• ephymerous
hmmmz, dat heb ik met scheikunde ooit ook nog wel eens gehad... is hier niets tegen te doen?

XXXVI

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Er schijnt wel een goedje te zijn dat je dan in het water kan doen, maar ik heb geen idee hoe het heet en of dat goed werkt.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Om redox tegen te gaan heb je een metaal nodig wat onedeler is dan aluminium. Dit lost dan op in plaats van je rad.

Verwijderd

gebruik dit goedje bij verschillende metalen

http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=746

7,50 @ freezinghardware

ik zou toch kijken of je ergens nog een koperen rad kan halen... je weet maar nooit

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Kan je niet een tussenstuk gebruiken om het koper met het aluminum te verbinden, zoals rubber ofzo? Mss dat dat een betere oplossing vormt.

telefoontoestel

• ephymerous
Thx voor de link :)

Hoe bedoel je verbinden?

XXXVI

• Sv3n
  • Laatst online: 21:12
ephymerous schreef op 26 maart 2004 @ 22:18:
hmmmz, dat heb ik met scheikunde ooit ook nog wel eens gehad... is hier niets tegen te doen?
opofferingsmetaal gebruiken :Y) oftewel ergens in het water een stuk onedelere metaal dan koper zetten, dit moet je wel af en toe vervangen :+

Last.fm
Films!

• ephymerous
sv3n schreef op 26 maart 2004 @ 23:26:
[...]

opofferingsmetaal gebruiken :Y) oftewel ergens in het water een stuk onedelere metaal dan koper zetten, dit moet je wel af en toe vervangen :+
hmmm, kheb mn havo diploma wel...enige onvoldoende op examenlijst was scheikunde... een 5 ;) maar ik zou dus bijv wat in mn reservoir kunnen doen, maar je raad het al... wat? :P

XXXVI

Verwijderd

ephymerous schreef op 26 maart 2004 @ 23:37:
[...]

hmmm, kheb mn havo diploma wel...enige onvoldoende op examenlijst was scheikunde... een 5 ;) maar ik zou dus bijv wat in mn reservoir kunnen doen, maar je raad het al... wat? :P
In diverse topics hier is al magnesium voorbij gekomen. Vandaag hoorde ik bij een autosloperij een verhaal over lood, maar daar heb ik nog niks over kunnen vinden. Het moet als een soort katalysator kunnen werken. Je moet het wel af en toe aanvullen en ik heb geen idee of het je water gaat vervuilen en dus de koel prestaties beïnvloedt.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 00:01:
[...]

In diverse topics hier is al magnesium voorbij gekomen. Vandaag hoorde ik bij een autosloperij een verhaal over lood, maar daar heb ik nog niks over kunnen vinden. Het moet als een soort katalysator kunnen werken. Je moet het wel af en toe aanvullen en ik heb geen idee of het je water gaat vervuilen en dus de koel prestaties beïnvloedt.
Het onedele metaal zal kleiner worden en het edele (koper dus) groter. Er komt dus een laag koper"roest" in je koelblok. Ik denk niet dat dat wenselijk is. Dus als ik jou was zou ik gewoon dat alu rad mijden. Kan alleen maar problemen opleveren, en niks is minder leuk als dat je thuis komt en je pc staat blank.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Zelf heb ik heel lang een suzuki alto verwarmings radiator gebruikt gebruikt. Dat zijn echt ideale dingetjes, van koper, niet te groot en een redelijk efficient.

Het nadeel van auto verwarmings radiatoren is dat ze gemaakt zijn voor redelijk grote fans die veel kracht hebben. een simpel 125mm fan is eigenlijk te zwak. daarom ben ik maar overgegaan op een radiator die er speciaal voor gemaakt is.

Makerij Hofman

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:49
Of je haalt natuurlijk ergens een alu cpublok vandaan :).

tvw

Verwijderd

iets schreef op 27 maart 2004 @ 01:33:
Of je haalt natuurlijk ergens een alu cpublok vandaan :).
Of nog beter: je gaat met lucht koelen. Dan heb je geen last van schadelijke corosie |:(

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Je had je relaas ook hier kunnen posten.. :z

[WC] Post hier je info over koperen kachelradiators

[WC] Het grote waterkoeling topic deel VIII

En je weet zeker dat je rad van binnen ook alu is? Sommige rads hebben wel alu ribben, maar koperen buizen waar het water door stroomt. Als dat zo is kan je zo aan de slag :)
Is alles wel van alu wordt het, zoals hierboven aangegeven, een stuk lastiger. Zoals eerder genoemd is Magnesium redelijk geschikt om als opofferings materiaal te dienen. Echter niemand op DoC heeft er ervaring mee, dus zekerheid of het werkt kunnen we helaas niet geven. Maar misschien ben jij wel de aangewezen persoon om deze theorie te bewijzen, suc6! :+ ;)

offtopic:
ROFL, waarom heeft iedereen nu al de tijd een uur vooruit gezet? :D

[ Voor 6% gewijzigd door Silentpuma op 27-03-2004 12:48 ]

Use the Search Luke...

Pagina: 1