[Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.808 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:38
6sense schreef op 13 maart 2004 @ 00:58:
Vraagje aan de Xeon dual gebruikers.

Hoe zit het nu met het gebruik van Hyperthreading in WinXP(pro).
Kan iemand mij vertellen of deze optie werkt met een dual bak.
Naar mijn idee wel. Ik zie in mijn taakbeheer/prestatie 4 cpu's die bij renderen alle in gebruik zijn.

Momenteel zit ik in discussie met een leverancier die aangeeft dat hyperthreading met een dual Xeon systeem in WinXP(pro) niet werkt.
Ook hier renderd ie al het hele weekend op "4"proc. Je moet volgens mij wel XP-Pro hebben. Home kan het niet aan (d8 ik)

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad.

Home: Herkent 1 fysieke CPU
Pro: Herkent 2 fysieke CPU's

Met Home benut je je dual niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:16
Mensen ik ben nu naar dat nieuwe iwill bord aan het kijken met de rust van een pracht van een waterkoeling. Alleen heb ik het probleem straks welke waterblokken zijn er allemaal voor de xeon en welke zijn er aan te raden.

Bij tweakerstore verkopen ze de Swiftech MCW5002™-PX (Xeon) is deze een beetje goed (dus normale temps rond de 40~45 graden?)

(heb een black ice extreme 2 dus dat zal het probleem niet zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roodhoedje schreef op 14 maart 2004 @ 17:17:
Mensen ik ben nu naar dat nieuwe iwill bord aan het kijken met de rust van een pracht van een waterkoeling. Alleen heb ik het probleem straks welke waterblokken zijn er allemaal voor de xeon en welke zijn er aan te raden.

Bij tweakerstore verkopen ze de Swiftech MCW5002™-PX (Xeon) is deze een beetje goed (dus normale temps rond de 40~45 graden?)

(heb een black ice extreme 2 dus dat zal het probleem niet zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 22:58
Yow balusC is dat niet ff een tijd geleden zeg :P zit echt bijna nooit meer op GoT.

voor mijn specs moet je ff op me signature klikken.. ik ben nog van de oudere i860 Xeon generatie ;)

Volgende upgrade word als de Xeon Nocona uitkomt lijkt me toch wel relaxt om een Intel 64 bitter te hebben

ik ben zelf ook opzoek naar leuke coolers voor m'n Xeon processors.. ik koel ze nu passief met standaard Retail heatsink. Is het nou ook mogelijk om 2 van die Zalman dingen erop te gooien aangezien die ook voor AMD Athlon64 geschikt zijn ? Of past elke Sock478 cooler?

[ Voor 32% gewijzigd door AlPha.BeYoNdeR op 14-03-2004 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Nee, S478 koelers gaan niet passen, sommige S423 koelers daarentegen wel maar zie die nog maar eens te krijgen.

Overigens, waarom maken sommigen zich zo druk om dure of afwijkende koelers? Mijn boxed heatsinks worden normaal niet warmer dan 28~30 C. Onder full load komen daar max 10 graden bij. Ze worden n.b. gekoeld door 80mm Enermax fan's (met manual RPM instelling) welke bijna op de traagste stand draaien.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet moet je echt Socket 604 / 603 koeler hebben.

Waarom wil je van koelers veranderen als je nu al passief kunt koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:00
Tr1gg3R schreef op 05 maart 2004 @ 20:16:
Nu heb ik een nieuwe van Informatique en ik heb het volgende probleem.
Na 1 week werken krijg ik bij de "power on" de melding: "system failed cpu test" steeds achter elkaar door. (om gek van de worden :/ )
Ik heb 2x2,4ghz 533fsb xeons op een asus pc-dl bordje geprikt. De 1e keer startte hij gewoon op, windows en alles. Na een resolutiewissel in WinXP hing de hele pc, wel nog beeld maar verder geen leven (ook geen muis). Ik reset de pc en dan niets meer.... system failed cpu test bij het opstarten. Al vanalles geprobeerd, 1 cpu erin (beide gewisseld), zonder schroeven de heatsink erop geduwd buiten de kast (om kortsluiting uit te sluiten), flink arctic silver ertussen, cmos meerdere malen gereset (dan hoor ik bij de 1e boot niets, systeem start dan ook niet door maar verder gebeurt er niets, bij 2e boot weer die lieve vrouw die system failed cpu test zegt...) ... ik weet niet wat er aan de hand is... de cpu's beide stuk lijkt me erg sterk, en ik zie dat asus mobo's vaker dit probleem hebben. Nog mensen in de buurt van M'tricht of Venray waar ik mijn cpu's mag testen? Of heeft iemand anders nog tips??

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
Moriaty schreef op 17 maart 2004 @ 20:46:
[...]
Moriaty heeft problemen
Jammer om te horen Moriaty.

Ik heb dit probleem dus ook.

Na contact gehad te hebben met de leverancier (in dit geval Informatique) kon ik heb bord terugsturen.

Als het goed is krijg ik vandaag of morgen een vervangend exemplaar.
(Bij hen is niets bekend over al deze problemen)

Ik hoop dat ik dan de Rev.1.05 krijg.
Ik had hiervoor Rev.1.01 en Rev.1.04 :(

Mijn Xeon's bleken ook niet defect te zijn.

Misschien toch het beste om direct contact op te nemen met de leverancier.

Succes ermee.

(Anders kan je altijd nog overstappen op een Dual Opteron :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop niet dat Informatique over een tijdje mij aan de telefoon heeft hangen...

Ik besterf het als er wat met die bak gebeurt :X Dan moet ik mijn schoolopdrachten op een P3-500 met 256 MB gaan maken. Programmeren erop wil ik al niet, en renderen zéker niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
AlPha.BeYoNdeR schreef op 14 maart 2004 @ 21:38:
Yow balusC is dat niet ff een tijd geleden zeg :P zit echt bijna nooit meer op GoT.

voor mijn specs moet je ff op me signature klikken.. ik ben nog van de oudere i860 Xeon generatie ;)

Volgende upgrade word als de Xeon Nocona uitkomt lijkt me toch wel relaxt om een Intel 64 bitter te hebben
Koel, weebee :)

Mijn mobo is overigens alweer onderweg naar Taiwan :( Ik ben overigens ook niet zozeer te spreken over de professionaliteit van Amplicon en Iwill. Van die ene Amplicon-wijf krijg ik altijd beknopte mailtjes. De Iwill tech dude vroeg mij of ik al andere geheugenreepjes had geprobeerd. Hij had het RMA-formulier zeker niet gelezen, waarin ik het duidelijk had vermeld. Zijn antwoord daarop was "well, send the mainboard back for further investigation" :/ Ook lieten ze niks los over het feit of ze het probleem überhaupt hadden kunnen reproduceren. Ik heb echt het idee dat ze daar de binnengekomen mobo's even opstellen in een testconfigje en vervolgens wat stressprogseltjes erop loslaten om uiteindelijk bij succesvolle gevallen het mobo weer te retourneren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Minder , ik had de gedachte om een iwill dh800 bij Amplicon te bestellen maar als het daar niet zo flex eraan toe gaat dan zal ik maar is gaan zoeken of iemand anders het bordje kan leveren of hopen op het asus bordje als het komt (met 64 bit pci-x sloten dus).

Veel sterkte met je gerantie. (raar dat het bord niet wordt omgeruild als die zo lang weg blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Is er nou al uitsluitsel of deze borden buiten de 800mhz fsb ook de 64bit extensies ondersteunn eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de DH800 het kan met de i875 chipset, dan zou de PC-DL het ook moeten kunnen.... óf er zou een extra chip op de DH800 moeten zitten of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

ow fuck, ik dacht dat die dh800 al op de 7210 gebasseerd zou zijn (zeg ik dat goed?)
Die dh800 heeft de 875? En heeft 800fsb ondersteuning... I'm lost here denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
DH800 heeft 800 fsb ondersteuning hoeft geen ecc reg ram en kan ook fsb instellingen verwerken dus overclocken kan voltage verhogingen weet ik niet maar er is een groot topic over op 2cou.com

http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=42824

verder specs
http://www.amplicon.co.uk...secid/5/groupId/11629.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kippenijzer schreef op 18 maart 2004 @ 19:59:
ow fuck, ik dacht dat die dh800 al op de 7210 gebasseerd zou zijn (zeg ik dat goed?)
Die dh800 heeft de 875? En heeft 800fsb ondersteuning... I'm lost here denk ik :P
Volgens deze pagina zit er een i875P op, Canterwood dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Heb net wat rond gemailt met wat zaken in Nederland en de Iwill zal hier niet zo snel verkocht worden. Vooral door slechte service lijkt het. (geen ervaring mee)

Enige die met een alternatief kwam is Alternate die wel een dual xeon bordje met dezelfde chipset als de dh800 zal gaan aanbieden alleen dan in gigabyte smaak. Dus even afwachten wat die voor specs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asus komt ook met een nieuw bord, de PCH-DL.

Dat is ook "hetzelfde" bord als de DH800, zeg maar een PC-DL met PCI-X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Hahaa ik heb vandaag mijn PC-DL Deluxe ontvangen van Informatique. (Snelle service hoor).

Ik heb nu een Rev.1.05

Hopelijk doet deze het nu wel goed.

Informatique denk nu volgens mij ook dat ik die borden vermoord :S (3x een nieuwe)

Ik laat nog wel weten of de Rev.1.05 nog verbeteringen heeft t.o.v. de Rev.1.01 en de Rev.1.04

edit:

De nieuwe BIOS is uit. Versie 1004

De volgende beschrijving:

1. Modify DMI type04 CPU MAX Speed to 3.2GHz
2. Modify ASF function load optimize to disable
3. Fixed IDE ZIP 250 cannt boot
4. Added the COM1, COM2 resources conflict warning
5. Added ASR Support
6. Fixed system hang on POST 52 when attached USB card reader of ASUS USB 2.0 and BIOS support USB20 feature
7. Update CPU microcode
8. Add PC-DL logo and set Full Screen LOGO default enable
9. Update Promise RAID option to version 1.00.37
10. Add USB KB/MS wakeup from S4 support
11. Add onboard LAN boot ROM item
12. Add chassis Q-Fan control
13. Fixed system cant install RedHat Linux 8.0 when item of On-Chip Serial ATA chose Enhance or Auto

Gelijk even testen met mijn nieuwe bord :)

linkje: http://www.asus.com.tw/su...name=PCDL1004.zip~zaqwedc

op de asuscom.de ftp staat hij ook al :)

[ Voor 63% gewijzigd door M289 op 19-03-2004 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DAAAMZ. Geen fix voor die hoge temps?

(Soms geeft de sensor mijn MB aan @ 73 graden onder stress. Dat kan dus NOOIT, want ik kan alle onderdelen op het MB direct vastpakken, meteen na het uitzetten van de PC. Alles is net lauw-warm.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Tr1gg3R schreef op 19 maart 2004 @ 19:44:
Hopelijk doet deze het nu wel goed.
[/EDIT]
enneh? ben erg benieuwd of het bij mij nl ook iets gaat uithalen, ben dr nu al een week mee aan het klooien. Zou de voeding er nog iets mee te maken kunnen hebben (Astec AA22600 425W is het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

Ik had een Iwill mobo DP533, maar ik wil een andere mobo kopen voor mij dual XEON 3.06GHz 512/533, alleen ik weet niet welke.
Ik heb iig een PCI-X 133Mhz slot nodig het liefst geheugen ondersteuning voor dual channel DDR333 of DDR400 maar die bestaan volgens mij nog niet.

Ik dacht aan DH800 van iwill maar die heeft geen PCI-X 133MHz slot. Ik heb de PCI-X 133MHz nodig voor RAID controller.

Asus PC-DL heeft helemaal geen PCI-X sloten en PP-DLW heeft weer geen DDR333 of DDR400 ondersteuning, lekker veel keuze zeg.

Maar goed, ik dacht toch an de PP-DLW heeft iemand nog ervaring met deze mobo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDR333 of 400 heb je toch niet persé nodig voor een 533 MHz FSB processor.

Ik heb het uitgeprobeerd: die hogere kloksnelheid merk je vooral in de synthetische benchmarks, maar in real-world apps merk je bijn geen verschil. Laten we zeggen.... 3 seconden minder rendertijd voor een job van 2 uur :)

(Ik heb gewoon een model gedowned en hem moedwillig zo zwaar mogelijk gezet in 3dsmax 6 qua renderkwaliteit.)

Het ZOU kunnen zijn dat je in andere programma's meer merkt, maar 3dsmax is verreweg het zwaarste programma dat ik nu gebruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Weet iemand hier toevallig ook hoeveel verschil er is in het gebruiken van 4 dimms van X MB, of 2 dimms van (2X) MB? heeft zoeits veel invloed op de snelheid (ivm interleaving?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verschil tussen twee en vier DIMM's is verwaarloosbaar klein. Enige voordeel dat je uit meerdere DIMM's kunt halen is dat er door de extra banken meer pages simultaan open gehouden kunnen worden (wat in theorie iets betere performance op kan leveren) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Is dit echt puur theorie, of zijn er een bepaald soort taken waarbij het toch een merkbaar verschil op kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Kippenijzer schreef op 23 maart 2004 @ 20:55:
Is dit echt puur theorie, of zijn er een bepaald soort taken waarbij het toch een merkbaar verschil op kan leveren?
Ik denk dat het kleinbeetje merkbaar wordt bij grote applicaties zoals photoshop of studio max achtige software. In het algemeen zal de prestatie verschil verwaarloosbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Shift op 23-03-2004 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik zal even iets gerichter vragen dan :+
Zijn er speciefieke server-taken waarin dit merkbaar is. :)
Dwz, wat voor type geheugengebruik is dit een toegevoegde waarde bij? 10 processen die alleen simultaan actief zijn met ieder hun eigen 150mb, of juist 1 grote applicatie die het hele geheugen gebruikt (kan me bij het laatste enkel een database indenken eigenlijk op het moment :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
Shift schreef op 20 maart 2004 @ 12:51:
Ik had een Iwill mobo DP533, maar ik wil een andere mobo kopen voor mij dual XEON 3.06GHz 512/533, alleen ik weet niet welke.
Ik heb iig een PCI-X 133Mhz slot nodig het liefst geheugen ondersteuning voor dual channel DDR333 of DDR400 maar die bestaan volgens mij nog niet.

Ik dacht aan DH800 van iwill maar die heeft geen PCI-X 133MHz slot. Ik heb de PCI-X 133MHz nodig voor RAID controller.

Asus PC-DL heeft helemaal geen PCI-X sloten en PP-DLW heeft weer geen DDR333 of DDR400 ondersteuning, lekker veel keuze zeg.

Maar goed, ik dacht toch an de PP-DLW heeft iemand nog ervaring met deze mobo ?
Ik heb de PP-DLW... :)
ik heb vandaag procs besteld..
morgen of overmorgen gaan we kijken of het echt een leuk bordje is :)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

delyver schreef op 24 maart 2004 @ 12:31:
[...]

Ik heb de PP-DLW... :)
ik heb vandaag procs besteld..
morgen of overmorgen gaan we kijken of het echt een leuk bordje is :)
Ik heb het ook gisteren besteld, alleen levertijd van 2 weken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Moriaty schreef op 17 maart 2004 @ 20:46:
niets meer.... system failed cpu test bij het opstarten. Al vanalles geprobeerd, 1 cpu erin (beide gewisseld), zonder schroeven de heatsink erop geduwd buiten de kast (om kortsluiting uit te sluiten)
Na een tip op het 2cpu forum bleek het toch om kortsluiting te gaan, veroorzaakt door.... een antistatische zak! Die had ik er onder gelegd in de veronderstelling dat zo asd te voorkomen was %-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus, nou is je mainboard en / of je CPU's kapot ?

Een antistatische zak is juist antistatisch omdat er banen om de buitenkant heen lopen, zodat het mainboard erbinnen in beschermd is. Die baantjes aan de buitenkant geleiden ASD :)

Daar moet je niks bovenop leggen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Haha ok dat begrijp ik nu, krijg je met een sukkel die niets van electronica afweet he. Maar er was verder geen permanente schade voor zover ik nu kan zien. De PC werkt prima met de 2 cpu's nu. Ik ga vanavond alles in de kast wegwerken en dan kan het OC-en beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Nou mijn bordje draait nu al een paar dagen prima. De 2x2,4Ghz zijn met het laatste bios 1004 op 2,97Ghz gezet en dat draait stabiel, 100% belasting = 57 graden max met 2000 toeren op mijn zalmans, dus daar doen we het voor... wat ik me nog wel afvroeg wat voor voordeel ik met het aanpassen van de geheugentimings haal. Ik zie vaak 2-2-5-2, dus dat zal wel het snelst zijn ofzo, maar merk je dat goed?

Daarnaast nog een vraagje over de pc-dl. Ik heb aan mijn zalman koelers draaiknopjes zitten voor de fan-speed. Dat werkt prima maar ik vroeg me af of ik dat op de pc-dl ook softwarematig kon besturen. Is handiger als de kast dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
kan je niet een proggie als speedfan gebruiken??? of iets van een fancontroller kopen?

Hoe bevallen die zalmans trouwens? ik zit erover te denken om mijn stockHS+papst fan te vervangen door die zalmans...

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
sander, speedfan doet niets als ik de %'s verander. Die zalmans bevallen me prima, maar ik moet zeggen dat ik niets anders heb geprobeerd, had geen standaard koeling bij de processors zitten, alleen 2U koelblokken. Ze maken heel weinig geluid, en daar heb ik ze voor gekocht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk Zalman blok wordt er dan gebruikt als koelbloek?

Waarschijnlijk zitten de fans aan zo'n fan-bracket vast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
zalman 5100-CU
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0212/5100-3b.gif
dat ding op de voorgrond daar regel ik de rpm's mee.

[ Voor 28% gewijzigd door Moriaty op 29-03-2004 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Dat ding op de voorgrond..."

Daar heb ik er hier ook 4 van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Hebbe, hint hint :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2020
Ik heb begrepen dat een dual p4 niet mogelijk is. dus ben ik hier beland:p. Als het om hardware gaat kan je mij gerust een noob noemen :X . Maar goed, Ik moet voor mijn stage bedrijf een moederboard zoeken.

de eisen zijn:
dual pentium moederboard 3.2 ghz en minimaal 6 gig aan geheugen (bestaan die al 8)7 ?) ik heb al een tijdje gezocht op het internet maar kon eigenlijk vrij weing vinden. deze moederboard samen met een grafische kaart wordt gebruikt voor het renderen van graphics.

heeft iemand hier een suggesties welke moederboard hiervoor geschikt? zo ja hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
b schreef op 30 maart 2004 @ 11:43:
Ik heb begrepen dat een dual p4 niet mogelijk is. dus ben ik hier beland:p. Als het om hardware gaat kan je mij gerust een noob noemen :X . Maar goed, Ik moet voor mijn stage bedrijf een moederboard zoeken.

de eisen zijn:
dual pentium moederboard 3.2 ghz en minimaal 6 gig aan geheugen (bestaan die al 8)7 ?) ik heb al een tijdje gezocht op het internet maar kon eigenlijk vrij weing vinden. deze moederboard samen met een grafische kaart wordt gebruikt voor het renderen van graphics.

heeft iemand hier een suggesties welke moederboard hiervoor geschikt? zo ja hoor ik het graag.
Geef eens wat meer details.

Wat voor programma en OS gaat er gebruikt worden? Wat word er gerenderd?
Uit ervaring weet ik dat 6 gieg om te renderen erg veel is, het kan maar ik ben beniewd wat er gerenderd word.

Voor het renderen heb je geen goeie videokaart nodig trouwens, maar als het ook een workstation wordt waar op ge 3D'd wordt dan lijkt mee een dikke kaart wel slim.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
gladiool schreef op 30 maart 2004 @ 11:47:
[...]

Geef eens wat meer details.

Wat voor programma en OS gaat er gebruikt worden? Wat word er gerenderd?
Uit ervaring weet ik dat 6 gieg om te renderen erg veel is, het kan maar ik ben beniewd wat er gerenderd word.

Voor het renderen heb je geen goeie videokaart nodig trouwens, maar als het ook een workstation wordt waar op ge 3D'd wordt dan lijkt mee een dikke kaart wel slim.
windows 2000 / windows xp wordt er gebruikt. De 6 gig is nodig om highend graphics te kunnen renderen voor simulatie en planetarium shows etc. er wordt gebruikt gemaakt van photoshop, 3D studio max, Maya, multi gen etc etc. Die zes gig is nodig om allerlei "ongevallen" te voorkomen. een definitieve keuze van een video kaart is er nog niet maar er wordt gedacht aan een radeon 9800 (ten zij er een beter optie is).

ik hoop dat dit voldoende informatie is, zo niet wil ik graag meer vertellen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat is het budget? want heb je het over 6 gieg dan heb je het over behoorlijk wat pieken, en dan kan een quadro of wildcat kaart er ook nog wel vanaf.

Iig is een dual voor dat soort werk een goeie keus, en xeon's doen het wat beter in 3dsmax/renderen/etc dan athlon MP's en opteron's (op dit moment, je hebt best kans dat als opterons hoger schalen ze een stuk beter presteren). En je wilt inderdaad niet gaan "pagen" tijdens het renderen want dan zakt je hele performance in. Het word dan wel registred ECC geheugen.

Zaak is dat je een goed stabiel moederbord neemt zonder fratsen, bijvoorbeeld een Tyan of supermicro, wel een met AGP. Kijk eens op www.tyan.com en www.supermicro.com. Vaak hebben die ook lijstjes met geschikt geheugen.

Maar je bent er dus niet met alleen een mobo. Zorg er voor dat de rest van de componenten ook goed zijn. Dus een goeie voeding, en ook een beetje relaxte harde schijven, op dit moment zijn de western digital SATA RAPTOR's een goeie deal, zorg wel dat je de 74 gieg versies neemt.

En kijk een naar Quadro FX kaarten of 3dLabs Wildcat 4 kaarten. Qaudro's zijn heel erg snel in 3dsmax, en wildcats zijn helemaal relaxed, speciaal toegespitst op CAD/CAM, en ontlasten je processor heel erg, veel dan quadro's. Ati's zijn hier wat minder geschikt voor, en ik zou zeker geen normale 9800 kopen voor zo'n bak met die doeleinden die je daar omschrijft.

Welke renderer gebruiken jullie overigens? Mental ray?

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 30-03-2004 13:13 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
gladiool schreef op 30 maart 2004 @ 12:59:
Wat is het budget? want heb je het over 6 gieg dan heb je het over behoorlijk wat pieken, en dan kan een quadro of wildcat kaart er ook nog wel vanaf.

Iig is een dual voor dat soort werk een goeie keus, en xeon's doen het wat beter in 3dsmax/renderen/etc dan athlon MP's en opteron's (op dit moment, je hebt best kans dat als opterons hoger schalen ze een stuk beter presteren). En je wilt inderdaad niet gaan "pagen" tijdens het renderen want dan zakt je hele performance in. Het word dan wel registred ECC geheugen.

Zaak is dat je een goed stabiel moederbord neemt zonder fratsen, bijvoorbeeld een Tyan of supermicro, wel een met AGP. Kijk eens op www.tyan.com en www.supermicro.com. Vaak hebben die ook lijstjes met geschikt geheugen.

Maar je bent er dus niet met alleen een mobo. Zorg er voor dat de rest van de componenten ook goed zijn. Dus een goeie voeding, en ook een beetje relaxte harde schijven, op dit moment zijn de western digital SATA RAPTOR's een goeie deal, zorg wel dat je de 74 gieg versies neemt.

En kijk een naar Quadro FX kaarten of 3dLabs Wildcat 4 kaarten. Qaudro's zijn heel erg snel in 3dsmax, en wildcats zijn helemaal relaxed, speciaal toegespitst op CAD/CAM, en ontlasten je processor heel erg, veel dan quadro's.

Welke renderer gebruiken jullie overigens? Mental ray?
Bedankt voor de reactie.
de moederboard die aangeschaft wordt gebruikt als workstation en als render kast. Het budget is 3000 euro. misschien is dit aan de weinige kant maar moet wel te doen zijn denk ik. Is er naast de genoemde video kaarten nog andere keuzen? die kaarten zijn tamelijk duur :'(. Als het als workstation wordt gebruikt is het inderdaad wel een goede keus op zon kaart te nemen maar aangezien het meer als render kast fungeert is het zonde van het geld.

en wat noem jij relaxte harde schijven? 200 gig externe harde schijven? is dit voldoende? en dat keer 3 bijvoorbeeld? en zijn de genoemde moederboarden zijn die daadwerkelijk geschikt voor dit soort klusjes? of kan ik dit ook bereiken met bijvoorbeeld een asus moederboard?

en verder we gebruiken inderdaad ook mental ray :P

ik ga in iedergeval de supermicro en tyan ff checken })

*edit*
heb ff snel de tyan gecheckt. de meeste kaarten gaan tot 8 tot 12 gig :X

[ Voor 4% gewijzigd door naruto op 30-03-2004 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je mag vind ik van alle xeon moederborden verwachten dat ze gewoon goed werken, dus
je kunt inderdaad ook gewoon voor een ASUS PCDL gaan met 2 xeon's, alleen kan hier maar 4 gigabyte aan RAM op. Maar asus heeft nog andere borden, die zijn wel duurder alleen.

Als er inderdaad weinig gemanipuleerd word op de pc, dan kun je ook een goedkopere kaart nemen, maar ik denk dan toch dat je wat beter zit met een geforce, omdat die het overal het algemeen beter doen in MAX. (Ook kun je voor 200 euro 2dehands al een quadro 980XGL krijgen)

En ik zou er niet alleen maar externe harde schijven aan hangen. Als je veel geheugen hebt dan wordt er wel weinig gebruik gemaakt van de schijven, maar zorg iig voor 1 snelle schijf om van op te starten enzo, bijvoorbeeld een Raptor of een scsi schijf.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

3000 euro, da's wel ehm, grappig...
pricewatch: Intel Xeon 3,2GHz (S604, 512KB, 1MB L3, 533MHz FSB)

De cpu's kosten je dus 886/stuk, een moederbord voor dit geintje begint eens bij een 350 euro, en voor 6gb ram (wat bagger traag is op 32bit systeem, overweeg eventueel toch om voor een dual opteron te kiezen, die heeft daar geen last van) heb je iig 6x1gb nodig (of nog erger, 2gb modules, als je geen bord met minimaal 6dimm sloten hebt. Uitgegaan van 6x1gb, heb je het over zo'n 6*270 euor uit mijn hoofd... Dan baal je als je ook nog een videokaart moet hebben (want je wilt echt een firegl, quadro of wildcat voor dit soort werk) en de rest van het systeem... Overweeg eens om de "opdrachtgever" een flinke schop onder zijn/haar reet te geven, in de hoop dat hij.zij nog effe 3K extra ophoest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
In ieder gaval kun je op nagenoeg elk E7505 dual Xeon bord wel 6GB ram kwijt, de sockets kunnen namelijk 2GB per stuk aan. Wel is het verschil tusssen een 1GB en 2GB DIMM nogal groot qua prijs zodat je voordeliger uit bent wanneer je een bord neemt met zes DIMM sockets. Supermicro heeft er wel eentje, de X5DAE (en de SCSI uitvoering daarvan, X5DA8). Is een uitstekend bord, geschikt voor hetgeen je opnoemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
Kippenijzer schreef op 30 maart 2004 @ 13:26:
3000 euro, da's wel ehm, grappig...
pricewatch: Intel Xeon 3,2GHz (S604, 512KB, 1MB L3, 533MHz FSB)

De cpu's kosten je dus 886/stuk, een moederbord voor dit geintje begint eens bij een 350 euro, en voor 6gb ram (wat bagger traag is op 32bit systeem, overweeg eventueel toch om voor een dual opteron te kiezen, die heeft daar geen last van) heb je iig 6x1gb nodig (of nog erger, 2gb modules, als je geen bord met minimaal 6dimm sloten hebt. Uitgegaan van 6x1gb, heb je het over zo'n 6*270 euor uit mijn hoofd... Dan baal je als je ook nog een videokaart moet hebben (want je wilt echt een firegl, quadro of wildcat voor dit soort werk) en de rest van het systeem... Overweeg eens om de "opdrachtgever" een flinke schop onder zijn/haar reet te geven, in de hoop dat hij.zij nog effe 3K extra ophoest
3000 euro is inderdaad ook erg weinig. maar zoals ik al eerder zei het wordt meer gebruikt als render box dan een workstation (een combinatie ervan). dat wordt uitzoeken welke moederboard, kaart etc geschikt is :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Op zich is een goedkope game kaart dus al voldoende, zaak is dat je voor een renderbak:

-snelle processoren hebt
-genoeg geheugen om te zorgen dat ie niet gaat swappen tijdens het renderen. Zelfs de traagste geheugen configuratie is nog altijd beter dan swappen. Dan heb je 2 dure processoren voor niks.

Dus dat bord wat abbadon is wel geschikt, omdat je daar zes 1 GB latjes in kan stoppen, ipv dat je 2Gb latjes nodig hebt

Maar weet je dat geheugen gebruik van 6 gieg heeeel zeker? Is er wel eens eerder met deze scenes gewerkt? Is er het geheugen gebruik geobserveerd? Misschien dat je kan beginnen met 4 GB. Al houdt Mental Ray wel van lekker wat ram :)

En als je net wat minder snelle xeon's neemt dan ben je ook goedkoper uit, of koop je daarvoor meer ram, want:
Liever minder snelle processoren dan te weinig geheugen!

oja, kijk hier eens naar de quadro kaarten:

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/49/all

quadro4 580 onder de 300. maar neem anders gewoon een mid-range geforce. nogmaals die presteren heel goed in MAX, en zijn niet zo duur.

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 30-03-2004 14:41 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
gladiool schreef op 30 maart 2004 @ 14:34:
Op zich is een goedkope game kaart dus al voldoende, zaak is dat je voor een renderbak:

-snelle processoren hebt
-genoeg geheugen om te zorgen dat ie niet gaat swappen tijdens het renderen. Zelfs de traagste geheugen configuratie is nog altijd beter dan swappen. Dan heb je 2 dure processoren voor niks.

Dus dat bord wat abbadon is wel geschikt, omdat je daar zes 1 GB latjes in kan stoppen, ipv dat je 2Gb latjes nodig hebt

Maar weet je dat geheugen gebruik van 6 gieg heeeel zeker? Is er wel eens eerder met deze scenes gewerkt? Is er het geheugen gebruik geobserveerd? Misschien dat je kan beginnen met 4 GB. Al houdt Mental Ray wel van lekker wat ram :)

En als je net wat minder snelle xeon's neemt dan ben je ook goedkoper uit, of koop je daarvoor meer ram, want:
Liever minder snelle processoren dan te weinig geheugen!

oja, kijk hier eens naar de quadro kaarten:

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/49/all

quadro4 580 onder de 300. maar neem anders gewoon een mid-range geforce. nogmaals die presteren heel goed in MAX, en zijn niet zo duur.
ik heb nogmaals met mijn bedrijfs mentor hierover gesproken.

de moederboard moet inderdaad minimaal 4 gig tot 6 gig+ bevatten. De geheugen van 2gig per stuk zijn inderdaad erg prijzig. verder moet de processor speed minimaal 3.2 ghz zijn.

het totale systeem (moederboard (perse intel), geheugen (4gig), 2x processor, grafische kaart, 1Gbit netwerk kaart) mag niet meer dan 3000 euro kosten.

nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties _/-\o_ dus als er meer info zijn dan hoor ik het graag :) . ik ga verder zoeken :P

*edit*
die super x5dae is trouwens wel erg vet. maar heb wel een vraagje over de dimm size. DIMM Sizes 128 MB, 256 MB, 512 MB dus geheugen van 1 gig / 2gig is niet mogelijk voor dit moederboard?? heeft er iemand trouwens ervaringen met dit board? en wat betekent extended ATX?

[ Voor 14% gewijzigd door naruto op 30-03-2004 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Dat bord ondersteund prima 1 en 2 gb modules :) Gigabit netwerk is niet nodig, omdat er een intel gbit on-baord zit.
Extended ATX houd in dat de plank veel dieper (van de voorkant van de kast gezien) is dan normaal atx. Je moet daar wel rekening mee houden met het type behuizing waar je hem in wilt plaatsen, die moet geschikt zijn voor E-ATX moederborden. En je moet zeker een redelijk zware voeding nemen, wat al met al (case+voeding) ook wel voor zo'n 200 euro mee zal tellen in het plaatje.

[edit]Even gecheckt, ik vrees dat het bewuste bord (X5DAE) zo tegen de 500 euro zal kosten.

[edit2]Ik zie hem staan in EasyCom.nl (http://www.easy-com.nl/)'s prijslijst. daar is hij zelfs 647 euro. Het kan een tikje goedkoper, zoals ik het bereken kan hij via mijn leverancier voor ~490 a 500 geleverd worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Kippenijzer op 30-03-2004 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
Kippenijzer schreef op 30 maart 2004 @ 15:50:
Dat bord ondersteund prima 1 en 2 gb modules :) Gigabit netwerk is niet nodig, omdat er een intel gbit on-baord zit.
Extended ATX houd in dat de plank veel dieper (van de voorkant van de kast gezien) is dan normaal atx. Je moet daar wel rekening mee houden met het type behuizing waar je hem in wilt plaatsen, die moet geschikt zijn voor E-ATX moederborden. En je moet zeker een redelijk zware voeding nemen, wat al met al (case+voeding) ook wel voor zo'n 200 euro mee zal tellen in het plaatje.

[edit]Even gecheckt, ik vrees dat het bewuste bord (X5DAE) zo tegen de 500 euro zal kosten.

[edit2]Ik zie hem staan in EasyCom.nl (http://www.easy-com.nl/)'s prijslijst. daar is hij zelfs 647 euro. Het kan een tikje goedkoper, zoals ik het bereken kan hij via mijn leverancier voor ~490 a 500 geleverd worden.
bedankt voor je uitleg. weet ik in iedergeval waar ik moet letten bij het aanschaffen / hergebruiken van een oude behuizing.

ik moet ook zeggen dat het erg prijzig is die moederboard. dus ben ik momenteel opzoek naar een alternatieve moederboard. Hopelijk weten jullie daar meer van _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ehm, die zijn er niet. Lager dan 400 vind je ze niet snel, ben ik bang, daar alle goedkopere borden geen 4+ gb ram ondersteunen. Je zoekt gewoon echt een high end iets door je specificaties, en dat is helaas goed goedkoop spul :'(

[edit]
Mail me effe als je wilt, ik ben effe eea voor je aan het navragen, en er staat geen mailadres in je profile

[ Voor 22% gewijzigd door Kippenijzer op 30-03-2004 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
aha dus de super x5dae is de beste keus voor de door mij genoemde specificatie? als het zo is zal ik dit aan me bedrijfsmentor voordragen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Die X5DAE is imo de beste keuze ja :) , je zou evt. voor een bord kunnen gaan dat een paar euro goedkoper is maar dan moet je weer veel duurdere 2GB DIMM's nemen (want zo'n goedkoper bord heeft dan maar vier DIMM sockets) waardoor je per saldo toch weer duurder uitkomt.

Oh ja, als je een voeding neemt, neem dan wel een EPS voeding (dus geen standaard ATX geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik heb zoals hierboven gezegd even nagevraagd, en het bewuste bord is inderdaad voor iets onder de 500 euro verkrijgbaar (misschien zelfs nog iets minder, afhankelijk van wat de dollar doet) leverbaar. De xeons (3,2GHz, 1mb) zijn per 7 april leverbaar heb ik gehoord.

Geheugen is ook duur, zit op 250/stuk ofzo in Privewatch -> kost je 1500 voor het geheugen -> al met al net geen 3900 euro en dan heb je enkel bord + cpu's + ram

[ Voor 20% gewijzigd door Kippenijzer op 31-03-2004 16:53 . Reden: minder ban/ow gevoelig gemaakt hoop ik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
hmmm ben ik de enige die bij bovenstaande discussie denk dat iemand voor een duppie op de 1e rij wil zitten? Ik bedoel, lijkt me niet realistisch met € 3000! En het MOET een 3,2Ghz zijn... als je echt onder de € 3.000 wil blijven moet je van daaruit redeneren: dat wordt dus een 3,06 Ghz processor, scheelt je € 800 (2x3,06ghz =€ 950) op de prijs hierboven. 4x1GB geheugen: € 1.000, mobo: € 500 (of als 4GB genoeg is een PC-DL voor € 250??). Zit je op € 2500 dus dat wordt een cheapo kast en ditto voeding en een kleine grafische kaart. Klaar. Moet het een 3,2Ghz zijn: kan niet onder de € 3.000! Moet het 6GB zijn: kan niet onder de € 3.000!
Of de prijs moet omhoog of de eisen naar beneden.

[ Voor 5% gewijzigd door Moriaty op 31-03-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4GB is waarschijnlijk ook wel genoeg om te renderen.

Als het dat NIET is, dan kun je beter naar een Opteron kijken... 4+ GB is niet goed te verantwoorden op een Xeon. Hij kan er wel mee omgaan, maar GOED ermee omgaan is anders. De Opteron kan dat beter.

En voor de rest ben ik het met Moriaty eens. Een 3.06 GHz setup bespaart al ruim 900 euro, en hij is niet echt noemenswaardig trager. Wel trager, maar niet onoverkomenlijk. Als je alleen processorpower nodig hebt, voldoet de PC-DL inderdaad, heb je ook veel I/O power nodig dan moet je kijken naar borden met PCI-X en wordt het duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je meer dan 6GB wilt gebruiken zou ik ook voor een Opteron gaan op een Thunder K8W plank. Je hebt dan ook meteen acht DIMM-slots. De Opteron ondersteunt evenals de Xeon PAE om meer dan 4GB te kunnen gebruiken op een 32-bits besturingsysteem. Hoe dat in z'n werk gaat en of de rendering applicaties er iets nuttigs mee kunnen doen weet ik niet. Zodra Windows XP 64-bit Edition op de markt is en er 64-bits versies van 3DMax en Maya komen zit je met de Opteron zeker beter.

Maar goed, voor 3000 euro (excl. BTW) is het een kansloze operatie. 6GB DDR400 kost 1500 euro, mobo 420 euro, Opteron 248 processors 713 euro per stuk (alles excl. BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
hmm ik zie inderdaad problemen met het budget. Mijn bedrijfsmentor wil in iedergeval een pentium chip gebruiken. dus de keuze om een opetron board /chip te nemen vervalt. die moederboard moet lang mee gaan dus zon 5 jaar of zo. maar om te beginnen wordt er 4 gig in gedouwd en in de toekomst uitgebreid tot 6 gig. dus jullie raden aan om een 3.0 ghz processoren te nemen in plaats van 3.2 ghz? waarschijnlijk maakt dat niet veel uit denk ik. maar mensen die ervaringen hebben met renderen weten hoelang het duurt om op een hoge resolutie (3200x 3200 bijvoorbeeld een 30 min durende animatie/show etc) graphics te renderen duurt. Waarschijnlijk zijn de eisen te hoog met zon budget. er wordt in iedergeval een 9800 radeon video kaart genomen. maar misschien vind ik een betere alternatief maar dat kost tijd natuurlijk. in iedergeval bedankt voor de reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy2000
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 15:10
Misschien kan iemand uit dit topic mij wel helpen:

Ik wil graag weten wat de afstand is tussen de mounting holes die om de xeon processor zitten. Is dit hetzelfde als bij socket 423? (zie pic)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/laagvliegerke/got/holes500.gif

Dit ivm met mijn moederbord, de MSI K8T Master2 (Dual opteron). Die heeft 423 mounting holes (vraag me niet waarom), dus ik wou hier een xeon koelblok opzetten (mits de mounting holes bij een xeon gelijk zijn aan 423).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Het is hetzelfde als Socket 478, dus zal niet passen.
edit:
ik lees net dat ik het fout heb hieronder, dus ignore me

[ Voor 41% gewijzigd door Moriaty op 02-04-2004 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Heeft iemand misschien nog een antwoord op mijn vragen:
Moriaty schreef op 28 maart 2004 @ 17:49:
wat ik me nog wel afvroeg wat voor voordeel ik met het aanpassen van de geheugentimings haal. Ik zie vaak 2-2-5-2, dus dat zal wel het snelst zijn ofzo, maar merk je dat goed?
En
Moriaty schreef op 28 maart 2004 @ 17:49:
Daarnaast nog een vraagje over de pc-dl. Ik heb aan mijn zalman koelers draaiknopjes zitten voor de fan-speed. Dat werkt prima maar ik vroeg me af of ik dat op de pc-dl ook softwarematig kon besturen. Is handiger als de kast dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Moriaty schreef op 01 april 2004 @ 15:36:
Het is hetzelfde als Socket 478, dus zal niet passen.
:Y) FOUT :Y) het zijn de Socket 423 gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga over enige tijd een dual processor systeem in elkaar zetten voor gebruik van onder andere ProEngineer en SolidWorks. Natuurlijk doen we wat vooronderzoek en ik kom daarbij uit op een dual Xeon systeem. Ik heb hier echter nog wel wat vragen over.

De Xeon die ik op het oog heb is de 2,8 GHz met 800MHz FSB en 1MB L2 cache zoals hij staat vermeld in deze roadmap bij Anandtech, deze moet nog uitkomen.

Zijn hier ook al moederborden voor beschikbaar of is er al iets bekend over het verschijnen daarvan? Ik ben namelijk al een aantal borden met een FSB van 800 MHz tegengekomen zoals de Asus PCH-DL maar volgens de specificaties ondersteunen deze de binnenkort uit te komen Xeons niet.

Daarnaast valt mij op dat het BTX platform steeds vaker de kop opsteekt maar dat ik hier nog geen workststion moederborden voor uit heb zien komen. Zullen deze zowieso niet verschijnen of is dit enkel een kwestie van tijd?

Samen met het BTX komen natuurlijk ook de PCI Extreme sloten, zullen deze ook op de worstation-moederborden verschijnen? Daarop aansluitend: momenteel staat de 3DLabs Wildcat VP 880 Pro in de planning als videokaart maar als men toch aan PCI-E sloten gaat doen moeten hier ook CAD/CAM kaarten voor verschijnen, tot op heden heb ik hier nog niets over kunnen vinden. Er wordt enkel bericht over kaarten voor spelen/office applicaties die gebruik maken van 16x PCI Extreme.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vdd: Als je het systeem in een bedrijfsomgeving gaat gebruiken, dan zou ik niet voor het allerlaatste nieuwe gaan.

Ga voor een bewezen bord van Tyan, SuperMicro, Iwill of Asus, neem er 2x 2.8 of 3.06 processoren bij, en je weet zeker dat je goed zit. Misschien niet het allersnelste op de markt, maar wel spul waar geen kinderziektes meer inzit. Dat laatste is véél meer waard dan het allersnelste hebben terwijl je er nog niet volledig op kunt vertrouwen.

Ga je voor die setup voor thuisgebruik, dan kun je gerust het allersnelste en allerlaatste nemen, maar verwacht dan wel dat je een premium prijs betaalt, en misschien te kampen krijg met (compatibiliteits)problemen omdat het materiaal nog erg nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePower, dat had ik er misschien even bij moeten vermelden. Het systeem is voor gebruik bij de studie werktuigbouwkunde en het is dus voor eigen gebruik. De studie start pas over een paar maanden en ik hoop toch dat tegen die tijd de kinderziekten er uit zijn verdwenen. Zoals ik al zei, ik ben wat aan de vroege kant. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gladiool is iemand anders.

Ik ben niet zo bloemrijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, ik zie het al. Het bericht dat direct onder het reageurformulier staat is niet het laaste. Heb de Quick Reply ondertussen ook gevonden. Excuus :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 19:53:
Ik ga over enige tijd een dual processor systeem in elkaar zetten voor gebruik van onder andere ProEngineer en SolidWorks. Natuurlijk doen we wat vooronderzoek en ik kom daarbij uit op een dual Xeon systeem. Ik heb hier echter nog wel wat vragen over.

De Xeon die ik op het oog heb is de 2,8 GHz met 800MHz FSB en 1MB L2 cache zoals hij staat vermeld in deze roadmap bij Anandtech, deze moet nog uitkomen.

Zijn hier ook al moederborden voor beschikbaar of is er al iets bekend over het verschijnen daarvan? Ik ben namelijk al een aantal borden met een FSB van 800 MHz tegengekomen zoals de Asus PCH-DL maar volgens de specificaties ondersteunen deze de binnenkort uit te komen Xeons niet.

Daarnaast valt mij op dat het BTX platform steeds vaker de kop opsteekt maar dat ik hier nog geen workststion moederborden voor uit heb zien komen. Zullen deze zowieso niet verschijnen of is dit enkel een kwestie van tijd?

Samen met het BTX komen natuurlijk ook de PCI Extreme sloten, zullen deze ook op de worstation-moederborden verschijnen? Daarop aansluitend: momenteel staat de 3DLabs Wildcat VP 880 Pro in de planning als videokaart maar als men toch aan PCI-E sloten gaat doen moeten hier ook CAD/CAM kaarten voor verschijnen, tot op heden heb ik hier nog niets over kunnen vinden. Er wordt enkel bericht over kaarten voor spelen/office applicaties die gebruik maken van 16x PCI Extreme.

Alvast bedankt
dit vond ik:

"While many processes within SolidWorks are multithreaded, there is limited gain in a multiple CPU system. Typically, where the multiple CPUs make the most sense is where other computer-stressful applications (e.g., FEA) are run at the same time. Again, a good benchmark or performance test will help determine the value"

en check dit:
http://www.eng-tips.com/gviewthread.cfm/pid/559/qid/80802

"SW isn't going to make use of dual processors... at least that's the offical response. So I wouldn't buy a dual procesor machine in the hopes of it speeding up any of your modeling work flow."

Dus voor solidworks is een dual misschien niet zo'n goed idee.

Pro E moet je zelf even opzoeken, maar misschien dat je meer snelheid haalt uit een dan verkrijgbare snelle single proc pc, voor minder $$$

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg bedankt Gladiool, ik had in mijn hoofd zitten dat deze pakketten gebruik maakten van twee processoren. Geen van beide pakketten doet dit dus. Om de ontwerpsoftware te versnellen heb ik het dus niet nodig. Wat ik echter ook begrijp is dat ik de twee pakketten tegelijk zou kunnen gebruiken (op iedere cpu één) of naast één van de pakketten de computer kan blijven gebruiken voor andere applicaties. Heeft iemand hier praktijkervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik.

Het roeleert. Punt.

Neem bijvoorbeeld als voorbeeld: Render een 3dMax scene, of converteer MP3's, rip DVD's of encode DivX... en speel tegelijkertijd een spel dat nog in je geheugen past.

DVD rippen + Neverwinter Nights
MP3 encoden + UT of UT2k3
DIVX encoden + Delphi / C++ Builder
In plaats van 1x MP3's egaliseren in geluid kun je op 2 threads laten lopen, op verschillende mappen.

Je kunt dus zeker 2 zware taken naast elkaar gebruiken, als je er wel maar genoeg geheugen voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, dat is dus enorm interessant. Aan welke hoeveelheden moet ik denken? 2GB?

En wat die moederborden betreft, verschijnen deze in BTX formaat of blijven deze in ATX-E uitkomen?

Edit: Overigens ben ik er ondertussen achter gekomen dat de Iwill DH800 ook de volgende generatie Xeon processoren zal ondersteunen. Dit is dus voor mij een interessant bord.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 10:35:
Hmm, dat is dus enorm interessant. Aan welke hoeveelheden moet ik denken? 2GB?
Ik trek de meeste dingen tot nu toe gemakkelijk met 1 GB. FarCry is nog het zwaarste spel/programma dat ik gebruik, met 520 MB geheugen in gebruik als het runt.

Als je 2 GB erin kunt zetten, gewoon doen. Zeker als je al verwacht dat je standaard boven de 700~800 MB gaat komen.
En wat die moederborden betreft, verschijnen deze in BTX formaat of blijven deze in ATX-E uitkomen?
Is niet echt te zeggen nu.

BTX is een "consumenten" standaard, zoals ATX. De borden zijn slechts anders ingedeeld, er is niet wezenlijk meer ruimte op een BTX bord. Ik denk dat ATX-E of WTX (voor workstations en servers, grotere borden qua oppervlakte) nog wel een tijd zal blijven.
Edit: Overigens ben ik er ondertussen achter gekomen dat de Iwill DH800 ook de volgende generatie Xeon processoren zal ondersteunen. Dit is dus voor mij een interessant bord.
Zeker. Zijn tegenhanger is de ASUS PCH-DL.

De PC-DL is hetzelfde bord, maar dan zonder PCI-X chip erop; hij heeft 5 gewone PCI-sloten. (Dat was voor mij wel handiger, omdat ik toch geen dikke RAID kaarten gebruik en dergelijke, maar wel veel normale PCI kaarten.)

De PC-DL, PCH-DL en DH800 zijn allemaal gebaseerd op dezelfde i875P chipset (Intel CanterWood.) Als de DH800 de nieuwste Xeons ondersteunt, dan zouden de PCH-DL en de PC-DL dat ook moeten kunnen; waarschijnlijk is slechts een BIOS update nodig. Maar of Asus dit doet, is natuurlijk een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de antwoorden FirePower, ik ga dus voor een dual Xeon systeem. Tegen de tijd dat ik het systeem aan ga schaffen zal ik de configuratie hier posten zodat deze bekritiseerd kan worden door jullie (overkill en bottlenecks :) ). Nu heeft dat nog geen zin aangezien er de komende tijd nog genoeg nieuwe ontwikkelingen plaats zullen vinden en de configuratie dus nog vaak genoeg zal wijzigen. Tot die tijd zal ik dit draadje nog met veel belangstelling blijven volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet off-topic gaan, maar heb je echt een dual bak nodig?? Je kun tegenwoordig met alle 3D-paketten renderen via het netwerk. Zet je gewoon een paar flinke single processor bakken in een netwerk waarvan 1 workstation met een stevige grafische kaart. Volgens mij ben je dan per saldo nog goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 17:54:
Ik wil niet off-topic gaan, maar heb je echt een dual bak nodig?? Je kun tegenwoordig met alle 3D-paketten renderen via het netwerk. Zet je gewoon een paar flinke single processor bakken in een netwerk waarvan 1 workstation met een stevige grafische kaart. Volgens mij ben je dan per saldo nog goedkoper uit.
Zeer zeker niet goedkoper.

Daarnaast, ik wil geen 3 computers extra op mijn kamer.

De mensen die hier een dual bak hebben die....

1) Hebben er niet over nagedacht omdat het gewoon de enige oplossing is
2) Hebben er lang over nagedacht, en die kunnen het verantwoorden (zoals ik)
3) Patsen er wel eens mee (geldt óók een klein beetje voor mij, ik geef het toe)
4) Verdienen veel geld en het kan eraf.

De nrs. 1 en 2 hebben legitieme redenen om zo'n bak aan te schaffen, de nrs. 3 en 4 doen het gewoon omdat het cool is, of simpelweg omdat het kan. Iedereen zijn meug, ik ga in elk geval nooit meer een single bak kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
nummertje 2 hiero, Over netwerk renderen is inderdaad mogelijk, maar een dual werkt toch een stuk lekkerder. Ik hoef nu elke keer een netwerk-batch op te starten. Ik kan gewoon op render rammen en hij gaat. Dat werkt toch een stuk fijner.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 20:46:
[...]
De mensen die hier een dual bak hebben die....

2) Hebben er lang over nagedacht, en die kunnen het verantwoorden (zoals ik)
Nog genoeg tijd om na te denken dus ik denk dat ik in categorie 2 val :)

Meerdere systemen gebruiken om te renderen lijkt mij ook niet zo heel erg handig. Hier bij mij thuis staan naast mijn computer nog wel 4 clients en 1 server maar zodra ik in Delft woon staan die niet in mijn directe omgeving. Meerdere computers kopen (1U blade server? :) ) is ook geen oplossing naar mijn idee (ook wat overkill).

Weet iemand trouwens heel toevallig waar ik zo'n mooie Cooler Master ATC-110 kan kopen? Als ik toch een ATX-kast moet hebben is dit voor mij toch wel de ultieme kast. Het is mij nu nog steeds niet duidelijk of hij nu wel of niet uit de roelatie is (verschil tussen de websites van coolermaster.com en coolermaster.nl) en in de pricewatch is hij niet meer te vinden. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
&#$%&$#&#%

Mijn mobo was gisteren voor de tweede keer terug uit Taiwan. Het cold-boot probleem is nog steeds niet opgelost. Nu begin ik te twijfelen of het aan het mobo ligt, maar ik heb zowat alles uitgesloten behalve mobo+CPU's. Maar wanneer ik single draai, met welke CPU dan ook, dan wordt het probleem niet opgelost. Het lijkt me dus niet aan de CPU's te liggen. Bah :( Vanavond/morgen ga ik nog eens wat aan de SCSI config prutsen. Eens kijken of Detect Delay überhaupt helpt.

Maar waar ik het minst tevreden over ben is de communicatie met Amplicon en Iwill. Iwill laat niets kwijt over de probleemoplossing: hebben ze het kunnen reproduceren? Wat hebben ze uitgeprobeerd? Wat was hun conclusie? Wat hebben ze gerepareerd? Hell, ik kreeg het mobo gister thuisbezorgd zónder maar ook vooraf geinformeerd te worden door Amplicon of Iwill |:(

Ook al is het niet 100% zeker of het aan het mobo ligt, maar gezien de communicatieniveau wordt mijn volgende mobo zeker geen Iwill en bestel ik never nooit nog wat bij Amplicon.

vvd: ik heb mijn ATC110B besteld bij www.2fast4ucomputers.nl :) Ze zijn de Nederlandse importeur van Coolermaster. De ATC110B is nergens in NL verkrijgbaar en ze konden na een simpel mailtje zonder problemen een ATC110 met een aparte Window-paneel speciaal voor mij regelen :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 06-04-2004 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
hmm heb nog een vraagje over de super x5dae:

kan ik daar elk willekeurige intel processor hierop gebruiken? (uiteraard met de juiste chipset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

b schreef op 06 april 2004 @ 11:30:

kan ik daar elk willekeurige intel processor hierop gebruiken? (uiteraard met de juiste chipset)
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar je kunt in ieder geval iedere Intel Xeon s603 of s604 met 512kb cache erop kwijt. P4's passen niet :+
Doorgaans passen ook de s603 met 256 cache erop, alleen is dat geen officiele ondersteuning, en SuperMicro is redelijk strikt qua support, dus net zo goed dat hij er niet mee werkt (je wilt die sowiezo niet, dingen hebben halve cache en ondersteunnen geen HTT).
Maar iedere 512kb cache Xeon past er verder prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
b schreef op 06 april 2004 @ 11:30:

Staat precies op de Supermicro site welk type cpu er op past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BalusC, wat ga jij nu doen; kijken of je het probleem toch nog kunt oplossen, of ga je een ander bord halen?

Ik vind toch wel dat Iwill zou moeten vertellen wat ze wel en niet hebben gedaan. Volgens mij hebben ze gewoon NIKS gedaan, want dan hadden ze kunnen zien dat het probleem niet verholpen was.

Trouwens, heb je nu nog steeds je eigen 1ste bord, of is dit je 3de al ?

Als ik Iwill was geweest, had ik toch MINSTENS een ander bord gestuurd dan dat er binnen was gekomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah bedankt BalusC, ik ga eens bellen. Wat jouw problemen met Iwill betreft, is het wel Iwill zelf die de service verleent en heeft Iwill het niet uitbesteedt? Ik heb namelijk eenzelfde conflict gehad met mij iiyama monitor (2x opgestuurd, niets aan gerepareerd, 1x verkeerde monitor teruggekregen en ontkenning van het probleem). Toen contact opgenomen met Iiyama zelf waarna zij contact op hebben genomen met het bedrijf waar de garantieverlening aan uit was besteed en toen ging alles opeens opvallend vlot. Probleem gevonden, verholpen en binnen een week stond mijn monitor weer thuis. Misschien een idee om na te gaan of dat het geval is.

offtopic:
Ohja, het is trouwens niet de volkspartij voor vrijheid en democratie maar gewoon vdd (tussenvoegsel en 1e letter van achternaam :))

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 20:33:
BalusC, wat ga jij nu doen; kijken of je het probleem toch nog kunt oplossen, of ga je een ander bord halen?
Ik ga even een paar dagen PC-pruts-pauze houden, ik heb even genoeg van de PC-perikelen. Daarna ga ik naar de SCSI config kijken en ga ik ook proberen om Windows op een IDE schijf te installeren (met alle SCSI schijven ontkoppeld). Anders weet ik het echt niet meer. Misschien toch maar een nieuw mobo, ik wacht wel op een Nocona-compatibel mobo, misschien kan ik dan nog een beetje overklokken naar FSB@200 (Xeon's zijn toch MP-downclocked). Alleen jammer dat ik slechts PC2100 geheugen heb, deze zouden ook upgegraded moeten worden naar PC3200.
Ik vind toch wel dat Iwill zou moeten vertellen wat ze wel en niet hebben gedaan. Volgens mij hebben ze gewoon NIKS gedaan, want dan hadden ze kunnen zien dat het probleem niet verholpen was.
Ze kunnen nog een mail verwachten, ja.
Trouwens, heb je nu nog steeds je eigen 1ste bord, of is dit je 3de al ?
Dit is nog steeds mijn eigen bord en het is voor de 2e keer terug uit Taiwan.
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 21:22:
Wat jouw problemen met Iwill betreft, is het wel Iwill zelf die de service verleent en heeft Iwill het niet uitbesteedt?
Jep, ik had voor het eerst direct contact met hun gehad nadat mijn bak na de eerste mobo-RMA nog steeds niet naar behoren functioneerde. Ze vroegen enkel of ik al ander geheugen had geprobeerd .. Mja :? Dat had ik al op de RMA forumulier vermeld :X Vier geheugenreepjes afzonderlijk geprobeerd. Twee andere merken geprobeerd. Daarop zeiden ze dat ik het mobo maar weer terug moet sturen :/ Zonder resultaat dus :(

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 06-04-2004 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
bedankt voor de reacties mensen _/-\o_

ik heb nogmaals uitvoerig de specificatie van de super x5dae bestudeert. ik zeg nogmaals dat ik een hardware noob ben.

ik heb op de officiele site van intel naar wat informatie gezocht over de xeon processors.

dit is de link --> http://www.intel.com/products/server/processors/server/xeon/

de super x5dae maak gebruik van de Intel® E7505 Chipset. maar alleen de intel xeom processor (workstation chipset) maakt gebruik van de intel E7505 chipsets. de de xeon processor met de E7501 chipset is de server chipset deze kan ik waarschijnlijk niet gebruiken voor de super x5dae (klopt dat, denk persoonlijk van niet). en is die intel xeon processor (e7505 chipset) ook geschikt als server chipset?

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
b, het is geen kwestie van of jij wel of niet een chipset kunt gebruiken op een bepaald moederbord; de chipset en het moederbord vormen één geheel :) (en cpu's en chipsets zijn twee volledig verschillende dingen). Wat voor jou alleen relevant is, is welke cpu's je kunt gebruiken op de desbetreffende borden en dat zijn alleen Intel Xeon's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Wat abbadon idd zegt, de Xeon in een processor. Die is er in dit geval maar in een smaakje (Intel Xeon DP), en dat heeft niets te maken met de chipset. Los daarvan heb je de chipsets op een moederbord. Dat kan de E7501 zijn, welke geen AGP ondersteund, en daarom geschikter is als server, en de E7505, welke wel AGP heeft, en welke jij dus het best kunt nemen. Qua processors waarmee ze compatibel zijn (de E7501 en de E7505 moederborden) zijn ze gelijk. Iedere CPU die op het ene type moederbord werkt, zal ook op het andere type werken.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
hee, ik zie deze aanbieding staan, is dat wat? Ik heb zelf een asus pc-dl en daar kunnen deze in, iemand ervaring met hoe snel die kunnen? En scheelt die 400mhz in performance veel met 533? Ziet er nl goed uit voor een 2e systeem!! http://www.marktplaats.nl...re&u=processoren&ID=32766

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Dat zijn Fosters, en dus niet de snelste jongens. M'n vorige dual bak, een dual XP 1700+ was sneller dan een dual 1.7GHz Xeon om maar even een vergelijking te maken. Maar als jij een bord hebt rondslingeren waar ze op passen dan is een dikke 60 Euro imo niet teveel geld voor twee van die Fosters om zo weer een leuke dual spelebak te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
ik ben al een aantal dagen aan het prullen met de raid op mijn asus pc-dl. Nu heb ik hier op got zitten lezen en heb ik het vermoeden dat de raid config alleen werkt met 1xsata en 1xpata aan de promise, en niet met 2xata aan de promise zoals ik nu heb... Klopt dat of doe ik iets verkeerd? Ik wil dus 2xpata schijven aan de promise aan de gang krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt: de RAID functie van die controller is alleen voor SATA schijven. Die controller heeft geen PATA aansluitingen eigenlijk; die gekantelde aansluiting is een geconverteerde SATA aansluiting.

Je moet het volgende gebruiken:
1x SATA + 1x PATA (De PATA schijf moet op de gekantelde poort)
2x SATA

Als je 2 PATA schijven hebt, kun je ook PATA->SATA convertors kopen, maar die kosten je wel een 20 euro per stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
zow.. ik behoor ook bij de groep :) haha

alleen heb 1 probleem met mijn mamaplank/videokaart..
Zodra ik de pc opstart met mijn parhelia in mijn Asus PP-DLW en ik druk op 'del' voor de bios.. lijkt het net alsof de monitor de resolutie niet aan kan..
zo'n wazig beeld krijg ik..
dus ik heb met een PCI videokaart alles ingesteld, daarna de apg erweer in gedaan.. en gewoon doorgestart.. zodra hij de rom van de lan en van de scsi controller laadt is het beeld weer perfect..

met een PCI videokaartje is er niks aan de hand..
met een ander agp kaartje weet ik nog niet.. want
ik heb ff niet 123 zon kaartje bij de hand..
maar dit ga ik vanmiddag ff testen..

Ik ben van plan om de videokaart te rma'en.. alleen k dacht laat ik eerst nog maar ff posten.. misschien heeft iemand een geniaal plan :P

Ik heb de bios van ut mobo al geflasht naar een nieuwe versie alleen dit mocht niet helpen.. :(
Iemand een idee waar dit aan ligt? komt het iemand bekent voor?

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Toch welgeteld 1 seconde op google :)
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=3832
helpt dat?
edit:

In de categorie : google-bar -> "asus pp-dlw problem matrox parhelia"
Het leven kan soms zo simpel zijn :P

[ Voor 39% gewijzigd door Kippenijzer op 14-04-2004 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn bekende problemen met ATI 9700 Pro kaarten met een revisie lager dan 30xxx. Er staat zelfs in het boekje dat je moet proberen je kaart om te ruilen naar een van een hogere revisie, of dat je de AGP snelheid naar 2x moet zetten, omdat anders je systeem niet stabiel loopt. Dit geldt voor verschillende Asus borden met een i875P chipset. Er zei pasgeleden ook nog iemand op IRC dat hij problemen had met zijn ATI 9800 All in Wonder, op een i865 bord. Blijkbaar kunnen de Springdale en Canterwood chipsets niet goed met ATI kaarten overweg.

De PP-DLW is niet op de i875P gebaseerd (i7505 dacht ik, zo uit het hoofd?), én je gebruikt geen ATI kaart. Er is dus geen bekend probleem, maar misschien is de oorzaak hetzelfde of vergelijkbaar. Je kunt proberen om je AGP op 2x te zetten; als het voor een i875P + ATI kaart werkt, dan werkt het misschien ook voor jouw combinatie. Het is maar een wilde gok, maar het is iets dat ik zou proberen.

Als je kaart in Windows gewoon goed werkt, dan denk ik niet dat er iets mis mee is. Dan kun je RMA sturen wat je wil, maar dan krijg je hem gewoon ongewijzigd terug. Er is denk ik gewoon een compatibiliteitsprobleem (wat een woord :P ) tussen je mainboard en de Parhelia. Je zult ernaar moeten zoeken met Google, of er mensen zijn met hetzelfde probleem, en als je iets vindt, moet je gaan experimenteren met settings.

Eén link die ik zo even snel vind is: http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=3832

edit: Kippenijzer :(

Succes met de situatie, en welkom bij de dual club :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Nu online
@Moriaty en @firepower:

Ik draai hier thuis toch echt in een raid 0 met twee pATA schijven op de promise controller, ik heb echter in het bios de sATA controller op disabled gezet.
Tijdens het booten kan ik ook gewoon in de promise bios komen en daar zijn de schijven zichtbaar en kan ik ook gewoon doen met raid configs wat ik wil. Nou ja, veel keuze heb je niet met twee schijven: raid 0 of 1 en dan houdt het wel een beetje op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
ohwww... wat een lul ben ik ook..
had dat forum, incl dat topic al gevonden..

alleen ikgelijk op de link klikken zonder te lezen.. en gelijk mijn bios updaten..
dat was dus niet de oplossing.. maar dat andere bestandje.. haha.. nooit gelezen.,..

* delyver gaat vanaf nu beter lezen :)

Xeon roelz!!! :)

Audi A8 W12 6.0

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.