Ik had een stukje geschreven voor het modden van een Voodoo 3 kaart. Misschien iets voor in de Startpost?
3dfx Voodoo 3 2000/3000/3500 modding.
Omdat bij deze kaarten de heatsink erg heet wil worden, kan je er een andere heatsink op zetten. Het is bij deze niet zo moeilijk als bij de Voodoo 5. Bij de Voodoo 3 (behalve de 2000) zit de heatsink vast met pinnetjes. Nadat je deze eraf hebt gehaald, door ze met een tangetje aan de achterkant van de kaart in te knijpen en zo door het gaatje heen te duwen, zal je merken dat de heatsink nog steeds vast zit. Deze zit vast met een stukje dubbelzijdig plakband, waarvan ik sterk betwijfel of dit de hitte wel zo goed door laat. Het is namelijk redelijk dik. De heatsink krijg je van de kaart af door een schroevendraaier met een platte kop, tussen de kaart en de heatsink te zetten. Dan laat deze vanzelf los, hij zit niet zo enorm stevig vast als bij de Voodoo 5. Het plakkertje zit nu aan de Core of aan de heatsink, deze trek je er makkelijk met je vingers vanaf. Eventuele restanten verwijder je met wasbenzine en een scherp mesje.
Je hebt nu een blote kaart voor je liggen. Je pakt de nieuwe heatsink en wil deze op de kaart passen. Je zult al snel zien dat dit niet gaat passen. De gaatjes zijn namelijk geen standaard maat. Je zal dus óf een heatsink met verstelbare pinnetjes moeten kopen (Zalman heeft van die dingen) óf ze vastmaken met 1 pinnetje en 1 tiewrapje, wat overigens perfect werkt. Wat je als laatste kan doen is vastlijmen met Thermal Adhesive (zalman) of wat koelpasta en op de punten van de core zet je wat secondelijm, zodat het vast zit. Kijk bij het plaatsen van een nieuwe heatsink uit voor eventuele componentjes.
Als je de achterkant van je Voodoo 3 ook wil koelen is dat geen enkel probleem, er zitten namelijk geen componentjes in de weg. Dit is wél het geval bij de 3500 versie van de kaart. Je zal dan een spacer moeten maken; Een dun koperen plaatje even op maat knippen/zagen. Deze plaats je dan op de achterkant van de kaart tussen de componentjes op de kaart in. Nu moet je natuurlijk ook een heatsink hebben voor aan de achterkant, je hebt de oude heatsink verwijderd, dus dat is ook geen enkel probleem meer, die komt op de achterkant. Smeer wat (isolerende) koelpasta (Arctic Alumina) tussen de heatsink en de kaart en maak deze vast met de pinnetjes die je niet hebt gebruikt, óf lijm het vast met wat secondelijm op de puntjes. Je kan natuurlijk ook weer wat Adhesive gebruiken (Arctic Alumina Adhesive) Ik adviseer wel om een spacer te gebruiken, ondanks dat er geen onderdelen in de weg zitten. Dit omdat je de heatsink wat makkelijker kan verwijderen en het mij ook wat veiliger lijkt ivm kortsluiting.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop