Toon posts:

temps te laag...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gotters,

het klinkt mss een beetje raar, iedereen probeert z'n temps zo laag mogelijk te krijgen, maar ik zit met een ander probleem... De temps zijn TE laag.

Ik heb een Abit nf7 gekocht met een nieuwe AXP 2400+ Tbred B (moet hierbij wel zeggen dat ik die proc. maar @1,50V draai ipv. @1,65V.) In het bios zie ik 2 temps: case temp en CPU temp. De sensor voor de case temp zit een paar cm naast de cpu-socket, de cpu-temp-sensor spreekt voor zich. Mijn kamer temp zit tussen de 15 en 20 graden.

Als ik mijn pc aanzet (na een hele tijd uit) geeftie bij case-temp 7 graden aan en bij cpu-temp 12 graden. Na een tijdje stressen gaat de case-temp naar 11 graden en de cpu-temp naar 30 graden. Na een tijdje idle gaat de case-temp weer naar 9 graden of soms 7 en de cpu-temp naar 23.

Overzicht:

Net na opstarten:
case: 7
cpu: 12

Na stressed:
case: 11
cpu: 30

Tijdje idle:
case: 7-9
cpu: 23

Deze temps kloppen natuurlijk niet, hoe graag ik dit ook zou willen. Mn CPU-koeler is er een van GlobalWin, CAK 88-T. Met deze koeler haal ik op een ander mobo (ook met AXP 2400+, icm. met ECS L7VTA) 34 graden idle, als dat klopt. Maar een temp kan natuurlijk niet onder de kamertemp zijn...

Standaard zat er bios19 op. Ik heb hem geflasht naar bios22, met de hoop dat het opgelost zou zijn, niet dus... :/

Nu is mijn vraag, is hier iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? En zoja, hoe heb je het opgelost? Mijn dank is zeer groot!!! Want voordat k ermee ga OC'en wil ik wel ff een betrouwbare temp-meting hebben... Als het niet op te lossen is, dacht k aan zelf ergens een temperatuurmeter te plaatsen, die de temp van mn proc. zo goed mogelijk weergeeft, mn case-temp geef ik eigenlijk niet zoveel om. Heeft iemand daar evt. tips voor?

Alvast bedankt, matt.

• kingfinn
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Weet je zeker dat het Celcius tempraturen zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kingFINN schreef op 21 februari 2004 @ 23:37:
Als het in Fahrenheit zou zijn zouden de temps hoger zijn dan wat hij nu aangeeft.

Als eens een biosflash geprobeerd?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 23:12

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

kingFINN schreef op 21 februari 2004 @ 23:37:
Zowel bij Fahrenheit (-13,8 graad celcius) als Kelvin (-267 graad celcius), supergeleiding bijna bereikt!) zouden de waardes nog onzinniger worden, dus ik ga er van uit dat de topicstarter de instellingen wel goed heeft.

Verwijderd

Zou het niet kunnen dat je temperatuur-meet-ding (kom ffe niet op het woord :+) kapot is?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

gemeten met welk programma??

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 20:49
Idd het zal wel van die asus probe rommel zijn. Lees de temps eens af in het bios of met MBM5.

tvw

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

iets schreef op 21 februari 2004 @ 23:46:
Idd het zal wel van die asus probe rommel zijn. Lees de temps eens af in het bios of met MBM5.
ABIT board, gemeten in BIOS staat in de startpost. Wel even lezen hoor :)

ARME AOW’er

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Of nog beter, met je hand. :) Koelblok handwarm, dan is de temp goed. Kun je 'm niet vastpakken door de hitte, dan ist mis. Je kunt de sensoren vervangen, maar kleine kans dat het probleem dan verholpen is, want waarom zouden die 'ineens' brak zijn. :)

suc6

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor alle tips (maar lezen is ook een kunst :p)

Het is graden celsius (ik ben niet gek) en gemeten in het bios!

De heatsink zit er goed op!! En heatsink is niet warm, mja, mss een klein beetje, maar hij voelt niet echt warm aan.

Het mobo is nieuw, dus ik denk niet dat de tempsensors brak zijn. En het zou wel erg toevallig zijn als ze beiden brak zijn. Maar de CPU-temp wordt toch in de CPU zelf gemeten? :? Of niet?

Verwijderd

Ik heb ook weleens als ik mijn pc opstart dat de temperaturen veel te laag liggen met mijn NF7 maar na een reset is dat verholpen bij mij.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff mn proc @1,65V gezet (zoals ie eigenlijk hoort). Maar wat voor temp achten jullie voor mogelijk voor m'n CPU? Ik heb de GlobalWin CAK 88-T. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.globalwin.com.tw/products/cooler/k7_p4/images/cak4-88T.jpg

gewoon @2000MHz en @1,65V... Wat denken jullie? Ik heb nu een cpu-temp in mn bios die best eens kan kloppen... :)

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 11:13:
Ik heb ook weleens als ik mijn pc opstart dat de temperaturen veel te laag liggen met mijn NF7 maar na een reset is dat verholpen bij mij.
Same here... Soms start ik op en staat de casetemp op 15°C en de cpu temp op 24°, belachelijke waarden natuurlijk, maar na een reset is dit bij mij ook steeds opgelost, heel raar...

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03-2025

sko

heb je al een nieuwe bios-versie geprobeerd?

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 20:28
sko schreef op 22 februari 2004 @ 11:55:
heb je al een nieuwe bios-versie geprobeerd?
Lees jij zijn post eens door voordat je blaaaat |:(

• ungarmax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2021
//roep een vaag idee modus

Zou het niet zo kunnen zijn dat de sensoren worden gevoed met dezelfde spanning als de cpu. dus als je de voedingsspanning anders instelt dat dan de sensoren minder spanning krijgen en dus anders schalen?
Je zegt dat je nu(nadat je de spanning weer hebt terug gezet naar de originele spanning, je meer realistische waarden krijgt) dan lijkt me het voorgenoemde niet geheel vreemd.
//einde vaag modus

(alleen zou ik me afvragen welk persoon zijn sensoren zo zou aansturen maar goed vandaar ook de vaag modus)

Verwijderd

Nu is mijn vraag, is hier iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? En zoja, hoe heb je het opgelost? Mijn dank is zeer groot!!! Want voordat k ermee ga OC'en wil ik wel ff een betrouwbare temp-meting hebben... Als het niet op te lossen is, dacht k aan zelf ergens een temperatuurmeter te plaatsen, die de temp van mn proc. zo goed mogelijk weergeeft, mn case-temp geef ik eigenlijk niet zoveel om. Heeft iemand daar evt. tips voor?
/Quote

Je krijgt een lage case temp als je veel luchtstroming hebt in de kast, dus een ventilator welke lucht in de kast blaast en één die lucht eruit blaast. Je kunt het beste meer lucht eruit blazen dan erin voor de laagste temps. Dat is niet zo moeilijk omdat je altijd nog een voeding hebt die lucht eruit blaast.
Probeer koele lucht erin te blazen door de comp op de grond te plaatsen. Denk er wel aan dat als je de pc op de grond plaatst deze veel stof aanzuigt en dat kan niet de bedoeling zijn.
Een temperatuur meter kun je niet zo plaatsen dat je de cpu temp meet, die van het moederbord zit namelijk onder de cpu en daar kun jij nooit een plaatsen.

En probeer MBM eens zoals een ander al opmerkte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 38 graden idle. Dat lijkt me toch aardig redelijk (@1,65V), niet?

De case-temp is 9 graden, die klopt dus niet, maar daar geef ik niet zo om.

Ik ga ook ff MBM proberen. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhm, dit is allemaal behoorlijk DOC materie (geworden)...

Move PMG -> DOC

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, @1,65V en na een paar uur idle is ie 25 graden. Dat lijkt me toch behoorlijk onmogelijk :?

Iemand een oplossing? K heb alles al geprobeerd wat jullie mij hebben verteld :) (tnx voor alle tips!!) Mss iets buiten het mobo om regelen? Een aparte sensor?

Heeft iemand anders dit ook gehad? (dat het na een reboot niet opgelost is)

tnx!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

Sayko

Knowledge Is Power

nou zet cpu disconnet function maar eens uit voor de gein. en kijk hoe warm je cpu dan idle is.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 12:44:
Ik heb nu 38 graden idle. Dat lijkt me toch aardig redelijk (@1,65V), niet?

De case-temp is 9 graden, die klopt dus niet, maar daar geef ik niet zo om.

Ik ga ook ff MBM proberen. :)
MBM leest uit van je sensor chip, en als die het in het BIOS al fout heeft, gaat mbm d'r ook niks van bakken...
Maar om nou een mobo te RMA'en omdat ie verkouden is... :P

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Topicstarter
casemodderpoel schreef op 22 februari 2004 @ 15:15:
[...]

MBM leest uit van je sensor chip, en als die het in het BIOS al fout heeft, gaat mbm d'r ook niks van bakken...
Maar om nou een mobo te RMA'en omdat ie verkouden is... :P
:P dat van MBM d8 ik ook al zo over, maar k d8 jullie zouden het wel weten ;)

MBM geeft geen verschil.

Ik heb nu dat CPU disconnect function op disable gezet. K laat m nu een tijdje staan, kijken wat ie doet. Maar waar staat dat CPU disconnect function voor? :) Heeft dat met de tempsensor te maken ofzo?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 15:23:
[...]

Ik heb nu dat CPU disconnect function op disable gezet. K laat m nu een tijdje staan, kijken wat ie doet. Maar waar staat dat CPU disconnect function voor? :) Heeft dat met de tempsensor te maken ofzo?
CPU disconnect function zorgt voor een lagere idletemperatuur, omdat ie dan een ander process volgt, je loadtemperaturen blijven wel hetzelfde. Als het goed is moet nu alleen je idletemperatuur dus omhoog gaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 22-02-2004 15:26 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff mn kamertemp gemeten: 12 graden. De temp bij het opstarten (na een uur uit, METEEN na het opstarten naar het bios, dus ong. 10-15 sec na aanzetten): 10 graden.

Hoeveel zou ie opwarmen in die 10-15 sec? (iemand zei 1 of 2 graden, klopt dat ongeveer?) Dan kan ik de afwijking ongeveer wel bepalen :)
Pagina: 1