Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Nu 'ns zien . . . nu bijna idle, geen verwarming in huis en pas 5 minuten aan, 30 graden @ 2200 rpm (stock koeler, gepolijst en met AS5).mmxmmx schreef op 06 februari 2004 @ 16:11:
Zat koelprut bij van Gigabyte en dat zit er tussen .
1) stiller
2) èn koeler
3) en uiterlijk geiler
Maar daarbij moet ik melden dat ik alle instellingen zo heb gemaakt dat m'n systeem zo stil mogelijk is. Daaronder bedoel ik dat ik o.a. m'n proc heb geONDERvolt

Maar ja moet harder, met meer volt, maar met weinig herrie !!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 17:32 ]
Hoever zit bij jou case de bovenkant van de koeler van de window af? volgens mij niet zover en er onstaat daardoor meer geluid door zuiging langs het raam ....mmxmmx schreef op 06 februari 2004 @ 16:11:
Zat koelprut bij van Gigabyte en dat zit er tussen .
1) stiller
2) èn koeler
3) en uiterlijk geiler
Of is dit maar gezichtsbedrog?
Thx alvast voor wat informatie
+ prijs en kooplaats?
The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Prijs en koopplaats tzt in pricewatch NIET HIER SVP zie [rml]G_M_C in "[ Cooling] Gigabyte 3D Cooler Pro"[/rml] 9 posts hierboven.
De eerste foto's 8 of zo posts hierboven.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 22:54 ]
The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy
No worries mate ! Ik hoop overigens ook op meer pics (o.a. die van mij). Maar vooral wil ik info, waarmee we duidelijk kunnen vaststellen of deze koeler niet alleen "geil" eruitziet maar ook nog eens goed presteerd.
En geil eruitzien dat doettie toch ?!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 23:11 ]
Oh nu snap ik hetoriginal4u schreef op 06 februari 2004 @ 19:13:
[...]
Hoever zit bij jou case de bovenkant van de koeler van de window af? volgens mij niet zover en er onstaat daardoor meer geluid door zuiging langs het raam ....
Of is dit maar gezichtsbedrog?
Thx alvast voor wat informatie(misschien nog wat close up foto's?
)
Ongeveer 8 cm
Links onder zie je de snelheids regelaar die je gewoon in een leeg pci slot kan schroeven das erg mooi
Met de verwarming aan en de fan op volle speed . ook de 3 overige fans op volle speed
Geluid is niet meer om aan te horen hahahahhaa
Barton 3000+ op 11x200 3200+
Nog ff over het geluid van de cooler zelf .
Ik vind hem op volle snelheid niet erg veel lawaai maken hij is zelfs dan stiller als een 8 by 8 cm Enermax case fan en dan bedoel ik veel stiller .
Draai je de cpu fan een tikkeltje terug dan is hij zelfs fluister stil ik ben der naar 1 dag testen heel erg tevreden over en ik kan iedereen met een Zalman CU6000 full copper aanraden om de overstap te nemen
[ Voor 68% gewijzigd door mmxmmx op 07-02-2004 04:31 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Hmm tja zoals je hebt kunnen zien in mijn postings is hij stukken beter dan de oude Zalman CU6000 full copper en ook die temps waren gemeten met asus probe .Wormaap schreef op 07 februari 2004 @ 23:58:
Toen ik die temps las, dacht ik bijna dat mijn SLK947U verslagen was... Maar nu zie ik pas dat de persoon met de 3000+@3200+ AsusProbe gebruikt om z'n temps te lezen... AsusProbe leest (helaas) je _socket_ temperatuur af en geeft deze aan als cpu temp. Deze temp LIJKT echter nieteens op je core temp. Je schrikt echt wel even als je in MBM ziet dat je temp van 42 graden opeens 70 blijkt te zijn (zo was't bij mij dus...) Ik zit voor de 49 euri van mijn SLK947U op een core temp van 50 graden 100% stressed en een socket-temp (wat AsusProbe dus aangeeft) van nog geen 30. Dit wilde ik even kwijt voordat iedereen té enthausiast wordt over deze koeler, al ziet'ie er idd leuk uit
En zoals ik eerder ook al aangaf is het dus voor mensen met een zalman of slechter een goede cooler .
Dus als je altijd hetzelfde proggie gebruikt voor je temp metingen dan is het verschil best betrouwbaar te noemen lijkt mij ?
En wat de daadwerkelijke temp in de core dan is dat zal mij een worst zijn . Want de temp gemeten door asus probe is nu iets van 7 graden cooler en dat is wat voor mij belangrijk is .
[ Voor 7% gewijzigd door mmxmmx op 08-02-2004 01:43 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Nu ik dat weet overweeg ik een sp 97 van thermaltake(of thermalright,whatever)
maar 64 euro ZONDER verdomde fan!!!!!!!!!
Das wel erg veel geld
Wacht effies meer reacties af, er zijn er meer met deze koeler onderweg (waaronder ikkie)Entity_Razer schreef op 08 februari 2004 @ 17:54:
Bedankt voor je info
Nu ik dat weet overweeg ik een sp 97 van thermaltake(of thermalright,whatever)
maar 64 euro ZONDER verdomde fan!!!!!!!!!
Das wel erg veel geld
maar ik verzoek mensen aub om :
-Je CORE temperatuurt e posten aangezien blijkbaar de asus probe je socket temperatuur geeft.
-Je Kamertemperatuur
-Je voormalige temperatuur + de "oude" koeler
-JE cpu en mobo etc natuurlijk
Ik ben op zoek naar een goede cooler die stil is en toch goede prestaties levert. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Zalman 7000.
Kan iemand een vergelijken geven tussen de 3D de Zalman 7000?
http://www.comptechworld.nl
Prijs 45,00
Af te halen in Naarden
6 euro verzendkosten bij voorruit betaling
16 euro rembours
TNT Express koerier extra kosten
-------------------------------------------------------------
Ook hier tekoop (vreemd webwinkeltje, verzendkosten niet te achterhalen...??)
http://www.hobbysoft.nl
Prijs 40,00 Euro
De webwinkel hobbysoft doet NIET aan verzending (kzei het toch, vreemd webwinkeltje.!!)
[ Voor 79% gewijzigd door John2B op 10-02-2004 12:55 . Reden: 2e webwinkel toegevoegd en NIET verzenden Hobbysoft ]
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Oke ik heb mbm nu draaien .Wormaap schreef op 08 februari 2004 @ 02:32:
Ja ok, dat'ie beter is, da's duidelijk. Maar de core temp is waar het over het algemeen toch om gaat. Die socket temp verandert erg langzaam en niet zo veel als je core temp. Na een koude boot zit bij mij de socket temp beneden de 20 graden, en tijdens het eerste half uurtje stressen stijgt die niet boven de 25, terwijl mijn core temp met mijn oude koeler dan al op 65 zat. Voor vergelijkingen voor jezelf is AsusProbe leuk, maar 't is niet echt vergelijkingsmateriaal voor andere mensen op GoT die misschien deze koeler overwegen. Als ik niet had geweten dat die temps in AP gemeten zijn, had ik dus gedacht dat een SLK947U slechter was, en er zullen vast mensen zijn die daardoor deze Gigabyte liever zouden kopen. Daarom vond ik dus dat dat postje er even tussendoor mocht zodat mensen geen onreëel hoge verwachtingen krijgen.
Ik heb een ini file gehaald van de MBM site die bij mijn moederbord past en dat waren 4 bestanden die heb ik in de mbm dir geplaatst op de goede plek en toen kwamen deze resultaten naarvoren .
100% stres maar dat is waarschijnlijk overbodige info
Oke ik kan voor 2 sensors kiezen .
1) W83L785TS S Diode = temp lager dan socket temp ( 37 )
2) W83L785TS S = Temp hoger dan socket temp ( 48 )
De eerste word door het ini file als goede bestempeld .
[ Voor 27% gewijzigd door mmxmmx op 09-02-2004 06:09 ]
What are the correct settings for MBM sensors?
Asus 1...............................Case/Mobo (Rev < 1.06)
Asus 1...............................Socket (Rev 1.06 and up)
Asus 2...............................Socket (Rev < 1.06)
Asus 2...............................Case (Rev 1.06 and up)
W83L785TS-S Diode.......Diode (in most cases)
W83L785TS-S..................Diode (in few cases)
Asus 3, Asus 4...................Unused/Optional Self-Installed Sensor
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=16364
Ziet er zeer betrouwbaar uit

[ Voor 198% gewijzigd door mmxmmx op 09-02-2004 06:08 ]
Maar was vergeten te posten
Mijn temps met Athlon 2400+ @ 2266Mhz
Gigabyte Cooler 3D
idle 52C @ Min rpm Cooler (hoor em niet, m`n voeding heeft nog meer herrie

stress 52C @ Max rpm Cooler (Heeft ie VIND Ik veel herrie
Oude boxed Cooler.
idle 60C @ Max rpm (kon ik niet gerelen)
Stress 65/70C @ max
Dus maakt wel degelijk verschil.
En heb er dan ook nog 3 case fans in die op 5 V draaien
Maar als ik kast open doe dan daalt de temp behoorlijk 45C idle
Dus ik denk dat ik m`n airflow nog wat beter moet hebben om de temps nog meer naar beneden te krijgen
Maar is het geld zeker wel waard geweest
Edit: Kom via Speedfan aan de temps
[ Voor 4% gewijzigd door HiDNN op 09-02-2004 09:49 ]
www.google.nl
Wil het wel ff weten of die van mij ook te warm wordt.
Dus dat ie misschien er niet goed opzit, want ik vind de temp van mij ook nog wel wat aan de hoge kant.

Of is dat normaal voor een 2400+
Voor zover ik kan nagaan moet je nog ff wachten. De 3D cooler is pas 1 week verkrijgbaar bij de inmporteur, en de meeste mensen die 'em besteld hebben wachten nog op levering (net als ikkie).Thesilence07 schreef op 09 februari 2004 @ 14:56:
Is er verders nog iemand die die koeler al heeft?
Dus dat ie misschien er niet goed opzit, want ik vind de temp van mij ook nog wel wat aan de hoge kant.![]()
Plus wat hieronder wordt geschreven
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 14:59 ]
tsja, de standaard vragen heThesilence07 schreef op 09 februari 2004 @ 14:56:
Is er verders nog iemand die die koeler al heeft?
Dus dat ie misschien er niet goed opzit, want ik vind de temp van mij ook nog wel wat aan de hoge kant.![]()
1
2
3
| heb je ehm oc'd? (ja dus, niet gezien) heb je koelpasta (as3) ertussen? zoja, niet te veel? is de koeler warm als je eraan voelt? zonee, contact niet optimaal :) |
hoeveel volt jaag je trouwens door je proc?
al met al, test eerst zelf eens wat en kom met de resultaten
hehe
[ Voor 21% gewijzigd door MisteRMeesteR op 09-02-2004 15:01 ]
www.google.nl
Bij andere modellen cpu koelers zou dit makkelijk 50 db kunnen zijn als er een 110 CFM tegen een heatsinkie wordt geblazen

Zoals ik al eerder aangaf maakt hij helemaal niet veel geluid op max speed .original4u schreef op 09 februari 2004 @ 17:19:
Dat ie veel geluid maakt op max rpm valt best mee aangezien hij 110CFM!!! verplaatst aan lucht bij 37.2 db ... dit door dat hij 360 graden in de ronte blaast.
Bij andere modellen cpu koelers zou dit makkelijk 50 db kunnen zijn als er een 110 CFM tegen een heatsinkie wordt geblazen
Maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk waar licht bij jouw de grens van herrie en waar licht hij bij mij ?
Als ik de cooler fan op 3500 rpm laat draaien dan hoor ik hem niet meer .
[...]
tsja, de standaard vragen he
1
2
3
| heb je ehm oc'd? (ja dus, niet gezien) heb je koelpasta (as3) ertussen? zoja, niet te veel? is de koeler warm als je eraan voelt? zonee, contact niet optimaal :) |
hoeveel volt jaag je trouwens door je proc?
al met al, test eerst zelf eens wat en kom met de resultaten
Ik heb em zoals je kon zien tot 2266Mhz ge oc`d en de Voltage heb ik niet opgeschroeft.
En er zit koelpasta bij de koeler, dus dat zit er wel tussen dus
En heb er een heeel dun vliesje pasta er tussen weet wel zeker dat er niet te veel tussen zit.
En hij zit er Volgens mij Recht op
Je hebt het antwoord zelf al gegeven, betere airflowThesilence07 schreef op 09 februari 2004 @ 09:43:
[...]
En heb er dan ook nog 3 case fans in die op 5 V draaien
Maar als ik kast open doe dan daalt de temp behoorlijk 45C idle
Dus ik denk dat ik m`n airflow nog wat beter moet hebben om de temps nog meer naar beneden te krijgen

En kan die Case fans wel weer op 12V laten draaien maar dan geven ze mij te veel herrie

Dus dan zal ik wel genoegen met die Temps moeten nemen dus
der bstaat ook een tussenfase 7 of 9.5 volt (middels verloopstekkers), maar ook een baybus is een optie (dat heb ik). In die baybus ga ik proberen de fancontroller van de 3d cooler in te bouwen.Thesilence07 schreef op 10 februari 2004 @ 08:58:
Jah weet et maar wil dan wel zeker weten of het daar aan ligt want anders Doe ik het voor niks
En kan die Case fans wel weer op 12V laten draaien maar dan geven ze mij te veel herrie
Dus dan zal ik wel genoegen met die Temps moeten nemen dus
Verlengkabels bv. van sharkoon, kijk ff in privewatch. In pricewatch is inmiddels onze 3d cooler ook gearriveerd !
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 10:13 ]
Thnx
Maar kan misschien m`n 2400+ wel verkopen, En dan kan ik de 3200+ kopen Voor €170
Duss dan moet ik maar eens weer de temps bekijken
[ Voor 54% gewijzigd door HiDNN op 10-02-2004 10:25 ]
Wil het wel kunnen vergelijken

[ Voor 3% gewijzigd door HiDNN op 11-02-2004 11:30 . Reden: Typfout ]

Van de week @ work een Gigabyte 3D Cooler-Pro binnen gekregen. Leuk ding, blauwe lichtjes erin, oogt mooi ...

Dat is 'em. Zie ook t.net nieuws: nieuws: Gigabyte 3D Cooler Pro review
Met als doel een stille koeler heb ik hem vandaag eens geprobeerd icm met een Pentium 4.
Gebruikte hardware:
Asus P4S800
Intel Pentium 4 @ 3GHz (niet overclocked)
2x 512 DDR400 Buffalo
Club 3D GeForce FX5600 (met actieve koeling)
AOpen QF50a kast
Nou goed... de boxed koeler ging eruit (kabaaaal) en ik heb de CPU schoongepoetst.
Toen ik de verpakking open maakte vond ik een spuitje koelpasta, dus dat kon ik mooi gebruiken.
Ik neem het spuitje in m'n hand en toen viel de helft er vanzelf al uit!
Maargoed dit mag de pret niet drukken, dus ik pakte het boekje er eens bij om te kijken wat volgens hun de beste manier van bevestiging was.
Allemaal vage tekentjes..... Alleen Japans
Dat wordt dus plaatjes kiek'n en zelf proberen.
Gelukkig is montage simpel, men plompt de koeler er bovenop en bevestigt 2 beugeltjes.
Zo gezegd zo gedaan. Helaas zat bij mijn eerste poging de koeler scheef... en dat past dus ook. Hij heeft bijzonder veel speling als je hem er eenmaal op hebt zitten, voor een ding van 400 gram best kwalijk vind ik ....
Toen sloot ik de kabeltjes aan. Gigabyte heeft er een bracket bij gedaan voor aan de achterkant, en voor in een 3,5" bay.
Maar het is óf het één of het ander, want er zit maar 1 knopje bij

Bovendien paste de 3,5" bracket niet in de kast want het schroefgat zat op de verkeerde plek.
Eenmaal bevestigd natuurlijk de pc aangezet en temp afgelezen. Volgens het BIOS idle 41 graden terwijl hij op zijn hardst stond. En dat maakt een kabaal! (4000rpm).
Op de langstaamste stand (2000rpm) was de koeler stiller, maar superstil zou ik het niet willen noemen.
Ongeveer het geluid van een Q-Tec dual fan.
Verder kan ik hem niet laten staan in deze stand...idle werd de CPU 49 graden
Tot zover mijn korte (en slechte) ervaring... helaas geen pics (gaan cam bij me).
Heeft iemand anders deze koeler al geprobeerd?
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Bovendien paste de 3,5" bracket niet in de kast want het schroefgat zat op de verkeerde plek.
[quote]
Dat had ik dus ook

Heb et toen maar met Dubbelzijdig tape opgelost
Vaag dat die Intel Pentium 4 @ 3GHz warmer word met die cooler dan mijn AMD 3000+ op 3200+dreeke schreef op 11 februari 2004 @ 11:34:
Net in nieuw topic gepost
Van de week @ work een Gigabyte 3D Cooler-Pro binnen gekregen. Leuk ding, blauwe lichtjes erin, oogt mooi ...
[afbeelding]
Dat is 'em. Zie ook t.net nieuws: nieuws: Gigabyte 3D Cooler Pro review
Met als doel een stille koeler heb ik hem vandaag eens geprobeerd icm met een Pentium 4.
Gebruikte hardware:
Asus P4S800
Intel Pentium 4 @ 3GHz (niet overclocked)
2x 512 DDR400 Buffalo
Club 3D GeForce FX5600 (met actieve koeling)
AOpen QF50a kast
Nou goed... de boxed koeler ging eruit (kabaaaal) en ik heb de CPU schoongepoetst.
Toen ik de verpakking open maakte vond ik een spuitje koelpasta, dus dat kon ik mooi gebruiken.
Ik neem het spuitje in m'n hand en toen viel de helft er vanzelf al uit!Precies boven de socket, het mobo zat ook onder.... Great.
Maargoed dit mag de pret niet drukken, dus ik pakte het boekje er eens bij om te kijken wat volgens hun de beste manier van bevestiging was.
Allemaal vage tekentjes..... Alleen Japans
Dat wordt dus plaatjes kiek'n en zelf proberen.
Gelukkig is montage simpel, men plompt de koeler er bovenop en bevestigt 2 beugeltjes.
Zo gezegd zo gedaan. Helaas zat bij mijn eerste poging de koeler scheef... en dat past dus ook. Hij heeft bijzonder veel speling als je hem er eenmaal op hebt zitten, voor een ding van 400 gram best kwalijk vind ik ....
Toen sloot ik de kabeltjes aan. Gigabyte heeft er een bracket bij gedaan voor aan de achterkant, en voor in een 3,5" bay.
Maar het is óf het één of het ander, want er zit maar 1 knopje bij
Eenmaal bevestigd natuurlijk de pc aangezet en temp afgelezen. Volgens het BIOS idle 41 graden terwijl hij op zijn hardst stond. En dat maakt een kabaal! (4000rpm).
Op de langstaamste stand (2000rpm) was de koeler stiller, maar superstil zou ik het niet willen noemen.
Ongeveer het geluid van een Q-Tec dual fan.
Verder kan ik hem niet laten staan in deze stand...idle werd de CPU 49 graden
Tot zover mijn korte (en slechte) ervaring... helaas geen pics (gaan cam bij me).
Heeft iemand anders deze koeler al geprobeerd?
Mischien moet ik de idle temp hier ook eens gaan meeten hij kan volgens mij wel rond de 38 komen hier
Zomige dingen herken ik wel uit je posting heheheh Dat met die koelprut had ik dus ook en bij mij pleurdie die heele zooi op de core van de processor
Die van mij draait trouwens mx 4200 rpm .
Ik kan mij niet vinden in je geluids test helaas maar dat zal wel aan mijn ooren ligen dan
--- Allemaal vage tekentjes..... Alleen Japans
LoL tja je moet er wat voor over hebben hehehehe
Ik heb meteen die draaiknop in en leeg pci slot gedaan aangezien daar ook een bracket voor aanwezig was in de verpakking en nu kan ik gewoon aan de achterkant van de pc de cpu fan regelen das wel zo mooi lijkt mij
O ja en dan nog 1 opmerking/vraag ?
Kun je de genoemde testen zoals vermeld door de posters in dit topic ook ff draaien zodat je eigen posting goed onderbouwd is ?
[ Voor 7% gewijzigd door mmxmmx op 11-02-2004 15:38 ]
Verwijderd
-Standaard boxed cooler: 54-56 graden stressed.
-Nu, 3D Cooler:

Maximaal 50 graden dus, cooler op de laagste stand zoals je kunt zien. Ik vond alleen de installatie een beetje lomp: geen Engelse handleiding (ok deze kun je downloaden) en ik kon er niet goed bij en de cooler zit snel scheef.
System specs:
AMD Athlon XP 2100+ (standaard snelheid)
2 x Samsung 256MB RAM PC2700
GigaByte GA-7VAXP moederbord
2 intake fans voor, 2 outtakes achter (waarvan een in de voeding)
Ben prima tevreden tot dusver!
Wel een opmerkelijke review die erug tegenvalt ... alhoewel bij de 3.2 ghz modellen van intel wel een nieuwer soort boxed cooler bij zit.
Misschien is die gigabyte koelpasta een beetje prut... zou zelf voor artic silver 5 gaan.
[ Voor 71% gewijzigd door original4u op 12-02-2004 18:08 ]
nog eens overlopen der punten?
-Hoe koelt die nou?
-hoeveel gorden af mogen we VERWACHTEN bij de doorsnee AMD cpu(Neem een 2500,lekker tussenin)
En heb je nu spijt van de koop of niet?
Sorry voor alle vraagjzes maar ik heb geen groot budget dus ik moet alles goed afwegen eerst
Wel jammer dat Tom die boxt coolers niet ff op hun laagste rpm heeft getest en de 3d cooler weloriginal4u schreef op 12 februari 2004 @ 17:59:
Op tomshardware een review van de 3d cooler pro
Wel een opmerkelijke review die erug tegenvalt ... alhoewel bij de 3.2 ghz modellen van intel wel een nieuwer soort boxed cooler bij zit.
Misschien is die gigabyte koelpasta een beetje prut... zou zelf voor artic silver 5 gaan.

En mischien was het beter geweest om de 3D cooler fan op de zelfde RPM te laten lopen als de coolers waar hij ze mee vergelijkt
Maar ik ben het wel met zijn conclusie eens het is een echte cooler voor tweakers die en voor mooi en voor koel gaan en als je stil wilt dan ga je maar watercooling installeren en dan ben je een oppertweaker hehehhehe
Ik ben door de jaren heen gewent aan luchtkoeling en weet niet beter dan dat dit geluid maakt
[ Voor 8% gewijzigd door mmxmmx op 13-02-2004 08:43 ]
ff voor de volledigheid, de link naar de review van ome Tomoriginal4u schreef op 12 februari 2004 @ 17:59:
Op tomshardware een review van de 3d cooler pro
Tja Tom is niet zo positief, in tegenstelling tot sommige reacties hier die wèl een verbetering in temp. en geluid melden. Het blijft dus afwachten voor mij totdat ik dit weekend hem inbouw (met AS5).
PS: Aan één van de plaatjes te zien dat Tom de koeler "staand" (i.a. "vertikaal") heeft getest, omdat ze het moederbord los op tafel hadden liggen.
In mijn geval gaat die in eerste instantie "horizontaal", omdat mijn moederboerd is ingebouwd en dus "vertikaal" staat.
Leuk weer om te onthouden voor de eerdere discussie: Heatpipes "vertikaal" vs. "horizontaal" in het begin van dit topic.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 10:22 ]
Bij een eerste onderzoek blijkt het volgende;
De 3D cooler hoeft niet persé via de fancontroller te worden aangestuurd. Je kan de rood/zwarte draden ook verlengen en voegen bij de RPM-draad+stekkertje. Die kan je dan net als met een "gewone" fan op de CPU-Fan aansluiting op je mobo doen. Dan kan je dus ook via je mobo + speedfan de snelheid regelen al naar gelang de temperatuur. Of je kan hem aansluiten via een al bestaande fancontroller.
Daarvoor moet je het kleine 2-polige stekkertje uit de aanluiting op de koeler halen, de rode en zwarte draad verlengen en voegen bij de 3 polige stekker die in je mobo moet.
Het makkelijkste gebruik je daarvoor de rode en zwarte draad van je oude koeler. Daarvoor knip je de draden los van de fan, zo dicht mogelijk bij de fan. Met een horlogeschroevendraaiertje druk je de metalen kabelschoentjes in die je ziet in de kleine gaatjes op het stekkertje van je oude koeler. Je kan dan de draden met kabelschoentje en al uit het stekkertje schuiven.
Die schoentjes schuif je op dezelfde manier als ze uit de oude stekker kwamen in het nieuwe stekkertje van de 3d cooler (die waar al de (gele) RPM draad in zit). De rode gaat in het midden, en de zwarte dan in de enig overgebleven ruimte.
Wat nu nog rest is de nieuwe rood/zwart draad verbinden met de rood/zwarte draad van de 3D cooler. Dit kan je doen door ze aan elkaar te solderen of zo ..
Als je je oude fan niet wil opofferen door de draden eraf te knippen, kan je bv. ook een 3-pin op 3-pin verlengkabeltje gebruiken.
Maar wat is er dan met de floppy-molex die op de koeler zit . .
Oorspronkelijk wordt de stroom van de molex-stekker gebruikt om de motor te voeden, maar als je mijn methode gebruikt is die alleen voor de leds. Als je de floppy-molex (ook) aansluit zit die aansluiting de zoals ik beschrijf (met snelheidscontrole) niet in de weg.
Morgen verder, dan wordt er ingebouwd + kabeltjes gemod + aangesloten zoals beschreven. Maar vandaag eerst de stest met m'n huidige koeler voor de vergelijking.
Draad-mod gedaan, alleen nog inbouwen
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 22:18 ]
Als ik de fan op de laagste speed laat draaien bij 100% belasting dan scheeld dat maar 1 graat in mijn computer op alle snensoren in vergelijking met MAX speed.
Ik vond het zo bie zo al knap dat hier iemand was die de coeler nog steets hoorde draaien op 2000 rpm maar ik snap nu wel waarom
Jullie hebben waarschijnlijk een slechte airflow in je kast en daarom is het verschil zo groot als je de fan omlaag schroeft . En daarom hoor je de 3d koeler ook zo goed
kijk bij mij is de airflow zo goed geregeld door 3 x 8cm fannetjes die natuurlijk ook geluid maken waardoor ik de 3D koeler helemaal niet meer kan hooren als hij op 2000 RPM draait
Vandaar dat ik hem stil vind
Maar goed ik kan het mis hebben hoor ?
Heb em net aangezet buiten me kast, ongeregeld op full-speed. Maakt niet meer geluid dan me casefan op full speed. Enne beiden gaan in praktijk nooit op full speed dus . . . veel geluid ? . . . ik vind van niet.
Maar dat de ervaring van de gluidsbeleving met de airflow te maken heeft, nee daar zit je ernaast.
Temps hoger door slechte airflow. . ja, maar geluid anders door slechte airflow. . nee , geluid in nu eenmaal een subjectief beleefde ervaring, dwz ieder denkt er anders over. En als de 3D cooler de enige flinke fan is in je systeem valt die nu eenmaal op (dat is wat je bedoeld denk ik).
Hoe is het met het stampen
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2004 21:15 ]
Ja tog een goede overklokte pc kan niet zonder een goede airflow en airflow maakt herrieVerwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 20:53:
[...]
Heb em niet aangehad buiten me kast, ongeregeld op full-speed. Maakt niet meer geluid dan me casefan op full speed. Enne beiden gaan in praktijk nooit op full speed dus . . . mis ? . . . ik vind van niet.
offtopic:
Hoe is het met het stampenmmxmmx ?
En wat jij ook zegt tussen alle fans in mijn pc zitten fan regelaars zodat ze allemaal op min speed kunnen draaien
Ps ik kan haast niet wachten op je tests
De stampede is een groot suc6 geworden en vandaag is de laatste dag
[ Voor 5% gewijzigd door mmxmmx op 13-02-2004 22:41 ]
Idle: 51C Fan @ Min
Stress 60C Fan@Min
Stress 52C Fam @ Max!
Dus zoals je ervoor al kon lezen scheeld dat niet zoveel

En Jah idd die koelpasta is RUK bij Gigabyte

[ Voor 13% gewijzigd door HiDNN op 16-02-2004 09:41 ]
Eerste testrun gedaan, met de draad-mod zoals hierboven ergens gepost. De fan wordt netjes gecontroleerd door speedfan icm mijn mobo, dus niet via de fancontroller.
Bij het inbouwen van de 3D niets aan case of de bios-instellingen veranderd (is ook helemaal niet nodig
Dmv speedfan beide koelers ingesteld op ca.3000 RPM dus ook dat is bij beide tests gelijke omstandigheden.
De gelijke tests gedaan met mijn oude koeler en met de 3D cooler.
Maar de definitieve resutaten houden jullie ff tegoed, want AS5 moet ff een week of zo inwerken voordat die zijn optimale prestatie levert. Dat moet omdat anders de omstandigheden niet gelijk zijn aan de "oude" situatie. De oude cooler heeft immers ook meer dan 1 week met AS5 kunnen draaien.
De eerste resultaten zijn veelbelovend; de temperatuur is bij mij ca. 8 lager, en het geluid is aanmerkelijk minder.
Inbouwen is redelijk te doen, maar ik vond dat de clips voor S478 te "strak" stonden dwz. te sterke druk uitoefenden. Die heb ik moeten bijwerken, omdat ik toch echt vreedsde voor gecrushde cores e.d. Over het inbouwen ben ik daarom minder positief.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 22:02 ]
Das dan wel gemeten met asus probe
Hoe heb jij je koelpasta erop gedaanmmxmmx schreef op 19 februari 2004 @ 02:16:
Woeahahhahahahahhaha ik heb Artic silver 5 gekocht en het maakt in totaal helemaal niks uit in vergelijking met de pasta vam de Gigabyte cooler zelf .

Het staat gewoon bekend dat as5 het beste is wat er is> met statistieken.
Doe je toch iets fout denk ik, meer is niet beter
Nou mijn ervaring is dat het wel degelijk uitmaakt. Ik weet nog dat de temp echt naar beneden ging toen ik m'n boxed cooler met as5 monteerde ipv 30% aliuminium-standaard-prut van coolermaster. En de temps die ik nu haal met de 3D cooler zijn toch echt een stuk lagen dan bij jou.mmxmmx schreef op 19 februari 2004 @ 02:16:
Woeahahhahahahahhaha ik heb Artic silver 5 gekocht en het maakt in totaal helemaal niks uit in vergelijking met de pasta vam de Gigabyte cooler zelf .
21/2 heb ik overigens tijd om de beloofde test/revieuw te plaatsen.
http://www.radikalmod.hu/index.php?p=7&y=7
Kater? Eerst water, de rest komt later
Athlon xp 2800+ @ 3200+ (artic silver 5)
radeon 9800 pro etc etc
heb em vanochtend binnen gekregen(€55 incl verzend). installatie verliep soepeltjes ik had de handleiding gewoon van de site geplukt. nou heb ik em net aangedaan en haal ik @ full speed 47 graden idle (open case
Er is getest met het volgende systeem:
Gigabyte 8KNXP (Rev.2.0) | P4 3.0 | 2 x 512 TwinMos @ 2.5-3-3-8 | 2 x Maxtor 120 8Mb
Case = Antec Sonata | Intake & outtake = Antec 120mm @ 9.5 V | Zalman APF 400
Idle temp gestest door gewoon ff een half uurtje te GoTten.
Stress temp getest mbv van Prime95 | Torture test | In-place large FFts (max. heat + powerconsuption)
Standaard instellingen ?
====================
Standaard draait mijn core @ 1.4 volt, waarmee hij op stock-speed helemaal stabiel draait. Ik heb deze instelling gekozen omdat ik m'n PC op dit moment meestal voor school gebruik en hem dus zo stil mogelijk wil hebben (in Word dus ...

De eerste tests zijn dan ook gedaan met die instellingen.
Resultaten 3D Cooler pro (P4 @ 3.0/FSB=200 @ 1.40 V)
SPEED (RPM) | Temp (idle) | Temp (stress) |
2100 | 32 | 49 |
2500 | 32 | 47 |
3000 | 32 | 45 |
3500 | 31 | 44 |
Resultaten Intel Boxed cooler (P4 @ 3.0/FSB=200 @ 1.40 V)
SPEED (RPM) | Temp (idle) | Temp (stress) |
3000 | 31 | 53 |
Ik heb de boxed cooler alleen @ 3000 RPM getest omdat 3000 RPM de langzaamste instelling was waarbij hij aanvaardbare resultaten haalde.
Als je de resultaten van de boxed cooler @ 3000 RPM vergelijkt met die van de 3D cooler @ 3000 RPM zie je meteen dat de 3D cooler véél betere resultaten haalt.
Overigens is het geluid @ 3000 RPM van de boxed cooler aanmerkelijk luider dan het geluid van de 3D Cooler (zie tabel aan het einde van deze post).
Overclocken ?
============
Om te kijken hoe de 3D Cooler presteert bij overclocken heb dat ook getest.
Resultaten 3D Cooler Pro (P4 @ 3.2/FSB=213 @ 1.45 V)
SPEED (RPM) | Temp (stress) |
2100 | 55 |
2500 | 52 |
3000 | 50 |
3500 | 49 |
In deze tabel is te zien dat de prestatie van de koeler bij snelheden boven 3000 RPM relatief steeds minder wordt (hierover later meer).
Bij de eerste OC gaan te temperaturen al redelijk omhoog. Voordat ik verder kon gaan moest ik zorgen dat mijn airflow groter werd. Dus m'n casefans op maximaal gezet voor de volgende poging.
Na een eerste mislukking loopt m'n P4 op FSB 233 (=3500 MHz) stabiel bij 1.55 volt. Zie de resultaten:
Resultaten 3D Cooler pro (P4 @ 3.5/FSB=233 @ 1.55 V)
2100 | n/a |
2500 | 58 |
3000 | 56 |
3500 | 54 |
4000 | 54 |
Bij deze laatste tabel valt op dat het verschil tussen 3500 RPM en 4000 RPM nihil is.
Mijn idee is dat het aan de airflow ligt, want de 3D cooler blaast behoolijk hard bij hoge RPM's. Hierdoor circuleert de lucht zo hard in de case dat de aiflow behoorlijk wordt verstoord.
Om te kijken of het idd aan de airflow ligt heb ik m'n case open gezet, en de test herhaald;
Zelfde test, alleen met case open
2100 | n/a |
2500 | 56 |
3000 | 54 |
3500 | 52 |
4000 | 50 |
Uit deze tabel blijkt dat er een aanzienlijk verschil in temps is met de case open. Mijn conclusie is dan ook dat je met de 3D cooler ook moet zorgen voor een goede airflow, als je tenminste wilt overclocken, of als je gewoon een heethoofd als processor hebt.
Het gehoor ?
============
Goed tot zo ver de prestatietests, maar hoe is het geluid ?
Deze tabel berust niet op een meting maar is ingevuld op hoe ik het geluid ervaar, dit omdat ik geen dB-meter heb.
Er moet wel worden opgemerkt dat het geluid van de Boxed en de 3D cooler verschilt in "toonhoogte", waardoor het anders wordt ervaren. De boxed cooler maakt een lager geluid, en valt daardoor sneller op; maar aan de andere kant is het geluid waarschijlijk ook echt luider in dB's.
De test van het geluid
I - 3D Cooler Pro
SPEED (RPM) | Geluid |
2100 | Onhoorbaar |
2500 | Stil |
3000 | Aanvaardbaar |
3500 | Duidelijk hoorbaar |
4000 | Veel te luid |
Max | Grbl. |
II - Boxed
SPEED (RPM) | Geluid |
2200 | Stil |
2500 | Aanvaardbaar |
3000 | Luid |
3500 | Veel te luid |
Max | Grmbl. |
conclusie:
==========
De 3D cooler is imo een prima cooler, die behoorlijke prestaties neerzet. Als je hem zo kan instellen dat die 3000 RPM's of minder maakt is ok nog eens stil. Zoals aan te tabellen te zien is koelt hij bij die snelheden goed.
Alles bij elkaar ben ik best tevreden. Het is rustig aan school werken met zo'n stille cooler. En als ik dan toch ff game, wordt het dat niet verstoord door een luidruchtige, flink draaiende cooler.
Ook de "draad-mod" die ik eerder beschreef werkt perfect, het stelt je in staat om gewoon de mobo snelheidscontrole te gebruiken. Voor mij is de draad-mod ideaal omdat ik al een baybus heb voor mijn andere fans. Daardoor had ik geen ruimte voor de controller van de 3D Cooler.
Daarnaast vindt ik persoonlijk speedfan erg handig, die regelt automatisch de snelheid naar gelang de temperatuur van de core. Als je die zo instelt dat die de 3D cooler afregelt tussen 2100 en 3000 RPM is het altijd stil, zonder echte oververhittingsrisico's.
Als laatste wil ik opmerken dat bij mijn tests is gebleken dat goede airflow noodzakelijk is bij de 3D cooler. Hij verplaatst zoveel lucht dat het echt waait in je case, waardoor de warme lucht moeilijk verdwijnt als je geen goede airflow hebt.
Tja koop een als eerste een goede kast bijvoorbeeld de Chieftec of de Antec en monteer dan in de zeer gechikte kast een goede airflow en dan zal je zien waar de temps vandaan komen .Digitizers schreef op 20 februari 2004 @ 12:53:
specs:
Athlon xp 2800+ @ 3200+ (artic silver 5)
radeon 9800 pro etc etc
heb em vanochtend binnen gekregen(€55 incl verzend). installatie verliep soepeltjes ik had de handleiding gewoon van de site geplukt. nou heb ik em net aangedaan en haal ik @ full speed 47 graden idle (open case). ik heb em niet gestressed en dat ben ik ook niet van plan. ik had voorheen een zalman 6000 cu met een enermax 120 mm fan ervoor en daarmee haalde ik 57 graden idle (ook weer open case
). ik ben echt verbaasd van de temps die mmxmmx haalt. ik weet nu gewoon zeker dat het aan mn barton ligt en ik baal als een stekker/stakker. wat het geluid betreft ben ik ook niet tevreden hij maakt meer herrie dan mn enermax 120 mm.ik had eigenlijk gewoon de aerocool dp102 moeten halen
Nogmaals dan .
2 Voor de uitgaande lucht en in de window 1 voor de inkomende lucht .
De bovenste voort echt warme lucht af en die daar onder eigelijk niet tenminste als ik mijn hand er achter houd voel ik koude lucht bij die onderste .
[ Voor 14% gewijzigd door mmxmmx op 22-02-2004 23:08 ]
Verwijderd
Als de koeler er voor zorgt dat je airflow verstoord word is het dan misschien niet slim om je koelers alleen maar naar buiten te laten blazenAls laatste wil ik opmerken dat bij mijn tests is gebleken dat goede airflow noodzakelijk is bij de 3D cooler. Hij verplaatst zoveel lucht dat het echt waait in je case, waardoor de warme lucht moeilijk verdwijnt als je geen goede airflow hebt.
en ik ben waarschijnlijk van plan om deze cooler te kopen maar ik ben nog op zoek naar meer reviews van deze koeler want ik wil hem gaan gebruiken voor een AMD 2500+ die ik wil gaan kopen om over te clocken
Ik geloof dat je het niet helemaal gebrijps, de 3D cooler verplaatst zoveel lucht dat het gewoon waait in je kast. En ja, ik heb echt wel voldoende airflow; 2 x 120 mm lijkt me zat !Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 07:38:
[...]
Als de koeler er voor zorgt dat je airflow verstoord word is het dan misschien niet slim om je koelers alleen maar naar buiten te laten blazen
Verwijderd
Je hebt ongeveer gelijk; Ik het voorin (onder), een 120 mm fan die als intake fungeerd, en achterin (boven) ook een 120 mm die als outtake fungeerd. Maar die 3D cooler blaast gewoon harder dan de flow die normaal optreed van onder/voor naar achter/boven.Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 10:05:
blijkbaar begrijp ik het idd niet maar ik dacht dat je bedoelde met 'het waait' dat er dat de lucht dus vanaf de koeler alle kanten word opgeblaast en dus de fans die het er bv voor in blazen geen nut het omdat die de lucht niet ver genoeg verplaast kregen..
Heb hel;ezen dat die 3D cooler 110 cfm veplaatst, da's errug veel. en zoals ji zij die blaast die echt rond in de kast. Hierdoor versoort die de airflow, zelf al heb ik m'n 120 mm fans op max.
Conclusie is tevens dus ook, dat bij normale omstandigheden ca. 3500 rpm effectief het beste resultaat haalt bij de 3D cooler.
Had eerst:
Voor: 1 Intake Fan @ 5V
Achter: 1 Uitgangs Fan @ 5V
Window: 1 Intake @ 5V
Nu:
Voor: NIETS
Achter: 2 Uitgangs Fans @ 5V
Window: 1 Intake @ 5V
+ Kabels netjes weg gewerkt zodat de lucht optimaal kan flowen
Temps eerst:
Cpu @ 2400+@ 2266Mhz!
idle: 51C 3D Cooler op Min!
Stress: 52C Cooler op MAx:
Temps Nu:
Cpu@ 2266Mhz
Idle: 50C 3D Cooler op Min!
Stress: 55C '' " op Min!
Dus das al een mooi stukje beter
En het system blijft ook mooi Stil
Ik denk dat ik niet veel verder de Temps naar beneden kan krijgen

Want zou niet weten wat ik nu nog kan verbeteren
Jah de Sys Fans sneller laten draaien maar dan hebben die weer zo`n herrie

Sys fan sneller, dat kan @ 7 volt (ook niet luid). Maar je kunt de 3D cooler ook ipv op 2000 (=min) ook op 2500 (=iets meer) zetten. Da's ook stil, bijna niet luider dan 2000. Dat zou in principe weer ca. 2 à 3 graden moeten schelen.Thesilence07 schreef op 23 februari 2004 @ 15:56:
[...]
Ik denk dat ik niet veel verder de Temps naar beneden kan krijgen
Want zou niet weten wat ik nu nog kan verbeteren
Jah de Sys Fans sneller laten draaien maar dan hebben die weer zo`n herrie
Wat vonden jullie van m'n test ?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 16:23 ]
Dat zouden meer mensen moeten doen
Thx, trouwens er komt er nog een . . . ik had namelijk beloofd een vergelijking te doen met horizontaal en vertikaal of zo.original4u schreef op 23 februari 2004 @ 20:29:
Zeer uitgebreide review G_M_C!!!![]()
Dat zouden meer mensen moeten doen
Dus zaterdag weer dezelfde tests allen dan met m'n case op zijn kant
/me "De tekst en de tabellen staan al klaar om ingevuld te worden"
Over "dat zouden meer mensen moeten doen" als meer mensen dat willen kunnen zij dan de tabellen uit mijn posting copieren, is wellicht makkelijker.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 21:33 ]
Erg mooi gedaan G_M_C. Maar ik zou je willen vragen je ervaringen te posten met andere koelers,of ben je van Boxed cooler naar de gigabyte overgeschakeld?
want ik zou zo graag een referentiepunt zien. zoals met een zalman 6000 cu ofzo.
Maar dit zou wel leuk zijn. en misschien een heethoofd voorbeeld zoals een AMD 2500 op 400FSB aub ofzo? aangezien dit een veelvoorkomende configuratie is en ik dus ook zo een heb
Ik ben idd van boxed naar 3D gegaan, maar anderen kunnen hier posten. Graag zelfs, want dat is de bedoeling.Entity_Razer schreef op 23 februari 2004 @ 21:46:
Coole revieuw![]()
Erg mooi gedaan G_M_C. Maar ik zou je willen vragen je ervaringen te posten met andere koelers,of ben je van Boxed cooler naar de gigabyte overgeschakeld?
want ik zou zo graag een referentiepunt zien. zoals met een zalman 6000 cu ofzo.Nu niet perse gaan kopen he
![]()
Maar dit zou wel leuk zijn. en misschien een heethoofd voorbeeld zoals een AMD 2500 op 400FSB aub ofzo? aangezien dit een veelvoorkomende configuratie is en ik dus ook zo een heb
Als we dan 500 (
Zoals ik al schreef, kunnen mensen proberen mijn tabellen te gebruiken door via de "quote knop" het tabelletje eruit te sleuren & pleuren (houden we het lekker overzichtelijk
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 21:55 ]
We(ik dus) zitten er allemaal op te wachten
Zie een paar posts eerderEntity_Razer schreef op 26 februari 2004 @ 15:57:
wel komt die "liggende benchmark" er nog van![]()
We(ik dus) zitten er allemaal op te wachtenhopelijk komen we snle aan 500 posts voor een round up
hopehope hope
En die 500 posts, zijn er al 500 gebruikers die ons weten te vinden dan, of is deze cooler alleen nog maar cooler doordat die exclusief is ?
in belgie is die zo goed als neergens(ind e buurt) te vinden. en ik wil nu ook geen 10 euro verzendingsksoten nog extra betalen ze....
DAM,eens zien of ik ze ergens kan bestellen..... hopen maar,dan zal ik snel een benchmark+test results showen
ow G_M_C.. zaterdag... liggende bench?
Maar ik zou echt een AMD 2500's willen zien omdat P4's nogal "koud" zijn inv ergelijking met een AMD.
AMD's zijn heethoofdjes
Dat valt nu wel mee ,Entity_Razer schreef op 28 februari 2004 @ 13:56:
ja de mijne is nog de boxed en ik vind die ni zo schitterend
Maar ik zou echt een AMD 2500's willen zien omdat P4's nogal "koud" zijn inv ergelijking met een AMD.
AMD's zijn heethoofdjes
Kijk maar naar de prescot : 60 graden @ stock @ idle
lijkt me niet echt gezond
En de Northwood's zijn idd wat minder heet
Resultaten komen daarom pas morgen.
Ze zijn gepost ...
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2004 02:46 ]
Ik denk niet al teveel mensen
Verwijderd
Ik heb een pentium 4 2,66 GHz, bij de oude (originele) koeler draaide hij idle met een temperatuur van ca. 43°C met deze koeler was dat eerst ca. 52°C, maar dat is nu weer gezakt tot iets van 48°C, en dat op volle toeren. Ik had er eerst namelijk teveel koelpasta tussengepropt.

Heeft iemand mss een oplossing wat nog meer het probleem kan zijn.
iig ik vind het voor de rest wel een keigave gadget voor je case
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 18:43 ]
Naast dat het leuk is om uit te testen, bedacht ik mij dat het ook nog eens een nuttige test is. Want ondanks dat de meeste mensen een tower-model kast hebben zijn er ook nog mensen met een desktop-model.
In de tower staat je moederbord vertikaal waardoor de koeler, en daarmee de heatpipes, horizontaal staat. Maar bij de desktop ligt je moederbord horizontaal, de koeler dus vertikaal met vertikale heatpipes.
Om e.a. te testen heb ik 2 series stress-tests uit mij eerdere review herhaald, met mijn tower op z'n kant en de koeler dus vertikaal. Ik heb niet alle tests gedaan omdat ik daarvoor geen tijd had.
Daarnaast laten deze tests al duidelijk zien dat er een redelijk flink verschil is.
Goed hier is dan de test van de koeler in de vertikale positie.
Resultaten 3D Cooler Pro @ stress (P4 @ 3.0/FSB=200 @ 1.40 V)
SPEED(RPM) | Temp(Horizontaal) | Temp(Vertikaal) |
2100 | 49 | 53 |
2500 | 47 | 51 |
3000 | 45 | 48 |
3500 | 44 | 47 |
Resultaten 3D Cooler Pro @ stress (P4 @ 3.2/FSB=213 @ 1.45 V)
SPEED(RPM) | Temp(Horizontaal) | Temp(Vertikaal) |
2100 | 55 | 58 |
2500 | 52 | 56 |
3000 | 50 | 54 |
3500 | 49 | 53 |
Nou, de conclusie is duidelijk. Horizontale heatpipes werken duidelijk beter dan vertikale. In de praktijk betekent dit dus ook dat je je koeler harder moet laten draaien als je een desktop PC hebt met deze koeler. En dat heeft weer meer geluid tot gevolg.
Verantwoording:
+ Alle tests dubbel gedaan, om zeker te weten dat de waardes betrouwbaar waren. Tussen "run" 1 en 2 is uiteindelijk bijna geen verschil opgetreden. Alle temp-waarden zijn afgeronde gemiddelden tussen "run" 1 en 2.
+ De "horizontale" waarden overgenomen van mijn eerdere test.
+ Deze nieuwe test bij gelijke kamertemperatuur e.d. gedaan als bij de eerste test.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2004 11:21 ]
Ik zal eens wat reviews lezen om te kijken of dit een opvolger kan zijn voor mijn Thermaltake Silent Boost (met DuctingMod). Hoewel ik best tevreden ben met die koeler.
Edit: Net even een review gelezen (van Neoseeker, http://www.neoseeker.com/...eviews/pcu21vg/index.html) en ze ontlopen elkaar niet zo veel. Ik blijf dus bij mijn Silent Boost
[ Voor 31% gewijzigd door Piggen op 29-02-2004 06:32 ]
Mijn temps zijn vergeleken met die van jou wel behoorlijk lager (idle ca. 32 a 33 / stress tussen 45 en 50). Dit met een p4 op 3.0 GHz. Daarom het volgende;Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 16:42:
Ik heb hem ook sinds een korte tijd, ik vind hem er heel gaaf uit zien, alleen het koelen is wat minder, tenzij ik het fout doe![]()
Ik heb een pentium 4 2,66 GHz, bij de oude (originele) koeler draaide hij idle met een temperatuur van ca. 43°C met deze koeler was dat eerst ca. 52°C, maar dat is nu weer gezakt tot iets van 48°C, en dat op volle toeren. Ik had er eerst namelijk teveel koelpasta tussengepropt.![]()
Heeft iemand mss een oplossing wat nog meer het probleem kan zijn.
iig ik vind het voor de rest wel een keigave gadget voor je case
Bedenk dat je in je kast ook moet zorgen voor goede airflow. Bij mij bijvoorbeeld zit op 10cm van de processorkoeler mijn outtake van 120mm. En onderin, voorin de kast, zit nog een 120mm fan die als inttake fungeerd.
Daarnaast is het (zoals je zelf al hebt ontdekt) belangrijk om zo weinig mogelijk koelpasta te gebruiken. Ik doe dat meestal met een flinke druppel op het midden van de core die ik met mijn videolandpasje helemaal uitsmeer over de core. Ik probeer net zoveel pasta te gebruiken dat het best moeilijk is om de hele core ermee bedekt te krijgen. Op die manier krijg je vanzelf een zo dun mogelijke laag.
Hoe zit het trouwens met je voltage op de core ? Ik heb ontdekt dat mijn P4 best lager kan dan de officiele opgave, als je teminste op standaardsnelheden draait. Ik gebruik nu bijvoorbeeld 1,4125 volt ipv 1,525. Als het jou ook om stilte gaat kan je daar ook naar kijken, want dat scheelt héél erg veel warmte.
Om dat uit te zoeken moet je trouwens voorzichtig expirimenteren; steeds een stapje lager. Mijn advies: Hou het bij ca. 0,05 volt lager. En kijk dan nog een keer.
Overigens niet vergeten; ik gebruik erg goede koelpasta (Artctic Silver 5, hier op GoT "AS5" genoemd), dat scheelt ook weer een paar graadjes.
@ sokje: I stand corrected; een halve volt is idd wat veel

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2004 11:37 ]
Ik vind een halve volt anders erg veel.Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 11:11:
[...]
Mijn temps zijn vergeleken met die van jou wel behoorlijk lager (idle ca. 32 a 33 / stress tussen 45 en 50). Dit met een p4 op 3.0 GHz. Daarom het volgende;
Bedenk dat je in je kast ook moet zorgen voor goede airflow. Bij mij bijvoorbeeld zit op 10cm van de processorkoeler mijn outtake van 120mm. En onderin, voorin de kast, zit nog een 120mm fan die als inttake fungeerd.
Daarnaast is het (zoals je zelf al hebt ontdekt) belangrijk om zo weinig mogelijk koelpasta te gebruiken. Ik doe dat meestal met een flinke druppel op het midden van de core die ik met mijn videolandpasje helemaal uitsmeer over de core. Ik probeer net zoveel pasta te gebruiken dat het best moeilijk is om de hele core ermee bedekt te krijgen. Op die manier krijg je vanzelf een zo dun mogelijke laag.
Hoe zit het trouwens met je voltage op de core ? Ik heb ontdekt dat mijn P4 best lager kan dan de officiele opgave, als je teminste op standaardsnelheden draait. Ik gebruik nu bijvoorbeeld 1,4125 volt ipv 1,525. Als het jou ook om stilte gaat kan je daar ook naar kijken, want dat scheelt héél erg veel warmte.
Om dat uit te zoeken moet je trouwens voorzichtig expirimenteren; steeds een stapje lager. Mijn advies: Hou het bij ca. een halve volt lager. En kijk dan nog een keer.
Overigens niet vergeten; ik gebruik erg goede koelpasta (Artctic Silver 5, hier op GoT "AS5" genoemd), dat scheelt ook weer een paar graadjes.
Ik ga niet in één keer van 1,5 naar 1 volt ofzo, dat gaat niet zo goed ben ik bang

Je bedoelt waarschijnlijk 0,05 volt?
@ G_M_C Mooie review, ik wist niet eens dat het ook nog verschil maakte ook
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Sterker nog, toen ik de laatste test afmaakte, heb ik voor de grap m'n kast weer rechtop gezet. Toen ging de temperatuur langzaam maar zeker 2 graadje naar beneden, kortom merkbaar verschil dus tussen "horizontaal" en "vertikaal"sokje schreef op 29 februari 2004 @ 11:28:
[...]
Ik vind een halve volt anders erg veel.
Ik ga niet in één keer van 1,5 naar 1 volt ofzo, dat gaat niet zo goed ben ik bang
Je bedoelt waarschijnlijk 0,05 volt?
@ G_M_C Mooie review, ik wist niet eens dat het ook nog verschil maakte ook
Je hebt gelijk, een halve volt is wat veel
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2004 11:38 ]
Ik heb BV na LANG gamen op een lan een socket temparatuur van 51 graden(Kast dicht,zonder fans in een QF 50a met standaart pasta en heatsink/fan
Dus aangezien ik nu 2 fans heb(1x80mmouttake op 3 cm van de CPU en dan nog 1*80mm outtake vlak onder die andere en dna komt er een intake in men raam RECHT op de chipset gericht(mooi center van kast)dus de CPU,RAM en chipset baat hiervan
Goede airflow voor deze koeler?
Verwijderd
Zover al bedankt.
Specs:
Pentium 4 2,66GHz @ 2,72GHz (dit is in te stellen in m'n BIOS -> TOP PERFORMANCE)
1024MB RAM Dual Channel Mode
2x Maxtor 80 gig HD
GA-8INXP MoBo
Ati Radeon 9600 Pro Lite 128 MB
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2004 14:08 ]
Toen ik dit topic opende kwam al snel er al snel een discussie op gang over de stand van de heatpipes (horizontaal vs. vertikaal), en of die stand iets uitmaakt voor de prestatie.
Nou, de conclusie is duidelijk. Horizontale heatpipes werken duidelijk beter dan vertikale. In de praktijk betekent dit dus ook dat je je koeler harder moet laten draaien als je een desktop PC hebt met deze koeler. En dat heeft weer meer geluid tot gevolg.
Had ik toch gelijk dat horizontaal beter was...
Alweer bedankt voor de mooie review G_M_C
als die goed zijn,VERKOCHT
btw zou die koeler in men QF 50 a gaan?(hij is toch redelijk hoog naar't schijnt)
[ Voor 96% gewijzigd door dreester op 02-03-2004 16:49 . Reden: foutje ]
welke cooler is beter op papier?????
gigabyte
of
deze >>>
Cooler Master Hyper 6 KHC-V81
Bij deze zal ik de zilvere plaat 90 graden draaien en twee low VOLT fan op zetten.

http://www.coolermaster.c..._title=+KHC-V81+Hyper%206-Six embedded heat pipes provide superb heat dissipation.
-Special heatsink design - maximum cooling performance at any mounted angle.
-Raised base design to avoid interfering with components surrounding the CPU such as capacitors and fan connectors.
-100% copper fins and special welding techniques enable seamless connections between fins and pipes.
-High-density fins provide a large surface area for heat dissipation.
-Greater cooling performance with optional high speed 80mm fan.
-Perfect for all K8 and P4 CPUs.
Socket Type; AMD K8 (socket 754/940) and Intel P4 (socket 478)
Heat Sink Dimension; 96x82x120 mm
Heat Sink Material; 6 heat pipes + 100% Copper stacked fin with copper base
Fan Dimension; 80x80x25 mm
Fan Speed; 1800 ~ 3000 rpm
Fan Life Expectance; 30,000 hrs
Bearing Type; Sleeve bearing
Voltage Rating; 6 ~ 12V
Noise Level; 21 ~ 34 dB(A)
Connector; 4 Pin (Power Input), 3 Pin (Speed Detection)
Application; P4 all frequencies and K8
Ik zou zeggen, doe een test, en gebruik (quote) de tabel die ik heb gemaakt in mijn test om in te vullen. Dan is alles weer lekker overzichtelijk, en weten we weer meer over heat-pipe koelers.icegodd schreef op 20 maart 2004 @ 01:03:
vraagje
welke cooler is beter op papier?????
gigabyte
of
deze >>> (Cooler Master Hyper 6 KHC-V81)
Mooi koelertje trouwens, dat wel.
Maarja
Hoe groot is die trouwens?
Want hij ziet er wel groot uit(en zwaar BTW)
Ik heb een full color boekje ( 4 a4tjes) van deze cooler (en nog 2 coolers uit deze range).
Ik zal kijken of ik deze kan inscannen en hier plaatsen. (eind van volgende week).
Denk dat ik deze ook maar ga aanschaffen. (de pro versie).
Uit de openings post wordt niet helemaal duidelijk dat er 3 versies van deze cooler zijn:
- 3D Cooler (Type GH-PCU21-FD)
- 3D Cooler-Pro (Type GH-PCU21-VG, type waar dit topic over gaat)
- 3D Cooler-Ultra (Type GH-PCU31-VH)
De laatste cooler is nog niet op de markt, de man op de stand van Gigabyte (afdeling verkoop) had het er over dat ie volgende maand in europa leverbaar zou zijn. (Geen idee of het klopt het was een wazige taiwannees
De verschil tussen de Pro en de Ultra:
- Een Fan, die 500RPM's meer kan
- Volledig van koper
- 350 gram zwaarder (780g in totaal!!!)
[ Voor 48% gewijzigd door damouzer op 20-03-2004 23:10 ]
Deze is beter, maar kijk nog ff rond naar andere heat-pipe-koelers voor je beslistMister_X schreef op 10 april 2004 @ 08:30:
Zijn er al meer gebruikers ervaringen hiero? Ik zit nog te twijfelen of ik deze koeler neem of een aero jet 7+...
Btw GMC, kan je geen geluidsbestandje maken van een strd Intel en Gigabyte koeler?
Use the Search Luke...
De koeler vind ik eigenlijk een beetje te zwaar.
Ik heb een Enlight 8250 kast geloof ik gebruikt waar geen 3,5 inch sloten op zaten (ja 1 voor de floppy en that is) en ik had geen zin om hiervoor dan nog een ombouw bracket te gaan gebruiken heb ik deze gewoon in de kast zelf gehangen dus dan is die niet te regelen. Ik had ook geen sloten achter vrij om daar de knop erin te hangen.
De koeler hield de PIV 3,2 goed koel op de laagste stand. Voor de rest is het wel een toppertje vind ik zelf. Ik heb hier ook vaak de Zalman koeler gebruikt maar ik vind deze makkelijker qua inbouw op een moederbord.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Wat zijn jouw bevindingen over de stilte van de cooler? Zeg gelijk ff hoeveel fans je nog je case hebt zitten want dan staat het een beetje in verhoudingitsalex schreef op 30 april 2004 @ 12:22:
Ik heb de Gigabyte koeler ingebouwd. Heel cool allemaal maar de bovenkant laat iets te snel los waar de lichten in zitten.
De koeler vind ik eigenlijk een beetje te zwaar.
Ik heb een Enlight 8250 kast geloof ik gebruikt waar geen 3,5 inch sloten op zaten (ja 1 voor de floppy en that is) en ik had geen zin om hiervoor dan nog een ombouw bracket te gaan gebruiken heb ik deze gewoon in de kast zelf gehangen dus dan is die niet te regelen. Ik had ook geen sloten achter vrij om daar de knop erin te hangen.
De koeler hield de PIV 3,2 goed koel op de laagste stand. Voor de rest is het wel een toppertje vind ik zelf. Ik heb hier ook vaak de Zalman koeler gebruikt maar ik vind deze makkelijker qua inbouw op een moederbord.
Use the Search Luke...
Ik heb deze koeler (3d cooler pro) nou ook al enige tijd, en erger me steeds aan de hoge temps die ik heb (idle 51 low, stressed loopt op tot 65 high, amd@2.3ghz)
Daarom zat ik te denken om dit ding te vervangen... Maar eerst wil ik nog een poging doen om hem eens flink onder handen te nemen. Maar zit ik een paar dagen bij me vriendin en kan dus niet bij me koeler
Mijn plan is om dat ding helemaal te strippen, die fan in het midden eruit, die lampjes, totdat ik een kaal blok heb. Daarna 1 fan aan de zijkant die erdoor heen blaast en 1 fan aan de andere zijkant die het wegblaast, en dan dat hele ding afsluiten zodat er geen lucht ontsnapt, er moet dus een goeie flow door heen gaan. Maar ik moet wel de juiste afmetingen hebben om de goeie fans te bestellen (ik zat al te denken aan 60x60x15mm of 25mm, 15 lijkt me beter omdat die koeler al zo breedt is...)
Dus echt alleen dat blok! zou iemand misschien die kunnen meten (graag erg nauwkeurig