Niesje schreef op 16 januari 2004 @ 00:57:
< stroef en langdradig verhaal over kleuren

>
...
't is wel een beetje lang verhaal geworden, maar ja, strangeloop vroeg om onderbouwing en dan word ik altijd een beetje langdradig en stroef van stijl
Ik vind je verhaal over kleuren erg verhelderend en je analyse van de houding van NASA en de media ook.
Ik vroeg natuurlijk ook om onderbouwing voor de zeepbellen (zoals dat rare crackpotachtige verhaal van Kevin Overstreet) - maar ik geloof dat je dat niet helemaal serieus bedoelde, te merken aan je laatste post ('toch mooi verzonnen'). Dat het dan toch maar mooi verzonnen is, dat ben ik met je eens.
.
Zelf denk ik ook dat het mogelijk is dat NASA door het gegoochel met kleuren de beeldvorming probeert te beïnvloeden; maar ik zie geen reden om aan te nemen dat het erom gaat om iets te
verbergen (waar Mastermind herhaaldelijk op hint).
Daarnaast is het goed om de problemen van kleurcalibratie op een planeet met zijn eigen atmosfeer en zijn eigen soort belichting in het achterhoofd te houden. Het ís ook allemaal niet zo makkelijk als sommige mensen misschien denken. (Het
artikel dat Mastermind eerder al aanhaalde zegt hier veel nuttige zaken over.) Sowieso is in deze draad een paar keer te gemakkelijk de overstap gemaakt van het goochelen of fouten maken met kleuren naar het willen verbergen van allerlei artefacten.
Dat NASA beeldvorming wil beïnvloeden, of zelf nogal een sterke mening heeft over de kleuren van mars die niet door iedereen gedeeld wordt, dat kan. Dat NASA foto's opzettelijk zou blurren om bepaalde zaken te verbergen strookt echter niet met het gegeven dat NASA ontzettend veel gedetailleerde foto's en RAW image data van mars gewoon maar vrijgeeft.
Een bouwkundestudent

(en ook WhyKnow) geeft ook al aan dat het binnen een grote organisatie als NASA praktisch onmogelijk is om zulke operaties perfect geheim te houden. En het is het te makkelijk om dan direct de "good guys", onze jongens (

) van JPL als manhaftige klokkenluiders te positioneren, want die zijn het hoogstens niet eens over de kleur; het verbergen of weg-editen van zaken is helemaal niet aan de orde.
WhyKnow
Wat mij ook altijd bezighoud is de vraag: " Waarom miljarden dollars steken in het onderzoeken van mogelijkheid van leven zonder daarvoor gefundeerde vermoedens of halve bewijzen?" M.a.w. Is er al meer bekend wat het waard is om miljarden dollars in te pompen?
Aanzien, positie, dominantie, macht op het niveau van de wereldpolitiek. Ik weet niet of in deze tijd een hoogdravend ruimtevaartprogramma nog steeds de beste manier is om dat te verkrijgen; maar de VS hebben het met de maanlanding volgens mij wel eerder klaargespeeld. Die maanlanding is natuurlijk maar één factor van vele die gezorgd hebben voor de huidige machtsverhoudingen etc., en misschien een relatief kleine. Maar ruimtevaartprogramma's zijn denk ik, naast sterke impulsen voor high tech wetenschap, ook een kwestie van prestige.
Het is niet voor niets (en zeker niet slechts voor de zuivere wetenschap) dat andere grootmachten als Rusland en China ook ruimtevaartprogramma's lanceren.
Het is een complex krachtenveld en het inzicht dat ik erin heb is gebrekkig; maar prestige, en machtsverhoudingen op wereldniveau spelen IMHO een belangrijke rol in grootse projecten als ruimtevaartprogramma's.
WhyKnow
Wat?......kritiek krijgen?....
ja WhyKnow, dus wil je wat voorzichtiger zijn en mijn mening voortaan laten 'as is'?

WhyKnow
Yep that's me
offtopic:
Moeilijk te zien wat je quote en wat je reactie daarop is als je je eigen reactie ook tussen de quote tags zet. Bij silentsnow doe je het ook. Geeft niet, maar kan voor verwarring zorgen.