Spel- en tikfoutjes - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.078 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Canadese rechter vindt file-sharing legaal

In Canada heeft de Hoge Raad ooit beslist dat het plaatsen van kopieerapparaten in een bibliotheek niet het uitlokken van overtredingen is.

oei :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-04 11:57
Herr Muller schreef op 02 april 2004 @ 18:52:
Canadese rechter vindt file-sharing legaal

In Canada heeft de Hoge Raad ooit beslist dat het plaatsen van kopieerapparaten in een bibliotheek niet het uitlokken van overtredingen is.

oei :D
'Beslist' is gewoon het voltooid deelwoord van het ww. beslissen. 'Besloten', waar jij waarschijnlijk naartoe wil, is het voltooid deelwoord van het ww. besluiten. Ik vervang het door 'geoordeeld', voltooid deelwoord van oordelen ;)

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 21:51

T.T.

Sowieso

nieuws: Microsoft schikt en werkt samen met Sun

Laatstgenoemde zal 1,6 miljard dollar krijgen, bijna twee miljard euro

inflatie? :Y)
overigens kun je het wel 2miljard dollar noemen: 700 + 900 + 350 = 2,05 miljard dollar, ongeveer 1,7 miljard euro (wisselkoers 1:1.20) of 1,6 miljard (1:1.25)
Kortom: gewoon even omdraaien :)

[ Voor 44% gewijzigd door T.T. op 02-04-2004 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
T.T. schreef op 02 april 2004 @ 22:38:
nieuws: Microsoft schikt en werkt samen met Sun

Laatstgenoemde zal 1,6 miljard dollar krijgen, bijna twee miljard euro
De omrekening had (schaam, schaam ;)) verkeerd plaatsgevonden. Gelukkig is de fout inmiddels hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
nieuws: EU probeert beslissing in zaak Oracle uit te stellen
De EU en de Verenigde Staten zijn nu bang dat als Oracle PeopleSoft overneemt dit de concurrentiepositie te veel beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Laatst online: 10-04 17:05
Gefixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Dezelfde fout staat even verderop nog een keer:
Het ontbrekende bewijs bestaat uit documenten van vertegenwoordigers en een directeur van Oracle waarin wordt beschreven hoe de concurrentie met andere bedrijven de prijzen beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 09:31

Steve

Krokodil \o/

Fixed^2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

kunnen die kb ff in mb worden verandert???? want als ik op die link druk krijg ik iets wat 4.21 mb is en niet 4.00kb dit wel eenverschil in dat is 1077.76x zo groot
Als iemand dit in meuktracker: Tweak-XP Pro 3.0.3 even kan aanpassen, kan deze kwoot naar overbodig :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

In het stukje over de supercomputer-flashmob staat het clgende:
en het was tevens de bedoeling om 'supercomputing' in de verf te zetten.
Moet dat niet "in de schijnwerpers te zetten" zijn? Iets in de verf zetten is een mij onbekend spreekwoord.. hoewel het op meerdere sites gebruikt word zie ik na het door Google te halen.
Mag ik in dat geval vragen of het inderdaad het zelfde betekent als de variant met de schijnwerpers, en zo nee, wat dan wel?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Tarin schreef op 05 april 2004 @ 09:10:
Moet dat niet "in de schijnwerpers te zetten" zijn? Iets in de verf zetten is een mij onbekend spreekwoord.. (...)
Mag ik in dat geval vragen of het inderdaad het zelfde betekent als de variant met de schijnwerpers, en zo nee, wat dan wel?
Het is iig niet "in de schijnwerpers zetten", hetgeen zoiets als "onder de aandacht brengen" betekent. Volgens mij betekent het zoveel als "concretiseren", eerst maak je een schets/kladversie, en als die schets je bevalt zet je 'm in de verf.

Maar vreemd genoeg kent geen van de vier Van Dale's hier iets over deze betekenis, misschien omdat het geen spreekwoord is, en de letterlijke interpretatie voldoende wordt geacht. Wel worden andere betekenissen gegeven:
(1) (volkstaal) iem. (dik) in de verf zetten
hem zwart afschilderen, beschuldigen
(2) (algemeen Belgisch Nederlands) iets (dik) in de verf zetten
gechargeerd voorstellen
synoniem: overbenadrukken
Enniwee, wmb is het goed en goed gebruikt Nederlands. Als alternatief had ik "in de steigers zetten" bedacht, maar daar kon ik ook al niks over vinden dat niet over reparaties gaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 05-04-2004 09:35 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Rataplan schreef op 05 april 2004 @ 09:35:
[...]
Het is iig niet "in de schijnwerpers zetten", hetgeen zoiets als "onder de aandacht brengen" betekent.
Maar dat is toch wel wat er in het artikel bedoeld wordt? Men wil het onder de aandacht brengen, niet uitwerken.

Ik ben het met Tarin eens dat 'in de verf zetten' hier niet helemaal goed is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Maasluip schreef op 05 april 2004 @ 09:39:
Maar dat is toch wel wat er in het artikel bedoeld wordt? Men wil het onder de aandacht brengen, niet uitwerken.
Misverstandje, denk ik: ik heb het niet over wat het artikel wil zeggen, maar over of "in de schijnwerpers zetten" en "in de verf zetten" hetzelfde is. En volgens mij betekent "in de verf zetten" zeker niet "onder de aandacht brengen", that's all :)

Overigens behelsde de flashmob wel degelijk de concrete uitwerking van een plan, en zo bezien kan "in de verf zetten" dus goed gebruikt worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Rataplan op 05-04-2004 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Rataplan schreef op 05 april 2004 @ 10:17:
[...]
Misverstandje, denk ik: ik heb het niet over wat het artikel wil zeggen, maar over of "in de schijnwerpers zetten" en "in de verf zetten" hetzelfde is. En volgens mij betekent "in de verf zetten" zeker niet "onder de aandacht brengen", that's all :)

Overigens behelsde de flashmob wel degelijk de concrete uitwerking van een plan, en zo bezien kan "in de verf zetten" dus goed gebruikt worden.
Ja, maar 'supercomputing' wordt al vrij breed toegepast. Misschien dat 'distributed supercomputing' een aardige term is, maar daar zijn we met de diverse }:O -varianten ook al vrij druk mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Erg vaag dat 'ie niet in de Van Dale staat, ik vind in ieder geval honderden Google-hits als ik daarop zoek en het is ook gewoon een vaak gebruikte uitdrukking. Ik heb er even "in de schijnwerpers te plaatsen" van gemaakt, maar ik ga toch even contact opnemen met de VanDaaltjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Wie heeft in nieuws: Zwart surfen met je mobieltje dit vertaald:
Die betroffenen Netzbetreiber sind offenbar erst durch die Recherchen der c't-Redaktion auf die Lücke in ihren System aufmerksam geworden und wollen diese nun umgehend schließen. T-Mobile beabsichtigt, den Dienst in Rechnung zu stellen, während Vodafone die normale IP-Kommunikation im MMS-System unterbinden will. Bis die Netzbetreiber das Loch stopfen, sollten sich potenzielle Schwarzsurfer darüber im Klaren sein, dass sie identifizierbar sind. Allerdings erwägen zurzeit weder T-Mobile noch Vodafone juristische Schritte.
Naar:
Beide operatoren schijnen echter niet veel prioriteit toe te kennen aan het lek - of ze willen het niet nog meer media-aandacht geven - en hebben aangegeven het 'per omgaande' te zullen oplossen.
"umgehend" betekent niet "per omgaande" maar "onmiddelijk". Ze geven dus wel degelijk prioriteit aan het probleem - ze gaan het zelfs onmiddelijk oplossen en de manier waarop wordt ook al genoemd: T-Mobile gaat het verkeer in rekening brengen en Voda gaat normaal IP-verkeer bij het versturen van een MMS onmogelijk maken. Ze overwegen alleen geen juridische stappen, maar dat zou ik ook wel schieten met een kanon op een mug vinden...
Inmiddels levert dit al de nodige verwarring in de FP discussie op iig ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PowerFlower op 05-04-2004 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
PowerFlower schreef op 05 april 2004 @ 13:24:
Wie heeft in nieuws: Zwart surfen met je mobieltje dit vertaald:
[...]
Naar:
[...]
"umgehend" betekent niet "per omgaande" maar "onmiddelijk". Ze geven dus wel degelijk prioriteit aan het probleem - ze gaan het zelfs onmiddelijk oplossen en de manier waarop wordt ook al genoemd: T-Mobile gaat het verkeer in rekening brengen en Voda gaat normaal IP-verkeer bij het versturen van een MMS onmogelijk maken. Ze overwegen alleen geen juridische stappen, maar dat zou ik ook wel schieten met een kanon op een mug vinden...
Inmiddels levert dit al de nodige verwarring in de FP discussie op iig ;)
Per omgaand en onmiddelijk betekenen ongeveer hetzelfde dacht ik; als jouw brief 'per omgaand' beantwoord wordt, betekent dat volgens mij dat deze meteen wordt afgehandeld volgens de te doorlopen stappen. Alleen is 'per omgaand' niet de beste term in dit verband. Ik heb de tekst in ieder geval aangepast, omdat mij ook nergens bleek dat men het e.e.a. wat 'laks' benaderde, wat een deel van de zin wel suggereerde.

[ Voor 6% gewijzigd door Cookie op 05-04-2004 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Schromelijke interpretatiefout mijnentwege, ik zie dat iemand anders 't al aangepast heeft. Ik heb er ook even het stukje over juridische stappen bijgezet, stond volgens mij nog niet in het Heise-bericht toen ik het artikel schreef.

[ Voor 11% gewijzigd door Steve op 05-04-2004 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Rataplan in "Spel- en tikfoutjes - deel 3" was nog niet meegepikt, dacht ik - of wat is er aan de hand met dit ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 15:30

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Thx is nu een stuk duidelijker. Jammer dat me dit modpunten gaat kosten op mijn replies :p Maar het hier posten leek me ook wat constructiever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
  • Laatst online: 01-01-2022
reviews: Shuttle Zen Xpc ST62K review

"Geheel aan de rechterzijde vinden we van boven naar onder allereerst de adio in- en uitgangen"
adio ---> audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Laatst online: 26-10-2024

feej

giraffemeisje

Ik pak even wat dingetjes mee, kijk ook even naar die van Rataplan :).

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een besturingssysteem met ondersteuning voor NUMA, bijvoorbeeld Linux en de 64-bit versies van Windows, is vereist om de NUMA-architectuur van de Opteron optimaal te benutten.
Waar: eind 2e alinea van nieuws: Deze week introductie eerste 8-way Opteron-servers

Windows 2003 Server Enterprise Edition (win32) en Datacenter Edition (win32) ondersteunen ook NUMA en meer dan 4 CPU's, daar is niet per sé de 64-bit variant van windows voor nodig. Voor meer dan 32 GB ram wel:

32-bit EE: tot 32 GB
32-bit DE: tot 64 GB

64-bit EE: tot 64 GB
64-bit DE: tot 512 GB

(Bron: http://www.microsoft.com/...x#XSLTsection123121120120 )

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
nieuws: ATi publiceert financiële resultaten en wisselt van CEO

"Door de overgang van de overgang pc-industrie naar PCI Express verwacht het bedrijf bovendien extra marktaandeel te kunnen winnen"
overgang ---> weghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
Niet echt foutjes, maar meer opmerkingen voor ATi publiceert financiële resultaten en wisselt van CEO:
Hierdoor kon het verlies van ruim negen miljoen in het tweede kwartaal van 2003, omgebogen worden tot een winst van $47,6 miljoen.
Eerst letters gebruiken om een getal aan te duiden en vervolgens weer cijfers, zelf zou ik het gelijk houden, dus óf bij allebei de getallen cijfers gebruiken óf letters :)
Ook voor de rest van het jaar blijft ATi optimistisch. Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van een 'aantal binnenkort aan te kondigen nieuwe producten'
van een 'aantal ...' → van een aantal '...'

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:41
In 'nVidia NV40 scoort 12.535 punten in 3DMark03' staat een foutje :)
The Inquirer heeft de plank al vaker mis geslaan in het verleden.
Dat moet natuurlijk geslagen zijn ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Morax schreef op 06 april 2004 @ 07:44:
In 'nVidia NV40 scoort 12.535 punten in 3DMark03' staat een foutje :)

[...]

Dat moet natuurlijk geslagen zijn ;)
Veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 18:04

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou de alt-tekst van plaatje op nieuws: Nikon D70 digitale SLR-camera getest wijzigen naar
Canon EOS 300D naast Nikon D70
puur om het feit dat de Canon als eerste staat vermeld (lees: (van) links (naar rechts)).

Snap :? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 06-04-2004 08:30 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
PcDealer schreef op 06 april 2004 @ 08:30:
Ik zou de alt-tekst van plaatje op nieuws: Nikon D70 digitale SLR-camera getest wijzigen naar

[...]

puur om het feit dat de Canon als eerste staat vermeld (lees: (van) links (naar rechts)).

Snap :? ;)
Ze staan idd al in de goede volgorde en het staat ook nog eens groot op de toestellen zelf, dus misschien bevat het wel wat redundante informatie (als Hielko het er niet eens mee is, staat het zo weer terug denk ik ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Om trouwens even terug te komen op "in de verf zetten" <=> "in de schijnwerpers plaatsen", ik heb antwoord van Van Dale:
[...]
Alle woordenboeken, dus ook die van Van Dale, bevatten selecties uit het taalgebruik; het aantal woorden van een taal is immers oneindig en kan dus onmogelijk volledig in een woordenboek staan. Daarom worden selectiecriteria toegepast, bijvoorbeeld op het gebied van frequentie en verspreiding, en natuurlijk gelden ook talige criteria.

De collocatie "in de verf zetten" met de figuurlijke betekenis 'in het zonnetje zetten' voldeed eerder nog niet aan onze opnamecriteria, maar misschien nu wel. Ik waardeer het daarom bijzonder dat u de moeite hebt willen nemen ons hierop te wijzen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Laatst online: 11:41
In NEC ontwikkelt snelle batterijen staat een klein foutje:
omdat er geen dure grondstoffen verwerkt worden, adus het bedrijf.
Deze mist een L :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ook uit: nieuws: NEC ontwikkelt snelle batterijen
[...]meldt dat het gaat om een zogenaamde organisch radicale batterij en dat deze evenveel vermogen kan leveren als [...]
Hier moest het origineel even bij, want dit leek scheikundig technisch niet te kloppen:
Called an organic radical battery, it can be recharged to the same level of power as [...]
'radical' is in dit geval géén voorzetzel, maar zelfstandig naamwoord. Blijkbaar is de nieuwe batterij gebaseerd op organische radicalen. Radicalen zijn moleculen met een elektron met ongepaarde spin, of in leken-taal, een elektron dat relatief "los" zit.

Dus het gaat om een organisch radicaal batterij, of, om verwarring te voorkomen, om een batterij gebaseerd op organische radicalen.

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 06-04-2004 13:52 . Reden: ... maak ik zelf ook een tikfoutje... ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
JumpStart schreef op 06 april 2004 @ 13:26:
Ook uit: nieuws: NEC ontwikkelt snelle batterijen

[...]

Hier moest het origineel even bij, want dit leek scheikundig technisch niet te kloppen:

[...]

'radical' is in dit geval géén voorzetzel, maar zelfstandig naamwoord. Blijkbaar is de nieuwe batterij gebaseerd op organische radicalen. Radicalen zijn moleculen met een elektron met ongepaarde spin, of in leken-taak, een elektron dat relatief "los" zit.

Dus het gaat om een organisch radicaal batterij, of, om verwarring te voorkomen, om een batterij gebaseerd op organische radicalen.
Morax schreef op 06 april 2004 @ 13:11:
In NEC ontwikkelt snelle batterijen staat een klein foutje:

[...]

Deze mist een L :)
Edits doorgevoerd. Tnx :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Een klein grammaticaal foutje in de nieuwssubmit:

"Moge de force met jouw en je nieuwssubmitje zijn..."

"Jouw" (bezittelijk) is hier toch fout? Moet je niet "jou" zijn?
Jupiler schreef op 06 april 2004 @ 15:35:
Dat klopt, maar dat kan enkel een devver aanpassen. Ik zou 'm melden op Devtrack. Bugtype is overigens 'text' in dit geval.
Done :).

[ Voor 49% gewijzigd door Tarin op 06-04-2004 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dat klopt, maar dat kan enkel een devver aanpassen. Ik zou 'm melden op Devtrack. Bugtype is overigens 'text' in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
In het headertje over Google Gmail:
Voor advertentiedoeleinden analiseert een computer de inhoud van mailberichten en slaat aldus vergaarde gegevens op.
Moet volgens mij een "y" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Inderdaad. Ironisch genoeg is het dan weer 'analist'. Anyway, aangepast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11-2023
plan: Server- & netwerkstatusmeldingen

raidcontrolelr vervangen worden, eentje die niet de raidarray met zich meesleept als hij een hotspare rebuild.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

AvOn schreef op 06 april 2004 @ 18:45:

raidcontrolelr vervangen worden, eentje die niet de raidarray met zich meesleept als hij een hotspare rebuild.
Ik zal es kijken of ik daar aan mag zitten van de DSP, zo ja dan schop ik hem goed.

[edit] DSP vindt mij liev, ik mag er aan zitten :). Gefix0red dus.

[ Voor 10% gewijzigd door feej op 06-04-2004 20:30 ]

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD

"een foto in het fotoablum"
fotoablum ---> fotoalbum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Rey
  • Laatst online: 20-04 11:51
nieuws: Prescott Celeron aan de tand gevoeld
Hieruit blijkt dat de Celeron 2,4A wat optimalisaties heet meegekregen, zodat het negatieve effect van de beperkte cache meevalt.

heet --> heeft

[ Voor 3% gewijzigd door X-Rey op 07-04-2004 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 16:59

Remy

I usually get 100% accuracy

X-rey: fix'd :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pres_lincoln
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-03 20:02
meuktracker: WCPUID 3.3

Op de homapge van H. Oda ....

edit:

Bijna goed, nu staat er: Op de hompage van H. Oda ;)

[ Voor 35% gewijzigd door pres_lincoln op 07-04-2004 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Niet online
*doet letterwisseling*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
http://www.tweakers.net/plan/240

"een foto in het fotoablum"
fotoablum ---> fotoalbum

*gaat nog een letterwisseling doen???* :+

[ Voor 44% gewijzigd door 4AMD op 07-04-2004 15:20 . Reden: Tiepoo ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

*heeft letterwisseling gedaan*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
Jupiler schreef op 07 april 2004 @ 15:18:
*heeft letterwisseling gedaan*
http://www.tweakers.net/meuktracker/5854

hompage ---> homepage

*maakt de vorige letterwisseling af???*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

*kijkt * Steve scheef aan*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

nieuws: Google beschuldigd van antisemitisme
Er wordt continu gesproken van anti-semitisme, maar omdat de uitdrukking zo vaak voorkomt, komt er geen koppelteken meer tussen anti en semitisme. Dus gewoon antisemitisme. 't Groene boekje geeft mij ook gelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik vind het een randgeval, kijk maar naar hetgeen Van Dale zegt:
an·ti-se·mi·tis·me (het ~)
1 racisme gericht tegen de joden => jodenhaat; <=> filosemitisme
Maar goed, aangezien het Groene Boekje als officiële woordenlijst geldt heb ik de streepjes maar eruit gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:42

DynaMikeY

1976 Kever 1300

18327 schreef op 07 april 2004 @ 17:23:
nieuws: Google beschuldigd van antisemitisme
Er wordt continu gesproken van anti-semitisme, maar omdat de uitdrukking zo vaak voorkomt, komt er geen koppelteken meer tussen anti en semitisme. Dus gewoon antisemitisme. 't Groene boekje geeft mij ook gelijk. :)
In datzelfde topic:
De zaak is in ieder geval aanleiding geweest tot een discussie: de enen zijn van mening dat het belang van neutrale, onafhankelijke zoekresultaten doorweegt, anderen vinden dan weer dat het ongepast is in een maatschappij waarin het antisemitisme steeds meer aanhangers vindt.
Volgens mij kun je dit niet in het meervoud gebruiken. In deze context zou ik spreken over 'kampen'. Bijvoorbeeld: 'Het ene kamp.. .. het andere kamp'.

Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat 'kampen' in een topic waar ook antisemitisme in voorkomt, niet echt een positieve associatie oproept :)

Maar goed, het is hoe dan ook fout :)

[ Voor 3% gewijzigd door DynaMikeY op 07-04-2004 17:43 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Beide in het enkelvoud gezet, dat is nog het eenvoudigst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:42

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik vind het nog raar overkomen, het lijkt nu spreektaal... je zou denk ik beter 'de een' en 'de ander' kunnen gebruiken.... :7

[ Voor 22% gewijzigd door DynaMikeY op 07-04-2004 17:47 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94210

nieuws: Minister beantwoordt kamervragen over open source

In het vierde antwoord staat:
Evenmin vormt openheid van de broncode op zichzelfeen garantie voor veiligheid.
zichzelf en een lijken me twee woorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Aangepast, bedankt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Niet online
Jupiler schreef op 07 april 2004 @ 15:23:
*kijkt * Robin scheef aan*
*quoteert beroemd Duits zinnetje: "Ich habe es nicht gewußt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasaLasse
  • Laatst online: 12-02 11:09

CasaLasse

c454 l4553

Voorstel voor tweede versie 'Moore's Law' [1e alinea, laatste regel]
Recentelijk benadrukte Intel CTO Patrick Gelsinger op het Intel Developer Forum al de noodzaak bij archictuur-ontwikkelingen om het energie-probleem aan te pakken.
Moet dat niet architectuur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 19:35

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

nieuws: PlayFair kraakt Apples iTunes DRM

De op één na laatste zin loopt volgens mij zo beter:
De operatie is op zich niet illegaal; minder legaal wordt het echter wanneer de files geshared worden.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

CaseLasse en Pazzi gefixt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nieuws: PlayFair kraakt Apples iTunes DRM
Zoals bekend hebben songs gedownload met Apples iTunes een beveiliging zodat ze niet verder verspreid kunnen worden. Dit wordt geregeld door middel van Digital Rights Management (DRM) en in het geval van iTunes heet die 'FairPplay'.
Fairplay lijkt me passelijk... ipv iemand die woordjes ook zo zegt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nieuws: Update van Intels desktop-, notebook- en serverroadmap
De nummers afgerond op een tiental (770, 760 et cetera) duiden op een FSB van 533MHz; zij afgerond op vijf eenheden (755, 745, ...)
zij staat daar erg vreemd. Misschien zijn ze?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

nieuws: Voorstel voor tweede versie 'Moore's Law'

Moeten betere accu's gemeden worden?
[...], niet alleen betere accu's, maar ook processors met 'overbodig' hoge snelheden moeten gemeden worden, [...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

niet alleen betere accu's zijn gewenst, maar ook processors met 'overbodig' hoge snelheden moeten gemeden worden
Zo is hij beter :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Laatst online: 14:00

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

http://www.tweakers.net/nieuws/31879
... experimenten om te zien of de berekingen kloppen staan nog op het plan.
Berekeningen dan maar :)
En het laatste stukje, "staan nog op het plan" :? kan dat? Of is "staat nog op de planning" beter (of gewoon "moeten nog uitgevoerd worden") ?

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Twee Dee: Fix'd :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Laatst online: 14:00

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Je bent zo snel, dan geen edit maar gewoon een nieuwe post :)

En in:
http://www.tweakers.net/nieuws/31881
Vooral in Europa werd veel minder verkocht; in landen als ...
"In" moet met hoofdletter omdat dat zo hoort na een puntkomma. :)

[edit]
Ach, in ieder geval weer wat afgeleerd 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Twee Dee op 08-04-2004 13:44 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Niet online
Na een dubbele punt of puntkomma komt nooit een hoofdletter, dat is nog nooit zo geweest. Sla Google maar er op na: [google=hoofdletter na puntkomma].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Maasluip schreef op 08 april 2004 @ 08:22:
zij staat daar erg vreemd. Misschien zijn ze?
Neuh, is gewoon een derde persoon meervoud. Kwestie van wat afwisseling te creëren, het klinkt behoorlijk eentonig als twee opeenvolgende deelzinnen beginnen met 'de nummers' :).
Robin Vreuls schreef op 08 april 2004 @ 13:42:
Na een dubbele punt of puntkomma komt nooit een hoofdletter, dat is nog nooit zo geweest.
Eén uitzondering: als er een aanhaling volgt (of een eigennaam B)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surehand
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-04 16:43
nieuws: Mogelijk toch harde schijf in Xbox 2
of gewoon geen vast opslagmedium zullen terugvinden in de Xbox, 2 zal de toekomst moeten uitwijzen.
De komma hoort na de 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Fixed, bedankt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

nieuws: Wanadoo biedt inbelabonnees 'internetversneller'
zou er door middel van een aantal 'technologieën' voor moeten zorgen dat het surfen tot vijf keer snelleR verloopt:

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surehand
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-04 16:43
nieuws: Intel gaat milieuvriendelijkere productiemethoden hanteren
Voor flashgeheugens is dit al een gebeurd,
een is een beetje overbodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
En van flashgeheugens kan ook die 's' wel afgesloopt worden lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Aangepast, samen met een paar andere grammaticale of stijlfoutjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
nieuws: Producenten plasmaschermen in patentenstrijd verwikkeld

Eerste zin:
Er woedt een kleine patentenoorlog tussen 's werelds twee grootste fabrikanten van plasmaschermen, met name Samsung en Fujitsu.
De zin komt raar over. In het eerste stuk wordt gezegd dat een oorlog tussen 2 fabrikanten is, en daarna komt 'met name x en y'.

Met name suggereert hier dat er stiekem meer partijen bij betrokken zijn, als het er maar echt 2 zijn dan is 'met name' overbodig.

Dus ik zou een van de 2 volgende zinnen gebruiken.

In het geval er meer dan 2 fabrikanten betrokken zijn:
Er woedt een kleine patentenoorlog tussen 's werelds grootste fabrikanten van plasmaschermen, met name Samsung en Fujitsu.
In het geval er 2 fabrikanten betrokken zijn:
Er woedt een kleine patentenoorlog tussen 's werelds twee grootste fabrikanten van plasmaschermen, Samsung en Fujitsu.

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 09-04-2004 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
En om ook nog even op die laatste zin van sewer in te springen (ik blijf bezig :+), ik zou er geen tussen 's werelds twee grootste fabrikanten van maken, maar juist tussen twee 's werelds grootste fabrikanten. Lees die zinnen maar eens hardop, ik vind die laatste een stuk beter klinken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
nieuws: Microsoft geeft broncode vrij op SourceForge

"Alle veranderingen aan de code moeten terug worden gegeven aan de open source-gemeenschap, maar de persoon of organisatie ... de code veranderd heeft behoudt de eigendomsrechten."
... ---> die toevoegen

nieuws: Update van Intels desktop-, notebook- en serverroadmap

"(...) aldus Paul DeMone van Realtechworld.. Tenslotte komen (...)"
. ---> weghalen

nieuws: Informatie over ATi's volgende chipset-generaties

"Ook is er nu meer bekend over de RU400-norhtbridge."
norhtbridge ---> northbridge

nieuws: 'Windows XP 64-Bit Edition release niet vóór Q4 2004'

"De auteur van het artikel denkt zelfs dat het nog iets langer kan duren door de onvoorzien uitstel en veiligheidsissues, zoals wel vaker met een 'nieuw' besturingssysteeem."
de ---> weghalen
besturingssysteeem ---> besturingssysteem

meuktracker: FreeRAM XP Pro 1.31

"What?s"
What?s ---> What's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

okay, ik ren er maar weer achteraan.

Alles tot hier gefixt.

[ Voor 27% gewijzigd door feej op 09-04-2004 11:57 ]

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

nieuws: Bedrijf maakt broncode elektronisch stemmen openbaar
Zo kunnen critici met eigen ogen zien wat er gebeurd
gebeurd --> gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

al gefixt.

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
nieuws: Xbox-verkopen verdubbeld na prijsverlaging

"Hoewel de prijs gelijik is aan die van de Xbox is de console zelf uiteraard goedkoper, door de aanwezigheid van de twee games, indien de geruchten blijken te kloppen."
gelijik ---> gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:03
nieuws: Platenmaatschappijen zouden prijzen willen verhogen

Maatschapijen > Maatschappijen (in de titel)

:) toch ?

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 09-04-2004 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
Gefikst.

[ Voor 93% gewijzigd door Cookie op 09-04-2004 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 22-04 11:20

Bosmonster

*zucht*

nieuws: Waarschijnlijk nog meer geld van Microsoft naar Sun

Onderdeel van het eerder genoemde bedrag is een beginbedrag van 350 miljoen dollar die Microsoft betaald voor het recht technologieën van Sun te gebruiken.

-> betaald heeft (waarschijnlijk)

die -> dat

[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 09-04-2004 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-04 20:19

zeekoe

zeekoe

nieuws: De werking van FB-DIMM geheugen uitgelegd
data rate's -> data rates (of misschien zelfs wel datarates, maar denk van niet)

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Gefikst @ Bosmonster en zeekoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-04 20:19

zeekoe

zeekoe

heb er nog eentje :)
nieuws: Alle Cisco WLSE's hebben niet te verwijderen backdoor
Zo kunnen er gebruikers aangemaakt worden en instellingen verandert worden.
verandert->veranderd

@Jupiler: kan aan mij liggen, maar bij mij staat dit er nog steeds :)
Daarnaast kan het FB-DIMM geheugen gemakkelijker hogere data rate's halen.

[ Voor 36% gewijzigd door zeekoe op 09-04-2004 18:24 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

nieuws: Asus SK8V Socket 940-moederbord getest
25% overklok van de Athlon 64 FX-51 mogelijk. Hiervoor werd de multiplier verhoogd van 10x naar 11x en de FSB verhoogt naar 227MHz.
Het dikgedrukte woord moet met een D worden gespeld.
met een dual-channel-geheugencontroller
Het koppelstreepje is overbodig. "dual-channel geheugencontroller".
een single-channel-geheugencontroller
Dezelfde fout. Of, heb ik een of andere regel in de nieuwe spelling gemist ?
Over de lay-out van het moederbord
Gewoon "layout".

Er staan in die post nog meer koppelstreep foutjes. Het is ook niet Socket 940-moederbord, maar "Socket 940 moederbord".

Het kan ook zijn dat ik een regel niet ken, die tegenwoordig geldt. Wijs daar dan even heen, en dan heb ik niks gezegd. :)

nieuws: Nog meer geruchten over nVidia NV40 en ATi R420
nVidia zou dan ook een 480 Watt-voeding aanraden voor systemen die van een NV40 worden voorzien.
Geen koppelstreepje. Gewoon "480 Watt voeding".
die slecht één slot in beslag neemt.
slecht -> slechts

[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 09-04-2004 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik vind deze zin niet lekker lopen:
Om toch nog chips te kunnen verkopen op de Europese markt, zal Intel dus het lood zo veel als mogelijk uit hun chips moeten verbannen.
Zoveel mogelijk of zo veel als mogelijk is. Nietwaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
nieuws: Overzicht Intel desktop- en mobile processors 2004

"(...) maar de psychologisch gezien hoger geplaatste 7xx-reeks lijkt niet in tegenspraak te ... met geruchten dat (...)"
... ---> zijn toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:38

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

PcDealer schreef op 09 april 2004 @ 21:29:

Ik vind deze zin niet lekker lopen:

[...]

Zoveel mogelijk of zo veel als mogelijk is. Nietwaar :?
klopt, ik ga het meteen veranderen :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
nieuws: Overzicht Intel desktop- en mobile processors 2004

"(...) maar de psychologisch gezien hoger geplaatste 7xx-reeks lijkt niet in tegenspraak te ... met geruchten dat (...)"
... ---> zijn toevoegen

nieuws: Antec claimt patent op fans met LED's

"Het is afwachten van de volgende stap is in deze zaak, daar er tientallen grote fabrikanten zijn die LED-fans op de markt hebben."
van ---> wat

nieuws: Alle Cisco WLSE's hebben niet te verwijderen backdoor

"Via de backdoor zouden kwaadwillende personen bijvoorbeeld een eigen access points kunnen toevoegen om zo informatie te onderscheppen."
points ---> point

nieuws: Nog meer geruchten over nVidia NV40 en ATi R420

"Verder weet de site te melden dat het beestje maar in totaal maar liefst 150 tot 160 Watt aan vermogen door twee molexconnectors en het AGP-slot naar binnen slurpt."
maar ---> weghalen

En de vurige en krachtige meldingen van FirePower zijn ook nog niet gedoofd en afgeremd :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

* feej rent maar weer es rond. :P.

@ Snorremans-Firepower: de socket nummertje koppelteken moederborenden zijn wel goed :). Die van de watt-voeding laat ik ook staan, ik denk dat ie goed is maar ik ben ook niet helemaal helder meer :X :+.

[ Voor 80% gewijzigd door feej op 09-04-2004 23:04 ]

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 41851 schreef op 09 april 2004 @ 21:10 een stuk over koppeltekens in samenstellingen
Ik vraag me af waar je de wijsheid dat er geen koppeltekens horen in die samenstellingen, vandaan haalt :?. In het Nederlands geldt dat samenstellingen altijd aan elkaar moeten geschreven worden, indien ze bestaan uit Nederlandstalige woorden uiteraard. Als dat niet mogelijk is moet er op z'n minst een koppelteken tussen. Samenstellingen worden in het Nederlands dus altijd op een of andere manier verbonden. Ik denk dat je iets te veel beïnvloed bent door het Engels, daar is het iets lakser en mag je er gewoon een spatie tussen knallen.

"Single/dual-channel geheugencontroller" heb ik met een spatie gelaten, omdat dat "single-channel" als een adjectief kan beschouwd worden. Met een koppelteken ertussen zou in principe ook juist zijn, maar dat staat dan weer zo lelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 10-04-2004 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het zou kunnen. Daar MOET je zelfs op veel plaatsen een spatie neerzetten (anders is het fout), daar waar wij in Nerderland de woorden aan elkaar schrijven.

Dus, het is inderdaad wel een 480 Watt-voeding en niet 480 Watt voeding zonder koppelteken?

Dan heb ik niks gezegd, als dat een regel is; maar ik heb vroeger altijd geleerd dat "woorden de niet bij elkaar horen niet door een koppelteken verbonden mogen worden."

Dat levert dus op:

dual-channel geheugen, 480 Watt voeding, enz enz. Dat heb ik altijd zo gedaan... dual-channel-geheugen vind ik vreemd uitzien. (Ik zie trouwens ook vaak gewoon "dual channel', zonder koppelteken.)

Het kan héél goed zijn dat e regels veranderd zijn, in de nieuwe spelling; over het koppelteken ben ik nu helemáál niet meer zeker. Dat wordt opzoeken :)

Iets wat wél veranderd is: vrouwelijkheid van bedrijven.

Vroeger was het:
Intel heeft haar processoren in prijs verlaagd.
Philips heeft haar winst verdubbeld.

Nu is dat gewoon mannelijk, met zijn.

Ik weet even niet of dat ook voor voertuigen geldt. Vroeger waren boten, vliegtuigen en space shuttles (space-shuttles :? ) ook vrouwelijk. Voertuigen met een naam, in elk geval. Is dat nog zo, of zijn die nu onzijdig of zelfs mannelijk ?

Die veranderende spellingsregels maken een mens knettergek. Het enige waar ik nog 100% zeker van ben in de grammatica zijn D/T perikelen :/

Leg eens even uit, om te zien of ik op spellingsgebied nog meer fouten maak... vooral fouten die 10 jaar geleden goede en zelfs verplichte schrijfwijzen waren :/

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 10-04-2004 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 41851 schreef op 10 april 2004 @ 00:22:
Dus, het is inderdaad wel een 480 Watt-voeding en niet 480 Watt voeding zonder koppelteken?

Dan heb ik niks gezegd, als dat een regel is; maar ik heb vroeger altijd geleerd dat "woorden de niet bij elkaar horen niet door een koppelteken verbonden mogen worden."
Ze horen toch gewoon bij elkaar? "Wat voor voeding? Eentje met een capaciteit van 480 Watt, dus een 480 Watt-voeding".
Dat levert dus op:

dual-channel geheugen, 480 Watt voeding, enz enz. Dat heb ik altijd zo gedaan... dual-channel-geheugen vind ik vreemd uitzien. (Ik zie trouwens ook vaak gewoon "dual channel', zonder koppelteken.)

Het kan héél goed zijn dat e regels veranderd zijn, in de nieuwe spelling; over het koppelteken ben ik nu helemáál niet meer zeker. Dat wordt opzoeken :)
"Dual-channel-geheugen" ziet er inderdaad raar uit, hoewel het juist is. Maar "dual-channel geheugen" kan ook als juist beschouwd worden, als je "dual-channel" als een adjectief beschouwt (tweekanaals geheugen). Er is gewoon één vuistregel: samenstellingen gewoon altijd aan elkaar, of als dat niet gaat (afkortingen, getallen, botsende klinkers etc) een koppelteken.
Iets wat wél veranderd is: vrouwelijkheid van bedrijven.

Vroeger was het:
Intel heeft haar processoren in prijs verlaagd.
Philips heeft haar winst verdubbeld.

Nu is dat gewoon mannelijk, met zijn.
Niet helemaal juist: een bedrijf is in principe onzijdig. In de bezittelijke vorm levert dat bijvoorbeeld "zijn winst" op, dus ik kan begrijpen dat je denkt dat 't mannelijk is :).
Ik weet even niet of dat ook voor voertuigen geldt. Vroeger waren boten, vliegtuigen en space shuttles (space-shuttles :? ) ook vrouwelijk. Voertuigen met een naam, in elk geval. Is dat nog zo, of zijn die nu onzijdig of zelfs mannelijk ?
Die kan je toch onmogelijk allemaal onder dezelfde noemer scharen? Het is "de boot", dat kan mannelijk of vrouwelijk zijn, ik ken 't precieze geslacht niet. Maar het is ook "het vliegtuig", onzijdig dus. Gewoon geval per geval bekijken dus, lijkt me redelijk logisch :?

Nogmaals: samenstellingen aan elkaar of met een koppelteken, dat is zowat de vuistregel waarmee het in 99% van de gevallen goed gaat.

Voor meer spellinggenot moet je trouwens eens [rml][ Spelling] Tip[/rml] bekijken, laten we het hier terug hebben over spelfouten in nieuwsposts :).

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 10-04-2004 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal eens wat gaan doorlezen op internet, vooral over dat koppelteken.

Niet goed weten wanneer iets wel of niet goed is, zit me nou dwars :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
nieuws: Demonstratie tegen softwarepatenten 14 april in Brussel

"(...) waarin vrijere richtlijnen omtrent de sofwarepatenten worden bedingd."
sofwarepatenten ---> softwarepatenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Spel- en tikfoutjes - deel 4 <--- daar door alstublieft.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.