[XP] Opschoontips

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik gebruik Window washer voor het opruimen van tijdelijke bestanden. Je kan hiermee alle standaard temp's leeggooien en er zijn tal van plugin's voor andere applicaties. Ook kun je zelf bijvoorbeeld registersleutels aangeven die hij weg moet knallen.

Ik draai hem hier onder win2k. Ook onder 9x werkt hij perfect. Onder XP weet ik het niet.

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Ik gebruik jv16 Power Tools als Regcleaner en ben er zelf erg tevreden over :)
Het enige is wel dat je soms ff de lijst met geinstalleerde programma's moet nalopen en de programma's die je niet meer geinstalleerd hebt te verwijderen.
Deze heeft trouwens ook een handige optie voor opstarten (vervelend dat als je een task uitzet hij toch in je msconfig blijft staan) en werkt erg snel.

Voor defragmenteren vind ik het een beetje onzin om een extra progje te gebruiken, XP kan dat zelf heel goed :)

Temp files deleten kan je vanuit IE, Cookies legen, Cache instellen op 10 MB of lager (ipv 300 :() Bestanden verwijderen eens in de week aanklikken en alles loopt als een zonnetje :)
Ook kan je in TweakUI instellen dat ie automatisch je Onlangs Geopend leeggooit ook erg handig :)

Als laatste kun je Bootvis (zoek op google) gebruiken om je boot-time wat te verkorten :)

Omelette du fromage!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24
Snelle reacties allemaal :P

Ik ben Window Washer even aan 't uitproberen nu, ziet er veel belovend uit, vooral die pluginsupport. Jammer dat 't een beetje onoverzichtelijk eruit ziet, maar daar kom ik vast overheen.

Ik heb de jv16 Powertools ook een tijd gebruikt. De RegCleaner die daar in zit is een minder uitgebreide versie van RegSupreme, wat ik gebruik. De rede dat ik een apart programma voor defragmenteren in gebruik heb genomen, is 't feit dat de defragger van XP niet echt geweldig is, en Diskeeper naar mijn mening wel...
Al die Onlangs Geopend lijsten (er zijn er meer van) die heb ik helemaal uitgezet, waardoor ik ook daar niet op hoef te letten.
Sneller booten is niet echt mogelijk in mijn geval, ik zit op iets van 20 seconden (koude start, totdat alle programma's zijn geladen. Snel genoeg lijkt mij zo 8)
En zoals T.T. al aangeeft, schijnt 't niet te werken. Of MS nu gelijk heeft of niet, ik heb er weinig aan!

[ Voor 10% gewijzigd door jpiscaer op 19-03-2004 00:21 ]

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11 15:58

T.T.

Sowieso

Dxta schreef op 19 maart 2004 @ 00:14:
Als laatste kun je Bootvis (zoek op google) gebruiken om je boot-time wat te verkorten :)
Niet voor WindowsXP (waar dit topic over gaat):
Please note that Bootvis.exe is not a tool that will improve boot/resume performance for end users. Contrary to some published reports, Bootvis.exe cannot reduce or alter a system's boot or resume performance. The boot optimization routines invoked by Bootvis.exe are built into Windows XP. These routines run automatically at pre-determined times as part of the normal operation of the operating system.
bron

• neanderthaler
  • Laatst online: 03-12 17:20

neanderthaler

Are friends electric?

Jainoxi schreef op 19 maart 2004 @ 00:06:De basis is een schone installatie van Windows XP Prof., waar ik meteen XPLite over heen gooi.
XPLite, gebruik je daar de demo of trialversie van? Of heb je de full version?

Op hoeveel MB kom je uit na installatie en draaien van XPLite?

Heb jij sevicepacks geinstalleerd?

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:51
neanderthaler schreef op 19 maart 2004 @ 11:14:
[...]

XPLite, gebruik je daar de demo of trialversie van? Of heb je de full version?

Op hoeveel MB kom je uit na installatie en draaien van XPLite?

Heb jij sevicepacks geinstalleerd?
Ik heb ook het een en ander geprobeerd met XP Lite. :)

XP Prof. met SP1 was eerst 1.46 GB. Na een behandeling met XP Lite 901 MB. :Y)

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 21:22
Ik gebruik Winxp Manager. Je hebt hier aardig wat keuze's mee. Je kunt je er systeem mee tweaken, opschonen enz enz.

Het bevalt me tot nu toe erg goed, een echte aanrader!

• jpiscaer
neanderthaler schreef op 19 maart 2004 @ 11:14:
[...]XPLite, gebruik je daar de demo of trialversie van? Of heb je de full version? Op hoeveel MB kom je uit na installatie en draaien van XPLite? Heb jij sevicepacks geinstalleerd?
Ik gebruik de volledige versie van XPLite. Na installatie kom ik uit op ongeveer 900MB geloof ik. Ik heb SP1 in de WinXP installatieCD geslipstreamed (Bink.nu)

[ Voor 21% gewijzigd door jpiscaer op 19-03-2004 11:29 ]

• jpiscaer
Arosf schreef op 19 maart 2004 @ 11:23:
Ik gebruik Winxp Manager. Je hebt hier aardig wat keuze's mee. Je kunt je er systeem mee tweaken, opschonen enz enz.

Het bevalt me tot nu toe erg goed, een echte aanrader!
Heb je een linkje waar ik 't kan downloaden (als 't shareware oid is) of een infopage?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
T.T. schreef op 19 maart 2004 @ 00:19:
[...]

Niet voor WindowsXP (waar dit topic over gaat):

[...]
bron
jah dat zeggen ze wel zo leuk, maar het werkt echt hoor. Had laatst een pc opnieuw geinstalleerd, bootvis erover, en binnen 25 seconden nadat je de powerknop had ingedrukt kon je werkenb op die pc. Zonder bootvis (wel kale windows installlatie) was dat al gauw het dubbele.

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Jainoxi schreef op 19 maart 2004 @ 11:28:
[...]

Heb je een linkje waar ik 't kan downloaden (als 't shareware oid is) of een infopage?
Google heeft toch alles

hmmz

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

bigfoot1942 schreef op 19 maart 2004 @ 11:33:
[...]

jah dat zeggen ze wel zo leuk, maar het werkt echt hoor. Had laatst een pc opnieuw geinstalleerd, bootvis erover, en binnen 25 seconden nadat je de powerknop had ingedrukt kon je werkenb op die pc. Zonder bootvis (wel kale windows installlatie) was dat al gauw het dubbele.
Dan moet je dit topic eens lezen. Het kan dus ook anders aflopen.

hmmz

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De reden dat ik een apart programma voor defragmenteren in gebruik heb genomen, is 't feit dat de defragger van XP niet echt geweldig is, en Diskeeper naar mijn mening wel...
Wel leuk, om te zeggen dat je B beter vind dan A, maar waarom vind je hem dan beter? En waarom is de defragger in XP zelf niet geweldig volgens jou? Nu is het IMO een soort van flame...

En al die tune en tweak utilities zijn wel leuk... Heb er zelf een tijd terug ook een aantal gedraaid... Maar ik ben er van af gestapt... Waarom? :? Omdat ik vind dat ze je systeem voor maar heel even snel(ler) houden en je dus steeds vaker die tooltjes moet gebruiken om je systeem goed en snel te houden... Enigste die ik gebruik zijn BootVis en Tweak UI voor XP

Alhoewel BootVis ook niet echt werkt heb ik het idee bij mijn PC

• Dirkse1984
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
er moet eigenlijks een duidelijke handleding komen, van hoe je een schone XP installatie moet maken, met de bijbehorende programma's etc.

Die iedereen zo kan gebruiken

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dirkse1984 schreef op 19 maart 2004 @ 11:40:
er moet eigenlijks een duidelijke handleding komen, van hoe je een schone XP installatie moet maken, met de bijbehorende programma's etc.

Die iedereen zo kan gebruiken
Lijkt me geen goed plan... Iedereen denkt namelijk dat zijn / haar tooltjes de beste zijn en in een schone installatie horen... En dus kan je veel commentaar verwachten op zo'n guide of HowTo. En een schone installatie... Dat kan nooit lastig zijn... Gewoon XP er op installeren na een formatje... Schoner kan het bijna niet ;) Oke oke... Je kan met XPLite dan later nog wat dingen eraf gooien enzo... Maar wie weet wat er allemaal dan gebeurd met je boot settings etc. ;)

• shytah
  • Laatst online: 06-12 21:22
Heej jainoxi, ik heb je ff een email gestuurd.
Mod-break:

Dit klinkt wel erg als een warez aanbod. Lees Licentie of copyright schendingen even door. En als het om een shareware link gaat lezen ook wij het graag :)

[ Voor 80% gewijzigd door F_J_K op 19-03-2004 13:02 ]

• jpiscaer
GJ-tje schreef op 19 maart 2004 @ 11:39:
[...]
Wel leuk, om te zeggen dat je B beter vind dan A, maar waarom vind je hem dan beter? En waarom is de defragger in XP zelf niet geweldig volgens jou? Nu is het IMO een soort van flame...

En al die tune en tweak utilities zijn wel leuk... Heb er zelf een tijd terug ook een aantal gedraaid... Maar ik ben er van af gestapt... Waarom? :? Omdat ik vind dat ze je systeem voor maar heel even snel(ler) houden en je dus steeds vaker die tooltjes moet gebruiken om je systeem goed en snel te houden... Enigste die ik gebruik zijn BootVis en Tweak UI voor XP

Alhoewel BootVis ook niet echt werkt heb ik het idee bij mijn PC
Ik kan natuurlijk geen absolute cijfers oid geven, maar ik naar aanleiding van een aantal artikelen / reviews (onafhankelijk dacht ik) waarin een vergelijking werd gemaakt tussen een aantal defraggerds (waaronder de standaard XP) kon ik afleiding dat Diskeeper dat 't beste deed (programma's starten 't snelste op, schijftoegang en overdrachtssnelheid waren ook niet mis). Ik heb totaal geen intentie om de standaard defragger van XP de grond in te boren, het is op zich een goed tootlje, ik denk alleen een betere gevonden te hebben!

• jpiscaer
Arosf schreef op 19 maart 2004 @ 11:50:
Heej jainoxi, ik heb je ff een email gestuurd.
Mail me aub even op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/42003/AAAAE6/000000, mijn mailadres in m'n profile was verouderd...

• Miki
  • Nu online
GJ-tje schreef op 19 maart 2004 @ 11:47:
[...]
Lijkt me geen goed plan... Iedereen denkt namelijk dat zijn / haar tooltjes de beste zijn en in een schone installatie horen... En dus kan je veel commentaar verwachten op zo'n guide of HowTo. En een schone installatie... Dat kan nooit lastig zijn... Gewoon XP er op installeren na een formatje... Schoner kan het bijna niet ;) Oke oke... Je kan met XPLite dan later nog wat dingen eraf gooien enzo... Maar wie weet wat er allemaal dan gebeurd met je boot settings etc. ;)
Ik ben het met je onees, ik denk dat als er gewoon een algemene howto komt veel mensen tevreden zullen zijn. Er is laatst ook een anti spyware howto geplaatst in één van de FAQ's. Ook daar kan iedereen andere progs gebruiken, jouw argument is dus niet goed.

Zelf gebruik ik regsupreme en schuifopruiming van windows. Maar ik sta open voor meer progjes c.q. adviezen en wel ik ook graag meewerken aan een howto.

• jpiscaer
Ik wil ook graag meewerken aan een howto. Een eis daarvoor is, dat er meerdere tooltjes met 'tzelfde doel / alternatieven gegeven worden. Anders krijg je inderdaad wat GJ-tje zegt. Maar een algemene howto over de installatie en basisconfiguratie is op zich een leuk idee. De vraag is, wie maakt er gebruik van?

Verwijderd

Voor het verwijderen van temp-files, reg-keys, internethistory etc. kun je het progje 'system mechanic' gebruiken. Je kunt handmatig specifieke opdrachten laten uitvoeren, maar je kan ook de maintanance-wizard configureren en deze met wat simpele knoppen laten draaien.
Daarnaast gebruik ik ad-aware voor het verwijderen van spyware.
Ik draai dit elke week en voel me daarna weer fris.
Norton-antivirus voor ...idd, virussen.
Sygate personal firewall als |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 12:51 ]

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 19:49
Ligt erg voor de hand,

maar toch:

http://www.x-setup.net
run -> gpedit.msc
http://www.tweakxp.com

hoef je geen xp-lite te kopen.. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door rabor op 19-03-2004 12:54 ]

Kepi_nl

• Dirkse1984
  • Niet online
ben benieuwd wanneer er zo'n how-to komt met alles erop en eraan.
Zit ik eigenlijks wel op te wachten, want raak zelf het overzicht een beetje kweit tussen al die duizenden programmatjes.
Het zijn er zoveel, en die een is weer net wat beter dan de rest.

Maar ja, afwachten dus

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 00:04
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 12:44:
Voor het verwijderen van temp-files, reg-keys, internethistory etc. kun je het progje 'system mechanic' gebruiken. Je kunt handmatig specifieke opdrachten laten uitvoeren, maar je kan ook de maintanance-wizard configureren en deze met wat simpele knoppen laten draaien.
Daarnaast gebruik ik ad-aware voor het verwijderen van spyware.
Ik draai dit elke week en voel me daarna weer fris.
Norton-antivirus voor ...idd, virussen.
Sygate personal firewall als |:(
ben benieuwd wanneer er zo'n how-to komt met alles erop en eraan.
Zit ik eigenlijks wel op te wachten, want raak zelf het overzicht een beetje kweit tussen al die duizenden programmatjes.
Het zijn er zoveel, en die een is weer net wat beter dan de rest.

Maar ja, afwachten dus
Idd er zijn zoveel programma's dat je er duizelig van wordt.
Ik ben ook erg benieuwd naar de how-to.

Ik gebruik zelf ook System Mechanic en ik vind het een goed programma.
Om de 1/2 weken laat ik even de maintanance-wizard draaien, dit houd in:
- Junk file remover
- Clean registry (find remove invalid items, compact registry)
- Internet clutter (remove internet cache, history, cookies and other debris)
- Pc parasites (deze werkt niet echt fantastisch)
- Disk defrag (quick-defrag)

Uiteraard kun je nog veel meer met SM maar ik gebruik voornamelijk de wizard.

Het enigste minpuntje is de ad-ware scanner maar daarvoor gebruik ik ad-aware.
Nog een nadeel is dat het programma niet gratis is :)

Verders draai ik hier Norton Internet Security (Firewall en Virusscanner).

[ Voor 15% gewijzigd door Bapawe op 19-03-2004 13:26 ]

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• DJTimo
rabor schreef op 19 maart 2004 @ 12:54:
Ligt erg voor de hand,

maar toch:

http://www.x-setup.net
run -> gpedit.msc
http://www.tweakxp.com

hoef je geen xp-lite te kopen.. :*)
Kun je daar dan ook loze dingen als Media Player (+ skins) Windows Messenger en Windows Tour compleet mee verwijderen?

• Dirkse1984
  • Niet online
ik hou persoonlijk niet zo erg van alles wat met norton - symantic te maken heeft.
Het vreet altijd zoveel ruimte, en je pc wordt er heel vaak een stuk slomer van.
Er zijn genoeg (gratis) alternatieven hiervoor, die net zo goed werken of nog beter, en die niet alle geheugen opvreten.
Nee, laat mij die kleine goede programmatjes houden

• Bapawe
Tja ik vind het wel goed werken en ik heb liever 1 programma waar je veel mee kan dan stuk of 10 verschillende programmatjes.
En zou je dan ook meteen de gratis alternatieven willen opnoemen die jij gebruikt?

• Miki
  • Nu online
Dirkse1984 schreef op 19 maart 2004 @ 13:31:
ik hou persoonlijk niet zo erg van alles wat met norton - symantic te maken heeft.
Het vreet altijd zoveel ruimte, en je pc wordt er heel vaak een stuk slomer van.
Er zijn genoeg (gratis) alternatieven hiervoor, die net zo goed werken of nog beter, en die niet alle geheugen opvreten.
Nee, laat mij die kleine goede programmatjes houden
Leuke post maar, noem dan ook jouw programaatjes eens op. Dan hebben we er wat aan en kunnen we het ook uitproberen/beoordelen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40
Kijk eens op de volgende pagina : http://jdeboeck.msfnhosting.com/

In plaats van XP volledig te installeren en daarna een met XP Lite er weer dingen uit te gaan halen, kun je met deze batch-files gewoon een hele kale XP op je pc zetten.

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 20:17

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Heeft iemand nog een tip, hoe ik mijn windows en windows\system32 map schoon kan houden?
Veel uninstallatie programma's hebben de nare eigenschap om niet alles te verwijderen :(

Sometimes human's are...

• rabor
  • Laatst online: 14-10 19:49
DJTimo schreef op 19 maart 2004 @ 13:25:
[...]
Kun je daar dan ook loze dingen als Media Player (+ skins) Windows Messenger en Windows Tour compleet mee verwijderen?
Ja.... oa..

Kepi_nl

• jpiscaer
Ik heb van 't weekend X-Setup liggen uitproberen, maar ik ben niet echt blij met het programma. Veel instellingen staat fout. Ik weet namelijk dat ik bijvoorbeeld Taskbar Flashing heb aanstaan, maar in 't programma staat de instelling op 'uit'. Daarnaast staan er veel te veel opties dubbel in. Over Windows Washer ben ik trouwens wel tevreden! :D

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Jainoxi schreef op 21 maart 2004 @ 22:58:
Ik heb van 't weekend X-Setup liggen uitproberen, maar ik ben niet echt blij met het programma. Veel instellingen staat fout. Ik weet namelijk dat ik bijvoorbeeld Taskbar Flashing heb aanstaan, maar in 't programma staat de instelling op 'uit'. Daarnaast staan er veel te veel opties dubbel in. Over Windows Washer ben ik trouwens wel tevreden! :D
Dubbele opties komt doordat sommigen onder meerdere categorieën vallen en daarom dus ook meerdere keren vermeld worden.

hmmz

• jpiscaer
Dat weet ik wel, maar dan nog is 't niet overzichtelijk.

• Terrienator
  • Laatst online: 13-10 08:07
[quote]Jainoxi schreef op 19 maart 2004 @ 00:06:

Ik mis namelijk nog een goed programma om de tijdelijke bestanden en dergelijke te verwijderen.

Misschien dat TrackEraser Pro iets voor je is....

• jpiscaer
Terrienator schreef op 24 maart 2004 @ 10:50:Misschien dat TrackEraser Pro iets voor je is....
Ik heb 't uitgeprobeerd, lekker veel opties om temp files weg te mikkeren, maar toch niet helemaal wat ik zoek: Geen volledige controle over de te deleten files, en de GUI is een beetje unstable.

• Buzz_Lightyear
  • Laatst online: 21:10

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

TweakNow Regcleaner is net nieuw...en vrij goed...en freeware >:)

An Explanation of l33t Speak

• Drake
  • Laatst online: 02-12 21:10
Voor opschonen XP:

Norton windoctor
Regsupreme
TuneUp registry Cleaner

Voor tweaken XP:

Customizer XP
Tweak-ui

Systeem Specificaties Workstation Systeem Specificatie Toshiba Portege M200

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12 21:50

wowi

Om je windows register te defragmenteren is het volgens freeware programma
zeer goed.
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml

:)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Miki schreef op 19 maart 2004 @ 12:29:
Ik ben het met je onees, ik denk dat als er gewoon een algemene howto komt veel mensen tevreden zullen zijn. Er is laatst ook een anti spyware howto geplaatst in één van de FAQ's. Ook daar kan iedereen andere progs gebruiken, jouw argument is dus niet goed.
Denk je niet dat ie er dan al had geweest, OS is al een jaar of 3 oud nu... ;)
En met een beetje logisch nadenken, heb je al die apps niet eens nodig IMO, want dan kan je het zelf verwijderen, met de meest simpele tooltjes... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 28-03-2004 16:49 ]

• MalPhunktion
  • Laatst online: 28-04 15:55
Jainoxi schreef op 19 maart 2004 @ 00:06:

Ik ben op een punt na tevreden over deze manier van opschonen. Ik mis namelijk nog een goed programma om de tijdelijke bestanden en dergelijke te verwijderen. Ook mis ik een echt goed programma om 't register schoon te maken. Alle programma's die ik geprobeerd heb werken niet goed genoeg, er blijft veel rommel achter. RegSupreme doet dit toch nog 't beste.

Zo, en nu jullie!!
Ik heb verder weinig ervaring met RegSupreme, maar voor het grote onderhoud van mijn systeem gebruik ik System Mechanic 4.0f (van Iolo). Opruimen van je tijdelijke bestanden, dubbele bestanden (duplicate files) op basis van grootte, naam en/of datum, etc... Enorm veel functies en tot nu toe nog het meest betrouwbare programma met zoveel functies.

In a mad world, only the mad are sane.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
met stip op nummer 1 staat het installeren van de juiste virusscanner. dat kan de boel meer dan wat dan ook vertragen. ik ben heel erg fan van norton corporate 8.

ipv tweaken ben ik overgegaan van 512MB -> 1 GIG. Nooit meer gezeik en de baas betaald.

• dr snuggles
  • Niet online
Ik heb na het lezen van dit topic ook wat programma's uitgeprobeerd en hier mijn bevindingen:

TweakNow Regcleaner: Cijfer 9
Scanned je registery door.
+ Het is freeware.
+ Werkt goed
+ Geeft aan met rood, geel en groen wat je wel of niet zonder problemen kan weggooien.
+ Zeer simpel

Evidence eliminator: Cijfer 9
Eén van de beste programma's om data weg te slopen, waarmee valt te achterhalen wat je gedaan hebt. Instellen duurt de eerste keer een minuut of 3 (je moet het immers wel goed doen). Het scannen duurt 30 sec.
+ Het scannen gaat zeer goed.
+ Kan heel veel weghalen.
- Kost 3 min om in te stellen (maar dan heb je ook wat).
- Shareware.

System Mechanic 4 (4.0h): Cijfer 6
Kan heel veel dingen, waaronder hetzelfde als Regcleaner en Evidence eliminator. Helaas vergeet System Mechanic files die Regcleaner wel ziet. Tracks weg halen is heel basic. Ook hier wordt veel vergeten, zoals de Real hidden files. Defragmenteren gaat niet beter als dat windows xp dit doet. Heeft zelfs een memory clean functie, wat natuurlijk totaal overbodig is of zelfs uit den boze in windows XP.
+ Veel opties.
+ Werkt simpel.
- Kan van alles maar een beetje.
- Shareware.

AdAware: Cijfer 8
Sloopt alle adware en data miners van je computer af.
+ Doet z'n werk goed.
+ Redelijk simpel van opzet.
+ Update functie (!).
+ Freeware
- Adwatch functie alleen beschikbaar als je betaalt.

De laatste twee programma's gebruik ik al een flinke tijd. Norton programma's begin ik niet meer aan, aangezien die zoveel geheugen slurpen (en dus ook weer slomer werken).

Wat ik zelf gebruik:
-AVG antivirus ipv Norton Antivirus. AVG is gratis en heeft een goede automatische update functie. Op aanrade van GoTters gekozen en werkt zeer goed.

-TweakNow Regcleaner en het defragmenteren uit XP zelf ipv Norton Systemworks.

-Tiny personal firewall ipv Norton Personal firewall. Over Tiny PF ben ik nog niet echt tevreden. Je moet soms wachten bij het laden van de regels, wanneer je bestaande regels wilt editten. Het is wel beter dan Norton PF en uit een recente test bleek Tiny PF zelfs tot de beste firewalls te horen.

[ Voor 31% gewijzigd door dr snuggles op 29-03-2004 15:38 ]

• Bapawe
wwillem schreef op 29 maart 2004 @ 15:19:
De laatste twee programma's gebruik ik al een flinke tijd. Norton programma's begin ik niet meer aan, aangezien die zoveel geheugen slurpen (en dus ook weer slomer werken).

Wat ik zelf gebruik:
-AVG antivirus ipv Norton Antivirus. AVG is gratis en heeft een goede automatische update functie. Op aanrade van GoTters gekozen en werkt zeer goed.

-TweakNow Regcleaner en het defragmenteren uit XP zelf ipv Norton Systemworks.

-Tiny personal firewall ipv Norton Personal firewall. Over Tiny PF ben ik nog niet echt tevreden. Je moet soms wachten bij het laden van de regels, wanneer je bestaande regels wilt editten. Het is wel beter dan Norton PF en uit een recente test bleek Tiny PF zelfs tot de beste firewalls te horen.
Waar heb je de info vandaan dat Norton veel geheugen nodig heeft? Dat zou ik namelijk wel even willen zien.
Groot voordeel van System Mechanics vind ik dat je veel programma's in 1 hebt.

//edit quote verkleind

[ Voor 43% gewijzigd door Bapawe op 29-03-2004 21:07 ]

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 20:56
Ik hoorde alleen dat evidance elliminator wel poortje 135 openzette. Dus ik heb dat maar niet gebruikt!

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• dr snuggles
  • Niet online
Trivian schreef op 29 maart 2004 @ 17:57:
Waar heb je de info vandaan dat Norton veel geheugen nodig heeft? Dat zou ik namelijk wel even willen zien.
Groot voordeel van System Mechanics vind ik dat je veel programma's in 1 hebt.
Waar ik het vandaan heb? Gewoon, zelf geprobeerd en gekeken wat het allemaal aan resources kost. Ik had een tijdje geleden ook een hele uitgebreide firewall test, waar Tiny heel goed uit kwam. Hier hadden ze ook het geheugen gebruik getest. Norton gebruikt gewoon wat meer geheugen.

Start voor de grap maar eens op met of zonder Norton virusscanner, dan kan je het verschil zelf zien. Ik had zelf zoiets van: waarom voor Norton betalen als ik AVG gratis kan krijgen. Probeer het gewoon, als het niet bevalt kun je altijd weer terug.

Btw: zou je die quote korter kunnen maken. Dat scheelt weer :).
Dj_Neo_Ziggy schreef op 29 maart 2004 @ 18:09:
Ik hoorde alleen dat evidance elliminator wel poortje 135 openzette. Dus ik heb dat maar niet gebruikt!
Die poort staat standaard open. Tenminste, op elke XP computer waar ik het heb getest stond die open, met of zonder EE. Met een gezonde firewall kan je die netjes dichtzetten. Met een router heb je zoiezo al bijna geen last van intruders.

Zou jij de link van je bron kunnen posten? Ik kan namelijk niets vinden met google over het feit dat EE poort 135 zou open zetten. Ik kan wel vinden dat XP standaard deze poort open zet.

[ Voor 10% gewijzigd door dr snuggles op 29-03-2004 19:53 ]

• Bapawe
wwillem schreef op 29 maart 2004 @ 19:47:
[...]

Waar ik het vandaan heb? Gewoon, zelf geprobeerd en gekeken wat het allemaal aan resources kost. Ik had een tijdje geleden ook een hele uitgebreide firewall test, waar Tiny heel goed uit kwam. Hier hadden ze ook het geheugen gebruik getest. Norton gebruikt gewoon wat meer geheugen.

Start voor de grap maar eens op met of zonder Norton virusscanner, dan kan je het verschil zelf zien. Ik had zelf zoiets van: waarom voor Norton betalen als ik AVG gratis kan krijgen. Probeer het gewoon, als het niet bevalt kun je altijd weer terug.
Je hebt gelijk dat scheelt best veel eigenlijk.
Ga nu ff AVG proberen.

//edit goh het downloaden wil niet echt lukken...

[ Voor 4% gewijzigd door Bapawe op 29-03-2004 21:32 ]

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

wwillem schreef op 29 maart 2004 @ 15:19:
Evidence eliminator: Cijfer 9
Eén van de beste programma's om data weg te slopen, waarmee valt te achterhalen wat je gedaan hebt. Instellen duurt de eerste keer een minuut of 3 (je moet het immers wel goed doen). Het scannen duurt 30 sec.
+ Het scannen gaat zeer goed.
+ Kan heel veel weghalen.
- Kost 3 min om in te stellen (maar dan heb je ook wat).
- Shareware.
Hmmm, die site van hun ziet er behoorlijk Amerikaans/TellSell-achtig uit, ik vraag me af of dit wel een goede is...

[This is what you get when you mess with us]

• j0ck0z
  • Laatst online: 06-02 16:05
Ik zit denk ik net als jullie al een tijd te wachten op een echt _uitgebreide_ how-to. Ik word ook helemaal duizelig van al die duizenden (freeware/shareware) programma's die er te downloaden zijn. En om ze nou allemaal te testen 8)7 Ik hou van een nette (geordende) PC ;) en ik gebruik nu een aantal vaste programma's die naar mijn behooren goed werken :)

Even over die how-to (website?) ik ben wel bereid met een aantal mede-tweakers een echte (site) how-to te maken (maar dan ook echt als project zeg maar) meer interesse naar :?

PB 3.2

• jpiscaer
Ik ben al tijden bezig om al 't tweakwerk aan mijn WinXP box een beetje in kaart te brengen. Ik wil graag meewerken aan een howto, maar 't moet niet worden als Tweak XP. Al die kleine tips etc hebben nauwelijks effect en zorgen alleen voor een onoverzichtelijk geheel. Alleen echt nuttige zaken in een howto, zoals 't hoort :D

• nz1900
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-03-2020
Je kan BeClean http://boozet.xepher.net/beclean/ gebruiken ipv schijfopruiming(zelf nog niet getest)

Check http://www.pricelessware.org/2004/about2004PL.htm voor de beste freeware :9

nz1900

• Bapawe
Ik heb er nu de AVG virusscanner opstaan en Tiny Personal Firewall 5.
Het automatisch updaten van de AVG scanner werkt alleen nog niet echt voor de rest lijkt het me wel een fijn programma.

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024

Verwijderd

het lijkt mij echt super fijn om een programma te hebben dat alles kan:

- Virusscanner
- Firewall
- RegCleaner
- Temp. Files deleter

etc.

Norton Internet Security heeft de eerste twee.. Programma vreet geheugen en doet eigenlijk als nog niet wat ik wil.. :'(

iemand suggesties? :*)

• Bapawe
Ja daar ben ik dus ook naar op zoek, maar volgensmij bestaat zoiets gewoon niet.
Ben sinds vandaag van Norton Internet Security overgestapt naar de AVG virus scanner en Tiny Personal Firewall 5.
Na het update van AVG meteen scanner en het was raak, 1 trojan gevonden ;)

• dr snuggles
  • Niet online
Mocht je trouwens problemen hebben met de auto update functie van AVG Free (versie 6), dan kan ik je de AVG Prof versie aanraden (versie 7). Daar werkt de update functie iets anders, maar in beide versies moet het gewoon netjes werken.

Verwijderd

Ik gebruik om te defraggen diskkeeper, en dan nog een pagefile defrag proggie. Xp gooit toch regelmatig de hele pagefile door elkaar....

Dan heb ik de ouderwetse regcleaner van microsoft werkt het simpelst en het makkelijkst, en daarboven op een regcompacttooltje.

Dan systemmeganic om alles op te ruimen bak files etc. en uninstallgegevens etc.

Verder heb ik de services drastisch aangepast.

Tempfiles etc. haal ik handmatig leeg en via de internetexplorer. Norton gebruik ik nooooooit meer, vreet veel te veel recources. Als antivir draai ik mcaffee, die vond meteen 2 trojans na een systemscan. Firewall is Sygate de vrije versie...

Al dat getweak zorgt er wel voor dat als ik me knopje van me pc aanzet dat xp na 16 secondetjes klaar staat om te gebruiken :P :9 , en ik vind zelf dat er veel software installed is en dat ik veel randapparatuur heb.

Als je weet wat je doet kan je goed tweaken, maar dit vergt wel tijd en zorgvuldigheid.......

• Bapawe
wwillem schreef op 31 maart 2004 @ 18:52:
Mocht je trouwens problemen hebben met de auto update functie van AVG Free (versie 6), dan kan ik je de AVG Prof versie aanraden (versie 7). Daar werkt de update functie iets anders, maar in beide versies moet het gewoon netjes werken.
Ja maar de prof versie is toch niet gratis?
Ik heb nu gewoon een update file van prof via de site gedownload en AVG Free heeft deze gewoon geinstaleerd. Tevens zegt ie nu met het autoupdate dat hij up to date is en eerst gaf ie gewoon een foutmelding dat internet het niet deed. Dus ben alweer een stap verder :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bapawe op 31-03-2004 20:25 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Trivian schreef op 31 maart 2004 @ 20:23:
Ja maar de prof versie is toch niet gratis?
Ik heb nu gewoon een update file van prof via de site gedownload en AVG Free heeft deze gewoon geinstaleerd. Tevens zegt ie nu met het autoupdate dat hij up to date is en eerst gaf ie gewoon een foutmelding dat internet het niet deed. Dus ben alweer een stap verder :)
Die is idd niet gratis. Maar zoals jij het hebt gedaan kun je het ook oplossen :).

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Jainoxi schreef op 19 maart 2004 @ 11:24:
[...]

Ik gebruik de volledige versie van XPLite. Na installatie kom ik uit op ongeveer 900MB geloof ik. Ik heb SP1 in de WinXP installatieCD geslipstreamed (Bink.nu)
In hoeverre verschilt de trial versie van de volledige versie?

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

neanderthaler schreef op 06 april 2004 @ 13:40:
[...]

Simpel, je kunt in de volledige versie wel de dingen weghalen die in de trail versie gelocked zijn :)

• pasta
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

neanderthaler schreef op 06 april 2004 @ 13:40:
[...]

Ik geloof dat je in de trial versie alleen IE compleet kan verwijderen.

Signature

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:46

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Je kan het volgende doen om je boot tijd in sommige gevallen te verkorten:
Navigate to the following location:
[HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SessionManager
\MemoryManagement\PrefetchParameters]

Change the DWORD Value EnablePrefetcher
From 00000003 (Hex) / 3 (Decimal) to 00000005 (Hex) / 5 (Decimal).
Scheelt bij mij zo'n 10 sec. :)

Verder gebruik ik de standaar defrag van windows 1 keer per week. Dit samen met ad-aware. Loopt als een tierelier

Xbox Live ID:Notna8310

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11:14

bonzz.netninja

Niente baffi

wat doet het?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

hmmz

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:31
Zijn er hier ook mensen die dit al eens hebben geprobeerd? Ben benieuwd naar de ervaringen. Als ik morgen tijd (en zin) heb zal ik mij er eens aan wagen.

Verwijderd

Hoi wwillem,
je schreef;TweakNow Regcleaner: Cijfer 9
Scanned je registery door.
+ Het is freeware.
+ Werkt goed
+ Geeft aan met rood, geel en groen wat je wel of niet zonder problemen kan weggooien.
+ Zeer simpel

Maar ik lees dat "met groen"veilig is om te verweideren Hoe moet het met geel?? :)

Verwijderd

je kan ook verschillende partities aanmaken.

zoals bv.
1 voor swop
1 voor mijndocs
1 voor ie cache
1 voor windows
1 voor dekstop

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders

anders staat alles zo maar op c en wordt je systeem binnen de korste keren traag.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 16:10 ]

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Niet echt in het kader van opschonen, wel in het kader van het soepeler laten lopen van XP vooral op de wat oudere machine (en om het topic warm te houden) waarbij harddiskruimte en cpu- en geheugenbelasting om de hoek komen kijken:

- De Shell - ik ben nu gewend aan de XP-looks qua bureaublad etc en heb deze zelf maar licht gewijzigd (wallpaper/kleur/etc). Dus zoek ik ook een goed alternatief qua shell; vooral snelheid is belangrijk en geheugen/processorbelasting. Ik hou niet van die hele flitsende schreeuwerige toestanden die ik vaak op internet tegenkom in veel desktopsscreenshots. Dus stylish, maar niet te veel afwijkend en de balk graag op zijn bekende plek. Links of rechts mag van mij wel een extra balkje met cpu-belasting, temperatuur, etc info.

- De Explorer- de looks van de explorer ben ik aan gewend, maar hij zit wel eens vast. Heeft iemand een tip voor een goeie vervanger die er bijna hetzelfde uitziet en die hetzelfde kan?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Voor het legen van de temp files gebruik ik EasyCleaner, een klein programmaatje dat het register schoonmaakt, dubbele bestanden kan vinden, overbodige bestanden zoekt, opstartbeheer, en IE cookies en geschiedenis kan wissen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12 15:01
voor het legen van de temp files etc. gebruik ik clearprog http://www.clearprog.de/
Zeer breed in te stellen en het is freeware.

Alleen de menubalk is in het duits, daar het een duits progje is. Het progje is standalone en werkt met ini files

even de features opgezocht (ook weer in duits)

Programm-Features:

Das Programm löscht die Surfspuren des Internet Explorers ab Version 5.0, des Netscape/Mozilla und des Opera:
- Cookies (mit Ausschlußmöglichkeit beim IE)
- Verlauf
- Temporäre Internetfiles (Cache)
- die eingetragenen URLs
- Autovervollständigen-Einträge in Web-Formularen des IE (bisher nur Win9x/ME)
- Download-Listen des Netscape/Opera

Weiterhin können u.a. folgende Dinge gelöscht werden:
- Papierkorb
- Dokumentenordner im Startmenü
- Windows-Temp-Ordner
- Ausführen-Einträge im Startmenü
- Datei-Listen von MS Office-Programmen
- Datei-Listen des Windows Media Player und des RealPlayer
- eigene Ordner mit Filter (können selbst gewählt werden)
- PlugIn-Funktion zum selbständigen Einfügen von Löschvorgängen

even een note: ik ben geen voorstander van duitse progjes, maar deze is geweldig. Er wordt niks in het systeem gerommeld qua duitse instellingen

[ Voor 67% gewijzigd door brooks123 op 25-04-2004 21:41 ]

signature

• DJTimo
neanderthaler schreef op 25 april 2004 @ 20:50:- De Explorer- de looks van de explorer ben ik aan gewend, maar hij zit wel eens vast. Heeft iemand een tip voor een goeie vervanger die er bijna hetzelfde uitziet en die hetzelfde kan?
Ik ben echt megafan van Total Commander. Deze filemanager heeft een splitscreen waardoor je zeer snel bestanden kunt verplaatsen en kopieren. Daarnaast is er een ingebouwde zip en FTP/FXP functie en ook een commandline. (Met andere woorden, geen winzip en FTP proggie nodig = minder troep) Enige 'nadeel' is dat het niet echt veel op de explorer lijkt, maar het blijft natuurlijk net zo goed een filemanager en zeker het proberen waard. ;)

• Bapawe
Heeft iemand enige ervaring met Sygate Personal Firewall 5.5.
Deze firewall is namelijk gratis en schijnt best goed te zijn alleen ik zou graag van de mensen hier willen horen of het ook daadwerkelijk goed werkt.
Dan ben ik namelijk van plan om AVG samen met Sygate te laten draaien.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Trivian schreef op 26 april 2004 @ 11:43:
Heeft iemand enige ervaring met Sygate Personal Firewall 5.5.
Deze firewall is namelijk gratis en schijnt best goed te zijn alleen ik zou graag van de mensen hier willen horen of het ook daadwerkelijk goed werkt.
Dan ben ik namelijk van plan om AVG samen met Sygate te laten draaien.
Ik heb sinds gisteren de Sygate Personal Firewall 5.5 Pro draaien omdat ie als beste uit de test van PCM magazine uit mei kwam. Hij bevalt zeer goed en hij kan het grote aantal connecties van emule ook aan gelukkig, m'n vorige firewall ZoneAlarm vrat daardoor erg veel cpu en daardoor werd alles erg traag.
Btw, ik gebruik Sygate in combinatie met Panda AV.

hmmz

• Bapawe
Bij mij kwam deze firewall ook aan het licht door de test van PCM magazine en groot voordeel is natuurlijk dat hij gratis is.
Ook mooi om te weten dat het emule niet hinderd.
Als ik vanmiddag thuis ben ga ik het instaleren, ik hoop dat tegen die tijd wat meer reacties volgen.

Verwijderd

[quote]Jainoxi schreef op 19 maart 2004 @ 00:06:
Ik ben al sinds jaar en dag bezig om mijn XP-configuratie zo goed mogelijk te laten draaien. De basis is een schone installatie van Windows XP Prof., waar ik meteen XPLite over heen gooi. Dit scheelt al veel in de performance van m'n bak, aangezien dit programma je de keuzevrijheid geeft over een groot aantal componenten waar Windows XP zelf je geen keuze geeft. Gezien die vrijheid, kan in ook meteen Windows Media Player eraf gooien, in plaats daarvan gebruik ik Media Player Classic. Internet Explorer is ook te verwijderen met XPLite, maar dat is niet aan te raden. Ik gebruik Mozilla Firefox (in combinatie met CB Mozilla Optimizer) om 't web af te struinen.

Daarna ga ik XP geheel instellen en tweaken (Vooral alle zaken in 't configuratiescherm, in 't bijzonder de Services, waarover hier meer.) Verder disable ik de Indexing Service en de SystemRestore functies. Ook TweakUI XP (In de MS Powertoys) gebruik ik om e.e.a. in te stellen.

Daarnaast zijn een aantal programma's die je PC schoonhouden onmisbaar. Daarover wil ik 't ook met jullie hebben; welke programma's gebruiken jullie zoal?
Doel van dit topic is dan ook, om een discussie op gang te brengen, hoe men z'n PC zo goed mogelijk laat draaien. Ik hoop dan ook dat dit topic toegelaten wordt!

Ik zal aftrappen met mijn lijst:
Diskeeper Pro (Defragmentatie)
RegSupreme (Register opschonen)
Spybot S&D (Malicious Software verwijderen)
Norton Systemworks Pro (One Button Checkup, Cleansweep en Antivirus)
Zone Alarm Pro (Firewall)

Ik ben op een punt na tevreden over deze manier van opschonen. Ik mis namelijk nog een goed programma om de tijdelijke bestanden en dergelijke te verwijderen. Ook mis ik een echt goed programma om 't register schoon te maken. Alle programma's die ik geprobeerd heb werken niet goed genoeg, er blijft veel rommel achter. RegSupreme doet dit toch nog 't beste.

Met ZoneAlarm kan je ook tijdelijk bestanden opschonen (kan je zelf instellen, gewoon 1 keer per dag bijv) Het werkt bij mij erg goed hoor, is snel en effectief

• Bapawe
Niemand hier die Sygate Personal Firewall 5.5 gebruikt?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Trivian schreef op 01 mei 2004 @ 14:46:
Niemand hier die Sygate Personal Firewall 5.5 gebruikt?
Da's toch niet iets om je pc af en toe mee op te schonen?

Meer mensen nog met reacties trouwens? Ik ben nog op zoek naar een prog dat scant op dubbele files, diverse tijdelijke bestanden weggooit, en meer van dat soort dingen in één...

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

koelkast schreef op 07 mei 2004 @ 22:47:
Meer mensen nog met reacties trouwens? Ik ben nog op zoek naar een prog dat scant op dubbele files, diverse tijdelijke bestanden weggooit, en meer van dat soort dingen in één...
Ik ken er iig twee: Norton Systemworks of System Mechanic

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

koelkast schreef op 07 mei 2004 @ 22:47:
[...]

Da's toch niet iets om je pc af en toe mee op te schonen?

Resistor schreef op 25 april 2004 @ 21:04:
Voor het legen van de temp files gebruik ik EasyCleaner, een klein programmaatje dat het register schoonmaakt, dubbele bestanden kan vinden, overbodige bestanden zoekt, opstartbeheer, en IE cookies en geschiedenis kan wissen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
Ik zag gister in de meuktracker een opschoonapp, en een user raadde CCleaner aan, die heb ik geprobeerd en bevalt me erg goed. Schoont je registry op, history , tijdelijke bestanden van Real player ,quicktime, winamp, wmp, browsers, widows etc. Zelfs overgebleven file-associations etc. En vandaag werkt windows nog goed :D
CCleaner (Crap Cleaner) is a freeware system optimisation tool. That removes unused and temporary files from your system - allowing it to run faster, more efficiently and giving you more hard disk space. The best part is that it's fast! (normally taking less that a second to run) and Free. :)

Cleans the following:

Internet Explorer Cache, History, Cookies, Index.dat.
Recycle Bin, Temporary files and Log files.
Recently opened URLs and files.
Third-party application temp files and recent file lists (MRUs).
Including: eMule, Kazaa, Google Toolbar, Netscape, Office XP, Nero, Adobe Acrobat, WinRAR and more...
Advanced Registry scanner and cleaner to remove unused and old entries.
Including File Extensions, ActiveX Controls, ClassIDs, ProgIDs, Uninstallers, Shared DLLs, Fonts, Help Files, Application Paths, Icons and more...
This software is completely Freeware and contains no Spyware.
http://www.spazmatic.net/partners/ccleaner/

[ Voor 61% gewijzigd door Justice op 08-05-2004 16:57 ]

Human Bobby

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Maar om even te generaliseren:

Voor een kale en zo "schoon" mogelijk Windows installatie kom je denk ik toch uit bij een Unattended Install. Het kost aardig wat tijd om voor jezelf zo'n install cd te maken, maar dan heb je ook wat :) Aangezien XP het nog wel ff uithoudt wel te doen. Enkele links:

[google=unattended installation]
http://www.hytekcomputer.com/Articles/XPInstall/1.shtml
Mijn favoriet: http://unattended.msfn.org/
met bijbehorend forum: http://board.msfn.org/

Wat je bijv. met een unattended install vast kan doen: Media Player weglaten, theme op classic zetten, 1001 registry tweaks (bijv. My Documents verplaatsen), etc.

Maar daarna: de boel schoonhouden met zo klein mogelijke apps die zo weinig mogelijk resources vreten en zo goed mogelijk hun werk doen :) Een HowTo oid daar ben ik ook wel geïnteresseerd in :) Maar denk toch eigenlijk ook dat iedereen best voor zichzelf kan uitmaken welke virusscanner, firewall en regcleaner hij/zij wil gebruiken, dan ben je er toch al bijna? Misschien is een bepaalde combo van apps juist wel heel goed, die elkaar dus goed aanvullen. Misschien dat iemand in een HowTo oid goed uiteen kan zetten waar je aan moet denken bij al deze dingen :)

(Die apps kunnen dan zelfs al meegenomen worden in de unattended install. Daar ben ik alleen nooit zo voor i.v.m. snel verouderde versies van bepaalde apps.)

Verwijderd

ik heb nog wel een tip waarop er opgeschoond kan worden.

Met jv16 powertools kan je Shell Extensions verwijderen.
# Shell Extensions. This list contains all the registered shell extensions. Shell extension means that program can register some file types for itself and define some operations with it. For example you can view a text file (.txt) with Notepad by double clicking such file and you can print the contents of a file by right clicking it and selecting print from the menu. Many times programs create a lot of unneeded shell extensions, you can remove all the shell extensions you think you won't be needing.
voorbeeld:
Ik heb zelf alle "print" en "print to" Shell extensions verwijdert, want als ik iets wil printen dan wil ik altijd eerst een preview zien.
Van bsplayer heb ik ook heel wat Shell extension verwijdert. BSplayer heeft voor elke extensie(avi, divx, mpg, enz) drie shell extension (play, enquee in bsplayer, en open). play en open doen helemaal hetzelfde , ik zie het nut er niet van in. :?

Hiermee kan je dus heel wat overbodige shell-extrensies eruit flikken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 04:08 ]

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Maar de shell extensions die bijvoorbeeld WMP9 aanmaakt zijn op deze manier helaas niet te verwijderen. Iemand een idee hoe deze te verwijderen zijn?

hmmz

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

DJ^ schreef op 13 juni 2004 @ 09:19:
Maar de shell extensions die bijvoorbeeld WMP9 aanmaakt zijn op deze manier helaas niet te verwijderen. Iemand een idee hoe deze te verwijderen zijn?
Handmatig in het register, sommige ook te vinden met ShexView

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Ah tnx, met dat programmaatje kun je inderdaad nog wat meer shell extensions weghalen :)

hmmz

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier een goede site om met de windows services te gaan tweaken:

http://www.blackviper.com/

Duidelijke uitleg over alle services en met aanbevolen instellingen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik gebruik hier om mijn systeem netjes schoon te houden:

O&O Defragmentatie Programma, Wil graag alle meest gebruikte bestanden vooraan op de HD en wil ook alle hd's in 1 keer gedefragmenteert hebben.
TuneUp Utilities 2004 voor regcleaner Registery Defrag en schijfopruiming.
MCafee Enterprise voor Virusscanner
AdWare en spybot tegen spyware.
:)

• bitpixl
  • Niet online
Je hebt natuurlijk ook een goede pop-up blocker / cookie manager nodig om XP een beetje schoon te houden, wat gebruiken jullie zoal?

Ik gebruik nu ZoneAlarm Pro omdat het een Firewall/Pop-up blocker/Cookie manager in 1 is.
Maar hij gebruikt soms echt veel geheugen...

Iemand goede alternatieven? Sygate wordt hier aanbevolen en die wil ik wel proberen,
alleen moet ik dan wel apart nog eens een pop-up blocker / cookie manager gaan installeren.
Ik vraag me af of dat alles bij elkaar niet meer geheugen gebruikt :?

Verwijderd

Ik heb zojuist de windows xp sp2 support tools gedownload en daar staat oa de volgende tool in:

Msicuu.exe: Windows Installer Cleanup Utility

The Windows Installer Cleanup Utility, Msicuu, deletes the configuration data that Windows Installer maintains for a product that it installed, including directories, files, registry subkeys, and registry entries. You can use Msicuu to remove the remnants of a corrupted Windows Installer installation that prevents you from installing a product correctly.

Msicuu provides a dialog box from which you select a Windows Installer installation and execute the command. This method is safer than using Windows Installer Zapper (Msizap.exe), a command-line Windows Installer tool that offers potentially damaging configuation options.

Msicuu is designed to be used only when conventional methods of repairing or removing an installation have failed. Before using Msicuu, use Add or Remove Programs to remove or repair the installation.

Misschien is dit een goede tool om achtergebleven setup bestanden uit de windows dir te verwijderen?

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Kreeg alleen maar programma's die nog geïnstalleerd staan en daar kom ik niet aan :)

hmmz

• Reset2003
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb evidence eliminator gedownload, en dit is een zeer goed programmatje om kleine tweaks uit te voeren en je register en dergelijke mee op te schonen

Dell U2711HM | Dell1707FP | Logitech G510 | Coolermaster Stacker 830 | Intel Core i5 2500K | AsRock Z68 Extr3 Gen3 | Corsair Vengeance LP 16gig DDR3 1600Mhz | XFX6870 1gig | Samsung SH-222AB DVDRW | Samsung 820 series 120gig SSD boot disk

• Bapawe
Iemand al System Mechanic 5 Professional geprobeerd?
Het werkt bij mij helemaal goed igg.
Enigste nieuwe wat ik kan vinden is een optie om je software te verplaatsen.
Hij veranderd dan het path maar tegelijk ook de snelkoppeling en registery keys.

[ Voor 68% gewijzigd door Bapawe op 29-09-2004 08:17 ]

• Hann1BaL
  • Laatst online: 04-12 11:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik gebruik zelf voor veel dingen:

Advanced system optimizer (leuke afkorting: aso )
Dit cleant je register, temp bestanden weg. Je kan je windows sneller laten draaien.
link: http://www.systweak.com/asov2/
Dit heeft een 1 button check up. Ik zelf ben hier meer over te spreken dan over systemworks. Het werkt voor mijn gevoel sneller en makkelijker omdat alles in 1 util zit en niet zoals bij norton: apart naar cleansweep, apart naar windoctor.

Voor defragmentatie gebruik ik Diskeeper
http://www.executive.com/diskeeper/diskeeper.asp

Natuurlijk de gebruikelijk antispyware:
Spybot: S&D
Ad aware

virusscanner:
Mc Afee 8.0

Ik had eerst alles van norton maar na het switchen blijkt dat de pc een stuk sneller opstart.

• bitpixl
  • Niet online
Ik heb het zelf nog niet getest, maar Symantec AntiVirus Corporate Edition schijnt ook erg weinig (lees: een stuk minder als de normale Norton AntiVirus) resources te gebruiken.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Na een jaar zijn er misschien wel weer meer programma's die ervoor zorgen dat Windows XP schoon blijft. Zijn er mensen die hun ervaring willen delen en een bijdrage willen leveren?
Ik zit namelijk met een nogal volgelopen pc met allerlei verschillende soorten bestanden.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 14:02

KatirZan

Wandelende orgaanzak

waarom zie ik hier weinig replies met :

temp bestanden verwijderen : start -> uitvoeren -> %temp% -> delete all files

etc....?

dit is toch echt een snellere manier ;) wat betreft regcleaners, er is er maar 1 de beste, en dat is ook meteen het goed genaamde programma RegClean :)

verder voor instellingen gebruik ik TweakXP en XPLite

en uiteraard de standaard programma's : Spybot S&D, Ad-Aware en Norton A-V

voor de rest zal je weinig kunnen aanpassen :)

Wabbawabbawabbawabba

• KnijnN
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

KnijnN

GroenteBOER!

Vind CCleaner altijd nog wel prettig werken :)

::Pac-Man Game PC:: Olivetti, 386 SX, HDD 120MB, 2MB RAM, VGA, 14" monitor, MS-DOS 5.0

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 11:07
volgens mij kan er veel gratis als vervanging voor complete pakketen als norton systemworks.

op dit moment bijv:
avast als virusscanner.
XP firewall
xp defrag
microsoft antispyware

en natuurlijk zitten veel mensen al achter een router met hun adsl verbinding wat al een aantal problemen oplost.

Na het lezen van een aantal entries ben ik vooral opzoek naar ervaring met andere goed werkende gratis programma's (met nadruk op gratis!!!!!!!!!!!!!!!!)
om bijv je registry schoon te houden en windows problemen op te zoeken zoals norton windoctor dat doet.

p.s. in de how-to die hier en daar wordt voorgesteld kan deze info dan wellicht ook worden openomen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Registry schoonhouden -> regcleaner.
Problemen opzoeken -> eventvwr en dan op google rondzoeken naar die error ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1 2 Laatste