Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......
MBR (master boot record) is wat anders dan de FAT (file allocation table)Domino schreef op 11 maart 2004 @ 13:36:
Dus wel, bestanden in de prullenbak/recycle bin zijn altijd (!) terug te zetten. Pas als je de recycle bin leeggooit wordt de ruimte, die het bestand voorheen heeft ingenomen, vrijgegeven om opnieuw beschreven te worden.
Maar, ja, de data word inderdaad niet gelijk overschreven tenzij je het 'wiped' wat inhoud dat het met lege of randomized andere data word overschreven zodat het niet meer terug te halen is. Vandaar is defraggen ook niet altijd even slim als je erg gesteld bent op je data, omdat bij defraggen de data weer netjes op een rijtje word gezet en dus de oude data die tussenin stond niet meer terug te halen is.. [/basic]
[ Voor 35% gewijzigd door Sluuut op 11-03-2004 15:57 ]
57696520646974206c65657374206973206e657264
Heb op verschillende plaatsen gelezen dat het met gemengt succes werkt.Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 16:36:
nou het is lekker interessant, wie weet lukt het toch nog, .....
Met sommige hd's werkt het, met andere helemaal niet.
Ga nu ook eff testen.. Eerst image maken
Edit: Theoretisch kan het eigenlijk helemaal niet werken, en al helemaal niet met die onwerkelijke grote aantallen die je erbij krijgt.... Maarja, krijg de avond weer om zullen we maar zeggen
Edit2:
Heb een 6Gb oude quantum gepakt (is sneller vol dacht ik bij mezelf.)
Staat windows xp op, en hidden space is gepartitioneerd.
er is 3.5GB bij gekomen.
Ben benieuwd. (ben momenteel tot de rand vol aan het stouwen met films)
Update volgt.
Edit3:
Kopieren enzo ging allemaal goed. (heb hem tot de rand gevuld) Maar bij terug lezen was datacorruptie. (zoals al verwacht eigenlijk) Windows starte niet eens meer op. (bleef al meteen na bios hangen, de bootloader kwam al niet eens meer)
Dus verder testen heeft geen zin.
Is dus echt 100% HOAX
Dus tenzij er firmware hacks komen voor hd's kun je vergroten op deze manier vergeten.
[ Voor 66% gewijzigd door KBDE op 11-03-2004 21:30 ]
http://blog.morrison.nl/
Verwijderd
Heb je toevallig ook wat oppervlakte controles gedaan? ben ook wel benieuwd naar een screenshotje van je met de sectoren die worden gebruikt door de verschillende partities op je schijf..rvbcrs schreef op 11 maart 2004 @ 21:23:
Heb net een 75GB schijfje aan de test onderworpen, meteen succes.. na het opnieuw booten zag ik een extra partitie van 37 Gb!! ik heb nu zo'n 115 Gb toch leuk gratis en voor nix! ik heb nu grote hoeveelheden data op en neer gekopieeerd en verschillende disk checks uitgevoerd, alles lijkt in orde!
maar waarom "maar" 37 gb ? Waarom niet het dubbele? Het is mooi dat resultaat maar ik vraag me af wat nu het precieze rendement is en waar dit nou van af hangt..rvbcrs schreef op 11 maart 2004 @ 21:23:
Heb net een 75GB schijfje aan de test onderworpen, meteen succes.. na het opnieuw booten zag ik een extra partitie van 37 Gb!! ik heb nu zo'n 115 Gb toch leuk gratis en voor nix! ik heb nu grote hoeveelheden data op en neer gekopieeerd en verschillende disk checks uitgevoerd, alles lijkt in orde!
Kun je naar disk checks ook gewoon de data zelf eens verifieren. Dus bijvoorbeeld de mp3tjes afluisteren of de software draaien waarmee je je disk hebt volgestouwd.rvbcrs schreef op 11 maart 2004 @ 21:23:
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Ook heb ik GetDataBack for NTFS gedraaid om te kijken welke Cylinders/heads/sectors welke partities nou in beslag nemen en nou blijkt dus dat de 'extra ruimte' gewoon cylinders in beslag neemt van je huidige partitie.
Screenies
Click!:

Hier worden cylinders 0-525 in beslag genomen
Click!:

Hier worden cylinders 198-525 in beslag genomen, kortom een deel van partitie 1
Met andere woorden: je harde schijf is dan dus op zich niet groter, je geeft em alleen opdracht om zich zelf "verkeerd te benutten".
@WilmpieeeJ:
Handig programmaatje heb je gebruikt, zeker voor dit soort doeleinden.
Kun je die ergens downloaden?
[ Voor 20% gewijzigd door Joen op 12-03-2004 00:00 ]
Verwijderd
Sowieso een handig programmaatje voor als je je schijfje geformat hebt en per ongeluk nog wat terug moet hebben.. maar dan moet je het programma wel netjes kopen hoorJeroenM_tbs schreef op 11 maart 2004 @ 23:59:
@WilmpieeeJ:
Handig programmaatje heb je gebruikt, zeker voor dit soort doeleinden.
Kun je die ergens downloaden?
Ik las trouwens ook in dit topic iets over een stuk ruimte waar je schijf info over bad-sectors enzo opslaat??? is dit niet via via te benaderen ofzo? ik weet niet hoe groot dat normaal is, dus ik weet ook niet of het veel zin heeft om deze ruimte te benaderen.. maar toch.. zou wel grappig zijn
Volgens mij zijn schijven best te vergroten maar dan alleen door middel van een efficienter bestandssysteem en efficientere algoritmes bij het opslaan van de data.
Dat denk ik ook welRolfLobker schreef op 12 maart 2004 @ 00:29:
Die paar K die je daarmee vrij zou maken daar lig jij denk ik niet wakker van
Volgens mij zijn schijven best te vergroten maar dan alleen door middel van een efficienter bestandssysteem en efficientere algoritmes bij het opslaan van de data.
Size: 1 bytes (1 bytes)
Size on disk: 4,00 KB (4.096 bytes)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Unused space on hard drives recovered
First, users are usually amused to learn that the capacity of modern hard drives is _unknown_, until it goes through the factory's qualification tests. The 120GB hard drive you purchased may have been physically identical to a 250GB hard drive, but simply it only passed qualification at 120GB.
Intel does the same thing with processors. A 3.0Ghz processor may be sold as 2.4Ghz, simply because it didn't pass qualification at 3.0Ghz but did at a lower clock speed.
Second, in the ATA standard there is a feature known as the "host protected area". This area is accessible from any OS -- but it requires special ATA commands in order to make this area available to the OS.
Third, all hard drives reserve a certain amount of free space to use for reallocation of bad sectors. These "spare sectors" are free space on your drive... completely unused until your hard drive starts finding problems on the physical media.
So this is old news
About the "recover unused space on your drive" article:
Working for a data-recovery company I know a thing or two about harddisks....
One is that if the vendors would be able to double the capacity for just about nothing, they would.
All this probably does is to create an invailid partition table which ends up having:
|...new partition.............................
|old partition.................................|
overlapping partitions. So writing either partition will corrupt the other. It probably so happens that whatever situation people tried it, it just so happened that the (quick) format of the "new" partition didn't corrupt the other partition to make it unbootable.
And the 200G -> 510Gb "upgrade" probably has ended up with three overlapping partitions....
Commenting on an article you posted today about hidden hard drive space. It was brought to my attention from a link to it from HardOCP.
What is happening is that Norton Ghost creates a virtual partition on the drive, and the data for that virtual partition resides on one of the existing partitions. So as more data is added on the virtual partition, a file on the normal drive partition expands as well.
It's kind of like a disk image which is being mounted to a drive letter. All the data for it is still on the primary partition.
Hopefully that's clear enough to explain what is happening here. The extra virtual partition basically is defined as the amount of freespace on the partition to which the that virtual partition file actually resides.
In short: No miracle space here, don't bother the hard drives manufactures. Just using a feature in ghost in a weird way, but with no real benifits other than being able to boot a disk image without reszing all the partitions on your drive.
Here's my take on this phenomenon as an IT professional. I have HAD THIS HAPPEN BEFORE, with Microsoft FDisk. Microsoft tends to recycle [crappy] code, and it would appear that the tools called by the Disk Management MMC snapin are no exception. I didn't immediately realize what had happened some years ago (I think about 4 years ago now), but FDisk's faulty start/end sector calculation code ended up causing the program to create a ~3GB partition after an existing ~10.8GB partition on a ~11GB drive, after I had used it to delete a ~200MB Linux partition. This resulted in ~5GB of corrupted data on the primary partition due to the fact that I was probably half asleep at the time and wrote things to the other partition. I was not impressed. Regardless, this is almost certainly what's going on. I'd suggest to anyone trying this to fill the first partition with one HUGE file, take an MD5 checksum, write something to the second one, repeat MD5sum, and compare.
I'm writing regarding the "unused space on hard drives recovered?" article at http://www.theinquirer.net/?article=14597. As a frequent user of Ghost, both for work and personal machines, it is quite obvious all this method is doing is corrupting the discs' partition tables.
I'd be curious to know if the person who sent you this ever tried to FILL all partitions of the disc and then verify the data is usable. Basically, you're corrupting the hard drive's information that says its size and telling the computer it's larger-- it will definitely APPEAR that you mysteriously have tons of new space, but it WILL cause corruption and data loss.
I think at the very least you should put even more caveats on that story, before some punter comes by and wipes out all his important data by copying it to his new super-huge-hard drive.
There IS "lost space" on modern hard drives-- they do major amounts of error correction, data redundancies, etc. However, you're not talking anywhere near 50% of space lost. And even if you were-- is losing all error control worth a bit of extra space when you can pick up another 120GB drive for under $80US??
[Hier had mijn handtekening kunnen staan]
Leuke is alleen dat ik mijn hdd tot de nok toe kan vullen zonder enige vorm van corruptie (heb dit ding echt nog dagelijks in gebruik, zit nu in mijn bak der vage onderdelen (systeem met niet alledaagse hardware).OnTracK schreef op 10 maart 2004 @ 17:54:
doet me weer eens denken aan een oud topic van Terw_Dan:
[rml][ HDD] ineens 3 GB groter dan voorheen.[/rml]
Dit topic heb ik echt al weer een tijdje geleden geopend, maar ik heb nog geen enkel probleem meegemaakt met deze schijf
Ik heb liever een 3GB meer die bruikbaar is dan 300GB waarbij je enkel corruptie hebt
ik ging van 40 gigh naar 79 gigh (MAXTOR IDE)
1 Download Ghost 2003 Build 2003.775
2 2 X Harde Schijf (OS moet op allebij staan)
3 (X) = De originele schijf
(T) = De schijf die je gaat vergorten
4 Zorg ervoor dat HD (T) de Master wordt, met HD (X) als slave.
5 Wees er zeker van dat er een OS op hd (T) staat, en dat het bestandsysteem gelijk is (NTfs+NTFS)
6 Intsalleer Gohst software met de standaard settings op de schijf (T)
7 Open Ghost en selecteer Ghost Basic.
8 Selecteer ''Backup'' uit de optieslijst.
9 selecteer C:/ dit is de schijf waar we een nieuwe patitie op willen maken, op HD (T)
als bron van de backup.
10 Selecteer de slave schijf als het doel. (er wordt geen data heen geschreven)
11 Het maakt niet uit welke naam je gebruikt
12 Druk Ok, Continue of Next tot je wordt gevraagd om te rebooten.
Cruciale Stap!
13 Wanneer het opnieuw opstarten begint moet je de pc uitzeteen voordat de de bios begonnen
is met het detecteren van je schijven. De beste methode is het handmatig uitzetten van je pc
zodra je de bios ziet laden en je HD's worden weergegeven als gedetecteerd.
14 Nu je de pc hebt afgesloten voordat gohst z'n backup heeft kunnen maken, moet je hd (T)
verwijderen (de master HD) en vervangen met een HD die een OS erop heeft geinstalleerd.
De beste methode als je je oude data wilt bewaren is:
> Wanneer je je OS opstart, zie je dat de secundaire HD degene is die je proberen groter te maken (T)
> Ga naar : Computer management> Disk Management
15 Je zou nu een 8 meg partitie moeten zien met het label : VPSGHBOOT of soortgelijk op de slave HD
(HD (T)) tezamen met een grote sectie van niet toegewezen ruimte die zich ervoor nog niet liet zien
16 Verwijder partitie VPSGHBOOT nog niet !
17 Selecteer de niet toegewezen ruimte op hd (T) en maak een nieuwe primaire of secundaire partitie.
18 Selecteer het bastandsysteem dat je zou willen gebruiken.
19 formatteer met snelformatteren(indien mogelijk)
20 Wanneer het formatteren klaar is kun je partitie VPSGHBOOT verwijderen.
21 Dit zou je moeten zien:
>de originele partitie, van wanneer de schijf nog steeds verborgen partities had.
>Een nieuwe partitie van de net gemaakte ruimte.
>8 mb niet toegewezen partities
22 Je wilt vast je oude HD weer terug in je pc , doe hetvolgende:
>Ga naar Disk management
>Zet de originele partitie op HD (T) (niet degene die we net hebben geformatteerd, naar active partitie
> Als het goed is is de schijf weer bootable wanneer er geen data verloren is gegaan.
Waarschuwing !
Probeer niet de bijde partities (VPSGHBOOT en de nieuwe) weg te gooien om zo een samengevoegde partitie
te maken, dit zal niet werken!
Het is beter om geen belangrijke HD's te gebruiken met belangrijke data.
Vertaling 4ddic7
Bron: http://www.theinquirer.net/?article=14597
Addict
Er is idd extra ruimte op een hdd aanwezeig, maar toch zeker niet eens zoveel? Dat het _theoretisch_ mogelijk is dat een 40gb schijf eigenlijk een afgekeurde 80gb is, ontken ik niet. Maar volgens mij werkt het zo niet: nadres zouden er bijv toch 20GB schijven met 2 40 Gb platters opduiken??? en dat zou echt wel opvallen.
Imho is er hoogstens een paar Mb mee r te creëren door "verstopte" ruimte te alloceren, en nooit een paar 100 MB...
nog iemand die dit geprobeerd heeft, gwn HOAX dus...
[Signature]
gwn = gewoon?woest85 schreef op 14 maart 2004 @ 15:16:
http://worldnetwork.nl/forum/viewtopic.php?t=362
nog iemand die dit geprobeerd heeft, gwn HOAX dus...
nee hé?
is gewoon een verwijzing naar inquirer en dit topic
@ losha lol, idd die "nerd" die gequote word id kbde, hierboven ergens
[Signature]
Ligt eraan wat voor format je hebt gedaan heVerwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 00:24:
[...]
Sowieso een handig programmaatje voor als je je schijfje geformat hebt en per ongeluk nog wat terug moet hebben.. maar dan moet je het programma wel netjes kopen hoor
Een paar maanden terug kwam iemand aan mij vragen of ik zn pc eff kon fiksen. Hij had windows eraf gegooid (Hoe stom kun je zijn?!) Het ging om windows 2000 pro. Ik ging bij m langs en werd voor de pc gezet met een glas cola en een giga-hoeveelheid aan disks en cd's. Genoeg disks waren natuurlijk allang niet meer van deze tijd. (Wie wil er namlijk nog win 3.1?
Ik startte de pc op en formatteerde deze eerst maar eens. Windows verneukt is windows verneukt en ik ga niet proberen om bestanden te herstellen. Gewoon eff een clean list, en dus opnieuw installeren. Terwijl deze aan het formatteren was zat ik wat te neuzen in de disks-bak en vond toen een windows 2000 hersteldiskette?! (Dus GEEN opstartfloppy!)
Ik d8 dus dat dat te laat was: op één floppy staat geen windows 2000, toch??
Na het formatteren besloot ik, omdat ik toch per uur werd betaald, om maar wat te klooien met disks. Is leuk qua geld, en die middag had ik toch nix te doen.
Dus ik eerst windows 3.1 enzo geinstalleerd
Een wonder
Daarna installeert ie, zonder cd ofzo, een volledige windows 2000! HOW?!
Ik snapte er nix van en heb er 40 euro voor gevangen.
Hoe kun je verklaren dat er uit het niets een volledige windows wordt geïnstalleerd?! (Of wilt iemand beweren dat windows 2000 tegenwoordig ook op een diskette van 1,44 MB past??
De enigste logische verklaring is dat er een gedeelte van de schijf is, waarop een schone installatie stond van windows 2000. Dit is de enigste logische verklaring die ik heb.
Kort samengevat: Er bevindt zich een behoorlijke ruimte die vrij op de schijf is. Ik betwijfel of dit echt het dubbele van de schijf in totaal maakt, maar een halve giga of zo moest toch verborgen zijn, en na het formatteren was deze nog altijd intact.
Iedereen mag denken wat hij/ zij wil, maar extra ruimte op schijf is er, dat weet ik iig!
Groetjes van mij ;-)
[ Voor 1% gewijzigd door Joen op 14-03-2004 23:34 . Reden: typo ]
Verwijderd
de normaalste zaak bij pc merken als packerd bell, compaq en wat andere merken.
Dell levert zijn windows install aan op cd.
dat is ook wel handig.
maarja ik houd niet van al die voorgeinstalleerde software, ben je klaar met je install staat de hd voor 90% vol met onzin programma's.
jammer genoeg zit je er bij packerd bell en compaq wel aanvast omdat die nog wel eens exotische hardware willen gebruiken waar moeilijk drivers voor te vinden zijn.
[ Voor 79% gewijzigd door job op 14-03-2004 23:54 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
compaq/hp drivers vinden wordt een makkie met aida
weet iemand nog een leuke signature?
Verwijderd
Windows install blijft vaak ook staan in een paar hidden directories op de schijf, alsmede in de Windows directory (Driver cache oid). Die recovery disk van Paradigit spreekt waarschijnlijk zo'n hidden Windows Setup aan of een windows setup op een verborgen partitie die de boel opnieuw installeerd. Dit is heel normaal bij merk PC's.Sjarelke schreef op 14 maart 2004 @ 22:57:
Al genoeg mensen hebben geprobeerd om hun schijf te "overklokken" of hoe je het ook wilt noemen. Dit is volgens mij nog niemand gelukt. Het is WEL mogelijk. Hoe? Vraag het niet aan mij. Lees eerst onderstaande maar eens:
Een paar maanden terug kwam iemand aan mij vragen of ik zn pc eff kon fiksen. Hij had windows eraf gegooid (Hoe stom kun je zijn?!) Het ging om windows 2000 pro. Ik ging bij m langs en werd voor de pc gezet met een glas cola en een giga-hoeveelheid aan disks en cd's. Genoeg disks waren natuurlijk allang niet meer van deze tijd. (Wie wil er namlijk nog win 3.1?)
Ik startte de pc op en formatteerde deze eerst maar eens. Windows verneukt is windows verneukt en ik ga niet proberen om bestanden te herstellen. Gewoon eff een clean list, en dus opnieuw installeren. Terwijl deze aan het formatteren was zat ik wat te neuzen in de disks-bak en vond toen een windows 2000 hersteldiskette?! (Dus GEEN opstartfloppy!)
Ik d8 dus dat dat te laat was: op één floppy staat geen windows 2000, toch??
Na het formatteren besloot ik, omdat ik toch per uur werd betaald, om maar wat te klooien met disks. Is leuk qua geld, en die middag had ik toch nix te doen.
Dus ik eerst windows 3.1 enzo geinstalleerdvet lachen om windows 3.1 aan het werk te zien. (natuurlijk herkende deze 3-kwart van de hardware niet
) En na nog zo'n 3 keer formatteren duwde ik die herstel-disk van win 2000 erin (aangeleverd door Paradigit
).
Een wonderHij start een klein proggie met de vraag om windows 2000 te herstellen! Dus ik denk bij mn eigen: dit wordt nix, dus ik op owkeej enzo klikken. En nog een keer ter bevestiging "Y" intypen, tere bevestiging om de schijf te overschrijven met een schone win 2000.
Daarna installeert ie, zonder cd ofzo, een volledige windows 2000! HOW?!
Ik snapte er nix van en heb er 40 euro voor gevangen.
Hoe kun je verklaren dat er uit het niets een volledige windows wordt geïnstalleerd?! (Of wilt iemand beweren dat windows 2000 tegenwoordig ook op een diskette van 1,44 MB past??)
De enigste logische verklaring is dat er een gedeelte van de schijf is, waarop een schone installatie stond van windows 2000. Dit is de enigste logische verklaring die ik heb.
Kort samengevat: Er bevindt zich een behoorlijke ruimte die vrij op de schijf is. Ik betwijfel of dit echt het dubbele van de schijf in totaal maakt, maar een halve giga of zo moest toch verborgen zijn, en na het formatteren was deze nog altijd intact.
Iedereen mag denken wat hij/ zij wil, maar extra ruimte op schijf is er, dat weet ik iig!
Groetjes van mij ;-)
Ook vind ik de eigenaar van die PC nogal dom, ten 1e omdat ie z'n windows eraf gooit, maar goed iedereen kan fouten maken, maar ten 2e en voornamelijk omdat ie jou eraan heeft laten prutsen. Paradigit heeft gewoon garantie op z'n bakken en je kan dus altijd gewoon ermee terug gaan, dat je niet weet dat merk PC's vaak een verborgen Windows setup hebben getuigd niet bepaald van je expertise.
Overigens heeft zo'n verborgen Windows setup helemaal niets te maken met een schijf groter maken, als je een schijf koopt van 40GB dan is ie meestal maar 40000000 bytes groot en daar gaat een flink deel vanaf voor je swap-file en overhead van het FS. Zo'n Windows setup is max 250 mb groot en dat merk je dus echt niet naast je swapfile van 1 GB en de verloren ruimte van je FS. Daarnaast ben je al afgezet omdat je bijna 2 GB minder hebt gekregen als dat je dacht dat je kreeg.
Dat schijven in de fabriek gelimiteerd worden zou heel goed mogelijk kunnen zijn, maar erg onwaarschijnlijk. De meeste schijven hebben namelijk 10 GB platters die aan 2 kanten te gebruiken zijn. Er past dus 20 GB op iedere platter. Het aantal platters dat ze in zo'n behuizing douwen maken ze helemaal zelf uit. Voor een 40 GB schijf stoppen ze er 2 in (of 4 goedkopere 10 GB platters) voor een 60 3 en voor 80 4 enz enz Voor de echte top modellen (meer als 120 GB) moeten grotere 40 of 60GB platters gebruikt worden.
Zoals je zal begrijpen zul je nooit een 80 GB schijf vinden die is gelimit op 40 GB dmv firmware of hardware block. Ze stoppen er gewoon een platter minder in, die behuizing kost hun geen reet en de controllers zullen ook voor alle hetzelfde zijn, enkel de firmware is anders. Hierdoor is het "overclocken" van je schijf onmogelijk, of je moet heel veel geluk hebben.
Ook het sneller maken van je schijf is hopelijk, als je de rotatiesnelheid verhoogt dan maak je in no-time de lagers en motor kapot. Daarnaast kan de kop niet op deze snelheid lezen omdat ie vertrouwt op een constante draaisnelheid van de platters, je zou eventueel ook de firmware aan kunnen passen hiervoor, maar dan zou je ook de koppen en motoren moeten vervangen waardoor je net zo goed een nieuwe schijf had kunnen kopen.
Met de huidige prijs van dataopslag is het ook helemaal niet interresant om je schijf te overclocken en op die manier een risico te lopen, de meeste mensen krijgen een 40 GB schijf niet vol (lees mensen die geen films en grote games van het internet leechen) aan office documenten en MP3 krijg je een 40 GB schijf niet zo snel vol, en krijg je die wel vol dan koop je een 80 GB schijf (tegenwoordig standaard).
Ik zie heel vaak PC's en workstations staan met een 40 of 80 GB schijf met amper data erop, meestal staat er windows + software + mp3 + documeten op en dat is dan max 5 GB, bij een uitzondering zit het op 7 of 10 GB, maar meer echt niet.
Het is dan ook erg jammer dat er geen 20 GB goedkope en snelle schijven zijn voor de mensen die toch niet super veel films ed op hun schijf zetten. Op dit moment is (volgens PW) de goedkoopste schijf 50 euro, ik denk dat als ze voor 25 a 30 euro een 20 GB schijf op de markt zouden kunnen brengen daar best wat te halen is. Maar de mensen zijn nu eenmaal de 40 en 80 GB gewend, en zodra ze minder als 10 GB vrij hebben beginnen ze te miepen. Te bedenken dat ik ooit super gelukkig was met mijn 408 mb schijf die ik toen heel trots GROOTHE had genoemd.
Ik zie ook dat veel mensen verkeerde opvattingen hebben over het overclocken van CPU's en het instellen van de snelheid van de CPU door de fabrikant.
Niet alle CPU's die uit de fabriek komen zijn hetzelfde
De cores worden gebakken op een grote plaat, een zogenaamde wafer, op deze wafer zijn de middelste paar cores het beste (minste fouten) en de buitenste het slechtste. De buitenste krijgen dan een lagere rating en worden goedkoper verkocht op een lagere snelheid, de binnenste lagen worden duurder verkocht en draaien sneller.
Vaak is het zo dat de eerste batch van een bepaalde core compleet mislukken, zelfs de middelste paar cores willen niet op de langzaamste doelsnelheid lopen. Deze cores worden wel nuttig gebruik, namelijk goed onderzocht over hoe het beter kan, overigens is het materiaal waarvan de CPU gemaakt is 100% recyclebaar (het is te duur om gewoon weg te gooien) dus gaat er niets verloren.
Naarmate een bepaalde core langer bestaat worden er verbeteringen aangebracht in het ontwerp en het productieproces waardoor CPU's met een latere stepping en later weeknummer vaak beter overclocken. Er komen dan soms nieuwe modellen uit van die CPU. Maar omdat er nog steeds vraag is naar de langzamere modellen wordt de buitenste rand nog steeds daarvoor gebruikt. Vaak is het zo dat die buitenste rand van dezelfde kwaliteit is als de binnenste rand van een paar batches eerder. Daardoor lopen deze gemakkelijker op de top snelheid en kunnen ze dus beter overclocken.
Het advies is daarom ook, als een core-type een tijdje bestaat koop dan het langzaamste model, deze zal net zo ver kunnen overclocken als het snelste model. Als je nu dus een Barton CPU zou willen kopen, koop dan de 2500+, deze is het goedkoopste en loopt net zo hard als z'n duurdere broertje.
Echter heb je ook een flinke dosis geluk nodig, het kan soms zijn dat er kwalitatief slechte batches tussen zitten die dan slechter overclocken, of misschien zat er net een miniscuul vuiltje op jouw core bij het bakken waardoor ie voor geen meter overclocked. Daarnaast komt er heel wat meer kijken bij het overclocken, dus ga niet als een zot ermee beginnen, ga er rustig mee expirimenteren en ga eerst veel zoeken en lezen. Maar neem niet zomaar alles aan. Ga vooral niet meteen vragen stellen waarom je niet verder kan overclocken want er komt ook een hoop geluk bij om de hoek kijken.
Ontopic:
Disk image programma's maken een gemapte partitie aan naar een image op de schijf, ga je schrijven naar deze partitie zonder supervision door het image programma dan krijg je 100% zeker corruptie en je schiet er geen ene flikker mee op.
Zoals ik het hier beschreven heb is het hopelijk duidelijk voor iedereen dat het groter maken van je schijf onmogelijk is.
57696520646974206c65657374206973206e657264
heel soms gebeurt het dat ze bijvoorbeeld 30gb schijven maken van 20gb plattersVerwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 02:54:
[...]
Dat schijven in de fabriek gelimiteerd worden zou heel goed mogelijk kunnen zijn, maar erg onwaarschijnlijk. De meeste schijven hebben namelijk 10 GB platters die aan 2 kanten te gebruiken zijn. Er past dus 20 GB op iedere platter. Het aantal platters dat ze in zo'n behuizing douwen maken ze helemaal zelf uit. Voor een 40 GB schijf stoppen ze er 2 in (of 4 goedkopere 10 GB platters) voor een 60 3 en voor 80 4 enz enz Voor de echte top modellen (meer als 120 GB) moeten grotere 40 of 60GB platters gebruikt worden.
waardoor dus wel 10gb niet gebruikt wordt, maar dat zal waarschijnlijk een kwestie van firmware zijn
stond ook ooit in de FP bij een schijventest
da's 50 GB per schijf minimaal, 25 GB per zijde.
Ben btw. met zo'n Packard Bell disk aan het klooien geweest. Kon helaas niet die verborgen partitie schoonvegen; Pqmagic 8 had er geen zin in....
[ Voor 39% gewijzigd door Madrox op 16-03-2004 05:38 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Great minds think alike!
Verwijderd
heb het zelf gehad toen mijn hdd helemaal vol zat, en ik ineens delen van films miste.
Het lijkt mij dus eerder dat hij nu het dubbele weergeeft maar nog wel dezelfde capaciteit heeft.
Ik hebn nog niet verder op de sites van HDD fabrikanten gekeken, maar voorzover mij bijstaat heeft een bedrijf als maxtor of westerndigital hier geen uitspraak over gemaakt...
Holy sh*t doesn't talk, but communicates by smell©
Verwijderd
Dat is nou dus ook al een paar keer aangehaald en die ruimte blijkt dus zo weinig te zijn dat je daar echt niet zoveel ruimte mee krijgt hoor.MarcTraider schreef op 18 maart 2004 @ 00:39:
Hee misschien wordt die extra verborgen space wel gebruikt voor bad sectors
Ik geloof dat ik toch met mijn screenshots heb aangetoont hoe de indeling van de partities gaat worden en dat je op het moment dat je ze allebei vol gaat schrijven wel degelijk data-corruptie gaat krijgen.. en dan ga jij het nog proberen?????ddajantje schreef op 22 maart 2004 @ 19:49:
ik heb mijn 30gig shitmerk naar 42 gig gebracht tot nu toe goed werkt alles goed
Verwijderd
is iemand hierzo nog verder mee gegaan of niet?
[ Voor 22% gewijzigd door OnTracK op 15-08-2004 21:20 ]
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
Omdat dit in de drive zelf geregeld wordt, zul je er zelf nooit iets van merken.
Als je dus doet wat hier staat. Kan het goed werken, maar pas op wanneer er dus een bad sector komt gaat de schijf (onaangekondigd) een stukje van die laatste 8 mb gebruiken! Heb je hier data op staan, dan zal deze overschreven worden!!!
update: typo's
[ Voor 3% gewijzigd door hesselim op 16-08-2004 15:07 ]