[XP] Bootvis trace: systeem boot niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12 19:10
Zojuist een nieuwe pc in elkaar gezet. Als laatste wilde ik bootvis draaien om het opstarten wat sneller te laten gaan. Als ik in bootvis "trace" selecteer dan start de pc opnieuw op maar ik kom nooit meer in windows. Dankzij Ghost twee keer kunnen testen. De eerste keer kwam hij windows in, gaf het scherm met "wait for bootvis to start" en sloeg vast.

De tweede keer hing hij al in het zwarte scherm met windowslogo en bewegende balk.

Het vervelende is dat ik het systeem niet kon herstellen (anders dan ghost). Safe mode, last known good configuration, herstel vanaf cd. Niets werkt. Beetje raar dat bootvis nog tijdens het analyseren zoveel problemen geeft.

In een poging normaal te booten sloeg hij vast net voor dat de diskcontrole begon. Hij telt dan 10 seconden af voor hij begint en op dat moment sloeg hij muurvast (6 seconden te gaan en telde niet verder af). Heel vreemd vind ik zelf. :?

Inmiddels draait de pc weer (na ghost) maar ik wil toch achterhalen waar dit aan ligt. Nu is het bootvis maar wellicht dat dit probleem ook op een andere manier naar voren kan komen, en dat wil ik voor zijn. Nu heb ik een actuele ghost maar die maak ik niet dagelijks.

Set: Asus a7n8x, athlon 2500+, 512mb pc3200@2700, 2xhitachi 80GB sata in raid 0, laatste uber bios voor bord en Sata drivers 1.00.32. Windows XP sp1a, alle updates.

Pc draait al twee dagen prima op dit probleem na. Kan hier geen problemen vinden van bootvis met RAID en ook op internet niet. Iemand een idee waar ik dit in kan zoeken? Ik ben zelf redelijk verbaasd. Wel gevonden dat pc's na optimizen van bootvis sporadisch problemen geven maar dit......

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 17:40

Alientrader

Dit was mijn compu!!

zeer interesant fenomeen, Jaspov

over het algemeen duurt het een poosje voordat bootvis klaar is met opstarten. En zelfs op de meeste brakke systemen werkt het.

Je zou kunnen betogen (echter zonder argumentatie) dat bootvis is gemaakt voordat serial ata in RAID bestond. Wellicht ligt het daaraan.

Misschien praat ik kul..... maar er is vast wel een "UBER TWEAKER" hier in dit forum die je er uitsluitsel over kan geven :>

Deze kerel heeft het zelfde probleem

[ Voor 21% gewijzigd door Alientrader op 22-12-2003 23:53 ]

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ehhh... en waar heb jij bootvis vandaan gehaald :? O-)

het is nl ivm problemen van de microsoft website gehaald (al een tijd geleden). Ik heb nl hetzelfde problem gehad.

oplossing :? ehhhh.... ik d8 systeemherstel naar voordat je bootvis gebruikte
BootVis.exe Tool
Updated: September 19, 2003

The Bootvis.exe tool is no longer available from this site
Bootvis.exe Tool No Longer Available
Find information and links regarding the Bootvis.exe Tool, which is no longer available from the Microsoft Web site.
http://www.microsoft.com/...nce/fastboot/bootvis.mspx
^^^ dat is niet zomaar :) ^^^

[ Voor 47% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 22-12-2003 23:56 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• jaspov
Ik had het nog. Twee versies zelfs, een oude en een nieuwe. Had jij ook dat het tracen zelf al problemen gaf? En draai je ook RAID?

Alientrader: Zal mijn Deens rap opvijzelen met babelfish! bedankt.

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
nee; ik heb geen raid.

mijn probleem was (dacht ik, het is al weer even geleden dat ik hem gebruikte en er achter kwam) dat windows niet meer wilde starten (kwam niet in het inlogscherm).
ik geloof idd tijdens het tracen al.

• jaspov
Raar. Ik kan op zich best leven zonder bootvis. Ben alleen benieuwd waardoor dit komt. Als het aan bootvis ligt prima. Ligt het aan mijn pc, drivers, hardware dan wil ik dat echter wel weten.

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Jaspov schreef op 23 december 2003 @ 00:07:
Raar. Ik kan op zich best leven zonder bootvis. Ben alleen benieuwd waardoor dit komt. Als het aan bootvis ligt prima. Ligt het aan mijn pc, drivers, hardware dan wil ik dat echter wel weten.
volgens mij ligt het aan xp + een servicepack (of gewoon een update)

want 'eerst' deed hij het wel op mijn (oude) config, en later na een reinstall (met meer en nieuwe updates natuurlijk) deed ie het niet meer (helaas)

• jaspov
Bedankt voor de tip. Dat kan ik eens nagaan. Kaal XP erop en dan proberen. Kan altijd terug Ghosten.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:45
Jaspov,

Interessante materie.Ik had nl. het zelfde.Toen ik op eerste kerstdag 's avonds laat nog ff mail ging checken.Dacht ik "oh ik kan wel ff bootvis draaien", ik had hem nl. gelijk met het installeren van mijn nieuwe rig erop gezet, en had zo wat tijdwinst met het booten weten te behalen.

Dus zo gezegd zo gedaan, maar na het opstarten van bootvis, en het scherm "wait foor bootvis to launch" helemaal niks meer.En dan ook werkelijk niks meer.Jammere was dat ik nog aan het installen was van allerlei progsels, en dus nog geen backup had gemaakt(oh, had ik dat maar :( ).

Heb ook via allerlei omwegen nog geprobeerd om windows, aan de gang te krijgen maar een "no-go".

Voor mij zat er niks anders op om dan maar opnieuw te installen( jammer van al die inzet), heb nu net weer alles een beetje draaien maar ben wel het e.e.a kwijt, maar dat staat nog op hdd in me oude systeem(wat verkocht is, maar waar ik nog een format over moet gooien) dus dat kan ik nog recoveren.

Je gaf zelf al aan dat het bij jouw config. met sata onder raid en sp1a te maken had.Nou bij mij vrijwel het zelfde.Alleen met twee raptors sata raid0 op een onboard promise 378 controller en verder ook alle updates van Ms eroverheen.heb ook winxp pro btw.

Ik ga in ieder geval zeker te weten geen bootvis installen voordat ik een juiste ghost gemaakt heb en de boel op een ordentelijke manier gebackuped.

Dus troost je je staat niet alleen. ;)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10 15:52

Zhadum

Folding & Einstein@home

Misschien kan ik hierbij iets bevestigen voor jullie. Ik heb hetzelfde probleem en dat kreeg ik sinds ik Raid 0 SATA draaide, echter toen windows fast liep, moest ik naar meest recente configuratie gaan.

Ik heb vervolgens Raid uitgezet en windows erop gezet, met alle update van windows. Zeg maar updates tot 3 weken terug sinds heden 30-jan 2004. En wat viel op, hij liep vlekkelos.

Dus ik weer alles formaterern en nu met raid en windows update etc... precies het zelfde gedaan en nu effe snel een image gemaakt. Bootvis draaien en ja hoor, het liep weer fast tijdens opstarten van windows.

Mijn conclusie bootvis heeft probleem met Raid. Dat weet ik in ieder geval bijna (99,99%) zeker :)

Helaas zit er niks anders op. Alleen ben ik wel opzoek naar een progie die het werk van bootvis kan overnemen maar die wel met Raid kan werken???

Mijn systeem Amd 3200+, Abit Nf7s 2.0, 512 DDR 400, 2 x 80 gig WD (7200 prm 8mb cache) SATA onboard + windows alle updates

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Zhadum schreef op 30 januari 2004 @ 23:38:
Misschien kan ik hierbij iets bevestigen voor jullie. Ik heb hetzelfde probleem en dat kreeg ik sinds ik Raid 0 SATA draaide, echter toen windows fast liep, moest ik naar meest recente configuratie gaan.

Ik heb vervolgens Raid uitgezet en windows erop gezet, met alle update van windows. Zeg maar updates tot 3 weken terug sinds heden 30-jan 2004. En wat viel op, hij liep vlekkelos.

Dus ik weer alles formaterern en nu met raid en windows update etc... precies het zelfde gedaan en nu effe snel een image gemaakt. Bootvis draaien en ja hoor, het liep weer fast tijdens opstarten van windows.

Mijn conclusie bootvis heeft probleem met Raid. Dat weet ik in ieder geval bijna (99,99%) zeker :)

Helaas zit er niks anders op. Alleen ben ik wel opzoek naar een progie die het werk van bootvis kan overnemen maar die wel met Raid kan werken???

Mijn systeem Amd 3200+, Abit Nf7s 2.0, 512 DDR 400, 2 x 80 gig WD (7200 prm 8mb cache) SATA onboard + windows alle updates
ik gebruik geen raid en toch had ik het probleem..... dus zal het toch ergens anders liggen waqarsch.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Er stond ook op de site vermeld dat bootvis niet is bedoeld voor eindgebruikers. ;)
Ik heb zelf ook alleen maar problemen gehad met dat proggie, en om nou te zeggen dat het booten veel sneller gaat, nee...

Als Windows niet meer opstart, moet je booten in safemode, en dan met msconfig even alle bootvis rotzooi uitschakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Jur op 31-01-2004 11:51 ]

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Hebben jullie ondertussen een andere progie gevonden, die kan ervoor zorgen dat win xp sneller zal opstarten?

Verwijderd

Veel mensen schijnen baat te hebben bij het tweaken van de Windows XP Prefetch and Control. Alhier neer te halen: http://www.majorgeeks.com/download2495.html

Ik moet er bij zeggen dat het mij overall niet helpt. Het booten gaat sneller, maar programma's hebben na het optimaliseren van de boot-procedure soms zo veel tijd nodig om af te sluiten of 'wakker te worden' na geminimaliseerd te zijn geweest, dat ik de windows-standaard instellingen prefereer.

Maar probeer het eens zou ik zeggen, het is twee klikken en de oude situatie is weer terug.

O ja, *eerst* de prefetch legen, dan de optimalisatie van je keuze kiezen, opstarten, en eventueel nog een laatste keer de prefetch cleanen.

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Bedankt voor de tip, maar voor opstarten heb ik hier geen baat bij, terwijl het vroeger wel zo was met bootvis. Misschien moet ik een nieuw topic hiervoor openen, aangezien het langzamerhand off-topic wodt.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Niet perongeluk de taakplanner/service uitgeschakeld, want dan kun je ook wachten tot je een ons weegt :D?

[ Voor 4% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-01-2004 15:25 ]

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Ik neem aan dat je Task scheduler bedoelt, nee die is gestart en staat op automatisch.
Pagina: 1