Spel- en tikfoutjes - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.146 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

nieuws: Intel gaat milieuvriendelijkere productiemethoden hanteren

Ik vind deze zin niet lekker lopen:
Om toch nog chips te kunnen verkopen op de Europese markt, zal Intel dus het lood zo veel als mogelijk uit hun chips moeten verbannen.
Zoveel mogelijk of zo veel als mogelijk is. Nietwaar :?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-01-2022
nieuws: Overzicht Intel desktop- en mobile processors 2004

"(...) maar de psychologisch gezien hoger geplaatste 7xx-reeks lijkt niet in tegenspraak te ... met geruchten dat (...)"
... ---> zijn toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

PcDealer schreef op 09 april 2004 @ 21:29:
nieuws: Intel gaat milieuvriendelijkere productiemethoden hanteren

Ik vind deze zin niet lekker lopen:

[...]

Zoveel mogelijk of zo veel als mogelijk is. Nietwaar :?
klopt, ik ga het meteen veranderen :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
nieuws: Overzicht Intel desktop- en mobile processors 2004

"(...) maar de psychologisch gezien hoger geplaatste 7xx-reeks lijkt niet in tegenspraak te ... met geruchten dat (...)"
... ---> zijn toevoegen

nieuws: Antec claimt patent op fans met LED's

"Het is afwachten van de volgende stap is in deze zaak, daar er tientallen grote fabrikanten zijn die LED-fans op de markt hebben."
van ---> wat

nieuws: Alle Cisco WLSE's hebben niet te verwijderen backdoor

"Via de backdoor zouden kwaadwillende personen bijvoorbeeld een eigen access points kunnen toevoegen om zo informatie te onderscheppen."
points ---> point

nieuws: Nog meer geruchten over nVidia NV40 en ATi R420

"Verder weet de site te melden dat het beestje maar in totaal maar liefst 150 tot 160 Watt aan vermogen door twee molexconnectors en het AGP-slot naar binnen slurpt."
maar ---> weghalen

En de vurige en krachtige meldingen van FirePower zijn ook nog niet gedoofd en afgeremd :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

* feej rent maar weer es rond. :P.

@ Snorremans-Firepower: de socket nummertje koppelteken moederborenden zijn wel goed :). Die van de watt-voeding laat ik ook staan, ik denk dat ie goed is maar ik ben ook niet helemaal helder meer :X :+.

[ Voor 80% gewijzigd door feej op 09-04-2004 23:04 ]

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 41851 schreef op 09 april 2004 @ 21:10 een stuk over koppeltekens in samenstellingen
Ik vraag me af waar je de wijsheid dat er geen koppeltekens horen in die samenstellingen, vandaan haalt :?. In het Nederlands geldt dat samenstellingen altijd aan elkaar moeten geschreven worden, indien ze bestaan uit Nederlandstalige woorden uiteraard. Als dat niet mogelijk is moet er op z'n minst een koppelteken tussen. Samenstellingen worden in het Nederlands dus altijd op een of andere manier verbonden. Ik denk dat je iets te veel beïnvloed bent door het Engels, daar is het iets lakser en mag je er gewoon een spatie tussen knallen.

"Single/dual-channel geheugencontroller" heb ik met een spatie gelaten, omdat dat "single-channel" als een adjectief kan beschouwd worden. Met een koppelteken ertussen zou in principe ook juist zijn, maar dat staat dan weer zo lelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 10-04-2004 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Het zou kunnen. Daar MOET je zelfs op veel plaatsen een spatie neerzetten (anders is het fout), daar waar wij in Nerderland de woorden aan elkaar schrijven.

Dus, het is inderdaad wel een 480 Watt-voeding en niet 480 Watt voeding zonder koppelteken?

Dan heb ik niks gezegd, als dat een regel is; maar ik heb vroeger altijd geleerd dat "woorden de niet bij elkaar horen niet door een koppelteken verbonden mogen worden."

Dat levert dus op:

dual-channel geheugen, 480 Watt voeding, enz enz. Dat heb ik altijd zo gedaan... dual-channel-geheugen vind ik vreemd uitzien. (Ik zie trouwens ook vaak gewoon "dual channel', zonder koppelteken.)

Het kan héél goed zijn dat e regels veranderd zijn, in de nieuwe spelling; over het koppelteken ben ik nu helemáál niet meer zeker. Dat wordt opzoeken :)

Iets wat wél veranderd is: vrouwelijkheid van bedrijven.

Vroeger was het:
Intel heeft haar processoren in prijs verlaagd.
Philips heeft haar winst verdubbeld.

Nu is dat gewoon mannelijk, met zijn.

Ik weet even niet of dat ook voor voertuigen geldt. Vroeger waren boten, vliegtuigen en space shuttles (space-shuttles :? ) ook vrouwelijk. Voertuigen met een naam, in elk geval. Is dat nog zo, of zijn die nu onzijdig of zelfs mannelijk ?

Die veranderende spellingsregels maken een mens knettergek. Het enige waar ik nog 100% zeker van ben in de grammatica zijn D/T perikelen :/

Leg eens even uit, om te zien of ik op spellingsgebied nog meer fouten maak... vooral fouten die 10 jaar geleden goede en zelfs verplichte schrijfwijzen waren :/

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 10-04-2004 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 41851 schreef op 10 april 2004 @ 00:22:
Dus, het is inderdaad wel een 480 Watt-voeding en niet 480 Watt voeding zonder koppelteken?

Dan heb ik niks gezegd, als dat een regel is; maar ik heb vroeger altijd geleerd dat "woorden de niet bij elkaar horen niet door een koppelteken verbonden mogen worden."
Ze horen toch gewoon bij elkaar? "Wat voor voeding? Eentje met een capaciteit van 480 Watt, dus een 480 Watt-voeding".
Dat levert dus op:

dual-channel geheugen, 480 Watt voeding, enz enz. Dat heb ik altijd zo gedaan... dual-channel-geheugen vind ik vreemd uitzien. (Ik zie trouwens ook vaak gewoon "dual channel', zonder koppelteken.)

Het kan héél goed zijn dat e regels veranderd zijn, in de nieuwe spelling; over het koppelteken ben ik nu helemáál niet meer zeker. Dat wordt opzoeken :)
"Dual-channel-geheugen" ziet er inderdaad raar uit, hoewel het juist is. Maar "dual-channel geheugen" kan ook als juist beschouwd worden, als je "dual-channel" als een adjectief beschouwt (tweekanaals geheugen). Er is gewoon één vuistregel: samenstellingen gewoon altijd aan elkaar, of als dat niet gaat (afkortingen, getallen, botsende klinkers etc) een koppelteken.
Iets wat wél veranderd is: vrouwelijkheid van bedrijven.

Vroeger was het:
Intel heeft haar processoren in prijs verlaagd.
Philips heeft haar winst verdubbeld.

Nu is dat gewoon mannelijk, met zijn.
Niet helemaal juist: een bedrijf is in principe onzijdig. In de bezittelijke vorm levert dat bijvoorbeeld "zijn winst" op, dus ik kan begrijpen dat je denkt dat 't mannelijk is :).
Ik weet even niet of dat ook voor voertuigen geldt. Vroeger waren boten, vliegtuigen en space shuttles (space-shuttles :? ) ook vrouwelijk. Voertuigen met een naam, in elk geval. Is dat nog zo, of zijn die nu onzijdig of zelfs mannelijk ?
Die kan je toch onmogelijk allemaal onder dezelfde noemer scharen? Het is "de boot", dat kan mannelijk of vrouwelijk zijn, ik ken 't precieze geslacht niet. Maar het is ook "het vliegtuig", onzijdig dus. Gewoon geval per geval bekijken dus, lijkt me redelijk logisch :?

Nogmaals: samenstellingen aan elkaar of met een koppelteken, dat is zowat de vuistregel waarmee het in 99% van de gevallen goed gaat.

Voor meer spellinggenot moet je trouwens eens [rml][ Spelling] Tip[/rml] bekijken, laten we het hier terug hebben over spelfouten in nieuwsposts :).

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 10-04-2004 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Ik zal eens wat gaan doorlezen op internet, vooral over dat koppelteken.

Niet goed weten wanneer iets wel of niet goed is, zit me nou dwars :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
nieuws: Demonstratie tegen softwarepatenten 14 april in Brussel

"(...) waarin vrijere richtlijnen omtrent de sofwarepatenten worden bedingd."
sofwarepatenten ---> softwarepatenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Spel- en tikfoutjes - deel 4 <--- daar door alstublieft.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.