* Rataplan heeft even niks te doen en vilt een artikeltje 
(...) zich op een grote interesse kunnen verheugen (...)
...zich
in een grote interesse kunnen verheugen. Als ze zich
op een grote interesse kunnen verheugen bestaat de interesse nog niet, wat blijkens dit artikel niet het geval is.
Dit in tegenstelling tot de databases van Oracle, IBM en Microsoft.
Deze zin heeft geen gezegde, foei

Verwachting is ook (...)
"
De verwachting is ook", of "Ook wordt verwacht" of "Verwacht wordt ook,". De komma erachter zou ik in de eerste twee gevallen weglaten.
Hierbij zullen de laatstgenoemde (...)
de verkorte versie van "zullen de laatstgenoemde databases" is "Zullen de laatstgenoemde
n" (of "zal de laatstgenoemde", maar dat wordt niet bedoeld).
Voorlopig kunnen de commerciële bedrijven nog prat op gaan met hun dienstverlening

Ze kunnen prat gaan op hun dienstverlening, of goede sier maken met hun dienstverlening.
De dienstverlening van open-sourcedatabases wordt in steeds grotere mate verleend door (...)
Tweemaal "verlenen" (wat op zich niet heel vreselijk fout is), en de databases verlenen niks, dat doen bedrijven. Suggestie: "De dienstverlening
voor open-sourcedatabases komt in toenemende mate voor rekening van..." - maar als die "van" "voor" wordt ben ik al blij.
(...) een softwaregigant als SAP, (...)
Komma moet weg, die hakt het gezegde (heeft gesloten) onterecht in tweeen.
Rest de open-sourcebedrijven nog een obstakel uit de weg te ruimen, namelijk de mogelijkheid om grote datastromen te beheersen en te behandelen. Dit zal normaal gesproken slechts een kwestie van tijd zijn, wanneer dat probleem tot het verleden behoort.
Het is mij onduidelijk wat hier gezegd wordt, de eerste zin is gewoon nogal wollig maar vooral de tweede zin suggereert dat het pas een kwestie van tijd is, als het probleem al is opgelost

Vermoeden: "Rest de open source-bedrijven nog één obstakel, het beheersen van grote datastromen. Normaal gesproken is het een kwestie van tijd alvorens dit probleem tot het verleden behoort."
Met dank voor uw aandacht