[HowTo] Ledbar met 64 leds

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 29.415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Voeg maar toe. :) Ik vermoed dat jullie PDH.dll niet hebben. Als dat zo is kan dit allemaal redelijk makkelijk worden verholpen.

Ik zie nu dat het progje wel CPU data laat zien. Dat is een beetje eigenaardig, omdat ik dus EXACT dezelfde code gebruik om mijn CPU data te lezen. Mischien is er toch ergens een bugje ingeslopen

[ Voor 44% gewijzigd door Belgar op 16-07-2004 11:16 ]

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Subtiel kickje.

Ik ben er uit. De reden waarom het niet werkte is waarschijnlijk omdat jullie een Nederlandse XP gebruiken. Vreemd, maar waar.

Hier de internationale versie

Alleen COM2, maar ik ga nog even een versie met commandline schrijven, ergens dit weekeinde.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 20:54:
[...]

Ja Conrad search krijg je koppijn van 8)7 , search op www.conrad.de geeft vaak betere resulaten die de Nederlandse site niet vindt en als je daarn op conrad.nl op het bestelnummer zoekt vind ie t ineens wel |:( zo af en toe wel voor een flink hogere prijs :r :r

Owja, compenten zoeken als max232 moet je variant proberen max 232 dus met een spatie ertussen dan vind ie wel wat.
Missgien een tip voor Lone..........uuhm vraag een soort sponsoring van conrad voor jou project, en bied je ledbars an oid voor veel geld:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zoals al zovelen die dit topic erg close volgens vraag ook ik me af waar en hoe ik dit ga maken.

Etsen kan ik niet, kan iemand anders voor me doen, maar die weet ook niet alles hiervan..

De ledbars die op conrad staan die zijn niet hetzelfde ..

zijn die uberhaupt bruikbaar? zonder aanpassingen aan schema`s en software en weet ik wat.

ook heb ik nog geen echt bruikbare VU meter gezien. Die vind ik juist vele malen belangrijker dan een cpu/mem/hd/netwerk meter. Ok cpu is leuk, maar geheugen enz... ?

Wordt ook een beetje verwarrend lijkt me als je hem gaat opdelen in 4 stukken..

op http://project.photons.nl/ staat niets.. kan iemand hier misschien wat voor bouwen
ik ben nu bezig met c++ en ga kijken of ik een VU ding kan maken, maar lijkt me wel vet moeiliijk als iemand een suggestie heeft kan die me dan de goeie richting aanwijzen?

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Lone had zelf al een VUmeter geschreven.. Een aantal mensen wilden dus een alternatief met CPU en mem. Iedereen is natuurlijk vrij om de output weer te geven die zij willen. Gelukkig is het aansturen van de COMpoort redelijk eenvoudig.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

lexophilia schreef op 07 juli 2004 @ 15:28:
[...]

Die pcbtjes kan je gewoon bestellen op die site van sebastius, en als je dat te veel gedoe vindt, dan kun je altijd naar de dichtstbijzijnde electroboer gaan en een print layout inleveren(ik moest em in t zwart/wit inleveren)

De kosten voor mij waren vrij hoog vondt ik maar anders moest ik echt lang wachten..ik denk dat ik alleen al aande prints(3 stuks) zo'n 50 euri kwijt was :| en aan onderdelen iets van 15 euri ofzo.
om hier nog ff op terug te komen ( ben veel weg )
Wie is sebastius, wat is zijn website en wat kost dat printje daar dan?

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Laatst online: 07-01-2023
iemand er al in geslaagd om de ledbar aan te sturen met Delphi?

Ik heb zitten proberen met zlportio, maar dat werkt nog niet feilloos.
Wel heb ik al iets dat geheugen en cpu kan weergeven, dat enkel een icoontje heeft in de systray en dat niet commandline is. })
Maar dus de gegevens doorsturen via de COM1 geeft nog wat problemen.
:(

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Moet ik mijn C++ code eventueel posten? Die geeft dus CPU en MEM weer op de Ledbar. De funties zijn windows internal, dus ook in delphi te gebruiken. Voor de Compoort moet je geen externe DLL zooi gebruiken, maar gewoon de interne windows APIs. 4 regels en het is gepiept :)

hint: CreateFile

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
interesting.
Als je daar zin in hebt mag je die code wel posten of doormailen naar ***** apekrullewiet hotmail.com.
Dan kan ik eens een kijkje nemen :+

edit:
kwestie van spam te vermijden

[ Voor 32% gewijzigd door Corpse2 op 27-07-2004 18:17 ]

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh

diontjuh

for president

diontjuh schreef op 27 juli 2004 @ 12:53:
[...]

om hier nog ff op terug te komen ( ben veel weg )
Wie is sebastius, wat is zijn website en wat kost dat printje daar dan?
iemand hierop antwoord voor mij, ik wil die ledbar zoo graag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
  • Laatst online: 26-03-2023
diontjuh schreef op 31 juli 2004 @ 09:31:
[...]

iemand hierop antwoord voor mij, ik wil die ledbar zoo graag O-)
uuhm goed lezen en brainstormen dan kom je er wel uit...anders add je me maar op msn.

deacon_frost8@hot........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh

diontjuh

for president

voor de mensen die deze bar ook altijd wilden hebben, maar het niet konden maken of niet aan de onderdelen kwamen ben ik nu met led maniak bezig met een IA, we gaan ook de printjes bewerken zodat ze stukken goedkoper en kleiner kunnen.. en ook willen we kijken of de mogelijkheid bestaat om het gehele apparaat op USB aan te sluiten ;)

http://www.inkoopacties.net/ia/3k5vx4b4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de linkjes naar de filmpjes nog ff aanpassen, de onderste 2 hebben een foute verwijzing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh

diontjuh

for president

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 12:31:
Je moet de linkjes naar de filmpjes nog ff aanpassen, de onderste 2 hebben een foute verwijzing...
is gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan er mij iemand zeggen of de leds die in deze ledbar gebruikt worden, gewoon van die klassieke diffuse leds zijn? Zijn de leds in de ledbars niet iet feller dan gewone? Ik kan aan leds geraken (Dit is een rechthoekige groene LED, afmetingen (van het uitstraaloppervlak) zijn 2.5 x 5 mm) voor 1€ per 10 stuks. In totaal kom ik voor de leds dan uit op zo'n grote 6€. Dat scheelt alweer wat in de pocket O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:57
http://www.inkoopacties.net/ia/3k5vx4b4
ga snel over in een inkoopactie !!! :+

[ Voor 35% gewijzigd door xtrme op 17-08-2004 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh

diontjuh

for president

http://www.inkoopacties.net/ia/3k5vx4b4 is nu open ;)

weet iemand toevallig de afmeting van de ledbar zelf? graag spoedig antwoord nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 14:54

Nohead

PSN ID: Nohead

fsfikke schreef op 15 juli 2004 @ 11:29:
Zo blijft er teminste een beetje leven in dit topic :Y) .
Maar ik heb gedaan wat je zei. Bij dat progje van die link krijg je zo'n schermpje waar je aankan geven wat ie moet meten. En daar heb ik "Percentage Processortijd" en "_total" aangegeven. Dan krijg ik dit:
[afbeelding]
[offtopic]
Wat voor prog. is dat die rechts draait op je bureaublad? lijkt me ook heel erg handig. kan ik die ergens downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Nohead schreef op 30 augustus 2004 @ 21:53:
[...]

[offtopic]
Wat voor prog. is dat die rechts draait op je bureaublad? lijkt me ook heel erg handig. kan ik die ergens downloaden?
offtopic:
Dat is volgens mij Samurize (heb ik namelijk ook). Te downloaden op Samurize.com. Ik zou wel zelf een config maken, want de standaardconfig is zo standaard ;) .

Er is overigens ook een topic over: Serious Samurize Stuff Deel 2 @ GoT

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diontjuh schreef op 30 augustus 2004 @ 21:42:
[...]

http://www.inkoopacties.net/ia/3k5vx4b4 is nu open ;)

weet iemand toevallig de afmeting van de ledbar zelf? graag spoedig antwoord nodig :)
De LEDprinten die ik heb gemaakt zijn 170mm x 45mm, de LEDbar zelf is
32 x 5.08mm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
De led printen in de IA zijn 21x3 cm :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• bdh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-08 16:52

bdh

Kan iemand mij uitleggen hoe de 74hc595's gebruikt worden om 255 verschillende niveau's te bereiken? Wat ik begrijp van de datasheet is dat ze 3-state zijn: hoog, laag en uit.

Wordt er soms een systeem gebruikt met 'dithering', door heel snel tussen hoog en laag te schakelen?

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Gemini_5 schreef op 15 september 2004 @ 23:39:
Kan iemand mij uitleggen hoe de 74hc595's gebruikt worden om 255 verschillende niveau's te bereiken? Wat ik begrijp van de datasheet is dat ze 3-state zijn: hoog, laag en uit.

Wordt er soms een systeem gebruikt met 'dithering', door heel snel tussen hoog en laag te schakelen?
PWM is the keyword!

74hc595's zijn gewoon shift registers. Er zijn gewoon een aantal van die chips aan elkaar gekoppeld. Wat ze doen in die ledbar is de data serieel aan de 1e chip aanbieden, vervolgens clocken ze al die data zo door naar beneden. Als alle data is doorgeclocked dan laten ze de intern ingestelde waarde op de uitgang van de pinnen zetten.

Door dit te combineren met PWM technieken krijg je veel onafhankelijke PWM kanalen. Doordat interne registers en geheugenplekken 8 bits breed zijn is een resolutie van 255 voor de hand liggend. Maar men had ook kunnen kiezen om daar meer of minder van te maken.

• bdh

bdh

Dus als ik het goed begrijp hebben die shift registers een 8 bit geheugen per output? (ik dacht aanvankelijk dat de 8 bit stond voor het aantal outputs)

En door die 8bits te versturen kun je zo een soort intermediare niveau's bereiken, als het maar snel genoeg gaat? (de dithering waar ik aan dacht) Maar dan krijg je toch nog geen 255 niveau's? 10000000 en 01000000 hebben dezelfde gemiddelde voltages (5/8v). Effectief maar 9 niveau's dus.

Een ander ideetje:
Is het misschien mogelijk om alleen een weerstand op de Vcc lijn van de registers te zetten? Dan bespaar je een stuk of 63 weerstanden (niet dat die nou zo duur zijn of zo, maar veel werk en ruimte). Volgens Phillips' datasheet mag de supply voltage tussen 2.0 en 6.0v liggen (output is natuurlijk gelijk aan Vcc).

• Lamborghini
Gemini_5 schreef op 16 september 2004 @ 18:14:
Dus als ik het goed begrijp hebben die shift registers een 8 bit geheugen per output? (ik dacht aanvankelijk dat de 8 bit stond voor het aantal outputs)
Sorry, misschien ben ik te onduidelijk geweest.
Die 8 bits waar ik het over had bedoelde ik aan de zijde van de microcontroller, de registers daarin zijn 8 bits groot.
Die 8 bit van de shiftregisters staan idd gewoon voor de 8 outputs.
En door die 8bits te versturen kun je zo een soort intermediare niveau's bereiken, als het maar snel genoeg gaat? (de dithering waar ik aan dacht) Maar dan krijg je toch nog geen 255 niveau's? 10000000 en 01000000 hebben dezelfde gemiddelde voltages (5/8v). Effectief maar 9 niveau's dus.
Ik zal het je proberen uit te leggen. Stel we hebben maar één shiftregister en we willen maar 1 ledje met PWM aansturen (ipv alle 8 ).

Je stuurt met de microcontroller op gegeven moment 8x achter elkaar een bit naar dat shiftregister. Dit doe je dus om serieel je data erin te krijgen. Stel je stuurt achter elkaar 00000001.
Zodra je dat hebt verstuurt geef je dat shiftgeval de opdracht "output". Wat die dan doet is die zojuist eringepompte data op zijn uitgangspinnen te zetten.
Dus wat gebeurt er, 1 ledje zal continue gaan oplichten, want er staat maar één 1 in dat rijtje van 8 bits (00000001).

Zo zet je dus 1 ledje aan. De volgende stap is om na een bepaalde tijdsduur het ledje weer uit te zetten. Dus stuur je na een tijdje serieel naar die chip 00000000. En je laat het hem weer outputten en dan is het ledje weer uit.

Enz. enz. en als je dat dus doet volgens het PWM principe dan kan je het ledje laten faden.
En in plaats van enkel 1 led aan te sturen kun je per shift register dus 8 led's aansturen.

Volg je me?

• bdh

bdh

Ja dat vat ik wel, bedankt. Dus toch met heel snel knipperen :)

Hoe komt de byte per led in het protocol dan precies tot uiting? Geeft die de lengte van de pauzes aan of zo? (zal wel niet, dan is het verschil tussen 00000000 en 00000001, 50%)

• Lamborghini
Gemini_5 schreef op 16 september 2004 @ 19:23:
Ja dat vat ik wel, bedankt. Dus toch met heel snel knipperen :)
Yep!
Hoe komt de byte per led in het protocol dan precies tot uiting? Geeft die de lengte van de pauzes aan of zo? (zal wel niet, dan is het verschil tussen 00000000 en 00000001, 50%)
Het geeft eigenlijk aan hoelang de led aan is (of uit).

Van te voren spreek je af dat je bijvoorbeeld de led's een periode geeft van 1/75e seconde. Die periode van 1/75e deel je weer op in 255 stukken. En die byte waarde per led geeft aan tijdens hoeveel van die stukken de led aan is (en dus ook hoeveel stukken die uit is).

Bij een byte waarde van 128 is de led dus de helft (128/255) van dat 1/75e deel aan. Bij een byte waarde van 40 ofzo is de led dus 40/255 van de 1/75e seconde aan.

De 1/75e stel je van tevoren vast en is altijd gelijk. De opdeling van die periode in 255 stukken stel je van te voren ook vast en dat blijft ook gelijk. Hoeveel van die 255 stukken vervolgens de led moet branden stel je dynamisch vast met de byte waarde.

[ Voor 15% gewijzigd door Lamborghini op 16-09-2004 19:51 ]

• bdh

bdh

Aah ja, das wiedes. Ontzettend bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
is t ook mogenlijk dat de software zo gemaakt word dat je aan de hand van een tekstfile met een bepaalde codering stappen kan programeren zodat je zelf de output bepaalt

ik wil namelijk een speciale toepassing maken met dit systeem maar moet daarvoor wel bepaalde dingen kunnen met de software....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

MR_WAZOO schreef op 17 september 2004 @ 00:20:
is t ook mogenlijk dat de software zo gemaakt word dat je aan de hand van een tekstfile met een bepaalde codering stappen kan programeren zodat je zelf de output bepaalt

ik wil namelijk een speciale toepassing maken met dit systeem maar moet daarvoor wel bepaalde dingen kunnen met de software....
Ik snap je vraag niet. De 'software' op de PIC doet niets anders dan 64 ledjes wel/niet laten branden. Wat er zichtbaar is op die ledbars is helemaal aan jezelf. Het antwoord is dus 'JA', zolang je het conversie programma zelf schrijft. Bij alle voorbeelden in dit topic is de output 'zelf' bepaald. Mijn kleine progje doet CPU/mem, maar dat kan in principe alles zijn.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
ik kan niet programmeren, en t zou dus denk ik handig zijn als alle programmatjes gebundelt worden tot 1 universeel programma :)

waarbij dus mijn verzoek is of er iemand iets kan schrijven zodat ik een soort lichtkrantje kan bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Ik heb zelf ook in de Ia zó'n Ledbar besteld, maar ik vin 1 ding nog een beetje onduidelijk. Als ik die Ledbars thuis heb dat is allemaal heel leuk en aardig, maar waar haal ik de software vandaan??? Ik kan zelf helemaal nix in C++ dus.... Komt die software nog uit of heb ik er heel toevallig overheen gelezen in dit forum of op IA.net?

Edit: Al gevonden!!! Sorry voor het lastigvallen!!!

[ Voor 9% gewijzigd door mark10123 op 21-09-2004 22:19 ]

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 11:54

AdLentis

Gadget Inspector

Ik heb ook zo'n ledbar besteld, en ben van plan om zelf software in delphi te gaan schrijven. Daarvoor zal ik eerst een component maken, en de code daarvoor zal ik op m'n website publiceren. De uiteindelijke applicatie ook. Als je wensen/ideeën hebt, bewaar ze, ik zal er later (als het zover is) een apart topic voor openen... ;)
Corpse2 schreef op 27 juli 2004 @ 16:35:
interesting.
Als je daar zin in hebt mag je die code wel posten of doormailen naar ***** apekrullewiet hotmail.com.
Dan kan ik eens een kijkje nemen :+

edit:
kwestie van spam te vermijden
'k Ben een professionele delphi programmeur, en heb vroeger ook al de nodige COM- en LPT- aansturing gedaan in delphi, gebruik makend van standaard win32 api. USB moet me ook wel lukken. Als je wilt kan je me mailen, wij kunnen elkaar vast & zeker wel helpen! (zie m'n profiel...) :)

[ Voor 7% gewijzigd door AdLentis op 21-09-2004 22:32 ]

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
AdLentis schreef op 21 september 2004 @ 22:24:
Ik heb ook zo'n ledbar besteld, en ben van plan om zelf software in delphi te gaan schrijven. Daarvoor zal ik eerst een component maken, en de code daarvoor zal ik op m'n website publiceren. De uiteindelijke applicatie ook. Als je wensen/ideeën hebt, bewaar ze, ik zal er later (als het zover is) een apart topic voor openen... ;)

[...]

'k Ben een professionele delphi programmeur, en heb vroeger ook al de nodige COM- en LPT- aansturing gedaan in delphi, gebruik makend van standaard win32 api. USB moet me ook wel lukken. Als je wilt kan je me mailen, wij kunnen elkaar vast & zeker wel helpen! (zie m'n profiel...) :)
Kan je mij misschien toevoegen op msn? Gaat over de software.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• NightOwlNL
nogmaals mijn vraag, kan er iemand wat programeerwerk voor mijn versie doen? of mij helpen met hoe ik zoiets programmeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

mischien als je wat minder geheimzinnig probeerd te doen over wat je wilt. als je letters wilt laten zien op een 8x8 matrix is dit zeker mogelijk. Maar als je toch altijd identieke kleursterkte wilt, kun je mischien beter een variant op dit project gebruiken. Er zijn dan veel meer LEDs tegelijkertijd aan te sturen. Bij een lichtkrant is het hebben van 200+ 'grijstinten' niet echt noodzakelijk.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh

diontjuh

for president

mark10123 schreef op 21 september 2004 @ 21:59:
Ik heb zelf ook in de Ia zó'n Ledbar besteld, maar ik vin 1 ding nog een beetje onduidelijk. Als ik die Ledbars thuis heb dat is allemaal heel leuk en aardig, maar waar haal ik de software vandaan??? Ik kan zelf helemaal nix in C++ dus.... Komt die software nog uit of heb ik er heel toevallig overheen gelezen in dit forum of op IA.net?

Edit: Al gevonden!!! Sorry voor het lastigvallen!!!
als onze ledbars (ik ben IA org.) werken.. dan schrijven we er ook een programma voor dat voor iedereen te downloaden is :)
ook als mensen zelf een software schrijven mogen ze dat in ons IA forum publiceren als zij dat willen.
Binnenkort zet ik hier dan ook wat filmpjes van hoe onze ledbars werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 14:19
ik heb ook al op t forum daar gereageerd en ik ben zo nieuwschierig geworden datik toch wel wil weten of ik hier nog aan mee kan doen.

daarbij wil ik eigenlijk ook wel weten hoe dat met die usb module zit. die sluit je dus aan op een usbpoort en ik begrijp dat er universele software voor geschreven wordt.

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Iemand die al een stukje software heeft geschreven?

We wilden namelijk gaan testen om daarna er iets moois van te kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
LED-Maniak schreef op 26 oktober 2004 @ 21:52:
Iemand die al een stukje software heeft geschreven?

We wilden namelijk gaan testen om daarna er iets moois van te kunnen maken :)
Heb je zo lang te tijd gehad ervoor en dan nog vragen aan een ander om de software? Komop Corbin, die software heb je toch allang zelf geschreven?! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Lamborghini schreef op 27 oktober 2004 @ 19:32:
[...]

Heb je zo lang te tijd gehad ervoor en dan nog vragen aan een ander om de software? Komop Corbin, die software heb je toch allang zelf geschreven?! :D
Hehe, nee.

De software die ik hier zag staan werkte niet 100%.

Enige wat nu werkt is een knightrider met 2 ledjes :P

Verwijderd

Mja ik heb dus zelf een ledbar gemaakt met behulp van deze HOWTO....
alles bij de electroboer hiero gekocht (baaselectronica.nl) voor iets van 100 pleuro's 8)7

Alles klaar en geworsteld met de software... Zag ik die IA staan :| had een hoop gescheeld ^^

Maar goed.. ik heb financieele meevaller gehad en heb dr nog steeds een paar besteld maar toch...

To get to the point....

WIE SOFTWARE HEEFT... POST!!!!
Een heleboel mensen zitten te wachten op de software voor de ledbars...
Want die ledbars zijn wel mooi enzo.... Maar zonder goeie software schiet t niet op dus eigenlijk....

Ik ben de definitie van noob kwa programeren dus please dont say. Doe t zelf :)
ben gewoon benieuwd naar de software van mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Voorlopige test-software kun je hier vinden. In de zip vind je virtuele compoort-drivers (shareware) en een tooltje met 2 schuifbalken om 2 ledbars aan te sturen. Ook zit er een vituele ledbar bij, die je dus kan testen met een (virtueel) null-modem. Als dit blijkt te werken, dan ga ik bezig met het uiteindelijke programma. Het protocol wat deze software gebruikt is dat van de inkoopactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Het steeds maar vragen om software heeft toch geen enkele zin? als niemand aangeeft wat ze willen gaat er ook niemand software voor schrijven. De eigenlijke code voor C++ is bijvoorbeeld 25 regels, en dan heb je het protocol + COMpoort aansturing klaar. Het zijn dus de 'opties' die echt werk kosten. Mem + CPU verwerken kost ongeveer 10 minuten op NT-based machines. Daarom heb ik die ook in eerste instantie geschreven (lekker makkelijk). Als je wat anders wilt weergeven vraag dan om die specifieke optie, dan krijg je waarschijnlijker sneller antwoord of dat mogelijk is.

@AdLentis

Ik heb ook een virtual ledbar geschreven. Ik heb echter een makkelijkere benadering gekozen door de data door een "named pipe" te schuiven naar een ontvangend programma. Daar zowel de COM aansturing als named pipes via CreateFile gaan is het programma tot de laatste regel letterlijk hetzelfde. Gebruik maken van virtuele comports is natuurlijk wel veel leerzamer :)

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Ik ben ook de printen zelf aan het etsen aleen heb geen eagle :(
Dus ik ben ze aan het hertekenen in utiboard.

Ziet er leuk uit mooi project _/-\o_

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]AdLentis schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 08:55:
Voorlopige test-software kun je hier vinden. quote]

Nice... het eerste progie waar je zelf de led stand kan bepalen...
Ik heb de ledbars van Lonert hier naast me liggen en daar werkt je proggie iig op...
Ze hebben dus 32 leds elk en omdat jou prog van 40 uit gaat worden de eerste 8 ledjes van ledbar 2 de laatste 8 ledjes van led bar 1 zeg maar maar geeft dus aan dat t werkt gewoon...

Heb je al een knightrider effectje???
Die wil nog wel een keertje hebbe.

Keep the good work up :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben blij dat dit topic nog leeft :)
Door prive omstandigheden heb ik geen tijd gehad om mijn project-site in de lucht te brengen, mijn excusses daarvoor.

Voor iedereen die geen eagle heeft en dit project wil nabouwen hier de aangepastte versies van dit project inclusief een 5v voeding (altijd handig toch?) waarop het controllerboardje kan worden geplaatst.
Wel ff eagle downloaden om ze uit te printen ;)

klik op de afbeeldingen voor de bestanden, of op de onderstaande link zodat ik ze kan mailen.

Succes met het na bouwen, en bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft zover te komen :*)

Controller print
Afbeeldingslocatie: http://project.photons.nl/64ledbar/controller.jpg

LED print
Afbeeldingslocatie: http://project.photons.nl/64ledbar/ledprint.jpg

5V Voedingsprint
Afbeeldingslocatie: http://project.photons.nl/64ledbar/voeding.jpg

project.photons.nl

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
ik vroeg mij af hoe ik in de software een 2e controllerprint kan adresseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
ik ben ook bezig met een stukje software. >:)
Op dit moment is het nog niet veel (ledjes afzonderlijk aan/uit zetten en enkele nightrider effecten).

Ik heb een 64-led versie (GOT-howto) en een 80-led versie (voor de inkoopactie) gemaakt en is te gebruiken op COM1 tem COM3.

Linkje: http://studwww.ugent.be/~pspeybro/ledbar/ledbar.html O-)

enjoy

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is handige software om de printjes te testen zeg, erg mooi gedaan :)

Alleen werkt deze software bij mij pas als ik eerst het VUMeter.exe een keer draai en dan stop.
Waarschijnlijk initialiseerd jou software de COM poorten niet of anders?

In elk geval draaid het perfect zoals je ziet, alleen mijn vriendin wordt er een beetje overspannen van als ze zo achter mijn LEDtopje werkt 8)7

Afbeeldingslocatie: http://project.photons.nl/64ledbar/ledtop.jpg

Komt er ook een nightrider met afterglow zoals in de start topic, dat is echt het mooiste effect dat ik tot nog toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
Het is wel mogelijk dat ik iets vergeet te initialiseren van de com poort. Ik zal er eens naar kijken. ;)

Nightrider met afterglow ga ik ook wel eens proberen denk ik ja.
Ook weergeven van geheugengebruik en CPU gebruik.
Nog ideeen?

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 18:04:
[...]

Nice... het eerste progie waar je zelf de led stand kan bepalen...
Ik heb de ledbars van Lonert hier naast me liggen en daar werkt je proggie iig op...
Ze hebben dus 32 leds elk en omdat jou prog van 40 uit gaat worden de eerste 8 ledjes van ledbar 2 de laatste 8 ledjes van led bar 1 zeg maar maar geeft dus aan dat t werkt gewoon...

Heb je al een knightrider effectje???
Die wil nog wel een keertje hebbe.

Keep the good work up :Y)
Not yet, maar ik zal vanavond een versie klaarzetten waar je het aantal leds per bar kan instellen. En het aantal bars... :Y)
Belgar schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 11:13:

@AdLentis

Ik heb ook een virtual ledbar geschreven. Ik heb echter een makkelijkere benadering gekozen door de data door een "named pipe" te schuiven naar een ontvangend programma. Daar zowel de COM aansturing als named pipes via CreateFile gaan is het programma tot de laatste regel letterlijk hetzelfde. Gebruik maken van virtuele comports is natuurlijk wel veel leerzamer :)
In dit geval niet echt, ik heb die virtuele COMpoorten (Trial) ook maar gedownload. :P Dat named pipes geneuzel ga ik ook ff fixen, is wel handiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Genoeg ideeen alleen niet de programming skilz :( om deze uit te voeren.

Het zou handig zijn als je naast de LED boxjes ook een intensiteits boxje zou plaatsen, zodat je ieder LEDje afzonderlijk kan worden ingesteld en daarna de zaak kan laten scrollen, up en down.

Als extra zou je ook nog een fade on/off iod. kunnen maken zodat ieder led naar zijn ingestelde waarde up-fade of down-fade (de aangevinkte LEDS) en als al deze LEDs zijn geweest loopt het weer af.

zie afb. voor wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://project.photons.nl/64ledbar/ontwerp.jpg
/me fear my photoshop skilz

Dit is een soort tool dat ik (en anderen) zou kunnen gebruiken om een RGBLED versie te ontwerpen :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Update staat klaar :)

[ Voor 12% gewijzigd door AdLentis op 20-11-2004 23:38 ]

• Corpse2
Update: http://studwww.ugent.be/~pspeybro/ledbar/ledbar.html

Afterglow optie toegevoegd })

keep trying...

Verwijderd

Ik zie geen verschil in het programma, zelfde grootte, naam en interface als ledbar64-1.exe
Bovendien zie ik ook geen afterglow, verkeerde versie geplaatst :?

Verwijderd

Herstel :*) via je webpagina downloadde de laatste twee links beide ledbar80-1.exe
(op mijn pc) 8)7
In de broncode zag ik echter ledbar-2.exe staan. Deze ff rechtstreeks via de URL invoer gesponsd en deze werkt prima :)

Nu nog het heen en weer looplichtje (nightrider 4) met afterglow :9~
Zodra de intensiteit per led is in te stellen ga ik aan de slag met een RGB versie :p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:42:
Herstel :*) via je webpagina downloadde de laatste twee links beide ledbar80-1.exe
(op mijn pc) 8)7
In de broncode zag ik echter ledbar-2.exe staan. Deze ff rechtstreeks via de URL invoer gesponsd en deze werkt prima :)

Nu nog het heen en weer looplichtje (nightrider 4) met afterglow :9~
Zodra de intensiteit per led is in te stellen ga ik aan de slag met een RGB versie :p
wooops, is in orde nu.
Inderdaad, de heen en weer is de beste, maar om die met afterglow te doen is wat moeilijker.
Als je een algoritme in pseudocode kan verzinnen, be my guest :+

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien iets voor dit project om de MAX232>com1 te vervangen voor deze USB poort die zich binnen Windows gedraagt als een gewone com poort zodat er geen aanpassingen hoeven te worden gemaakt in de bestaande software.

Bovendien zet deze USB adaptor de ze serieele signalen direct om op TTL niveau zodat de MAX232 overbodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:12:
Misschien iets voor dit project om de MAX232>com1 te vervangen voor deze USB poort die zich binnen Windows gedraagt als een gewone com poort zodat er geen aanpassingen hoeven te worden gemaakt in de bestaande software.

Bovendien zet deze USB adaptor de ze serieele signalen direct om op TTL niveau zodat de MAX232 overbodig is. :)
Ik vind heb vrij prijzig 50 pond

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:12:

In de inkoopactie kit zit dit allemaal ingebouwd! :)

En daarnaast stukken goedkoper :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant, schema's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie nu pas dat dit topic nog steeds actief is.
Ik ben zelf ook van plan om wat (simpele) dingen te schrijven voor deze bar. Maar mijn programming skills wat betreft IO en zo is niet echt heel goed te noemen, dus zouden jullie mij een beetje op weg willen helpen door mij wat source code te mailen naar nopi_k [at] hotmail.com?
thx.

edit: Ja idd was ik vergeten ik wilde c++ gaan gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:27:
Ik zie nu pas dat dit topic nog steeds actief is.
Ik ben zelf ook van plan om wat (simpele) dingen te schrijven voor deze bar. Maar mijn programming skills wat betreft IO en zo is niet echt heel goed te noemen, dus zouden jullie mij een beetje op weg willen helpen door mij wat source code te mailen naar nopi_k [at] hotmail.com?
thx.
beetje flauw, maar:

http://msdn.microsoft.com...ileio/base/createfile.asp

&

http://msdn.microsoft.com...fileio/base/writefile.asp

Staat eigenlijk alles wat je van IO moet weten om het aan de gang te krijgen. Je geeft niet aan welke programmeertaal, maar deze 2 API calls werken altijd. Deze twee commando's is alles wat je moet weten bij 1-weg communicatie.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Laatst online: 01-10 15:02

NielsNL

DigiCow

Is / wordt het ook mogelijk de bars met Visual Basic aan te sturen? Want mijn andere talenkennis is nihil.
Bij mij komen de bars voorop m'n auto, dus incl. knight-rider en andere effecten.
En ik zal zeker het tooltje posten als het af is.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
NielsNL schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:37:
Is / wordt het ook mogelijk de bars met Visual Basic aan te sturen? Want mijn andere talenkennis is nihil.
Bij mij komen de bars voorop m'n auto, dus incl. knight-rider en andere effecten.
Dat is hier uitgelegd door iemand, maar ik heb het niet getest. Ik vermoed dat het wel zal werken.
http://gathering.tweakers...message/21092977#21092977

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
NielsNL schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:37:
ik zag laatst op tv iemand die werd aangehouden door de politie omdat hij zo'n knightrider ding had, schijnen ze niet leuk te vinden :X
offtopic:
nederland, vrij land.........mag niet eens lampjes onder je motorkap gooien :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
Mag inderdaad niet nee.
Zal volgens hun teveel afleiden. Zo waren vrachtwagens met teveel lampjes ook al aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, wanneer worden de prints opgestuurd van de inkoopactie? Ik heb deze namelijk besteld als een deel van mijn eindwerk. en zou zo snel mogelijk willen gaan testen en uitmeten.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook eindelijk alle onderdelen binnen. (jaja ik weet het een beetje laat :P )
Had nog ff een vraagje:
Ik las hier ergens dat die weerstandsnetwerken een gnd heeft welke is dat en waar moet ik die precies zetten? (het pootje met een stip waarschijnlijk? en die moet dan aan de kant van de seriele poort?) en dan moet ik dus het pootje aan de andere kant afknippen aangezien er 5 pootjes zijn.
En:
ff voor de zekerheid, hoe moeten de LEDjes erop?
moet de - naar de weerstandjes lopen of naar de ic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
Op dit tekeningetje wordt enigzins uitgelegd hoe het weerstandsnetwerk erop moet.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/controllerboard_small.jpg

Ground zou inderdaad die met het bolletje moeten zijn.

De leds moeten met de + naar de ic en de - naar de weerstanden. Volg de baantjes in het schema van de ledbars maar eens naar de connector en kijk waarmee het overeenkomt op de controller. Het zou mooi naar de gound moeten gaan. De ic gaat afhankelijk van de inhoud van de registers 0 of +5V leveren.

keep trying...

Verwijderd

^^ thx

Ik heb nu alles gesoldeert.
Alleen als ik de pic wil gaan proggen krijg ik hetzelfde probleem dan sommige mensen al eerder in dit topic hadden (error Failed to program code!). Heeft iemand daar nog een oplossing voor gevonden? Of dingen die ik nog kan proberen?

Verwijderd

Euhm wanneer wordt alles opgestuurd naar mensen uit Belgie van de inkoopactie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:28:
^^ thx

Ik heb nu alles gesoldeert.
Alleen als ik de pic wil gaan proggen krijg ik hetzelfde probleem dan sommige mensen al eerder in dit topic hadden (error Failed to program code!). Heeft iemand daar nog een oplossing voor gevonden? Of dingen die ik nog kan proberen?
vele pagina's terug....
Corpse2 schreef op maandag 17 mei 2004 @ 17:25:
Eindelijk is het me gelukt om iets in de pic te bakken. Het probleem bleek te ontstaan bij de 74HCT573 chip van de programmer. Bleek dat ik de mm74HC573 van fairchild had gebruikt, dus HC ipv HCT 8)7 . Ik heb deze nu vervangen door een HCT van Texas instruments en nu steekt hij het hele programma erin met FPP.

Alleen is er nog een klein dingetje: het config-word dat in de hex-file zit is 3DCA, maar hetgeen hij wegschrijft is 3FCA :? . Weet iemand of dit normaal is of problemen gaat opleveren bij de verdere werking.
Die laatste opmerking ivm dat configword heeft tot nu toe nog geen problemen gegeven.

Ook mag de draag van de programmer best niet te lang zijn.

Die chip was bij mij het probleem, wie weet heb je per ongeluk dezelfde fout gemaakt. Anders weet ik het ook niet. Ik heb alleszins lang met allerlei pic-software zitten klooien vooraleer het in orde was.

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 12:39:
Dit is handige software om de printjes te testen zeg, erg mooi gedaan :)

Alleen werkt deze software bij mij pas als ik eerst het VUMeter.exe een keer draai en dan stop.
Waarschijnlijk initialiseerd jou software de COM poorten niet of anders?

In elk geval draaid het perfect zoals je ziet, alleen mijn vriendin wordt er een beetje overspannen van als ze zo achter mijn LEDtopje werkt 8)7

[afbeelding]

Komt er ook een nightrider met afterglow zoals in de start topic, dat is echt het mooiste effect dat ik tot nog toe gezien heb.
Dat is nu opgelost denk ik. Het was inderdaad een probleempje met initialisatie van de com-poort. (met dank aan AdLentis _/-\o_ )
Er zitten ook al wat aftglow effecten in (behalve de laatste nightrider die uitgeschakeld is)
linkje

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Savage
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

ik heb nu ook alle onderdelen + de PCB's, maar nu heeft de vent van de lokale elektronica zaak me gewoon 4 weerstanden meegeven, ipv een weerstanden netwerkje, kunnen jullie me vertellen hoe ik die erop zet, aangezien ik iets las over het onderste pootje afknippen bij dat weerstands netwerkje ....

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
op deze afbeelding is het bovenste pootje van het weerstandsnetwerk de ground. Daar hangen alle weerstanden aan. (parallel) en de andere kant van de weerstanden gaan naar de 3 plaatsten eronder. Je hebt dus maar 3 weerstanden nodig: (uber ascii skills :P )
code:
1
2
3
4
5
6
7
o-----------
   |   |   |
   R   R   R
   |   |   |
o---   |   |
o-------   |
o-----------

Bij mij hadden ze ook weerstanden gegeven en ik zat toen ook met het probleem dat ik geen flauw idee had hoe een weerstandsnetwerk in elkaar zat.

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Savage

The_Savage

wEiRd

misschien nog een hele domme vraag, maar ik kon nergens vinden, hoe ik de ledbar met de controller verbind :S....

Welke kanalen aan welke enzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
goed verborgen in deze gigantische topic:
http://gathering.tweakers...message/19917581#19917581

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Savage

The_Savage

wEiRd

sebastius schreef op donderdag 05 februari 2004 @ 23:15:
Mensen, even een waarschuwing (eendje is te druk): Let op dat je molex met de RODE draad doorverbind, NIET de gele. Anders gaat het gruwelijk stinken. Dus als je de chips naar je toe hebt liggen, en de molex van je af, dan zit de rode draad LINKS.
omfg, wil je dat ALSTUBLIEFT op de frontpage zetten, in de startpost, dan overkomt andere mensen niet !!!!

:( elmo morgen nieuwe PIC bestellen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

en Kan iemand mij vertellen, hoe ik het .hexje in die PIC laad, ik heb nu IC-Prog, die hem ondersteund, maar ik krijg na verificatie een error @ 000h, is hij dan dus stuk ?

Edit, omfg, mijn progger hing nog geeneens aan mijn LPT poort 8)7 , maar ALSNOG doet hij het niet, en als ik een andere "programmer" kies bij IC-prog, zegt hij heel vrolijk "component succesvol geverifierd" , TERWIJL hij er helemaal niet aanhangt..... Waar DIENT die functie dan voor :P

Ik krijg een slap gevoel dat dit niet gaat lukken :O

[ Voor 57% gewijzigd door The_Savage op 06-02-2005 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Zo, de eerste alpha-versies van mijn software zijn getest, dus ik heb maar eens een leuk plekje op mijn website gereserveeerd. Daar is de software vanaf nu ook te downloaden. Er zit auto-update-functionaliteit in, dus updaten gaat super-eenvoudig. O-)

Zolang het een alpha-versie is ga ik nog geen support leveren. Pas als ik de boel zover draaiend heb dat het de naam beta verdient, mogen jullie vragen gaan stellen & features gaan requesten. ;) Voorlopig moeten jullie het doen met knightrider.

PS: Zodra de eerste final release is uitgekomen, zal de auto-update geen beta's meer downloaden, tenzij je dit specifiek aangeeft in je instellingen. :)

Met dank aan MR_WAZOO en KingMinos voor het testen!

[ Voor 14% gewijzigd door AdLentis op 22-03-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
jup, het werkt hier.

zou ik de manier waarop je de knightrider realiseert (algoritme) misschien eens mogen zien of ga je dat voor jezelf houden?

Ik heb trouwens de indruk dat het redelijk wat processortijd vergt (7% op mijn amd500 terwijl mijn proggie amper 1%).

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vet hoor..

Ik ben ook geinteresseerd in de muziek die er achter de filmpjes zit :)
Zou je wat titels op kunnen noemen?

bvd,
Wessel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

ga lezen!

[ ondersteboven, onderaan de pagina] hint: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/19704045#19704045
[ /ondersteboven, onderaan de pagina]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe maar rustig hoor? :S

Naja, iig bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Corpse2 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 02:26:
[...]

wooops, is in orde nu.
Inderdaad, de heen en weer is de beste, maar om die met afterglow te doen is wat moeilijker.
Als je een algoritme in pseudocode kan verzinnen, be my guest :+
Das best makkelijk.
Elke cycle zet je het ledje dat dan moet oplichten op 255, en laat je alle ledjes op het hele ding met 1 (of meer) in sterkte afnemen (waarbij je controleert of het dan niet <0 wordt natuurlijk).

Ff in (pseudo?) VB:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Public Const laatsteLed as Integer = 39
Public Const ledFadeOut as Integer = 10
Public knightRiderPositie as Integer
Public knightRiderIncrease as Integer

Sub Form_Load
knightRiderIncrease = 1
knightRiderPositie = 0
End Sub

Sub doeLedCycle(Reset as Boolean)
  Static i as Integer
  For i = 0 to laatsteLed
    LedIntensiteit(i) = LedIntensiteit(i) - Min(ledFadeOut,LedIntensiteit(i))
  Next i
  LedIntensiteit(knightRiderPositie) = 255
  knightRiderPositie = knightRiderPositie + knightRiderIncrease
  If knightRiderPositie > laatsteLed Then
    knightRiderPositie = laatsteLed-1
    knightRiderIncrease = -1
  End If
  If knightRiderPositie < 0 Then
    knightRiderPositie = 1
    knightRiderIncrease = 1
  End If
  stuurLedIntensiteitNaarLedbar()
End Sub

Waarbij 255/ledFadeOut = aantal ledjes in de staart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou je nog een grote post kunnen maken waar alles volledig in staat uitgelegt?? of een tutorial??
BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:40

ThunderNet

Flits!

Omdit topic toch weer wat actiever te krijgen :)
En omdat ik nu besloten heb om toch maar iets soortgelijks te maken.

Mijn plan, 32 blauwe leds, In mijn toetsenbord planten...
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/toboled.jpg
Leds van Ctrl tot Ctrl toets

Hier is te zien hoe ik het ongeveer wil hebben :)
Wat wil nou? toen ik poosje geleden m'n toetsenbord schoonmaakte, kwam ik er achter dat de bovenkant (wat zwart lijkt) dus gewoon doorzichtig is :) en op die manier zou je heel mooi serie ledjes eronder kunnen bouwen.
Het printplaatje zelf zou dus extern moeten, maar de ledjes en shiftregisters zouden wel in het toetsenbord zelf kunnen.

Daarom wou ik dus aansluiting maken achterop het toetsenbord, met een stekker (zodat ik hem kan afkoppelen) het blijft een draadloos toetsenbord natuurlijk :P Dus wil ik 'm ook draadloos kunnen gebruiken (led's hoeven dan niet te werken)

maar goed :) ik heb zelf geen Eagle, dus ik kan moeilijk die prints bekijken. Dus als iemand ze misch. voor me in een jpg/bmp/png zou kunnen opslaan :) graag.

Ik heb in principe alle onderdelen dus in huis (shiftregisters, sp232, en de latch)
daarnaast had ik nog een vraag, ik heb de luxe dat ik kan kiezen welke PIC ik wil gaan gebruiken.
Welke is het beste te gebruiken voor dit doel?:
  • Pic 16F628 (wordt in deze howto gebruikt)
  • Pic 16C765 (ingebouwde USB dacht ik?)
  • Pic 16C745 (ook USB??)
  • Pic 16F870
Hopelijk kan iemand me stukje verder op weg helpen :) maar dan vooral met de prints :)
Daarnaast maak ik dus versie met 32 leds :9 en in principe 6 of 7 bits aansturing is ruim voldoende (64/128 lichtintensiteiten)
Uit eindelijk wil ik natuurlijk zelf de software ervoor schrijven :9

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

iemand? O-)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Die USB programmeren voor die Pic jes valt nogal tegen... ik ben er al best wel lang mee bezig. Parallel en of serieel is veel makkelijker te programeren. Maar heb je die pic wel nodig? Kan je het niet veel simpler met de parallelle poort en schuifregisters doen? 32 leds en 30 refreshes per seconden = 960 bit/s dus dat kan makkelijk.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
usb kan dan wel tegenvallen, maar als je een btj moderne pc hebt heb je al geen paralelle en seriële poorten erop ziten. alles wordt tegenwoordig USB, dus als je iets maakt wat je in de toekomst ook nog aan wil sluiten zou k toch usb kiezen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23
eagle kun je gewoon gratis downloadne hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brada
  • Laatst online: 22-02 15:28
Kan dit ook als een soort equalizer maar dan zonder geluids-regeling. Dus meerdere van zulke led bars naast elkaar. En dat dan ansluiten op mijn geluidskaart o.i.d.? Software schrijven kan ik alleen helemaal niet. Dus hopen dat dat progje er uiteindelijk wel komt.

EDIT:
Dus zoiets: http://www.addictivesoft.com/images/equalizer-snapshot.gif maar dan nog meer kanalen ervoor gebruiken en met leds natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door brada op 28-06-2005 18:27 ]

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, er is een programmaatje dat de equalizer gegevens van winamp kan aftappen en die kun je dan misschien met een visual basic programmaatje op je ledbalke laden, ik gebruik het ook voor mijn led kubus, de response kan beter maar is zeker niet slecht, het is te vinden op deze site: http://www.softwarecave.com/ klik dan op 'free tools' rechtsonderin en dan onderaan, winamp vblink, misschien dat je daar wat mee kan, want zelf een equalizer bouwen met deze balkjes is nogal lastig, misschien dat je daar beter deze link voor kan gebruiken: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou het niet iets zijn om hier een tutorial van te maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 22:08:
Nou, er is een programmaatje dat de equalizer gegevens van winamp kan aftappen en die kun je dan misschien met een visual basic programmaatje op je ledbalke laden, ik gebruik het ook voor mijn led kubus, de response kan beter maar is zeker niet slecht, het is te vinden op deze site: http://www.softwarecave.com/ klik dan op 'free tools' rechtsonderin en dan onderaan, winamp vblink, misschien dat je daar wat mee kan, want zelf een equalizer bouwen met deze balkjes is nogal lastig, misschien dat je daar beter deze link voor kan gebruiken: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/30
je kan natuurlijk ook een FFT berekening laten uitvoeren met een pic, alleen denk niet dat een pic daar snel genoeg voor is om een realtime view te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ghannes schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 18:12:
eagle kun je gewoon gratis downloadne hoor
Dat heb ik geprobeerd :)
alleen de eagle files die hier in het topic worden aangeboden :) die gaan niet werken. Die kun je namelijk niet met de gratis variant van Eagle openen :) jammer maar helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
En dat is dus ook meteen mijn probleem, iemand hier met de officiele versie die de sheets wil afdrukken? tegen betaling natuurlijk ;)

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
probeer deze eagle files eens: ledprint + controller :)

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
*Neemt aanloop KICK
En dat heb ik geprobeerd.
Ik heb de printen ge-etst op school, en daarna ben ik de onderdelen gaan halen.

Pricelist
- voor de shift registers was ik 1,50 P/s kwijt.
- de max232 had ik ooit gesampled
- de 74hct573 koste 1,20
- de Pic16f628A had ik nog van een (mislukt) projectje
- weerstanden 5cent P/s
- IC voetjes 25cent P/s

rest had ik ongeveer thuis gevonden.

Ik ben begonnen met het solderen en de controllerprint is zo goed als af.
Afbeeldingslocatie: http://img350.imageshack.us/img350/5081/dscf00503fp.th.jpg

Ook ben ik al bezig geweest met 1 van de Led barren. Alleen de leds er nog op zetten.
Nu ben ik daar zo mee klaar en wil ik het laten werken. Maar het probleem zit hem in het proggen van het IC. Er zit een progger op de controller maar hoe sluit ik die aan :Y)

Ik ben nu niet een super-electroman en dat is het enige probleem waar ik nu op stuit. Ook kan ik negens vinden waarvoor de fan header(3pen) voor wordt gebruikt.

Hij loopt van de +12 van de molux naar IC enzo

de rest moet wel uit te vogelen zijn en ik zal zeker het resultaat posten.
Foto van de IC's
Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/3362/dscf00521iu.th.jpg

En de LEDbar
Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/7686/dscf00498hw.th.jpg

en ik las verderop
[qoute]
Mensen, even een waarschuwing (eendje is te druk): Let op dat je molex met de RODE draad doorverbind, NIET de gele. Anders gaat het gruwelijk stinken. Dus als je de chips naar je toe hebt liggen, en de molex van je af, dan zit de rode draad LINKS.[/quote]

wat word hiermee precies bedoeld?
zit het zo dus goed?
Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/333/dscf00540ec.th.jpg

Volgens mij wel, maar nieuwe IC's kosten >20 euro en dat wil ik graag besparen.

Verder wil ik wel wat zien van de mensen die dit allemaal hebben gemaakt en of er nog wat aan sofware gebakken is?

Ook resultaten van mensen van de inkoop actie?
Zo dat was ik weer :*)

[www.ganzz.nl]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste