Canon A80 ervaringen topic deel II

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.530 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Rwin schreef op 02 april 2004 @ 18:22:
Ik heb hem gisteren besteld bij Kamera Express (die van 299 Open Doos)
Perfecte levering! vanmorgen om 9.30 was ie al bij mij!!!!! Niks dan lof over deze winkel!
Nederlandse handleiding op CD-Rom erbij en de Engelse en Spaanse :? in zwartduk erbij.

Hij is perfect!!!!! zelf bijna geen vignettering! dacht ik... moet nog uitvoeriger testen.
Is dit dan nu een echt fatsoenlijke digitale handleiding? Want volgens mij is die er nog steeds niet in het nederlands, op enkele ingescande exemplaren nagelaten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bertuss schreef op 02 april 2004 @ 15:07:
Ik heb ook avond pics gemaakt :)

1
[afbeelding]

2
[afbeelding]

3
[afbeelding]

4
[afbeelding]

5
[afbeelding]

6
[afbeelding]

Commentaar is welkom :)
awel hé bij die nummer 6 heb ik ook al vaak willen stoppen maar das op de autostrade ... hoe heb je dat klaargespeeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
autostrada ? Weet je waar het is dan ? Het is niet op de snelweg hoor !

[ Voor 33% gewijzigd door Bertuss op 02-04-2004 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 17:18

Rwin

Ondertitel

MisTraller schreef op 02 april 2004 @ 20:33:
[...]

Is dit dan nu een echt fatsoenlijke digitale handleiding? Want volgens mij is die er nog steeds niet in het nederlands, op enkele ingescande exemplaren nagelaten.
het is wel een ingescande maar wel beter dan die op "het net" te vinden is.

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Weet iemand hoe je makkelijk namen en titels in je foto (kader) kan zetten ? Ik doe het nu met PSP 8, maar ik kan de kleur van de letters op 1 of andere wazige manier niet wijzigen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.laenen.net/posts/IMG_0719b.jpeg

Vorige week gemaakt, vanuit de raam van mijn slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Mistig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugdepop
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01-2022
Xanion schreef op 01 april 2004 @ 11:59:
[...]

Zijn wel camera's zonder doos. Zie website:
specificaties
open doos; camera's zijn 100% nieuw alleen zonder originele verpakking (beschadigd tijdens vervoer) gewoon incl 12 maanden garantie!

Ik heb 'm zelf afgelopen zaterdag bij pixmania.com besteld. 455euro voor A80 + batterijen + snellader + tas + 256mb + 6-1 cardreader. Was het goedkoopste totaalpakket wat ik kon vinden. En de leversnelheid is uitstekend. Zaterdag dus besteld, vanochtend al geleverd. Ik ga nu lekker spelen... :)
Pcies, ik heb dezelfde vandaag (5-4) besteld. Ook direct de bestelling bij camerahuis.nl geannuleerd, elke keer die zwakke beloften. Het viel me behoorlijk tegen wat voor een service die gasten verzinnen.

Maar wat voor een battereiën heb jij precies erbij gekregen? 2000 of 2300 mAh? en jij had denk ik 72-uurs service?

-Whenever you set out to do something, something else must be done first -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bertuss schreef op 02 april 2004 @ 23:54:
Weet iemand hoe je makkelijk namen en titels in je foto (kader) kan zetten ? Ik doe het nu met PSP 8, maar ik kan de kleur van de letters op 1 of andere wazige manier niet wijzigen :?
Ik zou overstappen op PS CS alleen het enige nadeel is dat dit een niet ned. programma is (Engels) ik gebruik dit al jaren (ook op mijn werk) en ik moet zeggen dat ik het uitgebreider en gemakkelijker vind dan PSP 8.0 al wil het nog wel heel af en toe dat ik ook deze nog wel eens gebruik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Rwin schreef op 02 april 2004 @ 22:43:
[...]

het is wel een ingescande maar wel beter dan die op "het net" te vinden is.
denk dat je daar vrienden mee kan maken als je die ff online gooit. ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook van plan om volgende week een A80 te kopen. Nu was ik aan het rondkijken op verschillende websites en kwam ik 'open doos' en 'refurbished' modellen tegen. Ze zijn aanzienlijk lager geprijsd maar ik weet niet of het echt wat is. Ze hebben wel de volledige fabrieksgarantie maar het blijven gebruikte toestellen of toestellen zonder verpakking als ik het goed begrijp.

Zijn er mensen die zo een toestel hebben of er ervaring mee hebben en wat meer uitleg kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 21:21:
Ik ben ook van plan om volgende week een A80 te kopen. Nu was ik aan het rondkijken op verschillende websites en kwam ik 'open doos' en 'refurbished' modellen tegen. Ze zijn aanzienlijk lager geprijsd maar ik weet niet of het echt wat is. Ze hebben wel de volledige fabrieksgarantie maar het blijven gebruikte toestellen of toestellen zonder verpakking als ik het goed begrijp.

Zijn er mensen die zo een toestel hebben of er ervaring mee hebben en wat meer uitleg kunnen geven?
zucht...

Xanion in "Canon A80 ervaringen topic deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ruim 3 weken geleden een A80 gekocht voor 343,-.
Het was een zgn. internationale versie, waarbij werd gezegd dat het enige verschil is dat er geen Nederlandse handleiding bij zit.
Het blijkt dus om een Amerikaans model te gaan, en als je daarmee probeert te registreren op de Canon Image Gateway wordt je afgeschoten.
Die functionaliteit is alleen beschikbaar voor Europese toestellen.
Bovendien wordt me na een mailtje verteld dat je alleen hier garantie kunt claimen als er een European Warranty bij je toestel zit. En raad eens wat er voor Warranty bij een Amerikaans toestel zit ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 13:41:
Ik heb zelf ruim 3 weken geleden een A80 gekocht voor 343,-.
Het was een zgn. internationale versie, waarbij werd gezegd dat het enige verschil is dat er geen Nederlandse handleiding bij zit.
Het blijkt dus om een Amerikaans model te gaan, en als je daarmee probeert te registreren op de Canon Image Gateway wordt je afgeschoten.
Die functionaliteit is alleen beschikbaar voor Europese toestellen.
Bovendien wordt me na een mailtje verteld dat je alleen hier garantie kunt claimen als er een European Warranty bij je toestel zit. En raad eens wat er voor Warranty bij een Amerikaans toestel zit ???
En waar heb je die gekocht?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekocht bij de PCWebWinkel/ITWebwinkel in Uithoorn.

Mooi toestel hoor, verder wel tevreden, maar ik vraag me nog even af wat ik met de door Canon gemailde melding m.b.t. de European Warranty zal doen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 13:41:
No offence maar dat is meerdere malen hier op GoT en zelfs in dit topic genoemd. U was gewaarschuwd!

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 21:47

m0nk

16-09-2003 15.15

Garantie gaat dan via de winkel waar je hem gekocht hebt, en die regelen dat weer met Canon zelf, ipv rechtstreeks via Canon, dat is wat ik ervan begrepen heb.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

De winkel kan het niet rechtstreeks bij Canon regelen omdat die hier in Europa geen amerikaanse etc toestellen aannemen voor garantie. Dat is het hele probleem. Die camera's zijn gewoon aangeboden via parallelle import. De camera zal dus ook weer in amerika moeten worden aangeboden voor reparatie vertelde iemand mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 06 april 2004 @ 15:44:
De winkel kan het niet rechtstreeks bij Canon regelen omdat die hier in Europa geen amerikaanse etc toestellen aannemen voor garantie. Dat is het hele probleem. Die camera's zijn gewoon aangeboden via parallelle import. De camera zal dus ook weer in amerika moeten worden aangeboden voor reparatie vertelde iemand mij.
Als je door de (Web)Winkelier wordt verteld dat het enige verschil is dat er geen nederlandse handleiding bij zit, dan kun je je natuurlijk afvragen of er een mogelijkheid is om het toestel weer terug te brengen, omdat niet wordt geleverd wat wordt 'beloofd'.
Er worden nog wel meer 'buitenlandse' toestellen aangeboden, bijv. bij Salland Automatisering staat dat een duitse versie wordt geleverd (voor ongeveer dezelfde prijs). Die valt dan volgens mij wel onder 'European warranty' en biedt ook de andere mogelijkheden zoals de Image Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

Rayzman

+31 Rayzman

Hier een panorama gemaakt in Phafos Coral Bay Cyprus.
Hij bestaat uit 3 foto's uit de hand geschoten en is met photomerge aan elkaar geplakt.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/bogerdrp/Cyprus/panorama_small.jpg
Voor een full size klikken op plaatje.

Ik vind hem zelf wel aardig gelukt

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostve
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 12:36
Rayzman schreef op 06 april 2004 @ 23:34:
Hij bestaat uit 3 foto's uit de hand geschoten en is met photomerge aan elkaar geplakt.
[afbeelding]

idd mooi man
en dat zonder statief

C2D 6600, 275 GTX Windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-09 00:08
Rayzman schreef op 06 april 2004 @ 23:34:
[afbeelding]

Damn, dies wel heel erg goed gelukt..!!!

Ik heb sinds gister de A80, maar hij bevalt mij ook prima,
het is nog wel een hele hoop uitzoeken van wat je nou met welke stand moet fotograferen enzo,
maar voor de rest is het echt een leuk ding, alleen weet ik er volgens mij nog geen kwart van wat je er allemaal mee kan :)

Ik heb wel al een aantal keren geprobeerd om een Macro te maken,
deze vond ik eigenlijk het meest gelukt.
De Philips Matchline afstandsbediening...

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/m.biesma/Macros.jpg
(klikbaar)

Iemand tips?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik vind eigenlijk dat waar je op gefocust bent niet zo interessant. Probeer eens op knopjes te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag mijn A80 binnengekregen..

ben er een tijdje mee bezig gemaakt en heb er een mooie foto uit weten te halen van mijn kat.
en die wil ik jullie niet onthouden..

ik zet hem niet rechtstreeks in het topic omdat hij 1,3 MB is.

klik hieronder om het te bekijken en geef me even je mening.. het is mijn eerste digi cam dus veel ervaring heb ik niet.. ook niet met analoge camera's

http://members.home.nl/roudeelferink/plaatje1.jpg

plaatje is gemaakt op de Auto stand. dus niets raars ingesteld..

dat meot ik allemaal nog uit gaan zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opdracht ;) : probeer nu eens die afstandbediening zo te fotograferen dat ook het achterste deel scherp is... Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugdepop
  • Laatst online: 26-01-2022
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 22:33:

ben er een tijdje mee bezig gemaakt en heb er een mooie foto uit weten te halen van mijn kat.

klik hieronder om het te bekijken en geef me even je mening.. het is mijn eerste digi cam dus veel ervaring heb ik niet.. ook niet met analoge camera's

Katten zijn populair om te fotograferen op dit forum geloof ik. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Hugdepop op 09-04-2004 09:54 ]

-Whenever you set out to do something, something else must be done first -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hugdepop schreef op 09 april 2004 @ 09:53:
[...]

Katten zijn populair om te fotograferen op dit forum geloof ik. :-)
ze zijn ook heel fotogeniek :D

maar wat vond je ervan? ben een totale fotograaf leek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rwin

Rwin

Ondertitel

Kzal de nederlandse ingescande vrij goede handleiding eens uppen... ik ga zo naar huis... ik hoop dat ik het niet vergeet.

Ik heb ook een open doos gekocht. Gewoon perfect hoor, alleen hij is dus wel nieuw en niet een 2e handse gerepareerde oid.
Dat ligt er net aan welke aanbieding het is. Bij Kamera Express.nl staat het netjes op de site hoe of wat.
Goede service! Binnen 20 uur had ik hem binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Wat vinden jullie hiervan?

*Pics deleted* Sorry.

[ Voor 87% gewijzigd door Josh op 11-04-2004 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:47
Die handleiding zou wel heel fijn zijn, Rwin..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rwin

Rwin

Ondertitel

shit jongens...

ik zit hem net eens door te lezen... blijkt het eigenlijk een a70 handleiding te zijn. Nou zijn er niet veel verschillen, maar tis dus niet officieel een a80 handleiding.

Als iemand hem wilt mail maar even naar rwinjanssen"apenstaartje"hotmail.com.
Het is 2x 4,3 Mb.

Of via msn gaat sneller, maar ik ben niet met een bepaalde regelmaat online. Maar wel regelmatig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-08 22:37
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 22:33:

Volgens mij kan je het beste een foto maken van een kat, zonder flits. Dan zijn de kleuren veel helderder en echter (helemaal met een lichte kat :)):

Met flits: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://www.klovan.nl/fotos/albums/wpw-fe/normal_IMG_0265.JPG

Zonder flits: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://www.klovan.nl/fotos/albums/wpw-a9/normal_IMG_0268.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanmorgen :

Afbeeldingslocatie: http://www15.brinkster.com/morreke/sun.jpg

(klikable)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Heel mooi hoor Morreke; alleen 1 ernstige fout ! Die horizon ! Krijg er een scheef hoofd van :) Kan je het beste ff rechttrekken met PSP8 ofzo. Want verder ist een mooie pic !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 09:36
vandaag ook een a80 gehaald :9
was E 339,- bij alternate...
nog even gekeken bij bijvoorbeeld de dixons maar daar was ie nog E430,- :?

Enige nadeel is de duitse handleiding (en de lange wachtrij maar dat zijn we gewend bij alternate ;) )

[ Voor 43% gewijzigd door suizer op 13-04-2004 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haal die link maar ff weg, want daar zit volgens mij copyright op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wordt nu wel erg moe van Canon. Mijn camera is nu na bijna 4 weken bij mij terug inclusief test rapport. Ik heb dus, net zoals zowat iedereen, last van vignetting. Camera was terug gestuurd naar Canon met vignetting foto's op CF en 2 geprinte versies! En wat zegt het test rapport:

Symptoom: Algemene controle beeldkwaliteit.
Oorzaak: Niet geconstateerd
Actie: Langdurig getest, werkt volgens specificaties

Ik ben nu echt enorm boos. 1,5 maand in totaal geen camera gehad, voor 405 euro gekocht, en nu overal in prijs gedaald!!! Donderdag heb ik genoeg tijd en ga ik zelf met canon bellen (kost me ook nog eens veel geld :(). En ik ben niet van plan mijn camera weer zolang te missen.

Maarja, zie dat er ondertussen weer een aantal mensen hier een A80 hebben gekocht. Misschien dat velen vinden dat ik overdrijf, maar dit is geen normaal probleem voor een interne lens, toch?

Hier nog een foto net gemaakt. instellingen zijn weer niet al te goed, weet ik, maar ik heb te weinig tijd gehad om de camera te leren kennen. Bovendien maakt t niet uit voor de vignetting.

Binnenshuis, geen schaduw van iets anders eroverheen, witte vel eronder.
Origineel:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/coastererprojects/velpon.jpg

Fotosoep iets kleuren en contrast laten bijwerken:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/coastererprojects/velpon2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

=== Een beetje off-topic post, excuses daarvoor ===

Ik heb dan wel geen A80 en ik krijg die ook niet, maar toch reageer ik even.
Xanion schreef op 01 april 2004 @ 11:59:
En de leversnelheid is uitstekend. Zaterdag dus besteld, vanochtend al geleverd. Ik ga nu lekker spelen... :)
Bedankt voor het noemen van die site.

www.pixmania.com kende ik niet. Ik denk over een Sony F717 (de Canon G5 begint toch wat minder uit te zien tegenover deze cam, jammer genoeg), en www.pixmania.com kan de F717 vanuit vooraad leveren. Daarnaast hebben ze ook nog een lagere prijs ervoor dan de laagste in de pricewatch, en jouw ervaring is er zo te zien goed. (De meeste winkels in de PW staan me niet echt aan... zwakke sites, slecht uiterlijk / amateuristische eerste indruk vaak.)

Ze zijn al 30 jaar actief volgens hun site, die overigens goed uitziet en goed werkt in FireFox tot nog toe. Bedankt voor het attenderen op dit bedrijf. Ik houd dit in gedachten. :)

Ik blijf verder de fototopics gewoon allemaal volgen, dus ook deze. Gewoon doorplaatsen dus. Er staan hele mooie foto's in, zoals die panormafoto op Cyprus wat hoger terug. Hopelijk kan ik zelf eind mei (na de aanschaf van mijn camera) ook wat leuks posten :P

PS: Hoe heb je www.pixmania.com ontdekt ? Ik vind het vinden van goede winkels de me aanstaan altijd erg moeilijk, ook m.b.v. de PriceWatch en www.prijsindex.net. Daar staan zeker niet alle sites in....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Niet online
@tricktracker:

Gewoon niet zeuren, dat zie je toch bijna niet. Ik heb hier foto's gezien van mensen die veel ergere (lees: echt) last van vignettering hebben. Als ik deze foto zie valt het nauwelijks op en bovendien contrast verhogen heeft natuurlijk al helemaal geen nut, dat doe je normaal ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door De_Klusjesman op 13-04-2004 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Klusjesman schreef op 13 april 2004 @ 18:04:
@tricktracker:

Gewoon niet zeuren, dat zie je toch bijna niet. Ik heb hier foto's gezien van mensen die veel ergere (lees: echt) last van vignettering hebben. Als ik deze foto zie valt het nauwelijks op en bovendien contrast verhogen heeft natuurlijk al helemaal geen nut, dat doe je normaal ook niet.
Minder erger of niet, voor 405 euro mag ik toch een camera verwachten die het zelfs in deze mate niet heeft?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/coastererprojects/klok.jpg

Klok aan de muur, weer slechte foto, maar vind de vignetting toch wel erg genoeg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 17:36:
Ik wordt nu wel erg moe van Canon. Mijn camera is nu na bijna 4 weken bij mij terug inclusief test rapport. Ik heb dus, net zoals zowat iedereen, last van vignetting. Camera was terug gestuurd naar Canon met vignetting foto's op CF en 2 geprinte versies! En wat zegt het test rapport:

Ik ben nu echt enorm boos. 1,5 maand in totaal geen camera gehad, voor 405 euro gekocht, en nu overal in prijs gedaald!!! Donderdag heb ik genoeg tijd en ga ik zelf met canon bellen (kost me ook nog eens veel geld :(). En ik ben niet van plan mijn camera weer zolang te missen.

Maarja, zie dat er ondertussen weer een aantal mensen hier een A80 hebben gekocht. Misschien dat velen vinden dat ik overdrijf, maar dit is geen normaal probleem voor een interne lens, toch?

Hier nog een foto net gemaakt. instellingen zijn weer niet al te goed, weet ik, maar ik heb te weinig tijd gehad om de camera te leren kennen. Bovendien maakt t niet uit voor de vignetting.

Origineel:
[afbeelding]

[afbeelding]
wat is het probleem?

volgens mij ben je zelf het probleem en heb je door, eigen toedoen, anderhalve maand geen camera gehad... 8)7

post eens een foto van een landschap ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 18:09:
[...]

wat is het probleem?

volgens mij ben je zelf het probleem en heb je door, eigen toedoen, anderhalve maand geen camera gehad... 8)7

post eens een foto van een landschap ofzo?
Zoals vermeld vignetting... En het is toch bekend dat je daar in een landschapsfoto niets (of in extreme gevallen nauwelijks) wat van merkt? Nu kan het wel zijn dat anderen er nog meer last van hebben en dat er o zo weinig situaties zijn waarin het merkbaar is, maar ik maak nou eenmaal vaker foto's waarbij het wel op zal vallen. Daarom snap ik niet dat er nu hier gezegd wordt dat ik lastig doe? Het klopt toch dat dit gewoon niet mag bij zo een camera en dat canon mij een goed toestel moet kunnen leveren?

De foto hieronder is nog van voordat die naar canon terug ging. Gewoon van een witte schutting in daglicht.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/coastererprojects/schutting.jpg

Dit mag toch echt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet je camera eens op Full Auto, en schiet op een afstand van 2 meter een witte muur in full wide angle en full tele. Als je bij een van de twee nog steeds die vignetting ziet (want dat is het inderdaad), dan heb je echt een probleem met die cam.

Vignetting treedt overigens niet vaak of nauwelijks in landschappen en andere veelkeurige foto's op. Het is echter zeer goed merkbaar bij egale oppervlakken, en wit is dan nog het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 17:36:

Origineel:
[afbeelding]

[afbeelding]
Als je hier niets over gelezen had, had je niet eens geweten dat het bestond en dat ding ook niet weggebracht.
Er is ook niets aan te doen , zit in het design van de camera, m.n. de diameter van de lens bepaalt de egale belichting of niet.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 19:43:
[...]

Als je hier niets over gelezen had, had je niet eens geweten dat het bestond en dat ding ook niet weggebracht.
Er is ook niets aan te doen , zit in het design van de camera, m.n. de diameter van de lens bepaalt de egale belichting of niet.........
Tja, kan niet elke keer gaan inzoomen en vervolgens op grotere afstand fotograferen. En om het nou te accepteren omdat het nou eenmaal in het ontwerp zit vind ik wat krom. ontwerpfout van Canon toch? En hun eigen voorbeeld foto's tonen er niks van.

Anyway, de foto's op 2 meter genomen. Had helaas geen compleet witte muur van zo ver af dus de lelijke klok staat er weer op. Je ziet overigens de vignetting duidelijk doorlopen naar t plafond.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/coastererprojects/wide.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/coastererprojects/tele.jpg

Maar ik ga in ieder geval bellen donderdag, kan geen kwaad. Vignetting blijft lelijk en ik maak rond de 5000 foto's per jaar waar er genoeg foto's last van zullen hebben. Als Canon niks beters kan bieden moet ik maar kiezen er toch mee door te gaan of nog lastiger te gaan doen ;)

EDIT:

Vergeten om in auto stand te schieten:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/coastererprojects/wide-auto.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/coastererprojects/tele-auto.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De wide angle foto's hebben vignetting, en de telefoto's niet zo te zien.

Dan zou het dus inderdaad aan de lens kunnen liggen, en kun je er niet vanaf komen. Het is dan vrij vreemd dat ik er niks over heb gelezen op internet in reviews.... kun je misschien van iemand anders een A80 lenen om dit te proberen, of kunnen anderen zulke foto's eens posten? Waarschijnlijk heb je wel garantie als dit een exemplarisch probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 20:23:
De wide angle foto's hebben vignetting, en de telefoto's niet zo te zien.

Dan zou het dus inderdaad aan de lens kunnen liggen, en kun je er niet vanaf komen. Het is dan vrij vreemd dat ik er niks over heb gelezen op internet in reviews.... kun je misschien van iemand anders een A80 lenen om dit te proberen, of kunnen anderen zulke foto's eens posten? Waarschijnlijk heb je wel garantie als dit een exemplarisch probleem is.
Zover ik weet hebbe alle A80's hier die op wide angele getest zijn vignetting. Zoals Flits flits al zei zit dat nou eenmaal in het camera ontwerp. Betekent niet dat het normaal is voor zoeen dure camera.

Bovendien heb ik van 2 kennissen met een A80 gehoord dat ze ook vignetting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps, double post

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 20:27:
[...]

Zover ik weet hebbe alle A80's hier die op wide angele getest zijn vignetting. Zoals Flits flits al zei zit dat nou eenmaal in het camera ontwerp. Betekent niet dat het normaal is voor zoeen dure camera.

Bovendien heb ik van 2 kennissen met een A80 gehoord dat ze ook vignetting hebben.
ik vind het gewoon gezeik allemaal....bij jou valt het reuze mee, en wie maakt er van de 5000 fotos er nou zoveel van witte muren zodat het ehm nog opvalt ook. Ik zou zeggen ga es genieten van je camera neem ehm mee het bos in maak een paar honderd fotos en kijk dan eens of je er wat hinderlijks van terug ziet; NEE...

mijn advies: ga gewoon lekker fotos maken, en ga niet weer 4 weken wachten op hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Niet online
Idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 21:47

m0nk

16-09-2003 15.15

^^ with stupid :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, ok dan, maar ik was niet de eerste die zo begon over dat vignetting probleem! Waren er toch genoeg hier die het erg genoeg vonden om een andere camera te kopen ipv de A80. Morgen ga ik idd eindelijk eens fatsoenlijk foto's maken @ De Efteling, veel zal ik daar er niet van merken nee. Maar een object foto met licht achtergrond maken blijft dan wat minder.

Als ik er morgen er in slaag een aantal goede plaatjes te schieten dan zal ik die hier plaatsen. Doe ik wat anders ipv zeuren over vignetting ;). Verder sorry voor het ongemak dat ik heb opgeleverd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Niet online
Geen ongemak hoor, maar iedereen gaat nu letten op dit soort mierenneukerij en dan is er in dit soort "testopstellingen" altijd wel wat te vinden bij elke camera, vignettering of iets anders. ;)

Zeurkous :+

[ Voor 8% gewijzigd door De_Klusjesman op 13-04-2004 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 21:57:

ik vind het gewoon gezeik allemaal....bij jou valt het reuze mee, en wie maakt er van de 5000 fotos er nou zoveel van witte muren zodat het ehm nog opvalt ook. Ik zou zeggen ga es genieten van je camera neem ehm mee het bos in maak een paar honderd fotos en kijk dan eens of je er wat hinderlijks van terug ziet; NEE...

mijn advies: ga gewoon lekker fotos maken, en ga niet weer 4 weken wachten op hetzelfde resultaat.
Hier ben ik het op zich mee eens, maar toch kan ik mij ook vinden in het standpunt van tricktracker. Het is toch niet de goedkoopste camera (zeker niet toen hij uitkwam), en er zijn genoeg camera's in zijn classe die weinig of geen vignetting hebben. Het had beter gekund.

Je kunt twee dingen doen:
1) Je camera omruilen voor een andere, als dat (nog) gaat, maar ik denk het niet.
2) Proberen je foto's zo te maken dat je er zo min mogelijk last van hebt. Waarschijnlijk houdt dat in dat je niet in full wide moet fotograferen, of zo weinig mogelijk foto's moet maken met egale oppervlakken. Gebouwen kunnen dan wel wat lastiger worden...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 01:20:
[...]

Hier ben ik het op zich mee eens, maar toch kan ik mij ook vinden in het standpunt van tricktracker. Het is toch niet de goedkoopste camera (zeker niet toen hij uitkwam), en er zijn genoeg camera's in zijn classe die weinig of geen vignetting hebben. Het had beter gekund.

Je kunt twee dingen doen:
1) Je camera omruilen voor een andere, als dat (nog) gaat, maar ik denk het niet.
2) Proberen je foto's zo te maken dat je er zo min mogelijk last van hebt. Waarschijnlijk houdt dat in dat je niet in full wide moet fotograferen, of zo weinig mogelijk foto's moet maken met egale oppervlakken. Gebouwen kunnen dan wel wat lastiger worden...
hier heb je een goed punt, met dat de camera vrij prijzig was op moment van uitkomen. Echter in een paar maanden tijd is de waarde ook al met zon 25% afgenomen, mede door toch wel een aantal minpunten: klein scherm, vignettering, engiszins fragile body. Anderszijds heeft deze camera ook weer een aantal voordelen tov de concurrentie: kantelbaar scherm, lichtsterke lens, goeie macro functie en relatief veel instellingsmogelijkheden. Dan blijft het gewoon even afwegen en moet je de nadelen maar voor lief nemen vind ik dan en verder niet zeuren.

maar ik hoop dat tricktracker nu eindelijk wat plezier van zijn camera gaat beleven, en ons kan plezieren met mooie plaatjes :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwoot:
Anderszijds heeft deze camera ook weer een aantal voordelen tov de concurrentie: kantelbaar scherm, lichtsterke lens, goeie macro functie en relatief
[kwoot]

Lichtsterke lens? Noem mij er een met een minder lichtsterke lens..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de vignettering dan minder bij een dc met dezelfde prijs van Fuji of Nikon?

/me twijfeld met het aanschaffen van een Canon ps a80, Fuji of Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel wil je voor je camera gaan uitgeven, en welke modellen heb je op het oog?

Reviewsites:

www.dpreview.com
www.imaging-resource.com/
www.steves-digicams.com/
www.megapixel.net

Lees de reviews, en bekijk de plus- en minpunten van de camera's. De camera's die een of meerdere minpunten hebben waar je niet mee kunt leven, streep je weg. Dan kijk je naar de overgebleven camera's, en dan neem je die met de meeste pluspunten / minste minpunten. Je krijgt het alleen echt lastig als 2 camera's heel erg aan elkaar gewaagd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 18:18:
Kwoot:
Anderszijds heeft deze camera ook weer een aantal voordelen tov de concurrentie: kantelbaar scherm, lichtsterke lens, goeie macro functie en relatief
Lichtsterke lens? Noem mij er een met een minder lichtsterke lens..........
canon A80
F2.8 - F4.9

idd dat was mn g3 :P....(die een lichsterkte lens heeft )

maar ik heb dr 2 gevonden: de olympus c460 en de sony p-92

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thx.. zit te twijfelen tussen powershot a80 en coolpix 4300 en een soortgelijks fuji camera.. blijft moeilijk.. maar zal idd alle voor en tegens moeten bepalen en afwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:56:
Waren er toch genoeg hier die het erg genoeg vonden om een andere camera te kopen ipv de A80.
Dat heb ik inderdaad gedaan. Ik heb meerdere toestellen gehad zoals velen weten en vrijwel allen hadden ze last van onacceptabele vigenttering. Niet alleen bij foto's van "muren" etc waar hier veel te veel over doorgezaagd word maar ook bij andere meer standaard shots. Ik vind de vignettering genoeg reden om geen A80 te nemen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat nou vignettering?

Afbeeldingslocatie: http://fotopage.xerax.nl/fotos/full%20w%20with.jpg

en nee ik ga niet terug naar de winkel :P

[size=small]
g3+ teleconverter @ full wideangle

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

looool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 17:01:
wat nou vignettering?

[afbeelding]

en nee ik ga niet terug naar de winkel :P

[size=small]
g3+ teleconverter @ full wideangle
Hoewel het grapje leuk is vraag ik mij af of je hier de mensen met problemen mee helpt. De a80 heeft in vele gevallen (die ik heb gezien) echt onacceptabel veel last van vignettering met het standaard objectief. Zelf heb ik mijn a80 mede om deze redenen weg gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 15-04-2004 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 15 april 2004 @ 19:36:
[...]

Hoewel het grapje leuk is vraag ik mij af of je hier de mensen met problemen mee helpt. De a80 heeft in vele gevallen (die ik heb gezien) echt onacceptabel veel last van vignettering met het standaard objectief. Zelf heb ik mijn a80 mede om deze redenen weg gedaan.
ok de a80 heeft er een beetje last van maar veel mensen hier hadden het ni eens gemerkt als er hier niet zo diep op ingegaan was door onder andere u
en zoals al meer gezegt zoom ff 1 stapje in met een witte muur en weg heel dat vignettering doe een stap naar 8ter en je heb je beeld er nog op
ook mijn toestel heeft er een beetje last van maar merk je er iets van in het dagelijks gebruik ? ik niet in iedergeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 17:24:
[...]

ok de a80 heeft er een beetje last van maar veel mensen hier hadden het ni eens gemerkt als er hier niet zo diep op ingegaan was door onder andere u
en zoals al meer gezegt zoom ff 1 stapje in met een witte muur en weg heel dat vignettering doe een stap naar 8ter en je heb je beeld er nog op
ook mijn toestel heeft er een beetje last van maar merk je er iets van in het dagelijks gebruik ? ik niet in iedergeval
Ik merkte het in het dagelijks gebruik wel. Zo erg was het bij mij. Bovendien vind ik het absoluut niet normaal om de groothoekstand (zonder dus een stapje in te zoomen) niet normaal te kunnen gebruiken zonder last te krijgen van vigettering. Overigens was ik niet de eerste die er last van had. Al ver voor dat ik mijn toestel (len) kreeg werd er melding van gemaakt. Voor mij is het absoluut het grootste minpunt van de A80. Een product moet gewoon goed zijn en prima binnen zijn mogelijkheden en specs te gebruiken. Dat was bij mijn "vignetterings" toestel absoluut niet het geval. Geen wonder dat de winkel hem gelijk terugnam. Het was trouwens een veel gehoorde klacht hoorde ik van de a80. Maar goed, niet in elk geval zal het zo erg zijn als de mate waarin mijn toestel er last van had. Hoewel ik geen a80 meer heb volg ik dit topic nog altijd op de voet. Ik denk dat het belangrijk is de mensen die de vignettering wel een probleem vinden (ik denk dat inderdaad 95% van de gebruikers de term uberhaubt nog nooit eerder hadden gehoord) goed te adviseren ipv weg te wimpelen met domme opmerkingen als "hoe vaak maak je nu een foto van een witte muur" etc. Dat slaat de plank geheel mis en geeft aan dat de schrijver hiervan totaal niet weet waar hij / zij het over heeft. Einde van mijn verhaal :)

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 16-04-2004 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind zelf dat een camera van een beetje prijs (vanaf 300 euro, voor een compact bijvoorbeeld) geen zware nadelen mag hebben, waar je continue omheen moet werken. Misschien is niet alles 100% perfect, dat kun je voor 300 euro niet verwachten, maar het moet wel acceptabel zijn.

De Canon A80 valt af vanwege veel vignetting. (Je moet dus altijd inzoomen, wide angle is onbruikbaar)
De Canon G5 valt af vanwege veel purple fringing. (lage f-waarden zoals f/2.0 kun je niet gebruiken)
De Fuji S5000 valt af vanwege extreme ruis. (ISO-waarden van 100 en hoger zijn compleet onbruikbaar)

Dat zijn zomaar 3 camera's waarvin ik vind dat ze minstens één nadeel hebben op het gebied van fotokwaliteit waar niet me te leven valt. Met een nadeel zoals een gedeeltelijk geblokkeerde flitser in wide angle (PowerShot G5) valt te leven, ALS je bereid bent een externe flitser te kopen. Aan de bovenstaande nadelen kun je helemaal NIKS doen.

De A70 lijkt me eigenlijk een betere keus op het moment. Het valt mij op dat veel bedrijven op het moment een camera op de plank hebben liggen die door veel mensen wordt voorbijgegaan in het voordeel van de voorganger.

Canon G3 is beter dan G5
Canon A80 lijkt minder te zijn dan de A70
Fuji 602s is beter dan de S5000 (al trekt de S7000 dat weer wat recht)
De Sony F717 krijgt betere waarderingen dan de F828

Er kunnen maar 2 dingen worden gedaan: leren leven met het vignettingprobleem en eromheen werken, of een andere camera aanschaffen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snap ook dat er toestellen zijn waar het abnormaal en ik vind het ook een - punt van de camera groote miskleun van canon idd
en idd geef je groot gelijk dat je het onder de aandacht brengt maar word wel een beetje gek want 3/4 van dit topic gaat onderhand over wat ik vind een klein probleem van de a80 het lijkt meteen of het een onding is en dat is het imo totaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik ken mensen met een G5 die dit absoluut tegenspreken. Helaas gaat de kennis van de G5 bij de meeste mensen niet verder dan de bekende review.
en idd geef je groot gelijk dat je het onder de aandacht brengt maar word wel een beetje gek want 3/4 van dit topic gaat onderhand over wat ik vind een klein probleem van de a80 het lijkt meteen of het een onding is en dat is het imo totaal niet
Het is niet gezegt dat de vignettering bij de camera's van andere net zo "erg" of "minder erg" is als bij jouw toestel. Veel mensen vinden het een groot probleem. Ik ben het ook voor het grootste gedeelte met de post van firepower (hier vlak voor) eens.

[ Voor 49% gewijzigd door Bor op 16-04-2004 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 17:55:
................................

De Canon G5 valt af vanwege veel purple fringing. (lage f-waarden zoals f/2.0 kun je niet gebruiken)

....................................

De A70 lijkt me eigenlijk een betere keus op het moment.

.........................................

Canon G3 is beter dan G5
.........
beeldkwaliteit van een g5 is echt wel veeeel beter dan die van een a70. En handmatige instellingen bij de A serie is ook gewoon ruk omdat je ze niet snel in kunt stellen (je moet meerdere menuus door).

G3 heeft voordelen (minder ruis op hogere iso waardes tov g5) , maar 1 mp meer heeft oook zijn voordeel als je groter af wilt drukken.

elke camera heeft voordelen en nadelen, met andere woorden je moet altijd een of meerdere nadelen voor lief nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh... je verdraait mijn post een beetje.

De A70 is een betere keuze dan de A80, niet een betere keuze dan de G5. :)

En je hebt inderdaad gelijk, er zit altijd wel een of ander nadeel aan een camera. Maar, het gaat erom de camera te kiezen met die nadelen waarvan jij denkt geen last te hebben. De Sony F717 die ik op het oog heb, heeft geen instelling voor contrast/brightness terwijl sommige andere cams dat wel hebben,, maar ik denk daar wel mee te kunnen leven. Als ik de helderheid en het contrast alsnog wil aanpassen, desnoods van een hele serie foto's, dan kan dat met een batch in Photoshop of Paint Shop Pro, of Irfanview. CA, vignetting en ruis krijg je niet zomaar weg, en die zijn bij sommige camera's ALTIJD aanwezig.

Ik kende het vignettingprobleem van de A80, al had ik niet verwacht dat het in sommige omstandigheden zó erg zou zijn. Daarom heb ik de meeste mensen ook een A70 aangeraden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwoot:
De A70 is een betere keuze dan de A80
[kwoot]

Verder alles goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:49:
Kwoot:
Verder alles goed?
Natuurlijk. De A70 heeft véél minder last van vignetting. Hij is inderdaad minder in specs dan de A80, maar ik vind het vignettingprobleem veel zwaarder wegen dan de mindere specs van de A80. De mensen die ik heb geadviseerd waren het hier mee eens: ze hadden liever een camera met mindere specs dan een camera met dit probleem. Ik zou zélf ook voor de A70 kiezen als ik nu een keuze moest maken.

Zet de A70 en A80 maar eens naast elkaar. Er zijn nauwelijks verschillen.

A70 / A80

Effectieve MPix: 3.1 / 3.9
Lens: 35-104 (3x) / 38-114 (3x)

Voor de rest zijn ze bijna perfect gelijk, volgens DPReview. De iets mindere MPix is het wel waard om geen vignetting te hebben. Wat je van de lens denkt.... de A70 heeft wat meer groothoek, en wat minder zoom, en de A80 net andersom. Dat is smaak eigenlijk, en wat je het meest gebruikt.

PS: Gebruik eens een keer de standaarmanier
code:
1
[quote] en [/quote]

om te quoten alsjeblieft.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:41:
Eh... je verdraait mijn post een beetje.

De A70 is een betere keuze dan de A80, niet een betere keuze dan de G5. :)

En je hebt inderdaad gelijk, er zit altijd wel een of ander nadeel aan een camera. Maar, het gaat erom de camera te kiezen met die nadelen waarvan jij denkt geen last te hebben. De Sony F717 die ik op het oog heb, heeft geen instelling voor contrast/brightness terwijl sommige andere cams dat wel hebben,, maar ik denk daar wel mee te kunnen leven. Als ik de helderheid en het contrast alsnog wil aanpassen, desnoods van een hele serie foto's, dan kan dat met een batch in Photoshop of Paint Shop Pro, of Irfanview. CA, vignetting en ruis krijg je niet zomaar weg, en die zijn bij sommige camera's ALTIJD aanwezig.

Ik kende het vignettingprobleem van de A80, al had ik niet verwacht dat het in sommige omstandigheden zó erg zou zijn. Daarom heb ik de meeste mensen ook een A70 aangeraden.
Tja, en wat ik bij de a70 een groot probleem vind is de krasgevoeligheid van het display. maar moeten we daar dan zolang over doorzagen. Ik heb het bij mijn A80 nog niet gezien, pas als ik de aanwijzingen uit dit topic opvolg zie ik vignettering. Maar goed, veel foto's worden zowieso al gecropped.....klaar! Dat doen mensen met filters vaak ook, net als dat "grapje". Ik zie het absoluut niet als minpunt in elk geval.
Ik raad tegenwoordig zelfs mensen af om met deadpixeltest te gaan kijken hoe het met de dooie pix zit, want wat niet weet wat niet deert!
Veel mensen die de a80 hebben lezen dit topic, maar zijn niet zo veeleisend, maar schrikken er wel van. Beetje jammer vind ik dat, want het is een prima ding. Niet voor niets staat heel de powershot A60/70/80 serie als populairste bovenaan.
En dan nog iets......iedereen roept hier dat het een camera uit een wat duurdere prijsklasse is, als ik zo rondkijk valt dat best wel mee voor een digicam. Dus wil je echt opietoppie, trek dan gewoon echt de beurs open, en koop een toestel van 1000+ euro....

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik geen zin meer heb in al het gedoe dat er bij komt kijken heb ik toch maar besloten mijn A80 te houden. Helaas heb ik het bij een fotostudio en geen fotozaak gekocht, service is dus geheel anders en de risico's dat ik weer 3 weken zonder camera moet doorbrengen is te groot.

Anyway, ben woensdag naar de Efteling geweest, helaas met slecht opgelade batterijen. Hieronder een aantal shots die ikzelf nog wel redelijk vind. Aub geen uitgebreide preken over verkeerde instellingen, want ik weet heus wel dat ik dat nog lang niet optimaal kan ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.savelkoul/eft140408/eft140408002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.savelkoul/eft140408/eft140408004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.savelkoul/eft140408/eft140408010.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.savelkoul/eft140408/eft140408014.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.savelkoul/eft140408/eft140408022.jpg

Kan ze helaas niet in groot formaat online zetten.

Verder over vignetting even. Dit treed ook op bij macro foto's met licht achtergrond. Dan inzoomen is totaal nutteloos, want dan werkt de macro niet meer fatsoenlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 19:07:

Anyway, ben woensdag naar de Efteling geweest, helaas met slecht opgelade batterijen. Hieronder een aantal shots die ikzelf nog wel redelijk vind. Aub geen uitgebreide preken over verkeerde instellingen, jadadadajada
Mooie platen! Vooral de eerste spreekt me wel aan! Was het zo'n mooie blauwe lucht die dag of is er nog aan gesleuteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die eerste foto is apart. Een goed schot, IMHO.

De laatste is ook mooi, maar kon je niet van de andere kant schieten zodat de vogel niet achterstevoren op de foto staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Die eerste en die voorlaatste vind ik ook zeer mooi. De rest zegt me eigenlijk niets.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen enkele foto heb ik in kleur en contrast aangepast. De eend kon ik helaas niet van de andere kant fotograferen, t weigerde om te draaien en helaas is de andere kant van de muur verboden terrein ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kijk nu heb je tenminste plezier van je cam, mooie fotos en ik zie nergens vignettering.....

aan iedereen: meer fotos en minder lullen over de nadelen ;)

-------------------------
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:53:

Natuurlijk. De A70 heeft véél minder last van vignetting. Hij is inderdaad minder in specs dan de A80, maar ik vind het vignettingprobleem veel zwaarder wegen dan de mindere specs van de A80.

De mensen die ik heb geadviseerd waren het hier mee eens: ze hadden liever een camera met mindere specs dan een camera met dit probleem. Ik zou zélf ook voor de A70 kiezen als ik nu een keuze moest maken.

Voor de rest zijn ze bijna perfect gelijk, volgens DPReview. De iets mindere MPix is het wel waard om geen vignetting te hebben. Wat je van de lens denkt.... de A70 heeft wat meer groothoek, en wat minder zoom, en de A80 net andersom. Dat is smaak eigenlijk, en wat je het meest gebruikt.
- op 99% van de fotos zie je geen vignettering terug, so what is the problem?
in extreme gevallen ruil je je camera om.

kortom dit vind ik echt geen geldig nadeel

A70 de betere? in welk opzicht dan wel?
- minder zoombereik
- geen kantelbaar scherm
- lcd scherm ligt er niet in, bij A80 wel (dus geen kras gevoelig scherm bij de A80)
- A80 heeft 1 mp meer, wat toch ook weer een voordeel is

En welke mensen adviseer jij in vredesnaam? Als je mij dit advies zou geven en je werkt in een winkel dan zou ik naar je baas stappen en vragen waar zijn werknemer in godsnaam mee bezig is. (of werk je niet in een winkel?)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 19:34:
[...]

- op 99% van de fotos zie je geen vignettering terug, so what is the problem?
in extreme gevallen ruil je je camera om.
Dat heb ik gedaan, tot 4 keer toe zelfs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bor_de_Wollef schreef op 16 april 2004 @ 21:25:
[...]

Dat heb ik gedaan, tot 4 keer toe zelfs!
jah jij had gewoon pech.....die kans is echt 1 op 1000000 ofzo dat je dat 4 x achter mekaar overkomt...

maar uiteindelijk geld terug dus no problem lijkt me, en nog een andere aanbieding (g3/g5 toch?)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 21:31:
[...]

jah jij had gewoon pech.....die kans is echt 1 op 1000000 ofzo dat je dat 4 x achter mekaar overkomt...

maar uiteindelijk geld terug dus no problem lijkt me, en nog een andere aanbieding (g3/g5 toch?)??
Dat was inderdaad zeker goed opgelost. Ik was laatst terug in de zelfde winkel en nu kwamen er meer a80's met dezelfde klachten terug terwijl ik in mijn tijd de enige was. Wellicht een foute serie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 19:34:
En welke mensen adviseer jij in vredesnaam? Als je mij dit advies zou geven en je werkt in een winkel dan zou ik naar je baas stappen en vragen waar zijn werknemer in godsnaam mee bezig is. (of werk je niet in een winkel?)
Ik werk niet in een winkel, maar adviseer mensen die daarom vragen.

Het is simpel.

"Met de A80 heeft u de kans dat dit en dat (vignetting dus) gebeurt. Dat is met de A70 veel minder."
- Hoe ziet dat uit ?
" *Showt een paar foto's, niet per se de ergste, maar van alles wat * "
- "En hoe groot is de kans op zo'n mindere foto?"
"1 op 10, of misschien 1 op 20..."

Veel mensen (nu toch wel een stuk of 5) kiezen voor de A70 dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 22:11:
[...]

Ik werk niet in een winkel, maar adviseer mensen die daarom vragen.

Het is simpel.

"Met de A80 heeft u de kans dat dit en dat (vignetting dus) gebeurt. Dat is met de A70 veel minder."
- Hoe ziet dat uit ?
" *Showt een paar foto's, niet per se de ergste, maar van alles wat * "
- "En hoe groot is de kans op zo'n mindere foto?"
"1 op 10, of misschien 1 op 20..."

eel mensen (nu toch wel een stuk of 5 kiezen voor de A70 dan.
tssss.....belachelijk.....enige reden om voor een A70 te kiezen is als je een lager budget heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:53:
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:49:
Kwoot:

[...]

Natuurlijk. De A70 heeft véél minder last van vignetting. Hij is inderdaad minder in specs dan de A80, maar ik vind het vignettingprobleem veel zwaarder wegen dan de mindere specs van de A80. De mensen die ik heb geadviseerd waren het hier mee eens: ze hadden liever een camera met mindere specs dan een camera met dit probleem. Ik zou zélf ook voor de A70 kiezen als ik nu een keuze moest maken.

Zet de A70 en A80 maar eens naast elkaar. Er zijn nauwelijks verschillen.

A70 / A80

Effectieve MPix: 3.1 / 3.9
Lens: 35-104 (3x) / 38-114 (3x)

PS: Gebruik eens een keer de standaarmanier
code:
1
[quote] en [/quote]

om te quoten alsjeblieft.
1- Het heet vignettering en is geen enkel probleem voor mensen die niet voortdurend witte muren in groothoek fotograferen.
1- Ik kwoot zoals ik zelf wil...........
pleur toch op met je warboel van haakjes
3-Je snapt nog steeds niet dat een grotere sensor en hogere resolutie veel belangrijker zijn dan het niet bestaande "vignettingsprobleem"
4-Ik vind dat jij geen mensen moet adviseren

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 22:47:
tssss.....belachelijk.....enige reden om voor een A70 te kiezen is als je een lager budget heb...
Ik vertel alleen de feiten, en laat wat foto's ter vergelijking zien, desnoods gewoon van internet. Ik ben uiteindelijk niet degene die de keuze maakt. Er zijn ook mensen geweest die het probleem niet dermate belangrijk vonden omdat ze toch foto's gingen maken waarin het niet echt een rol speelde: die mensen hebben voor de A80 gekozen.

Ik kraak de A80 ook niet af, maar ik wijs mensen wel op een probleem met de camera dat zich zou kunnen manifesteren. Ik wijs hen ook op de voordelen en nadelen van beide camera's (de A80 heeft bijvoorbeeld een draaibaar scherm, en dergelijke), en de uiteindelijke keuze ligt toch bij de mensen zelf.
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 23:02:
FirePower schreef op 16 april 2004 @ 18:53:

1- Het heet vignettering en is geen enkel probleem voor mensen die niet voortdurend witte muren in groothoek fotograferen.
Het is wel een probleem voor mensen die voortdurend gebouwen in groothoek fotograferen, of andere dingen met veel egale vlakken.
1- Ik kwoot zoals ik zelf wil...........
pleur toch op met je warboel van haakjes
Een goed bedoeld voorstel om je posts wat overzichtelijker te maken. Suit yourself :)
3-Je snapt nog steeds niet dat een grotere sensor en hogere resolutie veel belangrijker zijn dan het niet bestaande "vignettingsprobleem"
Ik snap zeker wat belangrijk is, maar soms weegt een nadeel zwaarder dan alle voordelen. Van de G5 wordt ook ontkend door velen dat hij geen last heeft van purple fringing en ruis op iso 200 en hoger... hij heeft het echter wel degelijk problemen, net zoals de A80 (of minstens één batch ervan) een vignetteringsprobleem heeft.
4-Ik vind dat jij geen mensen moet adviseren
Daar denken dan veel mensen anders over. Ik heb nog nooit één iemand geadviseerd die later kwaad terugkwam vanwege een foute keuze. Sterker nog, vele mensen blijven terugkomen. Dat doen ze niet uit ontevredenheid...

Ik heb misschien nog niet zoveel ervaring op het gebied van digitale fotografie, maar ik heb WEL veel ervaring met vele analoge camera's. Voor beide gebieden geldt voor een aardig deel hetzelfde. Niet alles, maar wel veel. Ik weet dus wel hoe de zweep slaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 00:59:

Daar denken dan veel mensen anders over. Ik heb nog nooit één iemand geadviseerd die later kwaad terugkwam vanwege een foute keuze. Sterker nog, vele mensen blijven terugkomen. Dat doen ze niet uit ontevredenheid...

Ik heb misschien nog niet zoveel ervaring op het gebied van digitale fotografie, maar ik heb WEL veel ervaring met vele analoge camera's. Voor beide gebieden geldt voor een aardig deel hetzelfde. Niet alles, maar wel veel. Ik weet dus wel hoe de zweep slaat.
wat voor mensen adviseer je dan precies als ik vragen mag?

(ben het nog steeds niet met je eens wat betreft dat een A70 beter is, kan daar wel op doorgaan, maar dat lijdt toch enkel tot een Ja/Nee discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

[quote]Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 23:02:
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:53:

[...]

Laten we hier nou mee ophouden. Veel a80's hebben wel een vignetteringsprobleem zo als aan sommige van de foto's hier en in deel I is te zien. Het heeft absoluut geen zin dit te ontkennen. Het is gewoon een minpunt van de A80 en in sommige gevallen onacceptabel erg. Dat jij er geen last van hebt (nogmaals) wil niet zeggen dat anderen dat niet hebben.

Als we zo door gaan met dit welles - nietes verhaal kan dit topic net zo goed op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Bor_de_Wollef schreef op 17 april 2004 @ 09:17:
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 23:02:

[...]

Laten we hier nou mee ophouden. Veel a80's hebben wel een vignetteringsprobleem zo als aan sommige van de foto's hier en in deel I is te zien. Het heeft absoluut geen zin dit te ontkennen. Het is gewoon een minpunt van de A80 en in sommige gevallen onacceptabel erg. Dat jij er geen last van hebt (nogmaals) wil niet zeggen dat anderen dat niet hebben.

Als we zo door gaan met dit welles - nietes verhaal kan dit topic net zo goed op slot.
Je hebt gelijk, het is maar wat je belangrijk vindt............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-08 22:37
Als je minder last wilt hebben van vignettering, moet je je diafragma groter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:41:
Als ik de helderheid en het contrast alsnog wil aanpassen, desnoods van een hele serie foto's, dan kan dat met een batch in Photoshop of Paint Shop Pro, of Irfanview. CA, vignetting en ruis krijg je niet zomaar weg, en die zijn bij sommige camera's ALTIJD aanwezig.
Vignetting, nee oke dat krijg je niet 1,2,3 weg. Het is wel enigszins te compenseren met PS, maar niet dat het 100% weg is, dat klopt.

Wat betreft ruis, daar zijn wel goede oplossingen voor, om maar wat programma's te noemen: NeatImage, NoiseNinja, actions voor PS, noem maar op. De foto's worden wel ietswat gesoftend daardoor, maar met wat Unsharp mask in PS is dat ook te verhelpen.

Nu weten hele volksstammen nu zo onderhand wel (mede door reviews) dat er "niet te leven" is met het ruisgehalte van de G5. Zelf ben ik in het bezit van de G5, maar ik moet eerlijk zeggen dat foto's bij ISO 400 en wat achteraf nabewerking gedaan te hebben, er leuke foto's uitrollen. Bij sommige "soorten" foto's, denk aan z/w conversies, foto's van concerten en bands, kan ruis zelfs net dat extra's aan de foto geven wat het tot een super plaat maakt.

Wat betreft je laatste opmerking, ruis is op alle analoge / digitale camera's te vinden, enkel de een in mindere mate en de ander weer wat meer. Echt van je ruis afkomen kan dus niet, maar het ruisgehalte van een DSLR camera is zeer veel minder dan die van een digitale compacte camera. Zoals eerder gezegd, sensorgrootte en het aantal megapixels van de camera spelen hier een grote rol.

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwoot:
Wat betreft je laatste opmerking, ruis is op alle analoge / digitale camera's te vinden, enkel de een in mindere mate en de ander weer wat meer. Echt van je ruis afkomen kan dus niet, maar het ruisgehalte van een DSLR camera is zeer veel minder dan die van een digitale compacte camera. Zoals eerder gezegd, sensorgrootte en het aantal megapixels van de camera spelen hier een grote rol.
[kwoot]

Moet ik toch wat commentaar op geven (positief bedoeld)

-Analoge camera's hebben geen ruis, maar korrel, is toch niet hetzelfde
-In de laagste ISO instelling zie je vrijwel geen ruis bij de meeste digitalen, nadeel hiervan is natuurlijk dat bij weinig licht de problemen snel komen..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

Rayzman

+31 Rayzman

Voor het geval dat er ook nog iemand foto's wil zien die met een A80 zijn gemaakt:

http://home.zonnet.nl/bogerdrp/Cyprus/index.htm

En over vignetting, als je het zo erg vind ruil je hem om of neem je toch een andere camera.

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 17:54:
Moet ik toch wat commentaar op geven (positief bedoeld)

-Analoge camera's hebben geen ruis, maar korrel, is toch niet hetzelfde
-In de laagste ISO instelling zie je vrijwel geen ruis bij de meeste digitalen, nadeel hiervan is natuurlijk dat bij weinig licht de problemen snel komen..............
Thanks voor het positieve commentaar! Op een gegeven moment zit je zoveel tekst in dat kleine pieterige venstertje te tikken dat je zelf geen zin meer hebt om alles opnieuw door te lezen :). Ik ben het zowel met "de korrel" als je tweede punt eens. Het klopt dat het een nadeel kan zijn, maar daarvoor hebben we lichtsterke lenzen uitgevonden he :9.

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InsjaHH schreef op 17 april 2004 @ 18:48:
[...]

Thanks voor het positieve commentaar! Op een gegeven moment zit je zoveel tekst in dat kleine pieterige venstertje te tikken dat je zelf geen zin meer hebt om alles opnieuw door te lezen :). Ik ben het zowel met "de korrel" als je tweede punt eens. Het klopt dat het een nadeel kan zijn, maar daarvoor hebben we lichtsterke lenzen uitgevonden he :9.
Met die lichtsterke lenzen heb je in principe gelijk,maar de winst op dat punt valt in de praktijk nogal tegen:
De doorsnee digitaal heeft 2,8 als grootste lensopening, de beste hebben 2,0 ,nog geen stop winst dus. (in tele zijn de verschillen wel groter)
Kan je daarentegen ISO 400 of 800 gebruiken, desnoods met ruisonderdrukking of ruisverwijderen achteraf dan heb je veel meer winst in de sluitertijd.........
Daarom is die pixelrace zo fnuikend voor de ruiseigenschappen en low-light prestaties............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rayzman schreef op 17 april 2004 @ 18:15:
Voor het geval dat er ook nog iemand foto's wil zien die met een A80 zijn gemaakt:

http://home.zonnet.nl/bogerdrp/Cyprus/index.htm

En over vignetting, als je het zo erg vind ruil je hem om of neem je toch een andere camera.
leuke kiekjes en geen hinderlijke vignettering..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srvalasco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04-2022
heb deze camera 2 maanden in bezit en heb toch iets opmerkelijks ontdekt:

als ik mbv flitser foto's maak valt het mij soms op dat ik de lens terug zie in de foto zelf (vooral valt dat op bij grote egale kleurvlaktes). Nu weet ik wel dat digi compact camera's niet zo briljant zijn vwb foto's maken in wat meer donkere ruimtes, maar dit vind ik wel zeer vreemd

die lens is soms duidelijk soms wazig te zien en komt vaak meer dan 1x terug in zo'n foto.

heeft iemand een idee wat hier mis gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

srvalasco schreef op 18 april 2004 @ 22:55:
heb deze camera 2 maanden in bezit en heb toch iets opmerkelijks ontdekt:

als ik mbv flitser foto's maak valt het mij soms op dat ik de lens terug zie in de foto zelf (vooral valt dat op bij grote egale kleurvlaktes). Nu weet ik wel dat digi compact camera's niet zo briljant zijn vwb foto's maken in wat meer donkere ruimtes, maar dit vind ik wel zeer vreemd

die lens is soms duidelijk soms wazig te zien en komt vaak meer dan 1x terug in zo'n foto.

heeft iemand een idee wat hier mis gaat ?
de laatste 200 berichten niet gelezen misschien ? ;)

VIGNETTERING !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srvalasco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04-2022
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 23:14:
[...]

de laatste 200 berichten niet gelezen misschien ? ;)

VIGNETTERING !
wist niet dat dit zo heette. bedankt !
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.