[RAID] Welke config is de beste voor fileserver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik ben nu al een tijdje bezig met het bouwen van mn servertje, maar ik ben nog steeds niet uit over hoe ik de data opslag wil gaan aanpakken. ik zit nog steeds met een hoop vragen, en teveel opties :( ook het naslaan van meerdere topics op GOT + FAQ en zoeken op inet heeft me niet veel wijzer gemaakt....

de situatie:

ik ben bezig met een fileserver voor thuis en om soms eens mee te nemen naar lans. de eisen die ik aan dit project gesteld had waren:

- backup op recordable media moest verleden tijd zijn (zal wel niet)
- RAID om de data (veilig) op te slaan
- 1Tb opslag capaciteit
- niet te duur (is ie nu al)

misschien weten jullie al over welke pc het gaat, het betreft mn servercube (ex-CIP)

config:

mobo: Gigabyte GA7-NNXP
CPU: AMD Athlon XP 2500+
Ram: 2x 256MB PC3200 Twinmos (dual channel)
VGA: Club3D Radeon 9000 Pro 64Mb
HDD: combi van 2x S-ATA en 4x P-ATA, Maxtor en Seagate (huidige config, worden 10 stuks totaal)
PSU: 2 Zalman 400Watt voedingen

niks getweaked, nix geclocked :P

het probleem:

ik wil mijn data veilig opslaan, en bij voorkeur op een methode die voor een thuis-pc nog enigzins haalbaar is (dus geen dure SCSI kaarten en schijven)
het moederbord zelf heeft zelf al 2 RAID controllers onboard, een 2-poorts S-ATA controller van Silicon Image (Sil3112) en een P-ATA controller van Gigaraid. (Raid 0, 1, 0+1, jbod, maximaal 4 schijven)

nu kan ik dus maximaal 6 schijven aansluiten, 2x Sata in Raid-1, en 4x Pata in Raid-0+1 (redundancy is het belangrijkste in dit verhaal) het doel is dat deze PC minimaal gebruik maakt van 10 harde schijven.

maar de schijven die aan de gewonde IDE kanalen hangen kan ik dus niet in raid laten draaien, tenzij ik hier de software raid gebruik van w2k server (het huidige OS)

wat weet ik al?

- SCSI oplossing is te duur voor dit project
- S-ATA RAID-5 Kaarten zijn bijna allemaal 64-bits PCI :(
- 64-bits PCI kaarten passen soms op een 32-bits PCI, maar is ernstige bottleneck
- Raid kaart bijprikken is meestal geen probleem als je al onboard Raid hebt
- mirroring en striping is meestal geen probleem om softwarematig uit te voeren

de vragen:

- hoe betrouwbaar is software Raid-5 van w2k server? (cpu load is niet echt van belang)
- is in geval van een herinstalatie van het OS de raid-5 partitie nog benaderbaar naderhand?
- indien betrouwbaar, is het misschien niet beter om de schijven die op de P-ATA Raid controller softwarematig in Raid-5 te laten draaien? (totale schijfruimte is ook belangrijk)
- is het aanschaffen van een Raid controllerkaart die Raid-5 aan kan niet een betere investering? (moet kunnen draaien op een 32bits - 66Mhz PCI slot - PCI 2.2 compliant)

Opties:

dit zijn de opties die ik voor ogen had:

optie 1: onboard Raid controllers gebruiken en de rest voor zover mogelijk onder software raid-5 laten draaien
- Sata Raid: 2x 160Gb in Raid-1
- Pata Raid: 4x 160Gb in Raid-0+1 (zonde!)
- IDE0 en IDE1: os op primaire partitie, de rest in Software Raid-5 gooien

optie 2: een extra Raid-5 controller aanschaffen en daar 4-7 schijven aan hangen en alleen de S-ata Raidcontroller er nog bij gebruiken + een gewone disk voor het OS.

optie 3: nog een Raid-1 controller erbij kopen en zoveel mogelijk in Raid-1 gooien, hiermee wordt de doelstelling van 1Tb opslag niet gehaald en ben ik eigenlijk erg geldverkwistend bezig.. :|

optie 4: vergeet deze onzin en ga maar weer mooi op DVD+/-R backuppen... ik begin het te overwegen...

wie kan me adviseren wat ik het beste kan doen? aan de ene kant overweeg ik de aanschaf van een losse Raid-5 controller, maar aan de andere kant is dit zinloos als software Raid-5 betrouwbaar genoeg is... als geen van beide echt een goede optie is, moet ik dan maar gaan voor Raid-1 en de beperkte opslag capaciteit maar voor lief nemen? of toch maar weer over op het avondje in de week wanneer ik mn backups aan het branden ben? (liever niet meer) ik kom er zelf niet meer uit en wat advies van een deskundige op dit gebied is zeker gewenst.

alvast bedankt!

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

64 bit PCI kaarten kan je zonder problemen in een 32 bit pci slot steken. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat die kaart daad werkelijk op het board past, en niet tegen capacitors, connectoren e.d. aanstoot.

Ik zou een Promise SX4 (ongeveer $170 in de VS of 239 Euro volgens pricewatch) kopen en 4 x 160GB via SATA-naar-PATA converters aansluiten en een raid-5 creeren. Je hebt alleen een single-sided dimm nodig, maar een 64MB PC133 (ecc lijkt mij best) kost een habbekrats.

En voor meer ruimte zou je een 2e kunnen installeren.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het "64-bit kaart in 32-bit slot is ernstige bottleneck"-argument snap ik niet helemaal. Die Silicon Image-controller waar je het eerst over had hangt ook aan 32-bit 33MHz PCI en is dus bij wijze van spreken een net zo'n grote bottleneck als een RAID-adapter met 64-bit PCI op een 32-bit 33MHz bus.

Het probleem met je budget is het aantal schijven dat je wilt gaan gebruiken. De enige intelligente adapter die een beetje betaalbaar is voor thuisgebruikers is de Promise FastTrak S150 SX4, maar die heeft slechts vier poorten. De goedkoopste adapter met zes poorten is de LSI MegaRAID SATA 150-6 met een prijs van 480 euro. Voor 8-poorts betaal je minimaal 620 euro.

Ik heb wel zo mijn twijfels of het verstandigis om een RAID 5 array van 1 terabyte te gebruiken. Je kunt het beter opdelen: originele data op een array en backups op een andere. Als je array stuk gaat ben je anders alsnog al je data en backups kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
met die bottleneck bedoel ik dat de array die op die kaart zit niet echt goed tot zn recht komt op een 32-bits PCI slot, maar gezien de taak die het beestje moet verrichten is dat nog een reëele optie. ik heb zelf nog weinig ervaring met losse raid controllers, en misschien is die bottleneck die ik verwacht ook helemaal onterecht. en ik was van plan om met meerdere arrays te gaan werken, en met voorkeur nog een Raid-1 array voor het OS. met de S-ATA Raidcontroller kan ik wel installen, maar booten ho maar... de Gigaraid controller moet ik nog proberen, maar ik heb een gebrek aan vrije schrijfruimte om dat even te proberen. ik zal dat promise kaartje eens wat beter gaan bekijken, dat lijkt me wel een geschikte kaart toe. de 6 poorts versie van LSI is ook een optie, maar de prijs staat me een beetje tegen. iig bedankt voor de feedback alvast!

iemand ook ervaringen met software Raid-5? als iemand daar ervaringen mee heeft, zou ik dat ook graag willen weten :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 23:04
Ik heb zelf niet zo gek lang geleden ook nog een software raid-5 onder W2K overwogen... Ben uiteindelijk van het idee afgestapt, omdat je voor software raid-5 onder windows sowieso dynamische disks moet aanmaken! Na enkele bar slechte ervaringen met dynamische disks die ineens niet meer gelezen werden door m'n OS, leek mij dit dus een stevig argument om géén software raid-5 te gebruiken.

Ook als je een herinstall doet van je windows schijnt het een enorme miserie te zijn om je dynamische disks te importeren... ik heb het zelf nog nooit gedaan, elke dynamische disk die ik tegenkom converteer ik asap naar een basic disk :P In ieder geval is er een reëel risico dat je ALLE data kwijt bent na een reinstall, omdat windows lastig doet met je dynamische disks.

Als oplossing voor je probleem lijkt mij een nieuwe raid-5 controller het beste. Bijvoorbeeld de highpoint rocketraid 1820 (8-ch SATA, RAID 0, 1, 5, 10 and JBOD). Als drives gebruik je dan 7 of 8x Seagate Barracuda 7200.7 160Gb SATA. (let wel op, deze durven irriterende calibratiegeluiden maken...)

Een andere interessante controller is de Highpoint Rocketraid 454. Heeft 4 PATA channels, max 8 drives dus. Ondersteunt ook raid-5.

Probleem met beide highpoint controllers is echter hun beschikbaarheid :( Waarschijnlijk zal je ze in de US moeten halen, of misschien in Duitsland ergens. Qua prijs zit je dan in ieder geval beter als met Promise of 3Ware kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

subsonik schreef op 07 januari 2004 @ 01:50:
Ik heb zelf niet zo gek lang geleden ook nog een software raid-5 onder W2K overwogen... Ben uiteindelijk van het idee afgestapt, omdat je voor software raid-5 onder windows sowieso dynamische disks moet aanmaken! Na enkele bar slechte ervaringen met dynamische disks die ineens niet meer gelezen werden door m'n OS, leek mij dit dus een stevig argument om géén software raid-5 te gebruiken.

Ook als je een herinstall doet van je windows schijnt het een enorme miserie te zijn om je dynamische disks te importeren... ik heb het zelf nog nooit gedaan, elke dynamische disk die ik tegenkom converteer ik asap naar een basic disk :P In ieder geval is er een reëel risico dat je ALLE data kwijt bent na een reinstall, omdat windows lastig doet met je dynamische disks.
Raid 5 heb ik geen ervaring mee
maar ik heb wel heel lang 2 sw-raid0 arrays gehad in mijn ftp gehad.
(nu nog 1)

Mijn ervaring daarmee was dat het best wel werkbaar was.
Win 2k vaak genoeg opnieuw ge-installeerd.

Alleen is het handig om ze daarna per paar terug te zetten, aangezien windows ze bij het herkennen niet altijd goed uitelkaar houd,,,

Ik ga binnenkort naar 4 dezelfde schijven halen, misschien dat ik dan ook over stap op raid5.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
subsonik schreef op 07 januari 2004 @ 01:50:

................

Als oplossing voor je probleem lijkt mij een nieuwe raid-5 controller het beste. Bijvoorbeeld de highpoint rocketraid 1820 (8-ch SATA, RAID 0, 1, 5, 10 and JBOD).

.................
bedankt voor het delen van je ervaringen, dat streept de optie software Raid nu definitief weg :) ik ga dan maar eens op zoek naar een andere controller, een 6 poorts S-ATA of 4 poorts P-ATA zou de oplossing zijn.

maar kaarten zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/product/images/FTS150SX4-web.jpg (Promise Fasttrack S150 SX4)

passen helaas niet lekker in mn case, tenzij er S-ATA kabels zijn met een haakse connector :( het moederbord ligt plat in de kast, en er zit nog maar 2,5-3 CM ruimte tussen het dak en deze kaart...

iig, ik ga eens kijken wat er allemaal pcies te koop is en voor welke prijs. ik ben er nu al uit dat Software raid niks gaat worden, dus nu maar op zoek naar een kaart die bij mijn bak en beurs past :)

edit:

deze kaart zou nog net passen:

Afbeeldingslocatie: http://www.lsilogic.com/images/lsi2004/products/storage_adapters/raid_adapters/sata/megaraid_sata_150_4.jpg (LSI MegaRAID SATA 150-4) (€ 314,-)

en de 6-poorts versie kost € 401,- ik denk dat ik die maar ga nemen, voor de meerprijs kan je het haast niet laten 8) ik zal nu uitzoeken of deze nét wel of nét niet past.. hij iig in een 32-bits slot. anders kom ik uit op een 4-poorts kaart van adaptec of 3ware voor hetzelfde geld als die 6-poorts LSI.

[ Voor 16% gewijzigd door FiXeL op 07-01-2004 20:16 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
(offtopic)

iemand ervaring met deze shop? http://www.scsi4me.com/

tis een amerikaanse webshop die ook nog in de pricewatch stond, maar geen survey. ik wil die 6-poorts LSI daar halen, want daar kost ie exclusief shipping maar $ 355,- = € 281,- dat scheelt nochal als je het vergelijkt met Maxcom ( € 401,- )

als je 20 euro shipping costs hebt, dan scheelt het maar liefst 100 euro! 8)

(dat is als de douane je niet pakt dat is)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op 07 januari 2004 @ 21:10:
(offtopic)

iemand ervaring met deze shop? http://www.scsi4me.com/

tis een amerikaanse webshop die ook nog in de pricewatch stond, maar geen survey. ik wil die 6-poorts LSI daar halen, want daar kost ie exclusief shipping maar $ 355,- = € 281,- dat scheelt nochal als je het vergelijkt met Maxcom ( € 401,- )

als je 20 euro shipping costs hebt, dan scheelt het maar liefst 100 euro! 8)

(dat is als de douane je niet pakt dat is)
femme besteld daar wel eens, vraag eens aan hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
ah, dank je! _/-\o_

ik zal em gelijk ff mailen :)

(edit:)

hij heeft zn email adres niet in zn profiel te staan... naja, maar hopen dat ie hierlangs surft :)

[ Voor 52% gewijzigd door FiXeL op 07-01-2004 22:05 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Mijn ervaring met software raid5 mbt tot veiligheid is erg goed. Ik heb mijn server al een paar keer opnieuw geinstalleerd en zelfs de overstap van 2000 naar 2k3 gemaakt en mijn software raid 5 array werkt nog steeds.

Het enige waar ik wel mee kamp is dat de lees en schrijf performance erg laag is (40MB/s read en write totdat het geheugen vol is (1gig sdram) en dan verder met 14MB/s), maar dit kan ook aan mijn mobo liggen het is namelijk een via KT133a welke bekend staat om zijn erg brakke pci bus. Alle schijven zitten apart op een IDE bus (1 schijf via soutbridge controller en 2 via HPT370 onboard controller), de langzaamste schijf is 80 gig 5400RPM en de snelste 80 gig 7200RPM 8MB cach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

SCSI4me is wel te vertrouwen. Ik heb er besteld zowel bij betaling met credit-card via eBay + Bidpay als via bankoverboeking. Bij één van de drie bestellingen is het een keer fout gegaan omdat ze de verkeerde controller hadden opgestuurd. Die heb ik toen terug gestuurd waarna ik alsnog de juiste controller ontving.

De makklijkste manier van bestellen is via hun eBay auctions (zoek op seller 'scsi4me') omdat je dan met credit-card kunt betalen via Bidpay.com.

Hier is de veiling van de 150-6 voor de Buy It Now-prijs van 359 dollar: http://cgi.ebay.com/ws/eB...ory=11209&item=3068087916

Het meest betaalbare alternatief voor de MegaRAID SATA 150-6 is de 8-poorts RAIDCore RC4852 die in de VS verkrijgbaar is voor 365 dollar (volgens http://forums.2cpu.com/sh...ff2c61903c&threadid=46241 ). Nadeel is dat die controller nog erg nieuw is en dat er vrijwel geen gebruikerservaringen zijn. In de eerder gelinkte thread is iemand die hele behoorlijke RAID 5 benches haalt in ATTO (140MB/s write en 156MB/s read) danzij de cache van die controller. Als de cache goed functioneert zijn de RAID 5-prestaties vaak ook goed.

[ Voor 26% gewijzigd door Femme op 08-01-2004 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
ah dank je, ik zal die veilingen ook even afneuzen, wie weet scheelt dat nog meer :)

direct bij de shop bestellen kost $ 400,- inclusief verzending via UPS Express (2 tot 3 dagen) is $45. omgerekend is dat € 318,36. dat scheelt toch behoorlijk met de nederlandse shops :Y)

een 8 poorts controller is niet nodig, ik kan maximaal 10 disks kwijt in mn bak, en dat is dus 2 aan SATA raid-1, 2 aan PATA raid-1 en nog 6 op Raid-5. kan perfect!

[ Voor 24% gewijzigd door FiXeL op 08-01-2004 17:28 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hou er wel rekening mee dat er nog BTW overheen komt (wordt dan 380 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is software RAID onder Linux geen optie?
Zelfs onder Windows zou je gewoon eens kunnen herinstalleren om te kijken of dat nou wel of niet kan voordat je belangrijke data op de arrays zet.
Het scheelt in ieder geval bakken vol geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-09 13:42
Jij maakt een hele grote fout. Jij doet net alsof RAID een veilige methode is om je data veilig op te slaan. Maar dat is het absoluut niet.

In het geval van een flinke spanningspiek in je PC ben je alsnog _al_ je schijven kwijt (been there done that). Een RAID setup kan bijdragen aan de betrouwbaarheid van een systeem, maar is zeker _geen_ vervanger voor een
backup methode.

Of je doet perongeluk een verkeerde delete actie, je RAID controller wist alles wel van beide schijven hoor, wees daar maar niet bang voor. Of je wordt gehacked, al je zooi weg.. Er zijn virussen die al je MP3s deleten en door een exemplaar van het virus vervangen. RAID stopt het niet.

Als het bij jou draait om je backups dan moet je gewoon lekker DVDtjes blijven fikken. RAID != backup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Tozz schreef op 08 januari 2004 @ 23:43:
Jij maakt een hele grote fout. Jij doet net alsof RAID een veilige methode is om je data veilig op te slaan. Maar dat is het absoluut niet.

In het geval van een flinke spanningspiek in je PC ben je alsnog _al_ je schijven kwijt (been there done that). Een RAID setup kan bijdragen aan de betrouwbaarheid van een systeem, maar is zeker _geen_ vervanger voor een
backup methode.

Of je doet perongeluk een verkeerde delete actie, je RAID controller wist alles wel van beide schijven hoor, wees daar maar niet bang voor. Of je wordt gehacked, al je zooi weg.. Er zijn virussen die al je MP3s deleten en door een exemplaar van het virus vervangen. RAID stopt het niet.

Als het bij jou draait om je backups dan moet je gewoon lekker DVDtjes blijven fikken. RAID != backup!
je hebt hier een punt, maar denk je dat op DVD backuppen betrouwbaar is? ik gok dat omdat de data op een DVD nog compacter weggeschreven is, een dvd nog eerder rot is dan een cd (en ik kan hier zeggen been there, done that)
hoe goed je je schijfjes ook bewaard, ze hebben gewoon niet het eeuwige leven.
en ja, ik gebruikte alleen maar goede cdr's voor mn backups, en zelfs die kunnen na een jaar al rot zijn. ik maak al maanden geen backups meer van onbelangrijke data (lees films en mp3) en de raid array zal ook geen bedrijfskritische data bevatten. tis maar een thuisservertje :) en als alle disks in je array gaar zijn, dan weet je teminste dat je je zooi kwijt bent, dat is met mn cd mappen altijd een verassing :+

die spanningspiek kan opgevangen door een UPS, en natuurlijk houdt ie niet alles tegen, maar is al meer zekerheid. een delete actie zal niet zo snel per ongeluk gaan als je alle bestanden alleen lezen maakt, dan krijg je nog een prompt voordat er daadwerkelijk iets gewist wordt. en virussen en hackers? virussen komen binnen door niet zorgvuldig om te gaan met de mailtjes en andere zooi die je van het net plukt. ik check eerst de headers van mn mail op de mailserver voor ik überhaubt iets binnenhaal... ken ik je niet? - delete. atachment erbij waar ik niet om gevraagd heb? - delete. klinkt misschien erg hard, maar ik heb al 2 jaar niet meer een virus gehad, en dat wou ik graag zo houden. en hackers komen altijd wel een keer binnen, hoe goed je je lannetje ook dichtspijkerd. naja, hier kunnen we nog eindeloos over doordiscussieren maar geen enkele vorm van backup is 100% waterdicht.

de enigste zekerheid die je hebt, is dat je op een dag de pijp uit gaat :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maar dan is het geen backup meer. Een backup is een tweede kopie, terwijl dit gewoon over de data zelf gaat.
Ik denk trouwens niet dat de mate van CD/DVD rot afhankelijk is van de dichtheid. Verder heb je met zo'n array een grotere kans dat je alles in een keer kwijt raakt, met CD/DVDs heb je dat niet zo snel, tenzij echt alles zo snel verrot.

BTW, die cube ziet er wel gaaf uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-01-2004 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
thnx :)

een backup is het idd niet te noemen, en ik zal dus helaas belangrijke data toch moeten branden. op zich is de meeste data die op de server niet echt belangrijk, hij zal voornamelijk video, muziek en software opslaan. niet dat ik dit kwijt wil maar als dit onverhoopt wel gebeurd is dit geen ramp. de reden dat ik wil raid wil is omdat het vervangen van een schijf minder werk is dan een paar avonden achtereen cd's naar een verse schijf te sturen. (en ik gooi niet graag iets weg, tis een familiekwaaltje :P )
een andere reden is dat ik niet graag door mn mappen heen spit, en ik daarom zoveel mogelijk van mijn data on-disk wil hebben. dan kan ik via het netwerk overal bijkomen, en alles makkelijk weer vinden (wat bij 8-9 cd mappen wel eens anders is)

ik ga vanavond (en vannacht) nog wat klooien met de raid controllers die al onboard zitten. ik heb al eens een poging ondernomen om het OS op de S-ATA schijven te installen onder Raid-1, maar dit is toen niet gelukt. ik heb nu de nieuwste bios erop, dus ik zal het nog eens proberen (de bios die op het bord zat was buggy)
als dit niet lukt, dan zal ik het eens op de P-ATA controller proberen, en als ook dat niet wil, dan blijft ie op de primary master...

los van dit topic verder:

ik had in [server] sata raid vragen een ongepaste post neergezet, die omdat ik dit topic al geopend had, hier had moeten staan. :/
ik wil nogmaals mijn excuses hiervoor aanbieden, ik had het gepost omdat er enkele controllers besproken werden door Femme, en ik wou iets weten over een andere controller. BalusC vondt dit terecht erg opdringerig en ik heb daarom de bewuste post imiddels al verwijderd.

het ging over deze controller:

Afbeeldingslocatie: http://www.3ware.com/images/Serial-Farm.jpg (3ware Escalade® 8506 Series)

ik wou Femme zn mening weten over deze controller....

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Femme heeft ooit de 8500-8 gereviewed :)

Hier kun je zijn mening vinden: reviews: Vergelijking van intelligente Serial ATA RAID-adapters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt de backups een stuk veiliger maken als je twee RAID 5 arrays maakt, één voor je data en één voor de backups. Er hoeft weinig mis te gaan om een array om zeep te helpen (paar keer fout klikken in het BIOS of de management tool en alles is weg). Je hebt met twee arrays wel minder capaciteit maar je backups zijn vele malen veiliger.

De 3ware Escalade heeft een matige RAID 5 performance en een tamelijk hoge prijs. Ik zou eerder voor de 8-poorts van Adaptec of ICP Vortex gaan (of de 6-poorts MegaRAID). Die RAIDcore adapter is zoals gezegd ook een hele interessante. Wellicht kun je proberen om die uit de VS te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
2x raid-5 is voor thuisgebruik toch wel wat overkill ben ik bang, en dat valt ook buiten mn budget :+ het is inderdaad een stuk veiliger, maar de prijs is me dat niet waard. (ik heb wel een vaste baan, maar zo goed verdien ik nou ook weer niet ;) ) ik denk dat in mijn geval een enkele Raid-5 array die ik wel backup op DVDR beter betaalbaar is, ook al schiet ik dan mn doelstelling voorbij dat ik niet meer hoef te backuppen. de 3ware kaart heeft mn voorkeur ondanks de performance van zn voorganger. dit is omdat de poorten aan het uiteinde van de kaart zitten, en niet op de zijkant.. dit heeft te maken met de constructie van de kast:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Project-ServerCube/SC065-s.jpg

er zit gewoon te weinig ruimte bovenin om nog de SATA stekkers erin te prikken. en zover ik weet zijn er geen SATA kabels met een haakse connector... of ik moet ze zelf maken natuurlijk, maar ik weet niet of dat nou echt verstandig is...
PATA zou zonder meer kunnen, maar hoelang blijven die schijven nog beschikbaar?
iig, ik zal die raidcore ook nog even checken, en de ICP Vortex GDT8546RZ zou ook nog een optie zijn, maar die presteerde matig volgens je review.

naja, we zoeken nog even door... ik heb nog een paar weken voor mn volgende salaris binnenkomt, dus ik kan nog wel even sneupen :)

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1