Rey Nemaattori schreef op 25 maart 2004 @ 09:09:
[...]
Dus jij hebt ook geen behoefte om bijvoorbeeld te leren(naar school gaan, cursussen volgen), of naar de sport school om je conditie te verbeteren of spieren te kweken. Je slooft je ook niet uit om in aanmekring te komen voor belangrijke promotie op jouw afdeling etc/ etc.
Natuurlijk wel, dat zijn juíst voorbeelden van rationele acties, ze vergroten je overlevingskans en je potentieel, oftewel je zelfvervulling, een neiging die weer volgt uit een bestaansrecht. Of dat bestaansrecht wel bestaat is natuurlijk een vraag die men nog niet kan beantwoorden, maar dat is dus een heel andere discussie.
[...]
Leed vermaakt alleen als het jou niet treft, of in mindere mate. waarschijnlijk geeft het ons een gevoel van "Ik heb het zo slecht nog niet." EN ik kan dat uit de praktijk beamen dat het zo zou kunnen werken...
OK, dat het je
niet afkeert is zo goed te verklaren. Maar waarom vermaakt men zich dan
wel met het leed van anderen ?
[...]
Dus alleen als het gaat om het leren of verbeteren van jezelf(waar jij dus neit aan meejdeed) is het goed? Dus als het nou leedvermaak is om er zelf beter van te worden/ voelen?
Van leed
vermaak zul je nooit beter worden. Je beter "voelen" is rationeel gezien niet nastrevenswaardig. Alhoewel... als je onderkent dat je je slechts beter "voelt", en dat dat feitelijk niet zo is, maar dat je verbeterde gemoedstoestand wel positieve invloed heeft op je concrete prestaties, is het wel rationeel. Maar dat is weer een heel andere discussie...

[...]
Gekleurde kleding en prints maakt van ons toch enigszins individuen. Omdat we ander allemaal in hetzelfde kledingstuk rondliepen.
Waarom zou kleding je een waar individu maken ?
Maar of jij wel of geen nederlander bent is compleet offtopic..
Natuurlijk ben ik Nederlander, alleen ik ben niet van mening dat ik me ook naar de Nederlandse cultuur gedraag. Dit is van belang voor de discussie of extremiteiten (dat is natuurlijk ook een relatief begrip, mede door onze cultuur ingegeven

) als Snuff Movies mogelijk een cultureel verschijnsel zijn.
Als iedereen, zoals Christiaan min of meer beweert, wel in enige mate onder invloed staat van de cultu(u)r(en) in zijn/haar omgeving, dan is een puur rationele respons op dit fenomeen natuurlijk niet mogelijk voor enig mens op aarde.
Ik wil die visie echter bestrijden, en Christiaan poogde aan te tonen dat ik weldegelijk onder invloed van een cultuur stond, en noemde als voorbeeld (oa) de Nederlandse. Dat is alleen tot nog toe niet voldoende bewezen (mijns inziens), en dus blijft mijn stelling dat een rationele kijk op de zaak mogelijk is (of hij het beste is is een latere discussie) overeind. Toch best wel belangrijk, namelijk fundamenteel voor het debat.
En Cebarite, gebruik die f*cking edit knop een ffs
Hoezo ? Mijn posts zijn anders al lang en wollig genoeg, en als ik iets onduidelijks/fouts zie edit ik het weg zoals je hebt kunnen zien.
Waar wil je nog meer dat ik edit dan

?
[...]
Hun genenpakket misschien? Dat is al voldoende voor een persoon om een brilliant wetenschapper te wroden en bij de ander een een of andere fout in de cellen te maken waardoor ze de heledag nix anders doen dan kwijlen.
De vraag eronder is de verduidelijkte versie, dat iedereen uniek is en onder invloed staat van dit soort biologische factoren was mij uiteraard bekend

...
[...]
Als er al een biologische reden is(het geen niet onwaarschijnlijk is) is dit dus al een reden.
Ja, maar die lag al voor de hand. Maar waarom lijkt het in de praktijk dan niet zo evident dat het een biologische oorzaak betreft ? Zoals ik al eerder zei: intelligente personen (die voor de rest helemaal niet erg onder invloed staan van biologische processen lijkt het) op een kantoor sturen dit soort dingen ook rond via mail. 1
Stel je het volgende geval eens voor (wat heel goed mogelijk is):
- Een zwaar puberende jongen die altijd al graag de baas wil spelen en mensen achter zich wil krijgen, die ook nog eens erg gevoelig is voor zijn hormoonopspelingen (en meteen begint te stijgeren als zijn welgevormde buurmeisje voorbij loopt), heeft een hekel aan Snuff Movies.
- Een bedachtzame eenling, die overal altijd koel onder blijft en weinig ziet in primitieve gedragingen als verliefdheid, overleving, groepsdynamica, etc. mag graag naar dit soort filmpjes kijken.
Die vraag komt op mijn over als: Wat is de reden dat een baksteen valt behalve de zwaartekracht?
Het probleem zit 'm in het feit dat jij de assumptie doet dat ik ook daadwerkelijk meen dat er nog een reden is. Ik vraag het me echter alleen af. Ik vermoed wel dat er meerdere oorzaken zijn, gegeven het bovenstaande feit. (1)
Je hebt al een (mogelijke) reden. Why do you need more??
I don't
need more, I'm interested in the question if there are more, and if so, what they are.
[...]
Walging en afkeur zijn beide ook emotisch, dus het raakt je wel op het emotionele vlak...
Het is een emotie als ik die walging en afkeur uit op enige wijze, en/of die afkeuring zélf al de reden is voor mijn feitelijke afkeur.
Daarnaast lijkt het me strak dat je de filmpjes een aantal keer tegen je zin in voorbij zag komen. Dat ze je de eerste keer hadden verrast met zo'n filmpje ok, maar ik kan niet voorstellen dat ze meerdere malen je ogen hadden open getaped en je aan een stoel gebonden en onder doodsbedreigingen je gedwongen hadden deze filmpjes te bekijken.
Natuurlijk niet, ik zeg toch ook niet dat ik er een hele tijd naar ben blijven kijken

?
Ik zie ze bijv. bij vrienden die zo'n filmpje laten zien. Als ik doorheb waar het over gaat, zeg ik dat ik me daar echt niet in interesseer, en verzoek ik ze om wat anders te gaan doen. Als ze dan onbegrip tonen (zoals meestal natuurlijk, anders vinden ze het zelf niet normaal

), leg ik precies uit waarom ik het niet hoef te zien, en waarom ik het zelfs
niet wil zien. Na een paar keer passen ze wel op hun tellen

.
Overigens ging het niet om dit soort ziekelijke filmpjes zoals die Snuff Movies. Wel om een paar keer een foto van Rotten.com en een paar van die semi-grappige filmpjes van Superzooi.com (ook gore zooi met sex en aanverwanten).
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 26-03-2004 19:35
]