Besmet: UPC sluit chello af en .......

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wekkel schreef op 03 februari 2004 @ 11:39:
Waarom zou een ISP niet even een fatsoenlijke brief met uitleg kunnen sturen?
Omdat er dan nog 24+ x 200 = 4800+ mails verstuurd worden.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
OlafvdSpek schreef op 03 februari 2004 @ 11:36:
[...]

Waarom zou een ISP een machine die mogelijk 200+ mails per uur verstuurd nog (7x) 24 uur langer aan hun netwerk laten hangen?
Helemaal mee eens, je veroorzaakt waarschijnlijk al geruime uurtjes een enorme overlast. En dan ook nog tijd krijgen/hebben om het op te lossen?

Het is niet de provider die dit als eerste zou moeten opmerken, maar juist de gebruiker zelf al. En een brief richting UPC van 'sorry ik merkte dat ...' Hehe, nu even zonder dollen dat gaat iets te ver 8)

Maar lijkt mij niet dat eerst upc je een mail stuurd met of je het binnen 24 uur wilt oplossen ofzo. Dan gaat het weer 24 uur door en het is nog onzeker of je je mail dan toevallig gelezen hebt. Brief zou nog langer duren.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mja, da's een manier om misbruik van een PC te voorkomen... Netter zou geweest zijn niet met afsluiten te dreigen maar te melden dat men afgesloten wordt omdat de computer met het eea besmet is (en dat nadat het zaakje opgelost is een telefoontje naar de helpdesk voldoende is om weer aangesloten te worden).

Forget your fears...
...and want to know more...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:46

jep

Goed werk van chello.. :)

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:06

nwagenaar

God, root. What's the differen

Dit kan allemaal wel zo zijn maar er zijn gewoonweg te veel Chello gebruikers die geen verstand hebben van zaken zoals de meesten hier. De meeste personen die hier posten zijn mensen die verstand hebben van firewall's, AntiVirus, etc terwijl het nog geen 25% van het totale computervolk bedraagt in Nederland.

Persoonlijk vind ik het een goede actie dat UPC/Chello de persoon een brief heeft gestuurd met daarin dat gene wat er aan de hand is. Maar daarin staat ook dat dit niet meer moet voorkomen anders worden zij niet terug aangesloten. Dit is een actie die UPC/Chello niet kan eisen omdat virusscanners altijd achter de feiten aanlopen waardoor er dus een kans bestaat dat het alsnog gebeurd.

In feite komt het er op neer dat UPC/Chello nagenoeg geen informatie geven bij de installatie over de gevaren van virussen, trojans, etc en dat dit d.m.v. een Firewall of AntiVirus opgelost kan worden. Ik heb het boekje van 2 jaar terug even door genomen en er staat geen woord over AntiVirus en/of Firewall programma's.

Houd wel rekening dat de meeste Chello gebruikers zogenaamde internet n00b's zijn. Ze weten hoe zij Kazzaa moeten gebruiken voor het downloaden van MP3's, hoe ze moeten mailen en een beetje surfen op het internet. Mijn familie is net zo, ik zit gemiddeld om de 3 maanden bij een familielid omdat zijn antivirus het heeft begeven (abonnement afgelopen en gewoon weggeklikt aangezien zij dit niet snapten) en dan krijg je 9 van de 10 keer te horen : "Maar ik heb toch een AntiVirus? Waarom heb ik dan een virus!". Nu dat ik het na 4 keer heb uitgelegd wordt het nog wel wat duidelijker maar verstand over AntiVirus en Firewalls hebben zij echt niet (mijn Oom sloot gewoon Zone Alarm af omdat hij gek werd van die venstertjes).

Kortom, UPC/Chello moet zelf ook de verantwoordelijkheid nemen en deze mensen goed en correct informeren (hebben zij in feite gedaan met deze brief) maar ook proberen deze mensen te onderwijsen (en die 4 maandelijkse Chello Info nieuwsbrief wordt bijna door niemand gelezen) en dit gebeurt gewoonweg niet. Zij zijn zo druk met de gratis Spamfilter die niet eens werkt (SPAM wordt nog steeds niet geblocked en meerdere gebruikers kunnen geen mail verzenden omdat zij op de blacklist stonden terwijl de p.c. uitstond voor 2 maanden, rara hoe kan dit?) maar laten zij dit ook eens uitbreiden met een AntiVirus programma. MailScanner (dat weer samenwerkt met SpamAssassin en de meeste UNIX-oid antivirus applicaties) icm sendmail lijkt mij een betaalbare oplossing. Bovendien is het ook nog eens een extra service richting de klanten (die nu massaal weglopen naar ADSL providers die wel een goed werkende spamfilter of antivirus hebben, al dan niet tegen een kleine betaling).

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

JvS schreef op 03 februari 2004 @ 11:49:
[...]

Omdat die klant gewoon overlast veroorzaakt en dus eventjes afgesloten moet worden :)
[...]
Om vervolgens zonder informatie te staan en geen kant meer opkunnen (in al hun onkunde) :? Het gaat niet om het afsluiten, (grote) overlast is overlast, maar om de benadering als geheel. Je kan iemand toch niet zomaar afsluiten zonder afdoende informatie te geven over het hoe en waarom en de remedie... Niet iedere gebruiker is even handig en een filter bij de ISP zelf zou ook een hoop schelen. Liever voorkomen dan genezen.

Verwijderd

nog geen reactie van de topicstarter... wel jammer :s
verder nogsteeds bij m'n standpunt van eerder :)
ik vind dit (hoewel dit er maar 1 is van de vele in dit topic, dus no offence) echt een kortzichtig antwoord.
Hoe zou jij het vinden als een 1337 hax0r jou zou hacken (ondanks dat je nog zo je best doet) en je zonder waarschuwing wordt afgesloten van het internet en effe een schadevergoeding moet betalen? Dit soort acties zijn natuurlijk UIT DEN BOZE en ik raad de ts dan ook af om met het opgestuurde contract accoord te gaan (maar dat had ik dus al eerder gezegd).
JvS schreef op 03 februari 2004 @ 11:49:
[...]

Omdat die klant gewoon overlast veroorzaakt en dus eventjes afgesloten moet worden :)
[...]
nog zo'n voorbeeld, de klant veroorzaakt ONWETENT overlast, er wordt NIET geholpen bij de oplossing, deze wordt enkel belemmerd!
En sommige mensen heben nog veel meer overlast van internet dat eruit ligt! ik kan je vertellen als vandaag mijn internet eruit was gegooid door planet dat de hel dan losgebroken was, omdat ik het internet gewoon VERPLICHT nodig heb voor mijn studie.
Net als dat jouw auto gestolen wordt, er wordt iemand mee over-reden en de politie sloopt het moterblok eruit zo van: "tja, hij zat blijkbaar niet voldoende op slot en dat moet je nu maar gaan fixen", je auto staat ergens in de middle of nowhere en de dichtsbijzijnde slotenmaker is 150km verderop. Daar sta je dan |:(
Dit slaat echt helemaal nergens op joh.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 12:37 ]

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 19:24
Een 1337 h4x0r hackt geen chello p.c :S wat moeten ze er mee? :/
Mensen die het voor de lol doen zijn gewoon script kiddies.

Ik heb voor de gein een paar het wanadoo gescanned op netbios. Bij de meeste was het geen probleem om er in te komen. Die mensen zijn gewoon te belazerd om een firewall te installeren.
Grote kans dat die mensen ook geen virusscanner hebben.

P.S toen ik hun P.C zat heb ik maar een txt bestand op hun desktop neergegooid dat ze een firewall moesten nemen....

Verwijderd

Rody schreef op 03 februari 2004 @ 12:45:
Een 1337 h4x0r hackt geen chello p.c :S wat moeten ze er mee? :/
Mensen die het voor de lol doen zijn gewoon script kiddies.

Ik heb voor de gein een paar het wanadoo gescanned op netbios. Bij de meeste was het geen probleem om er in te komen. Die mensen zijn gewoon te belazerd om een firewall te installeren.
Grote kans dat die mensen ook geen virusscanner hebben.

P.S toen ik hun P.C zat heb ik maar een txt bestand op hun desktop neergegooid dat ze een firewall moesten nemen....
wat moeten ze ermee? nou als dit soort acties standaard worden kunnen mensen er erg veel mee! als ik beetje hekel heb aan iemand ga ik lekker z'n pc hacken en dan heeft ie geen internet meer 8) .

• Olaf van der Spek
  • Niet online
nwagenaar schreef op 03 februari 2004 @ 12:11:
Persoonlijk vind ik het een goede actie dat UPC/Chello de persoon een brief heeft gestuurd met daarin dat gene wat er aan de hand is. Maar daarin staat ook dat dit niet meer moet voorkomen anders worden zij niet terug aangesloten. Dit is een actie die UPC/Chello niet kan eisen omdat virusscanners altijd achter de feiten aanlopen waardoor er dus een kans bestaat dat het alsnog gebeurd.
Maar een virusscanner is de laatste verdedigingslinie. Geen onbetrouwbare EXEs starten is een eerdere.
In feite komt het er op neer dat UPC/Chello nagenoeg geen informatie geven bij de installatie over de gevaren van virussen, trojans, etc en dat dit d.m.v. een Firewall of AntiVirus opgelost kan worden. Ik heb het boekje van 2 jaar terug even door genomen en er staat geen woord over AntiVirus en/of Firewall programma's.
Maar waarom zou Chello dat moeten doen?
De gebruiker had zelf een handleiding en Windows/Internet voor Dummies moeten/kunnen lezen.
Kortom, UPC/Chello moet zelf ook de verantwoordelijkheid nemen en deze mensen goed en correct informeren (hebben zij in feite gedaan met deze brief) maar ook proberen deze mensen te onderwijsen (en die 4 maandelijkse Chello Info nieuwsbrief wordt bijna door niemand gelezen) en dit gebeurt gewoonweg niet. Zij zijn zo druk met de gratis Spamfilter die niet eens werkt (SPAM wordt nog steeds niet geblocked en meerdere gebruikers kunnen geen mail verzenden omdat zij op de blacklist stonden terwijl de p.c. uitstond voor 2 maanden, rara hoe kan dit?) maar laten zij dit ook eens uitbreiden met een AntiVirus programma. MailScanner (dat weer samenwerkt met SpamAssassin en de meeste UNIX-oid antivirus applicaties) icm sendmail lijkt mij een betaalbare oplossing. Bovendien is het ook nog eens een extra service richting de klanten (die nu massaal weglopen naar ADSL providers die wel een goed werkende spamfilter of antivirus hebben, al dan niet tegen een kleine betaling).
Meer nieuwsbrieven sturen terwijl de huidige al niet gelezen worden?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 12:28:
nog zo'n voorbeeld, de klant veroorzaakt ONWETENT overlast, er wordt NIET geholpen bij de oplossing, deze wordt enkel belemmerd!
En sommige mensen heben nog veel meer overlast van internet dat eruit ligt! ik kan je vertellen als vandaag mijn internet eruit was gegooid door planet dat de hel dan losgebroken was, omdat ik het internet gewoon VERPLICHT nodig heb voor mijn studie.
Net als dat jouw auto gestolen wordt, er wordt iemand mee over-reden en de politie sloopt het moterblok eruit zo van: "tja, hij zat blijkbaar niet voldoende op slot en dat moet je nu maar gaan fixen", je auto staat ergens in de middle of nowhere en de dichtsbijzijnde slotenmaker is 150km verderop. Daar sta je dan |:(
Dit slaat echt helemaal nergens op joh.
Dan heb je toch zeker twee of drie internet verbindingen of dial-up backup?

Als de politie weet dat een auto gestolen is, houden ze die auto toch ook aan? Of had je liever dat ze hem vrolijk verder lieten rijden?
Wat wilde je trouwens bij de slotenmaker doen?
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 12:47:
wat moeten ze ermee? nou als dit soort acties standaard worden kunnen mensen er erg veel mee! als ik beetje hekel heb aan iemand ga ik lekker z'n pc hacken en dan heeft ie geen internet meer 8) .
Dan doe je toch gewoon format c:? Alsof geen internet zo erg is als je PC gehacked is.

[ Voor 20% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-02-2004 13:05 ]

Verwijderd

gingn alle providers dit maar doen, ik vind dat als jij de stekker van de pc in het stopcontact durft te doen dat je de verantwoordelijkheid op (bekende) virussen moet nemen. oftewel verplicht een up to date virusscanner op je systeem. ik houd mijn sophos antivirus goed up to date, maar verbaas me - als er een virusuitbraak is - altijd weer hoeveel mensen bij wie ik in de contactpersonen lijst sta dit niet doen. 't is ene kleine moeite om B.v. even norton 2004 op je pc te zetten, die is niet echt duur ook,en blijft zelf up to date.

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Algemene voorwaarden van Chello:
18.8 De Klant vrijwaart UPC voor alle aanspraken van derden die verband houden met de wijze waarop de Klant gebruik maakt van de chello Service. Hetzelfde geldt voor derden wier gedragingen aan de Klant kunnen worden toegerekend.
Oftewel: je was al aansprakelijk voor alle schade zodra je een abonnement nam :)
Dat ze het nog een keertje in de brief zetten is een simpele herinnering, en je kunt dat ding dus ondertekenen zodra het systeem weer op orde is. (Als je niet weet hoe, zoek hulp bij een deskundige, misschien wil de helpdesk zelfs nog wel helpen)

Ik vind het dus absoluut geen onbehoorlijk handelen van UPC. Het is een goede zaak dat UPC 'het internet probeert te behoeden voor de gevaren die zich manifesteren in haar klanten' >:)

In deeze zin staan drie fauten

• nwagenaar
  • Laatst online: 10:06

nwagenaar

God, root. What's the differen

OlafvdSpek schreef op 03 februari 2004 @ 12:57:
[...]

Maar een virusscanner is de laatste verdedigingslinie. Geen onbetrouwbare EXEs starten is een eerdere.
Nee, een virusscanner is een preventieve middel om er voor te zorgen dat virussen niet binnen kunnen komen. En je kan wel zeggen dat mensen geen .exe moeten aanklikken maar wanneer zij denken een plaatje te zien (plaatje.jpg.pif) dan zal dit automatisch gebeuren. Je vergelijkt jezelf met een internet n00b, en dat is een hele verkeerde instelling.
[...]

Maar waarom zou Chello dat moeten doen?
De gebruiker had zelf een handleiding en Windows/Internet voor Dummies moeten/kunnen lezen.
Waarom doet XS4all en Demon Internet dit wel? Gewoon omdat het een extra service is richting klanten. Je moet je klanten informeren met de gevaren van geen virusscanner en/of firewall. Een simpele verwijzing in de Chello Handleiding zal al heel erg helpen. Mensen lezen namelijk wel boekjes en brochures van UPC/Chello wanneer zij dit ontvangen.
[...]

Meer nieuwsbrieven sturen terwijl de huidige al niet gelezen worden?
Nieuwsbrieven hoeven niet alleen digitaal te gebeuren, in plaats van dat Chello/UPC mij voorziet van brochures over allerlei producten die ik niet wil nemen kunnen zij dit ook gebruiken om informatie te verschaffen over virusscanners, firewalls, windowsupdate, etc.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vaudtje schreef op 03 februari 2004 @ 13:23:
Algemene voorwaarden van Chello:

[...]

Oftewel: je was al aansprakelijk voor alle schade zodra je een abonnement nam :)
Dat ze het nog een keertje in de brief zetten is een simpele herinnering, en je kunt dat ding dus ondertekenen zodra het systeem weer op orde is. (Als je niet weet hoe, zoek hulp bij een deskundige, misschien wil de helpdesk zelfs nog wel helpen)
Over vrijwaringen in algemene voorwaarden valt veel meer te vertellen dat simpel stellen dat ze gelden. Je zal dit beding eens tegen de zwarte en grijze lijst van titel 5 afdeling 3 boek 6 van het Burgerlijk Wetboek moeten houden, alsmede de daarin vermelde algemene toetsingsregel voor algemene voorwaarden. Aansprakelijk voor alle schade ben je in ieder geval allerminst.

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wekkel schreef op 03 februari 2004 @ 14:32:
[...]
Over vrijwaringen in algemene voorwaarden valt veel meer te vertellen dat simpel stellen dat ze gelden. Je zal dit beding eens tegen de zwarte en grijze lijst van titel 5 afdeling 3 boek 6 van het Burgerlijk Wetboek moeten houden, alsmede de daarin vermelde algemene toetsingsregel voor algemene voorwaarden. Aansprakelijk voor alle schade ben je in ieder geval allerminst.
Tuurlijk. Maar dat geldt dus voor zowel de AV als de brief die TS (of een bekende van TS ;) ) moet ondertekenen en terugsturen (Denk eraan een kopie te maken; aangetekend verzenden die hap).
Oftewel, om de oorspronkelijke vraag van TS te beantwoorden: Zodra je PC geen spambot meer is, teken je die brief zonder dat je angst voelt over de aansprakelijkheidsherinnering die erin vermeld staat, aangezien die (eventueel aanvechtbare) aansprakelijkheid ook al onderdeel was van je oorspronkelijke overeenkomst met Chello/UPC :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vaudtje op 03-02-2004 15:48 ]

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Prima gedaan! _/-\o_

Meteen afsluiten die handel. Laat die mensen maar lekker een format eroverheen gooien en in het vervolg wel een goede virusscanner draaien.

Je pc is JOUW verantwoordelijk, niet die van je provider. Zorg er dus ook voor dat hij redelijk beveiligd is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 15:56:
Prima gedaan! _/-\o_

Meteen afsluiten die handel. Laat die mensen maar lekker een format eroverheen gooien en in het vervolg wel een goede virusscanner draaien.

Je pc is JOUW verantwoordelijk, niet die van je provider. Zorg er dus ook voor dat hij redelijk beveiligd is.
Sorry echt een dombo reactie
Wel eens gehoord dat de virussen er eerder zijn dan de protectie hiertegen.
Oftewel dit kan iedereen overkomen.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 19:24
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 12:47:
[...]

ja joy!!!
Je schiet er echt veel mee op, iemand zijn internet af laten sluiten.
Dan spreken we trouwens ook niet van een stoere hacker hoor. En net of die kindjes veel moeite willen doen om in iemand zijn p.c in te breken :z

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vaudtje schreef op 03 februari 2004 @ 15:43:
[...]

Tuurlijk. Maar dat geldt dus voor zowel de AV als de brief die TS (of een bekende van TS ;) ) moet ondertekenen en terugsturen (Denk eraan een kopie te maken; aangetekend verzenden die hap).
Oftewel, om de oorspronkelijke vraag van TS te beantwoorden: Zodra je PC geen spambot meer is, teken je die brief zonder dat je angst voelt over de aansprakelijkheidsherinnering die erin vermeld staat, aangezien die (eventueel aanvechtbare) aansprakelijkheid ook al onderdeel was van je oorspronkelijke overeenkomst met Chello/UPC :)
Dan val je buiten AV termen als het je expliciet overeenkomt, duh... Bovendien moet je niets tekenen waar je het niet mee eens bent. Dat lijkt mij een algemene stelregel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 16:09:
[...]

Sorry echt een dombo reactie
Wel eens gehoord dat de virussen er eerder zijn dan de protectie hiertegen.
Oftewel dit kan iedereen overkomen.
Mmmm...

Je snapt het punt niet dat ik wilde maken.

Iedereen kan een virus binnenkrijgen en daarmee overlast veroorzaken. Dat neemt echter niet weg dat dat de VERANTWOORDELIJKHEID bij de gebruiker ligt.

Dus niet klagen / mopperen / zeuren als je ISP maatregelen neemt om de overlast voor derden te beperken.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wel als je ISP je vervolgens in het duister laat tasten over wat er nou precies aan de hand is en hoe het opgelost kan worden. Alle _o_ knikkers, het mag lijden dat het jullie eens overkomt.

Verwijderd

Wekkel schreef op 03 februari 2004 @ 16:57:
Wel als je ISP je vervolgens in het duister laat tasten over wat er nou precies aan de hand is en hoe het opgelost kan worden. Alle _o_ knikkers, het mag lijden dat het jullie eens overkomt.
Daar heb ik geen moeite mee.

Even proberen het zelf op te lossen en als ik er niet uitkom bel ik even op, kunnen ze me zeggen wat er speelt en wat ik moet doen om het op te lossen.

Mensen die een pc kopen moeten gewoon de moeite nemen om er een beetje mee te kunnen werken. Het is tenslotte al een stuk eenvoudiger dan vroeger onder DOS, toen je alleen al om een beetje te gamen al config bestanden moest gaan aanpassen om geheugen vrij te maken. :)

• Bergen
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Wekkel schreef op 03 februari 2004 @ 12:17:
[...]

Om vervolgens zonder informatie te staan en geen kant meer opkunnen (in al hun onkunde) :? Het gaat niet om het afsluiten, (grote) overlast is overlast, maar om de benadering als geheel. Je kan iemand toch niet zomaar afsluiten zonder afdoende informatie te geven over het hoe en waarom en de remedie... Niet iedere gebruiker is even handig en een filter bij de ISP zelf zou ook een hoop schelen. Liever voorkomen dan genezen.
Je krijgt bovenstaande brief en een brief met wat je eraan kunt doen. "en geen kant meer opkunnen" is niet waar, er is altijd nog de helpdesk en die is retegoed bereikbaar tegenwoordig. :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kijk, dat is al een stuk positiever ;)

Verwijderd

Wekkel schreef op 03 februari 2004 @ 18:36:
Kijk, dat is al een stuk positiever ;)
Maar intussen heb je van UPC al een emmer stont over je heen gekregen.

edit: heb nu vanaf juli 2003 maandelijks verzocht om de algemene voorwaarden. Telkens krijg je vriendelijk antwoord en er gebeurt niets.
Ja, de helpdesk is goed te bereiken maar zodra er iets is dat afdelings-overschreidend werkt blijkt er niets te gebeuren.

(en de snelheden van het internet vallen ook nog tegen , tegen een hoge prijs)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 20:07 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 20:05
Wekkel schreef op 03 februari 2004 @ 16:57:
Zodra ik een virus op mijn netwerk heb, een user vanaf mijn thuisservertje loopt te spammen, of meer van dat soort ongein, zal ik erg blij zijn als xs4all mij even netjes afsluit. Op die manier hebben andere mensen op het internet iig geen last meer van mij.

Als ik dan zo'n domme user ben die niet weet hoe hij het moet fixen, bel ik die helpdesk wel hoor, en dat komt dan echt wel goed (zelfs bij Chello).

Alle mensen die in dit topic lopen te zeuren dat het nu belachelijk is dat je moet betalen: lees de brief. Het gaat erom dat je bij herhaling moet betalen. Met een firewall en virusscanner, misschien nog een beetje gezond verstand erbij, zijn dit soort situaties gemakkelijk te voorkomen.

Voor de mensen die het belachelijk vinden dat de mensen meteen worden afgesloten: wees blij dat je niet bij een ISP werkt en al die rotzooi die door dit soort mensen ontstaan moet opruimen. DDoS aanvallen, irc clone floods, mailbombs, virussen, ze komen allemaal van zulke besmette pc's af.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 17:25:
[...]

Daar heb ik geen moeite mee.

Even proberen het zelf op te lossen en als ik er niet uitkom bel ik even op, kunnen ze me zeggen wat er speelt en wat ik moet doen om het op te lossen.

Mensen die een pc kopen moeten gewoon de moeite nemen om er een beetje mee te kunnen werken. Het is tenslotte al een stuk eenvoudiger dan vroeger onder DOS, toen je alleen al om een beetje te gamen al config bestanden moest gaan aanpassen om geheugen vrij te maken. :)
O en dan heb je last van die klote bugs/exploits in Outlook Express/Internet Explorer/Windows, daar kan je bijna weken voor blijven patchen. Al is je pc nog zo goed beveiligd, die virusmakers vinden er echt wel een oplossing voor. Het is echt nonsens om te zeggen, eigen schuld dikke bult.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Maar het is wel erg naief om te klikken op OK als je weer eens zo'n popup krijgt met de vraag of iets geinstalleerd mag worden.

• jep

jep

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 12:28:
ik vind dit (hoewel dit er maar 1 is van de vele in dit topic, dus no offence) echt een kortzichtig antwoord.
Hoe zou jij het vinden als een 1337 hax0r jou zou hacken (ondanks dat je nog zo je best doet) en je zonder waarschuwing wordt afgesloten van het internet en effe een schadevergoeding moet betalen? Dit soort acties zijn natuurlijk UIT DEN BOZE en ik raad de ts dan ook af om met het opgestuurde contract accoord te gaan (maar dat had ik dus al eerder gezegd).
Ik dacht er een hoop bij maar da's allemaal al gezegd in dit topic. ;)

Ik zou er begrip voor hebben. Ik neem dan ook maatregelen zodat dit niet het geval is. Ik heb op m'n servers zeer regelmatig last van DDoS attacks. Allen afkomstig van mensen die hun windows niet patchen enzo. :) Daar kan ik me pas boos over maken. Dit zul je bij mij dus niet zien gebeuren. Stel; het gebeurt? Dan heb ik er begrip voor.

Ik betaal maandelijks genoeg euro's aan de schade die ik er aan ondervind. 'k Vind dan ook wel dat ik recht van spreken heb als ik zeg dat ik vind dat chello dit goed heeft opgelost. Vaak hoor je van grote ISP's dat ze niks doen omdat 't 'een van de vele is'. Nou *daar* zakt mijn broek dus vanaf.

Succes :)

Verwijderd

chello heeft gewoon gelijk, ze vragen je slechts om even opnieuw je contract voorwaarden in ogenschouw te nemen daar hier al in schijnt te staan dat schade verhaald kan worden.

niets nieuws of vreemds dus, echter als techneut vraag ik mij wel af en welke mate er overlast geproduceerd is en of hier buiten de meldingen nog enig technisch bewijs voor is.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 10:45 ]

• jep

jep

Abusemeldingen kosten tijd, en tijd is geld. Bovendien kunnen eventuele 'slachtoffers' van de software op de machine van de TS aankloppen en kost dat ze nog meer tijd en geld. :)

[ Voor 9% gewijzigd door jep op 04-02-2004 12:26 ]

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:57

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻14" M1 🖥 M1

Breepee schreef op 02 februari 2004 @ 17:11:
Chello mag zelf wel een zorgen dat ze niet al die virussen doorlaten. Mijn pa (met braaf een chello-adresje) krijg al een hele week circa 800 mails per dag met MyDoom binnen (uiteraard wordt alles zonde pardon gedumpt en hebben we hier netjes een virusscanner).
jou pa's email komt niet zomaar in die lijst van dat mydoom virus

daarnaast (en dit is bedoelt aan mensen die alleen kritiek kunnen leveren over chello) hoe zou jij het gedaan hebben als jij over chello ging je zit namelijk met een budget en gezeik aan alle kanten daarnaast moet je zo veel mensen te vriend houden wat doe je dan juist de rotte appels eruit halen

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• jep

jep

Ik ben niet pro-chello ofzo, maar 't gaat natuurlijk nergens over als je hierover gaat zeiken. Als ze plat gaan zeikt iedereen omdat ze brak zijn, en als ze abuse niet aanpakken ook. Nu pakken ze 't een keer streng aan en is 't weer niet goed. Zo kun je geen goede dienstverlening aanbieden.. als je mensen niet aan mag pakken. :)

Verwijderd

ViperTPR schreef op 04 februari 2004 @ 12:37:
[...]

jou pa's email komt niet zomaar in die lijst van dat mydoom virus
Onzin.
Doe eens wat onderzoek(naar een virus)eerdat je zoiets gaat roepen.

Om ook nog even ontopic te reageren:
Ben deze draad vanaf het begin af aan, aan het volgen.
Hoewel UPC het een beetje onhandig heeft aangepakt, ben ik het er wel mee eens.
Een spammende user moet afgesloten worden, of iig in die mate beperkt moet worden qua port-use dat hij geen schade meer kan toedoen.

Verwijderd

ik vind het heel normaal dat chello dit in de algemene voorwaarden zet, zelf heb ik geen chello maar zonnet ADSL connected by KPN telecom (pfeuw het is eruit) en die hebben ook een aantal regels in de algemene vorowaarden staan (artikel 5 en 6 op http://www.zonnet.nl/av/) en ik zou het niet erg vinden als ze die tegen me zouden gebruiken mocht ik een virus versprijden of een andere vorm van schade aanrichten, immers ik doe het toch zelf dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 13:18:
ik vind het heel normaal dat chello dit in de algemene voorwaarden zet, zelf heb ik geen chello maar zonnet ADSL connected by KPN telecom (pfeuw het is eruit) en die hebben ook een aantal regels in de algemene vorowaarden staan (artikel 5 en 6 op http://www.zonnet.nl/av/) en ik zou het niet erg vinden als ze die tegen me zouden gebruiken mocht ik een virus versprijden of een andere vorm van schade aanrichten, immers ik doe het toch zelf dan?
hoezo do jij dat zelf? als ik 's nachts mijn pc aan laat staan, ga pitten en wordt wakker en kom erachter dat ik tig virussen heb verspreidt dan doe ik dat niet echt bepaald zelf, laat staan bewust..

av's zijn altijd erg leuk.. maar meestal als je ze tegen de wet houdt of zelfs al met gezond verstand ernaar kijkt zie je dat een groot deel gewoon geen waarde heeft.

Verwijderd

nou, ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen PC en alles wat ik er op doe en mee binnenhaal, als ik dus mijn PC 's nachts laat downloaden of uploaden en er komt een virusje mee dan ben ik verantwoordelijk - als het iets is wat mijn virusscanners onmogenlijk hadden kunnen detecteren. zelfs niet met de nieuwste update - of de schade die ik aanricht bij een ander doordat er een troysn in mijn pc staat die een backdoor opent wat een goede (software of hardware matige) firewall niet had kunnen voorkomen. en daarna een DDOS ver mijn verbinding gooit en daarmee iemand z'n apparatuur sloopt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 16:23:
nou, ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen PC en alles wat ik er op doe en mee binnenhaal, als ik dus mijn PC 's nachts laat downloaden of uploaden en er komt een virusje mee dan ben ik verantwoordelijk - als het iets is wat mijn virusscanners onmogenlijk hadden kunnen detecteren. zelfs niet met de nieuwste update - of de schade die ik aanricht bij een ander doordat er een troysn in mijn pc staat die een backdoor opent wat een goede (software of hardware matige) firewall niet had kunnen voorkomen. en daarna een DDOS ver mijn verbinding gooit en daarmee iemand z'n apparatuur sloopt
ik snap toch nog steeds niet hoe iedereen hier bij komt. |:(
wel eens van overmacht e.d gehoord?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het fictieve beding "Als de bliksem ons kantoor treft, bent u aansprakelijk. Eigenlijk bent u gewoon altijd aansprakelijk, voor alles...." doet blijkbaar nog veel tweakers vrezen :o Er is nog een lange weg te gaan inzake consumenten 'awareness' :Y)

• jep

jep

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 17:26:
[...]

Ja, maar zo werkt het natuurlijk niet. :{

Als ik mijn auto vergeet op de handrem te zetten ergens, en hij rijd een huis binnen dan is dat ook mijn schuld hoor. Ook niet met opzet.

Je moet gewoon zorgen dat je het goed voor mekaar hebt. Chello is zo vriendelijk deze mensen te beschermen en daarvoor respect. :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vergelijkingen gaan natuurlijk altijd mank omdat de vergelijking geen goede vergelijking is. Je moet bij schade aan een aantal dingen denken:
-aard van de schade (letsel- of vermogensschade);
-aard van de geschonden norm (welke belangen probeert de norm te beschermen);
-causaliteit (in theorie kan je met een vage fietsactie voor de tram langs 200 mensen duperen);
-eigen schuld (van UPC?);
-overmacht;
-is er wel schade?

De weg van een onrechtmatige daad (of natuurlijk wanprestatie als het op basis van een overeenkomst is ;) ) is niet zo geëffend als zij lijkt. Je zal nog een flink verhaal op moeten tuigen als provider om een dikke schadevergoeding binnen te kunnen halen. Het is hier Amerika niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Wekkel op 04-02-2004 18:08 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Helaas moet ik UPC gelijk geven in hun afsluiten. Dit wordt ook gedaan bij Planet Internet. Het is gewoon een feit dat virussen, die zorgen voor verspreiding van spam of virussen via het Chello netwerk, schade aan het bedrijf aanrichten en daardoor ook heel veel andere klanten van Chello misschien ineens niet meer kunnen e-mailen naar een bepaald domein omdat dat domein ergens in een blacklist is komen te staan. Niet bevorderlijk voor je diensten, klantvriendelijkheid en reputatie. Persoonlijk vind ik het dus volkomen logisch dat het gedaan wordt. Wees blij dat je er brieven over krijgt in dit geval. Bij Planet Internet wordt er vaak geen eens een melding van gedaan als het hele abbonement wordt geblokkeerd. Wel wanneer uitgaande mail is geblokkeerd, maar het hele abbonement, ho maar (meestal tenminste).

Profile

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Op zich vind ik het afluiten wel goed te praten als het veel (technisch) leed kan voorkomen. Maar een beetje preventie lijkt me ook niet verkeerd.
Ik heb de FAQ op www.upc.nl eens gelezen en wat kom ik daar zoal tegen?
Wat is een netwerkkaart?
Wat is een IP-adres?

Als je het nodig vind dit soort vragen op te nemen kun je het niveau van een deel van je klanten redelijk inschatten.

Wat kan ik niet vinden in de FAQ?
Virus en Firewall.
Als je als provider beveiliging zo hoog in het vaandel hebt staan kun je daar best wat meer aandacht aan besteden.

Ook heb ik nog even bij mijn eigen Xs4all gekeken. Ook daar sluiten ze af bij overlast. Maar bij bv. een open relay sluiten ze alleen al het externe SMTP-verkeer af. Dit vind ik toch wel wat vriendelijker. Ik denk dat er voor andere vormen van overlast ook wel selectieve blokkades mogelijk zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door xtra op 04-02-2004 17:57 . Reden: Toevoeging ]

Verwijderd

jep schreef op 04 februari 2004 @ 17:29:
[...]

Ja, maar zo werkt het natuurlijk niet. :{

Als ik mijn auto vergeet op de handrem te zetten ergens, en hij rijd een huis binnen dan is dat ook mijn schuld hoor. Ook niet met opzet.

Je moet gewoon zorgen dat je het goed voor mekaar hebt. Chello is zo vriendelijk deze mensen te beschermen en daarvoor respect. :)
zo werkt het wel, jouw vergelijking is niet helemaal hetzelvde.
In geval van onrechtmatige daad, waarop UPC het zal spelen (aangezien het niet strafbaar is wat de klant doet, kan dit ten hoogstens onrechtmatig zijn jegens UPC danwel Chello).
moet je wel kijken of er wel sprake is van onrechtmatigheid.
Dit hangt ondermeer af van de kans op een ongeval (dat deze te voorzien is). In het geval van jouw auto is de kans bij een ongeval groot als je de handrem eraf haalt (dat weet je, omdat je rij-bewijs hebt moeten halen!). De kans voor een ongeval als ik mijn pc een nachtje aan laat staan of zelfs gewoon surf en kazaa gebruik is niet zo groot. De kans dat hier ERNISTE schade uit voort vloeit is zelfs nog geringer (vaak zul je je eigen computer naar z'n grootje helpen, en niet andere mensen tot last zijn) terwijl dit bij het voorbeeld van de auto juist wel het geval is: als jouw auto onverhoopt weg-rolt is de eventuele schade die daaruit voortkomt waarschijnlijk stukken ernstiger dan in dit geval.
Het hangt ook af van de moeite die het iemand kost om het te voorkomen, je handrem aantrekken is een zeer kleine moeite, je systeem minimaal beveiligen ook, MAAR een degelijke beveiliging van een systeem vereist kennis die, zoals wel blijk chello/upc ook niet verwacht van, de gemiddelde klant NIET bezit. In dit geval is het een stuk grotere moeite, buiten gelaten dat 100% safe niet kan (behalve geen i-net)! dit allemaal telt mee bij de bepaling of de klant onrechtmatig bezig is geweest jegens Chello/Upc.

verder geldt ook wat wekkel idd zegt.. het verkrijgen van schadevergoeding is heel zo simpel niet, de een geldige grond om iemands internetverbinding er zonder waarschuwing uit te gooien is ook niet zo makkelijk gemaakt als UPC/Chello het laat lijken.

trouwens.. waar blijft ts? wil wel weten hoe dit af is gelopen/vordert

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 18:02 ]

• jep

jep

Tsja, wat is dan schade.. :) Ik wou laatst aangifte doen van zware DDoS attacks op een machine binnen mijn netwerk. Schade enkele duizenden euro's. Als je de KLPD opbelt vinden ze het wel klote maar zullen ze er niets aan doen omdat er geen maatschappelijk belang bij is. Ook mensen op een normaal bureau zeggen dat 't leuk is voor de statistiek maar ze niemand aanpakken.

Dan is 't einde zoek. :) Door deze nette actie van chello (want daar gaat 't nog steeds om) helpen ze deze persoon verdere schade te beperken en is het probleem opgelost. Als chello zo doorgaat helpen ze voor een enorm deel aan het oplossen van die nare DDoS zombies die zoveel schade veroorzaken.

Mbits zijn geen tastbare dingen, maar ze kosten wel geld.. :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

jep schreef op 04 februari 2004 @ 18:12:
Dan is 't einde zoek. :) Door deze nette actie van chello (want daar gaat 't nog steeds om) helpen ze deze persoon verdere schade te beperken en is het probleem opgelost.
Volgens mij ben je de werkelijke slachtoffers vergeten: de afgeslotenen :/

• jep

jep

Die is slachtoffer van zijn eigen clueloosheid en voor 'ie schade gaat aanrichten steekt chello er dmv een nette brief een stokje voor. Deden ze dat allemaal maar, dan waren we van spam, attacks en alle overlast af.

Verwijderd

jep schreef op 04 februari 2004 @ 18:33:
Die is slachtoffer van zijn eigen clueloosheid en voor 'ie schade gaat aanrichten steekt chello er dmv een nette brief een stokje voor. Deden ze dat allemaal maar, dan waren we van spam, attacks en alle overlast af.
en van je klanten :)
zit een verschil tussen een "nette brief" en een geforceerd contract i.c.m direct afsluiten van iemand zijn internet.

• jep

jep

Wat heb je aan klanten die je geld kosten en schade veroorzaken :? :).

De internet wereld zal er geen spatje beter op worden als we dergelijke problemen niet hard aanpakken.

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 19:12

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Maar pak ze dan aan bij de bron, de makers van virussen, trojans, backdoors enz enz.

Het lijkt alsof virussen en dergelijken een totaal geaccepteerde vorm van criminaliteit zijn. Dat vind ik wel erg krom.

Are you following me, Are you following me?

Verwijderd

djlinsen schreef op 04 februari 2004 @ 21:31:
Maar pak ze dan aan bij de bron, de makers van virussen, trojans, backdoors enz enz.

Het lijkt alsof virussen en dergelijken een totaal geaccepteerde vorm van criminaliteit zijn. Dat vind ik wel erg krom.
Grapjas, dat meen je toch ook niet.
Het is niet alsof zo iemand z'n postcode in de malware neergooit.

Geaccepteerd..alleen al uit economisch opzicht is er de grootste noodzaak om deze mensen op te pakken. Het worden er alleen steeds meer, in nog leukere staatjes, die nu ook nog betaald krijgen.

Zoals op dit moment gezegd wordt: IT Losing Ground in Virus Battle.
En met de huidige mentaliteit van de meesten op internet, zie ik het niet zo snel beter worden.

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻14" M1 🖥 M1

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 13:16:
[...]

Onzin.
Doe eens wat onderzoek(naar een virus)eerdat je zoiets gaat roepen.

Om ook nog even ontopic te reageren:
Ben deze draad vanaf het begin af aan, aan het volgen.
Hoewel UPC het een beetje onhandig heeft aangepakt, ben ik het er wel mee eens.
Een spammende user moet afgesloten worden, of iig in die mate beperkt moet worden qua port-use dat hij geen schade meer kan toedoen.
hier hoef je geen onderzoek voor te doen

een virus pakt niet willekeurige email adressen

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ViperTPR schreef op 04 februari 2004 @ 23:33:
[...]

Een virus kan alle adressen uit iemands adres boek gebruiken. Ook kan het MyDoom virus, e-mailadressen genereren (gewoon een range van adressen bombarderen), tenminste dit zei iemand van XS4all (?) op de Radio...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
djlinsen schreef op 04 februari 2004 @ 21:31:

Als het zo simpel was ...
Helaas is het vinden van de bron niet zo eenvoudig. En de bron zit vaak in een land waar internet security niet zo'n hoge prioriteit heeft.

Verwijderd

ViperTPR schreef op 04 februari 2004 @ 23:33:
[...]

Nee?
En ik maar denken dat als bijvoorbeeld Mydoom een domein tegenkomt, hij dan gaat mailen naar 'zut voorgeprogrammeerde namen'@domein.

Maw:Not all viruses are created equal.
Dus aub. niet ongefundeerd wat roepen.

Verwijderd

[...]

overmacht is te voorkomen door maatregelen als een firewall en virusscanner op je pc te installeren.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Have a clue cookie, ok?

Wel eens van verantwoordelijkheidsgevoel gehoord?
[drumroll]
normen en waarden?
Nettiquette?
[/drumroll]

Het is juist de desinteresse van jan met de pet en de "ikke ikke" houding die de boel verpest.
Valt het je op dat je de enige bent die hier in de verdediging schiet?
Andere posters hebben al of niet terechte kanttekeningen, maar van jou zie ik alleen maar "nie mijn schuld" geklaag.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Met liefde voeg ik mijn eigen vergelijking toe:

Ik koop een auto (PC), en betaal wegenbelasting en belasting op bezine om hiermee de weg op te mogen (mijn internet abbonnement). Deze weg blijkt echter te bestaan uit het meest simpele goedkope systeem, ze hebben over een lange strook alle bomen omgehakt en that's it (een directe onbeveiligde verbinding). In een diepe kuil verlies ik de macht over het stuur en maak ik iets stuk en krijg ik een dreigbrief dat ik de weg niet meer op mag, tenzij ik beloof te betalen voor alles wat is stuk maak.

Zo kan het ook:

Ik koop een auto (PC), en betaal wegenbelasting en belasting op bezine om hiermee de weg op te mogen (mijn internet abbonnement). Ik kom een een mooie geasfalteerde weg, met stoplichten, verkeersborden en zebrapaden (een beveiligde verbinding met virusscanners en firewalls). Als ik nu iets stuk maak is het inderdaad mijn eigen schuld, en lijkt het me logisch dat ik daarvoor betaal! Als ik nu bepaal dat ik het liever allemaal zelf doe en off-road ga rijden (mijn beveiliging eraf gooi) lijkt het me ook logisch dat ik zelf verantwoordelijk ben voor alles wat ik stuk maak.

1. Een verbinding is goed te beveiligen: Zet alle ingaande poorten dicht (vanaf de ISP) met een tooltje om poorten handmatig open te zetten. Installeer een virusscanner op de mailserver, ook met een tooltje om deze open te zetten. Zet alle verbindingen naar poort 25, behalve smtp.chello.nl dicht, en installeer op smtp.chello.nl ook een virusscanner. Al deze checks kan je doen in het modem zelf, zal je modem misschien een paar euro duurder van worden. Als iemand nu handmatig de poorten open zet: stel hem verantwoordelijk, neem anders je eigen verantwoordelijkheid

2. Een andere optie: Zeg als chello dat je alleen nog maar mensen accepteert die een internet-rijbewijs hebben. Jammer dat je dan helemaal geen klanten meer binnen haalt. Bovendien, als alleen mensen die weten hoe ze hun computer kunnen beveiligen worden toegelaten op het net, kan ik net zo goed mijn outlook en msn-messenger deinstalleren - dat soort mensen spreek ik toch nauwelijks!

3. Ja, als iemand (nu) inderdaad overlast voor anderen veroorzaakt, sluit deze persoon af, stuur een brief/email/telefoontje waar in staat hoe die persoon het op kan lossen en geef een korting op het abonnement voor die maand om te laten zien dat je meeleeft als provider. En als deze persoon aangeeft dat ie weer clean is, test dit dan en sluit hem binnen een aantal uren weer aan (UPC kennende zou een her-aansluiting ergens tussen de 2 en 6 weken kunnen duren, waarbij je wel abbonnementsgeld doorbetaalt.....

Claude

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Ik denk dat het nog beter te vergelijken is als je het nederlands wegenet als Chello/UPC ziet. En het duitse bijvoorbeeld als een andere isp/netwerk.

Stel opeens gaan er een grote stroom autotjes vanaf het nederlandse netwerk naar het duitse. Die ondervinden dan enorme overlast en kloppen aan bij de eigenaar van het nederlandse wegennet (upc/chello) of het even kan stoppen.

Gebeurt dit nu vaak, tja dan ben je niet zulke dikke samenwerkende vriendjes meer en kan duitsland zijn wegen sluiten. Waardoor er voor ons nederlandertjes geen mogelijkheid meer is om met duitsland te communiceren.

(bijvoorbeeld door mail blokkeren etc)

Dus kunnen andere klanten (weggebruikers) van het nederlandse (upc/chello) wegennet (netwerk) niet meer gamen op duitse servers bijvoorbeeld.

Misschien is het voorbeeld nog wel beter met het rail-netwerk (treinen besturen we immers ook niet zelf net als datapakketen).

[ Voor 9% gewijzigd door bjck op 05-02-2004 02:08 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Abom
  • Laatst online: 14-05 16:03
nwagenaar schreef op 03 februari 2004 @ 12:11:
Dit kan allemaal wel zo zijn maar er zijn gewoonweg te veel Chello gebruikers die geen verstand hebben van zaken zoals de meesten hier. De meeste personen die hier posten zijn mensen die verstand hebben van firewall's, AntiVirus, etc terwijl het nog geen 25% van het totale computervolk bedraagt in Nederland.
Maar ze hebben wel breedband en zijn uitstekend instaat de nieuwste mp3's te downloaden op kazaa. Leren kunnen ze dus nog wel.
Gebruikers hebben er ook een handje van om alle attachments en andere meuk die ze per e-mail binnen krijgen zonder nadenken te openen. Ze zijn dus wel degelijk zelf schuld dat er ingebroken wordt, ze maken als het waren de voordeur open voor de hacker.
Ja, dus? Wanneer ik een auto koop, krijg ik toch ook geen informatie over gevaren op de weg? Dat hoor je te weten voordat je de weg op rijdt.
Houd wel rekening dat de meeste Chello gebruikers zogenaamde internet n00b's zijn. Ze weten hoe zij Kazzaa moeten gebruiken voor het downloaden van MP3's, hoe ze moeten mailen en een beetje surfen op het internet. Mijn familie is net zo, ik zit gemiddeld om de 3 maanden bij een familielid omdat zijn antivirus het heeft begeven (abonnement afgelopen en gewoon weggeklikt aangezien zij dit niet snapten) en dan krijg je 9 van de 10 keer te horen : "Maar ik heb toch een AntiVirus? Waarom heb ik dan een virus!". Nu dat ik het na 4 keer heb uitgelegd wordt het nog wel wat duidelijker maar verstand over AntiVirus en Firewalls hebben zij echt niet (mijn Oom sloot gewoon Zone Alarm af omdat hij gek werd van die venstertjes).
Omdat ze niet willen leren om goed om te gaan met het internet, hebben zij het recht om virussen te verspreiden en hackers misbruik te laten maken van hun PC? Wanneer ik mij niet aan de verkeersregels houd, krijg ik een boete.
De mensen moeten leren omgaan met het medium, dan zijn de problemen meteen opgelost.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

precies, mensen moeten leren omgaan met het medium, maar dan zijn de problemen helaas nog steeds niet meteen opgelost hoor. Een firewall en virusscanner beschermt je natuurlijk niet overal en altijd tegen virussen en worms e.d. Echter dan kan je volgens mij wel over overmacht gaan praten als het een keer fout gaat (gesteld dat mensen niet alleen weten hoe ze met het medium om moeten gaan, maar er ook naar handelen natuurlijk).

Ik ben groot voorstander van een wettelijk verplicht InternetSurfBewijs en een verplichte APK voor PC's.

Dan kan je mensen ook aansprakelijk stellen voor het feit dat ze hun beveiliging niet up to date houden.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

De vergelijking met de auto is inderdaad goed. Als je een auto koopt wordt er ook niet bij verteld dat er figuren rondlopen die inbreken in auto's en figuren die willen joyriden. Er wordt vanuit gegaan dat je dat zelf wel weet. Als je een internetverbinding neemt (en of dat nou bij Chello is of bij KPN of bij Demon of bij XS4ALL, kabel/ADSL/ISDN/inbellijn, dat maakt niet uit) dan wordt er ook van je verwacht dat je weet dat er hackers/virussen/spyware bestaat. In de praktijk blijkt dat een boel mensen nog nooit van spyware hebben gehoord. Wel van virussen/hackers natuurlijk.

Dat mensen geen (goeie/up-to-date) virusscanner/spywaretools installeren komt doordat ze de gevaren te licht inschatten. Bij auto's is dat precies hetzelfde: "Ach, in mijn auto wordt toch niet ingebroken." Als er dan toch in je pc/auto wordt ingebroken is dat je eigen schuld, niet die van de provider/autodealer.

[edit]
Onder 'support' op de Chello-site staan trouwens wel een aantal links naar antivirus/firewallsites. Ik heb er even een heeeeeeeel mooi plaatje van gemaakt: :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-02/support.png

[ Voor 18% gewijzigd door Bergen op 05-02-2004 08:59 ]

Verwijderd

Ik vindt het waamzin dat je moet tekenen voor de schade die je aan richt!!!! 8)7

ik ben er namelijk van overtuigd dat iedereen gehacked kan worden.. (its geen virus..) maar wat is er altijd eerder een virus of de bescherming tegen het virus. )

er zijn hier zo te zien redelijk wat mensen met verstand van internet maar vergeet niet dat grooten deel van onze mede surfers.. ( mensen met een computer en internet thuis) geen eene moer verstand van een PC hebben..die zijn al blij dat ze een pc hebben die kant en klaar is en lekker op internet kan..

Als je zegt dat het hun eigen schuld is( wat niet zo is.. degene die het virus of spam....enz. op je comp zet die zijn de schuldige..) en ja ik kan er wat aan doen.. jij mischien ook.. maar de doorsnee internetter kan dat niet..

als iemand je auto steelt en die gaat joy riden moeten jullie dan ook de schade betalen?? omdat je hem niet in een garage heb gezet of er niet genoeg sloten op hebt gezet? of geen start onderbereker er op hebt gezet?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Als je de inbreker/joyrider niet pakt zul je 't inderdaad zelf moeten betalen. Weinig keus toch? Ja ok, de verzekering is er dan nog, maar die is er niet voor de computer. (Gat in de markt?)

Die ondertekening is ook wel logisch. Chello moet een bevestiging hebben dat je er iets aan hebt gedaan. Hoe moeten ze anders weten dat je computer weer klaar is om het net op te gaan? Er zijn vast mensen die em ondertekenen, terugsturen en verder niets doen maar die worden dan vanzelf opnieuw afgesloten. Of er dan nog meer gedaan wordt weet ik trouwens zo niet...

Anyway, dat zou in 't verkeer ook zo moeten zijn: als je een ongeluk/overlast/gevaar op de weg hebt veroorzaakt zou je opnieuw examen moeten doen en pas dan mag je de weg weer op. Tenminste, daar valt over te discussieren natuurlijk, maar zo zou je het kunnen vergelijken.

Verwijderd

Even nuanceren: je word heus niet afgesloten als je eens een virusje oppikt hoor.

Je word afgesloten als je overlast veroorzaakt en dat gemeld word en als het weken/maanden doorgaat. Denk dat het overgrote deel bestaat uit kinderen/jonge computeraars die "leuk" denken te doen. (iig dat betreft het enige voorbeeld dat ik ken).

Die mensen die zo in de verdediging schieten en verder zelf niet afgesloten zijn snap ik niet helemaal, hoe kun je nu opkomen voor gevallen waar je niets van weet?

Verwijderd

GerbenW schreef op 05 februari 2004 @ 09:05:
Als je de inbreker/joyrider niet pakt zul je 't inderdaad zelf moeten betalen. Weinig keus toch? Ja ok, de verzekering is er dan nog, maar die is er niet voor de computer. (Gat in de markt?)

Die ondertekening is ook wel logisch. Chello moet een bevestiging hebben dat je er iets aan hebt gedaan. Hoe moeten ze anders weten dat je computer weer klaar is om het net op te gaan? Er zijn vast mensen die em ondertekenen, terugsturen en verder niets doen maar die worden dan vanzelf opnieuw afgesloten. Of er dan nog meer gedaan wordt weet ik trouwens zo niet...

Anyway, dat zou in 't verkeer ook zo moeten zijn: als je een ongeluk/overlast/gevaar op de weg hebt veroorzaakt zou je opnieuw examen moeten doen en pas dan mag je de weg weer op. Tenminste, daar valt over te discussieren natuurlijk, maar zo zou je het kunnen vergelijken.
hahaha.. nou ik heb nog een co partner nodig voor die computer verzekerings branch ;)

ja ik vindt het goed dat ze iemand er van op de hoogte stellen maar je kan iemand niet zeggen dat als het nog een keertje gebeurt hij zijn internet kwijt is en de schaade mag betalen.!!! |:(

iedereen kan gehack worden! ook al denkt men van niet.. dus je kan iemand nooit 100% zeggen dat het niet meer gebeurdt.. het is gewoon niet redelijk en daar wordt ik pissed van... ps..Ik heb thuis ook Chelllo. en ik heb eigelijk nog nooit problemen met ze gehad.. oke ik had 90Gb in een maand gedownd. vonden ze niet leuk.. maaar toen moest ik ook niet iets ondertekenen.

ik vindt dit gewoon en erg lompe brief .

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Het is inderdaad niet echt een klantvriendelijke brief en ik vind het nog steeds vaag wat voor soort schade er wordt bedoeld. In ieder geval geen schade in de vorm van gegenereerd dataverkeer, lijkt mij, want daar betaal je tenslotte voor.

Verwijderd

Tja daar om je weet waar je voor tekend. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 09:36 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 09:35:
Tja daar om je weet waar je voor tekend. |:(
Je weet _niet_ waar je voor tekent bedoel je? Je weet niet voor wat voor schade je tekent, bedoel ik dus.

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻14" M1 🖥 M1

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 00:05:
[...]

Nee?
En ik maar denken dat als bijvoorbeeld Mydoom een domein tegenkomt, hij dan gaat mailen naar 'zut voorgeprogrammeerde namen'@domein.

Maw:Not all viruses are created equal.
Dus aub. niet ongefundeerd wat roepen.
je begrijpt me dus nog steeds niet lees is wat VinnieWeiss zei (adresboek?)

wat ik zeg is het virus komt niet zomaar naar dat email adres toe

buiten dat het is niet iets waar je om vraagt al die meeltjes met virus maar het is duidelijk niet de taak aan een isp om te gaan filteren (tpg filtert ook je spam er niet uit)

[ Voor 22% gewijzigd door [RNMC] Viper op 05-02-2004 11:35 ]

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 05 februari 2004 @ 00:16:
[...]

Have a clue cookie, ok?

Wel eens van verantwoordelijkheidsgevoel gehoord?
[drumroll]
normen en waarden?
Nettiquette?
[/drumroll]

Het is juist de desinteresse van jan met de pet en de "ikke ikke" houding die de boel verpest.
Valt het je op dat je de enige bent die hier in de verdediging schiet?
Andere posters hebben al of niet terechte kanttekeningen, maar van jou zie ik alleen maar "nie mijn schuld" geklaag.
Valt het je op dat je, er weer 1 bent die, nieteens het topic goed doorleest? als je dat goed had gedaan had ten eerste gezien dat mijn reacties van "nie mijn schuld" REACTIES zijn op mensen van "altijd jouw schuld". Ten tweede had je gezien dat ik niet de enige ben die de ts verdedig en ten derde had je kunnen zien dat ik behalve deze verweer replies ook nog inhoudelijk nuttige posts maak.

Neem nou eens de moeite om dat te lezen en kom tot de conclusie dat je niet zomaar dit soort acties kan ondernemen als Chello/UPC zonder daar een grondige reden voor te hebben die ook WETTIG is.
Jouw argumentën van "disintresse etc zijn zover ik weet enkel terug te vinden in art 6:162 BW a.k.a "de onrechtmatige daad".
Dat heb ik net toch al uitgelegd in een eerdere post? maar nee.. iedereen denkt hier maar dat wat hij vind wet is en dat wat hij last van heeft met absurt strenge straffen bestraft moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 13:41 ]

Verwijderd

ViperTPR schreef op 05 februari 2004 @ 11:22:
[...]

je begrijpt me dus nog steeds niet lees is wat VinnieWeiss zei (adresboek?)

wat ik zeg is het virus komt niet zomaar naar dat email adres toe
Je hebt zojuist het principe van een virus uitgelegd.
Wat VinnieWeiss zegt, klopt eigenlijk niet.
Een virus kan alle adressen uit iemands adres boek gebruiken.
Hij zal zelf ook wel doorhebben dat dat lang niet voor alle virussen geldt. :+
Laten we maar niet over de mensen van xs4all op de radio beginnen, volgens hen mailde Lovesan zichzelf. :/

Ok..een virus pakt niet compleet onwillekeurige mailadressen, maar er zijn genoeg variabelen waar meesten niets van lijken te weten dat je niet zomaar iets kan gaan roepen zoals hier het geval was.
buiten dat het is niet iets waar je om vraagt al die meeltjes met virus maar het is duidelijk niet de taak aan een isp om te gaan filteren (tpg filtert ook je spam er niet uit)
We hebben de grootste mailvirusuitbraak ooit gehad en jij vindt dat het niet aan de ISPs is om voor mailscanners te zorgen?
Dat lijkt me idd het beste, er gewoonweg niets aan doen. :/

Alleen al aan dataverkeer is het gunstiger voor de ISPs om een mailscanner te installeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 09:10:
Die mensen die zo in de verdediging schieten en verder zelf niet afgesloten zijn snap ik niet helemaal, hoe kun je nu opkomen voor gevallen waar je niets van weet?
Hoe kan je dan wel iemand veroordelen waar je zelf te weinig van de situatie weet ;)

maar wie is er nou verantwoordelijk voor de schade die het virus aanricht.
ten eerste natuurlijk de virus maker, hij is de oorzaak van al die ellende.

ten tweede mag je er van uit gaan dat de pc gebruiker altijd op de hoogte is van nieuwe virussen pc beveiliging etc?
ik weet het niet. gebruikers zijn dom, altijd zo geweest en zal altijd zo blijven, hoe vaak hoor je niet dat iemand zijn wachtwoord etc vergeet.
voor beveiliging van je pc geld hetzelfde, een pc wordt in de winkel verkocht als compleet kant en klaar veilig multimedia systeem waar u veilig mee kan werken en het mooiste is "het systeem is klaar voor internet!!!" betekent dit dat er een virusscanner op staat en een firewall? nee tuurlijk niet. dat kan maar het moet niet.
Veel gebruikers zijn simpelweg niet op de hoogte van de gevaren van een virus en de dingen die je er tegen kan doen, kan je ze dit kwalijk nemen? neej ook niet staat er ergens in de wet dat je op de hoogte moet zijn van nieuwe virussen en dat je je pc daar tegen moet beschermen? volgens mij niet.

misschien kan je je pc nog het beste vergelijken met een huis.
als je geen slot op je deur hebt is de kans dat er bij je ingebroken wordt nogal groot.
Maar als ik geen slot op mijn deur heb betekent het dan dat jan en alle man mijn huis binnen mag lopen en in mijn huis mag doen wat hun belieft?
nee dat is verboden.

Bij je pc is dit in principe hetzelde, de meeste mensen hebben alleen geen sloten op hun deur en alle poorten staan open.
detail is dat de meeste mensen ook niet weten wat voor sloten er op de markt zijn hoe deze gebruikt dienen te worden.
nou oke de deur staat open maar betekent dat de virusmaker een vrijbrief heeft om binnen te lopen en met jouw telefoon mooi blonde dames met grote borsten te gaan stalken? nee natuurlijk niet.

kan je iemand verplichten de deur van zijn huis op slot te doen zodat er geen inbreker binnenkomt die wel jouw huis leeghaalt. nope alweer niet. ben je dan medeverantwoordelijk voor de geleden schade? dunno. de mensen die daar over kunnen oordelen noemt men ook wel rechters.

deze brief va chello is iig niet zo netjes maarja wat is er aan vooraf gegaan?
de enige die dit weet is de persoon in kwestie.
maar dat weten we dus niet dus kan je inprincipe ook niet beoordelen wie er hier nou echt fout zit, maar nogmaals daar zijn rechters voor.

• MikeN
Ik snap de mensen niet die hier maar zeggen dat het niet te voorkomen is en dat het iedereen kan overkomen. Met een firewall op je pc, en een up2date virusscanner, is de kans _zeer_ klein dat er iets mis gaat. Verder komen virussen er alleen op als de gebruiker _zelf_ iets doet. Ik heb nog nooit een pc met een firewall een virus zien krijgen "omdat hij aanstond".

Verder zie ik het probleem niet in "afgesloten worden". Wat moet het voor een gewone consument nou uitmaken als hij een paar dagen zonder internet zit? De risico's die de rest van het internet lopen zijn veel groter dan de problemen die jij hebt als je verbinding afgesloten wordt.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 16:08

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

als ze afgesloten worden, leren ze er igg van, en bij chello word voorkomen dat hun domeinen @ spamcop komen te staan, en bij andere providers geblocked worden. Om het met het voorbeeld van hier boven te vergelijken, als JIJ geen sloten op je deur zet moet je zelf weten, maar als er dan ook ingebroken word moet je niet bij je huurbaas gaan zeuren omdat die het dan maar voor je doet. :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

MikeN schreef op 05 februari 2004 @ 13:42:
Ik snap de mensen niet die hier maar zeggen dat het niet te voorkomen is en dat het iedereen kan overkomen. Met een firewall op je pc, en een up2date virusscanner, is de kans _zeer_ klein dat er iets mis gaat. Verder komen virussen er alleen op als de gebruiker _zelf_ iets doet. Ik heb nog nooit een pc met een firewall een virus zien krijgen "omdat hij aanstond".

Verder zie ik het probleem niet in "afgesloten worden". Wat moet het voor een gewone consument nou uitmaken als hij een paar dagen zonder internet zit? De risico's die de rest van het internet lopen zijn veel groter dan de problemen die jij hebt als je verbinding afgesloten wordt.
zeer klein is NIET gelijk aan niet te voorkomen :) kortom.. je bent het dus eigenlijk met "de mensen hier" eens?
en de gewone consument heeft het internet niet voor niets hoor... hoop mensen zijn er gewoon afhankelijk van voor zowel werk als prive!
Kunnen we net zo goed telefoon tarief 10x duurder maken.. de gewone consument heeft het toch niet zo nodig.. en waarom brievenbussen legen elke dag? kan ook wel om de week.. de gewone consuement heeft het allemaal niet nodig hoor.
Jij bent hier niet degene die kan beslissen of NIEMAND het nodig heeft, en zolang dat niet bewezen is heeft iedereen het voordeel van de twijfel (en dat werkt dus NIET andersom!).

Verwijderd

Ik snap die instelling niet.
De user/bedrijf moet gewoonweg afgesloten worden.
Kijk naar wat voor een puinhoop het is, als iedereen zich maar op 'zijn recht' oid gaat beroepen, komt het nooit meer goed.

En ja, tijdelijk afgesloten/ontzettend beperkt worden in je access tot internet is niet leuk.
Als er brand of random ander iets in het gebouw is, kun je ook niet blijven doorwerken.
Dat moet eerst opgelost worden.
Zie niet echt waarin dit zoveel verschilt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 17:20:
Ik snap die instelling niet.
De user/bedrijf moet gewoonweg afgesloten worden.
Kijk naar wat voor een puinhoop het is, als iedereen zich maar op 'zijn recht' oid gaat beroepen, komt het nooit meer goed.

En ja, tijdelijk afgesloten/ontzettend beperkt worden in je access tot internet is niet leuk.
Als er brand of random ander iets in het gebouw is, kun je ook niet blijven doorwerken.
Dat moet eerst opgelost worden.
Zie niet echt waarin dit zoveel verschilt.
ik kom morgen even jouw spulletjes ophalen is dat goed? ik bedoel.. je zal je toch niet op "je recht" gaan beroepen? daar wordt het alleen maar een zooitje van! wees niet bang.. want jij pakt gewoon lekker de spulletjes van je buurman.. op je recht beroepen is echt helemaal uit! ahoewel.. als je daar tijd op hebt.. want misschien komt de politie jouw wel oppakken.. want je bent toch niet meer onschuldig tot het tegendeel bewezen is...das toch ook zo'n nutteloos recht? lekker chaos en surfival of the fittest!

echt.. het nivo in deze draad daalt met de minuut.. Voor mensen die het er niet mee eens zijn.. ga dan maar emigreren of leer er mee leven dat we in nederland zoiets hebben als de WET en dat je je daar aan te houden hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 17:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 17:30:
[...]

ik kom morgen even jouw spulletjes ophalen is dat goed? ik bedoel.. je zal je toch niet op "je recht" gaan beroepen? daar wordt het alleen maar een zooitje van! wees niet bang.. want jij pakt gewoon lekker de spulletjes van je buurman.. op je recht beroepen is echt helemaal uit! lekker chaos en surfival of the fittest!
Je snapt m'n strekking niet helemaal he.
Ik zit hier niet bepaald geld te kosten voor andere bedrijven/mensen, of op andere manier schade te berokkenen.
Eerder het omgedraaide zelfs mbt. malware.

Zulke mensen worden om een reden afgesloten, jouw vergelijking is manker dan random kreupele.
Ja, ik zit hier echt om survival of the fittest te strijden, geloof het ook.
echt.. het nivo in deze draad daalt met de minuut.. Voor mensen die het er niet mee eens zijn.. ga dan maar emigreren of leer er mee leven dat we in nederland zoiets hebben als de WET en dat je je daar aan te houden hebt.
IT weet me wel flink op de zenuwen te werken zeg. :X
Het aantal mensen dat tijdelijk afgesloten gaat worden omdat ze 1000en spammails per uur sturen, zal niet echt bepaald gaan dalen, ook niet in dit land.

Ik zal me persoonlijk inzetten voor een strenger beleid in deze kwestie.

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-05 16:41
mockingbird, je begrijpt hoop ik wel dat de volledige upload vaak door die virussen opgebruikt wordt om gigantische ladingen spam te versturen, zolang de pc aanstaat.

Volgens jouw moet een isp dit gewoon toelaten?

Verwijderd

Cochrane schreef op 05 februari 2004 @ 20:28:
mockingbird, je begrijpt hoop ik wel dat de volledige upload vaak door die virussen opgebruikt wordt om gigantische ladingen spam te versturen, zolang de pc aanstaat.

Volgens jouw moet een isp dit gewoon toelaten?
nee, de isp moet enkel ook niet TE streng te werk gaan! als eerste zal een mail/telefoontje/brief met waarschuwing op zijn plaats zijn met eventuele TIPS om niet-wetende klanten (waarvan er meer zijn dan de mensen die het wel goed weten) te waarschuwen dat ze er iets aan moeten doen, hoe ze dit moeten doen en wat de eventuele concequenties zullen zijn.
Hierna kun je ze eventueel een termijn stellen en DAARNA afsluiten.

Gelijk maar een brief met een contract waaraan mensen zich ONMOGELIJK kunnen houden sturen vind ik absoluut NIET gepast.

Een ander deel van mijn verhaal is het gedeelte van de schadevergoeding. Voor schadevergoeding moet er sprake zijn van onrechtmatigheid jegens de ISP (chello/upc) en dit moet dan maar uitgemaakt worden door de rechter. Ik kan je zo wel vertellen dat ze echter niet veel kans maken op een schadevergoeding, omdat de fout gedeeltelijk bij hun ligt, complete bescherming onmogelijk is (en ook niet te verwachten), het niet opzettelijk gedaan is etc etc (zie ook mijn eerdere post over onrechtmatigheid).

ik kan me enkel enorm ergeren aan mensen die hier maar rondroepen "goedzo zo hoort het etc etc" omdat dit gewoon niet kan (zowel moreel als wettelijk). deze kortzichtigheid irriteerd mij een beetje.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 20:57 ]

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻14" M1 🖥 M1

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 13:36:

We hebben de grootste mailvirusuitbraak ooit gehad en jij vindt dat het niet aan de ISPs is om voor mailscanners te zorgen?
Dat lijkt me idd het beste, er gewoonweg niets aan doen. :/

Alleen al aan dataverkeer is het gunstiger voor de ISPs om een mailscanner te installeren.
ja in sommige gevallen is het gunstiger maar in princiepe don ze zoiets al zoals de ts mee begon iemand die veel overlast afsluiten.

en het lijkt mij niet dat een isp voor middelen moet zorgen aangezien ze niet over de data gaan die jij ontvangt en verstuurd maar ze moeten wel voor alternatieven zorgen zoals waarmee de ts mee begon

[ Voor 6% gewijzigd door [RNMC] Viper op 05-02-2004 22:48 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 20:55:

nee, de isp moet enkel ook niet TE streng te werk gaan! als eerste zal een mail/telefoontje/brief met waarschuwing op zijn plaats zijn met eventuele TIPS
Ik wacht op de eerste "zeik chello valt me telefonisch lastig" topics :+

really zeg. Dacht je dat dat gelezen werd?
Hierna kun je ze eventueel een termijn stellen en DAARNA afsluiten.

Gelijk maar een brief met een contract waaraan mensen zich ONMOGELIJK kunnen houden sturen vind ik absoluut NIET gepast.
Eerst de stekker eruit, dan uitzoeken.
Of laat je eerst de boel afbranden ergens omdat je zo netjes wil zijn 3x te bellen naar de eigenaar van de hooiberg die in brand staat?
Een ander deel van mijn verhaal is het gedeelte van de schadevergoeding. Voor schadevergoeding moet er sprake zijn van onrechtmatigheid jegens de ISP (chello/upc) en dit moet dan maar uitgemaakt worden door de rechter. Ik kan je zo wel vertellen dat ze echter niet veel kans maken op een schadevergoeding, omdat de fout gedeeltelijk bij hun ligt, complete bescherming onmogelijk is (en ook niet te verwachten), het niet opzettelijk gedaan is etc etc (zie ook mijn eerdere post over onrechtmatigheid).
Tussen roepen (bang maken) en doen zit nogal een verschil.
De administratieve bende bij UPC kennende kunnen ze niet eens die schadevergoeding berekenen gok ik.

Dat je een brief krijgt waar wettelijk gezien het een en ander aan rammelt is minder aardig, maar mijn idee is dan ook dat het meer om het schok-effect gaat dan daadwerkelijk geld binnenharken.

De gemiddelde hollander-die-liever-niet-wil-betalen kennende dan he..
ik kan me enkel enorm ergeren aan mensen die hier maar rondroepen "goedzo zo hoort het etc etc" omdat dit gewoon niet kan (zowel moreel als wettelijk). deze kortzichtigheid irriteerd mij een beetje.
Wettelijk even terzijde gelaten:
Moreel gezien heeft iemand die om die reden afgesloten wordt (ook al is het tijdelijk) een douw verdiend.

You fucked up, you pays your dues.

Dat providers uberhaupt al naar dit soort middelen moeten grijpen is imho al erg genoeg.

ps:

Internet is een zgn. Hostile environment, als het een land zou zijn zou MinBuZa een negatief reisadvies uit moeten brengen.

[ Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 05-02-2004 23:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

ik vind het wel een goede zaak hoor, voor auto rijden of lesgeven moet je en bekwaamheidsbewijs halen.
datzelfde zou ook voor computergebruik moeten gelden, of de gevolgen ondervinden en voor de kosten opdraaien.

• MikeN
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 17:06:
[...]

zeer klein is NIET gelijk aan niet te voorkomen :) kortom.. je bent het dus eigenlijk met "de mensen hier" eens?
NOFI hoor, maar mag ik hier zelf mijn mening verkondigen in plaats van dat jij die bepaalt en mij door de strot duwt?
Ik heb in dit topic al gezegd dat ik er geen probleem mee zou hebben dat ze mij zouden afsluiten als dit nodig mocht zijn.
en de gewone consument heeft het internet niet voor niets hoor... hoop mensen zijn er gewoon afhankelijk van voor zowel werk als prive!
Als ze er zo afhankelijk van zijn dan beveiligen ze het maar goed. Als iedereen dat zou doen zoudne we misschien last hebben van 10 mensen per jaar die "gehacked" worden ipv die duizenden per dag.
Kunnen we net zo goed telefoon tarief 10x duurder maken.. de gewone consument heeft het toch niet zo nodig..
Waar haal jij duurder maken vandaan?
en waarom brievenbussen legen elke dag? kan ook wel om de week.. de gewone consuement heeft het allemaal niet nodig hoor.
Eerder jou de toegang tot de brievenbus ontzeggen als je er iedere dag weer een paar strijkers in mikt.
Jij bent hier niet degene die kan beslissen of NIEMAND het nodig heeft, en zolang dat niet bewezen is heeft iedereen het voordeel van de twijfel (en dat werkt dus NIET andersom!).
Ik vind niet dat mensen die lopen te baggeren op internet (of iig hun pc's) het voordeel van de twijfel moeten krijgen. Eerst afsluiten, dan zien we wel weer verder. Heb je hier problemen mee dan kan ik je alvast vertellen dat de overheid dit beleid ook gebruikt voor het innen van bekeuringen e.d. (eerst betalen en dan erover gaan klagen).

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 19:40
Ik kreeg een paar weken geleden een mailtje van UPC dat er via mijn ip te veel spam verstuurd werd en dat ze daar om mijn uitgaande email maar hebben geblokkeerd :(

Ik mag geen mail meer stuuren maar ik mag wel spam ontvangen helaas :(

Ik heb nooit geen virus maar volgens UPC lag het waarchijnlijk niet aan mij maar er was gewoon iemand met een virus op mijn pc aan de gang .

Ik moest maar snel mijn pc veiliger maken en als ik dat gedaan had moest ik een nummer bellen .

Nu heb ik dus al weken geen uitgaande email meer en heb ik een Hotmail account geopend :)

Zo werkt dat bij UPC

FF voor de duidelijkheid ik gebruik Norton systemworks 2004 en ik stuur nooit spam .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 05 februari 2004 @ 23:00:
[...]

Ik wacht op de eerste "zeik chello valt me telefonisch lastig" topics :+

really zeg. Dacht je dat dat gelezen werd?
Ja dat wordt gelezen (desnoods aangetekende brief) en met een telefoontje weet je toch dat er iemand aanwezig is? Wat zou anders het nut zijn van rekeningen en normale post als het toch niet gelezen wordt !
[...]

Eerst de stekker eruit, dan uitzoeken.
Of laat je eerst de boel afbranden ergens omdat je zo netjes wil zijn 3x te bellen naar de eigenaar van de hooiberg die in brand staat?
Lekker dan, eerst zonder waarschuwing de stekker eruit en dan maar iemand laten creperen!
Kromme vergelijkingen kunnen we altijd maken natuurlijk? een brandend huis is niet te vergelijken van een gevalletje spam!
(net zo krom: als er een iemand 2km/h te hard rijd gelijk die auto afschieten met een geleide raket! je gaat toch niet wachten tot ie iemand zou kunnen overrijden!?)
[...]

Tussen roepen (bang maken) en doen zit nogal een verschil.
De administratieve bende bij UPC kennende kunnen ze niet eens die schadevergoeding berekenen gok ik.

Dat je een brief krijgt waar wettelijk gezien het een en ander aan rammelt is minder aardig, maar mijn idee is dan ook dat het meer om het schok-effect gaat dan daadwerkelijk geld binnenharken.

De gemiddelde hollander-die-liever-niet-wil-betalen kennende dan he..
Tussen bang maken en een contract iemand OPDRINGEN zit ook nogal een verschil!
De user krijgt nu de keuze: opdraaien voor de schade en toekomstige schade.. of gewoon lekker geen internet meer! Dat heet geen bang maken.. dat heet chanteren
[...]

Wettelijk even terzijde gelaten:
Moreel gezien heeft iemand die om die reden afgesloten wordt (ook al is het tijdelijk) een douw verdiend.

You fucked up, you pays your dues.

Dat providers uberhaupt al naar dit soort middelen moeten grijpen is imho al erg genoeg.
nou... de straf moet wel proportioneel zijn tot de overtreding. Als iemand dit onwetend doet en (vaak) niet genoeg verstand heeft om dit zelf te maken is het moreel gezien ook niet correct om iemand maar gelijk af te sluiten..
(ik ergerde mij vroeger ook wel eens aan van die kinderen die bijvoorbeeld van die telefoontjes maakten en dan nix zeiden :+ , maarja.. het zijn kinderen. Zou dan vanwege die overlast per direct zonder waarschuwing maar de telefoonlijn van deze mensen afgesloten moeten worden? Dat is ook onproportioneel!)

En wettelijk gezien kan het niet, en gelukkig (helaas voor sommige blijkbaar) hechten wij in Nederland veel waarde aan de wet en zal men zich daaraan moeten houden (ja.. ZELFS chello/upc :+ )
ps:

Internet is een zgn. Hostile environment, als het een land zou zijn zou MinBuZa een negatief reisadvies uit moeten brengen.
naja.. hostile enviroment.... jullie proclameren hier allemaal dat jullie 100% beveiligd zijn tegen virussen/trojans etc etc.. dus zo hostile lijkt het me niet voor jullie :Y)

Verwijderd

MikeN schreef op 06 februari 2004 @ 00:30:
[...]

NOFI hoor, maar mag ik hier zelf mijn mening verkondigen in plaats van dat jij die bepaalt en mij door de strot duwt?
Ik heb in dit topic al gezegd dat ik er geen probleem mee zou hebben dat ze mij zouden afsluiten als dit nodig mocht zijn.
Ik probeerde niet jouw mening door de strot te duwen, ik probeerde alleen aan te kaarten dat wat jij zegt overeen komt met niet 100% te beveiligen.
Als jij je wil laten afsluiten.. och. daar zeg ik verder niets over behalve dan dat dit mij een gaval van "NIMBY-syndroom" lijkt (Not In My BackYard, wat inhoud dat mensen vaak alles goedkeuren, totdat het ECHT met hun gebeurt)
[...]

Als ze er zo afhankelijk van zijn dan beveiligen ze het maar goed. Als iedereen dat zou doen zoudne we misschien last hebben van 10 mensen per jaar die "gehacked" worden ipv die duizenden per dag.
Als ik er afhankelijk van ben, en ik heb een klein broertje ofzo wat niet zo veel weet van internet en een beetje surft en daardoor stelletje dialers/virussen/trojans etc ophaalt en mijn pc beetje vernaggeld, moet ik dan maar 2 internetverbindingen gaan aanvragen als student?!
En kom niet met "je kunt het goed dichttimmeren" want kleine kinderen komen gek genoeg vaak overal doorheen en ik ga toch geen fort van m'n eigen pc maken! Ik kan wel iedere keer nadat dat kind ervan af is gaan checken of er geen schade is.. maar dan ben ik al te laat! dan heeft chello/upc al gezien dat ik 2 uur virussen aan het uploaden ben en ben ik de volgende dag zonder pardon afgesloten.
[...]
Waar haal jij duurder maken vandaan?
Dit was (alweer) een kromme vergelijking die ik maakte om aan te proberen tonen wat het effect zou kunnen zijn van de "de consument heeft het niet zo nodig"-instelling.
[...]
Eerder jou de toegang tot de brievenbus ontzeggen als je er iedere dag weer een paar strijkers in mikt.
Net als bij het vorige punt, het ging me erom oom aan te tonen wat het effect zou kunnen zijn van de "de consument heeft het niet zo nodig"-instelling.
[...]
Ik vind niet dat mensen die lopen te baggeren op internet (of iig hun pc's) het voordeel van de twijfel moeten krijgen. Eerst afsluiten, dan zien we wel weer verder. Heb je hier problemen mee dan kan ik je alvast vertellen dat de overheid dit beleid ook gebruikt voor het innen van bekeuringen e.d. (eerst betalen en dan erover gaan klagen).
Daarom zei ik al dat gelukkig jouw mening niet wet is :)

Bij het beleid wat jij aankaart is het trouwens wel iets anders:
ten eerste kun je nadat je een bekeuring krijgt nog gewoon rondrijden (behalve nadat je ONTIEGELIJK te hard ben gereden).

Ten tweede hoeft de bekeuring niet direct geint te worden! als jij overtuigt bent van jouw onschuldigheid, of van de onrechtmatigheid van de bekeuring kan je hiertegen in verweer gaan en zo kun je bereiken dat je de bekeuring nooit hoeft te betalen!

Ten derde is een bekeuring bij verkeerd parkeren, te hard rijden enzo WEL te voorkomen i.t.t het voorkomen van virussen etc (wat niet 100% te voorkomen is ookal doe je zo je best)

PS: deze discussie gaat nergens meer over zonder reactie van TS, dus dit is wel m'n laatste post hier.. totdat ts weer eens van zich laat horen. ;)

Hoop dat ik beetje nuttige reactie heb gegeven op de laatste opmerkingen/tegenargumenten op mijn post(s)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 13:36 ]

• DiedX
  • Laatst online: 17:38
Ik ga me hier eens lekker inmengen ;)

Ik snap dat de TS geirriteerd is over het feit dat Chello afsluit. "Je kan dan zelfs geen virusupdate halen".
Ik ben van mening dat Chello het op de Planet Internet methode op had moeten lossen: geen uitgaand verkeer accepteren via poort 25 (filteren), daar gebruik je maar de mailserver voor.
Besmet? Dan blocken we je even bij de mailserver. Kan jij even geen mail versturen, krijg jij de mogelijkheid om je virusscanner up to date te houden.

Ik hoorde ook nog argumenten voor een internet-rijbewijs. Ik vraag me af wat je daar in zou willen zetten? KaZaA? alt.binaries.kiddypr0n? Waar begint het, en waar eindigd het?

1 onderdeel mag er van mij bij. http://windowsupdate.microsoft.com. Hadden we niet zoveel geouwehoer gehad.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• MikeN
Het probleem in dit topic is gewoon dat mensen het gevaar van besmette computers niet inzien. Wat mij betreft is een hooiberg die in de fik staat net zo gevaarlijk als een computer welke systematisch DDoS aanvallen kan uitvoeren. In het eerste geval kan het een bepaald persoon veel geld kosten. In het tweede geval kunnen veel internet bedrijven (van ISP's tot websites) er veel problemen door krijgen. Dat je daarvoor dan even wordt afgesloten vind ik zo'n probleem niet.

Verder, mockingbird, ik heb een zusje van 6 wat zeer regelmatig op deze pc zit. 1 keer heeft ze spyware geïnstalleerd, maar ach, daar heb je alleen zelf last van. Emailen enzovoorts doet ze nog niet, dus virussen openen zie ik haar nog niet doen. Iedere gebruiker die wat ouder is weet vast wel wat over de algemene regels op internet en weet virussen dan best buiten de deur te houden. Over je "NIMBY-syndroom", ik hoef die troep van andere mensen niet in mijn achtertuin. En ik heb al 2x gezegd in dit topic dat ik echt geen probleem ermee zou hebben als ik zou worden afgesloten. Mits ze me maar wel direct weer aansluiten als het probleem gefixed is. En dát is misschien bij UPC de vraag, maar daar ging dit topic niet echt over. :)

Verwijderd

Verder, mockingbird, ik heb een zusje van 6 wat zeer regelmatig op deze pc zit. 1 keer heeft ze spyware geïnstalleerd, maar ach, daar heb je alleen zelf last van. Emailen enzovoorts doet ze nog niet, dus virussen openen zie ik haar nog niet doen.
Dat klinkt alsof je/ze IE gebruikt.
Met securitysettings op high is IE nog zo lek als een mandje, wat dus inhoudt dat je gewoon door het bezoeken van sites geïnfecteerd kan worden.
(En ja, dat gebeurt).
mmxmmx schreef op 06 februari 2004 @ 02:57:
Ik kreeg een paar weken geleden een mailtje van UPC dat er via mijn ip te veel spam verstuurd werd en dat ze daar om mijn uitgaande email maar hebben geblokkeerd :(

Ik heb nooit geen virus maar volgens UPC lag het waarchijnlijk niet aan mij maar er was gewoon iemand met een virus op mijn pc aan de gang .

FF voor de duidelijkheid ik gebruik Norton systemworks 2004 en ik stuur nooit spam .
Nooit geen = altijd.
En je denkt dat UPC maar zomaar wat roept?
Ik denk dat je geïnfecteerd bent, waarschijnlijk met een afcore variant.
Het is niet alsof NAV zo goed is met backdoors.
En het is zeker niet zo dat NAV aan ADS scanning doet.

Ik hoop dat je je realiseert dat je met zo'n backdoor ook andere dingen kunt uitspoken dan alleen een bak laten spammen.
Dus scan je bak eens met een andere scanner.(Liefst eentje die full ADS support heeft en goed met backdoors is).

• MikeN
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 14:14:
[...]

Met securitysettings op high is IE nog zo lek als een mandje, wat dus inhoudt dat je gewoon door het bezoeken van sites geïnfecteerd kan worden.
(En ja, dat gebeurt).
Ik wilde de "gebruik firebird" (zoals ze tegenwoordig doet) er even buitenhouden, omdat we anders weer het geschreeuw in dit topic krijgen van "dat weten de simpele gebruikers niet". Verder ben ik nog nooit geïnfecteerd met een DDoS client of een spam client door simpelweg een site te bezoeken in IE. Dan moet je wel op hele vage sites komen en niet op de sites waar de normale gebruiker op komt.
Mocht je geïnfecteerd worden dan is er altijd nog wel een firewall die jouw uitgaande spammailtjes tegenhoudt. Is dat niet het geval dan wordt poort 25 dichtgezet. Mocht je een ander iets geïnstalleerd hebben (DDoS enz.) dan zullen ze je misschien even compleet afsluiten. Ach, de wereld vergaat dan nog niet hoor.

BTW, waar staat "ADS" voor?

[ Voor 21% gewijzigd door MikeN op 06-02-2004 14:32 ]

• mmxmmx
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 14:14:
[...]

(En ja, dat gebeurt).

[...]

Nooit geen = altijd.
En je denkt dat UPC maar zomaar wat roept?
Ik denk dat je geïnfecteerd bent, waarschijnlijk met een afcore variant.
Het is niet alsof NAV zo goed is met backdoors.
En het is zeker niet zo dat NAV aan ADS scanning doet.

Ik hoop dat je je realiseert dat je met zo'n backdoor ook andere dingen kunt uitspoken dan alleen een bak laten spammen.
Dus scan je bak eens met een andere scanner.(Liefst eentje die full ADS support heeft en goed met backdoors is).
Heb je mischien een linkje naar een probeer versie ofzo dan ?
Ik heb gezocht op full ADS support maar kan niks vinden met google .

Want als UPC gelijk heeft dan wil ik dat wel weten :)

• DannyVersluis
  • Niet online
Hoe is t het virus de computer binnengekomen, JUIST......waarschijnlijk via het netwerk van UPC, dus kun JIJ om een schadevergoeding gaan vragen :+

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

mmxmmx schreef op 06 februari 2004 @ 18:34:
[...]

Heb je mischien een linkje naar een probeer versie ofzo dan ?
Ik heb gezocht op full ADS support maar kan niks vinden met google .

Want als UPC gelijk heeft dan wil ik dat wel weten :)
De ADS die Afcore gebruikt, wordt door KAV ondersteund.
Dat is dan ook direct zo'n beetje de enige AV. :/

Download+trialkey: http://kasperskylab.co.uk/files/homeuser/

/spam. :+

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 21:10
Ik vind het een goede actie van Chello. Alleen had de brief iets 'netter' gemogen, maar dit zorgt er wel voor dat de schrik bij de gebruiker er goed inzit :)

Ik heb het zelf ook een keer gehad, ik draaide een FTP servertje en daar kwamen ze achter en werdt ik afgesloten. Ik had dit direct in de gaten want ik zat te internetten en ineens, *FLOP* weg verbinding. De helpdesk gebeld en die vertelde dat ik was afgesloten enzo en dat ik een verklaring door moest faxen. Dus zij hadden eerst zo'n zelfde verklaring als de TS naar mij gefaxed en ik had deze weer ondertekend terug gefaxed en binnen 30 minuten had ik weer internet

Ook ben ik een keer afgesloten omdat ze mij erop hadden gewezen dat ik illegale praktijken aan het doen was (ik draai nog steeds mail/ftp/www draaien op Chello, maar alles goed gebloked!) dus na een kwartiertje zoeken bleek dat mijn MAC-adres van mijn modem was omgedraaid met een ander MAC-adres. Toen dat duidelijk was, had ik weer binnen een uur internet!

Maar laatst had ik nog ff een medewerker van Chello aan de lijn omdat ineens het internet van 150 Kb telkens naar 10 Kb/s weg viel. Hij dus van alles getest en nadat hij een poortscan had gedaan kwam hij er dus ook achter dat ik mail en website's host op mijn server via Chello. Hij had hier helemaal geen problemen mee, hij controleerde zelfs ook voor mij of alles via zijn PC mijn site's goed werkte en of ik wel alleen de goede poorten had openstaan op me router (wat dus eigenlijk niet wordt ondersteund door Chello!) _/-\o_

Maar ik vind het best wel goed dat ze zo streng zijn, is dit eigenlijk ook zo bij andere ISP's? Want dit soort verhalen heb ik alleen maar over Chello gehoord! Dus dat betekend dat Chello het toch wel hoog opnemen en dat de andere ADSL/ISP's er maar een beetje de pet bij neergooien! Correct me if I'm wrong

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Verwijderd

Ik denk dat veel mensen onderschatten wat voor impact een besmette computer heeft. Ter vergelijking :

Je zit op een zondagavond met een biertje op de bank naar het voetbal te kijken en plotseling valt het uit en krijg je porno op je tv. Zwaar over de zeik bel je de omroep op om uit te zoeken wat er aan de hand is, en dan blijkt het dat je buurman zijn video geinfecteerd is met een virus waardoor hij porno uit gaat zenden als hij aanstaat.

Jij eist dat ze hem uitschakelen, maar dat doen ze niet zomaar. Ze hebben geprobeerd hem te bellen, maar hebben helaas nog geen gehoor gekregen. Ze hebben hem daarna een brief gestuurd waarin ze hem een week de tijd geven om het op te lossen ,en verzoeken jou om nog even geduld te hebben..... 8)7

Een week later, eindelijk verlost van de porno zet je je tv aan, maar zie je alleen sneeuw. Je belt weer de omroep op met de vraag wat er nu weer aan de hand is. Het blijkt dat alle besmette video's een aanval op de zender in Hilversum doen waardoor momenteel geen uitzendingen mogelijk zijn. Alle medewerkers zijn de eigenaren van de besmette video's aan het bellen, en het zou binnen een week verholpen moeten zijn....

Wie vindt dit acceptabel? >:)

• mmxmmx
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 19:09:
[...]

De ADS die Afcore gebruikt, wordt door KAV ondersteund.
Dat is dan ook direct zo'n beetje de enige AV. :/

Download+trialkey: http://kasperskylab.co.uk/files/homeuser/

/spam. :+
Holy schit na het installeren van dat proggie duurde het opstarten van windows 5 minuten en dat overdrijf ik niet :(

Het maakt mijn systeem erg traag en is er meteen weer afgepleurt :)
Hij vond overigens geen virus :)

Verwijderd

mmxmmx schreef op 07 februari 2004 @ 16:51:
[...]

Holy schit na het installeren van dat proggie duurde het opstarten van windows 5 minuten en dat overdrijf ik niet :(

Het maakt mijn systeem erg traag en is er meteen weer afgepleurt :)
Hij vond overigens geen virus :)
Bij eerste keer rebooten kan dat idd wel eens voorkomen.
Ik neem aan dat je hem wel eerste geupdate had? :)
Pagina: 1 2 Laatste