Sjarelke schreef op 14 maart 2004 @ 22:57:
Al genoeg mensen hebben geprobeerd om hun schijf te "overklokken" of hoe je het ook wilt noemen. Dit is volgens mij nog niemand gelukt. Het is WEL mogelijk. Hoe? Vraag het niet aan mij. Lees eerst onderstaande maar eens:
Een paar maanden terug kwam iemand aan mij vragen of ik zn pc eff kon fiksen. Hij had windows eraf gegooid (Hoe stom kun je zijn?!) Het ging om windows 2000 pro. Ik ging bij m langs en werd voor de pc gezet met een glas cola en een giga-hoeveelheid aan disks en cd's. Genoeg disks waren natuurlijk allang niet meer van deze tijd. (Wie wil er namlijk nog win 3.1?

)
Ik startte de pc op en formatteerde deze eerst maar eens. Windows verneukt is windows verneukt en ik ga niet proberen om bestanden te herstellen. Gewoon eff een clean list, en dus opnieuw installeren. Terwijl deze aan het formatteren was zat ik wat te neuzen in de disks-bak en vond toen een windows 2000 hersteldiskette?! (Dus GEEN opstartfloppy!)
Ik d8 dus dat dat te laat was: op één floppy staat geen windows 2000, toch??
Na het formatteren besloot ik, omdat ik toch per uur werd betaald, om maar wat te klooien met disks. Is leuk qua geld, en die middag had ik toch nix te doen.
Dus ik eerst windows 3.1 enzo geinstalleerd

vet lachen om windows 3.1 aan het werk te zien. (natuurlijk herkende deze 3-kwart van de hardware niet

) En na nog zo'n 3 keer formatteren duwde ik die herstel-disk van win 2000 erin (aangeleverd door Paradigit

).
Een wonder

Hij start een klein proggie met de vraag om windows 2000 te herstellen! Dus ik denk bij mn eigen: dit wordt nix, dus ik op owkeej enzo klikken. En nog een keer ter bevestiging "Y" intypen, tere bevestiging om de schijf te overschrijven met een schone win 2000.
Daarna installeert ie, zonder cd ofzo, een volledige windows 2000! HOW?!
Ik snapte er nix van en heb er 40 euro voor gevangen.
Hoe kun je verklaren dat er uit het niets een volledige windows wordt geïnstalleerd?! (Of wilt iemand beweren dat windows 2000 tegenwoordig ook op een diskette van 1,44 MB past??

)
De enigste logische verklaring is dat er een gedeelte van de schijf is, waarop een schone installatie stond van windows 2000. Dit is de enigste logische verklaring die ik heb.
Kort samengevat: Er bevindt zich een behoorlijke ruimte die vrij op de schijf is. Ik betwijfel of dit echt het dubbele van de schijf in totaal maakt, maar een halve giga of zo moest toch verborgen zijn, en na het formatteren was deze nog altijd intact.
Iedereen mag denken wat hij/ zij wil, maar extra ruimte op schijf is er, dat weet ik iig!
Groetjes van mij ;-)
Windows install blijft vaak ook staan in een paar hidden directories op de schijf, alsmede in de Windows directory (Driver cache oid). Die recovery disk van Paradigit spreekt waarschijnlijk zo'n hidden Windows Setup aan of een windows setup op een verborgen partitie die de boel opnieuw installeerd. Dit is heel normaal bij merk PC's.
Ook vind ik de eigenaar van die PC nogal dom, ten 1e omdat ie z'n windows eraf gooit, maar goed iedereen kan fouten maken, maar ten 2e en voornamelijk omdat ie jou eraan heeft laten prutsen. Paradigit heeft gewoon garantie op z'n bakken en je kan dus altijd gewoon ermee terug gaan, dat je niet weet dat merk PC's vaak een verborgen Windows setup hebben getuigd niet bepaald van je expertise.
Overigens heeft zo'n verborgen Windows setup helemaal niets te maken met een schijf groter maken, als je een schijf koopt van 40GB dan is ie meestal maar 40000000 bytes groot en daar gaat een flink deel vanaf voor je swap-file en overhead van het FS. Zo'n Windows setup is max 250 mb groot en dat merk je dus echt niet naast je swapfile van 1 GB en de verloren ruimte van je FS. Daarnaast ben je al afgezet omdat je bijna 2 GB minder hebt gekregen als dat je dacht dat je kreeg.
Dat schijven in de fabriek gelimiteerd worden zou heel goed mogelijk kunnen zijn, maar erg onwaarschijnlijk. De meeste schijven hebben namelijk 10 GB platters die aan 2 kanten te gebruiken zijn. Er past dus 20 GB op iedere platter. Het aantal platters dat ze in zo'n behuizing douwen maken ze helemaal zelf uit. Voor een 40 GB schijf stoppen ze er 2 in (of 4 goedkopere 10 GB platters) voor een 60 3 en voor 80 4 enz enz Voor de echte top modellen (meer als 120 GB) moeten grotere 40 of 60GB platters gebruikt worden.
Zoals je zal begrijpen zul je nooit een 80 GB schijf vinden die is gelimit op 40 GB dmv firmware of hardware block. Ze stoppen er gewoon een platter minder in, die behuizing kost hun geen reet en de controllers zullen ook voor alle hetzelfde zijn, enkel de firmware is anders. Hierdoor is het "overclocken" van je schijf onmogelijk, of je moet heel veel geluk hebben.
Ook het sneller maken van je schijf is hopelijk, als je de rotatiesnelheid verhoogt dan maak je in no-time de lagers en motor kapot. Daarnaast kan de kop niet op deze snelheid lezen omdat ie vertrouwt op een constante draaisnelheid van de platters, je zou eventueel ook de firmware aan kunnen passen hiervoor, maar dan zou je ook de koppen en motoren moeten vervangen waardoor je net zo goed een nieuwe schijf had kunnen kopen.
Met de huidige prijs van dataopslag is het ook helemaal niet interresant om je schijf te overclocken en op die manier een risico te lopen, de meeste mensen krijgen een 40 GB schijf niet vol (lees mensen die geen films en grote games van het internet leechen) aan office documenten en MP3 krijg je een 40 GB schijf niet zo snel vol, en krijg je die wel vol dan koop je een 80 GB schijf (tegenwoordig standaard).
Ik zie heel vaak PC's en workstations staan met een 40 of 80 GB schijf met amper data erop, meestal staat er windows + software + mp3 + documeten op en dat is dan max 5 GB, bij een uitzondering zit het op 7 of 10 GB, maar meer echt niet.
Het is dan ook erg jammer dat er geen 20 GB goedkope en snelle schijven zijn voor de mensen die toch niet super veel films ed op hun schijf zetten. Op dit moment is (volgens PW) de goedkoopste schijf 50 euro, ik denk dat als ze voor 25 a 30 euro een 20 GB schijf op de markt zouden kunnen brengen daar best wat te halen is. Maar de mensen zijn nu eenmaal de 40 en 80 GB gewend, en zodra ze minder als 10 GB vrij hebben beginnen ze te miepen. Te bedenken dat ik ooit super gelukkig was met mijn 408 mb schijf die ik toen heel trots GROOTHE had genoemd.
Ik zie ook dat veel mensen verkeerde opvattingen hebben over het overclocken van CPU's en het instellen van de snelheid van de CPU door de fabrikant.
Niet alle CPU's die uit de fabriek komen zijn hetzelfde
De cores worden gebakken op een grote plaat, een zogenaamde wafer, op deze wafer zijn de middelste paar cores het beste (minste fouten) en de buitenste het slechtste. De buitenste krijgen dan een lagere rating en worden goedkoper verkocht op een lagere snelheid, de binnenste lagen worden duurder verkocht en draaien sneller.
Vaak is het zo dat de eerste batch van een bepaalde core compleet mislukken, zelfs de middelste paar cores willen niet op de langzaamste doelsnelheid lopen. Deze cores worden wel nuttig gebruik, namelijk goed onderzocht over hoe het beter kan, overigens is het materiaal waarvan de CPU gemaakt is 100% recyclebaar (het is te duur om gewoon weg te gooien) dus gaat er niets verloren.
Naarmate een bepaalde core langer bestaat worden er verbeteringen aangebracht in het ontwerp en het productieproces waardoor CPU's met een latere stepping en later weeknummer vaak beter overclocken. Er komen dan soms nieuwe modellen uit van die CPU. Maar omdat er nog steeds vraag is naar de langzamere modellen wordt de buitenste rand nog steeds daarvoor gebruikt. Vaak is het zo dat die buitenste rand van dezelfde kwaliteit is als de binnenste rand van een paar batches eerder. Daardoor lopen deze gemakkelijker op de top snelheid en kunnen ze dus beter overclocken.
Het advies is daarom ook, als een core-type een tijdje bestaat koop dan het langzaamste model, deze zal net zo ver kunnen overclocken als het snelste model. Als je nu dus een Barton CPU zou willen kopen, koop dan de 2500+, deze is het goedkoopste en loopt net zo hard als z'n duurdere broertje.
Echter heb je ook een flinke dosis geluk nodig, het kan soms zijn dat er kwalitatief slechte batches tussen zitten die dan slechter overclocken, of misschien zat er net een miniscuul vuiltje op jouw core bij het bakken waardoor ie voor geen meter overclocked. Daarnaast komt er heel wat meer kijken bij het overclocken, dus ga niet als een zot ermee beginnen, ga er rustig mee expirimenteren en ga eerst veel zoeken en lezen. Maar neem niet zomaar alles aan. Ga vooral niet meteen vragen stellen waarom je niet verder kan overclocken want er komt ook een hoop geluk bij om de hoek kijken.
Ontopic:
Disk image programma's maken een gemapte partitie aan naar een image op de schijf, ga je schrijven naar deze partitie zonder supervision door het image programma dan krijg je 100% zeker corruptie en je schiet er geen ene flikker mee op.
Zoals ik het hier beschreven heb is het hopelijk duidelijk voor iedereen dat het groter maken van je schijf onmogelijk is.