| Het eindresultaat |
Inmiddels is deze CiP omgetoverd in een heuse CM. De oude CiP startpost |
| Het verhaal |
Natuurlijk ga ik niet zomaar aan de slag met een zelfbouwkast. Voor thuis wil ik graag een server opzetten, die uiteindelijk het internet (Chello Classic 2560/384) en een printer (HP 5550C) gaat delen. Aangezien deze printer door zowel mijn zusjes als mijn ouders wordt gebruikt, krijgt de server een plekje op de overloop (op zolder is te vochtig). Om deze een beetje fraai te doen lijken en omdat mijn vingers alweer begonnen te jeuken na mijn vorige casemod, leek het me een leuk idee iets speciaals te maken. Vandaar deze CiP (toestemming van Phreak). |
| Het eerste ontwerp |
Ik heb paint erbij gepakt om mijn ideeën digitaal vast te leggen. Natuurlijk wordt hij hier en daar iets anders, maar in grote lijnen komt hij er als volgt uit te zien. Ik heb nagedacht over de warme lucht afvoer in de kast. Er zal een zuigende koeler op de processor-heatsink komen, die de lucht via een fanduct direct naar achteren blaast. Daar zal een 12 cm koeler voor de helft deze lucht uit de fanduct wegblazen en de overige capaciteit uit de rest van de kast. Deze krijgt de lucht uit ventilatieroosters in de onderkant van de kast. Achter het window zie je straks uiteraard alleen de switch. De rest van het window geeft een zicht in de kast, die misschien verlicht gaat worden. Om binnenin de kast te kunnen komen, maak ik een simpel schanier, waardoor ik de gehele bovenkant los kan klappen. Omdat hij 24/7 op de overloop gaat draaien, is mijn primaire bedoeling de kast zo stil mogelijk te laten draaien. Wegens succesvolle eerdere pogingen, ga ik hem isoleren met speciale geluidsisolatie. De kast zelf maak ik wederom van hout. Het is makkelijk te bewerken en het isoleert ook nog eens. Misschien ga ik de buitenkant bekleden met vloerbedekking voor extra isolatie. |
| De specificaties |
• Processor: Celeron 466 • Moederbord: AOpen MX3ZA • Geheugen: 128 Mb • Harde schijf: Maxtor 40 Gb 7200 rpm • Videokaart: Onboard 4 MB • Netwerkkaarten: Realtek 10/100 (2x) Om de kast zo klein mogelijk te houden, laat ik onderdelen als een diskettestation en een cd-romdrive achterwege. Deze gebruik ik als donoren tijdens de installatie, maar meer ook niet. |
| Het proces |
Om dit topic zo goed mogelijk te laten verlopen houd ik hier het gehele proces bij. Hieronder volgt dus een lijst met links naar de vorderingen (met datum van publicatie) in dit topic. • De HD-window-mod (15-02-04) • De HD-crash-mod (+ rouwkaart) (17-02-04) • Het begin... (28-02-04) • De Backplane (02-03-04) • Het PCI-rek, de aarding en de HD-plek (07-03-04) • De voeding en de afzuiging (14-03-04) • Blowholes, isolatie, stroom en ventilatie (16-03-04) • Koelers, de switch en isolatie (25-03-04) • Het buitenwerk (28-03-04) • De switch en de UTP-kabels (30-03-04) • De CPU-koeler (01-04-04) • Koeling (12-04-04) • Het eindresultaat (23-04-04) |
| Eraser |
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 16:17 ]