Toon posts:

Back-Up K9 Spamfilter en TheBat!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een keer mijn computer opnieuwe installeren. Ik heb alle updates van mijn programma's gedownload en gekeken wat ik nog moet bewaren op de C: Alles is dus klaar voor een format B)

Waar ik echter over twijfel is of ik K9 Spamfilter en TheBat! wel goed doe back-up'pen. Het zou namelijk zonde zijn als ik dit zou verknallen. K9 laat tegenwoordig zo goed als geen spam meer door. Ook wat ik spam vind, bijvoorbeeld van die domme doorstuurmail die je van meisjes krijgt. Die geloven ook alles. 7 jaar ongeluk enz. Maargoed, ik heb de search op GoT gebruikt, maar kon daar zo goed als niets vinden.

Op de site van K9 himself stond hetvolgende over back-uppen.
http://www.keir.net/k9_faq.html#faq15
How do I transfer K9 to another computer? What files need to be copied?
All of K9's files will be found in the Emails subdirectory where it was installed. This is usually C:\Program Files\KeirNet\K9. The two most vital files will be found in the DB directory here and are called good.dat and spam.dat. These 2 files hold K9's knowledge.

If you have setup a whitelist or blacklist you need to copy the blacklist.txt and whitelist.txt from the DB directory.

The statistics are stored in the registry. If you want to transfer these you should export the registry branch at HKEY_CURRENT_USER\Software\KeirNet\K9 and import it on the new machine.
Ik heb ook even in TheBat! liggen zoeken, want daar zat ik ook altijd een beetje raar naar te kijken. Ik wist niet hoe ik dit moest Back-uppen (leuk woord zeg :) ), maar dit kan gewoon via het programma. DIt had ik ergens anders gelezen. Tijdens het searchen ;) Maar in het Nederlands heet dit reserve-kopie maken. Het is maar dat je het weet he :|

Wat ik echter wel vreemd vind is dat het back-up bestand slecht 32MB groot is terwijl mijn map die al mijn e-mails bevat 103MB groot is. Deze back-up kan dan toch nooit alle e-mails terugzetten? Of ben ik nou zo scheel }:O ?

Hier vertrouw ik wel een beetje op, maar op de manier van K9 wat minder.

Nou vroeg ik mij af of iemand hiermee ervaringen had, of dat zij een programma gebruiken om te back-uppen. Dan zou ik graag jullie reacties horen. Ik heb namelijk ook zo'n programma maar deze werkt niet vlekkeloos, en zeer vreemd.

Reacties, eigen ervaringen en tips zijn dus zeer gewenst _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 14:31 ]

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 06:20

GeekK

Rag Mama Rag

Hoi Xenation,

Ik heb nog nooit een backup/restore met The Bat gedaan, maar de helpfunctie zegt oa. dit:
N.B. Before you install The Bat! on another system, make sure there is sufficient free disk space on its drive - the minimum amount of free space should be at least four times larger than the size of the backup archive.
Ik vermoed dus dat The Bat de data comprimeert, wat natuurlijk goed lukt met e-mail (tekstbestanden).

Bovenstaande informatie staat onder 'Transferring data to another system', maar omdat hiervoor gewoon de backupfunctie wordt gebruikt, denk ik dat je er wel wat aan hebt.

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Verwijderd

Topicstarter
Dat 'Transferring data to another system' slaat op K9 Spamfilter. Dat is een veel ander programma als TheBat!. Dit is een losstaand programma dat rekening neemt met de Spam, althans wat de gebruiker spam vindt.

Maar dat comprimeren kan best wel eens kloppen. Normaal zou ik het gewoon proberen, maar durf het niet zo goed, want anders ben ik maanden training kwijt. Want dat programma, K9, moet je trainen. Dus laten leren wat spam is en wat juist niet.

Maar heeft niemand dit ooit geback-upt?

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 14:48:
Dat 'Transferring data to another system' slaat op K9 Spamfilter. Dat is een heel ander programma als TheBat!.
Snap ik hoor, ik gebruik beide programma's. :)

De quote over de backup-functie komt uit de helpfile van The Bat. :>

Wat betreft K9: waarom test je het niet een keer uit [K9 op een andere locatie installeren en de good.dat en spam.dat importeren]? De good.dat en spam.dat zijn de belangrijkste files, die statistics kun je backupen maar dat hoeft natuurlijk niet (weet niet hoe erg je erop kickt :+ ).

PS.: nee heb nooit een backup gemaakt met The Bat - wel met K9 mbv good.dat en spam.dat, ging uitstekend. :)

[ Voor 41% gewijzigd door GeekK op 15-03-2004 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog nooit een back-up gemaakt dan?

Ik moet altijd vaak mijn Pc opnieuwe installeren, omdat hij nooit soepel loopt, maar krijg een nieuwe :9 . Nu nog maar een Celly 633

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 20:09

Nitai

Live the life you love.

Ik gebruik The Bat! al een aantal jaar, en het enige wat je moet doen is je mail folder kopieren.

Bijvoorbeeld, mijn mailfolder heet Nitai..... dus ik maak regelmatig een backup van die mailfolder.

Nadat je pc opnieuw geinstalleerd is, The Bat! installen, en een nieuw account maken. Nu komt de truuk. De naam die je opgeeft als accountnaam, moet exact hetzelfde zijn als je mail folder. Als je dit goed doet, dan pakt hij al je instellingen uit je mail folder mee in de volgende schermen. Gebeurt dit niet, dan moet je even aangeven waar je mailfolder te vinden is.

Erg easy, en hij neemt echt alles mee, van folder structuur tot beveiligingspassword :)

[ Voor 5% gewijzigd door Nitai op 15-03-2004 14:56 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
Maar dit zal toch ook wel gaan met de Back-up functie in TheBat! zelf anders zouden ze deze niet maken 8)7 lijkt mij dan.

Maar ik zal mijn emails op D: opslaan, zodat ik een dubbele back-up heb.

Ik wilde net K9 gaan back-uppen, maar ik vind het vreemd dat je uit...
code:
1
C:\Program Files\KeirNet\K9\Emails\DB

de bestanden Good.DAT en Spam.DAT alleen moet kopieren terwijl in de mappen...
code:
1
2
3
C:\Program Files\KeirNet\K9\Emails\Good
C:\Program Files\KeirNet\K9\Emails\Spam
C:\Program Files\KeirNet\K9\Emails\Recent

een heleboel bestanden vind.

:? Is dit ook niet nodig als je een back-up wilt maken?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 20:09

Nitai

Live the life you love.

Die backup functie kan je wel eens vergeten, maar mijn manier kan je je mailfolder op een andere fysieke schijf hebben. Die backup functie schrijft alleen een bestandje met je instellingen e.d. en werkt niet altijd even vlekkeloos. Ik probeer alleen even een alternatief aan te geven. Want het gebeurt vaak (zoals je op de mailinglist van The Bat kan lezen) dat men vergeet om te backuppen via de functie.

Tsja, dan kan je niets meer met die backup wizard van The Bat!.... :P

Dan is de manier waarop ik het doe, altijd een life saver en hoef je eigenlijk niets meer te doen (behalve die folder te kopieren naarcd/ dvd of backup schijf.)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Uit de helpfile:
K9 uses 4 directories to hold emails, all found underneath the Emails directory where the K9 program lives. [...]

This is used to hold Good emails, ones that you know should not be Spam. You can keep copies of emails here so that you can re-create the Good word database from a known list of Good emails if ever you need to.

Spam
This is used to hold Spam emails, ones that you know should definitely be Spam. You can keep copies of emails here so that you can re-create the Spam word database from a known list of Spam emails if ever you need to.
Mochten de spam.dat en good.dat corrupt zijn (de woordenlijsten aan de hand waarvan K9 kijkt of iets spam is), dan kan K9 aan de hand van die emails de woordenlijst-bestanden opnieuw opbouwen.

PS.: Backup anders gewoon de hele <drive:>K9\Email directory, kan er niks fout gaan... :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door GeekK op 15-03-2004 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net mijn nieuwe computer aangesloten :9

Heb de:
*Good.DAT
*Spam.DAT

opgeslagen en gekopieerd naar mijn nieuwe computer. Alleen als ik dan de nieuwste versie van K9 installeer is er helemaal geen map in de installatiefolder.

Op mijn oude installatie, was er een map Emails, waar zich dat weer DB in bevond en in deze map de Good en Spam.DAT.

Echter bestaat deze map in mijn nieuwe installtie op mijn nieuwe computer helemaal niet.

Ik heb nu net mijn mail opgehaald en aangegeven wat spam was en goed, maar ik kan dit opnieuw blijven doen :(

Weet iemand hoe ik dit krijg gefixed :?

Zou zeer fijn zijn, want kan ik TheBat! weer goed gebruiken _/-\o_

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 17:44:
Op mijn oude installatie, was er een map Emails, waar zich dat weer DB in bevond en in deze map de Good en Spam.DAT.

Echter bestaat deze map in mijn nieuwe installtie op mijn nieuwe computer helemaal niet.
Misschien moet je die map zelf even maken?

Kan zijn dat K9 hem pas aanmaakt wanneer je emails gaat verwerken (staat hij er nu niet?)

Verwijderd

Topicstarter
Neej die map bestaat niet, zou ik als back-up gewoon heel de e-mail map moeten kopieren?

En register-bestanden heb je die ook nodig?

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 18:21:
Neej die map bestaat niet, zou ik als back-up gewoon heel de e-mail map moeten kopieren?
Kan ook.
En register-bestanden heb je die ook nodig?
Wat bedoel je met register-bestanden?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is van de FAQ:
The statistics are stored in the registry. If you want to transfer these you should export the registry branch at HKEY_CURRENT_USER\Software\KeirNet\K9 and import it on the new machine.
Heb ik dat dus nodig om de nieuwe installatie van K9 te laten zien wat ik voorheen heb aangeduid als Spam en Goede mails :?

Want dan moet ik dat er even bij kopieren dan?

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Zoals de FAQ al aangeeft kun je die ook overzetten, als je dat wilt, het hoeft niet.

Als je ze niet kopieert begint K9 gewoon opnieuw met de statistics. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan berekent hij dus gewoon opnieuw de statastieken. Dus als ik het goed begrijp is dit niet nodig, omdat hij dat toch uit haar eigen doet :*)

Nu dacht ik het even te gebruiken om mails op te halen, zodat K9 deze mappen zou aanmaken. Dit deed hij echter niet :(

Nu heb ik ze in een andere map gevonden, nl. :
code:
1
C:\Documents and Settings\Coen Aarts\Application Data\K9\Emails\DB

Maar als ik deze wil vervangen met de oude ben ik bang dat hij de nieuwe mails niet herkent :/

Hoe moet ik dit mergen zegmaar :? Dus de nieuwe bij de oude :?

Iemand een idee ? O-)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28

IceStorm

This place is GoT-like!!!

K9 gebruikt de mappen 'good' en 'spam' alleen als 'buffer' zodat de gebruiker aan kan geven wat waar hoort. Als je die kwijt raakt is er weinig aan de hand. Het belangrijkste is de DB directory (die je al aangeeft). Daar zitten good.dat en spam.dat in en dat is je woordenlijst, dus die moet je bewaren (anders kan het leerproces idd opnieuw van start).

[edit]Hmm net wakker :P Mergen van good.dat en spam.dat kan niet bij mijn weten maar ik zou ze gewoon overschrijven. De nieuwe good/spam.dat zijn pas van een paar mailtjes gok ik terwijl de oude er veel meer zijn (lijkt me :P).

[ Voor 29% gewijzigd door IceStorm op 08-07-2004 07:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja en van de nieuwe paar mails heb ik ze nog altijd in de 2 back-up mappen zitten, dus dat komt goed. Zijn er toch niet zoveel, alleen hoop spam van 1 adress _/-\o_

Bedankt voor de tip en ga het morgen proberen als ik er aan toe kom, nu eerst even peuk roken en slapen 8)
Pagina: 1