Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Papst 172mm (230V)

Pagina: 1
Acties:

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Topicstarter
Zo krijg ik vandaag een 172mm Fan (Het gaat om de Papst 6350S) in mijn handen gedrukt van een maat van me.

Zoals al gezegd draait hij dus op 230v. hij heeft een dikte van 6cm (behoorlijk dik dus..)

Mischien dat iemand hier meer info over heeft ik kon op de site van papst geen info vinden.

Ik zat me nu dus af te vragen (na idee van Saegos) om deze in mijn zijpaneel te monteren en de ventilator van mijn processor eraf te halen (AMD Athlon XP2000+, Zalman CNPS 6000CU) vraag is dus zal dit genoeg koelen? ik denk zelf van wel. Mischien is het zelfs mogelijk om hem op een lager toerental te laten draaien de vraag is alleen of hij dan nog wel start.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Papst-6350S.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 17:33 ]

Verwijderd

op de past site is over dat model niets te vinden terwijl alle modellen er op horen te staan... hier zou ie bij moeten staan: klik

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 17:39 ]

Verwijderd

Heb je hem al eens laten draaien? Als je dat doet zal je namelijk merken waarom papst zo'n gewaardeerd merk is, ze zijn over het algemeen bijzonder geruisarm met een heel aardige flow. Dat lager toerental moet je volgens mij dus gewoon vergeten.

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11 14:00

msentinelb

Arghhhhh!

ik denk dat je hem wel op een lager voltage moet zetten die dingen maken vet veel lawaai. heb zelf een 24 volt 120mm (papst) en dat is ook al niet om aan te horen op 24 volt.

[ Voor 3% gewijzigd door msentinelb op 25-02-2004 15:42 ]

Specs van mijn bak Hier!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 21:52
Hmm het lijkt er sterk op dat deze fan in liften wordt gebruikt puur voor de afzuiging.

En denk niet dat je er een ander Voltage op kan gooien daar deze 24V nodig heeft, en als je hem een lagere spanning geeft, denk ik dat ie niet gaat starten!

Let niet op bovenstaand, want las t zaakje helemaal verkeerd :D

Denk sowieso dat deze fan wel goed gaat koelen, maar zoals gezegd probeer t eens!

[ Voor 26% gewijzigd door Ibidem op 25-02-2004 16:19 ]

..::System Specs::..

Verwijderd

je moet wel kijken hoe stevig de zijkant van je kast is.. zo'n krachtige fan bijv in een Sweex zijkant.. lijkt me niet goed gaan ;)

Verwijderd

LOL, zo'n fan heb ik ook. Ze zijn bijna niet langzamer te laten draaien omdat ze werken op de 50hz van ons stopcontact, het voltage omlaag helpen heeft geen zin. Echter als het voltage te laag is dan gaan de schoepen niet meer draaien en fikt de boel door.

Er zijn wel schakelingen te bouwen die van de 50hz van ons stopcontact bijvoorbeeld 25hz maken, maar om het echt goed te regelen is erg lastig.

Sluit die fan maar een aan, maar pas wel goed op je vingers. Bij mij zijn de schoepen gemaakt van metaal, en de fan draait op ongeveer 7000 rpm. Je kan je voorstellen dat als zo'n groot stuk lomp metaal jouw vinger raakt met die snelheid dat je vinger het niet zal winnen. Je bent je vinger dan dus zeker kwijt.

De fan zal een enorme airflow veroorzaken wat meer als zat is om je PC te koelen, maar het maakt ook een enorm lawaai.

Dat Papst alleen maar stille fan's maakt is gelul, Papst maakt zoveel verschillende fans dat daar weinig over te zeggen is. Wel is het zo dat de 12 en 24 volt modellen van Papst over het algemeen een goede verhouding hebben tussen CFM en draaisnelheid. Door de draaisnelheid dan omlaag te brengen heb je nog steeds een redelijke airflow zonder heel veel lawaai.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Als je z'n toerental wilt verminderen kun je een condensatortje in serie met de fan zetten...

Grof gegokt iets van 0.5 tot 1 UF ( zet er wel ff een 470K weertsandje overheen om hem te ontladen als je de stekker er uit trekt)

Repareren doe je zo.

• Joepho

Joepho

Topicstarter
Ik heb hem al eens aan t stroom gehad en maakt dus behoorlijk vwat geluid... komt ook veel lucht doorheen :)

En jah wees maar niet ongerust over mijn vingertjes... ik had het roostertje er alleen ff voor de foto eraf gehaald :)

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

lijkt me iets te hevig om normaal te gebruiken :D

(8>

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

hehe lol :P
ik heb ook zo'n kreng in m'n kast hangen, een 24V nidec, en hij maakt zlefs op 12V nog een klote herrie :X
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Feestje_geslaagd0023.jpg
dus bedenk goed wat je met de jouwe gaat doen, want ik zou 'm verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door collission op 25-02-2004 20:57 ]

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Joepho

Joepho

Topicstarter
denk je dat zo'n fan te verkopen valt?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:44

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ach het is altijd nog handig als kamerventilator voor in de warme zomers ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 20:25
Ik heb er zelf zo'n 1 gehad hier, en ik heb hem 1 keer aangehad in me kast.
de fan zelf is opzich wel stil, alleen de flow in je kast die hij dan maakt is veel te sterk en dus lawaaierig.

INVENTARIS

• Joepho

Joepho

Topicstarter
Nou k zal deze zomer wel eens zien k woon namelijk in zuid frankrijk (Montpellier) dus mischien isset wel lekker van 't zomer :D

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 15:41:
Heb je hem al eens laten draaien? Als je dat doet zal je namelijk merken waarom papst zo'n gewaardeerd merk is, ze zijn over het algemeen bijzonder geruisarm met een heel aardige flow. Dat lager toerental moet je volgens mij dus gewoon vergeten.
Ehhm, wij hebben hier ook zo'n ding, maar dan gemonteerd in het raam van de meterkast. Dat ding verplaatst een hoeveelheid lucht daar zeg je U tegen. Helaas doet hij dat met een lawaai waar je weer doof van wordt.

Neemt niet weg dat het een ideaal middel is om de meterkast, of beter, computer opberg plaats koel te houden in de zomer.

Hmm, zal ff een plaatje maken
Afbeeldingslocatie: http://midiserver.student.utwente.nl/images/fans.jpg

Links 6 8x8 fans voor lucht naar binnen. In het midden een 20x20 cm voor lucht naar buiten, en rechts de papst, ook voor lucht naar buiten, maar die gaat pas aan als het 25 graden of warmer wordt vanwegen het kabaal, geschakeld door een oude thermostaat van de cv :)

[ Voor 22% gewijzigd door MidiMaze op 26-02-2004 12:39 ]

blabla

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24
Kan je m niet langzamer laten draaien met een (halogeen-)dimmer?

Denk idd ook dat de airflow meer geluid zal geven dan de fan zelf...

Verwijderd

MidiMaze, ik zie dat je veel verliezen hebt omdat je in en uitlaat naast elkaar hebt (de lucht zal rondjes blijven maken en komt praktisch niet bij het te koelen deel).
En zo te zien heb je bij die 20X20 een rand waar lucht door kan circuleren. Dit geeft zeer veel verliez. Pak eens een sigaret o.i.d. en zie hoe de lucht zal stromen.
Een betere manier zou zijn de inlaat onder in de meterkast te maken en de uitlaat bovenaan (warme lucht stijgt op en zoekt zelf z'n weg). En zeker niet te vergeten een ventilator op de tekoelen delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 18:43 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41

Exigence

dnkroz

frickY schreef op 26 februari 2004 @ 12:31:
Kan je m niet langzamer laten draaien met een (halogeen-)dimmer?

Denk idd ook dat de airflow meer geluid zal geven dan de fan zelf...
Nee, en lees hierboven waarom :)

Verwijderd

heb ook nog 2 van dat soort krengen liggen en zelf zat ik met het id te spelen om een 1 fase freq. regelaar op de kop te tikken, potmeter gebruiken en je kunt je fan regelen tussen de 0 en 650 hz.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 22:43 ]

• Joepho

Joepho

Topicstarter
K zal het er zaterdag eens met mijn electronica leeraar over hebben mischien dat die ideen heeft :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
En dimmer is GEEN goed idee ...

Een frequentie regelaar ook niet, het is een kortsluit anker motor en met een frequentie regelaar loop je grote kans de windingen te verbranden.

Het beste werkt nog altijd een simpele condensator in serie met de fan, de werking is vergelijkbaar met die van een weerstand in serie met de fan maar dan zonder de akelige bijkomst van verspilling in de vorm van warmte.

Dit kleine ventilatortje loopt op +- de helft van zijn toerental door er een 0.47uF C-tje mee in serie te zetten
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/fanc.jpg

Repareren doe je zo.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 18:42:
MidiMaze, ik zie dat je veel verliezen hebt omdat je in en uitlaat naast elkaar hebt (de lucht zal rondjes blijven maken en komt praktisch niet bij het te koelen deel).
En zo te zien heb je bij die 20X20 een rand waar lucht door kan circuleren. Dit geeft zeer veel verliez. Pak eens een sigaret o.i.d. en zie hoe de lucht zal stromen.
Een betere manier zou zijn de inlaat onder in de meterkast te maken en de uitlaat bovenaan (warme lucht stijgt op en zoekt zelf z'n weg). En zeker niet te vergeten een ventilator op de tekoelen delen.
Normaal zit er nog zo'n stuk karton om de 20x20 fan zodat hij lucht van boven aanzuigt. Een extra luicht inlaat in de muur gaat zeker niet lukken, dan krijgen we wat problemen met de huisvesting hier :). Maar wat natuurlijk wel kan is die kartonnen koker van de 8x8 fans verlengen naar beneden. Overigens zijn de lucht wegen aan de buitenkant dmv plexiglas gescheiden gehouden zodat er weinig menging van de 2 lucht stromen optreed. Dat is op deze foto niet zo goed te zien.

Overigens denk ik wel dat deze papst fan te regelen is door middel van fase aansneiding. Dus met een triac en wat weerstanden moet je een heel eind kunnen komen. De vraag is alleen of ie met die schakeling ook opstart of dat je moet opstarten op 230 en dan over moet schakelen.
Krijg je met zo'n condensator in serie niet ontzettende spikes op je lichtnet ???
Ik kan volgende week wel es wat gaan prutsen met deze, dan heb ik misschien nog wel wat tijd over....

[ Voor 20% gewijzigd door MidiMaze op 27-02-2004 09:15 ]

blabla

Pagina: 1