Bron nu.nlVirusscanners laten steekje vallen
Uitgegeven: 7 januari 2004 14:24
DEN HAAG - Antivirusprogramma's onderscheppen lang niet alle virussen op de computer. Dat meldt de Consumentenbond woensdag naar aanleiding van een onderzoek naar virusscanners.
De Consumentenbond heeft samen met de Britse consumentenorganisatie Consumers Association de in Nederland verkrijgbare antivirussoftware en gratis programma's van internet getest. Uit het onderzoek blijkt dat virusscanners vaak een steekje laten vallen. Trojaanse paarden, virussen die zijn vermomd als gewoon programmaatje, komen de computer bij enkele pakketten makkelijk binnen.
De gratis antivirussoftware AVG laat vier van de vijf Trojaanse paarden door en het programma Norman laat de helft door. Als extra test heeft de bond geïnfecteerde Word-bestanden laten controleren en werden bestanden met virussen gedownload. De virusscanner Avast stond het downloaden van virussen gewoon toe. De bekende programma's McAfee, Norton en Kaspersky kwamen wel goed uit de test.
De Consumentenbond heeft acht losse virusscanners onderzocht, drie losse firewalls en vier bundels met beide soorten software.
In eerste instantie moet ik wel zeggen dat ik niet al te veel vertrouwen in de IT kennis van de Consumentenbond heb.
Tja verbaast me niet zo veel met alle trojans/spyware zooi die de laatste tijd hier op GoT voorbij komt. Krijg ook het idee dat ieg Norton ook wel eens wat steekjes laat vallen (gezien de topics hier).
Hebben jullie ervaringen met virussen/trojans die niet door je scanner gedetecteerd werden? En welke scanner was dat?
Bij mijn oude werkgever werd veel gebruik gemaakt van Norman Antivirus, maar daar heb ik toch best wat negatieve ervaringen mee opgedaan. Getuige ook de uitkomst van bovenstaand stuk.
Ik persoonlijk (thuis) nog nooit met Norton AV, maar ligt misschien ook aan je manier van surfen en mails openen etc.
@Schouw (of iemand anders die het weet): weet jij een site waar virusscanner vergelijkingen worden gedaan op "prof" niveau?