sub forum voor beginners ?

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Ik zal het kort houden.

Het valt me nu steeds meer op dat de helft van de slotjes op got van topics zijn met of vragen die te makkelijk zelf uit te vinden zijn, te basic zijn,
Echter de meeste van die mensen willen wel maar kunnen niet.
Zij worden dan ook heel vaak naar forums als beginners web gestuurd echter deze mensen hebben wij dan vaak wel van got weggejaagd. Ik weet dat got geen vraagbak / helpdesk is. Maar zou het niet wat zijn om een sub fora in te richten juist voor dat soort vragen. de topics die gaan over een 3dmark die niet naar wens is. een pc die op een fsb van 100 mhz staat ipv 133, ik weet dat als ze gewoon de faq lezen ze er wel uit zouden moeten komen. maar hoe is iedereen begonnen ?
Met een kennis van 0,000. een hoop mensen die nu bvb mod zijn kwamen hier ook waarschijnlijk in den beginnen om gewoon even een vraag beantwoord te hebben. ik neem aan dat dit de basis is geweest van got (of zit ik er nu naast)
Ook snap ik dat zo iets niet zo maar even gedaan word en dat de modjes vast geen zin hebben om daar de hele dag de leeraar uit te hangen. Echter geloof ik wel dat er genoeg mensen op got rond zweven die graag andere mensen helpen met dit soort vragen.

Weet dat mijn PM's nu niet echt laten blijken dat ik daar een van ben :+ .
[Insert south park sadam]but i can change[/insert south park sadam]

Maar ik geloof dat het ook beter is om daar bvb n00b translated faq's heen te gooien. Of tenminste eentje in ieder sub fora eentje als mijn plan niet zo een goed idee lijkt ;)

Hmmz sorry kort is het niet geworden maar dit moest er ffe uit.
Exirion schreef op 04 februari 2004 @ 19:36:
GoT is een forum voor de gevorderde computerliefhebber. Punt.
ik dacht dat got een forum was waar je van elkaar kon leeren ?
Maurice schreef op 04 februari 2004 @ 19:37:
Dit is inderdaad helaas heel vaak gevraagd.. de opmerking van Exirion blijft echter gewoon.
dan vraag ik gooi dan een n00b proof faq met de meest voor komen de problemen in de faq (direct dus de meeste mensen die echt problemen hebben met de pc en er niet uit komen hebben geen geduld om eerst door een faq heen te klikken. )
dat weet jij net zo goed als ik iedereen is zo begonnen de. neem ik aan tenminste een fout maken en die gaan herstellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Shunt op 04-02-2004 19:39 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 09:25
Dit is inderdaad helaas heel vaak gevraagd.. de opmerking van Exirion blijft echter gewoon.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 17:06
GoT is een forum voor tweakers, die hebben sowieso al enige vorm van niveau veronderstel ik. Mensen die puur een oplossing voor hun probleem zoeken, kunnen ook naar de lokale hardwareboer of eender welke helpdesk zoeken. GoT is een verzameling gelijkgezinde mensen die het graag hebben over hun hobby/werk, en waar een vraagje tussendoor best wel geapprecieerd wordt maar het is en zal ook nooit een helpdesk worden mag ik hopen.

Skat! Skat! Skat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

die is er toch al... www.beginnersweb.nl :)

als je het daar zat bent kom je hier :) (als je t zat bent omdat je wat moeilijkers wil natuurkijk ;))

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 17:59

megaleo

Special member

Voordat je je aanmeld wordt er van je verwacht/ gevraagd of je de faq hebt gelezen. Daar staat precies in wat ze moeten doen. Met betrekking tot topics openen, vragen stellen en hun gedrag op GoT.
Als je ze niet leest. Jammer dan. Eigen schuld. Simpel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
ja maar hoeveel mensen zijn hier niet begonnen met een probleem te posten en zijn toen uit gegroed naar echte tweakers ?
ga eens bij je zelf na. ik kan eerlijk zeggen dat mijn eerste topic ook een probleem was. en dat de daar opvolgende topics niet al te veel beter waren. echter ik kan nu volgens mij wel zeggen dat ik enige kennis beheers. wat grotendeels door tweakers komt. die mij dus wel hielpen met mijn problemen

maar soms wordt de lat volgens mij een beetje hoog gelegd. kijk iemand kan naar got komen omdat hij een linux guru is maar nog niet eens snappen hoe hij een usb conector in zijn usp port moet stoppen. deze kennis moet hij op doen. en als daar toch op het zelfde topic waar het niveau zo hoogt ligt kan is dat toch geweldig ?
dan kan je en je basis kennis verhogen en tegelijk even een nieuwe gui maken voor je eigen linux distro ;)

zie nu een van mijn eerste topics (moet zeggen ik had toen al wat basic kennis maar die heb ik tussen de ow's door heel erg uitgebreid ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Shunt op 04-02-2004 19:59 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Niet online
Ik ben blij dat het niveau is zoals het nu is. Uitschieters hou je toch wel.

Heb net voor de fun eens op het forum van tweakzone gekeken, en omg wat zijn sommige topics daar simpel zeg. Ben blij dat dat niet zo hier is.

Voor iemand die er nog niet zo veel van weet is er overigens genoeg info te vinden in de FAQ's. Die zijn op begrijpelijk niveau geschreven. Als de die taal niet begrijpt, dan is je niveau duidelijk te laag voor tweakers.

[ Voor 50% gewijzigd door Mike Jarod op 04-02-2004 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
Mike Jarod schreef op 04 februari 2004 @ 19:58:
Dat je mensen die nu posten gaat oordelen op hun eerste postings vind ik niet zo netjes. Die eerste postings zijn ook al van vrij lang geleden, tegenwoordig zijn er veel meer mensen hier, en is het imho niet wenselijk om het niveau omlaag te halen.

Ik ben blij dat het niveau is zoals het nu is. Uitschieters hou je toch wel.

Heb net voor de fun eens op het forum van tweakzone gekeken, en omg wat zijn sommige topics daar simpel zeg. Ben blij dat dat niet zo hier is.

Voor iemand die er nog niet zo veel van weet is er overigens genoeg info te vinden in de FAQ's. Die zijn op begrijpelijk niveau geschreven. Als de die taal niet begrijpt, dan is je niveau duidelijk te laag voor tweakers.
weg :>

mare dit vind ik een beetje erm extreem. waarom zouden wij onze kennis niet overdragen aan beginners ? hoe ben jij begonnen ? volgens mij ben jij ook niet met de kennis die je nu hebt geboren ;). en neem aan dat jij ook genoeg geholpen bent door jan alleman ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Shunt op 04-02-2004 20:01 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

een sub forum is nie echt nodig...

Als jij goed hebt gezocht naar je probleem en je kan het niet vinden , mag je gerust een topic openen. Hij moet natuurlijk wel voldoen aan de regels: http://gathering.tweakers.net/forum/faq

En als je je aan de regels houd is er niets aan de hand..

Dus kom je hier voor het eerst...
faq lezen -> zoeken naar probleem -> topic openen volgens regels -> netjes afwachten en niet kicken voor 24 uur!

/edit:

shunt je hoeft voor mij niet mijn eerste topics te op te halen hoor! :X
dat is een beetje minder :/

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 04-02-2004 19:59 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Laat ik een beroemd fabeltje uit de weg werken: GoT weert niet actief onervaren mensen.

May come as a shock to you, maar het is zo. Sterker nog, we zijn dermate hard bezig met het organiseren van GoT als Knowledge Base dat we hopen voor honderdduizenden onervaren mensen een soort van eindeloze kennisbron te leveren. En tienduizenden onervaren mensen lezen ongeregged mee op GoT om zo kennis op te doen van moeilijke zaken.

Dus what's the fuss? Nou, lees eens mee bovenaan die registratie-FAQ:
Gathering of Tweakers.net is een forum dat bedoeld is voor mensen die bovenmatig geïnteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.
Iedereen mag hier lezen, echter om hier te registreren of vooral actief gebruik te maken van het forum hoor je volgens die registratie-FAQ bovenmatig geinteresseerd te zijn in computers, en die de capaciteit hebben op niveau over die zaken te discussieren. Op Niveau houdt in dat je Google ook perfect kunt gebruiken, en daarmee zijn alle simpele/beginnersvragen op te lossen. Kun je Google niet gebruiken -> hoor je hier niet thuis maar op Beginnersweb.

Hard maar waar: GoT is voor gevorderden. We weren actief en bewust vragen onder het niveau wat wij ons ten doel stellen, net zoals we vragen over kantklossen en kunstschilderen actief en bewust weren omdat die ook niet aan de doelstellingen van GoT voldoen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je beginner bent kun je wel op GoT komen hoor, in heel veel opzichten ben ik ook nog een beginner. Desalniettemin zal ik als beginner best een topic op GoT kunnen openen, mocht het zover komen. Wat er op GoT voornamelijk van je gevraagd wordt is dat als je een vraag stelt, je deze duidelijk stelt en je zelf ook al hebt geprobeerd hem te beantwoorden via allerlei beschikbare documentatie.

Als je er niet uitkomt kun je daar best een topic over openen, het gaat meer om de manier waarop dan om 'het niveau' van de vraag. Ook al heb ik geen verstand van een onderwerp, dan betekent dat niet dat ik niet fatsoenlijk naar een antwoord kan zoeken en mocht mijn zoektocht nergens toe leiden, is gebrek aan kennis over een onderwerp ook geen beletsel om een duidelijke vraag te stellen, waar ik aangeef waar ik precies vastloop en waarom ik er zelf niet uitkom.

Mensen kunnen dus in principe alles vragen, als ze maar de juiste wegen bewandelen. In dit opzicht is een forum voor beginners niet eens nodig, omdat beginnersvragen hier al toegestaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
ok dan houd ik hier op :P
wil geen hele rode golf over me heen :D

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Niet online
Shunt schreef op 04 februari 2004 @ 19:59:
weg :>

mare dit vind ik een beetje erm extreem. waarom zouden wij onze kennis niet overdragen aan beginners ? hoe ben jij begonnen ? volgens mij ben jij ook niet met de kennis die je nu hebt geboren ;). en neem aan dat jij ook genoeg geholpen bent door jan alleman ;)
Bedankt :>

Ja maar dat valt toch reuze mee? Iedereen ongeacht kennis kan toch het forum bekijken? En de FAQ's zijn toch ook heel duidelijk? Zit jij op topics te wachten die uitleggen hoe de favorieten in Internet Explorer werken :?

Mijn kennis is dankzij tweakers veel meer uitgebreid de laatste tijd, maar tweakers was zeker niet hetgene wat voor het grootste deel van mijn kennis heeft gezorgd. Dat deed school (IT) en al op je 14e met pc's kloten. Ik ben trouwens juist heel weinig geholpen door Jan en Alleman, heb veel zelf uit moeten zoeken omdat in het begin juist weinig mensen in mijn omgeving hier verstand van hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Het idee is mooi Shunt, maar het gaat niet werken, niet hier op GoT iig. Er zit een flinke kloof tussen users die (zichzelf) ervaren zijn/vinden, en de 'nieuwelingen' die geen tweakers zijn. Het nadeel van vooral die laatste groep is luiheid, het nadeel van die eerste groep is "UTFS / RTFM / Google / FAQ" enzovoort.

Als die kloof een stuk kleiner zou zijn, dan was dit topic niet nodig geweest. Maar het is helaas niet anders, men hamert hier expres op niveau en inzet om het forum leefbaar te houden voor de mensen die wel inzet tonen en hier voor hun lol komen, niet om ff snel een vraag te dumpen. Als zowel de 'ervaren' users als de nieuwelingen ietsje meer tot elkaar zouden komen, dan zou GoT al heel wat leefbaarder zijn.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
andere insteek
wie heeft er een server forum en tijd over en zet even GON neer :P
wrom als de kloof te groot is er niet een brug over maken die de overgang makkelijker maakt. en zo meteen de lamme users er uit filtert voor ze op het got zelf komen ?

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Het grote verschil tussen een n00b en een 'goeie' user op got is toch wel dat een goeie user wat meer moeite doet als ie vastloopt. Die leest de faq's, zoekt een keer op GoT en Google, en als je dat gedaan hebt is er bijna geen vraag meer die 'te dom' is voor GoT. Vragen die je zelf had kunnen vinden worden gewoon niet graag beantwoord, omdat men enig initiatief verwacht.

Ik weet van heel veel zaken nix af op computergebied, maar 95% van de tijd kan ik er zo wel uitkomen. Een enkele keer kom ik er niet uit, en dat plaats ik dan wel hier :)

Er IS dus geen kenniskloof tussen beginners en gevorderde, hooguit een inzetskloof. Wanneer je daar een forum voor maakt krijg je alleen maar meer luie users hier, terwijl men hier liever heeft dat mensen bijleren en inzet tonen.

[ Voor 20% gewijzigd door DarkX op 04-02-2004 20:20 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
DarkX schreef op 04 februari 2004 @ 20:19:
Het grote verschil tussen een n00b en een 'goeie' user op got is toch wel dat een goeie user wat meer moeite doet als ie vastloopt. Die leest de faq's, zoekt een keer op GoT en Google, en als je dat gedaan hebt is er bijna geen vraag meer die 'te dom' is voor GoT. Vragen die je zelf had kunnen vinden worden gewoon niet graag beantwoord, omdat men enig initiatief verwacht.

Ik weet van heel veel zaken nix af op computergebied, maar 95% van de tijd kan ik er zo wel uitkomen. Een enkele keer kom ik er niet uit, en dat plaats ik dan wel hier :)

Er IS dus geen kenniskloof tussen beginners en gevorderde, hooguit een inzetskloof. Wanneer je daar een forum voor maakt krijg je alleen maar meer luie users hier, terwijl men hier liever heeft dat mensen bijleren en inzet tonen.
het probleem is de meeste users beginnen / komen hier als ze radeloos zijn en dan heb je meestal geen zin meer dan heb je alles meestal al geprobeerd wat je in je weten hebt geprobeerd en op het moment dat je dan hief komt zie je nog eens 100en 1 linkjes en een faq die in de ogen van een geiriteerde user niet over een komt met je eigen probleem
DarkX schreef op 04 februari 2004 @ 20:28:
Mensen die hier komen en geen zin hebben om te zoeken moeten imo of zin maken of naar een ander forum gaan (beginnersweb ofzo). Als je dat gaat tolereren komen mensen allemaal met een hele andere instelling hier, en da's volgens mij niet wenselijk. Je wilt feitelijk een forum zonder specifieke regels waar je elke vraag kan neerplempen?

Lijkt mij vrij chaotisch.
is het ook alleen ipv dicht te gooien kan je da een user laten kalmeren en dan rustig ook al is het woord voor woord
dit is echter wel een inorme taak alleen dat is de enige manier dat je users die verkeerd beginnen tog nog een goeie richting in kunt krijgen. opslot gooien is een optie alleen dan heb je goed kans dat die user met wel ligt een hoop kennis op een ander vlak niet meer trug komt

[ Voor 27% gewijzigd door Shunt op 04-02-2004 20:34 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Mensen die hier komen en geen zin hebben om te zoeken moeten imo of zin maken of naar een ander forum gaan (beginnersweb ofzo). Als je dat gaat tolereren komen mensen allemaal met een hele andere instelling hier, en da's volgens mij niet wenselijk. Je wilt feitelijk een forum zonder specifieke regels waar je elke vraag kan neerplempen?

Lijkt mij vrij chaotisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

DarkX schreef op 04 februari 2004 @ 20:19:
Dat zei ik dus een stuk hierboven ook al ;)
Shunt schreef op 04 februari 2004 @ 20:15:
andere insteek
wie heeft er een server forum en tijd over en zet even GON neer :P
wrom als de kloof te groot is er niet een brug over maken die de overgang makkelijker maakt. en zo meteen de lamme users er uit filtert voor ze op het got zelf komen ?
Omdat voor 'n00bs' reeds www.beginnersweb.nl, www.computerdummies.nl, www.computeridee.nl/forum etc. etc. bestaat.

Voor 'gevorderde gebruikers' bestaat er voor zover ik weet 1 Nederlandstalige site, en daar zit je op :)

Dat is des te meer reden om het niveau hoog te dwingen, we vullen er een 'niche' mee op zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat soort forums zijn er wel voldoende. Maarja, welke tweaker gaat nou vragen beantwoorden op beginnersweb en andere fora. Dus de antwoorden zijn er ook nooit zo fantastisch. Maarja, got beschikt wel over mooie FAQ's en een mooie search. Er is zoveel te vinden dat je eigenlijk geen beginnersvragen hoeft te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Curry> Ja ongeveer wel, maar andere bewoording kan soms dingen verduidelijken :)
Shunt schreef op 04 februari 2004 @ 20:26:
[...]

is het ook alleen ipv dicht te gooien kan je da een user laten kalmeren en dan rustig ook al is het woord voor woord
dit is echter wel een inorme taak alleen dat is de enige manier dat je users die verkeerd beginnen tog nog een goeie richting in kunt krijgen. opslot gooien is een optie alleen dan heb je goed kans dat die user met wel ligt een hoop kennis op een ander vlak niet meer trug komt
Nou, wanneer ik een nieuweling een dom topic zie openen zie ik meestal mensen die vriendelijk uitleggen waarom hij een fout topic geopend heeft, en wat hij kan doen om het antwoord te vinden. Als het antwoord eenvoudig is staat er zelfs vaak gewoon het antwoord. Botweg op slot knallen gebeurd heel weinig, meestal bij mensen met een slechte historie.

[ Voor 5% gewijzigd door DarkX op 04-02-2004 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
Noork schreef op 04 februari 2004 @ 20:40:
Dat soort forums zijn er wel voldoende. Maarja, welke tweaker gaat nou vragen beantwoorden op beginnersweb en andere fora. Dus de antwoorden zijn er ook nooit zo fantastisch. Maarja, got beschikt wel over mooie FAQ's en een mooie search. Er is zoveel te vinden dat je eigenlijk geen beginnersvragen hoeft te stellen.
kijk deze insteek bedoel ik
op beginners web zitten wel mensen die er iets van weten. maar de keren dat ik er voor de grap heb kgekeken kwamen ze niet verder als vreemd zeg :X.
het gaat mij het er juist om dat de mensen op got (buiten de users die dat natuurlijk al doen) deze beginners beter kunnen helpen ipv gaan klagen dat er iets verkeerd is aan het topic (ook dit klinkt weer vreemd uit mijn mond ik weet het) hier zit mijn geschiedenis me niet mee ;)

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Nou, ze worden meestal dooverwezen naar het faq/search gebeuren, en 99% van de tijd vind je daar ook het antwoord.

It's better to teach someone to catch a fish than give him one :P

[ Voor 24% gewijzigd door DarkX op 04-02-2004 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Maar het is ook de bedoeling dat ze een topicreport aanmaken waarin ze zeggen dat de user niet heeft gezocht. :)
Eigen rechter spelen en de nieuwe gebruiker alleen maar afkraken, zonder verder op zijn vraag in te gaan, is ook zeker niet de bedoeling en er wordt ook wel op gelet dat dat soort dingen niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat Shunt helemaal gelijk heeft, ben zelf in sommige dingen best wel een n00b, en wil dus wel geholpen worden, maar soms wordt ik helemaal uitgescholden als ik iets vraag wat in jullie ogen dom is, maar waar ik toch wel meer over wil weten. Misschien idd een ID om 1 topic te maken waar iedereen z'n kleine vraagjes kan stellen die geen eigen topic waard zijn. Dan moeten daar natuurlijk wel een soort van regels voor zijn ofzow, om te zorgen dat het een niet te groot topic wordt. Dus dat als er bijv. meer dan 15 reply's zijn op je vraag dat je dan maar een eigen topic moet starten ofzow. Verder ga ik me er niet echt mee bemoeien, want ik zie dat het grootste deel tegen is, maar ga zo door _/-\o_ Shunt!!! _/-\o_

Als je een handtekeningen actie zou starten zou ik tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 20:54:
Misschien idd een ID om 1 topic te maken waar iedereen z'n kleine vraagjes kan stellen die geen eigen topic waard zijn.
Ik heb er ook wel eens aan gedacht zo'n topic te starten. Wat vinden de modjes daarvan?

edit: of moet ik even een nieuw draadje maken indien men dit als een idee ziet?

[ Voor 14% gewijzigd door Mike Jarod op 04-02-2004 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Shunt schreef op 04 februari 2004 @ 19:35:
een hoop mensen die nu bvb mod zijn kwamen hier ook waarschijnlijk in den beginnen om gewoon even een vraag beantwoord te hebben.
Ik kwam hier omdat ik tijd teveel had en vragen wou beantwoorden :X

Toen ik hier kwam had ik ook minder kennis dan nu. Desondanks, zover ik weet is dit m'n eerste topic. 2 maanden na registratie geopent, en dat ís tenminste een beetje een startpost. Niet dat het topic ooit opgelost is geraakt aangezien het gewoon om een bagger mobo ging, maar het gaat om het idee ;).
dan vraag ik gooi dan een n00b proof faq met de meest voor komen de problemen in de faq (direct dus de meeste mensen die echt problemen hebben met de pc en er niet uit komen hebben geen geduld om eerst door een faq heen te klikken. )
dat weet jij net zo goed als ik iedereen is zo begonnen de. neem ik aan tenminste een fout maken en die gaan herstellen.
Ja, daar heb ik eens aan gedacht. Maar toen ik er daadwerkelijk aan begon kwam ik niet verder dan 2 of 3 vragen. Sja. En zelfs die 2 of 3 vragen stonden dus al in de faq :z

Conclusie : users moeten gewoon zelf moeite doen, we gaan er vanuit dat users toch al echt basic computerkennis hebben (zoals kunnen internetten), en ze moeten ook wat normale taal die niet is geschreven voor mensen met een IQ van 60 begrijpen (de faq/stickies dus). Als ze dat doen is er eigenlijk al geen probleem meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 04-02-2004 21:05 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf ook dit als request eens gevraagd

Getting Started forum

Nu ik wat langer op GOT zit is het gewoon duidelijk dat beginners beter terecht zijn op beginnersweb.nl, hier kunnen ze ook beter geholpen worden.

(wannabee)Experts en beginners zijn dus beter uit als die forms er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, als er toch niet zo'n topic komt, en dit waarschijnlijk gelsoten wordt, nog ff een vraagje. Ik heb een aldi pc met een pioneer dvr-105 en heb tot nu toe nooit problemen gehad, maar ik probeer nu te branden op princo dvd-rw's en krijg alleen maar foutmeldingen en de meeste worden niet echt gelezen. Nu heb ik ff in het grootte pioneer dvr-105 topic gekeken, maar kan er niet echt in vinden )te groot om helemaal door te zoeken) en in andere fora's en gewoon op internet staat dat de princo's het moeten doen met mijn brander en de 1.30 firmware. Maar dat doen ze dus niet en er staat ook niet echt een oplossing voor als ze het niet doen. Kan iemand me hier helpen of moet ik toch maar een nieuw topic openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Exirion schreef op 04 februari 2004 @ 19:36:
Ik ben het hier volkomen mee eens. De drempel enigszins hoog houden mag wel mijns inziens, we zijn niet Gathering of Wizardklikkers, noch Gathering of Theemutsen, noch Gathering of MSNfanaten. Enige basiskennis mag dus wel vereist worden, en er zijn zat andere fora waar je je ei kwijt kunt als je bang bent dat GoT te hoog gegrepen is voor je :)

Overigens is die drempel niet eens zo hoog - inzet en moeite tonen is vaak veeeeel belangrijker dan hoeveel kennis je al wel niet hebt. als je moeite doet, en toont dat je er echt niet uitkomt, zijn mensen je prima bereid te helpen.

we gaan mensen alleen niet uitleggen hoe ze de xp firewall uitdoen, of een simpele router installeren. dat komt iedereen de strot uit, en dan raakt GoT in een neerwaartse spiraal, aangezien de mensen met kennis dan zullen weglopen omdat ze gefrustreerd raken. GoT heeft jaren relatief hoog niveau gehad, en is toch 's lands grootste forum. Als het niveau echt zo hoog was, was dat niet zo, dus ik denk dat het reuze mee valt :)

Om te reageren op Verwijderd in "sub forum voor beginners ?" een LA discussie topic kan nooit bedoeld zijn voor techvragen, je kunt dus beter een topic in het relevante forum openen :)

[ Voor 9% gewijzigd door G33rt op 04-02-2004 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 21:10:
Nah, als er toch niet zo'n topic komt, en dit waarschijnlijk gelsoten wordt, nog ff een vraagje. Ik heb een aldi pc met een pioneer dvr-105 en heb tot nu toe nooit problemen gehad, maar ik probeer nu te branden op princo dvd-rw's en krijg alleen maar foutmeldingen en de meeste worden niet echt gelezen. Nu heb ik ff in het grootte pioneer dvr-105 topic gekeken, maar kan er niet echt in vinden )te groot om helemaal door te zoeken) en in andere fora's en gewoon op internet staat dat de princo's het moeten doen met mijn brander en de 1.30 firmware. Maar dat doen ze dus niet en er staat ook niet echt een oplossing voor als ze het niet doen. Kan iemand me hier helpen of moet ik toch maar een nieuw topic openen?
Ja dit heeft geen enkel nut om dit hier te plaatsen. Als je dit een beetje goed onderbouwt (even beter uitleggen wat voor foutmeldingen je krijgt en op welk moment de cd's mislukken), moet je maar een nieuw topic plaatsen. (misschien toch nog even een tip, probeer eens andere cd's, en kom dan nog eens terug hier als het niet lukt)

[ Voor 13% gewijzigd door Noork op 04-02-2004 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

owkee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Shunt schreef op 04 februari 2004 @ 19:35:
een hoop mensen die nu bvb mod zijn kwamen hier ook waarschijnlijk in den beginnen om gewoon even een vraag beantwoord te hebben.
ik neem aan dat dit de basis is geweest van got (of zit ik er nu naast)
en neem aan dat jij ook genoeg geholpen bent door jan alleman ;)
[/quote]

Je neemt teveel aan en veronderstelt teveel.

Ten eerste zijn de grootste die-hards pioniers die zijn begonnen in een tijd dat er nog geen Internet was waar je alles zo maar op kon zoeken. Het was boeken kopen, en als je geen geld had dan ging je ze in de boekenwinkel staan doorlezen om naar info te zoeken. Verder was het een kwestie van uitproberen en dingen ontdekken en leren. Geen vraag-maar-raak op een forum dus.

Verder snap je geloof ik weinig van de basis van GoT. De doelgroep enzo. Voor mensen die alleen maar willen leren zijn er andere fora, en GoT heeft nog altijd een Search functie waar genoeg mee te leren is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Ben ik trouwens de enige die hier niet gekomen is om een vraag te stellen :? Bij nazoeken vind ik dat mijn eerste technische vraag bijna een half jaar nadat ik hier geregistreerd ben gesteld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Shunt schreef op 04 februari 2004 @ 20:46:
[...]
het gaat mij het er juist om dat de mensen op got (buiten de users die dat natuurlijk al doen) deze beginners beter kunnen helpen
En jij dacht dat ik tijd of zin had om 5 keer per week uit te leggen hoe je Hello World schrijft? Ik zit sinds jaar en dag op GoT omdat ik geinteresseerd ben in programmeren voor gevorderden, en daar graag vragen over beantwoord die mij in mijn inzichten als developer verder kunnen stimuleren. Ik ben geen helpdesk, ik ben professioneel developer.

Het hele concept 'forum' strookt niet met wat je hier zegt. Een forum heeft discussies. Discussies vereisen mensen die iets te discussieren hebben. Met een strikte scheiding tussen 'zij die het wel weten' en 'zij die het niet weten' heb je geen discussies, want de eerste groep heeft altijd gelijk, en als ze het niet hebben is er niemand die ze erop kan wijzen. Een relatie waarin 1% van de participanten 99% van de antwoorden geeft is geen forum, dat is een helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Het is eigenlijk heel frappant, er zijn twee groepen gebruikers op GoT. De ene groep vind het leuk om anderen te helpen en dingen uit te zoeken. Die hebben in het verleden ook vast wel eens een slotje gehad en domme dingen gezegd projectie! :+ , maar hebben al vroeg beseft dat dat niet de manier is. Die komen er op den duur achter dat het beter is om zelf dingen uit te kunnen zoeken. Waarom? Omdat als je het zelf vanaf de bodem uitzoekt weet je hoe het echt zit.

De andere groep users is (nog) niet zo goed in staat om zelf de juiste bronnen aan te boren op zoek naar de informatie die ze zoeken. De eerste groep probeert de tweede groep zover te krijgen dat ze dat wel leren en vervolgens gaat deze 2e groep ook langzaam maar zeker tot de eerste behoren.

In de ene extreme situatie komt de tweede groep de eerste groep zo vaak vervelen door stomme vragen te stellen en verpest het de sfeer, wordt er weer streng gemodereerd en zwakt dat weer een beetje af.

In de andere extreme situatie maken de users zelf het forum overbodig, in zoverre dat het enkel nog dient om de kennis aan elkaar te toetsen en op te zoeken in plaats van (direct) kennis met elkaar uit te wisselen. Dan komen er geen nieuwe vragen meer bij, want iedereen zoekt alles zelf al uit.

Het mag duidelijk zijn dat beide situaties niet gewenst zijn, dus de twee groepen moeten elkaar in balans houden.

Wat de topicstarter hier voorstelt is eigenlijk koers te zetten op extreme situatie No.1 en dat kunnen de users van groep 1 niet zo goed waarderen. Kortom: ik denk dat we moeten blijven zoeken naar die balans, en niet met een dergelijk forum (of topic) het forum uit balans trekken. Het gevolg is namelijk dat de mensen met veel kennis en hulpvaardigheid er ook nog weinig in zien om antwoorden te geven (“alwéér die vraag?”) met als gevolg dat die vertrekken en de naam inderdaad veranderd kan gaan worden naar Gathering of Theemutsen ;)

Extreme situatie No.2 zetten we eigenlijk sowieso wel koers op, maar het voordeel is dat er elke dag weer nieuwe gebruikers bijkomen en dat de balans (dus) niet verstoort.

So much for my yin/yang theory :)

[ Voor 3% gewijzigd door drm op 04-02-2004 21:42 ]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

DarkX schreef op 04 februari 2004 @ 21:34:
Ben ik trouwens de enige die hier niet gekomen is om een vraag te stellen :? Bij nazoeken vind ik dat mijn eerste technische vraag bijna een half jaar nadat ik hier geregistreerd ben gesteld is :)
Ik heb in m'n hele historie hier geloof ik 2 topics in P&W zelf geopend voordat ik mod werd, tegenover ~2000 posts :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zie ook een dergelijke onderverdeling in groepen, maar dan veel meer in een tweede as, eentje van motivatie. Nieuwe gebruikers komen dagelijks met topics van laag niveau. Maar er is vanaf dag 1 al een enorm verschil in houding te merken tussen gebruikers die hun best willen doen en gebruikers die dat niet (kunnen) opbrengen.

Je zou het je zo kunnen voorstellen:

Kan niet, wil wel | kan wel, wil wel
-------------------------------------------------
Kan niet, wil niet | kan wel, wil niet

Je ziet heel veel mensen van 'kan niet, wil wel' doorgroeien naar 'kan wel, wil wel', maar op de andere as zie je het veel minder. Mensen die niet bereid zijn de moeite te doen voor een fatsoenlijke topicstart, maar ook de inbreng in andermans topic, zullen misschien technisch beter worden (al valt dat ook vaak tegen), maar die houding zie je maar heel zelden veranderen.

Ik denk dat de overgrote meerderheid van de mensen die we 'kwijtraken' aan beginnersweb c.s. behoren tot de 'kan niet, wil niet' categorie. Dat zijn vaak mensen die als ze evenveel moeite in het verzorgen van hun inbreng stopten als het schoppen tegen de 'kinderachtige regeltjes' van GoT, veel meer uit GoT hadden gehaald (naast er ook wat in te hebben gestopt).

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand van de 'kan niet, wil wel' groep zien vertrekken. Zolang dat zo blijft zie ik geen enkel probleem met de natuurlijke afvloei die je ziet. Heel bot genomen ben je natuurlijk mensen in de 'wil niet' categorie sowieso liever kwijt dan rijk :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

curry684 schreef op 04 februari 2004 @ 21:42:
[...]

Ik heb in m'n hele historie hier geloof ik 2 topics in P&W zelf geopend voordat ik mod werd, tegenover ~2000 posts :X
Ah, ik wel iets meer. 57 topic op 7898 posts :)

Maar daar zit dan wel nog wat BUG en SM stuph bij, beetje NST, SG en HK onzin. Geen zin om het aantal specifieke vragen te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
Ik registreerde omdat ik een persoon wou helpen met een probleem :D
Was btw ook nog een oude koe ook. echter het verhaal van drm zie ik ook. alleen het probleem in mijn ogen is dat deze schijding ook sterk bij de modjes te zien is.

(voor ik begin) ik heb 100% respect voor het werk dat er vericht word. en ik weet dat het vrijwilligers werk is en dat er aan het geduld en wilskracht van modjes ook een einde zit.

alleen ik krijg vaak de indruk dat als je sommige sluitings posts ziet van redelijk n00b topic (de topics die vallen onder kan niet wil wel ) bij de ene mod heel bot zijn en direct van dicht zoekwerk.
en bij de andere mod komt hier een voledige verklaring bij + nog een bump in de goede riching. daar ben ik ook zeer dankbaar voor wat op deze manier hou je gewoon dat soort mensen hier.

(ik heb deze tekst letterlijk 10 x overnieuw gedaan van 300 woorden naar 20 van 20 weer naar 100 enz enz ik verwoorde het steeds in een manier dat waarschijnlijk niet gewardeerd kon worden door sommige mods en kon mischien de indruk wekken dat ik vond dat de mods hun werk niet goed deden wat dus totaal niet is)

/edit

negeer de post hier boven maar ik denk niet meer helder na 8)7
ik wil geen enkele mod beledigen en heb 100% begrip voor de situatie maar ik vind het gewoon fijn om ook even de insteek van den rode ridders te horen

[ Voor 10% gewijzigd door Shunt op 04-02-2004 22:19 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

de ene keer krijg je een vraag die al 20000 keer gevraagd is dan wil je niet even politiek correct zijn :) modjes zijn ook maar mensen :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:48
Ik begin GoT ook ergerend te vinden, ik begin zelfs usergroepen te onderschijden. Ik ga niet overal hier, in dat forumpje voor Procesoren enzo kom ik nooit bvb, maar waar ik wel ga is de HK en SG. Dit zijn nu mijn vaste plekjes naast fotografie en Gadgets (weinig).

Vroeger deed ik CME, DHO, en SG ... Nu durf ik gewoon niet meer in CME, wat je daar ziet is ERG: zagende klungels die heel de dag ledsfans in hun pc vijzen (stoer hé). Ik breek niet de Die-hards CMEers af, die respecteer ik, maar de ik-ben-een tweaker-omdat-ik-een-ledfan-heb vind ik erg, zij verknoeien de boel en duwen CME op puberaal niveau.
To the point, dit ras tweakers verspreid zich hier overal... in de SG viel het mee, maar nu: de HK ... Ik ben daar ook pas, maar vind het niveau lager en lager gaan. Door mensen in de HK te laten, kweek je de HK-mentaliteit op de rest van GoT! Dan zie je meer en meer HK replies in de tech-forums, soms betrap ik me er ook op.
Dat nieuwe sub-forum in HardeWaren is ook een n00b trekker. Je moet nieuwe twekers niet zo lokken, ze moeten zelf komen en zich verdiepen in de materie om te kunnen volgen. Ze moeten MOEITE doen om hier bij te horen.

Een n00b forum is de DOOD voor GoT, na 2posts daar zullen ze zich allen al tweaker voelen en gaan ze heel GoT verneuken. Dan doen ze wanna-be posts die op niks trekken, verzieken SG... Ook iets, door dat massaal HK-XS gebeuren, word SG verwaarloosd!, veel mensen posten in de HK wat perfect in SG kan, uit luiheid, stoerdoenerij ("zie ik kan in de HK) ...

Ik erger me stilaan aan GoT, er moet iets gaan gebeuren, zeker met het beleid rond de HK!

[ Voor 4% gewijzigd door jvvv op 04-02-2004 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

:X

* DarkX heeft meer een hekel aan elitair gezever van ubertweakers dan aan newbies die wat foute posts maken. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat hier alleen mensen met veel kennis van tweaken mogen komen oid, zoals ik eerder zei zijn n00bs geen mensen die minder weten, maar minder inzet tonen. Dat ze lelijkere casemods maken moeten zei weten, als ze daar een goeie post van maken en niet naar de bekende weg vragen. Mgoe, dat ben ik dan weer, en ben toch meer een W&G slet dan een CME slet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
dion_b schreef op 04 februari 2004 @ 21:55:
Je ziet heel veel mensen van 'kan niet, wil wel' doorgroeien naar 'kan wel, wil wel', maar op de andere as zie je het veel minder. Mensen die niet bereid zijn de moeite te doen voor een fatsoenlijke topicstart, maar ook de inbreng in andermans topic, zullen misschien technisch beter worden (al valt dat ook vaak tegen), maar die houding zie je maar heel zelden veranderen.
en soms komt het toch voor, wat alleen maar gewenst is. boven je horizontale lijn is het oke, niet willen is erger dan niet kunnen zoals ik al zei :)
De ene groep vind het leuk om anderen te helpen en dingen uit te zoeken. Die hebben in het verleden ook vast wel eens een slotje gehad en domme dingen gezegd projectie!
offtopic:
drm heb je op iemand als ikzelf of jijzelf* lopen zoeken? :+

offtopic:
*nofi, maar ook jij hebt ergens een slotje van ACM over zoeken zag ik net :P
DarkX schreef op 04 februari 2004 @ 22:41:
een verhaaltje over afzeiken
daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, je kunt beter een domme vraag stellen dan iemand keihard de grond inboren. ten eerste zullen veel mensen daardoor afgeschrikt zijn (of eigenwijs nog 2 n00btopics openen O-)) en komen ze niet meer terug, of ze nemen dat over op het moment dat ze iemand een vraag zien stellen die zij dom vinden :)

deze post is niet bedoeld als bashing richting crewleden of drm in het bijzonder overigens :)

[ Voor 7% gewijzigd door G33rt op 04-02-2004 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

G33rt:
offtopic:
drm heb je op iemand als ikzelf of jijzelf* lopen zoeken? :+
*nofi, maar ook jij hebt ergens een slotje van ACM over zoeken zag ik net :P

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
offtopic:
ik dacht zoiets al ja... en iets als deze beschamende crap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
offtopic:
we gaan nog al offtopic is het niet

Nieuw moederbord weer defect?
dit vind ik nu wel weer vallen onder kan wel wil wel maar doet niet voledig.
(let btw ook op de zeer nuttige reactie over een automobiele)

[ Voor 65% gewijzigd door Shunt op 04-02-2004 23:05 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Shunt schreef op 04 februari 2004 @ 23:02:
offtopic:
we gaan nog al offtopic is het niet

Nieuw moederbord weer defect?
dit vind ik nu wel weer vallen onder kan wel wil wel maar doet niet voledig.
(let btw ook op de zeer nuttige reactie over een automobiele)
Die vind ik ook best matig. Ik zal zo wel even proberen dat een beetje bij te sturen, en die van die automobiele hoort nog wel wat.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Subforum voor beginners lijkt mij persoonlijk vrij nutteloos. Beginners kunnen immers bij Beginnersweb terecht, of bij een van de diverse alternatieven hiervoor. Dat users niet helemaal wegwijs kunnen worden op het forum is mijn inziens te wijten aan het feit dat ze Registratievoorwaarden en faq, Het algemeen beleid. Iedereen wordt geacht zich hieraan te houden en De Algemene Voorwaarden. niet goed gelezen hebben, danwel de policy van het betreffende subforum.

Een beginnersforum toevoegen zou enkel meer users en dataverkeer opleveren. GoT zou er niet veel aan hebben denk ik. Ook past het niet binnen het business-concept : Dicussieplek voor bovenmtig in computers geinteresseerde individuen. Concreet zou ik zeggen dat een beginnersforum GoT snel een soort helpdeskimago zou geven wat men dus juist _niet_ wil.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
Kijk die indruk hebben veel mensen toch al dat got een helpdesk is. Kijk een groot deel van de gesloten topics daar maar op na. Maar waar ik op terug blijf komen is dat het misschien wat is om met een aantal gedreven tweakers. Die het werl leuk vinden om n00bs te helpen met hun helpdesk probleempjes een klein (desnoods)losstaand forumpje te starten waar zij hun ei kwijt kunnen. Van uit daar kan je weer kijken van He die user heeft er ook best verstand van die zou wel passen op got. Zo kan zoiets werken als een filter voor de beginners.

Als al dat soort mensen eerst hun ei kwijt kunnen dan kunnen zij daar na rond gaan neuzen op het forum. (Ik kwam ook al van af 2001 op got) alleen regde pas later kijk dan heb je al een beetje kennis van zaken. Maar een hoop mensen krijgen got als een soort van helpdesk voor geschoteld (door meestal ook beginnende tweakers.) dus waarom niet juist die users uit het forum (de echte core van got that is)

Iets extremer maar misschien wel een optie.
dat de users die nieuw zijn eerst 2 daagjes niets meer kunnen zien dan een topic / forum voor problemen. En faq's. Dan kan een persoon dat alleen komt met vragen zijn ei daar kwijt. En heb je er verder geen last meer van. Alleen als een user echt iets wil doen op got. Dan kan hij na 2 dagen tussen de echte tweakers mengen.

ik kan me nog iets vaags herinneren van een oud topic dat hier ook eens over gestart was
whoami schreef op 05 februari 2004 @ 10:11:
Shunt
Sorry voor deze offtopic bijdrage, maar ik zou het wel op prijs stellen dat je wat meer aandacht besteedde aan je posts.
Een nieuwe zin begin je bv. met een hoofdletter, en kijk je post ook eens na op spelfouten.
Ik bedoel: het is terug ipv trug; desnoods ipv desnoots, etc.....
Dat zou je post heel wat leesbaarder maken, want nu heb ik niet eens zin om het te lezen.

Daarnaast: iedere 'business' heeft een doelgroep; die van GoT is de wat meer ervaren computergebruiker.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de indruk hebben dat GoT een helpdesk is, aangezien er daar actief tegen opgetreden wordt. Mensen die GoT hardnekkig als een helpdesk blijven beschouwen en gebruiken, houden het hier toch meestal niet te lang uit.
Ik ga meestal na dat ik het gepost heb nog eventjes met word er over heen. Alleen ik heb nu een beetje tijd te kort. En geloof me dit is tijden veel erger geworden. Ik heb een redelijke vorm van woordblindheid en dyslexie. Geen excuus om er geen tekst verwerker over heen te gooien maar ik probeer het wel degelijk. Echter vind ik het soms een beetje overdreven dat hier zo op gelet wordt. Ik lees gewoon over dat soort fouten heen en snap dan nog steeds wat er staat hoor.

offtopic:
W2003 server aan het instaleren

;)

[ Voor 35% gewijzigd door Shunt op 05-02-2004 10:34 . Reden: word is me bestigste vriendt ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 11:48
Shunt
Sorry voor deze offtopic bijdrage, maar ik zou het wel op prijs stellen dat je wat meer aandacht besteedde aan je posts.
Een nieuwe zin begin je bv. met een hoofdletter, en kijk je post ook eens na op spelfouten.
Ik bedoel: het is terug ipv trug; desnoods ipv desnoots, etc.....
Dat zou je post heel wat leesbaarder maken, want nu heb ik niet eens zin om het te lezen.

Daarnaast: iedere 'business' heeft een doelgroep; die van GoT is de wat meer ervaren computergebruiker.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de indruk hebben dat GoT een helpdesk is, aangezien er daar actief tegen opgetreden wordt. Mensen die GoT hardnekkig als een helpdesk blijven beschouwen en gebruiken, houden het hier toch meestal niet te lang uit.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Shunt schreef op 05 februari 2004 @ 10:03:
Kijk die indruk hebben veel mensen toch al dat got een helpdesk is. Kijk een groot deel van de gesloten topics daar maar op na. Maar waar ik op terug blijf komen is dat het misschien wat is om met een aantal gedreven tweakers. Die het werl leuk vinden om n00bs te helpen met hun helpdesk probleempjes een klein (desnoods)losstaand forumpje te starten waar zij hun ei kwijt kunnen. Van uit daar kan je weer kijken van He die user heeft er ook best verstand van die zou wel passen op got. Zo kan zoiets werken als een filter voor de beginners.
Een 'beginner' zal nooit voor een beginnersforum kiezen - maar altijd voor het 'echte' forum, juist omdat daar veelal meer kennis aanwezig is. Je zou dan al bijna automatisch uitkomen op:
dat de users die nieuw zijn eerst 2 daagjes niets meer kunnen zien dan een topic / forum voor problemen.
Dat lijkt me geen goed idee - er zijn ook heel veel users die registreren om te helpen, die schrik je daarmee af. Verder moet je als community niet al te veel willen betuttelen als dat niet strict noodzakelijk is.

Verder moet je je afvragen hoeveel mensen echt voor langere tijd geintresseerd zijn in topics van mensen die zelf geen moeite willen doen - dat houd je namelijk over. De topics waar mensen wel moeite willen doen kunnen namelijk heel goed op GoT bestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Toch vind ik dat de attitude tov newbies niet altijd even positief is :{

Net kwam er op W&G zo iemand binnen (Hallo), en gelijk gaat men met de faq smijten en die gast afzeiken. Van mij hoeft dat niet zo, als je daar even vriendelijk naar verwijst met een kleine uitleg heb je kans dat zo iemand bijstuurt en dat hij een categorie 1 user (zie drm :P) wordt, maar zo gaat zo iemand alleen maar rellen en komt er nooit iets nuttigs uit. Beetje jammer...

Ipv:
Kun je toch ook iets plaatsen als:
Hoi :)

Leuk dat je nieuw bent, maar mensen gaan hier heel snel zeuren over faq's enzo als je zo binnen komt :) GoT verwacht van de mensen die er komen dat ze zelf wat moeite doen om aan hun antwoorden te komen, vandaar :)

Lees de algemene faq om te kijken wat wel en niet mag, en daarna de W&G faq omdat daar gewoon al heel veel info in staat. Als je dan een specifieke vraag hebt kun je uiteraard weer terugkomen. Maar: "ik wil iets, help me" hebben wij verder geen zin in :)

Succes!
Okay, het kost IETS meer moeite, maar dan gaat zo iemand tenminste niet met de kont tegen de krib wat je nu wel direct krijgt. Een newbie forum lost imo niks op, omdat dat vol met dit soort topics komt, maar een wat betere opvang van newbies door vooral users maar soms ook door crew vind ik an sich wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier, eens een NOOB aan het woord:

ok, ik ben ook een noob en ik wil even een paar dingen zeggen:

ik heb hier ook al onder mijn voeten gekregen dat ik dingen vraag die al eens eerder gevraagd zijn, en sorry daarvoor, maar jullie moeten wel iets begrijpen:

je bent nog in het stadium VOOR noob (een nul, je heb net gehoord van casemodding).
je hebt nog geen idee wat je wil doen maar je bent geïnteresseerd.
je komt een forum tegen met tonnen informatie en het forum wordt DOOR iedereen VOOR iedereen aangeraden.
je begint en hebt een vraag waar je mee zit (bv kan ik deze koeler op mijn videokaart zetten.) je zoekt wat in de search, je vind zo'n 60-tal pagina's waar je koeler of je vga kaart in voorkomen. je begint wat te lezen, maar na 15 min denk je, niemand heeft MIJN specifieke vraag gesteld, dus denk je, ok, dan vraag ik het wel even. ok, het is misschien wat gemakzucht, maar je zit met een vraag en je wilt graag een antwoord. jullie moeten ook weten dat het voor JULLIE al de 10e keer die vraag is, maar voor hem NIET hé.hij wilt hulp en hier wordt hulp geboden...
en wat krijg je dan: afgeblaf, "je hebt niet goed gezocht" "djeezus, weer zo één "... "OMG, die sukkels kunnen echt niet meer zelf"
ok, soms smijten mensen hun hier op dit forum zonder alles goed gelezen te hebben, ("ik wil modden maar ik weet niet wat, iemand ideeën?")
maar is het dan niet veel simpeler van dit te melden aan een moderator en het topic te laten afsluiten (en waarom verdwijnen afgesloten topics niet gewoon metteen van het forum)
neen, jullie moeten hem persee afblaffen en uitkafferen.

ik kreeg een mailtje waarin stond dat er ook links waren alla, www.beginnersweb.nl, www.iksnaphetniet.nl, www.helpmij.nl

ok, terecht, maar als je niet wilt dat beginners (en inderdaad dat zijn jullie allemaal ooit geweest) op het forum komen, laat dit dan wat duidelijker blijken.
het is hier soms teveel het spelletje: "de leraar die als leerling gepest werd op school pest nu zijn eigen leerlingen..."

stel je eens in onze plaats, zeg gewoon: "ik denk dat je beter eens de faq goed leest, en op de beginners-sites gaat kijken en als je daar nog niet geholpen bent, kom dan nog maar eens hier... ipv ons uit te schelden...
mijn gedacht !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Hoi Discotrut :)

Lees curry684 in "sub forum voor beginners ?" eens om alvast een gedeelte van je vraag te beantwoorden ;)

En wat betreft: ja elitair geneuzel ("wat ben jij dom" en zo), slotjeroepen en alles is verschrikkelijk irritant en wordt hard tegen gemodereerd (er zijn afaik zelf permbans voor gevallen), maaaar in de tussentijd ben je natuurlijk bij het registreren wel akkoord gegaan met dat stukje 'Registratievoorwaarden':
Gathering of Tweakers.net is een forum dat bedoeld is voor mensen die bovenmatig geïnteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.
Sommige mensen beschouwen deze passage als vrijbrief om lekker n00bs te bashen, die krijgen klappen ;) Maar aan de andere kant mogen we van de 'n00bs' die hier te gast zijn ook het fatsoen verwachten dat ze zich aanpassen aan de heersende regels.

En als ik de sluitmessage op je eerste topic van Verwijderd in "a NoOb that needs a little start-up help..." zie kun je toch moeilijk klagen dat je a) hier bewust onvriendelijk wordt bejegend of b) er niets wordt gezegd van slotjeroeperij :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 16:17:
ok, terecht, maar als je niet wilt dat beginners (en inderdaad dat zijn jullie allemaal ooit geweest) op het forum komen, laat dit dan wat duidelijker blijken.
Eerste post van curry684 gelezen ? GoT weert niet actief beginners, ze weren mensen die simpel weg hun vraag dumpen en een antwoord willen zonder zelf actief een oplossing te zoeken.

Daarnaast erger ik me ook rot aan mensen die in een 'slecht' topic reageren met 'waar blijft een slotje' of 'lees de faq', maar hier wordt actief tegen gemod. Maak altijd een TR aan en naar mijn mening (ik ben zwart dus geen ervaring) gaan moderator hier vrij streng mee om, JUIST omdat ze beginners niet willen afschrikken door users die met FAQ linkjes gooien :).

Ik hoor dit wel vaker van vrienden en snap eigenlijk het hele probleem niet. Zolang je maar zorgt dat je het volgende doet:

- Lees even de quickstart sticky van forum, maar vaak is een beetje nadenken al genoeg :)
- Goed topic titel
- Uitgebreide start post
- Linkje naar topic waar je vraag ook wordt gestelt en uitleg waarom het niet van toepassing was / niet werkte
- Linkje van documentatie met kleine uitleg
- Voorbeeld wat je zelf hebt geprobeerd en waarom het niet werkt.

Misschien vergeet ik iets, maar deze paar puntjes zorgen ervoor dat je topic bijna 100% zeker open blijft. Je toont inzet, je hebt geprobeerd en toont aan dat je het nodige hebt nagezocht. Ik denk dat een rood mannetje dan haast nooit je topic op slot gooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:05

Jaymz

Keep on moving !

Bovenstaand stuk is al een paar keer aangehaald, alleen is er 1 stuk nog niet erg duidelijk uitgehaald dat ik desalniettemin bewust zo heb geschreven (ja, hij's van mijn hand :P)

...bedoeld is voor...

Er staat dus *niet* dat GoT is bedoeld voor de experts enzo. Iemand die bovenmatig is geinteresseerd is in computers enzo hoeft niet perse (hoewel het wel bovengemiddeld vaak voorkomt ;)) overal verstand van te hebben en dergelijke.

Aan de andere kant staat er wel voorziet haar bezoekers om op niveau over deze zaken te discussiëren. Aan de ene kant verwachten we dus wel enige vorm van niveau (hoewel je een domme vraag 'slim' kan stellen ;)), maar aan de andere kant *proberen* we er in te voorzien, wat dus inhoudt dat het geen keiharde voorwaarde is :)

Ergo:

Persoonlijk vindt ik het één van de belangrijkste stukjes uit de faq (de formulering heeft me dan ook véél tijd gekost :X), aan de andere kant vindt ik wel dat je betreffend stuk niet uit z'n verband moet rukken om iemand het vuur aan de schenen te leggen.

Live and let live, don't live and let die :Y)
- Lees even de quickstart sticky van forum, maar vaak is een beetje nadenken al genoeg :)
- Goed topic titel
- Uitgebreide start post
- Linkje naar topic waar je vraag ook wordt gestelt en uitleg waarom het niet van toepassing was / niet werkte
- Linkje van documentatie met kleine uitleg
- Voorbeeld wat je zelf hebt geprobeerd en waarom het niet werkt.
Bovenstaand is 'GoT-survival in het kort, lukt het je om dat goed voorelkaar te krijgen en op een begrijpelijke/leesbare manier neer te zetten ben je al heel erg ver :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jaymz op 06-03-2004 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 16:17:
je zoekt wat in de search, je vind zo'n 60-tal pagina's waar je koeler of je vga kaart in voorkomen. je begint wat te lezen, maar na 15 min denk je, niemand heeft MIJN specifieke vraag gesteld,
offtopic:
weet je wat nog veel erger is? als er veel topics juist wel over jouw vraag gaan. die eindigen namelijk allemaal met: slotje, zie de search. en da's dus rondjes lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 00:51:
[...]

offtopic:
weet je wat nog veel erger is? als er veel topics juist wel over jouw vraag gaan. die eindigen namelijk allemaal met: slotje, zie de search. en da's dus rondjes lopen
psst je kunt in de search aangeven dat je alleen open topics wil zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op 06 maart 2004 @ 00:57:
[...]

psst je kunt in de search aangeven dat je alleen open topics wil zien ;)
:9~ _/-\o_
erm, is dat nieuw ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 01:01:
[...]

:9~ _/-\o_
erm, is dat nieuw ofzo?
Ja, sinds 2000 of zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Aan de ene kant vind ik dat er een appart stukje moet komen voor beginners. Dus hoofdgroep beginners met daar onder 2 of 3 thema's. Al is het maar om de beginners vragen daar heen te dumpen ipv een slotje te geven. Maar er moet wel een standaard in zitten, mensen dienen zelf wel aan te geven wat ze geprobeerd hebben. En zo voorbeeld als "hello world" nemen ze maar een tutotrial voor.
De beginners kunnen namelijk op het laatst wizzkids worden. Eerst heeft GoT ze weggestuurd ga maar naar ......... (vul mmar iets in), maar als je beter ben, ben je weer welkom.

Aan de andere kant kunnen mensen eerst leren zoeken op GoT of op Google en weet niet wat, en ook eens "Lurk before you leap" doen. Ze kunnen de eigen met gemak registreren en dan rond kijken. Nu is het een trent ik heb een probleem ik schrijf me eigen in en stel me vraag zonder iets zelf uit te zoeken, dit kan natuurlijk ook weer niet.

Voor bijde is wat te zeggen ik zeg niet dat de ene oplossing beter is als de andere, maar in al die jaren dat ik hier zit heeft GoT nog nooit geprobeerd om een beginners gedeelte op te zetten. Misschien dat het tijd wordt om een beginners gedeelte op te zetten zoals ik in het eerste stuk schreef. Gewoon low tech en met admins die in de wereld van de beginner kunnen kruipen.

Als de
DarkX schreef op 07 februari 2004 @ 15:54:
Toch vind ik dat de attitude tov newbies niet altijd even positief is :{

Net kwam er op W&G zo iemand binnen (Hallo), en gelijk gaat men met de faq smijten en die gast afzeiken. Van mij hoeft dat niet zo, als je daar even vriendelijk naar verwijst met een kleine uitleg heb je kans dat zo iemand bijstuurt en dat hij een categorie 1 user (zie drm :P) wordt, maar zo gaat zo iemand alleen maar rellen en komt er nooit iets nuttigs uit. Beetje jammer...

[knip]
Wat in die topic gebeurd dient eens hard aangepakt te worden door de admins, een normale user hoeft dit niet te zeggen die kan gewoon of de topic negeren en/of topic report gebruiken, de TS wordt door een admin wel in de juiste richting geduwt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
we_are_borg schreef op 06 maart 2004 @ 02:23:
Aan de ene kant vind ik dat er een appart stukje moet komen voor beginners. Dus hoofdgroep beginners met daar onder 2 of 3 thema's. Al is het maar om de beginners vragen daar heen te dumpen ipv een slotje te geven. Maar er moet wel een standaard in zitten, mensen dienen zelf wel aan te geven wat ze geprobeerd hebben. En zo voorbeeld als "hello world" nemen ze maar een tutotrial voor.
De beginners kunnen namelijk op het laatst wizzkids worden. Eerst heeft GoT ze weggestuurd ga maar naar ......... (vul mmar iets in), maar als je beter ben, ben je weer welkom.
Ja maar dat soort topics mogen nu ook al volgens mij. Een absoluut n00b-topic met een goede topicstart waarin is omschreven wat het probleem is, wat er precies misgaat, wat er al geprobeerd is et cetara, die blijven gewoon open voor zover ik weet. Dus als je dat soort eisen gaat stellen in je Beginners-HG dan is er IMHO weinig anders dan op de rest van GoT en dan kunnen die vragen dus ook wel bij de rest van de forums in :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Harm schreef op 06 maart 2004 @ 02:32:
[...]
Ja maar dat soort topics mogen nu ook al volgens mij. Een absoluut n00b-topic met een goede topicstart waarin is omschreven wat het probleem is, wat er precies misgaat, wat er al geprobeerd is et cetara, die blijven gewoon open voor zover ik weet. Dus als je dat soort eisen gaat stellen in je Beginners-HG dan is er IMHO weinig anders dan op de rest van GoT en dan kunnen die vragen dus ook wel bij de rest van de forums in :) .
we_are_borg kijkt inderdaad over de gouden regel heen: de Google-regel.

De enige uniforme eis die over heel GoT geldt is dat je vraag niet binnen 10 minuten met Google opgelost moet kunnen worden. En zoals ik in curry684 in "sub forum voor beginners ?" aangeef: als je Google niet goed genoeg kent om de simpele dingen binnen 10 minuten te vinden ben je nog niet op het niveau dat op GoT van je gevraagd wordt :)

Zoals ik ook al eens heb gezegd maar geen zin heb linkje van op te zoeken: er zijn tig fora in Nederland die aan de vraag van 'de consument' naar beginnersfora voldoen, en er is er maar een die succesvol de vraag naar een forum voor de gevorderde gebruiker invult. Die status willen we graag bewaken omdat we geloven dat die onze Unique Selling Point is waarmee in de top-tien fora van de wereld staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

curry684 schreef op 06 maart 2004 @ 02:42:
[...]

we_are_borg kijkt inderdaad over de gouden regel heen: de Google-regel.

De enige uniforme eis die over heel GoT geldt is dat je vraag niet binnen 10 minuten met Google opgelost moet kunnen worden. En zoals ik in curry684 in "sub forum voor beginners ?" aangeef: als je Google niet goed genoeg kent om de simpele dingen binnen 10 minuten te vinden ben je nog niet op het niveau dat op GoT van je gevraagd wordt :)

Zoals ik ook al eens heb gezegd maar geen zin heb linkje van op te zoeken: er zijn tig fora in Nederland die aan de vraag van 'de consument' naar beginnersfora voldoen, en er is er maar een die succesvol de vraag naar een forum voor de gevorderde gebruiker invult. Die status willen we graag bewaken omdat we geloven dat die onze Unique Selling Point is waarmee in de top-tien fora van de wereld staan :)
Nee over de zoek regel zowel op Google en GoT ben ik het eens. Dit is het minimale wat elke TSer dient te doen, dus ook NooBs.

Unique Selling Point is misschien ook wel uitbreiden zodat je één wereld over laat gaan in een ander. Een fora waar vooranmelijk users op zitten die redelijk veel kennis in huis hebben die weer op hun beurt Noobs op het forum helpen in een speciale afdeling, zodat ze binnen de korste keren een volwaardig user zijn die niet meer als Noob aangesproken wordt maar als Tweaker.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben het een beetje met shunt eens, maar een apart subforum zal idd niet werken. waarom niet? men zal zeggen: ooow kijk weer een topic in GON geopend. en dan zal amper iemand reageren (uit angst dat er dan op hem wordt neergekeken of juist omdat hijzelf op anderen neerkijkt) of juist een andere beginner die misschien wel (onbedoeld) foute info verspreid. users met kennis zijn nodig en die zijn dan soms weer flamerig. soms heeft een beginner de gouden tip voor een probleem. het is belangrijk dat iedereen erin kan en wil reageren, dan pas heb je een goedlopende topic.

een andere aanpak van nieuwelingen: daar ben ik wel mee eens. de registratie is veelste makkelijk. ze zouden bij aktivering van hun account beter geconfronteerd moeten worden met de regels van GoT. ik dacht aan bijv een aktiveringsmail. maar
ik had begrepen dat de crew hier geen oren naar heeft ( omdat het in hun ogen niet zal werken, teveel rompslomp enz ) zij verwachten denk ik dat nieuwelingen eerst de voorwaarden gelezen hebben voordat ze lid werden.

ik moet wel zeggen dat ik erg veel heb geleerd van tweakers.net en GoT. tis nu voor mij een onmisbare bron van informatie. ik heb geen IT opleiding gedaan of wat dan ook met computers. ik ben gwoon op een dag achter een computer gekropen en heb wat kennis van computerzaken + computertijdschriften opgenomen wat niet altijd klopte en ik hier bijgeschaafd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unique Selling Point is misschien ook wel uitbreiden zodat je één wereld over laat gaan in een ander. Een fora waar voornamelijk users op zitten die redelijk veel kennis in huis hebben die weer op hun beurt Noobs op het forum helpen in een speciale afdeling, zodat ze binnen de korste keren een volwaardig user zijn die niet meer als Noob aangesproken wordt maar als Tweaker.
Is dat niet al lang en breed in gebruik op GoT? ;)
Kijk, ik persoonlijk verwacht niet dat iemand een 2e wereldwonder is, of hoog scoort op een IQ score - als ik op zoek ben naar mensen van dat type ga ik wel naar een Mensa/Pharos/Hint bijeenkomst :+
Op GoT wordt de simpele eis gesteld dat je zelf ook moeite doet voor 'jouw probleem'. Zolang jij dat laat zien zijn er veel mensen op GoT te vinden die samen met jou naar je probleem willen kijken om hun (in)zicht daarop te geven. Doe je dat niet en heb je de instelling van 'eerst vragen droppen en passief op antwoord wachten' dan loop je al snel tegen de moderator-lamp met de nodige bijsturing.

En mocht het nu echt zo zijn dat iemand moeite heeft met de antwoorden die hij vind @ GoT/Faq/Google, dan kan hij zelfs daarover meer duidelijkheid krijgen door die te vermelden in zijn topic.

Even een voorbeeld: stel er is een user die een led wilt gebruiken. Hij leest de CME Faq daarover, heeft wat topics gelezen uit de search, maar begrijpt niet waarom zijn ledje niet wil branden. Hij heeft van alles geprobeert en nada.
Als hij een topic opent alla:
Ik m'n ledje veranderd maar nu doet ie t niet
is het topic al snel dicht met een verwijzing naar de CME Faq/search en het verzoek meer moeite te steken alvorens een topic te openen.
Maar opent hij nu een topic alla:
Ik heb mijn powerledje omgewisseld voor een blauw ledje. Nu heb ik begrepen uit de CME Faq dat ik geen voorschakelweerstand nodig heb, dus die zit er niet tussen. Maar het probleem is dat het ledje het niet wil doen. Ik heb het ledje ook al andersom aangesloten, maar dan doet hij het ook niet. Met het oude ledje doet hij het wel, maar de blauwe dus niet. De blauwe led is niet kapot, die heb ik doorgemeten.
dan krijgt hij een mooi antwoord om eens met een voorschakelweerstand de led aan te sluiten op de 5V en de vraag of hij weet wat de specificaties van het ledje zijn zodat de nodige voorschakelweerstand berekend kan worden aan de hand van de info uit de CME Faq.

Algemeen ( ook in die echte wereld buiten GoT ;) ):
Ik heb altijd geleerd dat als je een goed antwoord wilt, dat je ook een goede vraag moet stellen. Stel je de vraag te open, dan kan je antwoord ook alle kanten op gaan. Stel je de vraag gericht, dan is het antwoord/oplossing ook gericht.

Maar goed, de grijze n00bzone zoals jij die voorsteld is imo in de praktijk een stuk moeilijker. Tenslotte zouden er in zo'n gebied ook andere regels gelden. Naar mijn mening is het dan duidelijker om GoT wide gewoon dezelfde regels te handhaven en users bijsturen waar nodig. Dat je een nieuwe user bent zien de moderators ook wel, dus je moet het wel bont maken wil je met 1 a 2 topics er gelijk 'uit' liggen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 04:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier dan een reactie van de opper n00b, ik denk dat ik met recht wel de grootste n00b ben tussen alle users alhier.

Ik ben het met een hele boel mensen hier eens, dat dit forum toch wel bedoeld is voor de upper class, gelijkgestemden en dergelijke, maar dat houd ook een keer op, er zal nieuw en vers bloed in moeten stromen, en dat krijg je door mensen zoals ik ook met respect te behandelen, wij moeten ook ergens beginnen immers!

En nu wil ik die andere sites zoals beginnersweb en dergelijke niet afkraken, ben allang blij dat ze er zijn, maar idd vragen over hoe deel ik mijn favorieten in, hoe stuur ik een bijlage mee, en hoe verander ik de achtergrond van mijn buroblad, zijn inderdaad voor de echte beginners, kortom er is een gat tussen beginner en GoT mijns inziens!

En inderdaad als je hier voor de eerste keer komt, zie je dit ook als een soort van helpdesk, hier zitten de mensen met verstand van zaken, laat ik het maar eens vragen, want met Google kom ik er niet uit, en de handleiding word ik ook niks wijzer van, dus post je een topic, krijgt enkele reacties en een slotje. En als je dan een mailtje stuurt naar de mod, van hey, waarom doe jij een topic van mij op slot en je krijgt dan geen reactie terug, ja dan houd alles op.

Ik kom hier nu een aantal weken en begin steeds meer dingen op te zoeken, en soms vind je nog een antwoord ook, is niet altijd zo als je een FAQ raadpleegd, maar begin het nu ook al een beetje door te krijgen, en zo zal het met de meeste n00bs gaan, 1st vragen, later zoeken, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Nu hebben wellicht het gros van de tweakers hier geen zin en tijd voor daar ze hier komen vanwege hun beroep en zoeken naar gerichte antwoorden voor hun probleem, maar dat is in feite eigenlijk het zelfde, en ik denk dan laten die specialisten die echt een superverstand hebben van bepaalde onderwerpen dan niet kijken naar topics die n00bs aanbrengen, hoeven ze zich er ook niet te storen!

En wanneer ben je nog een n00b? Als je voor je werk complete bouwtekeningen maakt met AutoCAD, maar geen idee hebt hoe je een pc kast open krijgt? Of als je voor je werk pc's in elkaar zet maar geen idee hebt hoe iets te tekenen?

Voor elk wat wils, en zo zou mijns inziens het hier ook moeten zijn, jullie als superusers hebben zo veel kennis en kunde ieder op zijn eigen gebied, help zo nu en dan een arme stumpert ook eens een keer met zijn probleem, daarna gaat hij het probleem ook snappen en zich er ook meer in verdiepen, ik althans wel :)

We zijn allemaal maar mensen, laten we elkaar helpen wanneer dit mogelijk is.

Amen O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je dan een mailtje stuurt naar de mod, van hey, waarom doe jij een topic van mij op slot en je krijgt dan geen reactie terug, ja dan houd alles op.
Ik kan mij niet voorstellen dat je op een vriendelijke mail geen antwoord terug krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 05:42:
Ik ben het met een hele boel mensen hier eens, dat dit forum toch wel bedoeld is voor de upper class, gelijkgestemden en dergelijke, maar dat houd ook een keer op, er zal nieuw en vers bloed in moeten stromen, en dat krijg je door mensen zoals ik ook met respect te behandelen, wij moeten ook ergens beginnen immers!
voorlopig lijkt GoT/t.net nog behoorlijk te groeien hoor.
en volgens mij wordt er behoorlijk hard gemod tegen mensen die anderen niet met respect behandelen
Nu hebben wellicht het gros van de tweakers hier geen zin en tijd voor daar ze hier komen vanwege hun beroep en zoeken naar gerichte antwoorden voor hun probleem, maar dat is in feite eigenlijk het zelfde, en ik denk dan laten die specialisten die echt een superverstand hebben van bepaalde onderwerpen dan niet kijken naar topics die n00bs aanbrengen, hoeven ze zich er ook niet te storen!
hierboven is al genoemd dat als je dat laat gebeuren, dat het algemene niveau zienderogen zakt, en je geen top-forum meer bent.
En wanneer ben je nog een n00b? Als je voor je werk complete bouwtekeningen maakt met AutoCAD, maar geen idee hebt hoe je een pc kast open krijgt? Of als je voor je werk pc's in elkaar zet maar geen idee hebt hoe iets te tekenen?
specifieke ervaring met een programma behoeft geen enkele computerkennis (was dat maar zo, dan zou er een hoop shit de wereld uit zijn).
en iemand die voor zijn werk computers fixt is natuurlijk geen n00b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 04:39:
[...]
Is dat niet al lang en breed in gebruik op GoT? ;)
Kijk, ik persoonlijk verwacht niet dat iemand een 2e wereldwonder is, of hoog scoort op een IQ score - als ik op zoek ben naar mensen van dat type ga ik wel naar een Mensa/Pharos/Hint bijeenkomst :+
Op GoT wordt de simpele eis gesteld dat je zelf ook moeite doet voor 'jouw probleem'. Zolang jij dat laat zien zijn er veel mensen op GoT te vinden die samen met jou naar je probleem willen kijken om hun (in)zicht daarop te geven. Doe je dat niet en heb je de instelling van 'eerst vragen droppen en passief op antwoord wachten' dan loop je al snel tegen de moderator-lamp met de nodige bijsturing.

En mocht het nu echt zo zijn dat iemand moeite heeft met de antwoorden die hij vind @ GoT/Faq/Google, dan kan hij zelfs daarover meer duidelijkheid krijgen door die te vermelden in zijn topic.

Even een voorbeeld: stel er is een user die een led wilt gebruiken. Hij leest de CME Faq daarover, heeft wat topics gelezen uit de search, maar begrijpt niet waarom zijn ledje niet wil branden. Hij heeft van alles geprobeert en nada.
Als hij een topic opent alla:
[...]
is het topic al snel dicht met een verwijzing naar de CME Faq/search en het verzoek meer moeite te steken alvorens een topic te openen.
Maar opent hij nu een topic alla:
[...]
dan krijgt hij een mooi antwoord om eens met een voorschakelweerstand de led aan te sluiten op de 5V en de vraag of hij weet wat de specificaties van het ledje zijn zodat de nodige voorschakelweerstand berekend kan worden aan de hand van de info uit de CME Faq.

Algemeen ( ook in die echte wereld buiten GoT ;) ):
Ik heb altijd geleerd dat als je een goed antwoord wilt, dat je ook een goede vraag moet stellen. Stel je de vraag te open, dan kan je antwoord ook alle kanten op gaan. Stel je de vraag gericht, dan is het antwoord/oplossing ook gericht.

Maar goed, de grijze n00bzone zoals jij die voorsteld is imo in de praktijk een stuk moeilijker. Tenslotte zouden er in zo'n gebied ook andere regels gelden. Naar mijn mening is het dan duidelijker om GoT wide gewoon dezelfde regels te handhaven en users bijsturen waar nodig. Dat je een nieuwe user bent zien de moderators ook wel, dus je moet het wel bont maken wil je met 1 a 2 topics er gelijk 'uit' liggen. ;)
Ik ben het volledig met je eens dat een user geen oplossing hoeft te verwachten als hij 1 zin in tik. Een kleine uitleg wat hij/zij al geprobeerd heeft lijk mij wel zo handig.
Een NooBzone die ik in gedachte heb zou idd speciale regels moeten gelden. Het is namelijk ook een kwestie van opvoeden van de mensen. Na een maand of 4 dienen ze zich eigenlijk op zo nivo te zijn dat ze op heel GoT kunnen redden.
Dus je zou heel streng moeten zijn, het is niet de bedoeling dat ze een jaar rond blijven hangen in de NoobZone. Het lijk mij een leuk expiriment om zo zone te hebben gewoon voor een maand of 6, alleen dienen de Admins van de andere fora's wel de noob vragen te dumpen in die zone.
Ook dien je speciale aandacht te geven hoe men goed een zoekmachine gebruikt (onderdeel opvoeden), streng zijn als men zelf iets niet heeft uitgezocht, in een begrijpbare taal schrijven voor die mensen. Er zal een hoop voor komen kijken maar ik denk dat heel GoT er beter van zou worden, zie het maar als interne training. Minder vervuiling in andere fora's en minder irritatie bij gebruikers. ik zie echt een win win situatie.

Persoonlijk lijk het me een uitdaging, ik heb op clubhuizen internet cursus gegeven aan mensen die net een MS Windows cursus hadden gedaan. Als je ziet dat als ze beginnen niets kunnen en na 3 lessen de eigen kunnen redden op het internet vind ik netjes. Met redden bedoel ik zoeken op internet (zoeken is het belangrijkste), leren emailen (ook met CC en BCC), Chatten (irc) en nieuwsgroepen (hoe zoek ik hier iets en hoe post ik). Ik heb mensen gehad van 20 jaar maar ook iemand van 80 als je rustig blijft en laag drempelig houd in het begin leren ze het snelst.

Pagina: 1