Toon posts:

[server] sata raid vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lo,

Een kennis vroeg me laatst wat dingen over sata raid die hij voor zijn bedrijf wil.
heb hier weinig ervaring mee, en hoopte dat jullie mij wat kunnen helpen.

Hij wil 16 schijfjes van 200gb (sata dus) in een raid array hangen.
Zover ik heb kunnen vinden kom je niet veel verder dan een 12 poorts raid kaart, dus dit moet anders.
Is het mogelijk om gewoon 2 raid controllers (bijv de Highpoint Rocketraid 454) naast elkaar te draaien?
En wil je dan in beide arrays een hot-spare of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt Professional, hè ;)

Professional Networking & Servers -> Opslagmedia & I/O Controllers it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 12:50

FastBunny

Give it the Works !

16 x 150MB = 2.4GB !
Zelfs met een PCI-X 2.0 133MHz red je maar 1GB/s...
Okay een harddisk zal max 35MB/s halen maar dan heb je nog 560MB/s nodig !

Is het niet onwijs overkill ? Kun je niet beter 2 kaarten van 8 kopen en die over 2 servers versprijden?

offtopic:
PCI 32/33 = 133MB/s
PCI 33/66 = 256MB/s
PCI 64/32 = 256MB/s ?
PCI 64/66 = 512MB/s ?
PCI-X 66 = 512MB/s ?
PCI-X 133MHz = 1GB/s

[ Voor 11% gewijzigd door FastBunny op 09-01-2004 16:01 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.procase.nl/Images/IPC-C3E-small2.jpg

Je kan ook meerdere kaarten in 1 systeem hangen, alleen heb je dan wel twee fysieke arrays. In je operating system kan je die wel weer aan elkaar plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FastBunny schreef op 09 januari 2004 @ 16:00:
16 x 150MB = 2.4GB !
Zelfs met een PCI-X 2.0 133MHz red je maar 1GB/s...
Okay een harddisk zal max 35MB/s halen maar dan heb je nog 560MB/s nodig !

Is het niet onwijs overkill ? Kun je niet beter 2 kaarten van 8 kopen en die over 2 servers versprijden?

offtopic:
PCI 32/33 = 133MB/s
PCI 33/66 = 256MB/s
PCI 64/32 = 256MB/s ?
PCI 64/66 = 512MB/s ?
PCI-X 66 = 512MB/s ?
PCI-X 133MHz = 1GB/s
Ik neem aan dat zestien schijven nodig heeft vanwege de opslagcapaciteit, niet vanwege de prestaties. Dan zou hij namelijk wel bij 15K SCSI beginnen.

Verder zeggen je bandbreedtecijfertjes erg weinig. Veel intelligente adapters zijn niet in staat om de theoretische gecombineerde sequentiële transfer rate van de harde schijven te halen. Ook zullen er erg weinig toepassingen zijn die zoiets mogelijk maken. Toepassingen met een sequentieel toegangspatroon (bijv. backup) worden meestal beperkt door de bandbreedte van het netwerk en andere toepassingen hebben vaak veel kleine gelijktijdige I/O's waardoor de transfer rate veel lager licht dan de maximale STR. De PCI bandbreedte is dan echt geen beperking (een 7200rpm ATA-schijf doet op random I/O ongeveer 100 I/O's per seconde van gemiddeld 8KB per stuk. 100 x 16 x 8KB = 12,8MB/s. In RAID 5 is het natuurlijk lager.

Die HighPoint RocketRAID is geen kaart die je in RAID 5 wilt gaan gebruiken. Ik zou eens gaan kijken naar de 8-poorts adapters van Adaptec, ICP Vortex en RAIDcore. De eerste twee fabrikanten hebben ik ruimschoots bewezen. De laatste is een nieuwkomer met een interessant en betaalbaar product dat helaas nog niet in Nederland verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
wat hier stond hoort niet in dit topic - excuses voor deze post.

[ Voor 92% gewijzigd door FiXeL op 09-01-2004 20:21 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FiXeL schreef op 09 januari 2004 @ 17:38:
(ik weet het, ik zeur je de oren van je hoofd de laatste dagen :+ )
Dat je a plomb een LA-topic opent kan nog nét mee door, maar dat je andermans topic kaapt om jouw eigen ei kwijt te raken vind ik te ver gaan. Je hebt zelf al een topic lopen, maak daar gewoon gebruik van :)

[rml][ RAID] Welke config is de beste voor fileserver?[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
je hebt helemaal gelijk, excuses... het was niet mijn opzet om dit topic te kapen, ik heb gereageerd omdat dit topic erg gerelateerd is aan de mijne. ik zal mijn post weghalen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Femme schreef op 09 januari 2004 @ 16:51:
[...]
Die HighPoint RocketRAID is geen kaart die je in RAID 5 wilt gaan gebruiken. Ik zou eens gaan kijken naar de 8-poorts adapters van Adaptec, ICP Vortex en RAIDcore. De eerste twee fabrikanten hebben ik ruimschoots bewezen. De laatste is een nieuwkomer met een interessant en betaalbaar product dat helaas nog niet in Nederland verkrijgbaar is.
Misschien een beetje laat. maar momenteel staat de RAIDCore ook in de pricewatch.
(voor de late lezers van dit topic...!!)
.
.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

John2B schreef op 06 maart 2004 @ 12:25:
[...]

Misschien een beetje laat. maar momenteel staat de RAIDCore ook in de pricewatch.
(voor de late lezers van dit topic...!!)
.
.
En daar je homepage een is van het bedrijf dat ze aanbied is dit gewoon pure reclame, dus wees dan op zijn minst effe zo vriendelijk wat constructieve gegevens van de kaarten (prestaties ervan, of evt. links naar reviews van de kaarten) erbij te vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Kippenijzer schreef op 06 maart 2004 @ 12:31:
[...]dus wees dan op zijn minst effe zo vriendelijk wat constructieve gegevens van de kaarten (prestaties ervan, of evt. links naar reviews van de kaarten) erbij te vermelden
U vraagt, wij draaien:

Fabrikant
http://www.raidcore.net

Tweakers
nieuws: Serial ATA en SCSI RAID-prestatievergelijking

Review op TomsHardware
http://www6.tomshardware.com/storage/20031114/

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Lol :)
Had al effe weer verder op de site gekeken, en zag ook daar al redelijk veel info staan :)
beetje late reactie btw ;P
Pagina: 1