[Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.807 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:00
@ransbal, bedankt voor de tip, was in het verkeerde menu aan het kijken. Je kunt in der daad de sata uitzetten. Dan naar het scherm waarbij je je promise controller instelt naar RAID gaan ipv IDE en de fastbuild utility toont de ctrl-f optie. 240GB raid0 is nu aan de gang, bedankt mannen!!!

@delyver, ik heb een ati 9600 en het beeld in het bootscherm is hier ook heel vreemd, klein, knipperend en ik krijg m niet goed in beeld. Met de oude (ook agp) kaart die ik hiervoor had was er perfect beeld. Zeer vaag dus, enige verschil is dat deze agp x8 is en die vorige x2... is overigens op de asus pc-dl

[ Voor 35% gewijzigd door Moriaty op 14-04-2004 23:51 ]

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:16
BalusC schreef op 06 april 2004 @ 10:32:
ik heb mijn ATC110B besteld bij www.2fast4ucomputers.nl :) Ze zijn de Nederlandse importeur van Coolermaster.
Dat is gewoon een online shop en zeker niet de Nederlandse Importeur. Waarschijnlijk hebben zij goede contacten met de distributeurs waardoor het snel geregeld was. Coolermaster werkt in Nederland o.a. met distributeurs als Acal en Bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
My bad, het is de importeur van Corsair geheugen, ik had mijn -nergens anders verkrijgbare- PC2100 ECC non-registered geheugen eveneens aldaar via een mailtje besteld :) Anyway, ze hadden flink wat Coolermasters in hun assortiment, dus ik dacht laat ik eens een poging wagen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
BalusC schreef op 15 april 2004 @ 06:47:
My bad, het is de importeur van Corsair geheugen, ik had mijn -nergens anders verkrijgbare- PC2100 ECC non-registered geheugen eveneens aldaar via een mailtje besteld :) Anyway, ze hadden flink wat Coolermasters in hun assortiment, dus ik dacht laat ik eens een poging wagen :Y)
Volgens mij is A-Force toch echt de importeur van Corsair geheugen.

2-fast-4-u lijkt me gewoon weer de zoveelste webshop.

A-Force kan ook echt alles leveren.
Zelfs als je een reepje met samsung ships nodig hebt en er 3 verschillende chip uitvoeringen zijn.

De DHL heeft trouwens mij 2 Xeon's opgehaald en ze waren binnen 24 uur in Dublin, Ireland. Woohoooo...binnekort weer nieuwe cpu-tjes....

Ik kan al niet wachtten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
2fast4u stond toentertijd echt wel in de lijst van de Corsair importeurs, dat had ik zelf opgezocht via corsairmicro.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ransbal schreef op 14 april 2004 @ 22:58:
@Moriaty en @firepower:

Ik draai hier thuis toch echt in een raid 0 met twee pATA schijven op de promise controller, ik heb echter in het bios de sATA controller op disabled gezet.
Tijdens het booten kan ik ook gewoon in de promise bios komen en daar zijn de schijven zichtbaar en kan ik ook gewoon doen met raid configs wat ik wil. Nou ja, veel keuze heb je niet met twee schijven: raid 0 of 1 en dan houdt het wel een beetje op ;)
De Promise controller is toch alleen SATA?

2 SATA aansluitingen, waarvan er 1 ook dubbelt als een PATA aansluitin (de gekantelde IDE aansluiting) ?
Tr1gg3R schreef op 15 april 2004 @ 07:27:

De DHL heeft trouwens mij 2 Xeon's opgehaald en ze waren binnen 24 uur in Dublin, Ireland. Woohoooo...binnekort weer nieuwe cpu-tjes....

Ik kan al niet wachtten >:)
Waarom zijn die CPU's opgehaald? Jij had een of ander probleem, meen ik me te herinneren. Ik neem aan dat er nu bepaald is dat het veroorzaakt werd door de CPU's.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
BalusC schreef op 15 april 2004 @ 07:31:
2fast4u stond toentertijd echt wel in de lijst van de Corsair importeurs, dat had ik zelf opgezocht via corsairmicro.com :)
Maak ook niet uit :)

BalusC -> hoe is het nu met je IWILL bord etc.?

is het nu al opgelost?

@ FirePowah
Eerst was mijn bord defect. Dat is ook aangetoond.
Toen wouden mijn cpu's niet meer. ook aangetoond.

NU: ->nieuw bord + nieuwe cpu's == Tr1gg3R = HappY :D

[ Voor 22% gewijzigd door M289 op 15-04-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog steeds PC-DL + 2x 3.06 GHz, Tr1gg3r ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 19:05:
Nog steeds PC-DL + 2x 3.06 GHz, Tr1gg3r ?
Yezzz,

Maar ik denk er sterk over om over te stappen op de Tyan Thunder K8W + passende componenten (mem, cpu, hdd's, scsi 320 bla bla).

Scheelt wel dat ik nu wel 3 nieuwe (gloednieuwe) producten heb.
2x cpu + 1x mobo.
Misschien dat ik die wel in de V&A prop of dat ik hem als testbak ga gebruiken.
Ik zie het wel.

edit:
Dan moet ik helaas wel verkassen naar een ander topic :'(

[ Voor 9% gewijzigd door M289 op 15-04-2004 19:42 . Reden: blaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 13:29:
[...]
De Promise controller is toch alleen SATA?

2 SATA aansluitingen, waarvan er 1 ook dubbelt als een PATA aansluitin (de gekantelde IDE aansluiting) ?
Nee die promise controller is 2xsata en 2xpata, in het boekje wordt zelfs over 6 devices gesproken, maar hoe je die eraan hangt is me niet helemaal duidelijk (2x2 sata's, kan dat?). In ieder geval kun je de sata controller in 1 menu van het bios aanpassen (bij integrated perhipherals) maar logischerwijs in een ander bios de settings voor de promise pata dingen. Ook vaag: de sata raid is van intel, de pata van promise %-)

Enfin, het werkt dus gewoon met 2xpata, dat heb ik nu nl razendsnel lopen hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tr1gg3R schreef op 15 april 2004 @ 19:40:
[...]

Yezzz,

Maar ik denk er sterk over om over te stappen op de Tyan Thunder K8W + passende componenten (mem, cpu, hdd's, scsi 320 bla bla).

Scheelt wel dat ik nu wel 3 nieuwe (gloednieuwe) producten heb.
2x cpu + 1x mobo.
Misschien dat ik die wel in de V&A prop of dat ik hem als testbak ga gebruiken.
Ik zie het wel.

edit:

Dan moet ik helaas wel verkassen naar een ander topic :'(
Volgens mij heb je een beetje geld teveel ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

Ik heb ook nu bijna een half jaar mij Dual XEON (2x 2.4) met de Asus PC-Dl en was van plan om een binnenkort weereens opnieuw te installen. Dit wilde ik omdat ik nu wel eens gebruik wilde gaan maken van de RAID controller. Maar nu ik hier wat dingen lees weet ik niet of het nou kan wat ik wil. Ik heb drie hd's: 2x 40gig ATA van 2 verschillende merken en 1 160 gig SATA. Nu wil de 2 ATA's in raid gaan draaien zodat ze asl 1 schijf gaan werken die theoretisch 2x zo snel is(raid o is dat geloof ik 8)7 )Hier zet ik dan mn OS (windows XP SP1) op en mij 160 gig blijft dan mn data schijf.

Kan dit?

En nog een vraag heeft het zin om als ik toch opnieuw ga installen de nieuwe BIOS erop te zetten (1005) , weet iemand al wat de voordelen zijn? Ik draai nu 1003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand als een met een quad systeem gewerkt? en is er ook software die dit ondersteund?

mooi plaatjes geeft het!

Afbeeldingslocatie: http://www.hpc.co.jp/IA-Products/Quad/Quad-01-MB-L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 13:03:
Heeft iemand als een met een quad systeem gewerkt?
Er loopt hier iemand rond met een Quad Opteron als renderbak voor zijn werk: [rml][ Fotosessie] Appro 4144 Quad Opteron pics[/rml] :) Verder heb ik nog geen Quad Xeon-dude gesignaleerd.
en is er ook software die dit ondersteund?
Je bedoelt zeker operating systemen? In principe kun je gewoon elk denkbaar singlethreaded software op een Quad bak draaien. Qua Windows moet je minimaal Windows 2000 Advanced Server (8CPU) en Windows 2003 Server (4CPU+HT) installeren om ten volle profijt te hebben van de rekenkrachten :)
Tr1gg3R schreef op 15 april 2004 @ 19:01:
Maak ook niet uit :)

BalusC -> hoe is het nu met je IWILL bord etc.?

is het nu al opgelost?
Oeh, deze had ik nog niet opgemerkt. Welja, het is nog niet opgelost :/ Wel ben ik iets verder. Tijdens het testen met 2 à 3 SCSI disks aangesloten komt het zo nu en dan voor dat de PC wat langer (±30 secs extra) doet over het booten. Dan krijg ik in de Event Viewer een Event ID 9 (ADPU3201) te zien:
http://www.eventid.net/di...56&source=adpu320&phase=1
http://www.eventid.net/di...9&source=adpu160m&phase=1
http://support.microsoft.com/?kbid=154690

Ik heb zowat alles geprobeerd (kabels, ID's, channels, disk-swaps, etc) en nu begin ik de disk waarop de OS staat te verdenken. Van de week installeer ik de OS maar eens op een andere disk en dan test ik het wel samen met de andere 4 disken m.u.v. de huidige OS-disk.

[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 20-04-2004 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
STN schreef op 19 april 2004 @ 22:49:
Ik heb drie hd's: 2x 40gig ATA van 2 verschillende merken en 1 160 gig SATA. Nu wil de 2 ATA's in raid gaan draaien zodat ze asl 1 schijf gaan werken die theoretisch 2x zo snel is(raid o is dat geloof ik 8)7 )Hier zet ik dan mn OS (windows XP SP1) op en mij 160 gig blijft dan mn data schijf.
Kan dit?
Dat kan ja, moet je in je bios aanzetten dat je op de Promise controller niet IDE maar RAID wil hebben. De SATA blijft dan gewoon op IDE staan. Bij de installatie van WinXP moet je dan op F6 rammen en de raid-drivers laden.
En nog een vraag heeft het zin om als ik toch opnieuw ga installen de nieuwe BIOS erop te zetten (1005) , weet iemand al wat de voordelen zijn? Ik draai nu 1003
Voordelen van 1004 (en dus ook 1005) boven 1003 is: betere OC mogelijkheden door pci/agp-lock. Ik kan bij mijn 2,4ghz dingen de fsb op 165 zetten ipv op de standaard 133, wat ze stabiel op 3Ghz laat lopen. Werkt goed en scheelt ruim 800 PCMark 04 punten. Daarnaast kun je ook je memtimings omhoog gooien, bij mij staan ze op 2-2-5-2, wat nog eens 50 PCMark's oplevert. In totaal is het het verschil tussen 4200 en 5100 bij mij. Alleen schijnt de combinatie OC - SATA niet helemaal optimaal te zijn, hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moriaty, draai eens een stresstest, en geef eens door wat de volgende temps bij jou zijn, in AsusProbe.

CPU1
CPU2
Mainboard

Bij mij zijn deze onder volle stress resp. 54, 54 en 64. Die mainboard temperatuur geloof ik nog stééds van geen kant, en ik had gehoopt dat 1005 dit zou oplossen.

Ik heb 2x 80mm, 1700 toeren fans op de procs, 2x 1500 toeren intake, en 2x 1500 toeren exhaust. Dan moet genoeg zijn :/ De bak is heel stil voor een dual (niet zo stil als mijn vorige P4), en ik wil hem niet luider hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
@firepower
Bij mij na een hele tijd stressed: 52, 51, 68
Zoals je al zegt zal die northbridge wel niet kloppen, voelt wel warm aan maar ik kan m vasthouden. Ik heb 2 zalmans draaien @2000rpm en die zijn stil, de herrie komt van mijn casefan (1x80mm @ standaard rpm(?)), de 6 hardeschijven en mijn voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door Moriaty op 20-04-2004 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, dat kan dus kloppen.

Ik heb tragere fans op op mijn 2.67, dus de temperatuur van de procs komt wel overeen met die van jou. De mijne zijn dus niet buitensporig warm of koel. Je mainboard temperatuur is wel wat hoger, maar dat komt waarschijnlijk door je harde schijven en/of het hebben van minder casefans. (Alles bij mij is gemeten bij een kamertemperatuur van 23 graden ongeveer.)

De northbridge is bij mij ook warm, maar tijdens een volle stresstest kan ik hem gewoon vast blijven houden. Het is lauw. Ik neem aan dat de Asus heatsink er goed op zit... hij zal niet op alle borden fout zitten.

In het BIOS worden ook nog "M/B Temp 2" en "M/B temp 3 aangegeven". Weet je wat dat voor temperaturen zijn, van welke onderdelen op het moederbord? Di blijven namelijk wel redelijk laag.

Overigens, in rust zijn mijn temperaturen van processoren en mainboard 30, 30 en 36 graden. Dat vind ik ook wel warm voor een mainboard in rust.... de 2x 2.67 met HT blijven trouwens zo'n 10 graden koeler dan mijn P4 2.4 zonder HT :?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Is het niet mogelijk dat de temperatuur sensor bij de volt regulatoren zit?
(Ik heb mijn systeem watergekoeld en alle fans in mijn pc draai zo laag mogelijk, zit hier op een zolderkamer dus echt koud is het hier niet.)

Maar onder stress testing is de temperatuur van mijn moederbord rond de 51 graden.
(Heb ook een 80watt pelt op mijn videokaart in het zelfde watercicuit dus deie warmt het water ook best op)
Het enigste wat ik nog mis is een 2de xeon 2,8 Ghz maar die komt er in korte tijd wel bij, maar daarvoor moet ik wel mijn moeder lief aankijken want die vind dat ik er al flink wat geld in heb zitten en die snapt het idee niet echt van 2 proc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe... lastig, hè, ouders die altijd een verantwoording moeten hebben voor hetgeen dat je koopt van je zuur verdiende geld :P

Ik denk nu over een digitale camera, en mijn ouders vragen zich af wat ik met foto's moet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Ok ok, ik heb de kabels wat zitten verleggen enzo, zodat alle lucht volgens mij fatsoenlijker circuleert... Ook heb ik de kabel voor mijn zalman cpu koelers weggehaald... na een half uurtje cpu burn in op de 2 processors te hebben gedraaid doet het volgende zich voor:

mijn idle temps zijn:
cpu1: 30
cpu2: 29
northbridge: 33

mijn vernieuwde stressed temps zijn (let op, ik heb 2x2,4Ghz processors OCed naar 2,97Ghz!):
cpu1: 51
cpu2: 48
nothbridge: 56

vooral al die ide kabels voor de northbridge scheelt blijkbaar een boel, maar of deze temp klopt, geen idee, is niet warm!

Overigens, over die ouders en de gadgets... mijn vriendin is veel erger dan mijn ouders, leg daar maar eens aan uit waarom je een week aant knutselen bent aan je pc, laat staan als het extra geld kost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinMan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08 10:29
pci/agp-lock , ik kan deze setting nog steeds niet vinden in zowel 1004 als 1005 BIOS van het PC-DL bord. Kijk ik er overheen of was die 1004 bios een getweakte?

.....wachtend op PCdeLuxe dual xeon 2,66ghz systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moriaty schreef op 20 april 2004 @ 20:17:
Overigens, over die ouders en de gadgets... mijn vriendin is veel erger dan mijn ouders, leg daar maar eens aan uit waarom je een week aant knutselen bent aan je pc, laat staan als het extra geld kost :D
Vriendin wegdoen dan... ik wil ze wel hebben als je haar lastig vindt ;)

(Oh nee laat maar. Ik knutsel ook nogal eens Houd je problemen maar lekker zelf :P ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Iemand enig idee hoe kritiek stepping is bij de Xeons?
Ik had al een redelijke tijd een 2,4 single xeon op de plank liggen (wel dual bord), en heb net een 2e cpu erbij besteld, echter verschillen ze nogal qua stepping.
Vroeger met de p3's kon alles wel, een sl4 met een sl6 werkte prima, zelf de een met 1.7 en de andere 1.75 core, gewoon ooit eens het advies gekregen die nieuwste in het 1e slot te doen. Met de amd viel het ook mee, zover ik weet, zolang de core bouw (palomino, tbred) maar gelijk is, kom je een heel end.
Iemand enig idee, of beter nog ervaring hoe dit met Xeon's zit?
Gewoon weer de nieuwste in slot1 en grote kans, of zijn ze kieskeurig? (Leverancier heeft atm nog een gelijke stepping voor me liggen mocht het niet gaan, maar kan het atm niet testen, omdat ik geen case heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelijke stepping wordt aangeraden, volgens mij is het niet verplicht.

Gewoon proberen met de CPU's... ik denk dat het mainboard de CPU in de 1ste socket uitleest, en beide CPU's instelt aan de hand daarvan. Als de CPU in de 2de socket met die instellingen kan leven, is het goed. Indien niet, dan kun je de 2 CPU's nog omdraaien. Ik denk dat het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
WinMan schreef op 21 april 2004 @ 19:25:
pci/agp-lock , ik kan deze setting nog steeds niet vinden in zowel 1004 als 1005 BIOS van het PC-DL bord. Kijk ik er overheen of was die 1004 bios een getweakte?
Je moet gewoon de fsb van 133 naar 134 (of t/m 165) zetten, dan is de pci/agp lock automatisch geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,
ik ben al een tijdje bezig met het proberen te bestellen van een dual-xeon systeem. Ik zelf ben een beetje een hardware idiot dus ik weet niet wat wel compatibel is met een xeon moederbord en wat niet. Dus was ik laatst op dit forum mijzelf een beetje aan het inlezen over xeon systemen en kwam ik er achter dat er een speciale voeding voor nodig is...dus ik naar Yorcom (www.yorcom.nl) mailen (waar ik het systeem in bestelling had) en wat blijkt zij wisten hier niks van af! Hoezo kennis van zaken. Dus zij proberen aan zo'n voeding te komen maar die kan blijkbaar alleen in een server kast en daarom kunnen ze mij geen compleet systeem leveren :S
Is het zo dat alle xeon voedingen (EMS geloof ik) perse in een server kast moeten (welke niet)
en weet iemand een winkel waar ik een compleet xeon systeem kan bestellen (beetje normale prijzen)?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb server voedingen liggen,
maar wil ik ze converten heb ik gewoon een stekkertje voor.
Je kan die op een gewone atx connector zit en deze doet hem converteren naar het grotere formaat broertje werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uuu...ik snap niet helemaal wat je bedoelt..een verloopstekkertje ofzow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zal ern maandag een foto van maken ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MM...tis dus zelf gemod ofzow...dat moet ik niet hebben ik moet een gewoon werkend (compleet) systeem hebben..aan dat modden enzo ga ik niet beginnen...ik vindet al kut om een pci kaartje erin te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:16
Het is EPS geen EMS :). en of je dit nodig hebt hangt een beetje van het moederbord af, maar is wel aan te raden omdat je natuurlijk wel meer watt oppeuzelt met een dual. Ik heb zelf een antec true power en daarvoor een flower power eps er zullen er ongetwijfeld meer zijn, maar kijk is in de pricewatch.

Wat er bij de flower power wel bij zat is een convter van eps naar gewoon atx. (eps stekker is breder en past dus niet op een non eps mobo).

En allebei de eps voedingen pasten in me kast dus dat is een beetje onzin, het enige wat niet in een
normale' atx kast past is een e-atx mobo en het zou heel goed kunnen zijn dat jouw moederbord 'extended' atx is.

En complete systemen staan misschien in de pricewatch vermeld. Dus zou daar even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Hoe verhoud zich een een dual xeon zonder hyperthreading en een dual xeon met hyperthreading? En wat is op dit moment de 'goedkoopste' oplossing voor een snelle dual bak? Ik had al even zitten kijken en jehebt voor 180 euro al een 2.6 ghz xeon, dus je kunt voor relatief weinig geld al een dual bak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Alarmnummer schreef op 25 april 2004 @ 09:41:
Hoe verhoud zich een een dual xeon zonder hyperthreading en een dual xeon met hyperthreading? En wat is op dit moment de 'goedkoopste' oplossing voor een snelle dual bak? Ik had al even zitten kijken en jehebt voor 180 euro al een 2.6 ghz xeon, dus je kunt voor relatief weinig geld al een dual bak hebben.
Alle huidige Xeon's ondersteunen Hyperthreading, dus daarover hoe je je geen zorgen te maken. Vooral de keuze van het type moederbord maakt uit hoe je budget moet zitten (200 euro voor een simpel asus'je, of meteen 250 meer voor een wat dikker bord met PCI-X).
Hoe bedoel je trouwens preciers de 180 euro voor de 2,6? Da's nieuwprijs voor enkel de losse CPU neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
800 FSB xeon moederbord, of issie al geweest?

http://www.watch.impress....20040424/etc_x6dh8g2.html

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
FSB800 borden had ik al gezien maar dit is wel 't eerste dual Xeon bord met PCI Express dat ik zie :P Jammer dat ze de chipset verwijzing verwijderen (zal wel een Lindenhurst / E7710 zijn I guess)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Oh had ik helemaal niet gezien.

Als je er dan een dikke pci express kaart op zet heb je toch een heel nasty werkstationnetje.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Heugelijk nieuws: ik heb ein-de-lijk een nieuw moederbord van Iwill teruggekregen. En ja, het slepende Cold Boot probleem is daarmee opgelost! :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Laatst online: 16:11
Best wel goede service eigenlijk, je hebt maar een klein half jaar zonder gezeten ;)
Maar top dat het dan eindelijk 's een keertje geregeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi zo, BalusC. Eindelijk weer full power computeren :)

(Is WinRar trouwens niet multiprocessor capabel? :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
  • Laatst online: 31-08 01:17
De Asus PC-DL Deluxe heeft mogelijkheden om de Xeon's over te clocken door de FSB te verhogen van bijvoorbeeld 133 tot maximaal 165 MHz (effectief, 533MHz tot max 660MHz, zonder hardware mods). Tevens zou het mogelijk zijn om de multiplier van de Xeon's te verlagen tot 12x (533MHz FSB modellen).

Ik ga voor het gemak even uit van 3.06GHz Xeon's welke een multiplier van 23x hebben. Stel nou dat je de FSB verhoogt naar 165MHz en de multiplier verlaagt naar 19x. Dan zouden de Xeon's dus op 3135MHz draaien, wat maar 75MHz hoger is dan de snelheid waarvoor ze gemaakt zijn. Hierdoor heb je wel een FSB bandbreedte van +- 5200Mb/s wat dus stukken hoger ligt dan de standaard (+-) 4200Mb/s (bijna 25%).

En nu de hamvraag; heeft iemand dit al geprobeerd en zo ja, werkt het ?

edit:

@Moriaty: Da's mooi. Alleen ik zou de Xeon's niet willen overclocken (zo ver althans) aangezien ze al snel zat zijn. Alleen met een snellere FSB kan je nog aardig wat performance extra pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Access op 05-05-2004 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
@Access, ik heb gewoon de fsb omhoog gegooid naar 165 en niets met de multiplier gedaan, werkt als een speer! Je hoeft dus de multiplier niet eens te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
Na lang wachten op het bestelde systeem ben ik sinds vandaag dan toch eigenaar van een Dual Xeon met de volgende specs:

- Dual Xeon 3.06 GHz 512Kb L2
- Asus PC-DL Deluxe
- 2x Corsair 512Mb 400MHz Cas 2-3-3-6
- de rest van m'n vorige systeem.

Alles werkt prima, snel, soepel etc. Ben er echt blij mee. Echter sta ik toch wel voor een raadsel. Dit moederbord ondersteund dual channel geheugen opstellingen alleen werkt dit bij mij niet. Zowel sisoft sandra als cpu-z geven aan dat alles in single channel mode draait.

Natuurlijk zou ik het ook graag op dual channel hebben draaien, ik heb de volgende dingen gedaan: Ik heb de 2 geheugenmodules geplaatst volgens de handleiding (in de blauwe banken) en de fsb:mem ratio op 1:1 gezet (ddr266). Tevens worden de ras, cas (etc) latencies toegewezen door de spd. Om te testen heb ik de geheugenmodules omgewisseld, dit hielp ook niet.

Heeft iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt? Of heeft/had iemand hetzelfde probleem en zo ja, hoe is dat opgelost ?

edit:

Ik haal ongeveer 2600Mb/s in ddr333 mode, en +- 2000 in ddr266 mode. Wat dus precies overeenkomt met single channel snelheden (pc2700/pc2100).

Overigens zijn het geen twinx modules, maar gewoon 2 losse van hetzelfde type en snelheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Access op 20-05-2004 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Welke benchmarkscores haal je met het geheugen? Indien je op Dual Channel PC3200 draait, dan moeten de scores minimaal 3200MB/s zijn. Ongeveer 5500 à 6000MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:16
Tom's Hardware: Six Dual Xeon Motherboards on the Cheap

De Tyan Thunder i7505 (S2668AN) en de MSI Master-LS2 (MS-9121) komen als beste uit de test bij Tom.
Conclusion

The PP-DLW from Asus is the only ATX motherboard in the test field to offer slots for PCI-64 components. There was no sign, however, of extras such as a RAID controller or dual LAN. It is disappointing that Asus still seems unable to produce a BIOS version for ES processors, which excluded the board from the benchmark tests. Because of the P64H2 bridge, the board, priced at $340, has an excellent price-performance ratio.

With its SE7505VB2, Intel relies on extravagant features such as dual LAN, additional onboard graphics and a SATA RAID controller. It makes a flexible addition in both the workstation and server environments. Its main selling point is the option of querying the motherboard's working status via the serial interface. At $450, it represents only a reasonable price/performance ratio, however.

The small MSI Master2-F (MS-9141) failed to convince in this test. Because of the bad arrangement of components, you might only be able to use two PCI interfaces. The rest of the board's features isn't too hot, either. With a price tag of $240, it may be the cheapest candidate in our test field, but users should be prepared to make some compromises in return.

The big MSI candidate, the Master-LS2 (MS-9121), is quite another kettle of fish. It is a true all-rounder that offers lots of room for expansion. For one thing, the functions of the onboard SCSI controller can be extended with a MegaRAID card; for another, the mini-PCI interface can be upgraded with an onboard graphics card, etc. This makes use in the workstation and server area unproblematic. At $470, it is the best-priced WTX board in the field. MSI is awarded the Editor's Choice for its Master-LS2.

Tyan's Tiger i7505 (S2668AN) offers a range of features such as SATA/IDE RAID, 6-channel audio, 4 USB 2.0 ports, 5 PCI slots, a game port and a Port80 diagnostic display. It scores the best price/performance ratio with a price tag of $250. Its generous features makes the Tiger i7505 a very deserving Editor's Choice in the ATX category.

Tyan's WTX version, the Thunder i7505 (S2665UANF), is well equipped with its SCSI controller, two FireWire ports and four USB 2.0 ports. Its highlight is the connector for an LCD display. Tyan sells this board for $550, which of course goes way over the top, price-wise.

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 20-05-2004 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, een leuke test maar de moederborden die mij interesseren, de iWill DH800 en de Asus PCH-DL, zijn er niet in opgenomen. En dat terwijl deze test vooral over de wat goedkopere borden gaat.

offtopic:
Ohja, de eerste stap richting mijn nieuwe dual xeon pc is gezet. Ik heb de laatste Cooler Master ATC-110-SX1 in Nederland kunnen bemachtigen. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
BalusC schreef op 20 mei 2004 @ 07:45:
Welke benchmarkscores haal je met het geheugen? Indien je op Dual Channel PC3200 draait, dan moeten de scores minimaal 3200MB/s zijn. Ongeveer 5500 à 6000MB/s.
Gezien de shared 133MHz FSB zullen scores als 5~6000MB/s toch echt onmogelijk zijn :P
Access schreef op 20 mei 2004 @ 00:44:
Dit moederbord ondersteund dual channel geheugen opstellingen alleen werkt dit bij mij niet. Zowel sisoft sandra als cpu-z geven aan dat alles in single channel mode draait.

....

Ik haal ongeveer 2600Mb/s in ddr333 mode, en +- 2000 in ddr266 mode. Wat dus precies overeenkomt met single channel snelheden (pc2700/pc2100).
CPU-Z geeft bij mij al helemaal niet aan hoeveel channels ik heb (blijft greyed out), dus daar zou ik niet blindelings op vertrouwen. Maar 2000MB/s in DDR266 mode is idd behoorlijk traag, hoewel ik niet weet waar je het mee gemeten hebt(?). Misschien heb je nog meer processen/jobs draaien op het moment van meten? En wat voor geheugeninstellingen heb je, gewoon die volgens de SPD? Meet anders voor de grap eens twee, drie maal achterelkaar en vergewis je ervan dat er geen andere geheugen gebruikende processen draaien. En gebruik ook een andere tool, b.v. de geheugenbench van Sciencemark2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Abbadon schreef op 20 mei 2004 @ 16:16:
Gezien de shared 133MHz FSB zullen scores als 5~6000MB/s toch echt onmogelijk zijn :P
Bij de i875 kan de geheugenbus afzonderlijk van de FSB afgesteld worden? Althans, dat is wat ik weet van het chipset.

edit:
Even opgezocht: GamePC heeft hier ook PC-DL benchmarks met PC3200 @ DDR333. Ze hangen rond 2980MB/s.

Excuses voor mijn foute uitspraken :o

[ Voor 49% gewijzigd door BalusC op 20-05-2004 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
Hier een screenshot van ScienceMark 2 na een reboot. Er draaien voor de rest geen processen behalve de standaard windows processen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~horstman/bench.png

De geheugeninstellingen volgens de spd zijn 2.5-3-3-7. Bios update heb ik ook al gedaan (nu versie 1004). @Abbadon ik vertrouw ook niet blindelings op cpu-z maar bij het opstarten (bios-scherm) wordt er ook niet aangegeven dat het geheugen in dual-channel mode draait terwijl iemand in dit vorige topic dat wel had. Ook via google wordt ik niet veel wijzer.

edit:

@ANdrode: Hehe, dat is een van de eerste dingen die ik heb geprobeerd. Ik dacht misschien dat het verkeerd in de handleiding stond, maar helaas.. het probleem bleef.

[ Voor 19% gewijzigd door Access op 20-05-2004 19:42 . Reden: plaatje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Access schreef op 20 mei 2004 @ 00:44:
Natuurlijk zou ik het ook graag op dual channel hebben draaien, ik heb de volgende dingen gedaan: Ik heb de 2 geheugenmodules geplaatst volgens de handleiding (in de blauwe banken) en de fsb:mem ratio op 1:1 gezet (ddr266). Tevens worden de ras, cas (etc) latencies toegewezen door de spd. Om te testen heb ik de geheugenmodules omgewisseld, dit hielp ook niet.]
Heb je ze al in de 'verkeerde' banken geprobeerd?
NOFI, maar in de meeste topics waar hij geen dual channel draait, en het zou horen te doen komt het daar op neer :X
(geheugen beide in de niet dual channel, of beide in de dual channel bank doen)

edit:
het blijft moeilijk.. die code

[ Voor 15% gewijzigd door ANdrode op 20-05-2004 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Access, kun je nagaan wat voor type chips er op de DIMM's zitten en hoeveel? Kan zijn dat de ze qua structuur verschillen, dat zou een duidelijke verklaring kunnen zijn waarom je het alleen als single-channel aan de praat krijgt (indien dat het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:59

FastBunny

Give it the Works !

Ontzettende rot schop:
Na het lezen van het draadje dat je met de Asus PC-DL je xeons op 800mhz kan laten draaien is het weer gaan jeuken... ik heb nu dit op het oog:

2 XEON P4 2.40GHz 604 533MHzXEON BOX €466.98
1 ASUS XEON PC-DL DELUXE ATX €199.49
2 Corsair 512MB DDR400 64MX64 Value Serie, PC400, Cas 2.5 €218.98
1 Antec Truepower 550EPS €140.00
2 Western Digital WD360GD €228.98
3 MAXTOR 160.0Gb 7200RPM 6Y160M0 SATA €337.47

Subtotaal: €1591.90

Hoe zit het eigenlijk met een xeon bord en 1 cpu? Heb je dan een terminator nodig? Dit eventueel ivm pc prive, waar het bedrag net boven ligt. Zodat ik daarna nog een 2e cpu kan kopen of is dat echt af te raden ivm steppings e.d.?

[ Voor 1% gewijzigd door FastBunny op 29-05-2004 13:51 . Reden: aantallen toegevoegd ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Ik zou direct vanaf meet aan met 2 cpu´s gaan draaien. Het probleem van verschillende steppings is denk ik niet zo heel erg groot, maar je zult maar net pech hebben...
Overigens, om onder je bedrag van de bijtelling te blijven, zou ik maar eens kijken of je wel zoveel schijfuimte per direct nodig heb, 2x 36 raptor in een raid0 heeft er toch voldoende aan om met 1x160 Gb 5400 rpm aangevuld te worden voor opslag? Edit: Ik zie net dat je 4x160 GB in raid 5 wil gaan draaien voor opslag, kan je niet uit met 3x160 Gb in raid5?
En met het nemen van een Tagan 480 watt PSU bespaar je ook nog ´s 50 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door ransbal op 28-05-2004 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

ransbal schreef op 28 mei 2004 @ 16:52:
Ik zou direct vanaf meet aan met 2 cpu´s gaan draaien. Het probleem van verschillende steppings is denk ik niet zo heel erg groot, maar je zult maar net pech hebben...
Overigens, om onder je bedrag van de bijtelling te blijven, zou ik maar eens kijken of je wel zoveel schijfuimte per direct nodig heb, 2x 36 raptor in een raid0 heeft er toch voldoende aan om met 1x160 Gb 5400 rpm aangevuld te worden voor opslag? Edit: Ik zie net dat je 4x160 GB in raid 5 wil gaan draaien voor opslag, kan je niet uit met 3x160 Gb in raid5?
En met het nemen van een Tagan 480 watt PSU bespaar je ook nog ´s 50 euro.
Die harddisks wil ik in mijn server gaan zetten, heb al 1 160gb schijf, maar wil er graag 4 in raid5. Kan er ook 3 kopen, en alvast in raid5 zetten maar een 4e erbij zal niet zo simpel gaan dan zonder de boel te formateren ben ik bang :/
En de voeding.. ken het merk Tagan niet, iemand daar toevallig wat meer info over of ze goed/stabiel zijn?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
De ontstaansgeschiedenis van Tagan is een verhaal apart. Tagan is namelijk opgericht door een groep techneuten uit verschillende landen (Duitsland, Amerika en Japan) die allen vervelende ervaringen hebben gehad met voedingsunits voor de computer. Deze groep mensen ontmoeten elkaar op een diner tijdens de Computex 2002 in Taipei. Gedurende het diner ontspon zich een gesprek over voedingunits en hoe het allemaal beter zou kunnen. De techneuten besloten om een vervolg aan het gesprek te geven, en storten zich op de technische achtergrond van computervoedingen. Na bijna een jaar van technische discussies, delen van ervaringen en ontwikkelen besloot de groep een bedrijf op te richten gespecialiseerd in het ontwikkelen van voedingen voor de computer.

Deze voedingen worden in China gefabriceerd volgens specificaties van de ontwikkelaars van Tagan, gebaseerd op de door Tagan opgedane ervaringen en ontwikkelingen. De productlijn van Tagan bestaat uit drie verschillende computervoedingen, allen voldoen aan de ATX 1.30 specificatie. De TG-330-U01, de TG-380-U01 en de TG-480-U01. All drie de voedingen beschikken over de Tagen Silent Control Technology (TSCT) en hebben twee fans aan boord voor een uitstekende cooling en doorstroming van lucht. Daarnaast beschikken de voedingen over een ingebouwde Serial ATA harddisk-connector waardoor ze ook direct klaar zijn voor de nabije toekomst. Het topmodel, de TG-480-U01, beschikt daarnaast ook nog eens over een 20-24 pins aansluiting. Alle types hebben een zeer ruime garantie van maar liefst 36 maanden
en een van de vele reviews... en een NL review

[ Voor 3% gewijzigd door ransbal op 28-05-2004 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Nice :) Dan wordt die het dus ;)

Kun je aan de doos de steppings zien eigenlijk? Schijnt dat het overclocken naar de 800mhz fsb alleen goed gaat met M0 steppings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastBunny schreef op 28 mei 2004 @ 16:45:
Ontzettende rot schop:
Na het lezen van het draadje dat je met de Asus PC-DL je xeons op 800mhz kan laten draaien is het weer gaan jeuken... ik heb nu dit op het oog:

XEON P4 2.40GHz 604 533MHzXEON BOX €466.98
Wat een enorme prijs voor die 2.4GHz procs... ik heb 339 of zo betaald voor mijn 2.67 procs. Klik eens hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 13:14:
[...]

Wat een enorme prijs voor die 2.4GHz procs... ik heb 339 of zo betaald voor mijn 2.67 procs. Klik eens hier
Oeps zie net dat het aantal weggevallen is ;) Die prijs is voor 2 stuks :)

VIel me net iets op:
http://uk.asus.com/prog/spec.asp?m=PCH-DL&langs=11
Asus heeft nu een PCH-DL met pci-x ondersteuning, voor 288€ bij informatique.

[ Voor 18% gewijzigd door FastBunny op 29-05-2004 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
FastBunny schreef op 29 mei 2004 @ 12:08:
[...]

Kun je aan de doos de steppings zien eigenlijk? Schijnt dat het overclocken naar de 800mhz fsb alleen goed gaat met M0 steppings?
Indirect kun je dat wel zien :) Het Sspec nummer staat op een sticker op de doos, zie hier voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/xeon_sspec.jpg
Highlighted geel is Sspec

Kijk vervolgens (of van tevoren en schrijf de juiste Sspecs op) hier op de Intel site welke stepping bij de Sspec hoort en je weet 't :) Als je dus een 2.4GHz M0 wilt hebben moet je Sspec SL72D of SL73L hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastBunny schreef op 28 mei 2004 @ 17:07:
Die harddisks wil ik in mijn server gaan zetten, heb al 1 160gb schijf, maar wil er graag 4 in raid5. Kan er ook 3 kopen, en alvast in raid5 zetten maar een 4e erbij zal niet zo simpel gaan dan zonder de boel te formateren ben ik bang :/
En de voeding.. ken het merk Tagan niet, iemand daar toevallig wat meer info over of ze goed/stabiel zijn?
Tagan 480 Watt.

1) Zeer stil
2) Zeer stabiel. Zelfs onder volle belasting wijken de voltages niet af
3) Goede prijs

Er draait er hier al een sinds eind januari. 0 problemen. Ik zou er zo weer een kopen. Op dit moment dan... als ze allen binnen 1 jaar stuk gaan, verandert dat het oordeel, maar ik verwacht zoiets niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Laatst online: 14:38
hier ook een zeer tevreden TAGAN gebruiker!! draait ook al sinds januari zonder problemen

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 22:48:
[...]
Tagan 480 Watt.

1) Zeer stil
2) Zeer stabiel. Zelfs onder volle belasting wijken de voltages niet af
3) Goede prijs

Er draait er hier al een sinds eind januari. 0 problemen. Ik zou er zo weer een kopen. Op dit moment dan... als ze allen binnen 1 jaar stuk gaan, verandert dat het oordeel, maar ik verwacht zoiets niet :P )
Wat is het voordeel van de Tagan 480 watt voeding boven de Antec Truepower 550 Watt/CWT 550 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijs.

De Tagan 480W is al te krijgen vanaf 89 euro. (Ik heb zelf 99 betaald in januari.)
De TruePower 550W kost minstens 139.

Daarnaast schijnt de TruePower niet zo stil te zijn als de Tagan. Als je de extra 70 Watt nodig hebt, moet je voor de TruePower gaan... anders zou ik de Tagan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:41
Ik heb ook de tagan.
Werkt perfect, mijn systeem is redelijk zwaar en hij heeft er geen moeite mee.

2 x 3.06 1mb cache
5 x 15k
wat andere meuk :)
Mijn vorige voeding viel nog wel eens uit..deze dus gewoon helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Ik ervaar op het moment steeds vaker dat mijn pc extreem instabiel is en soms ook niet wilt opstarten.

Als de pc niet wilt opstarten gaat dat als volgt:

power on
BIOS
Loading Windows XP
en dan vlak voor het inlogscherm / desktop laten zien valt de computer uit.

De ene keer gaat dit keer op keer fout en de andere keer gaat het in 1 keer goed.

Nu heb ik van onderzoek verricht en de voltages (in het bios uitgelezen) lijken allemaal goed te zijn.

BEHALVE het voltage van de cpu's :(

De BIOS geeft aan dat het voltage het 1,400V is terwijl mijn 2 Xeons op 1,525V moeten lopen volgens de verpakking (doos en cpu).

Nu is mijn vraag of dit aan de voeding kan liggen of dat meer mensen dit voltage zien :?

Specs:
Antec TruePower 550EPS
ASUS PC-DL Deluxe (BIOS 1005)
1x Corsair TwinX1024-3700PT (2x CMX512-3700PT)
2x Corsair CMX256A-3700PT
1x WD Raptor WD360
2x Seagate 120GB (op het moment losgekoppeld om er zeker van te zijn dat ik straks geen nieuwe hdd's hoef te kopen ;-) )
ASUS Geforce FX 5600 (dual DVI)
Creative Soundblaster Live! Player 1024 (brakke kaart).
(Het probleem doet zich ook voor als ik de creative kaart eruit haal.)

Als koeling voor de cpu's gebruik ik 2 Swiftech MCX-603-V bevestigd met schroeven.
De temps zijn dan ook erg laag :P (Onder de 35C idle en +/- 40 onder Load)

Wie oh wie?

Brak moederbord of brakke voeding? 8)7
(Hopelijk geen van beide :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
kan je dat niet instellen op het moederbord met jumpers?

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
delyver schreef op 03 juni 2004 @ 12:17:
kan je dat niet instellen op het moederbord met jumpers?
Even de complete handleiding nagelezen maar het is niet mogelijk om het Vcpu in te stellen via een Jumper.

Is er misschien iemand die even in zijn bios kan kijken welk voltage daar word vermeld bij het tabje hardware monitoring en dan cpu voltage (onderaan :) )

Dan kan ik vergelijken of een instabiel systeem te maken heeft met het voltage (en mogelijkerwijs een defecte voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Ik denk niet echt dat er wat met je voeding aan de hand is, misschien wel met de geintegreerde VRM´s. Kun je het voltage niet iets opschroeven om te kijken wat er dan gebeurt?
Blijven je andere voltages wel oké als je het systeem stressed? (als je al kunt opstarten)

Op mijn PC-DL (Bios 1004) heb ik met mijn CPU´s als CPU Vcore: 1.44V
Mijn CPU´s zijn socket 603, nouja, eigenlijk socket 602 ;) 512KB, 2 Ghz, C1 stepping en volgens Intel moeten ze draaien op 1,475 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
ransbal schreef op 03 juni 2004 @ 18:11:
Ik denk niet echt dat er wat met je voeding aan de hand is, misschien wel met de geintegreerde VRM´s. Kun je het voltage niet iets opschroeven om te kijken wat er dan gebeurt?
Blijven je andere voltages wel oké als je het systeem stressed? (als je al kunt opstarten)

Op mijn PC-DL (Bios 1004) heb ik met mijn CPU´s als CPU Vcore: 1.44V
Mijn CPU´s zijn socket 603, nouja, eigenlijk socket 602 ;) 512KB, 2 Ghz, C1 stepping en volgens Intel moeten ze draaien op 1,475 volt.
Ik ben niet bekend met een methode om de voltages van de cpu's aan te passen.

Ik heb hiervoor in zowel de BIOS als de Jumpers geen mogelijkheden.

Ik draai nu BIOS 1005.

Mag ik vragen waarom jij BIOS 1004 gebruikt???
(1005 staat niet op asus.com maar wel op asus.de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Met het afplakken van één van de pinnen (of meerdere) kun je een Xeon op een hoger voltage laten draaien. Dit staat ook ergens op het 2cpu forum, gevonden toen ik mijn Xeons op 133 fsb wou zetten, maar ik kan het nu even niet zo snel vinden...

Ik draai nog met 1004 omdat ik nog geen zin heb om mijn systeem uit te zetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
ransbal schreef op 03 juni 2004 @ 21:27:
Ik draai nog met 1004 omdat ik nog geen zin heb om mijn systeem uit te zetten 8)
:o ROLFMAO :o

[ontopic]

Ik wil niet "klieren" met de cpu's dus dingen als wiretricks etc. doe ik niet.

Het systeem zou gewoon stabiel moeten kunnen functioneren.

Er zit geen exotische hardware in en de hardware voldoet ruim aan de eisen (PC3700 i.p.v. PC2700 en ANTEC 550EPS moet toch ook wel voldoende zijn voor een " leeg" systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
[ME=28939]had hier iets stoms gepost...

[ Voor 85% gewijzigd door ransbal op 03-06-2004 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tr1gg3R schreef op 03 juni 2004 @ 08:50:
Ik ervaar op het moment steeds vaker dat mijn pc extreem instabiel is en soms ook niet wilt opstarten.
........................................

Specs:
Antec TruePower 550EPS
ASUS PC-DL Deluxe (BIOS 1005)
1x Corsair TwinX1024-3700PT (2x CMX512-3700PT)
2x Corsair CMX256A-3700PT
1x WD Raptor WD360
2x Seagate 120GB (op het moment losgekoppeld om er zeker van te zijn dat ik straks geen nieuwe hdd's hoef te kopen ;-) )
ASUS Geforce FX 5600 (dual DVI)
Creative Soundblaster Live! Player 1024 (brakke kaart).
(Het probleem doet zich ook voor als ik de creative kaart eruit haal.)
2 keer verschillende types geheugen zit me dwars.
Al eens geprobeerd op 1 n dezelfde type geheugen te draaien?
en is de Asus PC-DL een mobo die non-ecc ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
jah, hij ondersteund non-ecc geheugen

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier ook een dual xeon server staan met 2 * 3.06ghz en met deze hete dagen staan die koelers als een gek te blazen.

vraag me sowieso ook af of dat hok wel genoeg geventileerd is... anyways: ff de temp. gemeten en vroeg me af of dit acceptabel is?

Board temperature: 56.0 C
CPU1 Fan Speed: 10227 RPM
CPU2 Fan Speed: 9926 RPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Je geeft er geen cpu temps bij. De temperatuur van het bord lijkt me normaal, zo warm (56 C) wordt die van mij ook (Northbridge heatsink is dan ook altijd tamelijk heet).

Wel veel rpm's trouwens, darn daar zou ik niet graag naar luisteren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm jah.. het klinkt ook als de 3e opstijgbaan van schiphol. moet je iig niet te lang bij in de buurt zitten

cpu= btw 50graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
@clyde, lijkt ongelofelijk slechte koeling te zijn, ik draai op 2400 rpm en de cpu's zijn van 2,4 ghz naar 2,97 ghz overclocked. Temperatuur is lager dan bij jou. Wat voor koelers gebruik je en heb je er wel voldoende koelpasta enzo opgedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de standaard boxed koelers zitten erop.

zit verder ook voldoende koelpasta op (1 tube per cpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Die 3.06'en mogen 73°C worden, dan is 50°C helemaal zo gek niet :) Zeker als 'ie in een hok staat waarvan je denkt dat het wel wat koeler mag. Vraag is natuurlijk wel wanneer ze 50°C worden, praten we dan over idle of normale workload? Anyway, doorbranden doen ze niet. En mijn ervaring is dat ze wel wat kunnen hebben, m'n 2.8'en worden door 1500(!)rpm fan's gekoeld maar komen nooit bij kritieke temps in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
holy moly, één tube per cpu/koeler...
Ik gebruik de hoeveelheid ter grote van een rijstekorrel. Mijn cpu´s worden met 50% overclock en 8 CM fans@2000rpm niet warmer dan 42 graden.
Ik zou dus maar ´s wat gaan experimenteren met minder koelprut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op 09 juni 2004 @ 17:25:
Vraag is natuurlijk wel wanneer ze 50°C worden, praten we dan over idle of normale workload? Anyway, doorbranden doen ze niet. En mijn ervaring is dat ze wel wat kunnen hebben, m'n 2.8'en worden door 1500(!)rpm fan's gekoeld maar komen nooit bij kritieke temps in de buurt.
50 graden=idle... ik heb em al zien oplopen tot 55 en de board temp tot 60 als 'ie flink bezig is. Er draait overigs SQL op.

maar weet je zeker dat ie niet kan doorbranden. in dat hok (2 bij 2) hangt een aparte lucht...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doorbranden zal het zeer waarschijnlijk niet, het zal hoogstens flink traag worden/hangen/helemaal uitgaan als de oververhittingsbeveiliging in werking gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 21:30:
[...]

50 graden=idle... ik heb em al zien oplopen tot 55 en de board temp tot 60 als 'ie flink bezig is. Er draait overigs SQL op.

maar weet je zeker dat ie niet kan doorbranden. in dat hok (2 bij 2) hangt een aparte lucht...
Klinkt als warm wordende koelprut... en 1 tube per cpu is ook veel te veel van het goede :) Tis geen KOELpaste meer een laagje zodat alles goed hecht en oneffenheden oplost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 21:30:
[...]

Bord temp loopt hier ook op tot 60°C als 'ie flink bezig is en m'n cpu's heb ik ook wel eens boven de 55°C (zeker met dit weer en m'n minimale koeling), niks ernstigs aan. Xeon's doen aan clock throttling (Thermal Control Circuit) wanneer het té heet wordt, helaas zijn de grenzen wanneer TCC clock's over gaat slaan niet bekend en deze threshold kun je ook niet uitlezen of manipuleren. Maar het beschermt jouw cpu wél tegen doorbranden :) Ik zou zeggen dat wanneer je niet bij de 65~70°C in de buurt komt er niks aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 10:02:
...met 2 * 3.06ghz en met deze hete dagen staan die koelers als een gek te blazen.
Dit is dus een dual 3,06 Ghz.
en dus evenveel warmte als een 2.0 Ghz met 50% overclock.
Die CPU's worden nou eenmaal warm.
Alleen die 10k toeren klinkt niet lekker, maarja, dat zal wel thearmal controlled zijn ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okeej, dan is het goed :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Even een vraagje:
Weet er iemand of er andere koelers te verkrijgen zijn dan de SwiftTech MCX603-V?
Ik wil namelijk weet terug naar lucht koeling omdat mijn waterkoeling niet betrouwbaar en perfect functioneerde.
Ik heb via het 2cpu.com forum wel 2 mooie koelers gevonden namelijk heatpipes van intel zelf.

ik heb markodude van wie de koelers zijn al gemaild maar heb ze nog niet gevonden in nederland. Ze worden gemaakt onder dit serienummer:APTWKTCOOLKIT
Afbeeldingslocatie: http://www.datamine.tk/images/mini-P1010024.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Man, krijg je dat wel in een normale kast :o

Je hebt zo te zien 2 wolkenkrabbers gemonteerd. Met een beetje pech breken je beide sockets uit je moederbord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Zijn niet mijn koelers zijn de koelers van Markodude van 2cpu.com (was het maar waar).
Ze passen nog wel in een normale kast :)
Maar ben wel op zoek naar zulke koelers, of een andere flinke.
Wil het liefst zo'n groot mogelijke heatsinks zodat ik minder fans nodig heb.

[ Voor 18% gewijzigd door idioteque op 15-06-2004 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
ik zag toevallig net in datzelfde forum een stuk over Coolermaster die binenkort ook passive koeltorens uit gaat brengen voor de Xeons, hoogte ong. 3U.
Klinkt erg intressant!! Vooral omdat het passive is :z

Ff de coolermaster site in de gaten houden dus!

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Ja dat had ik ook gelezen ja.
Nog maar even geduld hebben dan want passive is wel erg fijn.
Heeft er misschien iemand ervaring met de Swiftech MCX603-V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
ik hoorde dat je een aantal pinnen moet afbreken/zagen als je een PC-DL mobo hebt, anders passen ze niet naast elkaar. De niet -v versie (met rechtopstaande pinnen ipv een waaier) heeft dat niet. Was voor mij de reden op geen swiftechs te kopen

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op het moment bezig om bak te upgraden naar dual xeon en kwam de http://www.iwillusa.com/products/ProductDetail.asp?vID=186 tegen die voldoet aan alle eisen die ik heb en ook nog sata raid heeft. Alleen kan ik nergens een winkel vinden in Nederland die hem verkoopt, heeft iemand misschien al ervaring met dit mobo of weet waar die te verkrijgen is?

Hij is hier voor 240pond te koop:
http://www.amplicon.co.uk/data/iwilldh800.html

Kwam deze threat tegen op 2cpu:
http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=42824

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Sander0105 schreef op 15 juni 2004 @ 21:39:
ik hoorde dat je een aantal pinnen moet afbreken/zagen als je een PC-DL mobo hebt, anders passen ze niet naast elkaar. De niet -v versie (met rechtopstaande pinnen ipv een waaier) heeft dat niet. Was voor mij de reden op geen swiftechs te kopen
Ik gebruik de de Swiftech MCX603-V i.c.m. met de Papst fans (80mm @ 16DB(A)) en ik heb geen pinnen hoeven afbreken.

Ik heb wel een paar pinnen 1mm opzij moeten buigen daar waar de 2 heatsinks elkaar raken. Dit heeft geen enkel performance verlies en ze breken ook niet af :)

Ik raad wel aan om de MCX603-V VSR kits te gebuiken (met schroeven i.p.v. de Intel clips)
Deze zijn veel sterker dan de clips en deze blokken wil je niet door je kast hebben bouncen >:)

Je VGA kaart + de kaarten eronder zouden gelijk afbreken :P

Pas trouwens ook op met de montage (en het vervangen van de montage middellen)
Bij mij brak de bout af die in het kopere blok gaat om de plaat vast te houden.
Deze heb ik er met een speciale boor/schroevendraaier wel weer kunnen uithalen maar dit is niet makkelijk en kan je dure blok in 1 keer vernielen.
(Bij mij is die bout er ook door een specialist uitgehaalt :) )

Verder zijn deze blokken gewoonweg SUPER!!!!!

Misschien dat ik nog eens overstap op die nieuwe (6000 series) Swiftech waterblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de gewone Intel blokken erop zet, en dan een laag model 60->80mm fanadapter zo mod zodat hij vastklikt in de houders van de retention bracket (inzagen aan de zijkant), dan heb je ook een stille PC, met goede koeling.

Hier zit het zo gemonteerd, de fans draaien @ 1700 RPM, en idle lopen de CPU's 30 graden. Full load trekken ze 52-54 graden. (Vreemd eigenlijk. Mijn P4 2.4 op een P4PE ging idle op 42 graden hangen, en op 48 onder full load. Waar komt dit grote verschil in temperatuurmeting vandaan?)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
IK vraag me uberhaupt af wat de meeste mensen hier gebruiken als koeling voor de xeon's? Het overgrote deel toch de standaard intel koelers of ies er een beter en betaalbaar alternatief?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Ik heb nu gewone intel koelblokken gevonden deze ga ik dan modden met een 80mm fan.
Weet nog niet wat voor een fan ik erop ga zetten maar dat is een zorg voor later.
Firepower wat voor fans heb je er nu op zitten?
Wat ik heb er nu een Zalman CNPS5100 opzitten met een 80mm fan maar dat ding koelt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er nu fans op zitten van een merk genaamd CoolTech (met leds :X ).

Waren toevallig te krijgen bij de computerzaak, en het waren de enige 80mm fans die ik op die zaterdag kon uithalen. Via de koelingsregeling van het moederbord draaien ze op 1700 RPM als de procs onder de 55 graden blijven, en op 2400 als ze over de 55 gaan.

Ze zijn aardig stil. Er hangen er ook nog 2 als intake en exhaust in de kast, op 1500 toeren met fanmates. Man bak is stiller dan de gemiddelde zelfbouw computer eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Heb je misshien een foto van je systeem hoe het nu eruit ziet?
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.