Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

18 Volt uit voeding PC

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb eigenlijk een hele korte vraag namelijk:
Is het mogenlijk om 18 volt uit je PC voeding te halen?
En als dit mogenlijk is dan zou ik graag weten hoe :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 12:14:
Hallo

Ik heb eigenlijk een hele korte vraag namelijk:
Is het mogenlijk om 18 volt uit je PC voeding te halen?
En als dit mogenlijk is dan zou ik graag weten hoe :)
Trafo dr tusse en omhoog transformere van de 12 volt lijn lijkt me.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 18:44

M14

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 12:16:
[...]

Trafo dr tusse en omhoog transformere van de 12 volt lijn lijkt me.
Echt waar, je bent een goeie als je gelijkspanning met een trafo omhoog getransformeerd kan krijgen :)

Het gaat wel met een geschakelde step-up voeding. Maar je levert dan wel vermogen in.

Ik weet niet wat er gevoed moet worden, maar misschien is het wel het makkelijkste als je een aparte 18V voeding bouwt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 21:38

GeeBee

Oddball

Via een molex-mod 12 + 5 = 17V dan ben je al een aardig eind op weg...
Zou dat lukken?

Atgast en ik zitten aan hetzelfde te denken... :)

[ Voor 24% gewijzigd door GeeBee op 22-02-2004 12:28 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

er zit een 12+ en een -5 lijn op je mobo connector. Als je deze gebruikt houd je een spanning van 17volt over. Deze is waarschijnlijk niet heel erg belastbaar, dus pas een beetje op wat je eraan hangt.

http://www.hardwarebook.n.../pc/motherboardpower.html

edit:
verdorie GeeBee...

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan op 22-02-2004 12:28 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:38

Flotter

Pelipper!

GeeBee schreef op 22 februari 2004 @ 12:27:
Via een molex-mod 12 + 5 = 17V dan ben je al een aardig eind op weg...
Zou dat lukken?
Nope, je kunt dat niet zomaar bij elkaar optellen.
Maar tussen de -5 en +12 zit wel 17 volt veschil, als je niet te veel stroom nodig hebt zou je dat misschien kunnen gebruiken.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 22 februari 2004 @ 12:27:
er zit een 12+ en een -5 lijn op je mobo connector. Als je deze gebruikt houd je een spanning van 17volt over. Deze is waarschijnlijk niet heel erg belastbaar, dus pas een beetje op wat je eraan hangt.

http://www.hardwarebook.n.../pc/motherboardpower.html

edit:
verdorie GeeBee...
Wat is niet erg belastbaar? over hoeveel mA praten we dan? denk dat ik 200 mA tot 250 mA nodig heb namelijk. en met 17V zou het ook moeten kunnen denk

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Dat lijkt me persoonlijk geen probleem. Als je kijkt hoeveel Ampère de moderne voedingen wel niet op 12volt kunnen leveren, dan vermoed ik (geheel giswerk dit) dat je wel 1A kan trekken van die lijn. Misschien heb je een boekje/tabelletje van je voeding, dan kun je het aflezen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
kan je niet *gewoon* je -5 en je +12 van je 4polige optical/hdd/fdd stekkertje (hoe heet zon ding ook alweer :P ) trekken? of werkt dat niet?

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 20:35

Super_ik

haklust!

der zit geen -5 op de molex hoor :P
en -5 is volgens mij maximaal 500 mA ofzo, dus kijk ff wat je mobo nodig heeft( heel weinig volgens mij) en de rest is voor jou :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39

BLN

WOEOEOEO ik ruik natte vinger werk:P

If it ain't broken, don't fix it

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

beetje offtopic maar wat wil je voeden ?
(nuclear waste is curieus)

</onzin>

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

M14 schreef op 22 februari 2004 @ 12:23:
[...]

Echt waar, je bent een goeie als je gelijkspanning met een trafo omhoog getransformeerd kan krijgen :)

Het gaat wel met een geschakelde step-up voeding. Maar je levert dan wel vermogen in.

Ik weet niet wat er gevoed moet worden, maar misschien is het wel het makkelijkste als je een aparte 18V voeding bouwt.
Met Voltage Regulators gaat het prima hoor! Je mobo heeft ze ook ;)
Ik moet er eigenlijk ook een paar hebben, ik moet van 12V naar 24V :)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 22 februari 2004 @ 15:10:
[...]

Met Voltage Regulators gaat het prima hoor! Je mobo heeft ze ook ;)
Ik moet er eigenlijk ook een paar hebben, ik moet van 12V naar 24V :)
Een normale voltage regulator kan alleen een lagere uitgangsspanning leveren als zijn ingangsspannig. Dus als jij van 12v 24v wilt make heb je toch iets meer nodig:)

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 21:36

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 15:25:
[...]

Een normale voltage regulator kan alleen een lagere uitgangsspanning leveren als zijn ingangsspannig. Dus als jij van 12v 24v wilt make heb je toch iets meer nodig:)
Er bestaan ook swtiching step-up convertors hoor, zijn misschien wel iets duurder.. Dat weet ik niet...

• M14

M14

philippi14 schreef op 22 februari 2004 @ 15:33:
[...]

Er bestaan ook swtiching step-up convertors hoor, zijn misschien wel iets duurder.. Dat weet ik niet...
Kijk eens voor de gein naar mijn eerste post :)

Er zijn IC's (maxim heeft ze) die van 12V 15V kunnen maken in combinatie met een spoel en nog wat grut. Misschien bestaat een 18V versie ook wel. Maar je kunt er niet veel vermogen uithalen.

Een 12V en een -5V gebruiken is ook geen optie, omdat ze niet het zelfde vermogen kunnen leveren. Heb het zelf een keer geprobeerd met +12V en -12V. Als je de spanning meet krijg je mooi 24V. Nadat er een belasting aan hing (was een simpel 24V lampje) stortte de hele spanning in. Oftewel, gewoon niet doen :)

Het is (nog steeds) de beste oplossing om gewoon een aparte lineare 18V voeding erbij te maken. Gewoon op een printje een gelijkbrug, een 7818 en wat condensatorgrut solderen. Als trafo kun je er een pakken met als secundaire uitgang van 1x 15V.

Je kunt de primaire kant van de trafo ook schakelen met een relais. De 'ingang' van het relais hang je dan aan de 12V van de pc voeding. Zo wordt je 18V voeding ook ingeschakeld als je je pc aanzet.

[ Voor 19% gewijzigd door M14 op 22-02-2004 17:09 ]

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

M14 schreef op 22 februari 2004 @ 17:06:
[...]

Kijk eens voor de gein naar mijn eerste post :)

Er zijn IC's (maxim heeft ze) die van 12V 15V kunnen maken in combinatie met een spoel en nog wat grut. Misschien bestaat een 18V versie ook wel. Maar je kunt er niet veel vermogen uithalen.

Een 12V en een -5V gebruiken is ook geen optie, omdat ze niet het zelfde vermogen kunnen leveren. Heb het zelf een keer geprobeerd met +12V en -12V. Als je de spanning meet krijg je mooi 24V. Nadat er een belasting aan hing (was een simpel 24V lampje) stortte de hele spanning in. Oftewel, gewoon niet doen :)

Het is (nog steeds) de beste oplossing om gewoon een aparte lineare 18V voeding erbij te maken. Gewoon op een printje een gelijkbrug, een 7818 en wat condensatorgrut solderen. Als trafo kun je er een pakken met als secundaire uitgang van 1x 15V.

Je kunt de primaire kant van de trafo ook schakelen met een relais. De 'ingang' van het relais hang je dan aan de 12V van de pc voeding. Zo wordt je 18V voeding ook ingeschakeld als je je pc aanzet.
Hang de hele zooi in je pc en je hebt zoveel EMI dat je 'm op de radar ziet :X
Zoveel mogelijk solid state zooi gebruiken, anders fucked het je hele pc op.
Ik kan het weten, ik heb er al 2 harde schijven en een reep geheugen mee vernietigd. ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 14:11

White Dust

PlaneScape: Torment

Is het niet simpeler om een apparte voeding te maken dat je hem via een relais schakelt :?

Met andere woorden: 230v --> 18v trafo en een relais die de trafo schakelt als je je PC aan zet...

Edit: Nog even een diode brug en een condensator en je heb gelijk spanning +-18v

Edit2:
M14: Had vergeten om op de verstuurknop te drukken, telefoon enzo :P

[ Voor 35% gewijzigd door White Dust op 22-02-2004 21:16 ]

• M14

M14

White Dust schreef op 22 februari 2004 @ 17:36:
Is het niet simpeler om een apparte voeding te maken dat je hem via een relais schakelt :?

Met andere woorden: 230v --> 18v trafo en een relais die de trafo schakelt als je je PC aan zet...

Edit: Nog even een diode brug en een condensator en je heb gelijk spanning +-18v
M14 in "18 Volt ui voeding PC"

Ik d8 dat de modjes altijd het goede voorbeeld gaven :+
casemodderpoel schreef op 22 februari 2004 @ 17:20:
[...]

Hang de hele zooi in je pc en je hebt zoveel EMI dat je 'm op de radar ziet :X
Zoveel mogelijk solid state zooi gebruiken, anders fucked het je hele pc op.
Ik kan het weten, ik heb er al 2 harde schijven en een reep geheugen mee vernietigd. ;)
Je moet zoiets natuurlijk ook niet los in je kast leggen. Kijk eens naar je ATX-voeding. Daar zitten ook trafo's in, maar toch heb je er geen last van. Oftewel, bouw het in een stalen behuizing (en aard die ook) :)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Zoek eens op marktplaats; 2de hands labvoedingen zijn niet zo duur
en kunnen meestal van 0-30v geven tegen een ampere of 3

if broken it is, fix it you should

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 18:27
een invertertje kost iets van een 12 euro

if it is not broken, don't fix it!

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Atgast schreef op 22 februari 2004 @ 13:16:
Dat lijkt me persoonlijk geen probleem. Als je kijkt hoeveel Ampère de moderne voedingen wel niet op 12volt kunnen leveren, dan vermoed ik (geheel giswerk dit) dat je wel 1A kan trekken van die lijn. Misschien heb je een boekje/tabelletje van je voeding, dan kun je het aflezen.
METEN = WETEN
GISSEN = MISSEN

Meten maar :)

Verwijderd

M14 schreef op 22 februari 2004 @ 12:23:
[...]

Hmm, owja goeiemorge. :D
Pagina: 1