Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Hmm... leuk dat dit topic bestaat want ik vroeg me ook al af wat dat ritmische gereutel was :P Ik heb sinds een paar weken een 200GB en vandaag is er nog een 200GB bij gekomen. Wat zijn die schijven heerlijk stil (niet veel lawaaiiger dan m'n Samsung 5400rpm 160GB), en als dat gereutel na een paar weken ophoudt dan zit ik er niet zo mee :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
Kleine kans dat dat gereutel op houdt. Mijn schijf van 8 maanden oud doet het ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

halfgaar schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 22:04:
Kleine kans dat dat gereutel op houdt. Mijn schijf van 8 maanden oud doet het ook nog steeds.
Same here :{ Houdt het uberhaupt wel een keer op? Ik krijg er de zenuwen van. Ik kan nou wel die schijven gaan omruilen maar als ze het allemaal hebben dan schiet het weinig op.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb geloof ik geen gereutel, mijn seagate is trouwens wel overleden en immidels vervangen voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
ik heb geloof ik geen gereutel, mijn seagate is trouwens wel overleden en immidels vervangen voor een nieuwe.
Daar had SubSonik ook al last van geloof ik. Die van mij doet het nog prima, na een jaar en twee maanden. Hij ratelt ook nog, maar zoals ik eerder al zei, omdat ik veel download enzo heb ik daar geen last van...

Maar als je ergens in dit topic zoekt naar het alogitime dat dit doet, dan zul je zien dat het niet ophoud. Het is continue foutdetectie en correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

MickMack schreef op zondag 07 november 2004 @ 18:35:
Nou daar zijn we lekker mee dan. Had je de HD's 24 h/dag aanstaan voor servergebruik? Nouja, ik zie het wel. Niet echt de betrouwbaarste schijf voor mijn fileserver dus :'(
dat is wel een erg snelle conclusie op basis van 1 waarneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

halfgaar schreef op donderdag 14 april 2005 @ 13:27:
Maar als je ergens in dit topic zoekt naar het alogitime dat dit doet, dan zul je zien dat het niet ophoud. Het is continue foutdetectie en correctie.
Hmm... tja, het zijn verder heerlijke schijven dus dat moeten we dan maar voor lief nemen. Het lawaai van een WD of Maxtor heeft me in het verleden meer gekweld dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Met dat noisestopper progje is mijn schijf nog steeds heerlijk stil. Werkt echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sick Nick schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:08:
Met dat noisestopper progje is mijn schijf nog steeds heerlijk stil. Werkt echt perfect.
Dat heeft niks te maken met waar we het in deze topic over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Gaat toch om dat geratel om de 40 a 50 seconde voor ongeveer dezelfde periode :? Dus eerst stil, dan kggggggggkgggg voor 50s en dan weer stil voor 50s.
Dat progje schrijft om de zoveel seconde wat weg in een bestandje zodat ie niet dat calibratiegedoe uit gaat voeren als ie idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sick Nick schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:29:
Gaat toch om dat geratel om de 40 a 50 seconde voor ongeveer dezelfde periode :? Dus eerst stil, dan kggggggggkgggg voor 50s en dan weer stil voor 50s.
Dat progje schrijft om de zoveel seconde wat weg in een bestandje zodat ie niet dat calibratiegedoe uit gaat voeren als ie idle is.
Excuus. Blijkbaar heb je het over een fix voor het besproken probleem. Ik dacht dat je de zoveelste was die zo'n tooltje bedoelt waarmee je disk in silent mode draait en de koppen minder laat bewegen ;)

Maar hoe kom je daar dan aan? Met google vind ik niks met 'noise stopper' of 'noisestopper' en seagate.

[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 14-04-2005 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Exirion schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:31:
[...]

Excuus. Blijkbaar heb je het over een fix voor het besproken probleem. Ik dacht dat je de zoveelste was die zo'n tooltje bedoelt waarmee je disk in silent mode draait en de koppen minder laat bewegen ;)

Maar hoe kom je daar dan aan? Met google vind ik niks met 'noise stopper' of 'noisestopper' en seagate.
dit topic even doorkijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden? - noisestopper tool

Hierboven ff klikken, dan staat ie bovenaan :) Echt een super tooltje :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sick Nick op 14-04-2005 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een schopje uit pure nieuwschierigheid:

gister is dus m'n 2e seagate barracude 7200.7 overleden en dit maal zonder waarschuwing (pc netjes uit.. daarna nooit meer op kunnen starten :( )
Nu vraag ik mij af: hebben meer mensen in dit topic last van stervende seagates? of heb ik gewoon pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
die van mij is nou 8 of 9 maanden oud en heeft ook nog steeds dat raterprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
De topicstarter heeft geloof ik een paar of alle van zijn 7200.7 kapot. Het staat wel ergens in dit topic... Die van mij doet het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

halfgaar schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 11:44:
De topicstarter heeft geloof ik een paar of alle van zijn 7200.7 kapot. Het staat wel ergens in dit topic... Die van mij doet het nog prima.
Laten we nou niet om de zoveel dagen deze topic omhoog gaan kicken met 'die van mij doet het nog' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Er werd gevraagd naar of mensen kapotte 7200.7's hadden. Ik heb een tijd geleden gepost dat die van mij het nog doet, maar daar had verandering in kunnen komen, dus vandaar dat ik het nog een keer zei.

[ Voor 13% gewijzigd door halfgaar op 25-06-2005 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb 2 Seagate Barracuda's 7200.7 in RAID0 opstelling draaien en ze zijn gewoon altijd heerlijk stil.. in een andere pc heb ik 1 Seagate Barracuda's 7200.7 en die is ook gewoon altijd stil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
Hm. Volgens mij heb ik dit ook zo af en toe met 7200.8 schijfjes, maar niet echt met een vaste regelmaat (misschien dat mijn HDD's gewoon te vaak benaderd worden? :P) en het is ook niet echt erg storend ofzo.

Ik zou ook even niet weten hoe ik er achter kon komen welke van de 3 schijven het is :+ Volgens mij doen ze het allemaal zo af en toe.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MidnightMotion schreef op woensdag 06 oktober 2004 @ 18:57:
Het programma staat vanaf nu op: people.zeelandnet.nl/gwittens/NoiseStopper.exe

Ik wil trouwens nog wel wat wijzigen, het is volgens mij niet nodig elke keer echt iets weg te schrijven maar ik heb het nog niet voor elkaar de schijf op een andere manier te benaderen (misschien is het ophalen van de vrije schijfruimte ook al wel voldoende maar ik heb dus nog geen tijd gevonden om om dit te testen...)
Wat kan je hier percies mee? Is dit om een Seagate stil te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:13:
[...]

Wat kan je hier percies mee? Is dit om een Seagate stil te maken?
Het is een heel simpel progje, schrijft elke 39 sec. (of ander interval, kan je instellen) even wat weg op de schijf waardoor deze niet idle raakt. (Niet idle = geen vervelende calibratie geluiden)

Eigenaar van domoticavergelijken.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MidnightMotion schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:32:
[...]

Het is een heel simpel progje, schrijft elke 39 sec. (of ander interval, kan je instellen) even wat weg op de schijf waardoor deze niet idle raakt. (Niet idle = geen vervelende calibratie geluiden)
Mag ik een featurerequest doen? Ik zou graag een drive willen kunnen instellen, en ook meerdere drives kunnen instellen. Is dat moeilijk te realiseren? :)

Ja, ik kan ook zelf iets gaan maken. Maar dan zou ik vanaf het begin moeten beginnen, jij hebt een mooie basis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Barrcuda 7200.7 200GB 8mb en heb ook het gereutel. Ben blij dat ik nu weet waar het van komt. Maar er is dus echt niets aan te doen, behalve wachten en hopen dat het op den duur verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon opstarten vanaf de drive die je niet meer idle wilt laten lopen :p Meerdere drives --> programma vaker opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik heb een Barrcuda 7200.7 200GB 8mb en heb ook het gereutel. Ben blij dat ik nu weet waar het van komt. Maar er is dus echt niets aan te doen, behalve wachten en hopen dat het op den duur verdwijnt?
Zoals ik eerder al zei, het houdt nooit op. Het is een feature, geen bug. Het algoritme is perpetuum. Er zijn inderdaad mensen hier die zeggen dat hun schijf het niet meer doet, maar met de algoritme beschrijving die Seagate mij heeft gegeven, lijkt dat een onmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook met een Western Digital schijf. De WD1200JB. Het is een bepaald ritme als het systeem idle is. Het is niet het standaard zoekgeluid. Echter zijn mijn SMART waarden prima in orde en presteerd de schijf zeer goed.

Harde tikgeluiden die duidelijk opvallen zijn calibratie. Teveel van die geluidjes is niet goed. Hier hoor ik ze zo goed als nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sick Nick schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:00:
Gewoon opstarten vanaf de drive die je niet meer idle wilt laten lopen :p Meerdere drives --> programma vaker opstarten.
Dan kan ik dat progje dus 3x gaan draaien. Lijkt me ook niet echt ideaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
XanderH schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 02:20:
[...]

Dan kan ik dat progje dus 3x gaan draaien. Lijkt me ook niet echt ideaal. :P
Is zeker niet ideaal maar t werkt wel en heb eerlijk gezegd niet heel veel tijd om dergelijke features in te bouwen, zal kijken of ik een keer tijd kan vinden om t te maken! Als je trouwens Delphi kent wil ik eventueel ook wel de source code geven hoor, mail maar!

Eigenaar van domoticavergelijken.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MidnightMotion schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 03:32:
[...]

Is zeker niet ideaal maar t werkt wel en heb eerlijk gezegd niet heel veel tijd om dergelijke features in te bouwen, zal kijken of ik een keer tijd kan vinden om t te maken! Als je trouwens Delphi kent wil ik eventueel ook wel de source code geven hoor, mail maar!
Hm, het was ook alleen maar een vraagje, als je er geen tijd voor heb dan niet he. :)

Ik ga zelf wel een keer in de slag. Niet in delphi dan, ik zoek wel een taal op die ik begrijp. :+ (Hele tijd niets met programmeren gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dus... ik heb een betaversie van mijn progje af! \o/

Linkje voor de download

Het moet een kwestie zijn van de exe en de 2 dll's ergens uitpakken en het zou moeten werken. Hiernaast heb je de .NET FrameWork v1.1 nodig.

Een screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://xanderh.sohosted.com/SeagateSilencer/screenshots/1.jpg

Ik ben zelf nog niet zo tevreden over het geheugengebruik, maargoed dat lijkt een feaeture van de .NET runtime te zijn. Ik heb ook nog geen uitschieters gezien ofzo, alleen als het geheugen vrij is heeft hij de neiging om het ook te pakken (is vannacht de hele nacht zo'n ~13MB geweest). Ik ben nog even aan het uitzoeken of ik daar iets aan kan doen omdat ik het wat veel vind, maargoed mij zelf stoort het iig niet.

Oh, en hier werkt ie iig. :) Het was ook lekker rustig vanacht. :P

Als er mensen zijn die het zouden willen testen, graag. Bugs / featurerequests kun je uiteraard gewoon melden.

Als je er weer vanaf wilt: Dat is een kwestie van de files deleten en even in het register de map HKEY_CURRENT_USER\Software/SeagateSilencer verwijderen. Let dan wel dat je in het progje "Start with Windows" hebt uitgevinkt, anders moet je die ook handmatig weghalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 19-08-2005 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

XanderH: voor zoiets simpels zou ik absoluut geen .NET gebruiken. Da's enorme overhead en vreet resources. Neem dan op z'n hoogst Delphi ofzo (win32 dan he) :)

[ Voor 10% gewijzigd door Exirion op 19-08-2005 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Exirion schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 11:53:
XanderH: voor zoiets simpels zou ik absoluut geen .NET gebruiken. Da's enorme overhead en vreet resources. Neem dan op z'n hoogst Delphi ofzo (win32 dan he) :)
I know... Maar met mijn programmeertalenkennis kom ik niet veel verder dan VB en PHP. Hm mja java moet ook nog lukken :X 8)7

Delphi, ja, ik moet er eens aan gaan beginnen. Maargoed, dat neem ik me al langer voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm mooi bagger, heb ik net mn pc superstil gemaakt door alle fans en shit te vervangen, komt ineens een hoge pieptoon uit mn seagate 120gb ata schijf (ST3120026A) die ik nu pas hoor nu hij stil is.

Volgens mij is dit niet het geratel waar mensen het in dit topic over hebben, want dit is een hoge pieptoon die ik contant hoor (soms een seconde niet)
Dat proggie (die om de 35sec een ATA command geeft) helpt dus ook niet..

Nu las ik ergens dat ik smscan.exe nodig heb oid, maar die kan ik helaas nergens meer vinden.

Iemand bekend met dit probleem, en hoe het is opgelost? (heb seagate inmiddels al wel gemailt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
smscan is alleen voor een probleem met oudere barracuda drives, en dat had niets te maken met een hoge pieptoon.

Nou is het zo trouwens dat mijn schijf (120GB 7200.7) ook een hoge pieptoon maakt, maar alleen als hij koud is. Hij is dan ook af en toe even stil, zoals jij zegt. Zodra hij is opgewarmd is dit echter voorbij en is hij helemaal stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

halfgaar schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 19:08:
smscan is alleen voor een probleem met oudere barracuda drives, en dat had niets te maken met een hoge pieptoon.

Nou is het zo trouwens dat mijn schijf (120GB 7200.7) ook een hoge pieptoon maakt, maar alleen als hij koud is. Hij is dan ook af en toe even stil, zoals jij zegt. Zodra hij is opgewarmd is dit echter voorbij en is hij helemaal stil.
Klopt, ik heb smscan inmiddels gevonden en mijn drive word niet ondersteund.
Zou je denken dat mijn schijf het probleem niet heeft, maar het vreemde is, als hij idle is en ik verder niks doe, hij 95% van de tijd die hoge pieptoon (niet luid, eerder heel zachtjes, maar wel irritant) maakt.

En hij staat al een dag aan, en rar bestanden uitpakken etc dus koud is hij niet bepaald meer (30 graden, veel warmer wordt ie niet)

Het vreemde is, hij doet dit alleen in windows.. in dos bijvoorbeeld heb ik idle nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Het piep geluid dat mijn schijf maakt doet hij al als de BIOS er nog mee bezig is, en ook als ik wacht bij het kiezen van mijn OS om te booten, waar het systeem dus helemaal niets doet. Misschien is het bij jou zo dat de kop net door windows toevallig op een plek wordt gezet wat piepen veroorzaakt, verder zou ik niets kunnen verzinnen. Je kan gewoon pech hebben, dat de lagers in je schijf niet helemaal OK zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 23:59
Ik heb nu een zon Seagate Barracuda 7200.7 al een half jaar, maar nu pas heb ik dat geratel daarvoor helemaal niets.

Het gaat om deze schijf ST3200822A. Hebben meer mensen dit dat het geratel maanden later komt in plaats van in het begin

En dat progje dat om de elke 39 sec wat weg schrijft. Is dat wel goed steeds ?

[ Voor 15% gewijzigd door jaaoie17 op 30-07-2006 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 23:06
Zo he, da's een oud topic van me ;)

Ben je zeker dat het geratel er vroeger niet was? Kan ook zijn dat je het gewoon nooit gehoord hebt. Zeker als je wat luidruchtige fans zitten hebt enzo...

Het progje dat geregeld data wegschrijft is zeker niet erger dan de self-check... in mijn geval werd de self-check steeds weer afgebroken omdat windows een disk-access deed, waardoor de self-check een minuut later helemaal opnieuw begon. Gevolg: schijf stond 10 à 20 sec per minuut te reutelen. Denk dat die 20msec per 39 seconden door dat progje dan minder erg zijn ;)

Overigens: elke Seagate barracuda 7200.7 en 7200.8 die ik in mijn handen gehad heb, had last van de self-check, vanaf de eerste minuut. Ik weet niet hoe het zit met 7200.9 en 7200.10, ben overgestapt naar WD en Samsung, die hebben geen last van dit soort troep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 23:59
Kan goed wezen dat het me nu opvalt.

Als het geratel begint en ik start te gelijk een prog op. Dan wacht het prog wel eventjes op het geratel, dus het prog start heel iettjes trager op.

Heb jij dat geluidsfragment van dat rattelen nog, want die link werkt niet meer

[ Voor 19% gewijzigd door jaaoie17 op 30-07-2006 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik kan SMART van mn 40 Gb seagate barracuda uitzetten in het bios... en bij het booten van Windows stopt het meeste ratelen wel...
is misschien nog voor andere mensen een oplossing ....

[ Voor 20% gewijzigd door Ward Vr op 30-07-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Heb jij dat geluidsfragment van dat rattelen nog, want die link werkt niet meer
Bedoel je die van mij? Dit is hem.

Die selftest is trouwens wel een goed voorbeeld van waar fabrikanten op worden afgerekend door domme gebruikers. Ik bedoel niet dat jullie (en ik zelf, ik klaagde ook) allemaal dom zijn, maar in feite is deze test juist goed. Mensen beoordelen de kwaliteit van apparatuur op dingen die in hun beleving passen, wat absoluut niets zegt over de interne kwaliteit. Zo vinden mensen monitoren die klikken vaak slecht en goedkoop, maar ik kan me zo voorstellen dat het beter is om relais te gebruiken voor sommige dingen dan electronische schakelaars (ik doe het zelf ook in apparatuur die ik maak).

Een HD die steeds geluid maakt lijkt slecht, maar het is beter dan HDs die zomaar bad sectors krijgt. Bij nader inzien heb ik denk ik liever een schijf die zelf uit voorzorg sectors heralloceert dan één die het pas doet als je een al kapotte sector probeert te beschrijven. Dit laatste is de reden dat ik al meerdere schijven in een RAID heb gehad die bad sectors kregen, wat verholpen was door een format. Tijdens het formatteren merkte SMART dat er een sector kapot was, en heralloceerde hem. Ik neem aan dat die self-test dit gedrag probeert te voorkomen.

[ Voor 76% gewijzigd door halfgaar op 30-07-2006 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 23:06
halfgaar: klopt, de selftest zou de betrouwbaarheid moeten verhogen. Maar als ik storagereview.com mag geloven, is de betrouwbaarheid van de 7200.8 toch wel nogal ondermaats. Nog niet zo erg als bepaalde Maxtor series, maar het gaat goed in de richting. Ik ben zelf trouwens ook 300GB data op een 7200.8 kwijtgespeeld, niet gebackupt, "want Seagate crasht toch niet". Dom.

Het pijnpunt is dat de selftest niet uit te schakelen valt door de gebruiker. Ward Vr stelt voor SMART te disablen, lijkt mij geen optimale oplossing, gaat je HD indien nodig dan wel nog bad sectors gaan relocaten?

De selftest maakt in een stil systeem een bijzonder opvallend en storend geluid. In mijn PC zat de Seagate dubbel opgehangen in zachte rubbers, en omgeven door een stevige gedempte MDF doos, en je hoorde het nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Maar als ik storagereview.com mag geloven, is de betrouwbaarheid van de 7200.8 toch wel nogal ondermaats. Nog niet zo erg als bepaalde Maxtor series, maar het gaat goed in de richting.
Dat valt me wel weer tegen. Ik heb zelf een 7200.7 dus, nog steeds dezelfde als in het begin van deze thread (120 GB is voor mij genoeg. Heb ik meer nodig, dan moet ik opruimen vind ik), maar mocht ik een nieuwe kopen, dan zal ik dus weer even goed onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van seagate.
Ik ben zelf trouwens ook 300GB data op een 7200.8 kwijtgespeeld, niet gebackupt, "want Seagate crasht toch niet". Dom.
Er zijn maar twee soorten mensen, hè. Mensen die niet backuppen en mensen die nog nooit dataverlies hebben gehad :). Backuppen doe ik zelf altijd. op DVD+RW's en een externe HD.
Het pijnpunt is dat de selftest niet uit te schakelen valt door de gebruiker. Ward Vr stelt voor SMART te disablen, lijkt mij geen optimale oplossing, gaat je HD indien nodig dan wel nog bad sectors gaan relocaten?
Ward VR?

Maar je kan wel SMART disablen in je BIOS, maar dat doet niets aan de schijf zelf. Het enige resultaat is dat de BIOS of OS het niet meer doorkrijgt. Het reallocaten van sectors gaat dan gewoon nog wel door, net als de selftest. De selftest is alleen uit te zetten in de firmware, wat seagate voor sommige OEMs deed, hadden ze me toen ooit verteld. Maar op losse schijven lieten ze het gewoon aan.
De selftest maakt in een stil systeem een bijzonder opvallend en storend geluid. In mijn PC zat de Seagate dubbel opgehangen in zachte rubbers, en omgeven door een stevige gedempte MDF doos, en je hoorde het nog...
Ik ben het ook nog steeds eens met de visie dat het irritant is, uiteraard. Ze moeten maar wat werk besteden aan het stil maken van het mechaniek.

Mijn HD staat trouwens nooit lang genoeg stil om de self test te laten starten. Azureus staat altijd aan.
Pagina: 1 2 3 Laatste