Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 13:17:
[...]
Welnee, ik denk ook dat ze gerenderd zijn. Al die foto's van Mars. Sinds het begin. Een hoge functionaris van de NASA heeft trouwens gelekt (en is direct de mond gesnoerd) over de échte plannen van de NASA met Mars.
Het schijnt dat Mars in feite een soort paradijs is. Misschien wel hét paradijs, denkt de NASA. Blauwe lucht, prima omstandigheden voor leven. Dat is de reden dat de Beagle 2 gesaboteerd is en dat we zulke saaie foto's te zien krijgen; Bush en de zijnen willen Mars voor zichzelf hebben (waarom denk je dat Bush een reis naar Mars gepland heeft? Hij wil ook wel 7 maagden om zich heen).
Het is geen paradijs, maar is het misschien wel niet zo onherbergzaam als men op de foto's wil doen geloven.
M.a.w.: kan iemand me alsjeblieft uitleggen waarom we zo panisch wantrouwend moeten zijn naar de NASA en kan iemand goede redenen geven waarom NASA marsfoto's of kleuren van marsfoto's zou vervalsen of veranderen?
En kan iemand uitleggen waarom het zin heeft om zelf het werk van NASA beter te doen door te klooien met door NASA zelf verstrekte raw images? (Áls NASA al foto's zou vervalsen, waarom zouden ze dan wel de goede raw images publiceren?)
Er zijn een aantal opties die ik kan bedenken:
1. De mens zou niet kunnen omgaan met het idee dat er een wereld is die precies op een aardse woestijn lijkt
2. Omdat Amerika Mars voor zichzelf wil hebben
3. Vanwege
Alternative 3: De kolonisatie van Mars, bij wereldoverbevolking.
Een video toont dat een aantal wetenschappers al op Mars zijn geland (in een vliegende schotel...), en op de video is de lucht blauw. Als deze video fake zou zijn zou men de lucht *zeker* niet blauw gemaakt hebben. Maar deze theorie gaat ook mijn pet te boven en klinkt naar mijn weten behoorlijk uit de duim gezogen.
Ik heb nog een aantal aanwijzingen dat de 'eindredacteuren' van de NASA de kleuren veranderen. Volgens mij weten de jongens van JPL (Jet Propulsion Laboratory) er niks vanaf, en vinden het zelf ook maar flauwekul dat de kleur in knalrood wordt veranderd. Volgens mij hebben ze zelfs stiekem de wereld laten zien dat de lucht waar de Spirit geland is wel degelijk blauw is, en de grond niet zo rood als men denkt.
De volgende foto's zijn genomen op de JPL persconferentie. De jongens van JPL hebben hier volgens mij
uit protest en opzettelijk de originele ongephotoshopte versie van de foto weergegeven:
En moet je nu zien wat de 'eindredactie' van NASA er van gemaakt heeft:
Dit is dezelfde foto! De bovenste foto is alleen iets ingezoomd op de berg rechtsachter! Er is overduidelijk mee geknoeid.
En neem
dit: "Hazy Martial Skies" staat er boven:
Bekijk de full resolution van de NASA eerst:
Hier staat de full-resolution JPG
"This image mosaic taken by the Mars Exploration Rover Spirit's panoramic camera shows the hills southeast of Spirit's landing site. Like a smoggy day in Los Angeles, dusty martian skies limit how much detail can be seen. " staat eronder.
Op de foto is inderdaad weinig detail te zien, wat door de "smog" zou komen van het rode stof in de lucht...
IS DAT WEL ZO?... bekijk
deze versie dan eens, die een onafhankelijk grafisch expert van de raw-data gemaakt heeft!
Enorme hoeveelheden detail, en geen stofje te zien!

(Klik
hier voor de grote versie!
En de NASA-versie, waar het volgens hun 'smogachtig is door de stof':
Als de kleuren uit "wetenschappelijk oogpunt" veranderd zijn, dan heeft men van een scherpe contrastrijke foto een
blurry, contrast-arme foto gemaakt.
De niet-door-de-NASA-gemanipuleerde foto is zelfs zo scherp dat er prachtige hopen stenen te zien zijn:
Dit is als een blurry onduidelijke rode hoop stenen te zien op de 'NASA-versie'.
Op de niet-NASA-versie lijkt het zelfs of die arctifacten als "Sleepy Hollow" (bevroren) plassen water zijn tussen de stenen in!
De heren van JPL zeggen in de persconferentie: ""On the ground, the warmest temperature is around five degrees CelsiusFahrenheit) and the coldest is -15 degrees Celsius (5 Fahrenheit)," he said."
bron
Op de grond dus.
Wat staat er op de
site?
"This graph shows the predicted daily change in the atmospheric temperature one meter above the surface of Mars at Gusev Crater, the Mars Exploration Rover Spirit's landing site."
Met een curve van -70 graden tot -5 graden! Wie heeft er nu gelijk? De jongens van de JPL (The good guys), of de eindredacteuren van de NASA (The bad guys).
Als de jongens van JPL gelijk hebben, verklaart het meteen dit:

Dit is gewoon niks anders dan
modder!
Ik denk dat de jongens van JPL stiekem bij de persconferentie de Mars-met-blauwe-lucht toonden, opdat het iemand zou opvallen. En ze hebben er vast heibel mee gehad met de Administrator van de NASA.
[
Voor 5% gewijzigd door
Mastermind op 13-01-2004 15:42
]