Canon A80 ervaringen topic deel II

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.526 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Voor kleine plaatjes met een link naar een grotere,
code:
1
2
[url=http://www.groteplaatjes.nl/grootplaatje.jpg]
[img]http://www.kleineplaatjes.nl/kleinplaatje.jpg[/][/]

Op een ander forum zag ikook is iemand die gewon een foto van 2048*1536 poste met een andere code dat ie automatisch klikbaar word 8)7 :?

[ Voor 29% gewijzigd door shameblaster op 29-02-2004 15:55 ]

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[quote]shameblaster schreef op 29 februari 2004 @ 15:54:
Voor kleine plaatjes met een link naar een grotere,
code:
1
2
[url=http://www.groteplaatjes.nl/grootplaatje.jpg]
[img]http://www.kleineplaatjes.nl/kleinplaatje.jpg[/][/]

hmmz dat werkt niet dan krijg ik
url=http://www.groteplaatjes.nl/grootplaatje.jpg]
boven de text :?

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
*sigh*

gewone link dan maar

Afbeeldingslocatie: http://images.fotopic.net/?id=3054579&outx=600&oq=0

Full Size

[ Voor 214% gewijzigd door Dysan op 29-02-2004 16:10 . Reden: ik zal het werkend krijgen ]

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weppe schreef op 28 februari 2004 @ 20:01:
Wat vinden jullie van deze foto's? Paar daagjes geleden tijdens wintersport gemaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
geweldig, vooral die laatste :)
welke instellingen heb je gebruikt? en de white-balance? is die automatisch of handmatig gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weppe
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 16:05:
[...]

geweldig, vooral die laatste :)
welke instellingen heb je gebruikt? en de white-balance? is die automatisch of handmatig gedaan?
Allemaal op auto >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Brrr, die auto-instelling vind ik maar eng :P buiten valt het nog mee (aangenomen dat je een normale foto wil nemen van een normaal object), maar binnen neemt ie al voor het minste een foto met flits, zelfs al is het ruim voldoende belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Inderdaad. Ik prefereer dan ook liever mijn eigen instellingen. Maar nu moeten jullie mij toch even vertellen hoe ik dat ding vertel waar hij op scherp moet stellen. Want dat vind ik nog erg moeilijk. Vooral bij Macro. Dan denk ik een mooie foto te hebben en als ik hem dan op me pc bekijk op high res is hetgeen wat is scherp wil hebben wazig :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je kunt de AiAi uitzetten. Die functie "denkt actief met je mee wat er scherp gesteld moet worden" , maw die functie bepaald voor jou (in veel gevallen verkeerd) wat er scherp gesteld moet worden. Zet je deze functie uit dan kun je mooi scherpstellen op het midden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Jah, de 'normale' macrofunctie zorgt bij mij ook altijd voor redelijk wazige beelden (op het schermpje ziet het er wel redelijk normaal uit, maar op zo'n kleine resolutie is dat normaal). Met de handmatige focus lukt het ook niet even goed, want dan wordt het getoond in zo'n klein vakje in het scherm dat je amper kunt zien of het echt goed scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-08 22:37
Bor_de_Wollef schreef op 01 maart 2004 @ 11:21:
Je kunt de AiAi uitzetten. Die functie "denkt actief met je mee wat er scherp gesteld moet worden" , maw die functie bepaald voor jou (in veel gevallen verkeerd) wat er scherp gesteld moet worden. Zet je deze functie uit dan kun je mooi scherpstellen op het midden.
+1 behulpzaam :)
Bij mij is een foto ook vaak onscherp, komt vooral omdat ik in het donker fotografeer en hij dan op lichte dingen gaat scherp stellen. Maar dat is meestal niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Precies, Jupiler en Klovan, heb ik ook last van.

Waar zit die AiAi functie? :) Sorry, zit in het menu, wat ik eerlijk gezegd niet verwachtte.

[ Voor 31% gewijzigd door Josh op 01-03-2004 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Eerste optie die je hebt als je op 'Menu' drukt.

Maar wat zou het uitschakelen van de AiAi dan precies helpen? Manueel macro-focussen gaat nog steeds even moeilijk en automatisch macro-focussen is er ook niet beter op geworden na het uitschakelen van AiAi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Vind ik wel eigenlijk. Maar die groene kaders met AiAf, is toch de focus of niet? Nu kan ik gewoon in het midden focussen. Een hele verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik doelde eigenlijk op scherpstellen. Ik kan nu inderdaad wel in het midden focussen maar vaak stelt is het beeld wazig. En bij macroshots gaat het nog steeds even brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Het beeld zou dan echt scherp moeten zijn hoor. Misschien overbodig maar let je wel op de 2 ledjes achterop? Deze geven namelijk aan of er is scherpgesteld, of er geflitst zal worden en of er een probleem met het scherpstellen is. De A80 heeft veel moeite om scherp te stellen bij donkere omgevingen. Macro's gaan hier ook nog niet helemaal scherp dus als iemand daar een tip voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Als het te donker is --> Een lampie aanzetten :+ ;)

Nee maar ff serieus. Als ik 's avonds wil macro'en. Doe ik dat met 3 halogeenspots van Ikea (20 watt per stuk allemaal verstelbaar in hoogte enzo). Werkt wel goed. Ook is het slim om op een lichte ondergrond/lichte muren. Bijvoorbeeld het object omgeven met A4-vellen. Dan weerkaatst zoveel mogelijk licht op het object je lens in.

[ Voor 94% gewijzigd door Josh op 01-03-2004 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 01 maart 2004 @ 17:48:
Het beeld zou dan echt scherp moeten zijn hoor. Misschien overbodig maar let je wel op de 2 ledjes achterop? Deze geven namelijk aan of er is scherpgesteld, of er geflitst zal worden en of er een probleem met het scherpstellen is. De A80 heeft veel moeite om scherp te stellen bij donkere omgevingen. Macro's gaan hier ook nog niet helemaal scherp dus als iemand daar een tip voor heeft?
Scherpstellen bij macro's gaat het best door:
-Of de sluiter half in te drukken en dan de camera naar het object toe of terug te bewegen tot wat jij wil in focus is........
-of handfocus op de gewenste afstand instellen en dan weer bewegen voor de fijnafstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Flits flits, dat is nu net een beetje het probleem (bij mij dan toch): bij het handmatig focussen is het gebied in het scherm zo klein dat je niet eens ziet of het wel écht scherp is. Ik heb 't zat vaak dat het er op het scherm lekker scherp uitziet, maar uiteindelijk blijkt hij nogal wazig te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 01 maart 2004 @ 18:11:
Flits flits, dat is nu net een beetje het probleem (bij mij dan toch): bij het handmatig focussen is het gebied in het scherm zo klein dat je niet eens ziet of het wel écht scherp is. Ik heb 't zat vaak dat het er op het scherm lekker scherp uitziet, maar uiteindelijk blijkt hij nogal wazig te zijn...
Bij mij werkt dat goed hoor (A40, doet het voor dichtbij nog goed, heeft wel een scherm met hogere reslutie dan de A80..........)
Waarom maak je niet gewoon meer opnamen steeds een stukje verder of dichterbij, moet ook werken........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Een foto moet gewoon direct scherp zijn. Ik wil niet "een goede" uit een serie onscherpe moeten kiezen. Dat is a - zonde van mijn tijd en b - zonde van de flashruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bor_de_Wollef schreef op 01 maart 2004 @ 18:51:
Een foto moet gewoon direct scherp zijn. Ik wil niet "een goede" uit een serie onscherpe moeten kiezen. Dat is a - zonde van mijn tijd en b - zonde van de flashruimte.
check je pb is op dpz

woei dat was snel ;) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03-2024

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Er is inmiddels ook een NL- talige review uit! Ben hem hier nog niet tegengekomen dus vandaar dat ik hem maar ff post voor diegene die hem nog niet kennen: http://www.dcviews.com/re...powershot-a80-test-NL.htm

Ik ben er ook zwaar over aan het denken om de A80 te kopen, komt toch overal zeer goed uit de tests en hij is ook nog eens niet al te groot wat ik zelf ook erg belangrijk vind. Het zal dan m`n eerste digitale camera ooit worden dus ben nog een volledige leek op dit gebied.

Maar goed toch nog wat vraagjes:

1) Ik heb nu sinds een paar dagen de Canon i865 printer. Deze heeft een zgn "pictbridge" interface. Heeft iemand hier al (met de A80) ervaring mee? Vinden jullie dit prettig werken of voordelen hebben of gebruiken jullie het uberhaupt niet?

2) Wat ik wel eens tegenkom hier (of in deel I) is de opmerking dat deze camera het RAW formaat niet ondersteund. Wat is dan het voordeel van dit formaat of beter wat is het nadeel dat deze camera dit niet heeft? Wat kun je dus met het RAW formaat wel wat je met andere formaten niet kunt???

3) Drukken jullie je foto`s zelf af mbv een fotoprinter of sturen jullie ze op naar een online ontwikkel centrale? Wat vinden jullie van de kwaliteit dan?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Scratcher op 01-03-2004 20:05 ]

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

@ puntje 2: zoals de naam al zegt, is dat de pure, onbewerkte foto. Het verschil met JPG is dat JPG gecomprimeerd is en daarbij gaat er altijd een klein beetje kwaliteit verloren, maar het verschil is zeker bij resoluties van 1024x768 tot 2272x1704 bijna verwaarloosbaar. Het RAW-formaat neemt ook veel meer ruimte in dan JPG, wat niet echt bevorderlijk zou zijn voor het aantal foto's dat je kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Hoe is Canon uberhaubt met het toevoegen van nieuwe features aan nieuwe firmware? Volgens mij kan RAW ondersteuning zo worden toegevoegd namelijk maar doen ze dat niet omdat de cam anders meer de G serie in de weg gaat zitten.

Niet echt een hele sterke review, die nederlandse versie.

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 01-03-2004 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
Bor_de_Wollef schreef op 01 maart 2004 @ 20:25:

Niet echt een hele sterke review, die nederlandse versie.
Ik vond hem ook vrij zwak, mist ook een duidelijke conclusie (voor en tegens). De foto's die geschoten waren, vond ik nou ook niet bepaald bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik vond de conclusies over kwaliteit etc totaal niet onderbouwd. Het is een beetje zo'n "consumentengids" of "computertotaal" review. Niet echt waardevol maar voor sommige mensen toch leuk om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Als je echt kritiek wil lezen en de voordelen wil weten moet je even je engels uit de kast trekken. Zo moeilijk is engels toch niet? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Josh op 02-03-2004 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Dat zeg ik toch ook niet? Ik zei alleen dat ik het niveau van deze review wat aan de lage kant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik heb BTW nog steeds geen super hoogstaande foto's gezien met de A80. Zijn er nog helemaal geen mensen die echt super mooi pics hebben gemaakt. Mooi van kleur en licht. Ik kom hier heel veel huis-tuin&keuken kiekjes tegen.

(van Weppe waren trouwens best mooie pics, maar beetje eenzijdig.)

[ Voor 16% gewijzigd door Bertuss op 02-03-2004 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Nou, ik heb er de laatste dagen toch een aantal mooie pics mee kunnen maken :)

Deze vind ik erg geslaagd, alleen spijtig dat er op hogere resoluties wat ruis in zit... ISO-waarde stond nog op 200 :(

Hier vind ik de kleuren erg geslaagd. 't Kon wel een shot uit Unreal Tournament 2004 zijn ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Kijk ! Dit lijkt erop ! helemaal top ! Foto 1 heeft wel wat ruis idd, maar nr 2 is zeker een mooie foto ! (beetje scheef maar dat is een beetje zeikerig :P)

Meer ! meer ! ;) >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Bertuss op 02-03-2004 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Nog een drietal foto's van diezelfde shoot aan de zee dan. Helaas zijn ook zij gemaakt @ ISO 200, dus ook wat ruis.

Golven, iets voor de zonsondergang

Close-up van een golf die voor m'n voeten ten einde kwam, is redelijk donker maar dat is niet heel vreemd aangezien dat ook net voor de zonsondergang was.

Even ingezoomd (3x, optisch) op de gloed, ook weer spijtig dat er ruis op zit. Het zicht was wel redelijk goed, want links van de kern van de gloed zie je het havengebied van Duinkerke (Frankrijk), en dat ligt toch zo'n 20-30km verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Bertuss schreef op 02 maart 2004 @ 16:12:
Kijk ! Dit lijkt erop ! helemaal top ! Foto 1 heeft wel wat ruis idd, maar nr 2 is zeker een mooie foto ! (beetje scheef maar dat is een beetje zeikerig :P)

Meer ! meer ! ;) >:)
Kijk ook eens op http://www.dutchphotozone.com/ . Daar is het niveau qua plaatjes over het algemeen behoorlijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bor_de_Wollef schreef op 02 maart 2004 @ 17:10:
[...]

Kijk ook eens op http://www.dutchphotozone.com/ . Daar is het niveau qua plaatjes over het algemeen behoorlijk hoger.
yup want daar zit ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Heb je daar een album staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:42

Rayzman

+31 Rayzman

M'n nog geen week oude A80 heeft ook last van vignetting. Je ziet het op binnenfoto's maar ook als ik gewoon een buitenfoto maak. Na flink wat heen en weer gemail met de winkel ,die vonden dat ik op het uiterste van de camera bezig was en het geen fout in de camera was (Gewoon op 38mm zonder voorzetlenzen :? ) en een telefoontje naar Canon, die mij vertelde dat het een productiefout was, heb ik hem terug gestuurd voor een nieuwe.

Ik hoop dat ik snel een nieuwe heb.

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Dat is gewoon slecht. Bij welke winkel heb je hem gekocht als ik vragen mag? Vigettering is gewoon een teken van a- verkeerd gebruik b- een slecht objectief. In het geval van de A80 vaak deel b helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Bor_de_Wollef schreef op 02 maart 2004 @ 17:10:
[...]

I know ! Sta ik zelf ook geregistreerd, maar om nou het hele album en showcases te doorzoeken naar plaatjes gemaakt met de a80 > liever niet :)

Valt me trouwens op dat er giga veel problemen zijn met dit toestel. Ik hoor heel veel verhalen van brakke exemplaren. En niet alleen op dit forum ! Ik was eerst wel redelijk enthousiast over deze camera, maar dat begint steeds minder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

na het doorlezen van dit topic heb ik maar besloten om hem ook aan te schaffen. Vandaag besteld, vanmiddag al verzonden dus met een beetje geluk morgen binnen :]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Inderdaad bertuss. Helaas erg veel mensen met klachten over de A80. Ik denk dat ik met mijn 4 exemplaren achter elkaar weliswaar de koploper ben, maar over een tijdje geen uitzonder meer. Veel mensen die erg veel last hebben van vignettering trouwens. Iets wat gewoon niet voor hoeft / mag komen bij een camera in deze prijsklasse imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Ben ik helemaal met je eens Bor_de_Wollef. Ik zit er aan te denken om alsnog de Canon S50 te nemen in plaats van de A80. maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Wat denk jij ?

Ik zie in jou topic, dat je aan de G5 zit te denken, maar die vind ik net iets te duur en te log :P

[ Voor 23% gewijzigd door Bertuss op 03-03-2004 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

De S50 is ook een mooi toestel en inderdaad een stuk kleiner dan de G5. Welk toestel van Canon komt trouwens het beste overeen met de A80. Dan kom je snel op een ixus denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Tja lijkt me ook de Ixus 400 te zijn > ook een optie trouwens :) Pff ik vind het maar moeilijk moet ik zeggen.

BTW > discussie kunnen we beter voeren in jou geopende topic trouwens :) Gaat nu niet echt meer over A80 :+

[ Voor 36% gewijzigd door Bertuss op 03-03-2004 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
* dodge_911 is nu ook 1 v/d mensen met 'n _/-\o_ A80 _/-\o_ ...

M'n trusty ole' Minolta S404 begint hier en daar toch wat sporen van sleet te vertonen. M'n CF'jes en AA'tjes kan 'k lekker verder blijven gebruiken...
(was eigenlijk ook 1 van de belangrijkste redenen dat ik voor die A80 heb gekozen, dat en natuurlijk de goeie ervaringen, hier op GoT verzameld in beide topics)

Morgenavond wordt z'n vuurdoop, 'k gebruik 'm eigenlijk enkel voor partypics 8) en dat zijn nu niet de meest ideale omstandigheden hé...
(wanna see ? http://docgonzo.com )

Heb daarnet al wat zitten spelen en zoeken in de instellingen, met de manual voor me (jemig 8)7 dat zijn er wel 'n stuk meer als m'n S404)...
Als eerste foto ff de deadpixeltest gedaan en nee hoor, geen enkele dooie of hete pixel ;)

Flip-lcd'tje lijkt me ERRUG handig in mijn situatie.

Iemand nog tips ofzo, of dingen waar 'k op moet letten, gezien de lichtomstandigheden waarin 'k meestal fotografeer ? (tsjek ff mn' site)

Zo, dat zal het zowat zijn voor nu, meer volgt later...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Bertuss schreef op 03 maart 2004 @ 16:45:
[...]

Valt me trouwens op dat er giga veel problemen zijn met dit toestel. Ik hoor heel veel verhalen van brakke exemplaren. En niet alleen op dit forum ! Ik was eerst wel redelijk enthousiast over deze camera, maar dat begint steeds minder te worden.
Ik ben wel even benieuwd naar waar je nog meer reacties hebt gelezen / gehoord over de problemen met de A80. Veel mensen klagen over de vignettering, maar ook veel mensen valt het niet op merk ik (of vinden het niet erg). Ik vind de kwaliteit in ieder geval tegenvallen voor een A merk als Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Bor_de_Wollef schreef op 03 maart 2004 @ 17:08:
[...]

Ik ben wel even benieuwd naar waar je nog meer reacties hebt gelezen / gehoord over de problemen met de A80. Veel mensen klagen over de vignettering, maar ook veel mensen valt het niet op merk ik (of vinden het niet erg). Ik vind de kwaliteit in ieder geval tegenvallen voor een A merk als Canon.
Ow nou dat weet ik zo 1,2,3 niet meer. Zo hier en daar kwam ik negatieve geluiden tegen. Meer dan bij andere camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Bertuss schreef op 03 maart 2004 @ 16:45:
[...]

Tja euh inderdaad, heb ik éééééindelijk een keus kunnen maken en ik weet niet hoeveel reviews gelezen van allerlei toestellen krijg je dit weer. Eigenlijk heb ik geen zin meer om weer opnieuw te beginnen om me nu maar een ander toestel te pakken. Maar ik heb ook geen zin op zo`n defect exemplaar en dan het heen en weer gestuur en het vele en lange wachten telkens. Moeilijk moeilijk dus, ik weet het nu dus ook ff écht niet meer! :(

Wat is trouwens "vignetting"?

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

The_Scratcher schreef op 03 maart 2004 @ 17:24:
[...]

Nogmaals:
De donkere zwarte hoeken op je foto, alsof je door een koker kijkt. Je ziet het vaak als de zonnekap verkeerd gebruikt is (of een verkeerde zonnekap gebruikt is), of bij een erg slecht objectief . Fisheye-objectieven laten een cirkel zien met daaromheen zwarte hoeken. Het wordt, afgezien bij de fisheye, zelden getolereerd in een foto. Tenzij je het expres doet, zoals Dirk Anschütz. Hij gebruikt het vaak in zijn, soms grappige, soms saaie, foto's. Je moet wel oppassen dat het geen truucje gaat worden.
En dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/615T5PFV954/256

Met verhoogd contrast zo:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/JO01VDOS27O/256

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 03-03-2004 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
The_Scratcher schreef op 03 maart 2004 @ 17:24:
[...]

Tja euh inderdaad, heb ik éééééindelijk een keus kunnen maken en ik weet niet hoeveel reviews gelezen van allerlei toestellen krijg je dit weer. Eigenlijk heb ik geen zin meer om weer opnieuw te beginnen om me nu maar een ander toestel te pakken. Maar ik heb ook geen zin op zo`n defect exemplaar en dan het heen en weer gestuur en het vele en lange wachten telkens. Moeilijk moeilijk dus, ik weet het nu dus ook ff écht niet meer! :(

Aaah kijk een lotgenoot :*)
Dat heb ik nu ook .... :r :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik weet nu bijna wel zeker dat ik mijn A80 weg doe. Ik heb niet vaak zo veel problemen gehad met nieuwe toestellen. Dat is gewoon onacceptabel. Jammer maar ik krijg het idee dat de A80 vooral drijft op de goede verkoopcijfers van de A70 etc. Het is op zich een hele mooie cam, zowel qua features als formaat. Jammer dat de kwaliteit onder het normale "Canon" peil ligt. Ik dacht ik het begin dat ik de enige was met problemen maar ik hoor nu echt steeds meer mensen. Het vignetteringsprobleem komt absoluut het vaakst voor. Naar wat ik nu kan zien ligt het percentage hoger dan 1-10 camera's die er last van heeft (gebaseerd op de camera's die ik heb gehad en van kenisssen / reacties op internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Bor_de_Wollef schreef op 03 maart 2004 @ 20:50:
Ik weet nu bijna wel zeker dat ik mijn A80 weg doe. Ik heb niet vaak zo veel problemen gehad met nieuwe toestellen. Dat is gewoon onacceptabel. Jammer maar ik krijg het idee dat de A80 vooral drijft op de goede verkoopcijfers van de A70 etc. Het is op zich een hele mooie cam, zowel qua features als formaat. Jammer dat de kwaliteit onder het normale "Canon" peil ligt. Ik dacht ik het begin dat ik de enige was met problemen maar ik hoor nu echt steeds meer mensen. Het vignetteringsprobleem komt absoluut het vaakst voor. Naar wat ik nu kan zien ligt het percentage hoger dan 1-10 camera's die er last van heeft (gebaseerd op de camera's die ik heb gehad en van kenisssen / reacties op internet).
Dat valt me toch vies tegen van Canon. Van zo`n merk verwacht je toch alleen kwaliteit normaal. Zoals ik hierboven ergens al melde was ik er eindelijk uit welke camera ik wilde en nu lees je steeds meer van dit soort berichten overal. Op kieskeurig.nl is er ook iemand die al klaagt. Daarom heb ik de aankoop voorlopig maar op hold gezet en wacht ik eerst maar eens even af op betere berichten. Erg jammer want ik had me er echt op verheugd hem te kopen. :'(

Heb je misschien met Canon zelf al contact gehad over je problemen? Wat zeiden ze dan? Je maakte op de vorige pagina een opmerking over updaten van nieuwe firmware. Kan dat dan met deze camera? Het zou wel een goede zet zijn om die problemen met een nieuwe firmware versie op te lossen. Ik hoop dat het mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Scratcher op 03-03-2004 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik heb bij elk model contact gehad met de canon servicedesk. Elke keer wordt het toestel doa verklaard en kan ik terug naar de winkel. De problemen die ik tot nu toe heb gehad zijn niet op te lossen met een firmware update (als dat uberhaubt al kan), het ging in alle gevallen om een hardwarematige storing / defect. Ik hoor nu trouwens ook mensen die een A80 hebben die na een paar week / maand zo opeens "Error code xxx", waarbij xxx een drie cijferig nummer is, krijgen. Zijn er hier meer mensen met dit probleem? De reparatie bij Canon schijnt door drukte :? lang te duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter_|IA
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10-2007

_Peter_|IA

nee. gewoon nee.

Even relativeren:
Laten we niet vergeten dat niet iedereen die geen problemen heeft niet zo snel zal posten op dergelijke forums. Je zult dat eerder doen wanneer je wel een probleem hebt.. Het is dus best mogelijk dat de meeste mensen gewoon geen problemen hebben (zoals ik; open doos model gekocht, geen problemen)
Ik weet de verkoopcijfers niet, maar volgens de pricewatch is dit de populairste camera van het moment (meest geklikt?) dus misschien valt het over het algemeen wel mee . Al ben ik het er mee eens dat het natuurlijk geen 4x op rij mis mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

_Peter_ het gaat niet alleen om mijn slechte ervaring met de A80, zoals iemand eerder zei duiken nu veel meer berichten op van mensen met problemen, niet alleen hier op tweakers. Natuurlijk is niet iedere camera defect. Er is echter ook een groot aantal mensen dat zich aan enkele problemen die ik heb gehad niet zal storen. Al met al geloof ik nog steeds in de kracht van de A80 maar niet meer in de kwaliteit van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

The_Scratcher schreef op 01 maart 2004 @ 20:02:

Maar goed toch nog wat vraagjes:

1) Ik heb nu sinds een paar dagen de Canon i865 printer. Deze heeft een zgn "pictbridge" interface. Heeft iemand hier al (met de A80) ervaring mee? Vinden jullie dit prettig werken of voordelen hebben of gebruiken jullie het uberhaupt niet?

3) Drukken jullie je foto`s zelf af mbv een fotoprinter of sturen jullie ze op naar een online ontwikkel centrale? Wat vinden jullie van de kwaliteit dan?
Hebben hier misschien nog mensen een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Foto's zelf afdrukken doe ik niet tot nauwlijks. Het resultaat is gewoon minder in veel gevallen en de kosten veel hoger. Ervaring met Pictbridge heb ik niet. Het lijkt me ook niet heel erg handig moet ik zeggen. Ik wil de foto's meestal eerst toch op mijn monitor zien en eventueel bewerken / uitsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
Bor_de_Wollef schreef op 03 maart 2004 @ 17:26:
[...]

Nogmaals:

[...]

En dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

[afbeelding]

Met verhoogd contrast zo:

[afbeelding]
Is dit ook een 'mooi' voorbeeld van vignetting? :( na het verhogen van het contrast
en zou ik hier nu ook mee terug moeten naar de winkel?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25161/thumb.jpg
Click to enlarge

Als je een beetje goed kijkt, zie je het zelfs al in het LCD-schermpje van de camera, wanneer je een foto maakt :/

[ Voor 13% gewijzigd door Klovan op 04-03-2004 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Post hem ook eens zonder verhoogd contrast svp. Zijn er meer mensen met dit effect? Onder welke omstandigheden heb je hem genomen?

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 04-03-2004 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
Bor_de_Wollef schreef op 04 maart 2004 @ 12:05:
Post hem ook eens zonder verhoogd contrast svp. Zijn er meer mensen met dit effect? Onder welke omstandigheden heb je hem genomen?
De muur
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25163/thumb.jpg

De vloer
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25164/thumb.jpg

Allebei zonder flits en de instelling op AUTO

De muur, nu met flits op AUTO
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25166/thumb.jpg

Allemaal zonder aan het contrast te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Plaats de exif data er ook eens bij en vergelijk dat met de eerder door mij geplaatste data. Het ziet er wat mij betreft niet echt heel goed uit. Het is normaal dat je wat vertekening hebt ik de hoeken van het beeld op grootbeeld (ik neem aan dat het effect weg is zodra je iets inzoomed) maar als het te veel wordt zou ik Canon bellen of contact opnemen met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
Image Description,None
Make,Canon
Model,Canon PowerShot A80
Exposure Time,1/60 Sec
F Number,F2,8
Exposure Program,Unknown
Exposure Bias Value,0
Sensing Method,One-chip color area sensor
Shutter Speed Value,1/60
ISO Speed Rating,Unknown
Subject Distance,Unknown
Metering Mode,Pattern
Flash,Reserved
Lens Focal Length,7,8mm
White Balance,Auto white balance
DateTime Original,2004:03:04 12:14:03
EXIF Image Size(W*H),1024 * 768
Software,Unknown
EXIF Version,0220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

De Exif bij mijn probleem foto's van mijn 2e toestel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Camera Model Name Canon PowerShot A80
Shooting Date/Time 22-2-2004 13:45:37
Shooting Mode Auto
Photo Effect Mode Off
Tv( Shutter Speed ) 1/60
Av( Aperture Value ) 2.8
Metering Mode Evaluative
Exposure Compensation 0
ISO Speed Auto
Lens 7.8 - 23.4mm
Focal Length 7.8mm
Digital Zoom None
Image Size 2272x1704
Image Quality Superfine
Flash On
Flash Type Built-In Flash
Flash Exposure Compensation 0
Red-eye Reduction On
Shutter curtain sync 1st-curtain sync
White Balance Auto
AF Mode Single AF
File Size 1904KB
Drive Mode Single-frame shooting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
Bor_de_Wollef schreef op 04 maart 2004 @ 12:37:
De Exif bij mijn probleem foto's van mijn 2e toestel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Camera Model Name Canon PowerShot A80
Shooting Date/Time 22-2-2004 13:45:37
Shooting Mode Auto
Photo Effect Mode Off
Tv( Shutter Speed ) 1/60
Av( Aperture Value ) 2.8
Metering Mode Evaluative
Exposure Compensation 0
ISO Speed Auto
Lens 7.8 - 23.4mm
Focal Length 7.8mm
Digital Zoom None
Image Size 2272x1704
Image Quality Superfine
Flash On
Flash Type Built-In Flash
Flash Exposure Compensation 0
Red-eye Reduction On
Shutter curtain sync 1st-curtain sync
White Balance Auto
AF Mode Single AF
File Size 1904KB
Drive Mode Single-frame shooting
Welke software heb je gebruikt voor het uitlezen van de EXIF-data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Klovan schreef op 04 maart 2004 @ 13:19:
[...]

Welke software heb je gebruikt voor het uitlezen van de EXIF-data?
Gewoon de canon zoombrowser nieuwste versie dacht ik, het is alweer een tijdje geleden en ik ben ook met andere tools aan het experimenteren gegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 04-03-2004 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Mag ik wel 1 opmerking maken bij het voorafgaande ...... hoe vaak fotografeer je de vloer of het plafond ....... ;) :+

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt :P en heb de A80 ook gekocht gelijk HAMA 1850 MaH batterijen en lader erbij (20 euro bij mediamarkt) Hoelang moet dat eigenlijk laden ? Staat niet in de handleiding. Wel 1 of andere formule maar die vat ik niet helemaal.
Anywayz ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, maar dat komt uiteraard nog :)
Heb nog geen extra CF-kaartje erbij gekocht > ook dat komt nog.

Binnenkort meer .... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Vals alarm

[ Voor 142% gewijzigd door Bertuss op 05-03-2004 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Daar heb ik niets van gehoord. Wie heeft je dat verteld?

Overigens over de opmerking "hoe vaak fotografeer je de muur of het plafond"? Je ziet het op alle foto's duidelijk maar een effen achtergrond maakt het effect nog beter zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Bor > lees hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Dat is dan hieronder, hierboven staat bij mij niets ;) Ik vrees dat er nog wel veel meer leveranciers zullen zijn met brakke voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
Bertuss schreef op 04 maart 2004 @ 17:45:
Hoor ik net dat ik waarschijnlijk een model uit een serie heb gekocht meet een brakke lensaandrijving > mag ik hem terugbrengen :(

Edit: WAARSCHUWING net contact gehad met Dixons: Alle modellen van dixons en waarschijnlijk ook mediamarkt hebben het probleem > als ie nog niet stuk is bij aankoop gaat ie dat wel. Dus ! terugbrengen ! Krijg je een nieuwe van Canon ...
Misschien is het handig het begin van de serienummer of productiedatum hier te vermelden, kunnen de huidige gebruikers kijken of ze één van de ongelukkigen zijn (en dus misschien moeten gaan nadenken over een omruiling of zoiets dergelijks).

Klinkt in elk geval niet best allemaal, mocht dit natuurlijk waar zijn. Wat zijn je bron(nen) :?.

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

InsjaHH schreef op 04 maart 2004 @ 18:01:
[...]

Klinkt in elk geval niet best allemaal, mocht dit natuurlijk waar zijn. Wat zijn je bron(nen) :?.
Inderdaad, ik ben ook wel benieuwd naar de bron. Ik kan me niet voorstellen dat Canon in een geval als dit geen terugroepactie doet en dus een persbericht de deur uit doet. Wat zijn eigenlijk de problemen met de lensaandrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Daar heb geen idee van het soort probleem en enige serienr. Ik heb iig een collega (ja, ja ben weekend hulp bij Dixons) gesproken net en hij zei, dat er vanmorgen net een melding was geweest wat betreft het terugnemen van de modellen. Bericht van Canon dus. Misschien dat zij nog een persbericht uitbrengen idd.

ik vind het iig zwaar kloten > heb ik dat ding net gekocht, mag ik hem weer terugbrengen. In Groningen, waar ik hem heb gekocht wisten ze hier blijkbaar nog niets van, want ze hebben me niets gezegt :( ... anyway ben hem nu waarschijnlijk weekje of 3 kwijt :( en heb hem nog niet eens gebruikt > kan je nagaan ! Pff echt zwaar kloten ! Was ik nu maar vanmorgen naar mijn 'eigen' filiaal gegaan > maar die had hem niet meer op voorraad :( ... naja shit happens. Ik zal morgen iig ff proberen wat meer info er over te verzamelen en dat zal ik dan hier wel weer plaatsen. Ik laat mijn model iig gelijk terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Binnen 10 dagen heb je recht op directe omruil volgens cannon. Dan hoeft ie niet voor reparatie weg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
neey weet ik, maar denk je dat ze het allemaal aankunnen als er ineens allemaal brakke modellen terugkomen > ik weet niet maar ik heb een vermoeden dat het wel eens lang kan gaan duren.

Ik ga morgenvroeg als eerste Canon eens even bellen of ze ook serienr. kunnen doorgeven met dit probleem. Dan hopen dat die van mij er niet bij zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Bertuss op 04-03-2004 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

ik heb hem vandaag ook binnen gekregen, een internationale, dus met engelse handleiding.. volgens mij is die van mij gewoon goed... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
m0nk schreef op 04 maart 2004 @ 18:29:
ik heb hem vandaag ook binnen gekregen, een internationale, dus met engelse handleiding.. volgens mij is die van mij gewoon goed... :)
Ja dat zal wel goed zitten denk ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Bij Canon staat niets op de site en ook de mensen die ik heb gesproken weten van niets. Weet je zeker dat niemand een geintje met jou aan het uithalen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Bor_de_Wollef schreef op 04 maart 2004 @ 18:45:
Bij Canon staat niets op de site en ook de mensen die ik heb gesproken weten van niets. Weet je zeker dat niemand een geintje met jou aan het uithalen is?
Ja dat heb ik ook al 4x gevraagd, maar hij meende het echt. Als het toch zo blijkt te zijn schop ik ze echt ! :P
Maar ga er maar niet vanuit, want ik heb gezegd dat ik het hier zou plaatsen en ik neem aan dat ze niet een heleboel anderen in verwarring willen brengen. Maar ik ga in iedergeval gelijk morgenvroeg Canon bellen. Weet iemand waar ik het beste naartoe kan bellen ? Helpdesk of hoofdkantoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Bertuss schreef op 04 maart 2004 @ 19:18:
[...]

Weet iemand waar ik het beste naartoe kan bellen ? Helpdesk of hoofdkantoor ?
Gewoon naar de customer service desk. Die moeten het echt weten hoor als dit waar is. Het hoofdkantoor heeft denk ik wel andere dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

om nog even terug te komen op mijn A80, aangezien dit een internationale is krijg ik rechtsreeks garantie van de zaak waar ik hem gekocht hebt, zij wisten mij te vertellen dat dit bij de NL versie rechtstreeks bij Canon zou moeten gebeuren...
Naja ik hoop dat ik een goeie heb, kon niet w88 totdat ik hem kreeg :)... 22 uur na bestelling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Tjonge jonge, het wordt steeds erger met de mankementen van dit toestel! Ik vraag me toch werkelijk af waar ze daar bij Canon mee bezig waren toen ze dit toestel ontwierpen. Hopelijk komt het nog goed en gaan ze de fouten er bij de produktie uithalen want zo leg je je hele reputatie in één keer te grabbel. Als dit zo doorgaat en het wordt breed uitgemeten in de media kan ze dit wel eens veel (nieuwe) klanten gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

m0nk schreef op 04 maart 2004 @ 20:45:
om nog even terug te komen op mijn A80, aangezien dit een internationale is krijg ik rechtsreeks garantie van de zaak waar ik hem gekocht hebt, zij wisten mij te vertellen dat dit bij de NL versie rechtstreeks bij Canon zou moeten gebeuren...
Naja ik hoop dat ik een goeie heb, kon niet w88 totdat ik hem kreeg :)... 22 uur na bestelling :P
De garantie loopt in nederland in de eerste 10 dagen (dacht ik) via de winkel. Daarna bij de goedkope winkels via Canon maar de "foto vak zaken" etc geven ook gewoon een jaar garantie hoor. Die handelen dus eventuele garantieclaims gewoon af.
Tjonge jonge, het wordt steeds erger met de mankementen van dit toestel! Ik vraag me toch werkelijk af waar ze daar bij Canon mee bezig waren toen ze dit toestel ontwierpen.
Zo hard loop ik na mijn 4 toestellen niet eens van stapel. Canon is absoluut een topmerk waar ik ook absoluut nog achter sta. Ik wijdt mijn problemen gewoon aan domme pech (ik heb ook een keer een showmodel gekregen, wellicht was die gevallen oid). Het verhaal van Bertuss is daarmee nog niet bevestigd. Laten we gewoon rustig blijven en vooral reeel.

[ Voor 30% gewijzigd door Bor op 04-03-2004 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Bor_de_Wollef schreef op 04 maart 2004 @ 19:52:
[...]

Gewoon naar de customer service desk. Die moeten het echt weten hoor als dit waar is. Het hoofdkantoor heeft denk ik wel andere dingen te doen.
Okey ga ik morgen gelijk doen.

Ik heb vergelijkbare vignetting als clovan. Niet super storend, maar je ziet het wel. Ik heb, nu het donker is, niet de meest mooie pics kunnen schieten > DUH ! Maar er zitten een best paar mooie scherpe foto's tussen. Tot nu toe lijkt er weinig mis met de camera. Behalve dan de vignettering, maar misschien heeft dat wel met hetzelfde lensprobleem te maken. Waar hebben de anderen die hier last van hebben de camera gekocht ?
Alhoewel ik het idee heb dat, dit alleen bij groothoek aan de orde is en verder niet ... dus heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Het is vaak inderdaad alleen bij groothoek duidelijk merkbaar maar dat wil niet zeggen dat het in erge mate normaal is. Toen ik mijn voorbeeldfoto's in de winkel liet zien werd het toestel direct omgeruild. Volgens de winkelier was de mate waarin ik er last van had (net zoals mijn eigen mening) niet normaal.

Toch vind ik de a80 nog steeds een heel mooi toestel waar je zeker blij mee kunt zijn. Hij is compact, degelijk kwa materiaal en heeft instellingsmogelijkeheden die je normaal alleen op camera's ziet die een prijsklasse of 2 hoger liggen. De problemen die er nu zijn (let wel dat lang niet iedereen problemen heeft en dat je mensen met problemen eerder zult horen als mensen die nu tevreden foto's aan het maken zijn) worden ongetwijfeld goed opgelost.

Hoe is het bijvoorbeeld met de camera van Jupiler? Misschien kan hij nog wat mooie shots plaatsen hier om de boel weer wat op te vrolijken.

[ Voor 53% gewijzigd door Bor op 04-03-2004 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
hmmm ik heb nog wat pics genomen en daar zit helemaal geen vignettering bij, terwijl het wel groothoek is > is wel in macro stand. Heb nu al 2 a 3 redelijk mooie macro's gemaakt. Zal ze binnenkort hier wel ff plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Nou ik heb net Canon helpdesk opgebeld. En: ze weten van niets :?
Naja ik snap er geen hond van. Zal straks wel horen hoe en wat.
Camera doet het ook (nog) prima ! Heb echt geen klachten.

[ Voor 19% gewijzigd door Bertuss op 05-03-2004 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn A80 sinds woensdag avond, en aangezien het mijn eerste 'degelijke' digitale camera is heb ik nog heel wat te leren over hoe ik mijn foto's moet maken.
Maar na alles wat ik hier gelezen heb ben ik toch maar eens voor een witte muur gaan staan om dat vignetting te testen. Het is veel minder erg dan de vb die ik hier gezien heb maar het is toch merkbaar.

Mijn probleem is nu dat ik van plan ben om de "Wide Converter WC-DC52" bij te kopen en hier wordt er aangegeven dat dit probleem zich juist voordoet in breedhoek.

Nu zit ik mij dus af te vragen om dit het probleem gaat erger maken of verminderen? Want indien dit het probleem erger maakt ga ik voor de
"Tele Converter Lens TC-DC52A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Sorry mensen het was gelul van dat lensprobleem. Die huichelaars hebben me lopen stangen. Ben er weer eens ingetuimd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

gelukkig, denk dat je vele mensen hebt laten schrikken!
Naja, die donkere hoeken heb ik ook een beetje als ik een plafond op de foto zet, maar ja, wanneer gebeurd dit nou? Op andere foto's heb ik nergens last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
m0nk schreef op 05 maart 2004 @ 11:13:
gelukkig, denk dat je vele mensen hebt laten schrikken!
Naja, die donkere hoeken heb ik ook een beetje als ik een plafond op de foto zet, maar ja, wanneer gebeurd dit nou? Op andere foto's heb ik nergens last van...
Inderdaad, is zeker mooi. Het spijt me als ik mensen op het verkeerde been heb gezet, maar ik wist het natuurlijk ook niet :'( Ik moet ook zeggen dat ik het een behoorlijk flauwe grap van ze vind, want ik heb ze nog gezegd dat ik hier een waarschuwing zou plaatsen.
Maarja het valt dus gelukkig mee ...

En idd die donker hoeken komt vrijwel nooit voor > is ook normaal bij groothoek hoor.

Trouwens nog een positief punt. Ik heb redelijk uitgebreid met dat mannetje van Canon gebeld en die vertelde dat er heel weinig klachten zijn over de A80. Het lijkt erop dat het een behoorlijk betrouwbaar model is volgens hem.

[ Voor 18% gewijzigd door Bertuss op 05-03-2004 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 10:12:
Ik heb mijn A80 sinds woensdag avond, en aangezien het mijn eerste 'degelijke' digitale camera is heb ik nog heel wat te leren over hoe ik mijn foto's moet maken.
Maar na alles wat ik hier gelezen heb ben ik toch maar eens voor een witte muur gaan staan om dat vignetting te testen. Het is veel minder erg dan de vb die ik hier gezien heb maar het is toch merkbaar.

Mijn probleem is nu dat ik van plan ben om de "Wide Converter WC-DC52" bij te kopen en hier wordt er aangegeven dat dit probleem zich juist voordoet in breedhoek.

Nu zit ik mij dus af te vragen om dit het probleem gaat erger maken of verminderen? Want indien dit het probleem erger maakt ga ik voor de
Ik ben op een Duits forum een melding tegengekomen over vignettering in groothoekstand bij de A80, er kwam een hele discussie op gang waarbij de eindconclusie was dat de meeste camera's dat vertonen en de A80 niet slechter dan gemiddeld was.

Met converters wordt het doorgaans alleen maar slechter (er zit iets voor de lens dat lichtafval langs de rand veroorzaakt)

De teleconverter veroorzaakt sterke vignettering met de cameralens in groothoekstand, alleen ingezoomd is die dus bruikbaar, dit is hier al vaker besproken.

PS, de TC DC 52 (zonder A) past ook op de A80 en vergroot 2,4 x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS43
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik ben sinds afgelopen maandag eigenaar van een A80, mijn eerste digitale camera. Overigens met een engelstalige handleiding, kreeg een nederlandstalige handleiding van de A70 erbij, en daar kan ik prima mee uit de voeten.
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 10:12:

Ook ik ben erg benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met bovengenoemde lenzen. Een van mijn redenen om dit toestel aan te schaffen is het feit dat je een groothoeklens erop kan zetten.

JPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 11:23:
[...]

PS, de TC DC 52 (zonder A) past ook op de A80 en vergroot 2,4 x
Waar zie jij dat deze ook op de A80 past? Als ik dit nakijk zie ik dat de 52 werkt tot de A75 en dat er voor de A80 de 52A is.

Als dit klopt is de TC DC 52 natuurlijk intressanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Gisteren heeft m'n cammetje z'n vuurdoop gehad...
Maar, wat me opvalt in tegenstelling tot m'n S404, dat de foto's van de A80 precies veel 'harder' waren, en vrij licht (té licht eigenlijk)...
Ben dan maar wat gaan stoeien met instellingen, 'n paar stops minder belicht...
't Gaat denk ik nog even duren voor 'k de juiste instellingen heb gevonden die geschikt zijn voor mijn toepassing....

Iemand misschien tips ?
Pics zijn te vinden op
http://galleries.docgonzo.com/thumbnails.php?album=40

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Bertuss schreef op 05 maart 2004 @ 11:20:
[...]

Trouwens nog een positief punt. Ik heb redelijk uitgebreid met dat mannetje van Canon gebeld en die vertelde dat er heel weinig klachten zijn over de A80. Het lijkt erop dat het een behoorlijk betrouwbaar model is volgens hem.
Dat zeggen ze altijd. Je hoort vrijwel nooit iemand zeggen dat er enorm veel problemen zijn. De problemen die ik had waren allemaal al bekend. Niet dat ik de goede sfeer wil drukken maar aan dat soort uitspraken van bedrijven hecht ik altijd 0% waarde.
Ik ben op een Duits forum een melding tegengekomen over vignettering in groothoekstand bij de A80, er kwam een hele discussie op gang waarbij de eindconclusie was dat de meeste camera's dat vertonen en de A80 niet slechter dan gemiddeld was.
Het probleem is ook niet dat het zich voordoet, maar de mate waarin het zich voordoet bij sommige camera's. Zoals ik al zei kon ik de mijne gelijk omruilen toen ik de mate liet zien waarin mijn camera er last van had. Een beetje vignettering is acceptabel, een heleboel zoals ik had echter niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Bor op 05-03-2004 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat nog wel lastig is, zijn foto's met een kleine scherptediepte. Alleen bij macro lukt dit nog redelijk. Iemand nog tips hiervoor?

Dit schijnt dus onmogelijk te zijn met een digicam:
Afbeeldingslocatie: http://www.rogieronline.demon.nl/Artis/5.jpg

Maar dit moet toch wel kunnen dacht ik zo?
Afbeeldingslocatie: http://www.rogieronline.demon.nl/Artis/12.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
dodge_911 schreef op 05 maart 2004 @ 13:11:
Gisteren heeft m'n cammetje z'n vuurdoop gehad...
Maar, wat me opvalt in tegenstelling tot m'n S404, dat de foto's van de A80 precies veel 'harder' waren, en vrij licht (té licht eigenlijk)...
Ben dan maar wat gaan stoeien met instellingen, 'n paar stops minder belicht...
't Gaat denk ik nog even duren voor 'k de juiste instellingen heb gevonden die geschikt zijn voor mijn toepassing....

Iemand misschien tips ?
Pics zijn te vinden op
http://galleries.docgonzo.com/thumbnails.php?album=40
Volgens mij zit ik in precies dezelfde situatie, vooral dat het schermpje kan draaien is behoorlijk handig :)

Ik maak ook dergelijke foto's -> http://briolargo.demon.nl/toppersfotos (Foto's daar zijn niet allemaal met de A80 gemaakt, maar de meeste wel... De foto's die de bestandsnaam met IMG beginnen zijn wel met de A80 gemaakt)

De instelling die ik meestal gebruik is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
FUNC:
-Draaiknop op P
-Flits op -2/3 (Anders zijn de foto's te overbelicht)
-Lamplicht op TL(H) (Voor de juiste kleuren)
-De rest op auto..

MENU:
-AiAF uitgeschakeld (Anders stelt ie scherp op lichte punten
en dat is doorgaans niet de bedoeling)

Dan zou het beter moeten werken en er beter worden scherpgesteld in de donkere ruimtes en vooral betere kleuren en niet te overbelicht.

En als een foto te donker is, dan zet ik de flits wat hoger

[ Voor 4% gewijzigd door Klovan op 05-03-2004 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Zo, mij A80 avontuur is eindelijk te einde. Ik heb mijn 4e camera teruggebracht naar de winkel en mijn geld teruggekregen. Nu op zoek naar een betere optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:03:
Wat nog wel lastig is, zijn foto's met een kleine scherptediepte. Alleen bij macro lukt dit nog redelijk. Iemand nog tips hiervoor?

Dit schijnt dus onmogelijk te zijn met een digicam:
Het gaat niet om het feit dat het een digicam is maar dit gaat op bij digicams met een klein sensoroppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 11:43:
[...]

Waar zie jij dat deze ook op de A80 past? Als ik dit nakijk zie ik dat de 52 werkt tot de A75 en dat er voor de A80 de 52A is.

Als dit klopt is de TC DC 52 natuurlijk intressanter.
Was een gebruikerservaring op:
www.powershot-a.com
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.