Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 19:56:
Wie bepaalt of dat fundamentele mensenrechten zijn? Ik vind dat nu niet bepaald punten van vooruitgang. Neem het homohuwelijk, sorry hoor, maar dat is toch gewoon schandalig? Een huwelijk dient gesloten te worden tussen man en vrouw. Het toestaan van homoseksualiteit is tot daar aan toe, maar ze toestaan om te trouwen? Nou nee.
Het huwelijk is een idee met religieuze oorsprong om te voorkomen dat mensen elkaar besprongen als een groep wilde apen. Ie. iedereen doet het met iedereen.
Het is veiliger(vanuit evolutionair zichtspunt) dat kinderen beschermd wordendoor zowel vader als moeder. Immers een alleenstaande moeder moet zichzelf en de kinderen (op)voeden. Een partner neemt de helft van die last weg
Uiteraard hebben homo's vaak niet een bijzonder belangrijke rol in de voortzetting van de mensheid(draagmoeders, adoptie en andere oplossing brengen daar vaak verandering...) maar het zou ook fijn zijn als homo-partner een belofte van trouw kunnen afleggen aan elkaar.
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 22:59:
Ik wil even in het algemeen reageren op een aangehaald punt: katholicisme. Ik vind het namelijk nogal flauw om telkens de beste man, paus Johannes Paulus de tweede, aan te vallen. En het woord "moordenaars" gaat echt te ver. Wat dacht je van de beeldenstorm door de Protestanten? Alsof dat niet vergezelgd ging met de nodige terreur. Ieder mens is in staat tot agressie, maar de Rooms Katholieke Kerk is toevallig weer een makkelijk mikpunt. Dat de paus bepaalde standpunten heeft, is zijn goed recht. Als jullie zo nodig willen hameren op jullie recht op eigen mening en het verdienen van respect, moet je het andersom natuurlijk net zo doen. De paus een moordenaar noemen getuigt niet bepaald hiervan.
De beeldenstorm was nog niet half zo wreed als het afslachten van de Katharen en iedere andere "ongelovige" door de Inquisitie. Nog maar niet te spreken van het "bekeren" van Maya's, Inca's en Azteken. Bijna 1000 jaar lang heeft de ontwikkeling in europa stil gestaan uit angst voor het geloof. De paus een moordenaar noemen gaat idd wat ver, maar ik betwist niet dat hij her en der zaakjes had lopen die niet helemaal zuiver zijn.
Daarnaast het aanbidden van heiligen is de reinste ketterij. God verbood immers het aanbidden van beeltenissen. Niet alleen beeltenissen van hem, maar in het algemeen.
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 23:24:
[...]
Belachelijk natuurlijk. Jij wilt gewoon een extra stapje in de richting van een geloofloze samenleving. Gelukkig dat dit soort waanideeen nooit in de praktijk worden gebracht. En wat zou er mis zijn met een geloofspartij die de overhand heeft? Of ben je dan bang dat je weer verplicht de zondagmis moet bezoeken?
Iemand versplichten de zondags mis te volgen zou tegen de grondwet zijn.
immers Joden, Moslims en niet-gelovigen willen dat helemaal niet en als jij niet geloof is dat ook een vorm van geloof. En daar ben je vrij in.
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 23:33:
[...]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is totaal niet aan de orde. Nederland is van oorsprong een Christelijk land en het is dus niet meer dan normaal, dat er een Christelijk beleid gevoerd wordt door een Christelijke overheid. Uiteraard zal een fundamentalistisch islamitisch beleid niet toegestaan mogen worden.
Nederland is van oorsprong helemaal geen christelijk land. Nederland is echt al heel lang bevolkt door mensen. Dat Christendom is iets van de laatste 2000 jaar.
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 23:33:
Maar waarom zou een atheïstische partij dan wel de overhand mogen hebben? Waarom is atheïsme wel toegestaan en theïsme niet? Toch vreemd, want er zijn nog altijd meer gelovigen in ons land, dan niet gelovigen.
Het verbieden van geloofspartijen is weer zo'n typische instelling van atheïsten, die in feite neerkomen op iets als een Katholieke partij, die vindt dat er geen Protestantse partijen de meerderheid mogen krijgen, enzovoort.
Een atheïstische partij laat geloofszaken (grotendeels) ongemoeid omdat het immer zodanig is opgenomen in de grond wet. Religieuze partijen willen hun gelood in de praktijk brengen(zoals gepredikt) en daarmee de anderen benadelen door hun geloof op te dringen. Het verplicht volgen van de zondags mis is bijvoobeeld zo'n punt dat je eerder noemde.
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 23:35:
[...]
Dus? Als dat het beleid is van de dan zittende regering? Bestaat er een universele regel, dat vrouwen aanwezig moeten zijn? Dat ligt er maar net aan, wat er op dat moment in een land de regels zijn. Die heb jij niet alleen te bepalen.
Er bestaat wel een regel dat discriminatie op sexe, ras of geloof verboden is. Dus als vrouwen geen kamerlid mogen zijn OMDAT ze vrouw zijn is dat dus strafbaar. Beleid of geen beleid.
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 23:37:
[...]
Die leggen niet-religieuze regels op. Een voorbeeld van een gevolg van een niet-religieuze overheid is de verloedering van de zondagrust. Die wordt niet meer in stand gehouden. Ik vind dat echt schandelijk.
Verloedering van zondagsrust? Gelovige mensen mogen best hun winkel gesloten houden op zondag of geen arbeid verrichten en naar de kerk gaan oid.
Het verbieden van het openen van je winkel op zondag, is bijvoorbeeld in veel gemeenten nog steeds een voorbeeld van religieuze regelgeving die veel niet-gelovigen treft.
Viva la koopzondag!
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 23:43:
[...]
Dat respect mag je als beschaafd burger toch wel verwachten van een ander beschaafd burger? Ik vind het gewoonweg onbeschofd dat er mensen zijn, die doodleuk op zondag gaan winkelen en de rust lopen te verstoren. Is de verslaving bij die mensen dan zo groot, dat ze niet één dagje gewoon eens rustig aan kunnen doen? Ik wil hier dan nog niet eens over een religieuze dag spreken, maar een simpele rustdag in het algemeen. De zondag is een officiele rustdag en bij de wet is het één en ander met betrekking daartoe ook geregeld. Ik zal daar eens een beroep op doen om mijn op zondag werkende buurman aan te pakken. Afgelopen zondag begon hij doodleuk te boren. Dat vind ik gewoon onacceptabel en daar zal ik werk van maken ook.
Respect kun je verwachten, maar ik dnek niet dat mensen verbiden veel respect zal oproepen bij mensen. Als ik van het dak wil springen, wat let mij? Ik mag doen wat ik wil, dus ook winkelen op zondag indien ik daar zin in heb. ik heb totaal geen problemen aan mensen die juist een speciale dag inlassen op hun geloof te belijden.
Die wetten zijn dus weer een voorbeeld van religieuze regelgeving die niet-christenen onderdrukt.
Je kunt je buurman wel aanklagen wegens geluids overlast. Maar als ik je buurman was zou ik je met je zondag argument terug pakken door op maandag morgen rond een uur of 4 's nachts te boren....
ChristuS schreef op 03 maart 2004 @ 00:59:
Oftewel ik kan net zo makkelijk de gehele wetenschap uit proberen te bannen als iemand anders het geloof probeert uit te bannen. Mijns inziens is het een veel beter idee om er voor te zorgen dat de jeugd zowel op het gebied van geloof als op het gebied van wetenschap goed onderricht wordt. Vele geloven zijn helemaal niet gewelddadig gericht zoals eerder is vermeld, het zijn de extremisten die daar voor zorgen. In het zelfde licht gezien kun je ook de wetenschap aanklagen voor diverse duizenden doden. Hoeveel doden zijn er gevallen door de wetenschappelijke uitvinding van kernsplitsing

Hoeveel doden zijn er gevallen door de uitvinding van buskruit

Je kunt heus wel de wetenschap verachten, maar ik denk dat je wel terug moet naar het pijlpunten en vuistbijlen niveau en daar geloof belijden
Noch wetenschap nog geloof doodt, enkel verkeerd gebruik.