Ja! Ik doe mee met deze onzin!
Ik ben nu net deze topic voor het eerst aan het lezen (offtopic: was eigenlijk op zoek naar de 'Asus A7N8X (Deluxe) deel 6 (en verder)' thread) en toen kwam ik hier terecht.)
Dat NASA met de kleuren rommelen kan waar zijn. Was net zelf aan het rondkijken op nasa en toen kwam ik deze foto tegen.
Nu neem ik zelf graag foto's en bewerk deze dan ook regelmatig (als ik fouten maak). Wat mij opviel aan deze foto was de kleurverzadiging. En dan (uiteraard) van het rode spectrum.
Kijk goed naar de rode gereedschapskast op de achtergrond en je ziet dat die nogal 'rood opgloeit', wat op mij nogal afwijkend overkwam. Ook het plafond en het licht zien er niet correct uit (ik neem aan dat het licht TL is, wat blauw/groen achtig van kleur is en niet rood zoals op de foto).
Dus heb ik een klein en snel experimentje gedaan om te kijken of die foto wat kleurechter te maken valt:
Dat kan: Deze ziet er toch 'voor je gevoel' beter uit. Ik heb in PhotoShop met 'color balance' wat rood weggehaald. Dit kun je ook thuis gemakkelijk nadoen.
Of de fotograaf heeft niet veel verstand van fotograferen, of hij kan de witbalans niet goed instellen op zijn (digitale) camera, of deze foto is schijnbaar met opzet roder gemaakt. Ik vind het in ieder geval storend rood.
Wat ik vreemd vind is waarom Nasa deze normale doodgewone foto schijnbaar opzettelijk roder kleurt dan de realiteit. Waarom zouden ze dat nu doen? Om het algemene beeld van de 'Rode Planeet' in ere te houden? We zijn ondertussen toch wel wat slimmer geworden sinds wij dachten dat de aarde toch echt plat was? Nou ja. Ze doen maar.
Waar ik mij over de maanlandingen verwonder (ohjee, off topic) is hoe de astronauten de Van Allen stralingsgordel hebben weten te passeren zonder ooit last te krijgen van lichamelijke effecten van kosmische straling (zoals bijvoorbeeld die van de zon). De Van Allen stralingsgordel 'vangt' voor groot deel de schadelijk kosmische straling op (hoge geladen deeltjes). De Apollo capsules hadden geen afdoende bescherming daartegen (anders gezegd, het ontbrak het aan voldoende stuwkracht om de Apollo-capsules een beschermingsmantel te geven). Ook de ruimtepakken die op de maan werden gebruikt hadden volgens mij geen bescherming tegen hoge geladen deeltjes en toch hebben austronauten daar uren lang vrolijk op de maan rondgerend en in een autootje (Come on! Een buggy op de maan!) gereden zonder schadelijk effecten te hebben opgelopen. De maan heeft geen Van Allen gordel en geen dampkring zodat hoge energetische deeltjes pas hun energie afgeven wanneer ze in contact komen met het maanoppervlak.
Om deze reden (straling) is de space shutle nog nooit in of voorbij de Van Allen stralingsgordel geweest en 'hangen' de satellieten daar ook niet in. Want dat is gewoonweg schadelijk voor de apparatuur en austronauten.
http://www.oulu.fi/~spaceweb/textbook/radbelts.html
Of google: 'Van Allen Radiation Belt' voor de effecten van de stralingsgordel en de straling daarbuiten.
Maar goed.
Ik vind het fantastisch dat de marsrover daar staat en daar rond rijdt. Zo lijken de verhalen uit mijn Science Fiction boeken collectie minder onwerkelijk. Ik hoop dat er nog veel meer robots daar rond gaan neuzen.
[
Voor 20% gewijzigd door
rogierius op 21-01-2004 15:35
]