En daardoor worden ze onbetrouwbaar? Dan kan je geen enkele wetenschapper meer vertrouwen, want ik denk dat vrijwel elke wetenschapper glundert als zijn experiment eindelijk een resultaat oplevert waar op werd gehoopt.
Ik zeg ook niet dat ze dat niet zijn, maar ik hou wel rekening met het idee dat paleontologen die hominiden denken te kunnen aantonen niet objectief zijn.
Tjah, je kan er ook 'rekening mee houden' dat de aarde niet rond is, maar of dat nu een relevante factor is? Het is nutteloos bij het beoordelen van bewijsmateriaal, omdat het gewoon niet relevant is wat je van de personen vind. Allerlei gestoorde mensen hebben prima theorieen gevonden en bevestigd met experimenten. Je moet het bewijsmateriaal beoordelen, niet de mensen.
Waar ik problemen mee heb is dat die verhalen over hominiden als bewijsmateriaal worden gepresenteerd terwijl ze dat naar mijn mening niet of nauwelijks zijn. Ik versta iets anders onder bewijsvoering dan het presenteren van hoopjes botten en er bij hoog en laag bij lopen te beweren dat het het onomstotelijke bewijs voor de evolutietheorie is. Zoiets noem ik propaganda.
Dit is een strooien man. Niemand beweert dat de botten van hominiden een bewijs voor de evolutietheorie vormen. Dat bewijs voor de evolutietheorie wordt veel beter door allerlei andere experimenten en waarnemingen geleverd. De vraag is waarom de mens
niet door de evolutietheorie zou worden beschreven. Als er iets is dat paleontologen doen, is het het zoeken van
afwijkingen van de evolutietheorie bij de oorsprong van de mens. Daar kunnen ze beroemd mee worden; de evolutietheorie bevestigen met hominide botten is roemloze arbeid, want iedereen gaat er vanuit dat mensen ook ge-evoleerd zijn. Waarom zouden mensen een uitzondering zijn?
Ik trek hun objectiviteit in twijfel omdat ik zie dat men met materiaal aan komt zetten op grond van welke ik nooit zulke verregaande conclusies zou trekken
Jij en ik zijn dan ook absoluut niet gekwalificeerd om een relevant oordeel over een stel botten te vellen. Op basis waarvan oordeel jij dat ze te verregaande conclusies trekken?
Persoonlijk vind ik het verloop in skeletvormen geloofwaardig, omdat het een behoorlijk regulier verloop in de tijd is. Als er afwijkingen zouden zijn, zou je dat zo zien, doordat er niets van de tijdsvolgorde klopt. Of denk je dat de dateringen ook worden 'aangetoond omdat men ze aan wil tonen'? Dat laatste is geen geldig argument. Zo kan je niemand meer vertrouwen, als mensen alleen maar 'iets doen om het te doen'.
en op grond van het feit dat men hominiden lijkt te kunnen aantonen omdat men ze wil aantonen.
Dat is een ernstige beschuldiging die je zult moeten bewijzen.
Ik heb echter de indruk dat die site door fervent aanhangers van de evolutietheorie in de lucht gehouden wordt
De site wordt in de lucht gehouden door mensen die in de Usenet nieuwsgroep talk.origins actief zijn en ze vermelden objectief bewijsmateriaal. Ze weerleggen allerlei creationistische claims,
omdat die weerlegd kunnen worden. Ze linken naar weder-weerleggingen van creationisten. Ze hebben een pagina met de dingen die
wel tegen de evolutietheorie aan te voeren zijn. Alleen kunnen moeilijk tegen de evolutietheorie argumenteren, omdat er grotendeels geen argumenten tegen zijn. Als iets
klopt, zal je altijd dit soort bezwaren aan kunnen voeren. Zou je dat betreffende de relativtiteitstheorie ook een geldig argumenten vinden? Als iemand die uitlegt op een site: 'ja, maar die site wordt door fervente aanhangers van de relativiteitstheorie in de lucht gehouden; ik heb liever een objectieve site'. Dat is natuurlijk flauwekul: als alle tegenwerpingen te weerleggen zijn, dan bestaat je site dus uit uitleg en weerleggingen van tegenwerpingen. Dat maakt hem niet subjectief.
want in National Geographic zeiden ze duidelijk waar het op staat: de theorieen over hominiden zijn op kleine hoopjes botten gebaseerd, er werd getoond hoe men aan de hominiden kwam en er werd getoond dat er nog een hoop onduidelijk was.
Over de evolutietheorie is ook 'een hoop' onduidelijk. Dat neemt niet weg dat de basis ervan onomstotelijk vaststaat: veranderingen in genetisch materiaal zorgen voor evolutie van soorten. Dat is al zo vaak in zoveel omstandigheden waargenomen. Alleen 'een hoop'
details zijn onduidelijk. Dus dat er een 'een hoop' onduidelijk is zegt helemaal niets.
Ook stond er dat een van de Leakies geen stamboom van de mens wilde maken omdat de bewijsvoering ervoor zou ontbreken.
National Geographic is bepaald geen wetenschappelijk tijdschrift en heeft haar eigen redacteurs met eigen voorkeuren. Ik zou NG niet objectief willen noemen, netzomin als ik Discovery channel enigszins serieus neem.
Als onderzoekers theorieen over hominiden lanceren en ik ben het er niet mee eens, dan accepteer ik die theorieen toch niet?
Vind je het ook redelijk om het 'niet eens' te zijn met de relativiteitstheorie? Met de wetten van Newton?
Ik geloof zeker niet dat een hominide een hominide is, alleen omdat mensen van wie wordt gezegd dat ze deskundig zijn beweren dat het hominiden zijn.
Je gelooft het blijkbaar pas als je het zelf kunt beoordelen. Je moet dus paleontologie gaan studeren.
Het kan best zijn dat er een overdaad aan bewijsmateriaal is voor de link tussen de mens en de aap, maar ik heb dat bewijsmateriaal tot nu toe niet onder ogen gehad.
Het archealogische bewijsmateriaal in de vorm van skeletten, aardewerk, handwerktuigen, nederzettingen, volsverhuizingen, gecombineerd met het genetische bewijsmateriaal dat we onderling zo weinig verschillen hebben dat we van een kleine groep mensen moeten afstammen, die 'daar-en-daar' leefden, de genetische overeenkomsten met apen, de overeenkomsten en onderlinge bevestiging van alle bewijsmateriaal is toch moeilijk toe te schrijven aan
toeval? In dat geval: waarom heeft God zo hard zijn best gedaan het te laten lijken alsof we een voorouder met de mensapen delen?
Wat ik heb gezegd is dat dit tot nu toe bij mijn weten niet volledig gedaan wordt.
Cognitiewetenschappers en -filosofen zijn een eind op weg. Voor een plausibele verklaring, hoewel ongetwijfeld niet volledig juist, zie 'Consciousness Explained' van Dennett. Er wordt in ieder geval
een manier in beschreven waarin het menselijk bewustzijn ge-evoleerd zou kunnen zijn. Dat is overigens niet de hoofdmoot van het boek.
Dat betekent dat wanneer ik op dit moment zou zeggen dat de mens en de aap dezelfde voorouders hebben gehad, ik dat zou doen op basis van de theorieen over hominiden.
We doen allemaal dagelijks alles op basis van 'theorieen'.
Maar ik sta helemaal niet achter die theorieen, want de meeste theorieen over hominiden hebben qua bewijsvoering weinig te betekenen.
Geef daar nou eens argumenten voor, want die verwijzingen naar de persoonlijke betrokkenheid van de onderzoekers en 'wat je in National Geographic gelezen hebt', zijn bepaald geen argumenten die ook maar enigszins rechtvaardigen dat je deze theorieen zo finaal af denkt te kunnen branden. Wat is er mis met hun beschrijvingen?
Hoe zou ik dan kunnen zeggen dat de mens en de aap dezelfde voorouders hebben gehad, als mij geen objectieve analyse bekend is waaruit dat blijkt?
Objectieve analyses bestaan alleen in de wiskunde.
De theorieen over hominiden worden als bewijsmateriaal gepresenteerd omdat aanhangers van de evolutietheorie gebruik maken van propaganda. Hominiden zijn geen bewijs maar propaganda.
Wederom een ernstige beschuldiging zonder bewijs.
Mij is geen lichamelijke verwantschap bekend.
Dan heb je nooit de uitgebreide collecties schedels van 'hominiden' en apen goed bekeken, anders zou je dat nooit kunnen zeggen.
Dat er grote overeenkomsten zijn in anatomie betekent nog niet dat de mens en de aap dezelfde voorouders hebben gehad.
Dus het argument dat voor alle anderen soorten wel wordt geaccepteerd, accepteer je alleen niet voor mensen? Waarom wil je zo graag mensen uitzonderen van evolutie?
Ik noem iets bewijs als iets keihard aangetoond is.
Dat is een vaag criterium. Wanneer is iets 'keihard aangetoond' ?
De paleontologen noemen iets bewijs als het 'zo ongeveer wel zou kunnen kloppen'.
Nou, dan moet je je maar niet met de astronomie gaan bezighouden, waar men 'de leeftijd van het heelal is 14-16 miljard jaar' al een prima geaccepteerde schatting vind. In de wetenschap bestaat alleen 'ongeveer'.
Hier geef je het belangrijkste argument om de evolutietheorie aan te nemen: wat is het alternatief?
Accepteer je dat ook betreffende de relativiteitstheorie van een scepticus daarvan?
Ik wil de menselijke psychologie gebruiken om de evolutietheorie te verifieren: als de mens en de aap inderdaad dezelfde voorouders hebben gehad, dan zal dit lijkt me moeten blijken uit de menselijke psychologie.
Hoe dan?
Ik noem dat 'de wiskunde achter de evolutietheorie'.
Ik noem dat gewoon 'de evolutietheorie' of 'het proces dat aan de evolutietheorie ten grondslag ligt'. Dat 'wiskunde' noemen is hetzelfde als 'fietsen' wiskunde noemen: daar ligt ook een zeker proces aan ten grondslag; signalen in je hersenen die in een bepaalde volgorde worden genereerd om de beweging tot stand te brengen.
Ik denk wel dat de menselijke psychologie vanuit de evolutietheorie beschreven kan worden.
De evolutietheorie kan haar onstaansgeschiedenis verklaren, maar nooit voorspellen, beginnende vanaf een zeker punt in het verleden.
Een mogelijkheid is de sociobiologische verklaring van de mens.
Wat is 'de sociobiologische verklaring van de mens'?