tvw
CMOS clear gedaan, maar zonder resultaat.
Inmiddels ziet het BIOS wel af en toe de tweede SATA schijf.
Inmiddels ziet het BIOS wel af en toe de tweede SATA schijf.
| Specs Aurora24 | My music |
Brainstorm:
- Sluit de harde schijven eens op een andere ingang aan.
- Gebruik andere kabels als je dat kunt.
- Update je bios.
- Is je voeding krachting genoeg?
- Voor je pata hdd: autodetect hem eens in het BIOS en sla de instellingen op. Dan hoeft de hdd niet gedetecteerd te worden. Als je er niet vanaf hoeft te booten kun je het ook gewoon op "none" zetten in het bios.
- Het je het ook als je de harede schijven in een andere PC zet?
- Sluit de harde schijven eens op een andere ingang aan.
- Update je bios.
- Voor je pata hdd: autodetect hem eens in het BIOS en sla de instellingen op. Dan hoeft de hdd niet gedetecteerd te worden. Als je er niet vanaf hoeft te booten kun je het ook gewoon op "none" zetten in het bios.
tvw
Ik ben inmiddels een stapje verder. Zodra ik slechts mijn PATA schijf aansluit, duurt het detecteren nog steeds lang. Het vastleggen van de PATA gegevens in het BIOS na een autodetect heeft geen effect. Het duurt dan nog net zo lang voordat hij door de detectiemodus heen is.iets schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 17:43:
Brainstorm:
- Sluit de harde schijven eens op een andere ingang aan.[/quote
- Update je bios.
Ik heb ook al andere kabels gebruikt (zowel voor de SATA schijven als voor de PATA schijf), maar zonder effect.
Sluit ik echter een 2e device (bv mijn DVD-ROM speler) als slave aan, dan is de herkenning meteen vanuit het BIOS.
Mijn voeding is 431 Watt, dus krachtig genoeg. Er zaten eerst 5 schijven in, nu nog maar 3. Daarnaast is SATA zuiniger qua stroomverbruik, dus dat mag geen probleem wezen.
Het BIOS is al de laatste versie, en het enige wat ik qua SATA in kan stellen is het aanzetten van de Sil 3112 SATA Chip op mijn mobo.
Tot nu toe herkend hij in het BIOS de meeste keren geen enkele SATA schijf, en een enkele keer slechts 1tje (wel iedere keer dezelfde schijf). Die zie ik vervolgens dan ook netjes bij diskmanagement in Windows.
Nog iets: als ik de SATA chip op het mobo aan zet, dan komt hij niet meer door de boot heen vanaf mijn PATA schijf. Hij blijft dan in het splash screen van Windows hangen. Zet ik de SATA chip uit, dan is dit probleem er niet, en boot hij normaal vanaf PATA. De chipset drivers zijn de allerlaatste (nForce v4.27 WinXP2K WHQL). De bootvolgorde: Floppy > CD-ROM > HDD0 (PATA schijf).
Ik weet echt niet meer waar dit aan kan liggen en ben na 3 dagen geklooi ten einde raad..
| Specs Aurora24 | My music |
Een paar maanden ging mijn 8rda+ dood
gelijk c1 error
Nu een paar maanden later dus voor de grap gewoon eventjes aangesloten
\
En ja hoor
dat geval werkt weer
Hij is een paar maanden doodgeweest en nu ineens werkt die weer
8rda+ ownage
Volgens mij is god hier aan het werk geweest
gelijk c1 error
Nu een paar maanden later dus voor de grap gewoon eventjes aangesloten
En ja hoor

Hij is een paar maanden doodgeweest en nu ineens werkt die weer
8rda+ ownage
Volgens mij is god hier aan het werk geweest
Update 2 startpost: nForce system utility heeft een nieuw adresje gekregen 
ftp://download.nvidia.com...system_utility_1.08.5.exe
Iets meer ontopic:
Ik heb een 8RDA3+ bord met een Athlon XP 2400+ en 2x Corsair XMS 512MB PC3200 geheugen.
Sinds de aanschaf van dit bord heb ik eigenlijk zitten twijfelen aan de snelheid van de IDE-poorten.
Mijn hardeschijf is een goed en vrij snel model (Seagate ST3120026A 7200.7), maar de prestaties ten opzichte van andere systemen (met name schrijfsnelheid en leessnelheid van de hardeschijf) valt mij tegen. Nu ben ik eens in de BIOS gaan kijken en zag wat rare dingen. Allereerst stond mijn FSB op 133 met een standaard multiplier die behoort bij mijn processor (15 dus). Dit heb ik veranderd naar 166*12. Mijn geheugen loopt synchroon, dus ook op 166MHz. Het draait dan wel niet als PC3200 geheugen, maar volgens jullie is het synchroon lopen sneller als asynchroon, dus vandaar....ik moet het nog proefondervindelijk meemaken
Echter helpt dit natuurlijk niets aan het oorspronkelijk probleem wat ik had, de (in mijn ogen) trage doorvoer van IDE-data. Ik weet niet meer welke versie ik heb van de nForce drivers, maar ik geloof niet de laatste. Aangezien er in het verleden problemen zijn geweest met deze drivers ben ik er nu niet zo happig op om deze laatste drivers te installeren. Is er iemand die ervaring heeft met de 4.27 of 4.20 drivers? Het gaat mij met name om de IDE driver....
Is er iemand die mij hierover iets meer kan vertellen?
ftp://download.nvidia.com...system_utility_1.08.5.exe
Iets meer ontopic:
Ik heb een 8RDA3+ bord met een Athlon XP 2400+ en 2x Corsair XMS 512MB PC3200 geheugen.
Sinds de aanschaf van dit bord heb ik eigenlijk zitten twijfelen aan de snelheid van de IDE-poorten.
Mijn hardeschijf is een goed en vrij snel model (Seagate ST3120026A 7200.7), maar de prestaties ten opzichte van andere systemen (met name schrijfsnelheid en leessnelheid van de hardeschijf) valt mij tegen. Nu ben ik eens in de BIOS gaan kijken en zag wat rare dingen. Allereerst stond mijn FSB op 133 met een standaard multiplier die behoort bij mijn processor (15 dus). Dit heb ik veranderd naar 166*12. Mijn geheugen loopt synchroon, dus ook op 166MHz. Het draait dan wel niet als PC3200 geheugen, maar volgens jullie is het synchroon lopen sneller als asynchroon, dus vandaar....ik moet het nog proefondervindelijk meemaken
Echter helpt dit natuurlijk niets aan het oorspronkelijk probleem wat ik had, de (in mijn ogen) trage doorvoer van IDE-data. Ik weet niet meer welke versie ik heb van de nForce drivers, maar ik geloof niet de laatste. Aangezien er in het verleden problemen zijn geweest met deze drivers ben ik er nu niet zo happig op om deze laatste drivers te installeren. Is er iemand die ervaring heeft met de 4.27 of 4.20 drivers? Het gaat mij met name om de IDE driver....
Is er iemand die mij hierover iets meer kan vertellen?
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
c1 is een memory error..........bordje is dus niet dood geweest........FF is de 'dood' codeHStyles schreef op maandag 20 december 2004 @ 09:24:
Een paar maanden ging mijn 8rda+ dood![]()
gelijk c1 error
Nu een paar maanden later dus voor de grap gewoon eventjes aangesloten\
En ja hoordat geval werkt weer
![]()
Hij is een paar maanden doodgeweest en nu ineens werkt die weer![]()
8rda+ ownage
Volgens mij is god hier aan het werk geweest![]()
A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.