Inderdaad, en het is dus duidelijk waarom dat zo is; de wiskunde ziet gewoon niet in zo'n grote mate in de opleiding.
Wat mij nog wel het meeste ergert is de houding die ze vervolgens ventileren, in de trant van 'dat stomme wiskunde, dat moeten we er nog even bijdoen.'
Een aantal van mijn vrienden heeft WO Informatica gedaan of is er nog mee bezig. En geloof me, allen die de toegepaste richting opwillen (botweg, zij die de computer zelf als object van studie beschouwen) denken er net zo over. Een vriend van me die WO deed heeft bv al z'n wiskunde vakken gehaald door het broodnodige te leren voor de tentamens en daarna alles promt weer te vergeten. Overigens schijnt het dat studenten die juist de wiskundige informatica richtingen opwillen (algoritmiek, theoretische informatica enz) enorm balen van de technische/programmeer vakken en die juist weer met minimale inzet halen en daarna promt alles erover vergeten.
Terwijl het in wiskundige termen kunnen vatten van een technisch probleem ongeveer de essentie van de opleiding is. Wat denken die studenten dan op de TU te gaan doen?

In zekere zin is het in essentie natuurlijk wel zo dat een wiskundige aanpak nodig is, maar of je dat met diepgaande wiskunde vakken leert? Mischien wel, maar of het voor toegepaste informatici nou zo zeer nodig is om zich te bekwamen in formele bewijzen en het kunnen lezen van 'al die ingewikkelde formules' ? Andersom vraag je je dus af of iemand die algoritmes gaat ontwerpen of formele verificatie gaat doen, perse tot in detail moet weten hoe een CPU van binnen werkt, welke onderdelen deze heeft, welke stages de pipe line hebben, hoe de cache lines werken enz enz...
Het -lijkt- mij dat zo'n persoon alleen maar hoeft te weten dat een CPU cache heeft en dat het principe van spatial locality dus van belang is bij een algoritme rekening mee te houden. Maar om zo iemand nou bv een CPU emulator te laten schrijven als verplicht practicum ???
Voor computer systems heb je toch niet zoveel wiskunde nodig?
Dat leek me ook niet. De vakken die nu voor computer systems bestaan zijn de volgende. Helaas is de website niet helemaal duidelijk welke van deze tot de huidige master fase behoren. Wel is er een losse aanverwante master 'Parallel and Distributed Computer Systems', maar die is niet helemaal hetzelfde.
Compiler Construction
Computer Graphics
Computer Networks
Computer Organization
Distributed Systems
Inleiding Informatica
Internet Programming
Network Security
Operating Systems
Parallel Programming
Practicum Operating Systems
Scientific Communication in Computer Science
Parsing Techniques
Principles of Programming Languages
Voor deze vakken heb je volgens mij alleen wat basis kennis van formele talen nodig (context free grammars, llr(1) enz, maar dan nog alleen basis dingen, want de grammatica is al gegeven voor het practicum), mischien wat lineaire algebra voor computer graphics en waarschijnlijk wat voor Scientific computing.
Ik denk (hoop) niet dat ik vakken als analyse, discrete wiskunde of topologie nodig heb. Een vriend van me heeft een vergelijkbare WO CS opleiding gedaan (in Leiden) en zegt nooit iets van wiskunde nodig te hebben gehad voor zijn afstudeerproject of afstudeer vakken.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.