Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
[laatste edit: 30-07-2006]

Aangezien deze thread nog steeds in leven blijkt, nogmaals een edit :)

Het probleem
De meeste harddisks uit de Barracuda 7200.7 en 7200.8 serie schijnen een smart zelftest uit te voeren wanneer de drive idle is. Dit veroorzaakt een gereutel / gekraak dat over het algemeen om de minuut, of om de 7 minuten lijkt te zijn. Dit is bijzonder irritant, zeker bij users met een stil systeem, aangezien het reutelen even luid is als normale seeks.

Hoe klinkt dat dan? Halfgaar maakte een geluidsopname: http://www.halfgaar.net/posts/2006-07/hdsound.zip

By the way: ik heb geen idee of 7200.9 en 7200.10 ook last hebben van dit fenomeen. Als iemand ervaring heeft, hoor ik het graag.

De oorzaak
De oorzaak dient gezocht te worden in het SMART systeem van de harddisk. De drives voeren om de 7 minuten een selftest uit, waarbij de eerste GB van de HD (waar normaliter het OS e.d. staat) gecheckt wordt op fouten.

De oorzaak ligt niet in de gebruikte controller, niet aan de interface (PATA/SATA), niet aan de hoeveelheid cache (2MB/8MB). Temperatuur schijnt ook geen rol te spelen (ik heb verschillende standen van m'n HDD fans geprobeerd, incl helemaal uit...).

De oplossing
De berichten van de onvriendelijke telefonische support zijn tegenstrijdig, iemand zei dat zo'n HD gewoon geRMA'd mag worden, en bij anderen zegt men dat het geluid normaal is. Lijkt mij stug dat je de HD mag RMA'en, het reutelen is "een feature, geen bug".

De oplossing: zorg ervoor dat je om de xx seconden diskactiviteit hebt. Bv. met MBprobe de temperaturen en voltages elke 30sec wegschrijven naar een logfile.

MidnightMotion heeft een progje gemaakt dat elke 39sec wat data wegschrijft, te vinden op http://people.zeelandnet.nl/gwittens/NoiseStopper.exe

Lijstje van reutelende 7200.7's:
halfgaar: 1x 120GB 8MB PATA - 58 raw error read rate
Caesartje: 1x 120GB 2MB PATA
subsonik: 3x 160GB 2MB PATA - 71, 63, 61 raw error read rate
subsonik: 2x 300GB 8MB PATA (7200.8), 1x 80GB 8MB SATA
DjGero: 2x 80GB PATA
xdc: 1x 120GB 2MB
Wannapuf: 1x 80GB - gestopt met reutelen na 3 maand

Lijstje van niet-reutelende 7200.7's:
subsonik: 1x 80GB 2MB PATA - 73 raw error read rate
Hamlet: 1x 120GB 2MB PATA
Thesilence07: 1x 120GB 8MB PATA
Nielson: 1x 120GB 8MB
AttiX.SkategoaT: 2x 40GB 2MB
mockingbird: 1x 120GB SATA
komakeef: 120GB 8MB PATA
timdeh: 1x 120GB 2MB PATA

Opmerking: ik heb het gevoel dat enkel de "grote" HD's de selftest uitvoeren, of dat de kans op selftest met een grote HD wel groter is. Ik vermoed ook dat veel users het reutelen gewoon niet horen, het is maar hoorbaar in een stille PC.

originele post:

Onlangs heb ik een aantal IBM 120GXP drives in m'n computer vervangen door stillere en betrouwbaardere Seagate Barracuda 7200.7 drives. De cuda's voldoen aan mijn verwachtingen, zijn heerlijk stil in vergelijking met de 120GXP's.

Spijtig genoeg hebben de cuda's de bijzonder vervelende gewoonte van regelmatig rare geluiden te gaan maken. Dit was ik al gewoon van sommige IBM 120GXP drives, maar bij deze ging het slechts om enkele seconden licht gezoem elke tien minuten. Bij m'n Seagate's gaat het om 10 seconden tot meer dan een halve minuut gezoem, gekraak en geratel, en dat ELKE MINUUT! :(

Je kan je voorstellen dat dit bijzonder irritant is als de rest van je PC behoorlijk stil is, en je op ongeveer 1m van die PC slaapt die 24/7 draait.

Het eigenaardige is nog dat de geluiden niet repetitief of voorspelbaar zijn zoals bij de IBM 120GXP serie. De ene keer is het een licht gezoem, de andere keer hevig gereutel. De ene keer duurt het een tiental seconden, de andere keer tot bijna een hele minuut. De geluiden treden ook niet altijd op, nu is het bijvoorbeeld al een hele tijd stil.

Mijn configuratie:

- ECS K7S5A + XP1800+ @ 1916Mhz + 1024DDR
- Promise ultra ata 100 kaart gemod naar fasttrak 100 raid kaart
- 2x Seagate Barracuda 7200.7 160Gb 2Mb in raid-1 op de fasttrak
- 1x Seagate Barracuda 7200.7 160Gb 2Mb als single drive op de fasttrak
- W2K pro

Wat ik al geprobeerd heb:

- het ligt niet aan virusscanners oid
- het ligt niet aan andere services of progs, het spul reutelt ook als de pc gewoon in bios staat
- het ligt niet aan de fasttrak raid kaart! De drives reutelen ook als je er enkel stroom opsteekt.

Heeft iemand enig idee hoe dit probleem veroorzaakt wordt, of wat er aan gedaan kan worden? Iemand met gelijkaardige ervaringen? Ik heb google uitgepluisd, de nieuwsgroepen ondersteboven gehaald en de site van Seagate uitgekamd, zonder resultaat... Ik ben ten einde raad.

[ Voor 56% gewijzigd door subsonik op 30-07-2006 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Heeft iemand enig idee hoe dit probleem veroorzaakt wordt,
Software, een of andere service in Windows ongetwijfeld. Start de machine maar eens in DOS en laat hem een uur aanstaan, gebeurt er waarschijnlijk helemaal niks :)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb 2 Baracuda 7200.2 schijven in Raid0 draaien in mijn systeem en ik hoor ze nooit calibreren.

Zet er anders een power op zonder een IDE kabel er aan, calibreren ze dan ook ?
Boot eens in dos met een dos bootdisk. Calibreren dan over? dan kan het een driver zijn of een instelling in Windows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Ik heb de 80 GB variant van die schijf en een Barracuda V van 40GB die allebei hetzelfde doen als jij zegt. Alleen ervaar ik het eerder als een zacht constant geratel wat bijna niet te horen is. Je moet dan echt in the middle of nowhere zitten om het te kunnen horen, ja ik heb 2 stille pc's.

Mijn gok is dat de schijven een soort van hardware matige maintenance doen tijdens het idle zijn, want inderdaad het komt niet door het OS dat de schijf begint te ratelen. Misschien valt hier wat aan te doen met een utility van Seagate, maar ik kan me er persoonlijk niet aan storen.

Overigens zijn het de beste schijven die ik ooit gehad heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat overclocken ivm die Promise kaarten een no go!
Je PCI bus draait nu over de 33 MHz heen (en daar heeft ie een hekel aan ;) )

En volgens mij is dat bordje redelijk oud en dat hij geen BUS lock heeft zoals huidige mobo`s (nforce2) + het waarschijnlijk ook nog een ge OCed Palomino core is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
Naast de IDE-RAID0 setting die ik heb (2x Maxtor 80 GB) heb ik een Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA.

Deze laatste schijf heb ik nu een aantal dagen, (nieuw gekocht) en nog geen geluid van gehoord, sterker nog, de Maxtor's komen boven het geluid van de Seagate uit!

Heb je al geprobeerd om de schijven niet in RAID te draaien? Kijk ook is naar de voeding zou ik zeggen, of is die krachtig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

korax, Fairy: als je wat verder leest, zie je dat de HD's al geluiden gaan maken als ze enkel stroom krijgen. Ligt dus niet aan software.

Wannapuf: interessant om horen dat jouw HD's dat ook doen. Het eigenaardige is dat de 80Gb 7200.7 uit m'n server helemaal geen last heeft van dit fenomeen. De tooltjes op de Seagate site leken mij niet in staat om settings van de HD's te veranderen.

Mac11: de PCI bus draait gewoon op 33 mhz :)

twinkey: zoals gezegd, gaan de disks ook aan het reutelen als ze enkel stroom krijgen. Voeding is zeker krachtig genoeg, is een 350W chieftec die indertijd ook probleemloos 6 HD's trok.

Overigens ben ik niet zeker of het 1 disk is die de geluiden maakt, of alle 3. Om dat te achterhalen zal ik nog uitgebreider moeten testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 06 januari 2004 @ 00:14:
Mac11: de PCI bus draait gewoon op 33 mhz :)
Ok kan natuurlijk ook :P

Overigens een leuk programmatje voor het bekijken van je hdd: Temp en S.M.A.R.T. functies

http://www.pcworld.com/do...id,22945,fileidx,1,00.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik durf ook gewoon geen andere merk harddisk te kopen. Echt zo heerlijke stille koele harddisk. En ook zo betrouwbaar. Ik ga nu een nieuw mainboard kopen met sata. Maar me nieuwe harddisk wordt dus gewoon weer een Seagate :) .
Mijn vader experimenteerd nog al veel met harddisken :P, steeds weer een nieuwe. Steeds maar groter en van merk naar merk :P En als ik zo zie gaan er veel maxtor schijven kapot. Knap lullig als je opeens 250 gig aan *.img kwijt bent :'( . Kreeg hij er weer een nieuwe maxtor , naar een dag weer kapot. En dat is geloof het niet 3 x gebeurd.
Vandaar dat hij nou ook maar een seagate heeft genomen :D Op aanrader van mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 14:01

w0w

Overigens ben ik niet zeker of het 1 disk is die de geluiden maakt, of alle 3. Omdat te achterhalen zal ik nog uitgebreider moeten testen...
Of je steekt gewoon om de beurt de molex in een andere hd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
subsonik schreef op 05 januari 2004 @ 23:50:Spijtig genoeg hebben de cuda's de bijzonder vervelende gewoonte van regelmatig rare geluiden te gaan maken. Dit was ik al gewoon van sommige IBM 120GXP drives, maar bij deze ging het slechts om enkele seconden licht gezoem elke tien minuten. Bij m'n Seagate's gaat het om 10 seconden tot meer dan een halve minuut gezoem, gekraak en geratel, en dat ELKE MINUUT! :(

Je kan je voorstellen dat dit bijzonder irritant is als de rest van je PC behoorlijk stil is, en je op ongeveer 1m van die PC slaapt die 24/7 draait.

Het eigenaardige is nog dat de geluiden niet repetitief of voorspelbaar zijn zoals bij de IBM 120GXP serie. De ene keer is het een licht gezoem, de andere keer hevig gereutel. De ene keer duurt het een tiental seconden, de andere keer tot bijna een hele minuut. De geluiden treden ook niet altijd op, nu is het bijvoorbeeld al een hele tijd stil.
Inderdaad heel vreemd, heb hier exact hetzelfde met m'n 7200.7/120Gb/8Mb. Net tijdens het opstarten van de pc hoor je de hele schijf niet, en staat je pc een poosje niets te doen begint 'ie zwaar te ratelen. Denk dat, zoals eerder hier is gezegd, dat het een soort onderhoud is wat de schijf uit zichzelf uivoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Calibreren? Ik denk toch dat het resoneren is, je kast raakt dan in een soort "ritme" van trillingen waardoor de andere onderdelen in de kast mee gaan trillen. Probeer daar anders eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik heb vannacht 2 van de 3 disks afzonderlijk getest, enkel stroom erop. Eentje begon al te reutelen na nog geen halve minuut, de andere heb ik niet horen reutelen... zeer vaag, alle disks zijn samen besteld, dus ik vermoed dat ze toch uit dezelfde batch komen...

Het lijkt me ook dat het niet echt voordelig is voor een harddisk als die een kwart van z'n leven seeks aan het uitvoeren is (6 uur per dag, 2000 uur per jaar...). Ik denk dat ik Seagate maar eens zal mailen daaromtrent, aangezien anderen gelijkaardige symptomen meemaken.

Het is overigens geen resonantie van de kast ofzo... Het fenomeen treedt ook op als de HD's los op m'n stenen vloer liggen, en het is wel degelijk hetzelfde geluid als wanneer je een virusscan uitvoert of een rar extract oid.

[ Voor 4% gewijzigd door subsonik op 07-01-2004 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diavire
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit ratelen is zeer waarschijnlijk de Seagate S.T.I.R. functie, veel mensen op de www.storagereview.com forums hebben hetzelfde gemeldt.
Zou daar even rond gaan lezen als je meer over wilt weten. :)

-DmD-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Bedankt, dit is exact wat ik voorheb met m'n drive! Ik had al op storagereview gezocht, maar niks gevonden :(

Zo te zien zou die STIR (Seek To Improve Reliability) normaalgezien enkel bij nieuwe disks mogen voorkomen, en na enige tijd verdwijnen. Afwachten geblazen dus, m'n drives hebben toch al een week of 2 gedraaid nu...

Tot m'n spijt heb ik ook moeten vaststellen dat de barracuda 7200.7 serie vrij crappy is in vergelijking tot de barracuda V serie :( Ik hoor van mensen dat ze hun cuda V niet horen spinnen, terwijl mijn 7200.7's toch heel duidelijk zoemen en suizen... Ook het AAM feature (Advanced Acoustic Management) blijkt te ontbreken op de 7200.7 drives. Vrij matig allemaal, zo'n dingen lees je natuurlijk pas als je de investering al gedaan hebt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diavire
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hmm, mjah, sommigen hebben gezegt dat de drive in idle time de eerste keer een volle sector scan doet en dat het als íe daarmee klaar is zou moeten stoppen, maar heb nix gehoort over dat dat ook echt gebeurt, misschien dat je ém maar eens een dagje idle moet laten gaan, zien of íe ermee stopt?

Hij's wat meer performence gericht dan de IV en V series zo te lezen, meer performence, minder stil.
Je hebt de PATA versies right? Dan staat je AAM op Silent geloof ik, op de SATA drives staat het op Performence.
Iets gelezen dat het niet meer te verzetten is door copyright gedonder, hoeveel daarvan waar is weet ik ook niet :)

Voor deze redenen ben ik maar niet voor de Seagate gegaan, net een Maxtor Diamondmax Plus 9 bestelt.
Het lijkt erop alsof alle merken op het moment nadelen hebben, Seagate is niet meer zeer stil te noemen, Maxtor niet zeer betrouwbaar, volgens de user-reviews.
Ook heb je de kans bij Maxtor dat je een drive met 60 of 68GB platters krijgt ipv 80GB wat alle nieuwe schijven "horen" te hebben...
Maarja, ik had geen zin in zn geratel elke keer als íe idled.

Tis op het moment maar een beetje gokken in HD land geloof ik :)

-DmD-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik heb zoals je voorstelde de disks een hele tijd laten lopen met enkel stroom erop. (16u lang) De disks hebben niet zoals ik hoopte een hele sectorscan gedaan, maar gewoon periodisch een minuut lang gereuteld. (Elke 7 minuten 1 minuut reutelen)

Overigens denk ik niet dat het om een STIR functie gaat (Seek To Improve Reliability). Deze functie zorgt er namelijk voor dat de koppen om de paar seconden naar een andere track gemoved worden, om warmteopbouw op de platters tegen te gaan. Het is dus een continu proces, niet iets wat elke 7 minuten een een minuut lang gedaan wordt.

Ondertussen zijn de disks weer in gebruik, en ik heb niet het gevoel dat er veel veranderd is... Het gereutel is wel minder geworden, misschien dat het op den duur wel overgaat. Ik hou jullie iig op de hoogte :)

[off-topic]
Wat andere merken betreft... van Maxtor ben ik in ieder geval al lang afgestapt. Een blik op de betrouwbaarheidscijfers op storagereview heeft daar alleszins veel toe bijgedragen. Voor de rest valt het mij op dat Maxtor disks het altijd prima lijken te doen in synthetische benchmarks (transfer rate, seek time), maar dat in real-life toepassingen ze erg sloom werken. Deze ervaringen heb ik al van meerdere users gelezen, en heb het zelf ook mogen meemaken met een Maxtor DM+9 80Gb/8Mb cache die trager werkte dan een stokoude seagate 30Gb 5400RPM met 2Mb cache...

Verder lijkt de 7K250 serie van Hitachi mij wel wat... ze zijn erg stil (idle noise stiller dan m'n 7200.7's, seeks iets luider) én erg performant. De prijs is ook nog eens goed, en qua betrouwbaarheid zit het sinds de 120GXP serie ook wel goed zo te zien.
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bibber.. ik heb net die 120 gig versie besteld en ook ik wil een stil systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
offtopic:
[quote]
Verder lijkt de 7K250 serie van Hitachi mij wel wat... ze zijn erg stil (idle noise stiller dan m'n 7200.7's, seeks iets luider) én erg performant. De prijs is ook nog eens goed, en qua betrouwbaarheid zit het sinds de 120GXP serie ook wel goed zo te zien.
[/quote]

De hitachi DeathStar? Pas maar op, de klik des doods heb ik samen horen vallen met Hitachi en Maxtor, ik ontwijk liever deze merken.

Maar in ieder geval, ik heb ook net een barracuda 7200.7 plus 120 GB gekocht. Als hij idle is precies hetzelfde gedoe, geratel (ook als hij in linux niet gemount is) In de handleiding (PDF'je) staat iets over, bij een stroomverbruik en geluidsproductietabel, dat als hij idle is, het geluid en stroomverbruik even omhoog kunnen gaan, omdat er SMART gegevens worden verzameld. Wellicht is dit het. Ik had al een mail naar seagate gestuurd, maar ik kreeg een standaard-antwoord terug van "it's normal for a disk to make noise when reading data, when this noise is a grinding noise, the drive may be damaged blablabla". SMART uitzetten in Linux met smartctl -s off /dev/hda helpt trouwens niet.

In dat bericht stond trouwens ook dat de nieuwe PATA schijven helemaal geen AAM (automatic acoustic managament) meer hebben. Maar op een of andere franse review site stond geloof ik dat juist de PATA het op stil had staan, en de SATA op snel, zoals Diavire zei, in de benchmarks was dat af te lezen.

Maar heeft iemand toevallig al een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik weet niet of iemand dit topic not volgt, maar ik heb een antwoord van Seagate (na twee keer hetzelfde copy-paste antwoord te hebben gekregen):
The drive will go thru a self-diagnostic for about the first 6 to 8
hours of operation to determine if anything is wrong. It will do this during
the idle periods. Once the diagnostic is complete the seeking will end
except when being accessed by the Operating system.
Ik had gevraagd over eventuele self-tests, aangezien ik in een twee jaar oud topic op GOT zag dat seagate drives de eerste tijd self-tests doen, en dat ze daar na ongeveer twee weken mee ophouden. Het rare is, dat mijn schijf nu al 52 draaiuren heeft (ipv de 6-8) en hij doet het nog steeds. Ik hoop niet dat dit een afpoeier-antwoord van seagate is.

SubSonik, hoe zit dat met jouw schijven, zijn die er al mee opgehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 22:15
Ik vraag me af hoe die schijven het dan aangeven dat er wat mis met ze is? net zoals met dat S.M.A.R.T. systeem, hoeweet je dan dat de schijven aan het einde van hun latijn zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* itsme heeft 1 CUDA IV, 1 7200.7 120 GB en 2 RAID 1 7200.7 SATA schijven en ook deze maken maar zelden veel geluid.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Dat kan je alleen zien als je een proggie heb geinstalleerd in Windows of ander OS dat S.M.A.R.T. gegevens kan laten zien. Problemen kunnen ook tijdens de POST van de BIOS aan het licht komen.

Overigens ervaar ik de 7200.7 serie van Seagate net zo stil als de Barracuda V serie. Ik heb ze allebei. Echter is de 7200.7 serie een heel stuk rapper. Bovendien merk ik de laatste tijd dat ie nooit meer ratelt als hij idle is. Ik draai overigens Fedora Core 1, weet niet of dat er wat mee te maken heeft verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Wannapuf schreef op 20 januari 2004 @ 11:22:
Bovendien merk ik de laatste tijd dat ie nooit meer ratelt als hij idle is. Ik draai overigens Fedora Core 1, weet niet of dat er wat mee te maken heeft verder.
Hoe oud was de schijf toen hij opgehouden was met dat ratelen tijdens idle dan? Ik heb hem nu een halve week en hij doet het nog steeds. Met SMART kan je de power-on hours uitlezen. Heb jij een SMART tooltje? Hoeveel draaiuren heeft hij?

En je OS heeft er niets mee te maken denk ik, de schijf doet dit puur op eigen houtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ik denk dat hij ongeveer na 3 maanden in bezit gestopt is met ratelen. Ik heb deze pc alleen 's avonds aanstaan.

Hier een output van m'n S.M.A.R.T.-status.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SMART Attributes Data Structure revision number: 10
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   055   052   006    Pre-fail  Always       -       193662748
  3 Spin_Up_Time            0x0003   098   098   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       105
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   036    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   083   060   030    Pre-fail  Always       -       213905651
  9 Power_On_Hours          0x0032   096   096   000    Old_age   Always       -       3641
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       231
194 Temperature_Celsius     0x0022   037   051   000    Old_age   Always       -       37
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   055   052   000    Old_age   Always       -       193662748
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       0
202 TA_Increase_Count       0x0032   100   253   000    Old_age   Always       -       0

[ Voor 89% gewijzigd door tiguan op 20-01-2004 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Kijkt topicstarter ook nog naar dit topic? Ik zou graag willen weten of zijn schijven nog ratelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Sorry, ik was m'n topic even uit het oog verloren...

Jawel, m'n schijven reutelen nog altijd even hard als in het begin. Ondertussen hebben ze toch al een maand continu gedraaid... En nee, je went er niet aan :(

M'n smart status kan ik voorlopig niet uitlezen, omdat de disks op een raid controller hangen. Kheb nu even geen zin om ze te gaan verhangen enzo, misschien vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Dat je je er aan irriteert vind ik raar. Het geluid wat het zgn. S.T.I.R. gebeuren maakt is beduidend stiller dan gewone schijf activiteit. Bij mij was dat in ieder geval wel zo. Maar misschien is het in RAID wel veel luider, zou kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door tiguan op 21-01-2004 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Het geluid is beduidend luider dan gewone seeks! Als ik een rar file extract op m'n raid-1 (2 drives tegelijk aan het werk dus), is dat nog altijd stiller dan de self-test procedure van één schijf. Het lijkt wel alsof AAM aan staat voor de gewone seeks, maar af staat voor de self test rommel. Super irritant :(

[ Voor 4% gewijzigd door subsonik op 21-01-2004 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 11:15
K`heb de Seagate 7200.7 120 8MB Maar ik heb nergens last van :?
Toen ik hem voor het eerst aan deed hoorde ik niet eens of hij het wel deed ])
Maar nadat hij bijna volstaat krijgt hij wel wat meer herri maar als ie idle is dan geeft ie geen kick.

Das wel vaag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Niet alle exemplaren hebben er last van. Bij mij heeft 1 van de 3 (gelijke!) disks er geen last van... M'n 7200.7 80Gb 2Mb uit m'n server geeft ook geen kik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Dat je je er aan irriteert vind ik raar. Het geluid wat het zgn. S.T.I.R. gebeuren maakt is beduidend stiller dan gewone schijf activiteit. Bij mij was dat in ieder geval wel zo. Maar misschien is het in RAID wel veel luider, zou kunnen.
Het is geen STIR. STIR blijft niet constant ratelen een keer in de zoveel tijd. Ik, in tegenstelling tot subsonik, heb geen RAID trouwens. Ik denk dat het volume ongeveer even hard is als normale seeks, misschien ietsje harder.
K`heb de Seagate 7200.7 120 8MB Maar ik heb nergens last van
Toen ik hem voor het eerst aan deed hoorde ik niet eens of hij het wel deed ])
Maar nadat hij bijna volstaat krijgt hij wel wat meer herri maar als ie idle is dan geeft ie geen kick.
Ik weet niet hoe lawaaiig de rest van je systeem is, misschien dat je hem daardoor niet hoort. Mijn systeem is erg stil (waterkoeling 1000 rpm 12cm fan op radiator, papst 12db in PSU).

Seagate zegt dus dat het een self-test doet die de eerste 6-8 uur van operatie actief is. Een ding kan ik wel zeggen. Als ik een short SMART selftest doe, is het geluid dat hij maakt precies hetzelfde. Precies hetzelfde ritme, hetzelfde herhalingspatroon, toon, noem maar op. Ik zal later vandaag als ik tijd heb eens een extended smart test uitvoeren (duurt 86 minuten volgens smartctl in linux). Misschien dat de drive concludeert dat als de test eenmaal is uitgevoerd, dat hij niet nog eens zelf hoeft te ratelen. Ik hou jullie op de hoogte.

Mijn oude seagate ata II 30 gb heeft trouwens in de logs staan dat na 0 draaiuren (dus in de fabriek) een extended-selftest is uitgevoerd. Misschien doen ze dat tegenwoordig niet meer en laten ze het de schijf doen terwijl hij idle is, in het bezit van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Mijn SMART extended test is compleet. Heeft niet geholpen, hij ratelt nog steeds.

Aan de geluiden te horen is het dus wel SMART dat bezig is (zie mijn vorige post). Maar het domme is, ook al zet ik SMART uit, dan blijft hij het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
halfgaar schreef op 21 januari 2004 @ 16:07:
[...]

Het is geen STIR. STIR blijft niet constant ratelen een keer in de zoveel tijd. Ik, in tegenstelling tot subsonik, heb geen RAID trouwens. Ik denk dat het volume ongeveer even hard is als normale seeks, misschien ietsje harder.
Hoe klinkt STIR volgens jou dan? Ik zou niet weten wat hij anders aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
STIR is een continu gebeuren... hierbij worden de koppen ongeveer elke 1 à 2 seconden naar een andere plaats gemoved. Als je het al zou kunnen horen, zou het dus gewoon een regelmatige, lichte tik zijn ... geen 20 sec lang reutelen om de minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 22:15
Heb je niet even een microfoontje? Neem het geluid dan even op, kunnen we het eens beluisteren. Ik heb ook totaal géén problemen met mijn twee 7200.7 SATA schijven, waar op SMART is geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Hoe klinkt STIR volgens jou dan? Ik zou niet weten wat hij anders aan het doen is.
Precies wat subsonik zegt. En, zoals ik eerder zei, het geratel klinkt EXACT hetzelfde als een SMART-test.
Heb je niet even een microfoontje? Neem het geluid dan even op, kunnen we het eens beluisteren. Ik heb ook totaal géén problemen met mijn twee 7200.7 SATA schijven, waar op SMART is geactiveerd.
Ik heb zo mijn twijfels of dit te horen is op een opname. Een menselijk oor is een tikkeltje beter. Maar ik zal het binnenkort even proberen. Stay tuned :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik bedacht mij, ik kan het natuurlijk niet opnemen. Als ik opneem, dan is er schijf-activiteit, en gaat hij dus niet pruttelen.... Ik kan nog even kijken of cooledit pro een record to memory functie heeft, maar ik betwijfel het.

Subsonik, heb jij Linux toevallig? Ik kan met mijn linux tool namelijk zien wat voor self-tests er zijn uitgevoerd. Ik ben nog nooit een windowsprogramma tegengekomen die dat ook kon. Ik ben wel benieuwd of in het log van die ene drive van jou die niet ratelt ook in staat dat er al een test op is uitgoeverd in de fabriek en dat hij dus daarom niet zichzelf aan het testen is.

Hier is wat mijn linux-tool kan laten zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
smartctl version 5.1-9 Copyright (C) 2002-3 Bruce Allen
Home page is http://smartmontools.sourceforge.net/

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Device Model:     ST3120026A
Serial Number:    5JT1CLQM
Firmware Version: 3.06
ATA Version is:   6
ATA Standard is:  ATA/ATAPI-6 T13 1410D revision 2
Local Time is:    Thu Jan 22 17:37:47 2004 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

General SMART Values:
Off-line data collection status: (0x82) Offline data collection activity
                                        completed without error.
Self-test execution status:      (   0) The previous self-test routine completed
                                        without error or no self-test has ever
                                        been run.
Total time to complete off-line
data collection:                 ( 430) seconds.
Offline data collection
capabilities:                    (0x5b) SMART execute Offline immediate.
                                        Automatic timer ON/OFF support.
                                        Suspend Offline collection upon new
                                        command.
                                        Offline surface scan supported.
                                        Self-test supported.
SMART capabilities:            (0x0003) Saves SMART data before entering
                                        power-saving mode.
                                        Supports SMART auto save timer.
Error logging capability:        (0x01) Error logging supported.
Short self-test routine
recommended polling time:        (   1) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time:        (  85) minutes.

SMART Attributes Data Structure revision number: 10
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE     WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   059   057   006    Pre-fail     -       1832864
  3 Spin_Up_Time            0x0003   096   096   000    Pre-fail     -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age      -       1
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   036    Pre-fail     -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   066   060   030    Pre-fail     -       5234857
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age      -       80
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail     -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age      -       13
194 Temperature_Celsius     0x0022   036   041   000    Old_age      -       36
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   059   057   000    Old_age      -       1832864
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age      -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age      -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0000   100   253   000    Old_age      -       0
202 Unknown_Attribute       0x0032   100   253   000    Old_age      -       0

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log, version number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Short off-line      Completed                     00%        69         -
# 2  Extended off-line   Completed                     00%        68         -
# 3  Short off-line      Completed                     00%        66         -
# 4  Short off-line      Completed                     00%        49         -
# 5  Short off-line      Completed                     00%        29         -
# 6  Short off-line      Completed                     00%        29         -

Wat toevallig of juist niet toevallig is, is dat "total time to complete offline data collection" 430 seconde is. Dat is 7 minuten. Dat is precies wat jij voor interval had gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik kan wel even linux installeren op een andere HD, ik neem aan dat jouw tooltje gewoon op een standaard slackware install wel draait? (ben total linux noob :P )

Wat mij opvalt is dat zowel bij jou als bij Wannapuf de raw read error rate er nogal erg slecht uitziet... Zo'n slechte waardes heb ik tot nu toe enkel gezien bij een 4 jaar oude maxtor schijf die tot op de draad versleten was. De 7200.7 80Gb 2Mb uit m'n server heeft een waarde van 70, met 57 als slechtste...

Overigens heb ik 2 verschillende reutel-modes vastgesteld: eentje van 1 minuut reutelen om de 7 minuten, en eentje van 20 sec reutelen om de minuut. De laatste komt het meeste voor. Als je dan nog weet dat er 2 disk last van hebben, en ze nooit exact tegelijk reutelen... de ene is net gestopt als de andere alweer begint, echt hatelijk :(

wrcveen: ik zal een poging doen een opname te maken, microfoontje aan m'n server hangen dan maar... Probleem is wel dat die hd's enkel reutelen wanneer het je niet wil. Voornamelijk wanneer je in bed ligt en probeert in te slapen #@{! Kben er net achter gekomen dat dat al eens de oorzaak kan zijn van m'n recente slaapmoeilijkheden...

Ondertussen ben ik overigens al aan het informeren waar ik nog Barracuda V drives kan vastkrijgen... dit is gewoon te gek, zelfs maxtor verkoopt zo'n rommel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik kan wel even linux installeren op een andere HD, ik neem aan dat jouw tooltje gewoon op een standaard slackware install wel draait? (ben total linux noob )
Zeker. Smartmontools is het pakket waar het in zit. Je voert het uit met "smartctl -a /dev/hda" bijvoorbeeld. Hda is dan primary master. hdb is primary slave, hdc is sec master, hdd sec slave. Maar jij hebt het aan een raid controller hangen, dus ik weet niet wat dan de aanduiding is. Staat wellicht wel bij de boot-messages (die je kan ophalen met dmesg, in het geval het te snel voorbij schiet)
Wat mij opvalt is dat zowel bij jou als bij Wannapuf de raw read error rate er nogal erg slecht uitziet... Zo'n slechte waardes heb ik tot nu toe enkel gezien bij een 4 jaar oude maxtor schijf die tot op de draad versleten was. De 7200.7 80Gb 2Mb uit m'n server heeft een waarde van 70, met 57 als slechtste...
Ik denk dat dat gewoon komt omdat geen schijf hetzelfde is. Volgens mij had mijn nog goede seagate ata II 30 gb ook ongeveer zo'n waarde, en die is volgens mij nooit veel veranderd. Maar, dat weet ik niet zeker.
Overigens heb ik 2 verschillende reutel-modes vastgesteld: eentje van 1 minuut reutelen om de 7 minuten, en eentje van 20 sec reutelen om de minuut. De laatste komt het meeste voor.
Zo'n vermoeden had ik ook, maar ik dacht dat het aan mijn verbeelding lag. Een van de reutel-modes is namelijk veel stiller en die hoor je bijna niet. Ik kan hem alleen onderscheiden als ik mijn oor naast mijn computer houd. Misschien verbeeld ik het me wel, maar het lijkt dus in ieder geval zo.

Ik heb ondertussen weer een mail naar seagate gestuurd. Ook heb ik even gevraagd naar een tool genaamd smscan. Die boden ze ooit aan voor barracuda's ata IV, die ook ooit dit soort dingen deed. Ik kan het alleen niet meer vinden.

Ik zal ook eens kijken of ik het geluid kan opnemen met een andere computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff.. Heb 2x Seagate 120 Gb. 7200.7 S-ATA (RAID 0).. Nouh, mij hoor je niet zeiken.. Misschien is de enige klacht die ik heb is dat ik ze nóóit lawaai maken!! Dood aan die tering MaxtoR schijven!! (al 4 kapotte van meegemaakt... :@)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Zucht... ik heb geprobeerd een geluidsopname te maken van m'n harddisks via de onboard geluidskaart van m'n server (ECS K7SOM+), zonder succes. Die onboard audio heeft de bijzonder leuke eigenschap om continu zelf met het volume te zitten foefelen: te pas en te onpas wordt het stiller of luider. Gevolg: waardeloze opnames. Geen idee hoe het komt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik heb een geluidsopname. Hij is beschikbaar op http://members.lycos.nl/eenpersoon/posts/hdsound.zip. Het kan zijn dat hij zegt dat hij niet beschikbaar is. Lycos is vervelend met direct links. Dan moet je gewoon de link copypasten.

De kwaliteit is vrij slecht, er kwam allemaal ruis door. Dit omdat ik microphone boost moest gebruiken omdat het anders niet hoorbaar was. Maar, je kan het er op horen. Het zijn twee mp3's. Een die een normale boot laat horen en een waar ik hem laat wachten in de LILO bootmanager, zodat hij gaat ratelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Dat is inderdaad exact hetzelfde geluid als bij mij. Soms is het gereutel vrij stil, zoals op jouw opname, soms is het een scherper gezoem...

Nog een vraagje ivm. die smart tools... als ik mijn HD gewoon van raid controller naar m'n onboard IDE poort verplaats, en dan boot in linux vanop een andere HD, heb ik dan geen risico op dataverlies? Gaat linux niet proberen die HD te importeren ofzo?

Ik heb het namelijk al voorgehad dat ik een van die hd's van raid naar onboard IDE had verplaatst, dan geboot in windows, en ik was alles kwijt... windows wou maar de eerste 130Gb zien, ook al stond de desbetreffende IDE channel disabled in m'n bios :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
subsonik schreef op 24 januari 2004 @ 17:50:
Dat is inderdaad exact hetzelfde geluid als bij mij. Soms is het gereutel vrij stil, zoals op jouw opname, soms is het een scherper gezoem...

Nog een vraagje ivm. die smart tools... als ik mijn HD gewoon van raid controller naar m'n onboard IDE poort verplaats, en dan boot in linux vanop een andere HD, heb ik dan geen risico op dataverlies? Gaat linux niet proberen die HD te importeren ofzo?

Ik heb het namelijk al voorgehad dat ik een van die hd's van raid naar onboard IDE had verplaatst, dan geboot in windows, en ik was alles kwijt... windows wou maar de eerste 130Gb zien, ook al stond de desbetreffende IDE channel disabled in m'n bios :(
Als je die HD tijdens de installatie nog niet op de IDE poort hebt, dus je voegt hem later toe, gaat hij er als het goed is niets mee doen. Ik weet niet precies hoe RAID met RAID-controllers werkt, maar met Linux software RAID level 1 ziet hij de schijven niet meer als identiek als je een keer hebt geboot van je array met een schijf. Dat komt omdat de RAID-superblock dan op beide schijven een andere tijd bevat. Wellicht doet hij dit ook als je de drive benadert vanuit niet-raid en dan terugzet in je raid, maar ik denk niet dat in een niet-raid array het superblock wordt veranderd. Je kan het simpel voorkomen door je schijf niet te mounten en alleen met smartctl smart uitlezen. Op die manier kan geen enkel onderdeel van het systeem bij de inhoud van de schijf. Je moet dan wel zeker weten dat je geen auotmounter aan hebt staan. Je moet dan trouwens ook de andere schijf van je RAID controller los hebben.

Ik kan er alleen niet zeker van zijn. Je hebt RAID0 he, dus dubbel de ruimte? Riskante modus. In ieder geval, als je het risico te groot vindt, mag je het van mij laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik maak net een vervelende ontdekking. Sobsonik, je zei al dat mijn raw_read_error rate zo hoog was he? Hier nog even mijn smartwaardes van toen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE     WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   059   057   006    Pre-fail     -       1832864
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age      -       1
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   066   060   030    Pre-fail     -       5234857
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age      -       80
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age      -       13
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   059   057   000    Old_age      -       1832864

Dit zijn ze nu:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   058   057   006    Pre-fail     -       39968922
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age      -       2
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   068   060   030    Pre-fail     -       6772797
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age      -       101
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age      -       15
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   058   057   000    Old_age      -       39968922

De raw error rate is al een stuk hoger. Niet alleen de raw value, binnen korte tijd (21 draaiuren) is de normal value ook al van 59 naar 58 gedaald (hoger is beter). Hier klopt echt iets niet. Ik ga maar eens backups draaien en mijn schijf inruilen denk ik. Wat mij alleen dwars zit, is dat twee van de schijven van subsonik ratelen. Als een ratelende schijf betekent dat er iets fout is, dan maak ik een mooie kans dat ik weer een foute tref.

Trouwens, subsonik, waarom kan je die SMART waardes niet uitlezen als de schijven op een raidcontroller zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt. Die smart values zijn per power-cycle. Volgens mij zijn de raw_values wel totaal. Weet iemand daar iets van?

In de help van speedfan staat trouwens dat seagate drives vaak een hoge raw read error rate hebben, zelfs als ze nieuw zijn. Dan zal dat wel kloppen, dat het zo slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Helaas heb ik niks nuttigs toe te voegen aan dit topic, anders dan het bericht dat mijn Seagate 7200.7 exact hetzelfde doet (120GB, 2MB, PATA, JBOD). Het geluid is inderaad exact hetzelfde als wat jij hier plaatst. Ik zat me er al een tijd aan te storen, aangezien het de serene stilte van mn systeem serieus verstoort ;) :P. Ik ga eens proberen SMART uit te schakelen in de bios, als dat het oplost, sja, beetje jammer, maar t wel waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamlet
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Hamlet

[: Happy Happy :]

Misshien is het handig om jullie serial nummer van de Seagate Harde Schijven met elkaar te gaan vergelijken.

En gaat het om de PATA / SATA versie?
En hoeveel cache geheugen hebben ze?
Wel of geen Raid?

Ik heb zelf een 120GB 2mb PATA op de 1e IDE controller als slave.

En heb de bovengenoemde geluiden niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Hamlet op 25-01-2004 14:14 ]

heb ik niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Helaas heb ik niks nuttigs toe te voegen aan dit topic, anders dan het bericht dat mijn Seagate 7200.7 exact hetzelfde doet (120GB, 2MB, PATA, JBOD). Het geluid is inderaad exact hetzelfde als wat jij hier plaatst. Ik zat me er al een tijd aan te storen, aangezien het de serene stilte van mn systeem serieus verstoort . Ik ga eens proberen SMART uit te schakelen in de bios, als dat het oplost, sja, beetje jammer, maar t wel waard...
Ik vind dat best nuttig. Ik wil graag horen of mensen het wel of niet hebben. Ik vind het alleen wat raar dat er mensen zijn die het niet hebben. Ik vind het vreemd dat sommige schijven het wel doen en sommige niet. Zijn er ook nog mensen waarvan hun schijf het deed, dat hij dus opgehouden is?
Misshien is het handig om jullie serial nummer van de Seagate Harde Schijven met elkaar te gaan vergelijken.

En gaat het om de PATA / SATA versie?
En hoeveel cache geheugen hebben ze?
Wel of geen Raid?

Ik heb zelf een 120GB 2mb PATA op de 1e IDE controller als slave.

En heb de bovengenoemde geluiden niet.
Mijn schijf is een barracuda 7200.7 Plus, 120 GB, 8mb cache, PATA. Typenummer ST3120026A. Serienummer 5jt1clqm (met HDD health uitgelezen, link staat op de eerste pagina van dit topic). Weet iemand hoe die serienummers geinterpreteerd moeten worden?

Wat is het serienummer van jouw schijf dan?

RAID maakt trouwens niet uit, want hij doet dit ook als hij niet op de IDE bus is aangesloten.

Van Seagate krijg ik trouwens ook geen nuttige antwoorden. De ene zegt dat hij de eerste 6-8 uur een self-test doet, de ander vindt het onwaarschijnlijk dat mijn probleem een selftest is en weer een ander zegt gewoon maar dat ik garantie aan moet spreken. Ik vermoed alleen dat dat laatste geen zin heeft, als ik zo de berichten hier lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Even samenvatten dan wie welke HD's heeft en of ze wel of niet last van het fenomeen hebben...

halfgaar: 1x 120Gb 8Mb PATA - reutelt
Caesartje: 1x 120Gb 2Mb PATA - reutelt
subsonik: 3x 160Gb 2Mb PATA - 2 reutelen, 1 niet
Wannapuf: 1x 80Gb - gestopt met reutelen na 3 maand

Hamlet: 1x 120Gb 2Mb PATA - reutelt niet
Thesilence07: 1x 120Gb 8Mb PATA - reutelt niet
Nielson: 1x 120Gb 8Mb - reutelt niet
AttiX.SkategoaT: 2x 40Gb 2Mb - reutelen niet

Niet veel uit op te maken dus :(

Ik ga nog even die ene schijf van mij testen die niet reutelt, om mij ervan te verzekeren dat ze echt nooit reutelt. Overigens hebben mijn 3 disks dezelfde firmware (3.06) en een ander nummer was ook gelijk dacht ik, ik weet alleen niet meer of dat het serienr was of iets anders. Als die ene dus echt niet reutelt, komt het erop neer dat ik moet uitzoeken wat het verschil is tussen die ene die niet reutelt en die twee andere...

[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 25-01-2004 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik zou trouwens iedereen met dit probleem willen verzoeken de seagate support te bestoken met mails. Ze doen er heel erg afwijzend over. Het zou al heel wat zijn als ze bevestigen dat er een probleem is. Helemaal leuk is het wanneer ze met een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
I'm experiencing a rattling sound coming from 2 of my 3 (identical) ST3160021A drives. This sound occurs for about 20 seconds every minute. I know my drives are supposed to do a self-test which takes 6 to 8 hours, but my drives have been in use 24/7 for a month now, and still 2 of the 3 drives are making this rattling sound. I also let the drives run for 24 hours with just power connected, to ensure that disk activity from the operating system wouldn't disturb the self-test, but that didn't help.

I talked to other people experiencing the same problem, and I must point out that these repetitive sounds are very annoying. We would like to see some explanation, or even better, a solution from your side.
Done ;)

Overigens is één van m'n drie drives wel degelijk reutelvrij. Wat mij ook opvalt, is dat deze drive niet voelbaar trilt, terwijl de 2 andere drives wél duidelijk voelbaar trillen. Het zou misschien interessant zijn om van anderen te horen of hun drives al dan niet trillen...

Voor de rest vind ik de idle noise eigenlijk helemaal niet zo stil... Vergelijkbaar met m'n 120GXP 120Gb, en deze laatste heeft zelfs 6 heads tov 4 heads bij de 7200.7... Het gesuis bij de 120GXP is wel wat harder, maar hij trilt tenminste niet voelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 08:46
Ik wilde hier net over gaan posten, toen ik zag dat er al een topic over is. Ik word er doodziek van. Mijn kamer en pc zijn super stil. Ik ben nu net een verslag voor school aan het maken maar dat gesnerp is dodelijk irritant. Ik ga die seagates eruit knallen als dit zo blijft.

Ik vraag me toch af wat dat ding doet en of ik dit kan stoppen... grrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamlet
  • Niet online

Hamlet

Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.
Bij de gratis tweakprogramma van Microsoft Tweak UI
Onder de de menu van General een optie "Optimize Hard disk when idle".
Deze heb ik aangevinkt, misschien een idee om dit ook uit te proberen?
Overigens, deze optie kun je pas zien bij de nieuwste Tweak UI icm Win XP SP1

Net dat HDD Health geinstalleerd en krijg meteen een waarschuwing dat mijn HD 53 graden is!
En ben nu ook benieuwd naar jullie temperatuur.

Mijn Segeate info
Model: ST3120026A
Firmwire: 3.06
Serial Number: 3JT10W7N
Ultraa DMA Mode: Mode 5

[ Voor 29% gewijzigd door Hamlet op 25-01-2004 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
halfgaar schreef op 24 januari 2004 @ 17:39:
Ik heb een geluidsopname. Hij is beschikbaar op http://members.lycos.nl/eenpersoon/posts/hdsound.zip. Het kan zijn dat hij zegt dat hij niet beschikbaar is. Lycos is vervelend met direct links. Dan moet je gewoon de link copypasten.

De kwaliteit is vrij slecht, er kwam allemaal ruis door. Dit omdat ik microphone boost moest gebruiken omdat het anders niet hoorbaar was. Maar, je kan het er op horen. Het zijn twee mp3's. Een die een normale boot laat horen en een waar ik hem laat wachten in de LILO bootmanager, zodat hij gaat ratelen.
Precies, dat heb ik ook! Ik heb inmiddels een mailtje naar seagate gestuurd, ben benieuwd wat daaruit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
Ik wacht even de reacties hier af, wie weet replied Seagate met iets nuttigs...
Zoals ik eerder postte heb ik inmiddels SMART uit gezet in mn bios, maar het geratel
gaat gewoon door. Erg vervelend dus, en ik zou dr ook niet echt een andere oplossing
voor weten. Het zou op zich met winxp disk optimalisatie te maken kunnen hebben,
maar aangezien ik ook geen hdd led zie knipperen/branden lijkt t me echt iets intern
in de schijf. Subsonik: die ene hdd die niet reutelt, hangt die aan een andere IDE controller
oid? Misschien een onboard (zoals bij mij, op een EPoX 8RDA+, nVidia soft IDE drivers installed!) of een los kaartje?

//Subsonik: misschien is het een idee om je overzichtje in een leuk tabelletje te
zetten, en deze in je startpost te planten? Zo veel mogelijk ook met gebruikte IDE
controllers dr bij. Desnoods op een externe pagina met een linkje daar naartoe
ofzo...

[ Voor 17% gewijzigd door rvanlooijen op 25-01-2004 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:35
2x Seagate Barracuda 7200.7 40Gb(2MB) RAID-0, geen gereutel oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Caesartje schreef op 25 januari 2004 @ 21:15:Het zou op zich met winxp disk optimalisatie te maken kunnen hebben, maar aangezien ik ook geen hdd led zie knipperen/branden lijkt t me echt iets intern in de schijf.
Nope, want de hd's reutelen al van zodra je er stroom op steekt, ze hebben geen pc nodig om te reutelen.
Subsonik: die ene hdd die niet reutelt, hangt die aan een andere IDE controller oid? Misschien een onboard (zoals bij mij, op een EPoX 8RDA+, nVidia soft IDE drivers installed!) of een los kaartje?
Alle hd's hangen op dezelfde controller, en aangezien ze ook reutelen zonder controller aangesloten heeft het hier mijns insziens niks mee te zien.
//Subsonik: misschien is het een idee om je overzichtje in een leuk tabelletje te
zetten, en deze in je startpost te planten? Zo veel mogelijk ook met gebruikte IDE
ofzo...
Doe ik morgen wel even, nu eerst nog wat |#@{&"é!ç rot-organische chemie proberen te snappen... (morgen examen :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
Er is een oplossing voor dit probleem, als ik dit moet geloven:
http://forums.storagerevi...ct=ST&f=2&t=248&hl=smscan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er hier ook 1 inzitten (7200.7 120gig sata) en hij is netjes stil vanaf het moment dat ie erin zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
jzn21 schreef op 25 januari 2004 @ 22:41:
Er is een oplossing voor dit probleem, als ik dit moet geloven:
http://forums.storagerevi...ct=ST&f=2&t=248&hl=smscan
Spijtig genoeg werken die tools enkel voor de Seagate Barracuda IV... Op de 7200.7 zit geen AAM-support :(

[edit]
Deze snertfirma is de patenthouder van AAM-achtige toestanden, en heeft seagate vervolgd...

[ Voor 20% gewijzigd door subsonik op 25-01-2004 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:35
Caesartje schreef op 25 januari 2004 @ 21:15:
ofzo...
Mischien nuttige info:
Mijn 2 schijfjes hangen aan een Silicon Image, SIL680A ATA133 Raid Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik

All of our new Parallel ATA (PATA) drives and our new Serial ATA (SATA)
drives are optimized for performance, The faster the drive motor spins,
the higher pitched the resulting sound will be.

It is also normal for the drive to make sort of a "chattering" or
"clicking"
sound while it is reading and writing data.

However, if the sound coming from your drive has recently changed or is an
excessive grinding or clanking noise, this may indicate a physical problem
with the drive.

To locate whether the noise is coming from:

The DRIVE or the DRIVE INTERFACE

1. Make sure you have backed up your disc drive.
1. Shut down your system.
3. Disconnect the DATA cable
4. Leave the power cable attached
5. APPLY power to the drive
6. If the noise is still there, it MAY be coming from the drive.
7. Remove the power plug from the drive if the noise stops, it MUST be
the drive ... If the noise is still there ITS NOT THE DRIVE.
8)7 :X |:(

Niks wat een doorsnee burger niet zelf kan achterhalen met een beetje gezond verstand dus... Volgens mij bestaat de supportdienst van seagate uit een stel ingehuurde Indiërs die niet echt begrijpen wat je schrijft, en alleen maar standaardreplies pasten... :(

[edit]Wellicht was m'n oorspronkelijke mail niet duidelijk genoeg, ik ging er al van uit dat het om een smart self test ging, en dat die gebeurt wanneer de drive idle is... dadelijk reply sturen naar Seagate, en mij proberen te gedragen als een brave consument die van niks weet :)

[ Voor 18% gewijzigd door subsonik op 26-01-2004 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Laatst online: 07-09 10:02
Het komt waarschijnlijk door de ATA kaart.

Heb dit probleem ook, soms hoor je het niet (kan ook komen doordat ik eraan gewend ben), en soms wel. Dit heb ik sinds dezelfde ATA kaart die jij hebt. Ik heb het met 2x80gig 7200.7 disks.

Probeer het eens zonder die controller, of koop een andere controller? :)

P.S. Zal ook vast ergens anders door kunnen komen hoor, maar mij viel het ook op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Het komt volgens mij helemaal niet door de controller... Eén van m'n 3 harddisks heeft er namelijk geen last van, en ze hangen alledrie op dezelfde controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Laatst online: 22:56

xdc

ik dacht eerst dat ik er ook geen last van had
toen ik dit topic voor het eerst zag

tot ik er actief op ging letten
mijn seagate 7200.7 2 mb 120 GB heeft ook callibratiegeluiden

deze zijn echter maar 1 x in de 10 minuten en vrij stil
ik dacht eerst dat de virusscanner aan het draaien was..

Al met al niet zo storend dus.... want het gereutel is zeer stil

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
subsonik: Overigens is één van m'n drie drives wel degelijk reutelvrij. Wat mij ook opvalt, is dat deze drive niet voelbaar trilt, terwijl de 2 andere drives wél duidelijk voelbaar trillen. Het zou misschien interessant zijn om van anderen te horen of hun drives al dan niet trillen...
Toen ik mijn drive had geinstalleerd, heb ik nog even gevoeld of hij trilde. Ik vond van niet. Bedoel je trouwens bij activiteit, of als hij idle is?
subsonik: Voor de rest vind ik de idle noise eigenlijk helemaal niet zo stil... Vergelijkbaar met m'n 120GXP 120Gb, en deze laatste heeft zelfs 6 heads tov 4 heads bij de 7200.7... Het gesuis bij de 120GXP is wel wat harder, maar hij trilt tenminste niet voelbaar.
Als de schijf koud is, maakt hij een piep geluid. Maar na een tijdje houdt dat op en dan vind ik hem toch wel echt stil. Ik kan mijn fans niet uitzetten, dus het volume van de schijf zelf kan ik niet bepalen, maar ik kan hem er niet tussenuit pikken, het geluid dan.
mockingbird: ik heb er hier ook 1 inzitten (7200.7 120gig sata) en hij is netjes stil vanaf het moment dat ie erin zit
Heb je echt erop gelet, of is het je gewoon nooit opgevallen? Als je systeem te lawaaiig is, hoor je het vermoedelijk niet
subsonik: Niks wat een doorsnee burger niet zelf kan achterhalen met een beetje gezond verstand dus... Volgens mij bestaat de supportdienst van seagate uit een stel ingehuurde Indiërs die niet echt begrijpen wat je schrijft, en alleen maar standaardreplies pasten...

Wellicht was m'n oorspronkelijke mail niet duidelijk genoeg, ik ging er al van uit dat het om een smart self test ging, en dat die gebeurt wanneer de drive idle is... dadelijk reply sturen naar Seagate, en mij proberen te gedragen als een brave consument die van niks weet
Je moet je juist heel intelligent opstellen denk ik. Ik kreeg precies diezelfde mail, twee keer!!. De tweede keer heb ik gezegd dat ik standaard-antwoorden niet op prijs stel. Dat hielp.

Mijn mails werden trouwens (meestal) beantwoord door Robert H.
xdc: ik dacht eerst dat ik er ook geen last van had
toen ik dit topic voor het eerst zag

tot ik er actief op ging letten
mijn seagate 7200.7 2 mb 120 GB heeft ook callibratiegeluiden

deze zijn echter maar 1 x in de 10 minuten en vrij stil
ik dacht eerst dat de virusscanner aan het draaien was..

Al met al niet zo storend dus.... want het gereutel is zeer stil
Lijkt het op het soundsample dat ik heb gepost? Dat is namelijk niet stil.

De aanhang wordt steeds groter. De nieuwe slachtoffers zou ik ook willen verzoeken mails te sturen naar seagate. En begin dan maar met dat je standaard antwoorden niet op prijs stelt ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
Reactie seagate:
Mr Zwaan,

These are what's called self test. They should not be making rattling
sounds though. Please run the attached diagnostic software on the drive to
determine if this rattling sound could be a drive defect.

(See attached file: seatoold.exe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Laatst online: 22:56

xdc

[...]

Lijkt het op het soundsample dat ik heb gepost? Dat is namelijk niet stil.

De aanhang wordt steeds groter. De nieuwe slachtoffers zou ik ook willen verzoeken mails te sturen naar seagate. En begin dan maar met dat je standaard antwoorden niet op prijs stelt ....[/quote]

jups precies hetzelfde geluid
seeksoundwhen idle

is niet echt storend hoor ........ zo hard is het niet

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Bij een van m'n drives is het geluid van de self test wel erg luid. Het is een snerpend gezoem, dat toch vele keren luider is dan het idle gesuis/gezoem van de drive zelf... (wat ook al niet zo stil is).

Straks m'n beginpost wat editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zopas dit topic gelezen.

Kheb exact hetzelde geluid als de topicstarter:
Schijf = ST3120022A

Wanneer ik de schijf niet gebruik, hoor ik een licht geratel. Zodra ik toegang tot de schijf heb (verkenner starten en HD bladeren; of S.M.A.R.T uitlees bij speedfan) stopt het geratel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
guardian:~# hdparm -iI /dev/hdc

/dev/hdc:

Model=ST3120026A, FwRev=3.06, SerialNo=3JT2CTQV
 Config={ HardSect NotMFM HdSw>15uSec Fixed DTR>10Mbs RotSpdTol>.5% }
 RawCHS=16383/16/63, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=4
 BuffType=unknown, BuffSize=8192kB, MaxMultSect=16, MultSect=off
 CurCHS=16383/16/63, CurSects=16514064, LBA=yes, LBAsects=234441648
 IORDY=on/off, tPIO={min:240,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
 PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
 DMA modes: mdma0 mdma1 *mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 udma5
 AdvancedPM=no WriteCache=enabled
 Drive Supports : mediumATA-1 ATA-2 ATA-3 ATA-4 ATA-5 ATA-6

non-removable ATA device, with non-removable media
        Model Number:           ST3120026A
        Serial Number:          3JT2CTQV
        Firmware Revision:      3.06
Standards:
        Supported: 1 2 3 4 5 6
        Likely used: 6
Configuration:
        Logical         max     current
        cylinders       16383   65535
        heads           16      1
        sectors/track   63      63
        bytes/track:    0               (obsolete)
        bytes/sector:   0               (obsolete)
        current sector capacity: 4128705
        LBA user addressable sectors = 234441648
Capabilities:
        LBA, IORDY(can be disabled)
        Buffer size: 8192.0kB   ECC bytes: 4    Queue depth: 1
        Standby timer values: spec'd by standard
        r/w multiple sector transfer: Max = 16  Current = 16
        Advanced power management level: 65278
        DMA: mdma0 mdma1 *mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 udma5
             Cycle time: min=120ns recommended=120ns
        PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
             Cycle time: no flow control=240ns  IORDY flow control=120ns
Commands/features:
        Enabled Supported:
           *    READ BUFFER cmd
           *    WRITE BUFFER cmd
           *    Host Protected Area feature set
           *    look-ahead
           *    write cache
           *    Power Management feature set
                Security Mode feature set
           *    SMART feature set
                SET MAX security extension
           *    DOWNLOAD MICROCODE cmd
Security:
                supported
        not     enabled
        not     locked
        not     frozen
        not     expired: security count
        not     supported: enhanced erase
HW reset results:
        CBLID- above Vih
        Device num = 0 determined by CSEL
Checksum: correct

guardian:~# uptime
 18:52:16 up 83 days, 57 min,  5 users,  load average: 0.10, 0.05, 0.01

Lekker uitgebreid.....
Zo lang hangt die schijf er ongeveer al in...... Is een 120GB seagate disk dus, 8MB cache, Liquid Bearing....... fluisterstil, supersnel..... ennuh, nooit last gehad van die calibratie sounds........ :-\ Hopelijk heb je hier wat aan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamlet
  • Niet online

Hamlet

Ik heb vandaag de Seagate 160 GB SATA 8mb versie besteld.
Zodra ik 'm binnen heb ga ik checken of ik die geratel heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
//jzn21
These are what's called self test. They should not be making rattling
sounds though. Please run the attached diagnostic software on the drive to
determine if this rattling sound could be a drive defect.
Ik heb die seatools al gerund, smart-selftests gedaan. Hij is volgens al die dingen nog goed.
//komakeef
Lekker uitgebreid.....
Zo lang hangt die schijf er ongeveer al in...... Is een 120GB seagate disk dus, 8MB cache, Liquid Bearing....... fluisterstil, supersnel..... ennuh, nooit last gehad van die calibratie sounds........ :-\ Hopelijk heb je hier wat aan.....
offtopic:
Je moest even patsen met je uptime he :)?

Het bericht dat jzn21 kreeg seagate suggereert dat ze het allemaal doen, maar dat je het niet hoort te horen. Kan jij eens in je BIOS gaan zitten (om drive activiteit uit te sluiten) en je oor tegen je schijf houden, of in ieder geval zo dicht mogelijk. Hoor je echt helemaal niets?

Als alle mensen waarvan de schijf dat niet doet dat ook even zouden willen doen, ik ben er wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Mijn ene seagate die niet reutelt, doet het écht niet... ook niet stil.

Ondertussen even slackware installeren, zodat ik die smartmontools kan runnen. Kben echt benieuwd naar het verschil tussen de reuteldrives en de niet-reuteldrive wat de smart status betreft...

[edit]
Hier de reports door smartctl gegenereerd:

niet-reuteldrive
stille reuteldrive
luide reuteldrive

Het enige duidelijke verschil is de raw error read rate: respectievelijk 71, 63, 61. Misschien heeft het al dan niet reutelen met deze raw error read rate te maken? Begint de disk te selftesten als de read error rate < 70 wordt?

Als iedereen even z'n raw error read rate checked, zet ik ze erbij in de startpost... Die rate kan je trouwens checken met speedfan, moet je niet in linux gaan kloojen ;)

[ Voor 120% gewijzigd door subsonik op 27-01-2004 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Laatst online: 07-09 10:02
Hamlet schreef op 26 januari 2004 @ 19:00:
Ik heb vandaag de Seagate 160 GB SATA 8mb versie besteld.
Zodra ik 'm binnen heb ga ik checken of ik die geratel heb
DAT.

Hmm, interessant, zal ze van de week ook eens testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Laatst online: 09-07 09:00

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Ik wilde vandaag misschien de 160 gieg versie kopen van deze schijf, maar ik zie nog geen problemen met dit type.
De 120 gieg en de 80 gieg hebben dit probleem, dus is dit misschien ook plattergerelateerd? De 160 gieg zou 2 platters hebben waardoor deze stiller zou zijn. De 80 gieg heeft waarschijnlijk 2 platters van 40 gieg en de 120 versie 2 van 60 of3 van 40.
Weet iemand dit?

edit: ik zie dat er toch 2 160 giegs zijn met problemen. Ik ga dus vandaag geen nieuwe hd kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cow_tipping op 27-01-2004 08:27 ]

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Als iedereen even z'n raw error read rate checked, zet ik ze erbij in de startpost... Die rate kan je trouwens checken met speedfan, moet je niet in linux gaan kloojen
In linux kan wel, je moet niet bij raw_values kijken. Kijk maar eens een paar kolommen naar links. Een goede theorie trouwens. Als ik een nieuwe schijf neem, let ik er op. Jammer genoeg zal hij ooit de grens berijken.

Maar goed, mijn readerror-reet is dus iets van 58, 57. De normal value dan, niet de worst (in mijn geval zit die er dicht bij, maar toch). De normal value is volgens mij per power-sessie.

Er was ook nog iemand die vroeg naar HD temperaturen. Ik weet niet meer precies wat je zei, maar je schijf was heet. In de smart-posts van mij en andere mensen kan je een "temperature celcius" vinden. Bij de raw_value staat dan de echte temp. Die van mij is iets van 36. Veel mensen zullen een temp hebben van 36, omdat smart maar in stappen van een paar graden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
Wanneer ik in de BIOS ben, hoor ik het ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Zo jongens, ik heb even de extended test gedaan met die Seagate tools. Wat blijkt nu: de ergste reutelschijf heeft bad sectors! Gelukkig zit ze in raid-1 en ben ik AFAIK niks kwijt. Het tool zei dat ik ze mocht terugsturen...

Ik overweeg sterk om al die Seagate rommel buiten te smijten en te vervangen door hitachi 7K250's... HD kapot binnen de maand, dat heb ik zelfs met maxtor nooit meegemaakt :(

Ik zou verder iedereen met een reutelende 7200.7 hard willen aanbevelen om de extended test van dat Seagate tool te laten runnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
subsonik schreef op 28 januari 2004 @ 23:23:
Zo jongens, ik heb even de extended test gedaan met die Seagate tools. Wat blijkt nu: de ergste reutelschijf heeft bad sectors! Gelukkig zit ze in raid-1 en ben ik AFAIK niks kwijt. Het tool zei dat ik ze mocht terugsturen...

Ik overweeg sterk om al die Seagate rommel buiten te smijten en te vervangen door hitachi 7K250's... HD kapot binnen de maand, dat heb ik zelfs met maxtor nooit meegemaakt :(

Ik zou verder iedereen met een reutelende 7200.7 hard willen aanbevelen om de extended test van dat Seagate tool te laten runnen!
Been there, done that, 0 errors :P
Voor de zekerheid nog maar eens runnen zo ;)

Hitachi ben ik zelf wat huiverig voor nog even... (IBM :X), verder heb ik die
schijf om z'n stilte, en ik pieker dus ook niet over vervanging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar

Ik heb wel een extended smart-test gedaan, maar niet de extended seagate specific test. Dat zal ik eens doen. Heb jij nu ook in je smart values een aantal re-allocated sectors? De rawvalue geeft de echte waarde aan. Schijven hebben tegenwoordig namelijk verborgen sectors die automatisch kapotte sectoren moeten vervangen.

Ik vind het allemaal erg vreemd. Seagate staat er juist om bekend dat ze erg betrouwbaar zijn. Er zijn meer niet-reutelende schijven dan wel-reutelende schijven hier, dus wellicht betekent het inderdaad dat de reutelschijven binnenkort kapot gaan (ik bedoel dus, er zijn waarschijnlijk meer werkende schijven dan niet werkende schijven). Binnenkort maar eens met drive image of ghost alles terugzetten naar mijn oude schijf en eens met de winkel overleggen. Het lastige is, het is in de winkel lawaaiig, dus ik hoop dat ik het daar kan horen of een schijf ratelt voordat ik hem mee naar huis neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier een Seagate Baracuda 120Gb SATA.

Geen last van calibratie geluiden or whatsoever.... Stil als een muis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:39

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Heb er hier zelf ook 2 in mijn systeem maar nergens last van?

2x 120GB 7200.7 8MB S-ATA
• Schijf 1: ST3120026AS
- Serial Number: 3JT2WQ66
• Schijf 2: ST3120026AS
- Serial Number: 3JT2KZ57

Draaien verder niet in een RAID-opstelling oid.

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar

Hoe lang duurde dat bij jou? Bij mij was hij na 45 minuten op 5%... Dat kan niet normaal zijn. Als jij dat op je drie schijven hebt gedaan, dan ben je daar dagen mee bezig geweest. Is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik heb zonet de test nog eens gedaan met de drive die zogezegd kapot was, maar deze dit keer op de onboard IDE controller aangesloten, ipv op de raid-1 controller.

Gevolg: de test duurde deze keer ruim 7 uur (wel wat anders dan de 84 minuten die Seagate opgeeft) én er werden géén fouten gevonden...

Al die rommel begint ondertussen serieus m'n keel uit te hangen, ik denk dat ik dit weekend de 7K250's bestel en die rotte Seagate's buitensmijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
subsonik schreef op 29 januari 2004 @ 19:15:
Ik heb zonet de test nog eens gedaan met de drive die zogezegd kapot was, maar deze dit keer op de onboard IDE controller aangesloten, ipv op de raid-1 controller.

Gevolg: de test duurde deze keer ruim 7 uur (wel wat anders dan de 84 minuten die Seagate opgeeft) én er werden géén fouten gevonden...

Al die rommel begint ondertussen serieus m'n keel uit te hangen, ik denk dat ik dit weekend de 7K250's bestel en die rotte Seagate's buitensmijt...
Waar woon je en uit welk raam :P

Zou het dan niet aan de contoller kunnen liggen?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07
Hmm, ik zie nu dit topic en heb zelf ook eens op mijn 120 Gb S-ATA schijf gelet.
Het is me dus nog niet opgevallen en heb nu de zijkant van mijn kast open.
Ik hoor mijn Seagate helemaal niet.

Wel word ik sinds een maand behoorlijk gek van mijn fluitende Maxtor 60Gb 2mb schijf.
Schijnt het kogellager te zijn.
Hij is anderhalf jaar oud en er zit dus nog 1,5 jaar garantie op.

Maar zullen de heren bij Maxtor deze schijf willen omruilen voor een niet fluitende?
Het is niet echt een defekt, wel erg irri!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je kan hem altijd defekt maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Nog iets over die seatools test. Toen ik die gecanceld had, zei hij ook dat er errors op zaten. Een anulering ziet hij dus ook als een fout. Dus even dat je het weet, dat anuleren ook "fout" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
check dit:
-
code:
1
2
ID# ATTRIBUTE_NAME  FLAG VALUE WORST THRESH TYPE  WHEN_FAILED RAW_VALUE
1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   054   054   006    Pre-fail     -       164235361

Mijn raw read error rate is nu ineens nog maar 54 ipv 57. Wordt het bij jullie ook steeds slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
Email verkeer Seagate:

Juglen:

There is nothing we can do regarding the noise of this drive. There is no
firmware
or any technical trick to resolve this issue.

All of our new Serial ATA (SATA) drives are optimized for performance,
The faster the drive motor spins, the higher pitched the resulting sound
will be.

We no longer have a utility that can quiet the drive down. This utility
has
been removed from our website and is no longer distributed or supported.

It is also normal for the drive to make sort of a "chattering" or
"clicking"
sound while it is reading and writing data.

However, if the sound coming from your drive has recently changed or is an
excessive grinding or clanking noise, this may indicate a physical problem
with the drive.

To locate whether the noise is coming from:

The DRIVE or the DRIVE INTERFACE

1. Make sure you have backed up your disc drive.
1. Shut down your system.
3. Disconnect the DATA cable
4. Leave the power cable attached
5. APPLY power to the drive
6. If the noise is still there, it MAY be coming from the drive.
7. Remove the power plug from the drive if the noise stops, it MUST be
the drive ... If the noise is still there ITS NOT THE DRIVE.

If you need WARRANTY INFORMATION or to REPLACE a DRIVE

Contact Seagate Customer Service for WARRANTY.

Drive Warranty may be validated online at:
http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp

or

For Europe, the Middle East, and Africa you may contact Seagate's European
Customer Service center.

The European call center is located in Amsterdam.

Netherlands 0 800-732 4283

Support hours are 8:30 A.M. to 5:00 P.M., European central time, Monday
through Friday)

NOTE: Seagate does not perform data recovery services, nor does Seagate
authorize or recommend any specific data recovery services or companies.

If you cannot access the data on the drive and need data recovery
services, several reputable companies that provide this service can be
found on the Internet.

In order to preserve the warranty status of your drive, the data recovery
company you select must provide written notice to Seagate, on company
letterhead, stating that they have performed data recovery services on the
drive.

Michael T.
Seagate Technical Support

========== Customer's original message ==========

Yes, but my friend bought the same one and he has the same problem. just
like many other people!
See this:
http://forums.storagerevi...topic=12009&hl=smscan.exe
http://forums.storagerevi...owtopic=424&hl=smscan.exe
http://forums.storagerevi...x.php?showtopic=13619&hl=
Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden?

So everybody has to send his seagate hd back?

juglen

----- Original Message -----
From: <DiscSupport@seagate.com>
To: <lorentz@cistron.nl>
Sent: Thursday, January 29, 2004 4:13 PM
Subject: Re: Re: |barracude 7200.7 sata 120 gb|Windows XP||My harddisc is
very quit,

> Hello Juglen,
>
> Thank you for the additional information.
>
> I have listened to the soundfile, and would advise you to exchange the
> drive by contacting our warranty department:
>
> http://www.seagate.com/contact/warranty/
>
> Regards,
>
> Kirsten R.
> Seagate Technical Support
>
> ========== Customer's original message ==========
>
> Hello,
>
> There are no errors detected. Clear is that there are several treaths
on
> the
> internet, where many users describe the same problem. I can't imagine
that
> this is an unknow problem.
> I bought a seagate because I want a quit drive, not self test rattles
> (because they're almost even loud as normal seeks). I hope that there
is
a
> solution for it, otherwise, I want to send it back. This is a problem
> which
> is known by everybody, but nobody knows the solution, even your
helpdesk
> seemed to be uninformed. That isn't normal. In the posts on the
internet
I
> saw that most drive have the problem, but there are cases know where
the
> sounds disappeared or never signalised.
> A demo file of the rattle can be found here:
> http://members.lycos.nl/eenpersoon/posts/hdsound.zip
> The drive type I own is: ST3120026A
> But a simple search in forums lears us that is an wide-spread
problem...
>
> Thanks in advance,
> J. Zwaan
>
> ----- Original Message -----
> From: <DiscSupport@seagate.com>
> To: <lorentz@cistron.nl>
> Sent: Monday, January 26, 2004 9:02 AM
> Subject: Re: |barracude 7200.7 sata 120 gb|Windows XP||My harddisc is
very
> quit,
>
>
> > Mr Zwaan,
> >
> >
> >
> > These are what's called self test. They should not be making
rattling
> > sounds though. Please run the attached diagnostic software on the
drive
> to
> > determine if this rattling sound could be a drive defect.
> >
> > (See attached file: seatoold.exe)
> >
> >
> >
> > Best Regards,
> >
> > Stefan M.
> > Seagate Technical Support
> >
> > ========== Customer's original message ==========
> >
> >
> >
> > ========================================================
> > My harddisc is very quit, but once a minute the harddisc is making a
> > rattling sound, very irritating. I searched all over the internet
and
I
> > saw in several forums the same problem. What is the reason of this
and
> how
> > can I stop it?
> >
> > Email address :
> > First name : Juglen
> > Last name : Zwaan
> > Phone/Customer Number : -
> > FAX :
> > Customer type :
> > Location : Netherlands
> > :
> > Operating system : Windows XP
> > CPU and Speed : 2.6 p4
> > Total RAM :
> > System BIOS & version :
> > :
> > Model # : barracude 7200.7 sata 120 gb
> > Model interface :
> > :
> > ATA Controller :
> > ATA Master/Slave :
> > Other ATA Devices :
> > :
> > SCSI ID :
> > SCSI Terminated :
> > Other SCSI Devices :
> > SCSI Controller :
> > :
> > Is form helpful :
> > Form Type : Disc
> > Language : EN
> > Email this form : ON
> > Email new products :
> >
> >
> > (Sent on Sun Jan 25 19:11:59 2004 GMT ): DM,SM,SD,JM (v1.53c
04-Aug-03)
> >
> >
> > .
> >
>
>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Dus als ik het goed begrijp, heeft seagate naar mijn opname geluisterd en vindt dus dat ik hem in mag ruilen. Ik wil wel eens van ze weten waarom sommige drives wel dit geluid maken en andere niet. Nog maar eens een emailtje sturen.

Mijn raw-read error rate is weer "mooi" 57 trouwens.

offtopic:
Ik zie dat mensen in je post op storagereview naar de hoofdpagina van mijn site zijn gegaan. Nu denken ze dus dat jij dat hebt gemodelleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamlet
  • Niet online

Hamlet

Ik heb woensdag dus mijn nieuwe HD gekregen en in deze dagen heeft hij maar 2x zo'n soort gelijke rattel geluid gemaakt als jouw sound file.
En dat gebeurde alleen tijdens het SMART Bios check, verder heb ik er echt nergens last van.
Overigens, ik schrok me wel een potje toen ik die geluid hoorde, want het klonk redelijk hetzelfde als die van jouw, maar hij die geluid duurde maar ong. 1 seconde.

Volgens mij is er gewoon iets mis gegaan bij een bepaalde productieproces, dus ik zal 'm ook zeker inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Hamlet schreef op 31 januari 2004 @ 21:28:
Ik heb woensdag dus mijn nieuwe HD gekregen en in deze dagen heeft hij maar 2x zo'n soort gelijke rattel geluid gemaakt als jouw sound file.
En dat gebeurde alleen tijdens het SMART Bios check, verder heb ik er echt nergens last van.
Overigens, ik schrok me wel een potje toen ik die geluid hoorde, want het klonk redelijk hetzelfde als die van jouw, maar hij die geluid duurde maar ong. 1 seconde.

Volgens mij is er gewoon iets mis gegaan bij een bepaalde productieproces, dus ik zal 'm ook zeker inruilen.
Als hij dat geluid verder nooit maakt, lijkt het me niet erg. Ik bedoel, als de BIOS actief een SMART-test doet, dan is het denk ik normaal dat hij dat geluid maakt. Je hebt volgens mij grote kans dat als je hem inruilt, dat je een wel-ratelende schijf terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamlet
  • Niet online

Hamlet

halfgaar schreef op 01 februari 2004 @ 13:18:
[...]

Als hij dat geluid verder nooit maakt, lijkt het me niet erg. Ik bedoel, als de BIOS actief een SMART-test doet, dan is het denk ik normaal dat hij dat geluid maakt. Je hebt volgens mij grote kans dat als je hem inruilt, dat je een wel-ratelende schijf terug krijgt.
Sorry, ik tikte niet echt duidelijk :P
Ik bedoelde dat ik hartstikke tevreden was met mijn Harddisk. Ik weet nu dus ook zeker dat die ratel geluid van jullie door de SMART komt en dat daar iets mis is met jullie harddisks.
Als ik jullie was zou ik de harddisk omruillen door middel van RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Wellicht ben ik een stapje verder. Dit is het antwoord op mijn laatste bericht aan seagate op een dringend verzoek definitieve antwoorden te geven op wat vragen van mij:
Your message has been forwarded to another department to help you with
your issue. You should receive an acknowledgment from that department within
24 hours. If there is anything else we can do, please don't hesitate to
contact us.

Reminder: if you need to contact us again in the future, please be
sure to include the text of your original message so we will be able to assist
you.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik heb net even m'n beste Engels bovengehaald en gebeld met de technische support van Seagate.

Blijkt dat het reutel-probleem van onze drives "normaal" is en inderdaad komt door self-testing van de drive zelf. Men heeft bij Seagate géén oplossing voor dit probleem, maar de drives in kwestie mogen gewoon ge-RMA'd worden.

Heeft iemand ervaring met RMA's bij Seagate? Hoelang duurt het eer je een vervangingsdrive krijgt? (bij Hitachi was dat 5 weken... geen zin om zo lang te werken met een missende drive in m'n raid-1 array!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
subsonik schreef op 04 februari 2004 @ 16:01:
Ik heb net even m'n beste Engels bovengehaald en gebeld met de technische support van Seagate.

Blijkt dat het reutel-probleem van onze drives "normaal" is en inderdaad komt door self-testing van de drive zelf. Men heeft bij Seagate géén oplossing voor dit probleem, maar de drives in kwestie mogen gewoon ge-RMA'd worden.

Heeft iemand ervaring met RMA's bij Seagate? Hoelang duurt het eer je een vervangingsdrive krijgt? (bij Hitachi was dat 5 weken... geen zin om zo lang te werken met een missende drive in m'n raid-1 array!)
Maar als het normaal is, als dus elke drive self-test, waarom kan je hem dan RMA'en? Ik bedoel, dan kan je eeuwig bezig blijven, omdat ze het toch allemaal doen.

Ik breng hem dan gewoon terug naar de winkel trouwens. Moet ik wel even met ze praten. Ik sta daar namelijk bekend als een muggenzifter volgens mij (lang verhaal met 109p40 monitor), en het enige dat ze wilde doen was mij mijn geld teruggeven en dat ik dan ergens anders een HD ging kopen... Maar als seagate zegt dat een RMA gerechtvaardigd is, dan mogen ze niet zeuren.
Pagina: 1 2 3 Laatste