Goed hier is dan de beloofde review van de 3D cooler Pro.
Er is getest met het volgende systeem:
Gigabyte 8KNXP (Rev.2.0) | P4 3.0 | 2 x 512 TwinMos @ 2.5-3-3-8 | 2 x Maxtor 120 8Mb
Case = Antec Sonata | Intake & outtake = Antec 120mm @ 9.5 V | Zalman APF 400
Idle temp gestest door gewoon ff een half uurtje te GoTten.
Stress temp getest mbv van Prime95 | Torture test | In-place large FFts (max. heat + powerconsuption)
Standaard instellingen ?
====================
Standaard draait mijn core @ 1.4 volt, waarmee hij op stock-speed helemaal stabiel draait. Ik heb deze instelling gekozen omdat ik m'n PC op dit moment meestal voor school gebruik en hem dus zo stil mogelijk wil hebben (in Word dus ...

).
De eerste tests zijn dan ook gedaan met die instellingen.
Resultaten 3D Cooler pro (P4 @ 3.0/FSB=200 @ 1.40 V)
SPEED (RPM) | Temp (idle) | Temp (stress) |
2100 | 32 | 49 |
2500 | 32 | 47 |
3000 | 32 | 45 |
3500 | 31 | 44 |
Resultaten Intel Boxed cooler (P4 @ 3.0/FSB=200 @ 1.40 V)
SPEED (RPM) | Temp (idle) | Temp (stress) |
3000 | 31 | 53 |
Ik heb de boxed cooler alleen @ 3000 RPM getest omdat 3000 RPM de langzaamste instelling was waarbij hij aanvaardbare resultaten haalde.
Als je de resultaten van de boxed cooler @ 3000 RPM vergelijkt met die van de 3D cooler @ 3000 RPM zie je meteen dat de 3D cooler véél betere resultaten haalt.
Overigens is het geluid @ 3000 RPM van de boxed cooler aanmerkelijk luider dan het geluid van de 3D Cooler (zie tabel aan het einde van deze post).
Overclocken ?
============
Om te kijken hoe de 3D Cooler presteert bij overclocken heb dat ook getest.
Resultaten 3D Cooler Pro (P4 @ 3.2/FSB=213 @ 1.45 V)
SPEED (RPM) | Temp (stress) |
2100 | 55 |
2500 | 52 |
3000 | 50 |
3500 | 49 |
In deze tabel is te zien dat de prestatie van de koeler bij snelheden boven 3000 RPM relatief steeds minder wordt (hierover later meer).
Bij de eerste OC gaan te temperaturen al redelijk omhoog. Voordat ik verder kon gaan moest ik zorgen dat mijn airflow groter werd. Dus m'n casefans op maximaal gezet voor de volgende poging.
Na een eerste mislukking loopt m'n P4 op FSB 233 (=3500 MHz) stabiel bij 1.55 volt. Zie de resultaten:
Resultaten 3D Cooler pro (P4 @ 3.5/FSB=233 @ 1.55 V)
2100 | n/a |
2500 | 58 |
3000 | 56 |
3500 | 54 |
4000 | 54 |
Bij deze laatste tabel valt op dat het verschil tussen 3500 RPM en 4000 RPM nihil is.
Mijn idee is dat het aan de airflow ligt, want de 3D cooler blaast behoolijk hard bij hoge RPM's. Hierdoor circuleert de lucht zo hard in de case dat de aiflow behoorlijk wordt verstoord.
Om te kijken of het idd aan de airflow ligt heb ik m'n case open gezet, en de test herhaald;
Zelfde test, alleen met case open
2100 | n/a |
2500 | 56 |
3000 | 54 |
3500 | 52 |
4000 | 50 |
Uit deze tabel blijkt dat er een aanzienlijk verschil in temps is met de case open. Mijn conclusie is dan ook dat je met de 3D cooler ook moet zorgen voor een goede airflow, als je tenminste wilt overclocken, of als je gewoon een heethoofd als processor hebt.
Het gehoor ?
============
Goed tot zo ver de prestatietests, maar hoe is het geluid ?
Deze tabel berust niet op een meting maar is ingevuld op hoe ik het geluid ervaar, dit omdat ik geen dB-meter heb.
Er moet wel worden opgemerkt dat het geluid van de Boxed en de 3D cooler verschilt in "toonhoogte", waardoor het anders wordt ervaren. De boxed cooler maakt een lager geluid, en valt daardoor sneller op; maar aan de andere kant is het geluid waarschijlijk ook echt luider in dB's.
De test van het geluid
I - 3D Cooler Pro
SPEED (RPM) | Geluid |
2100 | Onhoorbaar |
2500 | Stil |
3000 | Aanvaardbaar |
3500 | Duidelijk hoorbaar |
4000 | Veel te luid |
Max | Grbl. |
II - Boxed
SPEED (RPM) | Geluid |
2200 | Stil |
2500 | Aanvaardbaar |
3000 | Luid |
3500 | Veel te luid |
Max | Grmbl. |
conclusie:
==========
De 3D cooler is imo een prima cooler, die behoorlijke prestaties neerzet. Als je hem zo kan instellen dat die 3000 RPM's of minder maakt is ok nog eens stil. Zoals aan te tabellen te zien is koelt hij bij die snelheden goed.
Alles bij elkaar ben ik best tevreden. Het is rustig aan school werken met zo'n stille cooler. En als ik dan toch ff game, wordt het dat niet verstoord door een luidruchtige, flink draaiende cooler.
Ook de "draad-mod" die ik eerder beschreef werkt perfect, het stelt je in staat om gewoon de mobo snelheidscontrole te gebruiken. Voor mij is de draad-mod ideaal omdat ik al een baybus heb voor mijn andere fans. Daardoor had ik geen ruimte voor de controller van de 3D Cooler.
Daarnaast vindt ik persoonlijk
speedfan erg handig, die regelt automatisch de snelheid naar gelang de temperatuur van de core. Als je die zo instelt dat die de 3D cooler afregelt tussen 2100 en 3000 RPM is het
altijd stil, zonder echte oververhittingsrisico's.
Als laatste wil ik opmerken dat bij mijn tests is gebleken dat goede airflow
noodzakelijk is bij de 3D cooler. Hij verplaatst zoveel lucht dat het echt waait in je case, waardoor de warme lucht moeilijk verdwijnt als je geen goede airflow hebt.