flowerp schreef op 28 februari 2004 @ 14:30:
Je kunt toch werken en studeren tegelijk? Met de huidige krappe stufi ken ik meer studenten die dat wel doen dan niet. Als je dan een -bij-baan op je vakgebied kan vinden is dat helemaal top. Ik ken bv een meisje die in delft informatica studeerde en telkens de hele zomervakantie (juni tot september) bij een serieus IT bedrijfging werken. (is overigens nu Phd op de VU). Andere werken gedurende het hele jaar, en plannen een gedeelte van hun tentamens in Augustus (ipv Augustus alleen voor herkansingen te gebruiken).
Werken en leren tegelijk kan, maar aangezien je in je opleiding zit, mis je dus essentiele informatie lijkt me om je werk als professional goed te kunnen doen. Het helpt wel uiteraard.
Mischien dat we het gewoon allemaal goed bedoelen maar verkeerd opvatten, maar volgens mij zegt zoijar gewoon dat het in het bedrijfsleven gaat om geld verdienen en niet om mensen te helpen.
Dat zou goed kunnen, zn eigen instelling mbt verder leren is in ieder geval niet ermee in overeenstemming.
Dat neemt niet weg dat de opmerking op zich overigens ook fout is. Het bedrijfsleven is wel primair gericht op het verdienen van geld, maar dat kun je op veel manieren doen: gewoon betaald krijgen voor je diensten t/m het uitkleden van je klant omdat je dat gewoon kunt: jij weet het, de klant is leek. In de IT zit erg veel volk aan de verkeerde kant van die range, terwijl dat helemaal niet hoeft: je kunt gewoon normaal geld verdienen EN toch voorop stellen dat het erom gaat dat wat JIJ kunt betekenen voor de klant het voornaamste is. Dat houdt bv in dat je een klant wellicht adviseert niet te investeren in IT omdat het de moeite niet is (je verdient het bv niet terug) of het organisatorische probleem is ook oplosbaar zonder een software-matige oplossing (wat bv naar boven komt na een grondige analyse, die nodig is voor het opstellen van een FO).
Wat mij tevens opvalt in deze thread is dat het vooral uitdraait op een HBO vs WO discussie en of een WO nu zoveel beter is dan een HBO afgestudeerde. Volgens mij was het originele uitgangs punt dat je van een hogere opleiding (dus zowel HBO en WO, die ik beiden als hoog beschouw) alleen maar slechter zou worden.
Hmmm. Nou een 'vs.' discussie moeten we zien te voorkomen, want die raakt kant noch wal omdat het verschillende studies zijn (aardrijkskunde is ook niet beter/slechter dan scheikunde..) Ik denk overigens dat er erg veel gezegd is mbt het verschillende karakter van de verschillende studies, dus een vs. discussie lijkt me niet zo voor de hand liggend. Je laatste opmerking is wel een aardige, ik had het zo niet begrepen.
De beste developpers (in de breedste zin van het woord) zijn diegene die alleen de mavo gedaan hebben (om zo snel mogelijk van school te zijn) en dan alleen maar werken en zelfstudie doen. Overigens heb ik zelf HBO (HIO) gedaan, maar 'durf' nog niet een ing. titel te gebruiken. Voornamelijk door mensen zoals Efbe.
Huh? Waarom zou je je titel niet durven gebruiken? Je moet je alleen
realiseren dat het gebruiken van titels een keerzijde heeft, nl.: je kunt de suggestie wekken die titel behaalt te hebben in het vakgebied waar je je in begeeft, wat niet zo hoeft te zijn, en mensen die geen titel hebben lijken automatisch dommer/niet afgestudeerd, bv een HEAO-BI-er, terwijl dat niet het geval is. Ik gebruik mn titel ook wel eens hoor, als iedereen dat doet zal ik wel moeten.
Je moet je alleen realiseren dat het gebruik van een titel als in "IK ben lekker ingenieur!" patserig overkomt en het te pas en te onpas gebruiken van een titel kan zo worden opgevat. Denk gewoon na waarom je de titel wilt gebruiken, wil je vertellen dat je wat weet, of wil je patserig doen dat je iets gehaald hebt wat de lezer/discussiepartner niet heeft gehaald?
In dit land is het helaas zo dat je niet trots mag zijn op iets wat je hebt bereikt. Dat is jammer, want ik denk dat het mensen minder zal stimuleren om iets te gaan bereiken. De tendens is toch al dat er hier neergekeken wordt op studenten.
Je wilt toch die kennis vergaren, dat is toch voor jezelf, of voor de buitenwacht? Vermeld jij ook of je VWO hebt behaald of alleen HIO? Afstuderen lijkt wellicht gelijk te staan aan 'iets bereiken', maar dat is na een aantal jaar echt niet meer zo. Jij bent ing., dat zijn er duizenden en duizenden met jou. Er zijn er echter maar weinig die wellicht bereiken wat jij met je
kennis bereikt hebt, bv een boek geschreven, veelgevraagd spreker op congressen, software geschreven die door veel mensen wordt gebruikt enzovoort.
Waarom dan niet die titel
Het punt is dat een titel hebben niet hetgeen is wat je bereikt en EEN titel hebben niet iets is dat gelijk staat aan waarvoor het eigenlijk zou moeten staan: een hogere opleiding afgerond hebbende. Je mag en moet zelfs gewoon trots zijn op het feit dat je een HBO opleiding hebt afgerond. Nu heb jij
toevallig een HBO opleiding gedaan waarbij je als extraatje bij het afstuderen een stickertje krijgt met daarop 'ing.'. Anderen, die toevallig een andere HBO opleiding hebben gedaan, krijgen dat stickertje niet. Beide groepen hebben een HBO opleiding afgerond, en DAAR moeten ze trots op zijn. Jij hebt een stickertje
gekregen net als ik en anderen in deze thread naast dat afstuderen. Maakt dat jou, ik en die anderen dan personen die meer hebben gepresteerd dan diegenen die ook HBO hebben gedaan maar geen titel hebben ontvangen? Nee natuurlijk niet. Echter die schijn wekt het wel!
Dus, wees trots op jezelf dat je die studie hebt gehaald, realiseer je je dat die titel iets is wat je hebt gekregen omdat je toevallig de juiste studie deed, en niet hetgeen is waar je eigenlijk trots op zou moeten zijn, je moet trots zijn op je afstuderen.
Ik zit zelf na te denken om een masters Informatica te gaan aan de VU (gewoon, omdat het me erg leuk en interesant lijkt). Het commentaar van mijn (werkende) vrienden is echter niet normaal meer. Dat ik me niet nuttig voor de maatschappij zou maken, dat ik alleen (indirect) op hun centen zou gaan teren, dat ik na een masters opleiding geen enkele meer waarde zou hebben maar alleen maar minder waarde, dat ik me onttrek aan het echte leven en me zou gaan verschuilen op de universiteit (wat dus impliciet als het niet echte leven wordt gezien) enz enz...
Hmmm da's niet zo best als je dat hoort van je vrienden. Je moet NU doen wat je NU leuk lijkt. Als je wat jaren wacht doe je het niet meer, dat geef ik je op een briefje. Kennis vergaar je voor jezelf zodat je als professional beter bent en zo wat je wilt bieden op een hogere kwaliteit kunt afleveren. (of professional nu onderzoeker is of bij een bedrijf werkt boeit niet). Als je het nu leuk lijkt, by all means, ga naar de VU. Na een aantal jaren werken krijg je nl. het feit dat je je gaat orienteren wat je echt leuk lijkt en daar ga je in verder, want je kunt niet alles weten / mee bezig zijn, het is gewoon teveel. Dat heeft als naar effect dat na een aantal jaren je de zaken die je niet meer leuk lijken ook echt niet meer wilt zien. Ga je DAN nog een keer naar WO toe, moet je je realiseren dat je weer een (wellicht groot) aantal vakken moet doen waarvan je al weet dat die je geen reet interesseren want je weet al wat je wilt, wat je echt leuk lijkt. Een WO opleiding dan nog met veel plezier afmaken lijkt mij uitgesloten.
Eigenlijk schrok ik daar wel een beetje van en zit nu erg te twijfelen of ik het nog wel ga doen. Ik ben er nog steeds niet achter of het nou goedbedoelde adviezen zijn of dat er bij werkende mensen een soort primaire dwang is om de gedachte de wereld in te helpen dat werken het allerhoogste ideaal is en ver, ver boven studeren verheven is.
Neem maar van mij aan dat een groot deel wel graag zou willen dat ze nog konden studeren maar dat niet kunnen: huis, gezin, baan, het zijn dingen die aan elkaar gerelateerd zijn en bv 'baan' opgeven voor een 3 jarige studie is automatisch erg veel inleveren op het andere vlak: hypotheek niet meer te betalen etc. etc.
Overigens zijn er ook wel (werkende) mensen die het juist heel goed vinden dat ik de discipline wil gaan opbrengen om ten koste van een riant inkomen mijn dromen achterna te gaan, maar het blijft zo dat een gedeelte van de mensheid zich heel erg aangevallen lijkt te voelen door het fenomeen student.
Ik denk dat je nu een aantal dingen door elkaar haalt. Men voelt zich vaak niet aangevallen door het fenomeen student (dus dat jij dat kan doen en zij niet), maar dat ze vaak worden geconfronteerd met meningen van studenten die niet realistisch zijn, puur omdat deze studenten bv geen langere periode een vaste baan hebben gehad, zelf een bedrijf hebben gerund waar ze zelf en nog een paar mensen van moesten eten etc.
Overigens gebruik je het juiste woord: 'droom'. Als het je droom is gewoon M.sc. te worden en verder het werk te gaan doen wat je nu al met je HIO diploma kunt gaan doen, bedenk dan wel dat je 3 jaar verliest en wel kennis daarvoor terugkrijgt, maar het is maar de vraag of die kennis wel een aanvulling is voor je. Let wel: die kennis kun je ook opdoen door een boek te kopen en dat in je vrije tijd te lezen. Dat kun je goed combineren bijvoorbeeld met een goede baankeuze. Dat is nl. ook erg belangrijk voor je kennisvorming: kies een baan/werk waarbij je je kennis volmonding kunt ontplooien en waarbij je jezelf kunt ontwikkelen in de richting die je wilt, bv databases, expertsystemen, guis, design, pre-project research, project management, QA, experimentele methodieken en technieken enzovoort... We staan aan de vooravond van grote revolutionaire ontwikkelingen in softwareland en daar bv vanaf het begin actief bij zijn is essentieel wanneer je echt iets wilt bereiken, bv SOA of AOP