YoozerHet punt is dan alleen dat de aarde er niet uitziet alsof deze in 6 dagen is geschapen, tenzij je een god hebt die het er ouder uit laat zien dan het is. Maar dan wil deze god ons voor de gek houden. En wat dat betreft krijg je dan Last-Thursdayism - de planeet en alles eromheen zou vorige week donderdag geschapen kunnen zijn, met alle herinneringen ingeplant .
Ik geloof niet dat God ons voor de gek houdt wat de leeftijd van de aarde betreft. Er bestaan volgens mij goede verklaringen, waarom de aarde er zo “oud” uit ziet. Dit heeft trouwens te maken met de zondvloed. Zie bijvoorbeeld het stukje hieronder. Dit is trouwens maar een klein deel van het artikel de rest kun je vinden op :
http://www.trueorigin.org/arkdefen.aspIsaak: “How can a single flood be responsible for such extensively detailed layering?”
Answer: Isaak is evidently ignorant of the Mt. St. Helens volcano and sedimentation evidence of Berthault, et al., published in the Creation Ex Nihilo Technical Journal. These show that the layers do not need to form slowly, one at a time, but can form simultaneously by a self-sorting mechanism as the differently-sized particles roll over each other. A recent Nature article on spontaneous multi-layer formation shows that the secular journals have finally caught up with the creationary scientists, who published evidence like this 10 years ago — so much for the bigoted evolutionists’ claim that “creationists do no scientific research.” See the CENTJ article, “Sedimentation experiments: Nature finally catches up”. Isaak also seems unaware that Mt. St. Helens laid down 7.6 metres (25 feet) of finely laminated sediments in a few hours. More recently, Iceland’s recent “mega-flood” (jökulhlaup) also laid down many finely laminated rhythmites.
Toen Darwin vertrok met de Beagle wist hij niet wat hij aan moest treffen. Een hoop wetenschappers in de eeuw van de Verlichting werden gedreven door het verlangen om hun geloof te bevestigen.
Darwin heeft zijn theorie verkregen door simpelweg naar de natuur te kijken. Door de verschillen in vogels op twee eilanden kwam hij tot de gedachte dat er misschien natuurlijke selectie bestond. Hij had dus een verklaring gevonden voor een verschijnsel in de natuur, maar er was vast ook nog wel een ander mogelijkheid om het bestaan van die verschillende dieren te verklaren en daarom zal ook Darwin vanuit zijn theorie naar buiten hebben gekeken om bevestiging te zoeken.
Wat de evolutietheorie betreft; als jij als wetenschapper een claim maakt rekenen je collega's je er op af; als deze claim niet standhoudt moet je iets nieuws verzinnen, als deze dat wel doet duurt het een tijd voordat deze is doorgedrongen en dan 'mainstream' wordt. In de tussentijd staat het iedereen vrij deze van alle kanten aan te vallen, en dit gebeurt dan ook. Kun je je het geval herinneren waarbij in het begin van de jaren '90 2 wetenschappers claimden dat ze koude kernfusie onder de knie hadden? Gelijk dook de rest van de wetenschap er als een stel gieren boven op; en het bleek dat ze dus fouten hadden gemaakt in het onderzoek. Daar wordt je dan op afgerekend. In het ergste geval kun je een verdere carrière vergeten.
Ik ken ook andere verhalen bijvoorbeeld de theorie van de schuivende continenten. In de jaren 1880-1930 was het dominante idee dat de aarde in het verleden was afgekoeld en gekrompen. De gebergten zouden gevormd zijn door het zijdelings samendrukken van de oppervlaktelagen van de aarde. Toen Alfred Wegener met het idee kwam van schuivende continenten kreeg het maar weinig aanhangers en vele tegenstanders. Dit duurde tot de jaren 50 en 60 toen er nieuwe gegevens werden verzameld die goed pasten bij het idee van schuivende continenten. Langzaam aan werd het idee toen eindelijk aangenomen door de wetenschappers en is nu waarschijnlijk de dominante theorie geworden.
Zo zie je maar weer dat de theorie die nu als dominant word gezien misschien over een eeuw verworpen word. Zie ook het onderstaande stukje uit het boek oorsprong over dit geval:
“De tegenstanders van Wegener reageerden vaak met verontwaardiging en minachting op zijn ideeen. In 1926 werd in New Yourk een internationaal symposium over dit onderwerp georganiseerd dat ook werd bijgewoond door Wegener. Over het algemeen werd er vijandig gereageerd. “De ‘grote jongens’ onder de Amerikaanse geologen gingen vol in de aanval”. Sommigen beschuldigden Wegener ervan dat hij voorbijging aan de feiten en zichzelf een rad voor ogen draaide. In de daaropvolgende jaren werd het idee van de schuivende continenten zo afgekraakt dat een ieder die het idee aanhing gevaar liep zijn wetenschappelijke reputatie te beschadigen. Misschien was de mate van aandacht voor de weerstand tegen het idee een indicatie voor de waarde en kracht ervan. Waardeloze dreigingen en betekenisloze hypotheses trekken niet zoveel aandacht.”Ja, maar evolutiewetenschappers zijn niet per se atheisten. Bij wiskunde maakt het toch ook niet uit wat je gelooft, die sommen blijven hetzelfde. Probeer niet de fout te maken door evolutie vast te ketenen aan atheisme; dit heeft met elkaar niks te maken.
Dat was ook niet wat ik wou aantonen, maar ik had inderdaad in het laatste zinnetje beter het woord evolutionisten kunnen gebruiken in plaats van atheïsten. Daar heb je volkomen gelijk in.
Maar evolutie is geen proces waar de sterkste overwint. Het schijnt me dat je niet helemaal snapt wat evolutie -wel- is. Ja, zul je zeggen, "survival of the fittest". Juist; wat betekent het woord "fittest"? Degene die het best aangepast is, en dat heeft niet per definitie iets met fysieke sterkte te maken. Zet een gewone vos en een poolvos in een sneeuwlandschap uit, en kijk welke zich het beste kan verstoppen. Zet een gewone vos en een poolvos in een boslandschap uit, en kijk welke zich dan het beste verstopt.
Of het nou de sterkste of best aangepaste is maakt niet zoveel uit. Ik denk niet dat God gebruik gaat maken van een proces dat op toeval gebaseerd is, waardoor er niet alleen sterke en beter aangepaste wezens ontstaan, maar ook slechtere en minder aangepaste wezens. Want het bestaan van de best aangepaste/sterkste houdt automatisch in dat er ook mindere sterke/aangepaste dieren zijn en dat vind ik nogal bezwaarlijk als we bedenken dat God goed is.
Wat is er trouwens onvolmaakt aan het maken van meerdere ontwerpen, en degene die zich in het veld als beste bewijst wordt gekozen? Ik denk zelf dat dit niet makkelijk te rijmen is als je een goochelaar verwacht die perfecte wezens ex nihilo in het bestaat zapt.
Ik geloof dat God ons heeft geschapen met voldoende aanpassingsvermogen om op de meeste plaatsen in deze wereld te kunnen overleven. Natuurlijke selectie zorgt ervoor dat wij ons aanpassen aan de situatie, maar ik geloof dus niet dat we ons aanpassen door een op toeval gebaseerde mutatie, maar juist dat we het aanpassingsvermogen al aan boord hebben. Dat vind ik toch een heel stuk volmaakter dan het evolutie proces.
Hmm je hebt gelijk mijn voorbeeld gaat dus niet op. Je moet trouwens niet vergeten dat het evolutionaire proces in het echt wel anders verloopt dan dat in dit voorbeeld het geval is, maar daar wist je waarschijnlijk al.
AiG maakt die claim (gelukkig) ook niet. Maar aan de andere kant zie ik ze niet een project opzetten om zelf een ark van de toendertijd gebruikte materialen te bouwen; dit zou misschien interessant zijn.
Lijkt me een beetje overbodig om een hele ark te bouwen, terwijl dit simpelweg berekend kan worden op de computer.
De logische beredenering lijkt logisch omdat AiG zich vrijheden permitteert die niet in de bijbel staan. Zo worden de rekensommen voor verzorging en het voedsel nodig voor 8,000 dieren gekopieerd van wat er nodig is voor een moderne massa-varkenshouderij. Toch hebben al die dieren wel verschillende soorten leefruimte en voedsel nodig, en een verklaring daarvoor ontbreekt. Ook wordt er gezegd dat Noach de dieren op de Ark getraind heeft om op commando te ontlasten; en 'even' 16,000 dieren trainen is (excusez le mot) geen kattepis (wie gaat er rond met de emmer, en wie vangt de olifantenschijt op?). Als je al bekijkt wat er voor een dierentuin nodig is aan verschillende klimaten, voeding, verzorging, en habitat; en dat zijn dan nog niet eens alle genoemde 'soorten', dan klopt er iets niet aan de letterlijke interpretatie dat Noach's Ark geweest moet zijn zoals het er stond - zeker als je dan nog bekijkt dat het ding ook nog een jaar lang moet blijven drijven, en dat de dood van een enkel wezen uitsterving betekent.
Het totale gebeuren duurde ongeveer 190 dagen in plaats van een jaar. Verder heb ik hieronder een deel uit een artikel geplaatst die ingaat op het behoefte en voedsel probleem. Voor de rest van de argumenten moet je maar eens kijken op de trueorigin website.
Excretory requirements
It is doubtful whether the humans had to clean the cages every morning. Possibly they had sloped floors or slatted cages, where the manure could fall away from the animals and be flushed away (plenty of water around!) or destroyed by vermicomposting (composting by worms) which would also provide earthworms as a food source. Very deep bedding can sometimes last for a year without needing a change. Absorbent material (e.g. sawdust, softwood wood shavings and especially peat moss) would reduce the moisture content and hence the odour.
Food requirements
The Ark would probably have carried compressed and dried foodstuffs, and probably a lot of concentrated food. Perhaps Noah fed the cattle mainly on grain, plus some hay for fibre. Woodmorappe calculated that the volume of foodstuffs would have been only about 15 % of the Ark’s total volume. Drinking water would only have taken up 9.4 % of the volume. This volume would be reduced further if rainwater was collected and piped into troughs.
Maar dit bovenstaande haalt de bijbel of het geloof niet omlaag. Het rekent gewoon af met mensen die hun geloof denken te ondersteunen door alles letterlijk te nemen, en vervolgens niet nadenken of hun claims blijven staan.
Ik denk dat er genoeg logische verklaringen zijn hoe het voedsel en behoefte probleem of welk probleem dan ook met de ark overtuigend opgelost kan worden en zie daarom geen reden om van mijn geloof in een zondvloed af te stappen.
Wat hoogstwaarschijnlijker is; overstromingen (zoals rond de Nijl, Eufraat & Tigris) zijn een vloek en een zegen; een zegen voor de vruchtbaarheid (modder) en een vloek voor alle spulletjes die je graag heel of droog wil houden. Een verhaal zoals Noach kan (met de historie in het achterhoofd) gelezen worden als iemand die rekening hield met dit.
Ik weet niet wat je hier mee wilt bereiken, maar ik vind het heel vergezocht om te denken dat het verhaal van Noach gebaseerd is op zulke overstromingen. Het hele ark verhaal zou dan bijvoorbeeld overbodig zijn en dat elk beest daarin moest. Verder heeft de zondvloed ook nog een voorgeschiedenis, waar God duidelijk maakt waarom de zondvloed op deze aarde kwam.
Hebreeen 11:1. "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen die men niet ziet."
Dus, de dingen die wij wel zien zijn geen geloof, maar iets anders! Als ik nu niet geloof dat morgen de zon opkomt, dan kan ik een geloof hebben; maar daar trekken de feiten zich niks van aan . Theorie staat overigens niet gelijk aan geloof; het is een zo correct mogelijke observatie en beschrijving van de werkelijkheid, geen 'gerichte gok'. Ik wil geloof niet afdoen als een 'gerichte gok', maar daarom zeg ik dus ook dat de term 'geloof' in dit geval niet het juiste woord is.
Je moet niet vergeten dat het net zo goed een feit kan zijn dat God bestaat. Dat jij dit niet geloofd wil nog niet zeggen dat God niet bestaat. De feiten trekken zich er echt niks van aan hoor. Je hebt inderdaad gelijk dat een theorie niet gelijk is aan geloof, maar dat bedoelde ik dus niet. Ik wou zeggen dat het een geloof is als je denkt dat een bepaalde theorie waar is.
Verder sluit Paulus in de bovenstaande tekst niet uit dat het geloof ook geld voor de dingen die men ziet. Verder zie ik de zon ook niet als hij aan de andere kant van de wereldbol is.
Een 'absolute waarheid' vind ik een vrij zware term. Dit is niet omdat ik me er zelf onderuit wil praten, maar als ik even jouw criterium aanneem : zou iets dat net zo aantoonbaar, vanzelfsprekend en door iedereen observeerbaar is als het opgaan van de zon genoeg voor je zijn?
Nee dat is niet de absolute waarheid. Je zult nog steeds door geloof zeggen dat de zon de volgende morgen weer zal opgaan. Ook al zul je dit niet bewust zo aanvoelen toch is het een geloof, omdat de kans bestaat dat de zon de volgende morgen niet opgaat. Ook al is die kans heel erg klein, toch heb je geen absolute zekerheid.